Tři principy úspěšné distanční výuky na základních školách – 3. část

06. 12. 2020 | 10:00
Přečteno 1447 krát
V předchozím článku jsme se zabývali tématem obsahu distančního studia. Dnes, v závěrečné části této trilogie, se zaměříme na ideální způsob jeho hodnocení.

Někteří konzervativnější pedagogové si pravděpodobně mohou myslet, že v nastalé situaci stačí, stejně jako při výuce prezenční, jen pravidelně psát známkované práce teoreticky vypovídající o úrovni vzdělanosti žáků. Má to však jeden háček, plagiátorství. Takřka kterýkoliv student dnes může bez ohledu na zadání či časový limit příslušnou úlohu vypracovat s pomocí internetu nebo učebnice a neexistuje žádná přípustná metoda, podle níž by tomu šlo zabránit. V důsledku zmíněné skutečnosti je tak třeba dojít k závěru, že sumativně hodnocené testy nyní nejsou ničím jiným nežli digitálním listem papíru, jejichž tvorba postrádá větší smysl, to samé se vztahuje i na ústní zkoušení (vyjma cizích jazyků) a všechny obdobné známkované výstupy. Jak ale účinně analyzovat pokrok studentů bez tradičních klasifikačních postupů?

V prvé řadě je nutno žáky motivovat, a to nikoliv známkami, nýbrž přesvědčením a schopností zaujmout. Student, jenž se sám od sebe chce vzdělávat, bude mít za jakýchkoliv okolností lepší výsledky nežli žák se srovnatelnou inteligencí a sociálním zázemím, který tak učinit nechce. Motivace je navíc také výborný prostředek, díky němuž můžeme do on-line výuky patřičně zapojit i děti z rodin, kde vzdělání nezastává roli zásadního činitele. Pravdou však je, že ona sama ke smysluplnému vyhodnocení nestačí. Jak jsem již uvedl, při nynějších okolnostech je známkování pouze bezvýznamnou praktikou, která psychicky zatěžuje naše studenty. To ale v žádném případě neznamená, že by žákům neměla být poskytována zpětná vazba a že by neměly být zkoumány jejich výsledky či postupy.

Ohromný potenciál v tomto směru nabízí hodnocení formativní, jež dětem, na rozdíl od běžného sumativního, neukáže jen dosaženou procentuální úspěšnost, ale i jejich silné a slabé stránky. Nespornou výhodou dané metody navíc je, že žáky kvůli absenci známek nestresuje a s faktorem chyby může nakládat ne jako s osobním selháním, ale s cennou zkušeností, z níž je třeba se poučit a jež povede k nabytí zásadních poznatků. Z osobních zkušeností mohu konstatovat, že z důvodu zkostnatělosti některých učitelů i škol zmíněný prvek v českém vzdělávacím systému téměř zcela chybí. A právě současná situace je jednou z cest možné změny.

Ačkoliv je formativní hodnocení nepochybně výrazně lepší alternativou k současnému stavu věcí, je přece jen třeba žáky oznámkovat v případě, kdy škola odmítá ustoupit od tradičních klasifikačních metod. Ideálním způsobem, jímž by toho mělo být objektivně docíleno, je psaní testů shrnujících rozsahem malý až střední obsah učiva. Obsáhlé písemné práce a ústní zkoušení jsou z výše zmíněných důvodů naprosto irelevantní. Přestože i zde existuje značné riziko plagiátorství, je nutno si přiznat, že pokud chce pedagog splnit klasifikační minimum, přijatelnější možnost zkrátka k dispozici nemá. Jediné, co může pro zefektivnění takového postupu udělat, je nastavit žákům podmínky, které je nebudou nabádat k opisování, nýbrž jim umožní řádně pracovat.

Studentům by měl být především poskytnut dostatek času k vypracování jednotlivých úloh na základě jejich vlastního tempa. Za žádných okolností by nemělo docházet k situacím, v nichž pedagog striktně požaduje vyplnění testu v krátkém časovém intervalu. V onom případě by nejen mnoho žáků nemuselo být schopno tak učinit, ale také by byli nedostatkem času přímo motivováni k opisování namísto zamýšlení a daná práce by tudíž neměla jakýkoliv význam. Obdobné menší testy je vhodné psát zhruba každé 2 až 3 týdny, tedy v době, kdy by studenti měli mít obsah látky již naučený a pochopený.

Důležité je rovněž žákům poskytnout možnost opravy jejich práce. Jestliže student bude vědět, že pokud se mu test nepovede, bude známka anulována a napíše si jej znovu, bude zde výrazně menší sklon k podvodům, které jsou často zapříčiněny právě stresem a strachem z neúspěchu (počet prací a jejich oprav musí být omezen).

Vedle testů je též možno žáky klasifikovat za různé projektové činnosti či aktivitu v hodině. V tomto ohledu by se však výhradně mělo jednat o hodnocení bonusové, jež povede k vylepšení výsledné známky, nikoliv naopak.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy