Obrázky hněvivých a agresivních muslimů, protestujících proti videu, hanobícímu proroka, okamžitě dávají za pravdu těm, kdo v muslimech vidí zakomplexované fanatické extrémisty. Křesťané přece nezabíjejí, když někdo hanobí Ježíše. Násilí a spontaneita protestů potvrzují stereotyp: křesťané jsou nanejvýš rozhořčení, muslimové jsou naopak zuřiví.
Co z protestů ale mělo něco společného s obranou islámu? Pouze záminku, a to v situaci složité vnitro-muslimské kulturní války.
Pokus o reportáž
Pákistán je země paradoxů. Role islamistů v tomto ohledu vede. Usáma zřejmě léta bydlel ve stínu vojenské akademie. Zemi nejvíce islamizovali právě armádní diktátoři. Islamisté v Lahore se zase ukazují jako pragmatičtí patrioti.
Na konferenci o islámské civilizaci procházím hned několika magnetickými rámy. Pípají, nikoho to nevzrušuje. Sedmimiliónový Lahore se v posledním roce stal dějištěm pravidelných útoků extrémistů. Bezpečnostní opatření jsou vidět všude, nevzbuzují ale moc důvěry. Pětihvězdičkový Pearl Continental kontrastuje s šátky, nikáby, turbany a plnovousy personálu katedry islámských věd.