Státe, kdy opravíš dětem zuby na pojišťovnu, jak jsi sliboval? Nejkalamitnější je situace v Praze, kde mezi tím málem dětských stomatologů, kteří tu provozují své aktivity, se nenajde ani jeden, který by dělal na pojišťovnu - tedy: oni s pojišťovnami většinou mají smlouvy, co si od nich berou oficiálně nebo neoficiálně nezkontroluje nikdo, ale rodičům účtují za jakékoliv (i amalgámové) plomby horentní částky naprosto všichni.
V první části tohoto seriálu jsem napsal, co se mi na současném způsobu výuky (nejen fyziky, i jiných předmětů) nelíbí. V druhé části jsem uvažoval o to, jaké jsou cíle fyzikálního vzdělávání; znát své cíle je nutné, než začneme přemýšlet o prostředcích. Teď, v třetí a závěrečné části seriálu, chci předložit návrhy některých prostředků, které nás podle mého názoru k těmto cílům přiblíží.
Redakční kolegyně Monika Horáková, toho času na mateřské dovolené, poslala do Lidových novin (a mně) svojí reakci na výroky poslance ODS Borise Štastného, ve kterých se vyslovil pro proti tzv. domácím porodům. Nejde tedy o klasický čtenářský text, který mi občas dorazí do mailu, nicméně myslím, že může iniciovat zajímavou debatu. Proto jsme se ho zde rozhodl zveřejnit.
Libor Stejskal
Dnes je smutné výročí. Je den, jehož datum většině světa evokuje jediné – záběry z bohužel reálného sci-fi filmu. Letadla narážející do mrakodrapů plných lidí, uprostřed pupku světa. Byl jsem ten den v New Yorku - a oživuju své vzpomínky… Jak jsem ten den, dny, měsíce i následující roky v Big Applu prožil, co mi daly i vzaly – jaký je, dle mého názoru (a to podtrhuji), život v americkém světě a můj pocit z něj?
Přibližně jednou za dva dny je v České republice diagnostikováno dítě s rakovinou. Čeká je náročná léčba, někdy spojená i s chirurgickým řešením. Další život je spojený s obavou z návratu rakoviny a z metastáz.
Toto je druhá část třídílného blogu o výuce fyziky. V první části jsem se věnoval současnému stavu výuky fyziky, který podle mého názoru není příliš uspokojivý. V této druhé části se zamýšlím nad tím, k čemu by měla výuka fyziky sloužit, jaké jsou její cíle; z toho pak se ve třetí části pokusím vyvodit, jaké prostředky by se k dosažení těchto cílů mohly používat.