Vývoj krize pohledem problémů se zaměstnanci
Problémy lidí ve firmách jsou do jisté míry odrazem problémů celé společnosti. Jaké byly na začátku koronavirové krize, a jaké jsou dnes? Dovolte mi nabídnout malý, ryze subjektivní, náhled.
Zastávám názor, že většina lidí se chce domluvit, a že důvody proč to někdy nejde neplynou ani tak ze zlého úmyslu, jako spíše z chyb těch, kteří mají naši spolupráci a komunikaci řídit. Můžete jim říkat management ve firmách, politici ve státu, vedoucí v organizacích. V práci se zabývám podporou těchto vedoucích – ať už jim říkáme jakkoli – a tak mám možnost sledovat, jaké problémy řeší jejich zaměstnanci. Myslím si, že vývoj těchto problémů v čase je zajímavým odrazem vývoje krize, kterou procházíme jako celá společnost.
Na samém začátku, tj. asi před rokem, kdy bylo nutné začít brát virovou hrozbu vážně, ale žádná opatření v ČR nebyla, začaly s jejich implementací velké nadnárodní společnosti. Největším problémem, o kterém jsem věděl tehdy bylo přesvědčit lidi, aby respektovali něco, čemu nerozuměli, a co, přes rostoucí děsivé titulky v médiích vnímali jako další komplikaci života přicházející ze zahraničí.
Pak se atmosféra změnila, virus byl i zde, a stala se zajímavá věc. Lidé začali pracovat sami, ochotně a velice efektivně. Byla to doba šití roušek a domácí výroby dezinfekcí. Šéfové byli spokojeni, protože prakticky nečelili problémům se zaměstnanci plynoucím z toho, že by je nerespektovali nebo nechtěli něco dodržovat. Pravda, mnoho firem postupně přešlo na „střídavý“ provoz, ale ochota lidí respektovat autority byla vysoká. Lidé se učili nové věci a krize, která nastala a kterou nikdo nečekal na ně působila jako silný motivátor.
Koncem jara se objevily problémy spojené s aktivitou. Mnoho lidí, do té doby velmi pracovitých, si jednoduše zvyklo „být doma“. Firmy měly problém přesvědčit náhle „ze zdravotních důvodů“ pasivní zaměstnance, aby přicházeli do práce, aby vykonávali práci navíc, v některých případech dokonce aby dělali to, co dělat měli. Zdálo se, že mnoha lidem pasivita a sezení na gauči ve jménu pandemie zachutnaly.
Léto bylo relativně normální, ale již zde jsme zaregistrovali první obtíže s dodržováním bezpečnostních opatření. Ty se začaly zhoršovat tak, jako se na podzim zhoršovala epidemická situace. Ukázalo se, že jarní nadšení a ochota respektovat autority jsou pryč a že celá řada jistě velmi dobře myšlených kroků na ochranu před koronavirem je uvnitř organizací jednoduše špatně komunikovaných a v praxi nevymahatelných. Svým způsobem k tomu přispěla i skutečnost, že lidé s virem už měli osobní zkušenost, a že také v médiích viděli, jak se k různým omezením chovají jejich reprezentanti, politici, celebrity. Tento stav se postupně zhoršoval a management tak byl často nucen sahat k represivním krokům.
Přelom roku 2020 a 21 byl z našeho pohledu „mrtvým“ časem, nicméně od začátku nového roku pozorujeme stoupající nespokojenost. Lidé – zaměstnanci, lidé v organizacích – jsou naštvaní. Velmi. Nechtějí dodržovat opatření, nechtějí respektovat autority. Množí se případy, kdy se dostávají do konfliktů se svým vedením, ať už kvůli nesplněným slibům, chybějícím benefitům, nebo z jiných důvodů. Je patrná nespokojenost, a současně – s něčím, co začíná vypadat jako ochlazování ekonomiky – také strach.
Pozoruji analogii mezi tím, co se děje ve firmách, a tím, co ve státu. Řešením, alespoň v organizacích, je silný leadership. Lidé jsou ochotni respektovat autority, za předpokladu, že jim věří. Proto se snažíme posilovat důvěryhodnost managementu. Kdo však posílí důvěryhodnost managementu státu?
Hezký den.
Zastávám názor, že většina lidí se chce domluvit, a že důvody proč to někdy nejde neplynou ani tak ze zlého úmyslu, jako spíše z chyb těch, kteří mají naši spolupráci a komunikaci řídit. Můžete jim říkat management ve firmách, politici ve státu, vedoucí v organizacích. V práci se zabývám podporou těchto vedoucích – ať už jim říkáme jakkoli – a tak mám možnost sledovat, jaké problémy řeší jejich zaměstnanci. Myslím si, že vývoj těchto problémů v čase je zajímavým odrazem vývoje krize, kterou procházíme jako celá společnost.
Na samém začátku, tj. asi před rokem, kdy bylo nutné začít brát virovou hrozbu vážně, ale žádná opatření v ČR nebyla, začaly s jejich implementací velké nadnárodní společnosti. Největším problémem, o kterém jsem věděl tehdy bylo přesvědčit lidi, aby respektovali něco, čemu nerozuměli, a co, přes rostoucí děsivé titulky v médiích vnímali jako další komplikaci života přicházející ze zahraničí.
Pak se atmosféra změnila, virus byl i zde, a stala se zajímavá věc. Lidé začali pracovat sami, ochotně a velice efektivně. Byla to doba šití roušek a domácí výroby dezinfekcí. Šéfové byli spokojeni, protože prakticky nečelili problémům se zaměstnanci plynoucím z toho, že by je nerespektovali nebo nechtěli něco dodržovat. Pravda, mnoho firem postupně přešlo na „střídavý“ provoz, ale ochota lidí respektovat autority byla vysoká. Lidé se učili nové věci a krize, která nastala a kterou nikdo nečekal na ně působila jako silný motivátor.
Koncem jara se objevily problémy spojené s aktivitou. Mnoho lidí, do té doby velmi pracovitých, si jednoduše zvyklo „být doma“. Firmy měly problém přesvědčit náhle „ze zdravotních důvodů“ pasivní zaměstnance, aby přicházeli do práce, aby vykonávali práci navíc, v některých případech dokonce aby dělali to, co dělat měli. Zdálo se, že mnoha lidem pasivita a sezení na gauči ve jménu pandemie zachutnaly.
Léto bylo relativně normální, ale již zde jsme zaregistrovali první obtíže s dodržováním bezpečnostních opatření. Ty se začaly zhoršovat tak, jako se na podzim zhoršovala epidemická situace. Ukázalo se, že jarní nadšení a ochota respektovat autority jsou pryč a že celá řada jistě velmi dobře myšlených kroků na ochranu před koronavirem je uvnitř organizací jednoduše špatně komunikovaných a v praxi nevymahatelných. Svým způsobem k tomu přispěla i skutečnost, že lidé s virem už měli osobní zkušenost, a že také v médiích viděli, jak se k různým omezením chovají jejich reprezentanti, politici, celebrity. Tento stav se postupně zhoršoval a management tak byl často nucen sahat k represivním krokům.
Přelom roku 2020 a 21 byl z našeho pohledu „mrtvým“ časem, nicméně od začátku nového roku pozorujeme stoupající nespokojenost. Lidé – zaměstnanci, lidé v organizacích – jsou naštvaní. Velmi. Nechtějí dodržovat opatření, nechtějí respektovat autority. Množí se případy, kdy se dostávají do konfliktů se svým vedením, ať už kvůli nesplněným slibům, chybějícím benefitům, nebo z jiných důvodů. Je patrná nespokojenost, a současně – s něčím, co začíná vypadat jako ochlazování ekonomiky – také strach.
Pozoruji analogii mezi tím, co se děje ve firmách, a tím, co ve státu. Řešením, alespoň v organizacích, je silný leadership. Lidé jsou ochotni respektovat autority, za předpokladu, že jim věří. Proto se snažíme posilovat důvěryhodnost managementu. Kdo však posílí důvěryhodnost managementu státu?
Hezký den.