Miliarda v tahu

14. 05. 2012 | 19:43
Přečteno 3751 krát
"Informace z kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) č.11/16 Peněžní prostředky určené na výstavbu silničního okruhu kolem hlavního města Prahy" správně vytýká státnímu investorovi - Ředitelství silnic a dálnic - celou řadu nedostatků, v jednom bodě se však i kontroloři NKÚ nechali ŘSD uchlácholit. Na str. 7 pouze jemně namítají, že ŘSD řešilo požadavky evropské legislativy na bezpečnost tunelů až v průběhu stavební realizace, což vedlo k prodražení stavby o 529 mil. Kč. Skutečnost je ale taková, že o bezpečnost v tomto případě nešlo a prodražení stavby mohlo být spíše cílem než nechtěným důsledkem.

I když "Informace" bližší identifikaci citovaného případu neuvádí, evidentně se jedná o zhruba dvoukilometrový tunel sloužící k překonání úseku Točná - Komořany na pravém břehu Vltavy. Ten je dvoupruhový a pro případ poruchy vozidla v něm je vybaven nouzovými zálivy, přičemž je předpoklad, že při zvoleném čtyřprocentním podélném sklonu tunelu vozidlo s poruchou samospádem do zálivu dojede a zde bude odstaveno. V rozporu s tím byl však již v projekční fázi navržen zároveň i nouzový pruh o šířce 0,75 metru, což je v praxi totéž, jako jistit kalhoty proti spadnutí zároveň kšandami i páskem. Během přípravy realizace pak nedošlo k vypuštění tohoto nadbytečného prvku, ale naopak k jeho rozšíření na 1,5 metru. Pokud platí zjednodušený předpoklad, že vyražením tunelu užšího o 75 centimetrů se dala ušetřit stejná částka, na jakou přišlo rozšíření původního návrhu o dalších 75 centimetrů na celkový metr a půl šířky nouzového pruhu, pak tahle zbytečnost stála navíc více než miliardu.

NKÚ v tiskové zprávě k "Informaci" píše, že podal Obvodnímu státnímu zastupitelství pro Prahu 4 oznámení, že při přípravě a realizaci pražského okruhu mohlo dojít k naplnění skutkové podstaty několika trestných činů. Možná by nebylo od věci, kdyby se navíc orgány činné v trestním řízení soustředily i na otázku, co vedlo k nesmyslnému rozšíření jednoho tunelu o nepotřebný pruh za miliardu.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

xx napsal(a):

Znáte tenhle ?
Tragická událost. Psychopat napustil jedem peníze a daroval je dětských domovům. Zemřelo 20 poslanců, 3 starostové a jeden ministr.
14. 05. 2012 | 19:53

Občan napsal(a):

No, pokud se náklady zvýšily posílením bezpečnostního prvku, tak zrovna tohle bych ŘSD nevyčítal.
Co dokáže napáchat za hrůzu nehoda v tunelu, to víme např. z Rakouska.

To bych viděl jiné průšvihy - například Ekospol a Bém a prodeje státních pozemků kolem budoucího okruhu spekulantům a poté zpětné výkupy týchž pozemků za neskutečné ceny. Kupříkladu na Suchdole, že...
A třeba náklady na územní plán a na jeho několikeré změny.
A celkovou koncepci pražského okruhu, vedeného zcela nesmyslným terénem, přičemž o cca tři kiláky dál mohl být pohodlně veden po náhorní plošině v linii původní komunikace a hlavně bez naprosto příšerného mostu přes Babu. Přičemž ten most ještě ke všemu zničí chráněný přírodní útvar.
14. 05. 2012 | 20:13

Eurohujer napsal(a):

Už to nemá cenu ani číst, lepší je si říci pár fórů a třeba si zazpívat něco hezkého.
Jeden ze života:
Po třech hodinách strávených ve frontě na Finančním úřadě a jednáním s otrávenými mizerně placenými úředníky, se vytočený chlápek vydal do supermarketu koupit synkovi baseballovou pálku. U pultu se ho prodavačka ptá: "Budete platit kartou nebo hotově?" Chlápek naštvaně vyhrkne: "Hotově!" Pak si uvědomí, že ta prodavačka si takové chování nezaslouží a vysvětluje: "Promiňte, strávil jsem dopoledne na Finančním úřadě..." "Nic se nestalo... Chcete tu pálku zabalit, nebo se tam ještě vracíte?".
14. 05. 2012 | 20:49

kp napsal(a):

Možná je to úplně mimo, informace jsou dosti kusé, ale zdvojení bezpečnosti bych nepokládal za plýtvání penězi. Jsou jiné stavby, kdy původní projekt měl rozpočet poloviční a ve výsledku nepřibylo nic a cena vyskočila vesele vzhůru. Ostatně jeden historický příklad- kanalizační systém v Praze postavil myslím Francouz(nechci hned hledat na webu) podstatně větší ( s větší kapacitou) než bylo tehdy potřeba a jeho zásluhou nám slouží hlavní stoky do dnešního dne. Jenom informace, zda Praha zaplatila také mnohem více než chtěla původně mně nějak chybí.
Lze jenom konstatovat, že kontrola je nutná, posouzení účelnosti bych ponechal jiným odborníkům než NKÚ.
14. 05. 2012 | 21:48

Al Jouda napsal(a):

Ano, celková koncepce Pražského okruhu je - TUNEL, ale na peníze !!
14. 05. 2012 | 21:50

Petr z Tábora napsal(a):

to xx 19:53
...a žádné dítě není ohroženo.

Pan Kuták dobře popsal příklad sofistikovanějšího plýtvání veřejnými penězi. Jistě šlo o nutné zvýšení bezpečnosti provozu a tak se prokurátor nenapase.
14. 05. 2012 | 21:52

Targus napsal(a):

K posouzení, zda se zde plýtvalo, či nikoli, schází všem diskutujícím, jakož i autorovi blogu - Aleši Kutákovi, jedna maličkost. Znalost bezpečnostních norem, resp. problematiky bezpečnosti provozu silničních tunelů vůbec.

Z popisu pana Kutáka, potažmo zdrojů uveřejňujících tuto zprávu, si nepoučený občan neudělá naprosto žádnou představu, kde nějaký bezpečnostní pruh vůbec je a k čemu asi tak může sloužit.

Z nehod v tunelech, kterými jsem se naprosto amatérsky zabýval, jsem zjistil asi tolik:
- čím je tunel širší, tím větší je šance, že při nějakém průšvihu budou následky malého rozsahu,
- s délkou tunelu roste riziko průšvihu nikoli přímo úměrně, nýbrž po exponenciále, ten komořanský není zrovna nejkratší...
- riziko tragických následků významně snižuje ražba druhého, případně třetího tubusu a jejich vzájemné propojení maximálním počtem protipožárních dveří, které svede otevřít i vysoce vystresovaná a dezorientovaná osoba, a to pokud možno v šeru či potmě.

Takže k výše uvedenému bych se vyjádřil asi takto:
Ani náhodou bych si nedovolil tvrdit, že financování tohoto dálničního tahu je čisté, jako křišťál. Na NKÚ jsou ale takoví hlupáci, že nedovedou najít nic jiného, proto se chytají každé kraviny, jako ten příslovečný tonoucí stébla.

Přitom jsem stoprocentně přesvědčen, že faktury za stavbu celé této komunikace by do tří dnů a tří nocí rozcupoval na cucky kdejaký silniční stavař.
Proč?
1. Protože o satelitních městečkách postavených z materiálu původně určeného na tuto stavbu si cvrlikají vrabci na střechách celé Prahy.
2. Protože si firmy vysoutěživší tuto stavbu bezostyšně přeprodávaly jednotlivé práce téměř do nekonečna mezi sebou, takže nezřídka se za uskutečněný stavební výkon fakturovala s bídou polovina toho, co pak ve skutečnosti platilo ŘSD,
3. Protože každý silniční stavař ovládá matamatiku na úrovní 9. třídy ZŠ a umí si spočíst, kolik je ve skutečnosti odbagrováno a odvezeno zeminy, kolik je ve skutečnosti vyplácáno betonu a železa a na kolik by ta sranda vlastně vyšla.

Mám-li opravdu něco této stavbě vytknout, pak kromě zoufale vysoké předraženosti jasou to fatální projektové nedostatky, a to jak na stavbě samotné, tak i na provozním zabezpečení a údržbě. Z toho se mi chce opravdu plakat, proti tomu je ušulená půlmiliarda naprostý, nic neznamenající detail.
14. 05. 2012 | 22:36

Targus napsal(a):

To Aleš Kuták:

U své příbuzné - překladatelky, jsem si ověřoval existenci termínu "dvojí jištění" v angličtině. Týkalo se onoho příměru se šlemi a páskem na jedněch kalhotách, četl jsem ho kdysi dávno v nějaké knížce..
Tohle "dvojí jištění" nebylo pouze specialitou v ČSLA, kam jste zřejmě nikdy nedospěl. Užívalo se i v jiných armádách, minimálně v té anglické. Na kaťatech byl povinně pásek i kšandy. Mělo to své nevýhody na záchodě, ale v terénu s tím nebyl problém naprosto nikdy, spíše naopak. Osvědčilo se mi zejména, když jsem musel po prsa do vody, mokré kalhoty pak měly podstatně větší tendenci padat ke kolenům.
14. 05. 2012 | 22:52

2007-2010? začátek cesty do pekel napsal(a):

Že NKÚ po několikaletém divadle s terorizováním jeho předsedy zřejmě již rád vydá jakýkoli nález, který se po něm požaduje není nic, nad čím bych se radoval. Byla to poslední instituce, která mohla politickou kastu alespoň drobně popichovat.

Pan Kuták, který by se z poradce rád zase stal náměstkem, hledá téma na kterém se zviditelnit.
Doporučil bych mu učinit tak experimentem. Ať se postaví v dostatečně dlouhém a úzkém ucpaném tunelu za návěs s hořící pneumatikou a napíše nám odtud nějaký poučný blog. O zbytečném jištění, například.
15. 05. 2012 | 00:31

Targus napsal(a):

Navrhuji hořící návěs vhodně naplnit před zapálením nějakými barvami, nejlépe pak acetonovými v kilových plechovkách. To aby ohýnek dostatečně kouřil a vesele bouchal.
Po jednom takovém veselém roštování v alpském tunelu čekali záchranáři týden, než klesla teplota na přijatelné hodnoty, aby mohli z tunelu započít s vytahováním trosek. Ale na druhé straně, proč nějak spěchat, vždyť těm ugrilovaným už to mohlo být stejně jedno.
15. 05. 2012 | 00:56

Občan napsal(a):

To 2007-2010...:

Já jsem zase zaslechl, že lidé na NKÚ si teď dost oddechli poté, co byli několik let terorizováni jihlavským duem Dohnal-Zikmundová.
Zajímavé je, že totéž jsem slyšel o působení této dvojky v Jihlavě a na KÚ Vysočina.

Kontrolní závěry NKÚ na mne nepůsobí dojmem spisků vyráběných na objednávku, ani krotkých slohových prací.
Zato několik novel a nálezů Ústavního soudu, permanentně osekávajících už tak chabé pravomoci této ústavní instituce, dává vědět, jak je tento nezávislý úřad NĚKTERÝM politikům na obtíž. A momentální otálení pravicové koalice s rozšířením jeho pravomocí jasně sděluje, KOMU NKÚ vadí.
Mimochodem - prakticky nikde na světě by se nemohlo stát, aby předsedou, ředitelem nebo prezidentem SAO byla čistě politická persona. Všude vyjma "východního bloku" to jsou lidé s praxí v národních bankách nebo na ministerstvu financí, v nejhorším případě v jiných kontrolních orgánech státu či samosprávy, převážně právnického vzdělání v oboru finančního práva. I Dr. Voleník byl právník a měl alespoň praxi z kontrolní komise Svazu invalidů, pokud je mi známo.
15. 05. 2012 | 06:32

Krampoul napsal(a):

Kutáku, tady ještě někdo řeší 1 miliardu??? To je jako když zmizí celý sklad potravin a vyšetřuje se odkud je ten drobeček támhle v rohu. Ale cinkali jste klíči, tak lokejte svobodu
15. 05. 2012 | 07:41

cesta do pekel napsal(a):

Občan
Nejsem ten, kdo by mohl posuzovat odbornou úroveň pana Dohnala. Pouze mne překvapilo, kolik energie média a vyšetřovatélé v téhle zemi věnovaly velikosti jeho bytu a auta.
Bez ohledu na konkrétní osobu je jasné, že šlo o cílenou kampaň zaměřenou na snížení autority NKÚ jako celku.
Útok, jak víte, se vede vždycky z několika stran a pokud nemám čas studovat detaily (jako kdo má koho kontrolovat a v jakém případě), snažím se ptát po SMYSLU toho, co je mi ukazováno.
Pokud má být smyslem to, aby si čtenář Blesku myslel, že NKÚ jsou nějací cifršpióni, kteří si žijí nad poměry a ještě pohrdají parlamentem, který si on, čtenář Blesku demokraticky zvolil, jde podle mého o poslední překážku, kterou právě sportovci kteří již klečí na justici a leží na policii úspěšně zdolávají.
15. 05. 2012 | 10:05

Občan napsal(a):

To cesta do pekel:

O likvidaci autority NKÚ v ČR i v zahraničí se postaral právě pan Dohnal. Ony to totiž nebyly "jen" ty byty, ale spousta dalších věcí - MfD o tom psala svého času docela obšírně.

Doporučuji Vám proto nečíst Blesk a hledat informace jinde :o))
Zkuste vyhledávače - při správném řazení hesel se dozvíte spoustu zajímavých věcí. S informacemi je lepší pracovat samostatně a ověřovat si je na více místech.
15. 05. 2012 | 10:43

Krampoul napsal(a):

Cesta do pekel - ono úplně stačí to že Dohnal ten byt a auta měl. Od ředitele NKÚ by národ čekal že nebude první kdo bude nejvíc hrabat pro sebe. Běžný důstojný byt za vlastní peníze by byl bez problémů.
Asi tak jako že ředitel protialkoholní léčebny / za peníze daňových poplatníků / by neměl být notorický alkoholik
15. 05. 2012 | 10:54

cesta do pekel napsal(a):

Krampoul
Cílem kampaně bylo, aby se lidé vyjadřovali přesně tak, jak to teď děláte.
Jestli tomu rozumím dobře, je předseda NKÚ funkce odpovídající rankem zhruba ministerské úrovni. Takže až tu budou ministři jezdit tramvají...
Ne že by nemohli nebo neměli.

Občan
Vůbec mi nejde o pana Dohnala, čert ho vem. Ale už sám fakt, že o něm Mladá fronta obšírně psala o něčem svědčí. V téhle partii je MFD docela dobrým indikativem, kam námi zrovna chtějí táhnout.
Jelikož jsem strávil dvacet let čtením mezi řádky bolševických novin, už mě tahle hra nebaví. A't se MFD čte sama.
15. 05. 2012 | 11:23

aleskutak napsal(a):

Pro zájemce o podrobnější argumentaci níže vkládám část (celý se sem nevejde) textu dopisu prof. Ing. Pavla Přibyla, CSc. z ČVUT Fakulty dopravní náměstkovi ŘSD panu Jiřímu Trochtovi, ze 12. dubna 2007. Jenom na vysvětlenou - LTT je levá tunelová trouba, tedy pro jízdu z Komořan na Točnou, jejíž rozšíření bylo rovněž navrhováno, ale nakonec k němu nedošlo. Polemika se z velké části týká argumentu, že rozšíření obou tunelových trub umožní mj. v případě uzavření jedné trouby nouzový obousměrný (!) provoz ve zbylé tunelové troubě. Jak vidno, alespoň jednu tunelovou troubu někdo potřeboval rozšířit stůj co stůj a jasné vyvrácení jednoho nesmyslu prof. Přibylem - o možnosti obousměrného provozu v jedné tunelové troubě - ŘSD paradoxně vedlo k ještě větší akcentaci "potřeby" mít zároveň nouzové zálivy i nouzový pás s totožnou funkcí, o čemž se text dopisu níže rovněž kriticky zmiňuje.
"... Požadavek na rozšíření LTT z 11,75 m na 12 m

Požadavek na rozšíření ... je dán snahou o co největší zkapacitnění tunelu při uzávěře PTT. Pak se navrhuje šířkové uspořádání v každém z protisměrných pásů 3,25 + 2,25 metrů.

Tento požadavek však odporuje základním principům, které se v tunelech aplikují:
1. Nerespektuje principiální bezpečnostní požadavek, aby se dopravní problémy v co nejvyšší míře "vytěsnily" z tunelu ven na volnou komunikaci. V tomto případě se naopak zkapacitňuje tunel bez ohledu na bezpečnost.
2. Evropská direktiva nedovoluje, z hlediska bezpečnosti, stavět tunely s obousměrným provozem, což se v případě tohoto tunelu a provozu v obou směrech nedodržuje, neboť se v navrhovaném režimu zcela mění šířkové poměry (čl. 2.1.2).
3. Evropská direktiva požaduje pro šíři jízdního pruhu menší než 3,5 m s povolenou jízdou těžkých nákladních vozidel přijetí zvláštních dodatečných nebo zesílených opatření ke zvýšení bezpečnosti, tj. považuje tento stav za rizikový (návrh předpokládá 3,25 m), č. 2.2.4.
4. Nová norma pro projektování tunelů pozemních komunikací ČSN 73 7507 připouští nejnižší šířku jízdního pruhu 3,5 m.
5. Významným prvkem pro zvýšení bezpečnosti v dlouhých tunelech je směrové vedení zajišťované značkami pruhové signalizace, které jsou navrženy nad každým ze tří pruhů. V případě čtyř pruhů nejsou značky nad středy pruků a bude je nutné vypnout, čímž významně stoupá riziko.
6. Řada projektů prokázala závislost počtu nehod na šířkovém uspořádání, při šířce 2,25 m roste řádově počet nehod.
7. Projekt Ministerstva dopravy OPTUN prokázal praktickými testy, že řidiči jedou v tunelu křečovitě a jejich střední trajektorie je posunuta o 30 cm ke středu tunelu. Tím se opět zvyšuje řádově riziko nehody.
8. Dle zkušeností z pražských tunelů dochází občas ke ztrátě nákladu nebo dokonce odpadlo nákladnímu vozidlu kolo (je z toho filmový záběr). Všechny tyto události, v případě protisměrné jízdy v pruzích 2,25 m jsou tragicky nebezpečné.
9. Na vjezdu do tunelu je instalováno tzv. akomodační osvětlení a v tunelu protisměrné osvětlení (v LTT svítí proti přijíždějícím vozidlům). Byť má být rychlost snížena, je při klesání 4 % jízda úzkými pruhy zdrojem zásadního nebezpečí.

Požadavek na rozšíření PTT z 9,00 m na 9,75 m

Jedná se tedy o rozšíření pravé trouby ve směru klesání. Také zde je toto řešení v rozporu s bezpečností a rizika by neúměrně stoupala, byť se v dokumentaci uvažují mírně širší pruhy (2,75 m). Platí argumenty výše uvedené.

Navíc norma pro projektování tunelů říká, že není nutné realizovat nouzové zálivy, pokud je proveden nouzový pruh. Vzhledem k tomu, že nouzové zálivy budou realizovány jsou požadavky na bezpečnost nejenom naplněny, ale jsou překročeny.
Argument s užším místem pro objíždění zastaveného vozidla v této tunelové troubě je poměrně slabý, neboť zahraniční zkušenosti s tunely ve spádu a s nouzovými zálivy ukazují, že v případě poruch vozidla dojede toto vozidlo v 90% případů do nouzového zálivu a pak vyhledává pomoc.

Závěr 2: Změna šířkového uspořádání koncipovaná pro obousměrný provoz v jedné tunelové troubě zásadně zvyšuje riziko události v tunelu a odporuje platným normám. ..."
15. 05. 2012 | 12:29

Jindra napsal(a):

Mám pocit, že lidé jako třeba Aleš Kuták alias aleskutak ještě nejeli autem žádným z pražských tunelů. Už na první pohled je vidět, jak dobře se jede v širokých tunelech na Pražském okruhu oproti Strahovskému tunelu. - Ale to je to poslední, co nějakého zeleného nebo kontrolního troubu zajímá. Oni stejně všude jezdí na kole. Měli to těmhle magorům vysvětlit jinak. Ta šířka měla být zvětšená hlavně kvůli možnému vybudování cyklopruhu, to by byl konečně argument.
Jedně nechápu, co ja to za blbce na NKU, kteří se teď (po dvou letech) zabývají tím, o kolik více stál poslední kus Pražského okruhu. Všechno něco stojí a podle mě je u nás největší úspěch, že se vůbec něco podaří otevřít. Jak je možné, že se NKÚ nezybývá tím, o kolik se předražuje dálnice do Ústí nebo do Hradce Králové, které ještě nejméně rok nebo dva nebudou dokončené. Inu fízlové jsou u nás už 50.let ti nejmocnější a my všichni musíme pořád poslouchat jejich diletantské názory(hlavně na dopravu) a čumět ve frontách na Spořilově. Kdy NKÚ konečně spočete, kolik miliard stojí zvýšené náklady na zdravotní péči kvůli tomu, že pár právníků se kvůli svému mamonu soudí o naprosto nesmyslné zastavení staveb, které se ale nakonec stejně postaví tak, jak to je původně bylo míněno, protože ono to většinou jinak nejde.
15. 05. 2012 | 13:08

Krampoul napsal(a):

Cesta do pekel- Dohnal měl jít sedět. A samozřejmě vím že asi není zdaleka ten nejhorší z politiků.
to že se krade po miliardách a nic se nestane, a najednou nám novináři předhodí něco 5-7 let starého, a ještě před volbama nebo nějakým zákonem, takže se to jasně jen někomu hodí, to vidím také. Mocenské hrátky, vy jste nám odpálili pěšáka, tak vám také někoho odpálíme. V tomto duchu asi bude i kauza Rath- počkáme týden a asi bude muset padnout někdo z TOP nebo ODS. Jen at se mafiáni pozabíjejí, jen by to chtělo větší rychlost.
Ale to by museli hodně silně vyhrát volby komunisti, ti by to vyčistili pořádně
15. 05. 2012 | 14:11

Targus napsal(a):

To Aleš Kuták:

poprvé slyším, že by se nouzový provoz, o kterém pojednává vaše citace, řídil výše uvedenými paragrafy, tedy evropskou direktivou, ta platí pro nově zhotovované stavby a min. konstrukční rychlost 80 km/h, v nouzáku se zcela běžně jezdí 40 nebo max. 50.
Zkuste si najít definici takového nouzového provozu.

A vůbec, zkuste se párkrát po novém "vytunelovaném a vymostovaném" obchvatu projet. Kolony jsou větší, než když se jezdilo přes Barranďák.

Jinak rozdělit od sebe protisměrné jízdní pruhy pomocí betonových svodidel by bylo v tomto případě otázkou vyřešenou v řádu jednotek hodin.
Co se týká akomodačního osvětlení, není nic jednoduššího, než cvaknout vypínačem.

Sečteno, podtrženo - pokud je tunel široký 12 m, není důvodu, aby v nouzáku nepojal 4 pruhy a nemohl být rozdělen betonovými svodidly, pokud by to bylo vaše speciální přání. Ta zabírají minimální prostor.
15. 05. 2012 | 19:03

0jQkeqD86z napsal(a):

Dave,I really love our tips. I have been doing TV pdoiuctron a long time and I always learn from you. I do appreciate the way you break things down into understandable chunks of information.Nearly 190 years ago Agustine-Jean Fresnel developed the multi-part lens. He was a unique individual. Today, we might think of him as ADHD, put him on drugs and in a special class and the Fresnel lens would have never been developed. The lens was first developed for use in lighthouses and they still are used for that today. It is not unusual for a 12-foot Fresnel lens with a thousand watt lamp to be seen 20-to-25 miles out to see. That is amazing.Because the lens (and the TV light we use that has that lens) is named for Fresnel there are two things I hope you will realize. First, he is French and in pronouncing his name the S is silent and the emphasis is on the second syllable of the word (pronounced fru-NEL). Second, because the lens is named for a person it is always capitalized.Again, thank you for all you do.Ken
25. 08. 2013 | 11:48

cgOB05AvXZW napsal(a):

Dropping by from 30 day blog challenge Yeah i agree. You don't need a lot of<a href="http://iedkgcusep.com"> fdniers</a>, but few quality ones The older I get, the more I discover my true<a href="http://iedkgcusep.com"> fdniers</a>. I had LOTS of<a href="http://iedkgcusep.com"> fdniers</a> back in Highschool/College. Now, only a few. but i'd rather have a few than many but stabs you in the back
26. 08. 2013 | 08:36

DVBfhAcfoYi napsal(a):

Fantastic items from you, man. I've understand your stuff preuvois to and you're just extremely wonderful. I really like what you have received right here, really like what you're stating and the way in which you say it. You are making it entertaining and you still take care of to keep it wise. I can't wait to learn much more from you. This is actually a tremendous web site.Pretty great post. I just stumbled upon your weblog and wanted to mention that I have truly loved browsing your weblog posts. After all Ia1afll be subscribing to your feed and I am hoping you write once more very soon! http://rfbkfjqz.com [url=http://tvaaxzjygfv.com]tvaaxzjygfv[/url] [link=http://fgnltocx.com]fgnltocx[/link]
26. 08. 2013 | 20:47

Jgfpl9prz0Gp napsal(a):

DO NOT UNDERESTIMATE THE PHOTOCOPIER!!These things can kill. They sense fear.They may call it <a href="http://ebwsfujsqrb.com">triinang</a>, but it's a carefully guided introduction between two living beings .Approach slowly, bow deeply, pat it softly on the display unit and whisper soothing noises in its document feeder tray.You better make nice with the monster, young lady!I know what can happen if you don't.One day I'll send you a photo of the horribly disfigured victim.
29. 08. 2013 | 18:44

NDTAmMVIOnnY napsal(a):

This really is some terfriic material. It took me a long time to get this blog nonetheless it was worth the time. I noticed this article was buried in bing and not the number one spot. This site has many first-rate material plus it doesnt need to be burried on the internet this way. Moreover I am going to save this web publication to my directory of favorites. http://mdjyjg.com [url=http://bmffriks.com]bmffriks[/url] [link=http://zkqgpp.com]zkqgpp[/link]
07. 09. 2013 | 00:38

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy