Arabské ústavy: krok vpřed či vzad?

19. 01. 2014 | 11:56
Přečteno 4768 krát
Egypťané schválili v půli tohoto týdne svoji již druhou ústavu od revoluce, zatímco tuniský parlament se pomalu sbírá z krize a se zpožděním přijímá teprve první návrh ústavy, který byl celý minulý rok zablokován v nefunkční sněmovně. Kontrast však nemůže být větší: Tunisané a především tamní islamisté svou krizi nakonec řešili obtížnými kompromisy, zatímco egyptská politická houpačka vyhodila islamisty zcela z kola ven. Pouze v Tunisku má ústava šanci se stát základem funkčního systému. V Egyptě je naopak referendum další z nucených kroků k neproduktivní stabilitě.

Tento týden volili Egypťané už po třetí: provizorní ústavní změna v březnu 2011 po revoluci vydržela pouze týden: armáda doplnila dekretem zvolené změny do nové provizorní ústavy. Jak se v zemi, kde jsou státní instituce politizovány, referenda nemění obsah politiky, ale jsou spíše plebiscity pro toho, kdo je vyvolává. Druhé ústavní referendum v prosinci 2012 bylo rovněž plebiscitem: islamisté u moci přehlasovali v ústavním výboru protestující liberální opozici, vyvolali politickou krizi, a referendum pak nabídli jako jakýsi akt vydírání: přijetí ústavy mělo krizi ukončit. Nynější referendum se podobá tomu předešlému: i druhá ústava má pomoci v ukončení období vlády armády a stejně jako před rokem mu nepředcházela svobodná kampaň.

Plebiscit místo volby

Předešlá ústava nebyla ani katastrofální, ani dobrá. O právě schválené lze říct v zásadě totéž. Neobsahuje již ústavní roli pro islámské koncepty a instituce a o něco lépe definuje obranu různých občanských práv. Tentokrát byly mnohé debaty v armádou sestaveném ústavním výboru přenášeny televizí a účastnili se jich jak odborníci z občanských iniciativ, tak islamisté, tedy přesněji řečeno jeden zástupce salafistů. Avšak i tato ústava upevňuje do zákona politickou roli a privilegia armády daleko nad úroveň obvyklou v demokraciích a posiluje roli prezidenta. Slabá účast – o něco vyšší než v referendu za loňské krize – přitom ukazuje na rostoucí nezájem Egypťanů o politiku vůbec.

Červencové převzetí moci armádou vedlo k agresivnímu potlačení vládnoucí islamistické strany, k politickému násilí jak ze strany malých teroristických skupin na Sinaji a jinde, tak i ze strany státních orgánů, k masivnímu tlaku proti-islamistické a nacionalistické propagandy. Egypt, ještě před rokem a půl plný debat a očekávání, je dnes skoro k nerozpoznání. Místo plánů a reforem se vrátilo známé dilema svoboda nebo stabilita, stará známá konfrontace mezi armádou a islamisty a nacionalistické slogany. Na rozdíl od mubárakovských dob dnes ale nesvobodnou stabilitu bývalá opozice podporuje – nejen média, ale i velká část intelektuálů, novinářů a spisovatelů, udávajících tón intelektuálního života, včetně u nás překládaného revolučního Alay Aswáního. Egypťané si po dvou letech konfrontací přejí stabilitu a národní jednotu. Pouze mizivá menšina zaujímá kritičtější postoj, odmítá alternativu nacionalismu a islamismu a bývá za to osočována z druhého tábora.

Může se zdát, že Egypt za poslední tři roky ztratil. Výbuch svobody, informovanosti, politizace a naděje nedoprovázela žádná – ani jedna – konstruktivní politika, pouze polarizace, zmatek a konflikt. Ani jedna strana nemá program kromě plánů na to, jak se dostat k moci, a celá politika se redukovala na otázku, kdo bude vést stát a kde na to vzít v zahraničí peníze. Tedy daleko od rozvažování, jak jinak a lépe zemi vést. Tolik potřebné reformy se ještě dlouho nestanou tématem; Egypt bude celý příští rok volit a stabilizovat se. Než se začne reformovat, bude muset vyřešit násilnou konfrontaci s islamisty, což může znamenat další roky stagnace.

Tuniský protiklad

O to víc překvapuje srovnání s Tuniskem, které, ponořeno do podobných obtíží, zatím konfliktu vyhýbá a učí se pomalu otevřenější politice. Maghrebská frankofonní země je jistě devětkrát menší, v průměru vzdělanější a o něco homogennější, ale politické krize, kterými prochází, jsou s Egyptem srovnatelné. Politizace islamistů byla v Tunisku začátku problematická: salafisté systematicky vyvolávali konfrontace s modernisty od podzimu 2011, polarizace mezi oběma tábory byla hluboká a od začátku násilná. Tunisko prošlo sérii politických vražd obrácených proti lídrům opozice a rovněž pocítilo džihádistické vlivy ze Sahelu. Podobně jako v Egyptě následoval revoluci ekonomický pokles a islamisté u moci ukázali jako nekompetentní, bezprogramoví a orientovaní pouze na konsolidaci vlastní moci. Krize vyvolaná atentáty vedla nakonec k naprosté stagnaci ústavního procesu během větší části minulého roku a k roční vládní krizi.

Pocit, že se země pohybuje na okraji zkázy (s Libyí hned vedle) byl stresující a veřejná nespokojenost akutní. Nakonec – po řadě propadlých dealů a po odstrašujícím Mursího pádu v Egyptě – islamisté z vlády pod tlakem opozice ustoupili, dohodli se na technokratickém premiérovi a do pohybu se vrátil i o rok zpožděný ústavní proces.

Tuniská krize měla tedy podobné ingredience: kolaps hospodářství a institucí, stávky, radikalizaci salafistů, a ještě více násilí. V jednom však mělo Tunisko obrovskou výhodu: na rozdíl od Egypta se nenašla dost silná politická síla, která by mohla realizovat hegemonické cíle. Islamisté získali těsně pod 50 procent a byli nuceni jít do koalice; velmi aktivní občanská scéna jim razantně bránila v prosazení islamistických článků do ústavy; a armáda je v Tunisku tradičně malá a nemá válečnou minulost.

Politické síly se tedy musely dohodnout – a dělaly to vlastně od revoluce. Tunisko udělalo několik šťastných institucionálních rozhodnutí od revoluce: tranzici k volbám vedl velký kulatý stůl (tedy konsensus a ne armáda), země má standard inkluzívního institutu v podobě proporčního volebního zákona a ústavu psal celý parlament a ne jen někým jmenované grémium.

Silná ruka vs. republika

Další rozdíly mezi tuniskou a egyptskou současností lze vidět v politické kultuře – tuniští islamisté jsou o něco liberálnější, liberálové radikálnější. Toto však nehrálo nutně přední roli. Hlavním problémem zastaveného vyjednávání o ústavě nebyl islám ale forma vlády – parlamentní či polo-prezidentská. První favorizuje silné islamisty, druhá rozdrobenější modernisty. Ani v tuniské krizi tedy nešlo přímo o demokracii, ale v první řadě o to, kdo bude po definitivních volbách vládnout a jak.

Schopnost dohody podpořená absencí hegemonické síly umožnila Tunisku nacházet cestu z krize. K tomu ale přistupuje ještě jeden element, který představuje další zásadní rozdíl: Tunisko má koncept republiky, tedy vlády skrze inkluzívní a vyvážené instituce, s aktivní veřejností, civilními politickými aktéry a omezeným státem bez zvláštních příjmů, na kterém se dohodnou skoro všechny strany. Výrazem republikanismu bylo potom i to, že kolabující vláda a parlament nakonec viděli dohodu a kompromis jako jediné východisko z krize.

Centralizovaný byrokratický egyptský stát, postavený na armádě a nacionalismu, který je sám o sobě geopoliticky příliš důležitý na to, aby ho regionální velmoci nechaly padnout, a může si dovolit žít bez kontaktu s realitou, je jedním z důvodů toho, proč Egypt nespěje k politice, která by se vyjednávala u kulatého stolu, ale proč se navrací k politice dominance státu jednou z frakcí. Porevoluční egyptská garnitura tedy opakuje staré vzorce.

Ani v Egyptě to však nebylo nevyhnutelné: i islamisté měli ve svých řadách moderní pragmatické a charismatické politiky, kteří by nedopustili hegemonický kurs Mursího – kdyby je stará garda hnutí v roce 2011 nevypudila. I liberálové měli výrazně pozitivní osobnosti, které poněkud opožděně hovořili o kulatém stolu a které po letošním převratu přistoupily na intervenci armády, ale snažily se vyhnout se násilné represi Muslimského bratrstva a umožnit návrat k tranzici. Ovšem plán Muhammada Baradeího na politické a ne policejní řešení krize – nechat islamisty protestovat, soustředit se na omezování bezpečnostního dopadu protestů a vyjednávat – nebyl přijat. Když Baradeí na protest proti násilí rezignoval, liberální scéna ho exkomunikovala jak zrádce země.

V Egyptě se tedy – na rozdíl od Tuniska – nakonec neprosadily místní občanské republikánské síly, ale opět vrátil na scénu neproduktivní nacionalistický etatismus. Jak shrnují Peter Harling a Sarah Birke, osvobozená asertivita občanů ve většině arabských zemí zatím nenašla způsob, jak rozbít autoritářské monopoly na politiku. Složitý vývoj v Tunisku je zatím jedinou šancí na to, že z obtíží nakonec vykrystalizuje pozitivní příklad efektivnější kooperativní politiky, který by mohl dlouhodobě působit jako alternativa k nutně stagnujícímu autoritářství.

Psáno pro Deník Referendum

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy