Egypt, armáda a islám: pokus o kontrolovaný přechod
V porevolučním Egyptě armáda zahájila přechod rychlým harmonogramem řízených změn. Kontrolu si udržuje slibem demokratizace a opatrným přibíráním opozičních osobností, včetně islámských, do rozhodování.
Ve svém prvním politickém rozhodnutí armáda jmenovala deset právníků, kteří mají do víkendu přepsat ústavu. Ta má být do tří měsíců přijata v referendu, do půl roku mají následovat volby. Rychlý harmonogram vyvolal chválu, ústavní výbor zase kritiku ze strany sekulární opozice: Vedle právníků a soudců výbor totiž má jediného politika, člena Muslimského bratrstva. Co tím armáda sleduje? Bližší pohled na výbor napovídá něco o armádní strategii.
Profesionální tvář Bratrstva
Sobhí Sáleh je bývalý sekretář parlamentní skupiny Muslimského bratrstva a poslanec za Alexandrii mezi lety 2005 a 2010. Je také kazatelem v několika mešitách. Alexandrie je tradičně baštou Bratrstva a populární Sáleh tam bývá nazýván podle svého příjmení „dobrý muž“. Když na podzim ve volbách mobilizoval své příznivce, nosil s sebou tlustý spis interpelací a návrhů zákona ze svého působení v parlamentu. Většina z nich se týkala socioekonomických otázek a lidských práv. Režim proti němu postavil neméně populárního bývalého guvernéra Alexandrie plukovaníka Mahgúba. Ten si budoval vliv po egyptském způsobu. Pěstoval si lokální klientelu soustředěním státních peněz do projektů, které pak prakticky nesly jeho jméno. Režim nakonec opozici vést kampaň neumožnil a zvítězil plukovník. „Vyčistit“ Mubárakovu ústavu Advokát Sáleh je se svými 57 lety jeden z mladých profesionálů Bratrstva. Jeho hladce oholená tvář ihned vzbuzuje sympatie, píše New York Times. Zatím však není jasné, co od něj očekávat. Své působení ve výboru popisuje jako omezené. Výbor má pouze „vyčistit“ ústavu od tuctu článků, které do ní zanesl prezident Mubárak v roce 2007, aby vyloučil nezávislé kandidáty a prodloužil si vlastní mandát.
Dále má stanovit pravidla kandidování ve volbách, zakládání nových stran a volebního dohledu. Důkladná změna ústavy je „dlouhodobý cíl“ a rozhodovat o něm bude muset až nový parlament.
Žádný „politický“ článek se v tomto složení měnit nebude. Tedy ani článek č. 2, který chce zrušit sekulární opozice. Do ústavy jej nechal zanést v roce 1980 prezident Sadat. Podle článku je islám hlavním zdrojem práva v Egyptě a legislativa musí odpovídat šaríi. Šaría ovšem jako zákoník neexistuje, je to právní výklad koránu a tradice a její aplikace je složitá. Egyptský občanský zákoník už obsahuje některá šariatská opatření, trestní zákoník je ale napsán podle evropských vzorů. Proto poslanci z Bratrstva v roce 2007 formulovali svou vizi „občanského státu v islámském rámci“, podle níž by se k souladu práva s islámem vyslovovala komise islámských expertů. Podobnost rady s íránským modelem vyvolala silnou kritiku. Bratrstvo se hájilo tím, že pro výbor chtějí pouze poradní funkci, ne exekutivní, jak tomu je v teokratickém Íránu.
Reformní islámský intelektuál proti rozpadu státu
Vztah islámu a práva bude bezpochyby velké téma příští legislativy. Armáda, tradiční obránkyně sekularismu, vliv Bratrstva uznala, ale vyvážila jej jinou islámskou osobností. Předsedou výboru totiž jmenovala bývalého viceprezidenta Nevyššího správního soudu, 77letého Tárika al-Bišrího. Al-Bišrí je nejen soudce, ale i přední nezávislý intelektuál, pověstný svou blízkostí k nově povolené, mírně islamistické straně Wasat.
Jeho osobnost ukazuje na komplexní vztah Egypťanů k islámu. Al-Bišrí vyrůstal v době posledního egyptského experimentu s liberálními institucemi, který skončil revolucí v roce 1952. V mládí sympatizoval s marxismem, později postavil svou kritiku Mubárakova autoritářství na národních zájmech. Podporoval opoziční hnutí Kifája a občanskou neposlušnost. Hnutí se podle něj rozpadlo, protože se nechalo zavléct do nepodstatných diskusí o islámu, jako například o Salmanu Rushdím. Hlavními problémy země jsou pro něj ekonomická krize a rozpad státu. V listu Ahrám popsal v roce 2006 rozpad následovně: Když strojvůdce ve vlaku do Alexandrie ohlásil vadné brzdy, měl jet dál, ale pomalu. Když na nádraží vlak vykolejil, nebyly tam sanitky. Když nakonec dovezli raněné do nemocnice, nebyli tam lékaři. Když ti dorazili, nebyla zase krev.
Al-Bišrí napsal řadu knih o politické teorii a historii islámu a o integraci křesťanské menšiny z islámského hlediska. Na rozdíl od politiků v Bratrstvu není ideolog, ale respektovaný teoretik. Referenční rámec práva má podle něj být islámský. Roli šaríi vidí podobnou té, jakou hraje tzv. přirozené právo v Evropě. Šaría je pro něj zdroj hodnot, které orientují soudce při rozhodování. Al-Bišrí se jasně staví proti islámské legislativní radě, protože nezávislost justice je nade vše. Tu si soudci snažili udržet i proti Mubárakovu režimu v nedávné kauze kolem dohledu při volbách, který jim nakonec ústavní úprava upřela. Právě osobnost, jako je al-Bišrí, může představovat egyptskou cestu: spojení islámské inspirace a evropských, nezávislých a liberálních institucí.
Částečně vyslyšené volání po změně Armáda tedy sleduje strategii rychlých a opatrně řízených změn bez velkých politických rozhodnutí. Chce si udržet kontrolu tím, že vynese k moci předvídatelné osobnosti, urychlí volby a ztíží tak organizování nové opozice. Volání po změně vlády vyslyšela jen částečně. Vláda, jmenovaná ještě Mubárakem, zatím zůstane, ale bude nově rozšířena o menší ministerské posty. Do vlády přibylo 10 nových osobností, nejméně jeden z tradiční opozice, kopt Munír Abdel Núr ze strany Wafd. Dlouho nebylo jasné, kolik opozičních osobností vláda jmenuje, podle listu Ahrám je jich nakonec méně, než se čekalo. Jako ve složení ústavního výboru se armáda snaží o vyrovnávání vlivu starých struktur výběrem nových, ale politicky spíše slabých osobností.
Aby se nová vláda vůči veřejnosti prosadila, bude muset jednat. Podle zpráv několik osobností nabídky postů odmítlo, protože pro mnohé spolupráce s premiérem a ministrem zahraniční znamená kolaboraci se starým režimem. Na Tahríru se dál bude demonstrovat za úplnou výměnu vlády - o to spíše, že po měsíci Tunisané konečně dosáhli výměny premiéra.
V rámci série o změnách v arabském světě psáno pro LN, pozměněno pro aktuálně.cz.
Více na zo-ra.blogspot.com
Ve svém prvním politickém rozhodnutí armáda jmenovala deset právníků, kteří mají do víkendu přepsat ústavu. Ta má být do tří měsíců přijata v referendu, do půl roku mají následovat volby. Rychlý harmonogram vyvolal chválu, ústavní výbor zase kritiku ze strany sekulární opozice: Vedle právníků a soudců výbor totiž má jediného politika, člena Muslimského bratrstva. Co tím armáda sleduje? Bližší pohled na výbor napovídá něco o armádní strategii.
Profesionální tvář Bratrstva
Sobhí Sáleh je bývalý sekretář parlamentní skupiny Muslimského bratrstva a poslanec za Alexandrii mezi lety 2005 a 2010. Je také kazatelem v několika mešitách. Alexandrie je tradičně baštou Bratrstva a populární Sáleh tam bývá nazýván podle svého příjmení „dobrý muž“. Když na podzim ve volbách mobilizoval své příznivce, nosil s sebou tlustý spis interpelací a návrhů zákona ze svého působení v parlamentu. Většina z nich se týkala socioekonomických otázek a lidských práv. Režim proti němu postavil neméně populárního bývalého guvernéra Alexandrie plukovaníka Mahgúba. Ten si budoval vliv po egyptském způsobu. Pěstoval si lokální klientelu soustředěním státních peněz do projektů, které pak prakticky nesly jeho jméno. Režim nakonec opozici vést kampaň neumožnil a zvítězil plukovník. „Vyčistit“ Mubárakovu ústavu Advokát Sáleh je se svými 57 lety jeden z mladých profesionálů Bratrstva. Jeho hladce oholená tvář ihned vzbuzuje sympatie, píše New York Times. Zatím však není jasné, co od něj očekávat. Své působení ve výboru popisuje jako omezené. Výbor má pouze „vyčistit“ ústavu od tuctu článků, které do ní zanesl prezident Mubárak v roce 2007, aby vyloučil nezávislé kandidáty a prodloužil si vlastní mandát.
Dále má stanovit pravidla kandidování ve volbách, zakládání nových stran a volebního dohledu. Důkladná změna ústavy je „dlouhodobý cíl“ a rozhodovat o něm bude muset až nový parlament.
Žádný „politický“ článek se v tomto složení měnit nebude. Tedy ani článek č. 2, který chce zrušit sekulární opozice. Do ústavy jej nechal zanést v roce 1980 prezident Sadat. Podle článku je islám hlavním zdrojem práva v Egyptě a legislativa musí odpovídat šaríi. Šaría ovšem jako zákoník neexistuje, je to právní výklad koránu a tradice a její aplikace je složitá. Egyptský občanský zákoník už obsahuje některá šariatská opatření, trestní zákoník je ale napsán podle evropských vzorů. Proto poslanci z Bratrstva v roce 2007 formulovali svou vizi „občanského státu v islámském rámci“, podle níž by se k souladu práva s islámem vyslovovala komise islámských expertů. Podobnost rady s íránským modelem vyvolala silnou kritiku. Bratrstvo se hájilo tím, že pro výbor chtějí pouze poradní funkci, ne exekutivní, jak tomu je v teokratickém Íránu.
Reformní islámský intelektuál proti rozpadu státu
Vztah islámu a práva bude bezpochyby velké téma příští legislativy. Armáda, tradiční obránkyně sekularismu, vliv Bratrstva uznala, ale vyvážila jej jinou islámskou osobností. Předsedou výboru totiž jmenovala bývalého viceprezidenta Nevyššího správního soudu, 77letého Tárika al-Bišrího. Al-Bišrí je nejen soudce, ale i přední nezávislý intelektuál, pověstný svou blízkostí k nově povolené, mírně islamistické straně Wasat.
Jeho osobnost ukazuje na komplexní vztah Egypťanů k islámu. Al-Bišrí vyrůstal v době posledního egyptského experimentu s liberálními institucemi, který skončil revolucí v roce 1952. V mládí sympatizoval s marxismem, později postavil svou kritiku Mubárakova autoritářství na národních zájmech. Podporoval opoziční hnutí Kifája a občanskou neposlušnost. Hnutí se podle něj rozpadlo, protože se nechalo zavléct do nepodstatných diskusí o islámu, jako například o Salmanu Rushdím. Hlavními problémy země jsou pro něj ekonomická krize a rozpad státu. V listu Ahrám popsal v roce 2006 rozpad následovně: Když strojvůdce ve vlaku do Alexandrie ohlásil vadné brzdy, měl jet dál, ale pomalu. Když na nádraží vlak vykolejil, nebyly tam sanitky. Když nakonec dovezli raněné do nemocnice, nebyli tam lékaři. Když ti dorazili, nebyla zase krev.
Al-Bišrí napsal řadu knih o politické teorii a historii islámu a o integraci křesťanské menšiny z islámského hlediska. Na rozdíl od politiků v Bratrstvu není ideolog, ale respektovaný teoretik. Referenční rámec práva má podle něj být islámský. Roli šaríi vidí podobnou té, jakou hraje tzv. přirozené právo v Evropě. Šaría je pro něj zdroj hodnot, které orientují soudce při rozhodování. Al-Bišrí se jasně staví proti islámské legislativní radě, protože nezávislost justice je nade vše. Tu si soudci snažili udržet i proti Mubárakovu režimu v nedávné kauze kolem dohledu při volbách, který jim nakonec ústavní úprava upřela. Právě osobnost, jako je al-Bišrí, může představovat egyptskou cestu: spojení islámské inspirace a evropských, nezávislých a liberálních institucí.
Částečně vyslyšené volání po změně Armáda tedy sleduje strategii rychlých a opatrně řízených změn bez velkých politických rozhodnutí. Chce si udržet kontrolu tím, že vynese k moci předvídatelné osobnosti, urychlí volby a ztíží tak organizování nové opozice. Volání po změně vlády vyslyšela jen částečně. Vláda, jmenovaná ještě Mubárakem, zatím zůstane, ale bude nově rozšířena o menší ministerské posty. Do vlády přibylo 10 nových osobností, nejméně jeden z tradiční opozice, kopt Munír Abdel Núr ze strany Wafd. Dlouho nebylo jasné, kolik opozičních osobností vláda jmenuje, podle listu Ahrám je jich nakonec méně, než se čekalo. Jako ve složení ústavního výboru se armáda snaží o vyrovnávání vlivu starých struktur výběrem nových, ale politicky spíše slabých osobností.
Aby se nová vláda vůči veřejnosti prosadila, bude muset jednat. Podle zpráv několik osobností nabídky postů odmítlo, protože pro mnohé spolupráce s premiérem a ministrem zahraniční znamená kolaboraci se starým režimem. Na Tahríru se dál bude demonstrovat za úplnou výměnu vlády - o to spíše, že po měsíci Tunisané konečně dosáhli výměny premiéra.
V rámci série o změnách v arabském světě psáno pro LN, pozměněno pro aktuálně.cz.
Více na zo-ra.blogspot.com