Twitter je hejno
Pokud sledujete kulturní války, které probíhají na jedné z nejpoužívanějších sociálních sítí, možná jste si všimli nápadné podobnosti mezi chováním tamějších uživatelů a hejnem ptáků. Pokusím se tuto podobnost osvětlit.
Twitter je jednou z největších sociálních sítí. Na rozdíl od produktů společnosti Meta, tj. Facebooku a Instagramu, má v České republice tradici sítě, kterou používají novináři, PR specialisté a lidé pohybující se v politice a tzv. ve „veřejném prostoru“; ve skutečnosti o veřejnost nejde, ale terminologické tahanice ponechme stranou. I když většina populace Twitter nezná a nepoužívá, určitě o něm slyšela. Důvodem je, že tato síť je velmi vlivným médiem při tvorbě mediální agendy i obsahů. Jinak řečeno, to, co se zde objeví má výrazný vliv na tom, co pak bude v médiích.
Uživatelé Twitteru, částečně díky jeho algoritmu a částečně historickým vývojem, tvoří vzájemně na sebe volně navázané hodnotové klany. Převažují zastánci liberálních názorů, až už z levicové nebo pravicové pozice, ale v poslední době najdeme i dost aktivních konzervativců. Tyto klany se homogenizují dovnitř okolo aktuálních témat. Co to znamená?
Pokud se najde kontroverze – tedy veřejně diskutovaná věc tvořící konflikt – každý z klanů se vůči ní vymezí, a to prakticky vždy extrémně. Naprostá většina problémů každodenního života je složitých, ale uživatelé Twitteru – připomeňme, že často lidé, kteří mají vliv na média – jsou buď pro, nebo proti. Toto vymezení se určuje hranice klanů, takže člověk s opačným názorem není partnerem k diskusi, ale nepřítelem, protože zastáncem konkurence.
Zde se z diskuse inteligentních lidí stává stereotypizované sociální chování. Jeho principem je, že každý jeden jednotlivec dělá vše, co může proto, aby ukázal ostatním, že je s nimi konzistentní, tedy, že zastává stejné stanovisko. Protože to se rychle mění v závislosti na aktuální kontroverzi, klany tu adorují, tu odsuzují jednoho či druhého, ale vždy vzájemně proti sobě. Pokud by některý z uživatelů ukázal, že problém, o kterém se právě diskutuje je přeci jenom složitější, bude potrestán a v nejhorším případě z klanu vyloučen. Což jej stimuluje k tomu, aby se ze všech sil snažil předvést, že jeho názor je ten nejradikálnější v rámci klanem uznaného směru a narativa.
Při pohledu zdálky si tyto rychle se měnící a vzájemně předhánějící toky stanovisek můžete představit jako manévrující hejno ptáků, a proto se tomu také říká chování hejna. Problémem je, že jeho produkty pak čteme ve zprávách, vidíme na obrazovce, a to i ti, kteří se o existenci jedné konkrétní sociální sítě nezajímají. Jediné, co tak můžeme je o něm vědět.
Hezký den přeje uživatel.
@aveius
Twitter je jednou z největších sociálních sítí. Na rozdíl od produktů společnosti Meta, tj. Facebooku a Instagramu, má v České republice tradici sítě, kterou používají novináři, PR specialisté a lidé pohybující se v politice a tzv. ve „veřejném prostoru“; ve skutečnosti o veřejnost nejde, ale terminologické tahanice ponechme stranou. I když většina populace Twitter nezná a nepoužívá, určitě o něm slyšela. Důvodem je, že tato síť je velmi vlivným médiem při tvorbě mediální agendy i obsahů. Jinak řečeno, to, co se zde objeví má výrazný vliv na tom, co pak bude v médiích.
Uživatelé Twitteru, částečně díky jeho algoritmu a částečně historickým vývojem, tvoří vzájemně na sebe volně navázané hodnotové klany. Převažují zastánci liberálních názorů, až už z levicové nebo pravicové pozice, ale v poslední době najdeme i dost aktivních konzervativců. Tyto klany se homogenizují dovnitř okolo aktuálních témat. Co to znamená?
Pokud se najde kontroverze – tedy veřejně diskutovaná věc tvořící konflikt – každý z klanů se vůči ní vymezí, a to prakticky vždy extrémně. Naprostá většina problémů každodenního života je složitých, ale uživatelé Twitteru – připomeňme, že často lidé, kteří mají vliv na média – jsou buď pro, nebo proti. Toto vymezení se určuje hranice klanů, takže člověk s opačným názorem není partnerem k diskusi, ale nepřítelem, protože zastáncem konkurence.
Zde se z diskuse inteligentních lidí stává stereotypizované sociální chování. Jeho principem je, že každý jeden jednotlivec dělá vše, co může proto, aby ukázal ostatním, že je s nimi konzistentní, tedy, že zastává stejné stanovisko. Protože to se rychle mění v závislosti na aktuální kontroverzi, klany tu adorují, tu odsuzují jednoho či druhého, ale vždy vzájemně proti sobě. Pokud by některý z uživatelů ukázal, že problém, o kterém se právě diskutuje je přeci jenom složitější, bude potrestán a v nejhorším případě z klanu vyloučen. Což jej stimuluje k tomu, aby se ze všech sil snažil předvést, že jeho názor je ten nejradikálnější v rámci klanem uznaného směru a narativa.
Při pohledu zdálky si tyto rychle se měnící a vzájemně předhánějící toky stanovisek můžete představit jako manévrující hejno ptáků, a proto se tomu také říká chování hejna. Problémem je, že jeho produkty pak čteme ve zprávách, vidíme na obrazovce, a to i ti, kteří se o existenci jedné konkrétní sociální sítě nezajímají. Jediné, co tak můžeme je o něm vědět.
Hezký den přeje uživatel.
@aveius