Co české školy (ne)získaly díky koronaviru

03. 05. 2020 | 22:06
Přečteno 3668 krát
Probíhající pandemie přinesla českým školám mnoho nového - některé příležitosti jim však prozatím stále unikají.

Je ráno, zvoní budík. U první ranní kávy zkontrolovat emailovou schránku, odpovědět na několik nejakutnějších zpráv. Naposledy si zkontrolovat prezentaci, přihlásit se do online prostředí, kde za pár minut začíná první z dnešních hodin online výuky. Tak v posledních týdnech vypadá běžné pracovní ráno mnoha českých učitelů. Řadě z nich se výrazně změnily pravidelné návyky i způsob práce, na který byli léta zvyklí. Téměř všichni byli během několika dnů hozeni do vody a měli se naučit plavat, resp. seznámit se s novými technologiemi, s novými způsoby komunikace v online světě i s přípravou a realizací výuky v takovém prostředí. V novinových článcích i na sociálních sítích převládá radost z toho, jak rychle se učitelé i žáci na nečekanou a zcela novou situaci dokázali adaptovat. Mluví se o tom, že uzavření škol a potřeba vyučovat na dálku je obrovskou příležitostí pro změny v českém školství a jeho posun k větší kvalitě. Ano, optimismus i radost jsou v řadě případů na místě. I přes příležitosti, které současná situace přináší, je zde však řada oblastí, které zůstávají nevyužity.

Škola jako místo setkávání

Koronavirová krize toho českým pedagogům i žákům přinesla opravdu mnoho - především v rozsahu využívání informačních technologií (na dotazy České školní inspekce odpovědělo 21 procent učitelů prvního stupně základních škol a 12 procent učitelů z druhých stupňů, že digitální technologie pro distanční formy vzdělávání nevyužívali před uzavřením škol vůbec nebo prakticky vůbec). Zároveň ale současná situace i mnoho důležitého odnesla. A nejsem si zcela jistý, zda si tu ztrátu české školství uvědomuje a snaží se s ní adekvátně pracovat. Jde o to, že dlouhodobé uzavření škol znemožnilo žákům a učitelům pravidelná setkávání, každodenní osobní kontakt, vytváření a posilování mezilidských vztahů. Z kontaktů mezi žáky a učiteli i žáky navzájem v mnoha případech zmizely tak důležité prvky jako jsou souhlasné pokývání po zajímavé odpovědi, nechápavý výraz při nedostatečném vysvětlení, úsměv při pobavení ostatních, oslabující pozornost, když není výklad záživný. Na většině škol probíhá komunikace s žáky prostřednictvím emailů, kdy jim do schránek pravidelně přistávají zadané úkoly, které žáci po vypracování odesílají zpět učitelům. Školy, které se pustili do online výuky, která pravidelný osobní kontakt alespoň částečně nahrazuje, jsou v menšině. Moderní škola přitom nemá být zdaleka jen místem pro přenos informací a přenášení vědomostí od učitelů směrem k dětem. Právě tvorba vzájemných vztahů, vzájemné interakce a vytváření sociálních vazeb jsou nedílnou součástí kvalitního vzdělávání pro další uplatnění žáků v životě. Významný rakouský filozof a pedagog Rudolf Steiner k tomu napsal: "Pedagogika je umění, které vzniká mezi všemi zúčastněnými." Kvalitní škola (nejen podle něj) nemá stát jen na tom, kolik a s jakou úspěšností toho pedagog nasype do svých žáků. Příležitost uvědomit si tento fakt a nezaměřovat výuku na dálku jen na přísun informací a kontrolu jejich zdárného přijetí české školy pravděpodobně nevyužily v takové míře, v jaké mohly.

Důvěřuj, ale prověřuj

Další oblastí, která zůstala trochu stranou pozornosti, nebo v podobném módu, v jakém byla před pandemií, je oblast důvěry v žáky a ve schopnost jejich samostatného učení - v to, že si ho dokážou sami organizovat i určovat si v něm priority. Současná situace je přitom exkluzivní možností pro to, aby se žáci každodenně rozvíjeli v řadě dovedností, které budou moci využívat po zbytek života. Mohou se učit organizovat si svůj čas, sledovat jakým způsobem a v jaké prostředí se jim lépe učí, vybírat si zdroje, ze kterých budou čerpat, i rozsah, který chtějí jakému tématu věnovat. Namísto toho u řady pedagogů zůstala převažující potřeba mít věci (i žáky) pod kontrolou. Na sociálních sítích se opakovaly dotazy, jak je možné sledovat a kontrolovat aktivitu žáků, jak je možné omezit čas na odevzdání úkolů, a podobně. Zajímavé jsou v této souvislosti i nejčastější obavy učitelů, které uváděli v odpovědích na dotazník společnosti Kalibro. 58 procent oslovených učitelů se obává toho, že si žáci při dlouhodobém uzavření škol dostatečně neprocvičí probranou látku. 53 procent se obává, že žáci látku dostatečně nepochopí a 46 procent se bojí, že žáci ztratí motivaci k učení. Mezi českými učiteli je samozřejmě mnoho těch, pro které výše uvedené neplatí - vedou žáky k učební autonomii, rozvíjí jejich kompetence. Díky za ně. Právě tito učitelé (i jejich školy) mohou z tohoto přístupu k žákům nyní skvěle těžit.

I přes optimismus a nadšení z posunu ve využívání informačních technologií však u leckterých českých pedagogů převažuje pocit, že předávat informace a vědomosti je to, co ve škole dělat musí, budování vztahů a rozvoj dovedností a osobností žáků je pak bráno jako to, co dělat mohou - když na to zbyde čas. Přispívá k tomu řada tlaků na učitele - ty ze strany státu (v podobě toho, co je uvedeno ve vzdělávacích dokumentech určujících, co mají učitelé odučit), tlaky jednotných zkoušek (srovnávací zkoušky, státní maturita) i tlak řady rodičů. Tyto tlaky by mohl zmírnit například konsenzus nad tím, co je ze současných vzdělávacích obsahů tím skutečně podstatným, podpora větší spolupráce pedagogických pracovníků (aby veškerá tíha neležela jen na učitelích) nebo rozšíření možností poskytování zpětné vazby od známek i k dalším různým způsobům hodnocení. Rozvoj osobnosti žáků je přitom opravdu klíčový - vlastní motivace k učení, schopnost organizovat si svůj čas, dávat si priority a ty sledovat se v těchto dnech ukázaly pro úspěšné vzdělávání ve ztížených podmínkách jako klíčové. Ve chvíli, kdy se na řadě míst uvádí, že krize podobná té současné, se v nejbližších letech může opakovaně vracet, je na místě ptát se i po tom, jestli bychom na ni neměli žáky i sebe ve školách začít připravovat už dnes.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy