Tři principy úspěšné distanční výuky na základních školách – 1. část

03. 12. 2020 | 18:00
Přečteno 1126 krát
Již znovu, po několika měsících zdánlivého klidu a volna, dochází v rámci našeho vzdělávacího systému k tomu, čeho se mnozí obávali a zároveň i na co se leckteří netrpělivě těšili. 14. říjnem se opětovně zavádí distanční výuka na úrovni základních škol. Někteří by snad mohli říct, že tento krok byl v důsledku nekompetence vlády jednat včas zcela nevyhnutelným a oněm lidem dnes bohužel musíme dát za pravdu.

Základní školy budou minimálně ještě jednou čelit nelehké zkoušce, která bude mít na vzdělání našich dětí bezpochyby znatelný dopad, toť je jisté. Otázkou však zůstává, jak se k této nelehké situaci postaví jednotlivé vzdělávací instituty a pedagogické sbory a jestli budou schopny i při nastalých okolnostech náležitě odvádět svou práci? Pokud zvolí správný přístup, zakládající se na smysluplných postupech a praxi, tak jistě ano. Co ale podmiňuje definici správného přístupu k realizaci distanční výuky? Právě na tento problém naleznete odpověď v minisérii mých krátkých článků, jež budou analyzovat, co je při on-line vzdělávání žádoucí či naopak nikoliv a jak by mělo být v návaznosti na to postupováno.

Naším prvním tématem je čas. Faktor, který při příslušné formě výuky hraje zcela klíčovou roli. Existuje celá řada návrhů, zabývajících se tím, jak by se mělo s takovýmto činitelem při výše zmíněných událostech nakládat. Bohužel, jen nepatrný zlomek z nich můžeme označit za smysluplný a řádně propracovaný. Základní skutečností, která nám pomůže určit, zda se jedná o koncept v praxi použitelný či ne, je fakt, že daný plán bere v potaz nemožnost realizace distančního vzdělávání formou běžného rozvrhu hodin. Navzdory tomu, že by on-line výuka měla dosahovat úrovně výuky prezenční, ji není možno realizovat, ať již z důvodu omezených technických možností nebo přílišné zátěže studentů a učitelů, na bázi standardního časového harmonogramu, na stranu druhou se z ní ale také nesmí stát období dlouhodobého pracovního volna. Jediným schůdným řešením jejího časového formátu je nalezení kompromisu mezi potřebami a podmínkami žáků, pedagogů a školy. Tímto kompromisem musí být nejen adekvátní nastavení samotné délky výuky, nýbrž také poměru mezi výukou synchronní ( založena na přímé komunikaci studentů a pedagoga, např. videokonference ) a asynchronní ( samostatná práce a samostudium ).

Co se týče varianty první, je ideální, aby učitelé realizovali tento styl dálkového vzdělávání v rozmezí 45 – 75 % času vynaloženého na tradiční prezenční vzdělávání v závislosti na samostatnosti a věků svých studentů. Synchronní výuka je tím nejplnohodnotnějším prvkem distančního studia, a proto nemůže být brána jako nějaký doplněk, či vůbec neuskutečňována. Zastánci opačného stanoviska si musí uvědomit, že jejich absolutně nevhodný přístup může mít především u počátečních ročníků prvního stupně tragický dopad spočívající jednak v celkové negramotnosti žáků, tak v i přenesení práce a povinností učitele na už tak značně zatížené rodiče.

U druhé varianty je nutno konstatovat, že její rozsah a náročnost se musí odvíjet od vyspělosti žáků a domluvy mezi učitelem, studenty a popřípadě i rodiči. Asynchronní výuka by měla primárně sloužit jako prostředek určený k procvičování či opakování učiva, přičemž u žáků starších je i možno v jejím rámci realizovat určitý typ samostudia. Poměr mezi oběma již zmíněnými typy je následovně třeba nastavit dle věku žáků. U mladších dětí je nezbytné upřednostňovat výuku synchronní před výukou asynchronní, jež pro mnohé z nich nemusí být v důsledku velmi nízké schopnosti sebevzdělávání prospěšná. V rámci 1. až 3. tříd je na místě, aby byla výuka synchronní vedena podobnými metodami, jakožto je tomu činěno ve škole. S přibývající samostatností a schopnostmi studentů je však naopak žádoucí onen formát změnit a synchronní výuku používat spíše výhradně k vysvětlení nové látky, konzultacím a získávání zpětné vazby, přičemž zbytek vzdělávacího procesu by měl probíhat formou výuky asynchronní. Délka jednotlivých on-line vyučovacích hodin by neměla být identická s dobou klasické školní hodiny, nýbrž je vhodné ji pro maximalizaci efektivity přizpůsobit novému prostředí. Ideální dálková vzdělávací hodina by měla trvat v rozpětí 30 - 40 minut, což by mělo zamezit zbytečným prodlevám, které vedou pouze ke snížení pozornosti žáků a k devalvaci hodiny samotné. Na prvním stupni je vhodné distanční studium realizovat prostřednictvím 40 minutových synchronních on-line hodin, jejichž počet bude dosahovat zhruba 2 – 3 denně. Na stupni druhém a v nižších ročnících víceletých gymnázií by pak synchronní školní hodiny měly trvat 30 minut a jejich počet by neměl přesáhnout hranici 4 denně.

Distanční vzdělávání jistě není ničím jednoduchým, avšak pokud zvolíme správný postup, můžeme z něj udělat vzdělávání plnohodnotné, tj. jediné, na čemž nyní v rámci našeho školství opravdu záleží. Čím dříve si to uvědomíme, tím rychleji budeme schopni tohoto cíle dosáhnout.

(původně publikováno na instagramovém profilu @vladimirmaxpfeffer)

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy