Do důchodu v 73 letech…

11. 05. 2011 | 16:07
Přečteno 5743 krát
Musím konstatovat, že sociální demokracie zásadně nesouhlasí s řešením, které zvolila vláda Petra Nečase jako reakci na nález Ústavního soudu v oblasti výpočtu důchodů. Při hlasování v Poslanecké sněmovně jsme proto nepodpořili novelu zákona o důchodovém pojištění, předloženou ministrem Drábkem a nepodpoří ji ani senátoři zvolení za ČSSD.

Vládní koalice totiž podlehla pokušení spojit časově nezbytnou reakci na rozhodnutí ÚS s dalšími rozsáhlými parametrickými změnami v průběžném důchodovém systému. Byly to dokonce samotné koaliční strany, které nazvaly schvalovanou novelu „Malou důchodovou reformou“. Jak řešení, vyvolené nálezem ÚS, tak i dodatečné parametrické změny však nebyly ani projednány, ani dohodnuty s opozicí. ČSSD je pokládá nejen za nespravedlivé, ale také za nedomyšlené a sociálně riskantní.

Vládní koalice prokazatelně a v přímém přenosu porušila veřejný slib, že o zásadních změnách důchodového systému bude jednat a také hledat dohodu i s opozicí. Nic takového se v tomto případě nestalo. Svůj nesouhlas s novelou vyjádřily i odbory. Shrnuji alespoň ty hlavní výhrady, které k novele zákona o důchodovém pojištění máme:

Za prvé, zákon reaguje na nález Ústavního soudu nespravedlivě na úkor středně příjmových pojištěnců, u 70% občanů ( s příjmy mezi 11 a 36 tisíci měsíčně) se tak budou snižovat nově vyměřované starobní důchody proto, aby se zvýšily cca 10 procentům lidí s nejvyššími příjmy. Toto opatření, spolu s navrženým zpřísněním podmínek pro odchod do důchodu, již vyvolalo velkou vlnu nových žádostí o předčasný důchod, což neplánovaně zvýší výdaje důchodového účtu v příštích letech.

Za druhé, zákon dále prodlužuje věk pro odchod do důchodu ze 67 let na fakticky ničím neomezenou hranici. Lidé, narození v roce 2011 tak půjdou podle tohoto zákona do důchodu až v 73 letech! Takové prodloužení věku pro odchod do důchodu může vyvolat vážné sociální a etické problémy, není totiž vůbec jisté, že se střední délka života bude prodlužovat i nadále takovým tempem, jaké jsme zažívali v uplynulých 20 letech. Vláda vůbec neřeší kritické postavení lidí starších 55 let na trhu práce, a to ani dnes, ani v budoucnu. Vláda také neřeší skutečnost, že výkon řady profesí v průmyslu vede k zásadnímu fyzickému opotřebování zaměstnanců řadu let před tím, než tito lidé získají možnost odejít do starobního důchodu či předčasného starobního důchodu.

Stabilizovat průběžný systém nelze tím, že budeme donekonečna prodlužovat věk pro odchod do důchodu ( až se ho nakonec většina lidí nedožije), je nutno posílit příjmovou stránku důchodového účtu. Vždyť jen v letošním roce zřejmě dosáhne jeho schodek 30 miliard korun.(Za vlád ČSSD se na důchodovém účtu vytvářel přebytek). Věk odchodu do důchodu musí odpovídat skutečné střední délce života tak, aby jednotlivé generace důchodců pobíraly státní důchod po zhruba stejné období.
Přijatý zákon současně zavádí pouze automatickou valorizaci důchodů, která vládě neumožní zvýšit důchody nad hranici růstu inflace a 1/3 růstu mezd. Pokud by některá příští vláda chtěla z vážných důvodů valorizovat důchody ve větším rozsahu, muselo by dojít k přijetí speciálního zákona.

Tento způsob prosazování důchodové reformy je zcela nešťastný a do budoucna nevěští pro stabilitu klíčového systému důchodového zabezpečení nic dobrého. Nečasova vláda neplní svoji společenskou roli a jde vstříc těm, kdo prosazují okleštění a částečnou privatizaci veřejného důchodového pojištění. Dnes k tomu učinila další krok.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Da.Rock napsal(a):

Než to projde senátem, bude tato vláda stejně na márách.
11. 05. 2011 | 16:21

Skogen napsal(a):

Tak já nevím. Dřív by se taková asociální banda prostě oštěpem vyšťouchla za palisády, ale kam s nimi dneska?
11. 05. 2011 | 16:27

stále rebel napsal(a):

Další z u nás podivných věcí je to, že se stále diskutuje jen o pozdějším odchodu do důchodu a nikdo se nestará o zapojení do práce. Průměrný Čech dnes začíná pracovat někde kolem věku 22 let, průměr EU je asi 20, vyspělé státy kolem 19 let.
Tento problém by se měl především řešit a neumírat v práci. Když se to zde posune o tři roky zpět a nevdělatelní se nebudou flákat roky ve škole, tak budou moci jít o tři roky dříve do penze.
11. 05. 2011 | 16:28

Medikolog napsal(a):

Skogene,

ten kdo by se obětoval by dopadl ještě hůř, než "Vítkovští"... dostal by tak či jinak několikrát doživotí... a ani pro něho by o milost nikdo nežádal... žádná národní smršť žádostí by Kancelář presidenta republiky nezavalovala...
11. 05. 2011 | 16:40

TomášL napsal(a):

Nu, již se těším na rozhořčené reakce lidi s věkem 40+, kterých se to vůbec netýká (hranice důchodu ve věku 70+). :-))

T.
11. 05. 2011 | 16:41

Jaryn napsal(a):

Ano koalice to neprobrala ani se mnou, ani s Božkou, ani s pepíkem z prvního patra. Nebyla ani na nádraží u přednosty, ani na poště u paní listonošky. A co je vůbec nejhorší neprojednala to ani s panem lékárníkem, s panem farářem a s panem starostou.

Hanba! Musejí odstoupit!

Herdek počkat! Teď mi Božka řekla, že vlastně ani ty Slávečku jsi s náma neprobral, když jsi byl ve vládě, že je nutné zatnout další sekery do rozpočtu, když hospodářství bylo v konjunktůře, ani to pastelkovné. Že se nestyděj Slávečku!!
11. 05. 2011 | 16:41

Da.Rock napsal(a):

A jakpak se tě osobně ta sekyra dotkla, Jaryne? A jak se tě dotklo pastelkovné? Zvýšily se ti kvůli němu daně? Zavedl snad Sobotka nějakou "pastelkovou stovku"? Dotkla se tě Sobotkova sekyra víc, než ta současná Kalouskova?
Ne?
Tak proč by to s tebou probíral.
Ale důchody se osobně dotknou každého z nás.
11. 05. 2011 | 16:51

Ládik!!! napsal(a):

Bohušu,
od školy jsi nepracoval a nikdy nebudeš, těch 73 ti může být putna.
11. 05. 2011 | 16:57

jaryn napsal(a):

milej panáčku Da.Rocku

Princip je princip - a ten má bejt stejnej. Božka taky chtěla nějaké pastelkovné a já jí říkal : "Sláveček je socan ten se na tebe akorát v...., no šak víš co." A taky to hudělál!

Byla zklamaná. Utěšoval jsem ji onehdá : "Holka nebul, třeba Jirka Paróbku nějaký drobet pošle." No a neposlal ani von.

A to už si zapoměl panáčku Da.rocku na každoroční porcování huňatého medvěda v komóře i řezníky z ČSSD! To se taky vůbec milej Sláveček neozval ani mě, ale ani panu farářovi (i když KDU byla ve vládě) a ani starostovi (i když starosta je tam za KSČM a komančí podporovali vládu do krve.

Ale von toho měl tehdá hodně stavěl za poslanecký náhrady ty své baráky tak vobčas musel bejt na stavbě. Ale já sem taký chtěl něco z rozpočtu, když tnul sekyrku další, a další, a další a vlastně furt každej rok. Neušetřil ani floka.

Slávečku styď se!
11. 05. 2011 | 17:05

DH napsal(a):

Další odporně manipulativní blog z dílny tohoto prakticky samozvaného socanského vůdce. Průhledná snaha vsugerovat ostatním svůj fatálně minoritní pohled na svět a propašovat ho tajně a neférově do dezorientovaných čtenářských mozků s něj přímo odkapává.

Paradoxně, i ve svém zmateném zkreslování popsal tento holohlavý myslitel částečně skutečnou pravdu. Poslední volby jasně ukázaly, jaké vlastnosti a osobní kvality mají být v této zemi favorizovány, podporovány a na sklonku života spravedlivě odměňovány. Je jasným faktem, že naopak odpudivé vlastnosti typu lenosti, povalečství, závistivosti a konaná dobra z cizí kapsy, s nimiž toto individuum spojilo svůj politický osud, byly tímto volebním aktem navždy odsouzeny do menšinové, potlačené a odpovrženíhodné role.

Zásluhovost důchodu je třeba razantně zvýšit. Tato země je bohužel skrznaskrz prolezlá přebujelou nesmyslnou solidaritou. Tento přístup je demotivující a pro naši ekonomickou prosperitu nepřináší a nepřinese vůbec nic dobrého. Je naprosto nutné, aby starobní důchod byl jednou provždy konstruován jako čisté komerční pojištění, jako sázka na dožití se určitého věku. Každý pojistný matematik se s typickým socanským povalečem, s jeho deseti europivy a dvěma krabičkami denně, klidně vsadí. Může mu s klidným svědomím zaručit takovou penzi, kterou mu jeho levičáčtí pábitelé nemohou ani slíbit. Dobře totiž ví, že ji nebude muset dlouho platit.

Nesmí existovat státem zaručený starobní důchod. Tento komunistický relikt je třeba zrušit bez náhrady. Nechť se o současné peníze budoucích gerontů svobodně poperou tržní žraloci. Jen z tohoto boje vyjde kvalitní produkt, přesně vybalancovaná rovnováha mezi možnostmi a tužbami. Nevyjde-li, pak je jasné, že toto zadání řešení nemá a nikdy nemělo a žádné socanské snění o dobrotivém státu, který všechny důchodce zázračně začne živit, na tom nemůže nic změnit.
11. 05. 2011 | 17:05

Občan napsal(a):

Jo. Ženy jistě ocení, že mohou jít do penze až v 66 letech a muži dokonce v pěkných 67 letech (týká se ročníků 1975+).
Zejména, když dnes nesežene práci ani padesátiletý "stařec" či "stařena" (dle zaměstnavatelů).

Rovněž mne velice uklidňuje, že budu moci jezdit tramvají, busem nebo metrem s ostřílenými kmety nebo že mne bude třeba operovat dědouš, co si mezi jednotlivými úkony chviličku dáchne. Také je velice povzbudivé, že děti konečně budou učit opravdu zkušení učitelé a učitelky, kteří jim budou nahrazovat dědečky a babičky, které dítka díky Jarynovi Drábků nepoznají. A to už vůbec nemluvím o skvělých výkonech stejně starých hasišů, policistů, záchranářů a o stejně skvělých výkonech neopotřebovaných úředníků.
Prostě paráda.

Tahle parta už je opravdu zralá pro Chocholouška...
11. 05. 2011 | 17:05

Milan napsal(a):

Pár věcí nechápu. Pokud se nezvýší počet obyvatel, pak nenaroste ani potřeba práce. Takže pracovních míst zůstane stejně. Bude více práce povinných, ale práce nebude. Takže teď máme 10% nezaměstnaných a pak jich bude 30%? Ale to znamená, že místo důchodu budou dostávat podporu. Jak si tedy pomůžeme?
11. 05. 2011 | 17:17

Jedla napsal(a):

DH opět skvěle!!!

Pro ostatní:
http://www.cmkos.cz/data/pictures_items/demo-odbory.jpg
11. 05. 2011 | 17:28

Občan napsal(a):

To Milan:

NEBUDOU. Nebudou dostávat NIC.
Podpora v nezaměstnanosti je a) časově omezená a b) velmi nízká.
V současné době dostává podporu cca 27% nezaměstnaných, a to v průměrné výši cca 5300.- Kč/měs.

Nezaměstnaní 50+ tvoří už nyní většinu mezi nezaměstnanými, dlouhodobě nezaměstnanými a nezaměstnatelnými. Pro zaměstnavatele jsou staří bez ohledu na to, co doopravdy umějí. Prostě nedostanou vůbe žádnou šanci dokázat, zda mladším stačí nebo ne.

Nezaměstnaní většinou nemají ani nárok na socdávky - pokud mají blízké, kteří ještě práci mají, jsou odkázáni na ně. Totéž platí, pokud žijí ve společné domácnosti s jakkoli cizí osobou. Přičemž za osobu žijící ve společné domácnosti je považován i ten, s nímž se potenciální žadatel i jen stýká (mám k dispozici rozsudek, kdy žadatelce byly odmítnuty socdávky proto, že se svým přítelem, žijícím v jiném městě, chodila do kina).
11. 05. 2011 | 17:29

Da.Rock napsal(a):

Milej Jarynku, tak jako s tebou žádná vláda nekonzultuje uzavření mezinárodní smlouvy s Ugandou nebo navýšení rozpočtu pro zahraniční mise, tak je zbytečné, aby s tebou konzultovala pastelkovné. Jednak tomu nerozumíš, a druhak se tě to formálně nijak osobně netýká. Tvůj život se tím nijak nezmění, jestli pastelkovné bude nebo nebude.
Ale když se tě něco osobně dotýká, je minimálně slušnost to s tebou probrat. Neřku-li dokonce dát na tvůj názor. Tím se tato vláda (ačkoliv součástí koalice je strana, která se v kampani tak oháněla přímou demokracií) vůbec nezdržuje. A i když se Famiglia 118 už nachází v rozkladu, do posledního dechu se to snaží válcovat.
Naštěstí má ochotné přikyvovače, kteří za ni v diskuzích dělají špinavou práci.
11. 05. 2011 | 17:30

SuP napsal(a):

Občan -
Co se čílíte?
Tahle parta si akorát hraje s číslama, aby ukázala, k čemu by to teoreticky mohlo vést, kdyby se nic nezměnilo a přitom se chtělo aby to nějak vyšlo. To, jestli se to tak udělá nebo ne, je úplně irelevantní. Stejně, jako tahle vláda navrhuje něco teoretického za 50 let, to může další vláda za 3 roky změnit třeba na odchod do důchodu v 52, protože se to lidem určitě bude líbit. Z toho vyplývá jediné. Až se pravidelně nebude dostávat na část důchodů, bude se muset najít zdroj peněz, z kterého se důchodový fond bude doplńovat. Osobně bych preferoval postupné vyrovnávání důchodů, protože důchodci nejsou ekonomicky aktivní a mají stejný žaludek. Osobně nevidím jediný důvod, aby někdo, kdo dělal celý život právníka, poslance, senátora nebo jiného státního úředníka v exekutivě (soudce) měl v důchodu po 70. roce života mít příjem, který nespotřebuje. Zásluhovost chápu jako rozumnou v případech zaměstnání, která kladou podstatně větší rizika z pohledu ohrožení života a zdraví a z těchto důvodů je tam pracovní poměr ukončován podstatně dřív než průměrně (vojáci, policie, horníci ....). Pak je namístě těmto lidem "refundovat" co si nariskovali kvůli ostatním a umožnit jim skutečně plnohodnotný život po dobu, kdy jsou ještě fyzicky v kondici. Tak to dneska je a není důvod to měnit. Ale proč má stařec nad hrobem pobírat peníze, kterými pouze rozmazluje své potomstvo a umožňuje mu tím zahálčivý život?
11. 05. 2011 | 17:49

jaryn napsal(a):

synku Da.Rocku a odkama ty viš, že Božka, moje maličkost a pan farář k tomu nemáme co? Šák synku doma tě měli naučit slušnosti.
To není hezký takhlejc někoho vodsoudit. To má Slávečk, ale pěkný zastánce, jen co je pravda. Ale jak říkaval stařeček - vrána k vráně ..
A ten slovník. Jako vod dlaždiča.
11. 05. 2011 | 17:49

hoven napsal(a):

slaveček nesouhlasí, ale nenabízí nic.
11. 05. 2011 | 18:00

Mud.. napsal(a):

Nástupem 21.století jako by si komunisté se socany prohodili stranické postavení! Komunisté mají socanskou rétoriku a socani myslí komunistickou rétorikou. B.Sobotka se sedm mega bytem a sedm mega v hotovosti, se vciťuje do slabé sociální vrstvy. Přesně takhle se oddělil A.Hitler od chudé vrstvy. Chce snad B.Sobotka jít v podobném nacionálsocializmu? Kolikrát člověk četl úvahu, že se A.Hitler měl zlikvidovat na samém politickém počátku? Neslibuje B.Sobotka to samé co sliboval A.Hitler? Nechápu jak si to socané s tak, tak přežívajícím životem mohou nechat líbit!
11. 05. 2011 | 18:19

Lea napsal(a):

Stát je povinen se postarat,aby ti kdo na to nemají,aby netrpěli bídou.Naopak,vyšší přijmové skupiny dle práva nemají na důchod od státu nárok.Toť pravda.
11. 05. 2011 | 18:26

AC napsal(a):

Pane Sobotko,
budete to moci už brzy napravit po předčasných volbách, mandátů na složení vlády bude mít vaše strana dost, nebudete se muset nikoho doprošovat podpory, ať už zjevné či skryté.
Pak teprve mluvte a hlavně konejte, jsem na vás upřímně zvědavý!
11. 05. 2011 | 18:38

Johanna napsal(a):

No, dopustili by toto někdy komunisti?
11. 05. 2011 | 18:41

modrý edvard napsal(a):

Dobře. Teď už víme, s čím p. Sobotka nesouhlasí. Má nějaký nápad, co by se mělo udělat?
11. 05. 2011 | 18:52

AC napsal(a):

Dočkej času, modrý edvarde, jako ta pověstná husa klasu. Pak už ale nebudeš modrý, je-li to stranická příslušnost, ale opoziční - s nulovým hlasovacím potenciálem.
11. 05. 2011 | 19:00

Cochis napsal(a):

Až dodnes jsem žil v bludu, ale DH mi konečně otevřel oči. Tak teď už to vím i já. Jak pravil DH: "Bismarck byl komunista." On to sice neřekl takhle přímo, ale jeho výrok vede k tomuto závěru (logika a matematika se okecat nedají).
11. 05. 2011 | 19:05

michal napsal(a):

Prodlužování věku odchodu do důchodu nebo třeba částečné důchody apod. jsou jediná cesta - někdo prostě pracovat musí a když chybějí mladší, kteří by na důchodce dělali, tak co jiného?
Někdo musí zorat, zasíst, sklidit, vyrobit třeba kola nebo auta...

Alternativa je, že by to dělali třeba číňani (investovat teď třeba v Číně), ale trochu se bojím, že může dojít k čemukoliv - znárodnění, krach, cokoliv...

Tenhle článek je pro mě zklamání, že ani socdem se nechce dívat pravdě do očí (a "pravice" chce jenom přesměrovat peníze "domů") - to snad zbývají jenom komunisti? Trochu se bojím, že ani ti ne.
11. 05. 2011 | 19:11

modrý edvard napsal(a):

Střídavý, můj nick nesouvisí s ODS. Ty myslíš, že p. Sobotka má nějaký pozitivní program?
11. 05. 2011 | 19:13

ehm napsal(a):

Je fakt, že za ČSSD byl důchodový účet vždy v přebytku, hospodářství osm let bez přestávky a bez problémů rostlo (ačkoli všude v okolních zemích stagnovalo; v roce 2006, na konci těch osmi let, jsme dokonce byli v některých čtvrtletích druhou nejrychleji bohatnoucí zemí v Evropě; ministrem financí byl Sobotka), nezaměstnanost byla poloviční a roční zadlužení čtvrtinové. Přitom nebylo nutné nějak omezovat pomoc chudým, země bez problémů a bez skandálů bohatla, její reprezentanti v zahraničí (Kavan jako předseda Valného shromáždění OSN, Špidla jako eurokomisař) byli nesmírně vysoce ceněni a váženi.
2006: růst v Německu: 0,3%, růst v Česku: 6,6%; 2011: růst v Německu: 3,5%, v Česku 1,5%. 2006: dluh 30 miliard Kč za celý rok, 2011: dluh 30 miliard jen za leden, podle různých odhadů za celý rok 180-250 miliard.
11. 05. 2011 | 19:21

AC napsal(a):

Tak tedy promiň, modrý edvarde. Nejdřív bychom se museli shodnout na tom, čemu říkáme pozitivní program - ale ani pak bychom neodpověděli na to, zda ho má připravený. Jisté je jenom jedno, něco mít musí, pač budou vládní stranou - a oni to moc dobře vědí. Tenhle ten troj slepenec je u konce s dechem.
Takže logicky lze předpokládat, že mají soc.dem. i jiné náhradní řešení a to takové, aby byly schopny se celé volební období udržet u moci. Ačkoli když to tak pozoruji, i kdyby ho neměli, kdopak je vyhodí z vládního sedla? Takovou moc pravicová opozice, resp. ODS a pokud se k nim přidá snad i SZ, mít nebude. Ale alternativní program se od nich snad očekává, ne? S čím by šla soc.dem. do předčasných voleb, s čím by volby vyhrála, mávátkama?
11. 05. 2011 | 19:33

Laco napsal(a):

tak sem volal tatovi, aby zahodil berle, protoze z pohledu budoucnosti je jeste junak a mel by jit makat a ne se flakat, byl rad, myslel si, ze je uz v 7o letech stary, uplne si samu radosti poposkocil az mu jedna proteza vypadla a pak ze vlada nedela lidem radost, staci to spravne tak nejak marxisticky podat, otvorene s lidmama mluvit A JE TO
11. 05. 2011 | 19:36

Anička z Kuřimi napsal(a):

Líbí se mi úsměv pravicových voličů, že jejich děti pudou v 70letech do důchodu.
Zanechávají jim opravdu skvělou a originální budoucnost.
Ta naděje s ještě OPT OUTem vyvolá u nich jistě bouřlivý smích, jak to těm sockám nandali ...
11. 05. 2011 | 19:40

stále rebel napsal(a):

Pro ehm.
Nejen to, lepší bylo hodnocení naší země v otázce korupce (Transparency International) , lepší hodnocení podmínek pro podnikání Světovou bankou, lepší hodnocení naší konkurenceschopnosti Světovým ekonomickým forem a mnohé další.
Za těch pár let pravičáci dokázali zkur… téměř vše.
11. 05. 2011 | 19:40

SuP napsal(a):

AC -
A to Vy jste si nevšiml za těch 20 let, že KAŽDÁ opozice se tváří, jako by měla na všechno řešení a teprve po zvolení začne teprve zjišťovat, co vlastně by měla řešit?
A nenapadlo Vás v té souvislosti, že stát funguje sám, protože mu nic jiného nezbývá, kdežto vláda se toho fungování prakticky nestihne zúčastnit?
Zkuste míň fandit a víc pozorovat.
11. 05. 2011 | 19:44

Rumcajs napsal(a):

stále rebel:

Já si myslím, že to byli především vaši, co zkur.., na co lehli.
11. 05. 2011 | 19:45

Rumcajs napsal(a):

Co navrhuješ Sobotko ?

Neslyším !!!!!
11. 05. 2011 | 19:46

Miroslav Pivoda napsal(a):

Sobotka: "... není totiž vůbec jisté, že se střední délka života bude prodlužovat i nadále takovým tempem, jaké jsme zažívali v uplynulých 20 letech ..."

Ano, pane Sobotko, není vůbec jisté, zda se délka života nezačne prodlužovat exponenciálním tempem. V tom případě půjdou v roce 2084 do důchodu v 73 letech lidé, kteří mohou být v tom věku označováni jako "teengageři". (Vygooglujte si prosím články osoby se jménem Aubrey de Grey).

A mezitím vyhoďte prosím z českých univerzit lidi, kteří mi doma brání vyučovat v mém věku pouhých 66 let. A proto musím učit v USA.
11. 05. 2011 | 19:55

AC napsal(a):

SuPe,
já nikomu nefandím, pouze konstatuji. Jestli s vládou nebo bez ní, zda má připraveno to či ono a pak se ukáže něco zcela jiného, anebo nic, jsou jen detaily důsledků. Do minulosti nehledím, to není moje parketa.
Velké výhrady mám k naší tzv. pravici. Ta kdyby nevládla a odjela na 4roky na Kanáry, stát by v takovém srabu nebyl...ale to si asi moc fandím, nahradili by ho podnikavci a šli bychom ke ke dnu ještě rychleji. A tak to nevidím jinak, než že je v budoucnu všechny hezky pozavírají a co budou moci seberou. Zbytečně se nepíše "2016 jako 1994". Tzn. revize velké privatizace. Ovšem revize je dosti široký pojem, co myslíte SuPe? Toto taky není moje přání, pouze zase konstatuji.
11. 05. 2011 | 20:07

modrý edvard napsal(a):

AC: já si myslím že opravdu žádný program nemá. (Jako Paroubek, když svrhával vládu.) A že ho nemá schválně, protože na základě kritiky může získávat voliče. Kdyby nějaký vytáhnul, má smysl o tom diskutovat. Takhle dávám přednost stávající vládě.
11. 05. 2011 | 20:08

foksik napsal(a):

Jarní vlaštovky.

http://www.rozhlas.cz/cro6/stop/_zprava/interview-s-predsedou-strany-obcanecz-petrem-havlikem--879535

http://www.neo2011.cz/
11. 05. 2011 | 20:12

Al Jouda napsal(a):

Důchody jsou primární madatorní výdaj státního rozpočtu a kdyby na dálnice nebylo, tak na důchody peníze musí být !!! Kolik peněz vybere stát na spotřební dani a DPH ? Ví to někdo vůbec? Vždyť na co se podíváte, to je zdaněno !
11. 05. 2011 | 20:18

AC napsal(a):

modrý edvarde, přednost můžeš téhle vládě klidně dát, ale ona tě neposlechne, copak nevidíš, že mele z posledního? Další krizi dubnového formátu nepřežije, to ti dávám písemně. Osud Véčkařů je odpadnout od vlády, osudem socdemáků je naopak vláda budoucí. Tak to holt je. Ale ani ony neporostou do nebe, taky na ně dojde, vnější krize neovlivní.
11. 05. 2011 | 20:21

ld napsal(a):

AC,

zdravím vás. Rád vás vidím. Jak se má Černomyrdin? A vy v novém bydlišti?
11. 05. 2011 | 20:21

AC napsal(a):

Také zdravím, Id, jsem rád, že jste pořád tady.
Už bydlím na Vysočině, je to lepší, ale malinko chladnější, no člověk si zvykne na všechno, chce to jen čas. Černomyrdin je upoutaný k domu, smysl koček tomu tak velí, takže kocoura už nemám. Snad někde takový kotě seženu (nejlíp tak od 18ti letý:-))
11. 05. 2011 | 20:30

Otázkář napsal(a):

V každé diskusi o důchodové reformě jsem se ptal proč se má zvyšovat hranice odchodu do důchodu za situace kdy máme téměř 10 % nezaměstnaných, z nichž minimálně polovina pracovat chce, ale nemůže. Nyní už je mi to jasné. Průměrný důchod v ČR se pohybuje okolo 10 000 Kč a vyplácí se až do smrti. Průměrná výplata podpory v nezaměstnanosti je 5 300 Kč a to pouze po omezenou dobu. Státu se tedy více vyplatí podporovat nezaměstnané než důchodce. Jak cynické.
11. 05. 2011 | 20:31

Dočekal napsal(a):

modrý edvard:

Tady musím opět připomenout jednu důležitou věc.
I lhář by měl znát míru. Pokud to lhaní přežene, stane se už jen směšným. Navíc vlastní vinou.
Ani stokrát opakovaná lež se automaticky nestane pravdou. Stále to totiž bude jen lež.

Takže ještě jednou a nejen pro modrého edvarda:
Při hlasování o nedůvěře Topolánkově vládě měla tehdejší opozice v PSP ČR pouhých 97 poslanců. Přitom na "shození" vlády bylo zapotřebí 101 poslanců. Nikoliv pouhá polovina, tedy sto. V tom případě by vláda pana Topolánka vládla dál.
Protože se hlasovalo veřejně a po jménech, byl pan Topolánek v klidu až do chvíle, kdy se v lavici postavil poslanec Schwippel a nahlas prohlásil, že je PRO vyslovení nedůvěry vládě.
Záběr na tvář pana Topolánka vypovídal velice výmluvně. Pan Dalík ho totiž ujistil, že Schwippela má "pořešeného." Později se někteří poslanci za ODS nechali slyšet, že Schwippela přeplatil Paroubek.
Pro úplnost dodávám, že PRO vyslovení nedůvery vládě tehdy hlasovaly poslankyně Zubová a Jakubková a poslanci Tlustý a už zmíněný Schwippel. Všichni čtyři samozřejmě z vládního tábora.

Jisté je pouze to, že vláda pana Topolánka vznikla na základě přeběhlíků, fungovala pomocí přeběhlíků a na přeběhlících také padla.
Dovolím si tedy ještě jednou zdůraznit fakt, že tehdejší opozici dodala potřebné čtyři poslance sama tehdejší koalice. Tohle opakuju proto, aby to konečně pochopil nejen modrý edvard.
A to i přesto, že si o tom dovolím pochybovat. Teda o tom pochopení. U jistých jedinců totiž stále ještě vítězí ideologie nad zdravým rozumem.
11. 05. 2011 | 20:35

ld napsal(a):

AC,

tak to vypadá, že jste aspoň na Moravě, kam se koťata ráda uchylují. Aspoň teda. když jsem byl mladší a problematiku sledoval, tomu tak bylo. Tak doufám, že se tady zase zapojíte.
11. 05. 2011 | 20:43

AC napsal(a):

Id,
budu se snažit. Myslím tedy hlavně co se týká toho zapojení, pač s těmi koťaty nevím nevím, ale moc bych už s nimi nenadělal. Leda ostudu:-)
11. 05. 2011 | 20:52

modrý edvard napsal(a):

AC: ale jo, ať se rozpadne. Nemám na ni vsazeno. Horší je, že nás potom čeká buď bezvládí, nebo opoziční smlouva II. Nebo koalice Sobotka+KSČ+někdo. No fuj.
Dočekal: nevím, jak se kdo tvářil. Ale můj výklad je, že to zpunktoval Klaus. V tom okamžiku ztrácí dělení pozice-opozice smysl.
11. 05. 2011 | 21:04

Ovčan napsal(a):

DH

To bylo opravdu excelentní!Ponechat důchodové fondy zákonu džungle a zrušit průběžák.
Přiznám se,že mě překvapuje,že s tak geniální myšlenkou nepřišel náš nejlepší ministr financí ve známém vesmíru a přilehlém okolí.
Co myslíte že udělá správce fondu,když bude muset (po třiceti letech kdy měl peníze na hraní) náhle vyplácet násobně víc než do fondu přitéká?
11. 05. 2011 | 21:15

Myrek napsal(a):

Minimální mzdu zvýšit alespoň na 1/2 celostátního průměru. Zrušit "schvarz systém". Zaměstnání "načerno" trestat pokutami od 500.000,- Kč byť i za jednoho jediného "černocha". Co na to ČSSD ?
11. 05. 2011 | 21:25

dědek mirda napsal(a):

Bohoušu podívej se kolem sebe třeba pan Křeček jak je aktivní v PS když dostane slovo jak je krásně samonasírací
11. 05. 2011 | 21:28

Dočekal napsal(a):

modrý edvard:

No vidíte, přece jen to s vámi není tak zlé!
Ono někdy nezaškodí zabrousit do let nedávno minulých a porovnat tehdejší události s tím, co se tady děje dnes.
Od chvíle, kdy se jeden nevýznamný bankovní úředník stal nejmocnějším mužem v tomto státě, jede tady všechno už jen s kopce. Dnes, víc jak dvacet let po Vítězném Listopadu, nám v této zemi nepatří skoro nic. Ve státní pokladně nejsou dokonce ani finance na splácení úroků z dluhů. Přitom zadlužení tohoto státu (oficiální) už dosáhlo výše téměř astronomické.
Pokusy, které na občanech provádějí zejména pravicové vlády (zářným příkladem je takzvaná superhrubá mzda a daň z této mzdy - výmysl to pana Kalouska), jsou už neúnosné. Největším paradoxem je to, že na ty vládní škrtreformy nejvíc doplatí voliči stran té současné vládní koalice, tedy ta takzvaná střední třída. Poznání, že ty kavky na oškubání jsou ti, kteří už dnes žijí na dluh, musí být opravdu silně stresující.
To, že se dnes po všech těch neblahých zkušenostech panu prof. Ing. Václavu Klausovi CSc. dr.h.c.45x jeho poddaní odměňují stabilní šedesátiprocentní důvěrou, je jen smutný důkaz toho, jak je tento národ jako celek snadno manipulovatelný.

"S odstupem času se neomylní vůdcové nezřídka stávají tím největším omylem."
11. 05. 2011 | 21:35

AC napsal(a):

modrý edvard,
opoziční smlouva nepadá do úvahy, bezvládí jen coby předvolební čas a koalice ČSSD s KSČM v otevřené formě také neobstojí. Soc.dem. díky neschopnosti trojkoalice získá dostatek hlasů k tomu, aby sestavila vládu sama bez spojence. Tím se ale nic nemění na našich ekonomických podmínkách a je velice pravděpodobné, že hlavně vnějšími ekonomickými vlivy jen přeběhneme z deště pod okap. Není z čeho se radovat ani pro jednu, ani pro duhou možnost...tedy zachování současné vlády, anebo její nahrazení jinou. Snažit se totiž může jak chtějí, ale zdražování nejen energií a tím pádem i sílícímu tornádu v našich peněženkách se vyhnout nemůžou. To většinou poznáme až při nákupech, žádné hlásné trouby to šířit nebudou, obzvlášť ne ty naše.
Tudíž, nula od nuly pojde.
11. 05. 2011 | 21:38

jarpor napsal(a):

Poslouchaj, Sobotka,
že voni maj strach, že budou muset před důchodem ještě "dělat" ?? Hrozná představa pro nefachčenka... co ?

Hezký večer
11. 05. 2011 | 21:54

Vlastimil Copko napsal(a):

Bylo by velmi nešťastné, kdyby se nyní reforma důchodů prosadila silou 118 hlasů a třeba za čtyři roky ji jiná vláda zase zrušila.

Proto nabízím k zamyšlení kompromisní návrh důchodového systému - jen o dvou pilířích.

První pilíř

- dosavadní, státem garantovaný, povinný, solidární a průběžný systém by zůstal beze změn.

Pouze v tzv. „malé“ důchodové reformě by se snížilo zastropování pojistného ze šestinásobku na pětinásobek. Vyhovělo by se tak Ústavnímu soudu, který naštěstí přesně nevymezil míru zásluhovosti a solidarity. Stačil by jen pětinásobek, není nutné snižovat na čtyř nebo trojnásobek, a tím ještě více a zcela zbytečně prohlubovat deficit.

Odvody na sociální pojištění by zůstaly na stávající úrovni 28%. Žádné vyvádění 3% do soukromých fondů.

Zvyšovat DPH z 10% na 17,5% by tak nebylo nutné.

Druhý pilíř

- nový, státem garantovaný, dobrovolný, zásluhový – spořící, podle nového systému ČNDS.

Úspory by byly úročeny ve výši inflace a nebyly by zdaňovány.

Systém ČNDS by byl jednoduchý, s nízkými náklady a výhodný nejen pro stát, ale zejména i pro občany.

Podrobnosti včetně odpovědí na oponentní názory jsou na

www.penzijni-reforma.nazory.cz
11. 05. 2011 | 22:02

camponotus napsal(a):

Za reálného socialismu se stát staral o to, aby se národ dostatečně rozmnožoval a bylo tudíž dost těch, kteří na důcodce přispějí. Jen si dovolím připomenout stále hranou písníčku "Jsme Hasákovy děti". Současná vláda rozmnožování národa nepodporuje, není schopna desetinu práceschopné populace zaměstnat a umožnit jí, aby také přispívala na důchodce. Vidím zakopaného psa v režimu a neschopné vládě. Ještě bych připomenul, co ti stařečkové a babičky ve věku 73 let asi vyprodukují - no nula od nuly pojde. Já bych pana Nečase poslal do dolů a nebo kopat kanály do 73 let, přišel bych se na něho podívat, kolik kubíků narube za směnu.
Já bych zajistil podmínky pro mladá manželství, aby měly dostatečně vysoký reprodukční koeficient a rozhodně bych nenutil dědečky a babičky pracovat, protože by jejich produkce nebyla v souladu s očekáváním.
11. 05. 2011 | 22:21

nazor odjinud napsal(a):

20 let v prdeli

Od revoluce zvané sametová uběhlo již více než 20 let. Za tu dobu jsme stihli zprivatizovat co se dalo, dostat na vysoké školy lemply, kteří by dříve zvládly sotva učňák a politickou garnituru starých a senilních páprdů vystřídala parta mladých a progresivních finančníků. Výsledkem je dluh ve výši 1,5 bilionu Kč, stále se zvyšující korupce a klesající úroveň celé školské soustavy. Ten kdo krade požívá ve společnosti úcty jakožto vážený pan podnikatel, ten který na krádež upozorní označen je jako práskač. Morálka nemá ve společnost místo. Na prvním místě jsou peníze, vše ostatní je nepodstatné. Heslem doby se stalo „Nakraď si kdo můžeš“ nebo také „Kdo si nakrade, vyhraje“. Korunu tomu nasazuje hradní pán, který je za současný stav z velké části odpovědný. Jistý si v kramflecích, drze lže národu do očí a přitom ani nemrkne. Jeho záliba v okrasných perech je pověstná a celosvětově proslulá. Budiž mu přičteno k dobru, že takový zájem významných zahraničních médii jako BBC či CNN o naši zemi se dlouho nekonal. To ovšem nic nemění na tom, že současný stav je tristní. Současná vládní koalice se snaží dokrást co ještě zbylo a opozice příliš nadějí nevzbuzuje. Na obzoru není skutečná osobnost schopná zásadní změny a komunisté v teple poslaneckých lavic čekají na svou druhou šanci. Po roce 1989 jsme měli jedinečnou šanci zvrátit poměry k lepšímu a životní úrovní i morálkou se minimálně vyrovnat státům na západ od našich hranic. Leč tuto šanci jsme trestuhodně zahodili. Měli jsme na to 20 let. A těchto 20 let je v prdeli.

Občané ČR
11. 05. 2011 | 22:35

Lukáš napsal(a):

Takže důchodový tedy ten průběžný systém je dlouhodobě neufinancovatelný. A jsou jen dvě cesty co s tím. Prodloužit odchod do důchodu nebo zavést druhý pilíř (v extrémním případě obojí). Česani jsou proti obojímu s tím, že je vše v pořádku tak jak to je. Pokud tomu tak je proč máme schodek a problémy s financemi. Modrá a oranžová by měli být dvě různé cesty k blahobytu. Bohužel u nás to jsou dvě cesty do pekel.
11. 05. 2011 | 23:01

Midori napsal(a):

Názor odjinud

Celkem pregnantní popsání situace.
Teď ještě čekám, bude-li Cerberus v dobrém rozmaru.
11. 05. 2011 | 23:08

Petr napsal(a):

Dobrý večer pane Sobotko. Kritika vládní důchodové reformy bez předložení detailní alternativy, kterou by mohla veřejnost posoudit, je k ničemu. Říci, že je něco špatně, aniž bych řekl jak to dělat lépe nám nepomůže. Na stránkách ČSSD jsem podrobný plán vývoje penzijního systému vycházející z demografických studií nenašel. Jak tedy navrhujete řešit předpokládaný demografický vývoj v ČR ve vztahu k penzijnímu systému? Předem děkuji za vaši odpověď třeba formou článku na vašem blogu.
11. 05. 2011 | 23:11

Petr napsal(a):

Pro Vlastimila Copka

Vámi navržená reforma, alespoň tak jak jste jí popsal zde, de facto spočívá pouze ve snížení stropu odvodu z 6 na 5násobek. Neřeší ale vůbec demografický vývoj stárnutí populace.

Jinak camponotus má pravdu, když tvrdí, že finančně-důchodová reforma bez podpory porodnosti není zcela dobrý nápad. Můžete celý život pro důchod šetřit ve fondech, bankách, do nemovitostí, ale pokud nebude dost mladých práceschopných obyvatel, bude vyšší cena práce a nižší hodnota nemovitostí úspory devalvovat.
11. 05. 2011 | 23:28

schlimbach napsal(a):

SUP
to co jste napsal v 11. 05. 2011 | 17:49 klidně podepíšu
12. 05. 2011 | 05:32

Maximus napsal(a):

Vypůjčím si část textu od Skogena pod jiným blogem:

Proč země EU mohou na penze vynakládat 11,9 % a ČR pouze 8,4 % ze svého HDP? Proč Polsko může dokonce dávat třeba 12,4 % HDP?
Pouhý rozdíl mezi výdaji ČR a průměru EU je 3,5%, což je parametrická rezerva 29,5% (plus hranice odchodu do důchodu), avšak za předpokladu, že prostředky nebudou z rozpočtu unikat jinudy. Nemyslím tím průměrné až podprůměrné výdaje na zbývající část sociálního systému, zdravotnictví, školství, apod.. Míním penězovody do privátního sektoru. Ten by se měl starat sám o sebe a stát by ho neměl vykrmovat. Pokud to nedokáže, měl by jeho funkci stát převzít

Takže zdroj pro financování důchodů je a značný. Tak proč pořád tady někdo se snaží nám podsouvat, že bez soukromých fondů to nepůjde? Někdo nám tady maže něco kolem huby a med to není!
12. 05. 2011 | 05:35

zemedelec napsal(a):

Pane Otázkář.
To je dobrá poznámka.
Ješte bych dodal,že po podpoře v nezaměstnanosti nastupuje socialná dávka.Jenomže když budete dostavat,řeknu 5 let dávky,jak Vám potom vypočítají důchod,když se vypočítává za posledných 15 let,před nárokem na důchod.Takže ten průměr neboli důchod může dopadnout velice špatne.Možná jsem něco přehlédl,tak mne opravte.
12. 05. 2011 | 06:24

dedek napsal(a):

2005 2006 2007 2008 2009
STÁTNÍ DLUH CELKEM 691,2 802,5 892,3 999,8 1 178,2
Domácí dluh 581,8 680,9 769,3 814,3 926,7
Státní pokladniční poukázky 94,2 89,6 82,2 78,7 88,2
Střednědobé a dlouhodobé státní dluhopisy 487,5 588,9 687,1 735,6 838,5
Ostatní zdroje - 2,4 0,0 0,0 0,0
Zahraniční dluh 109,4 121,6 123,0 185,5 251,5
Zahraniční emise dluhopisů 78,9 84,1 83,7 137,9 193,0
Půjčky na podporu platební bilance - - - - 0,0

Půjčky od EIB 29,7 36,7 38,7 46,8 57,9
Závazky převzaté od ČSOB v konvertibilních měnách (CDZ) - - - - 0,0

Závazky převzaté od ČSOB v nekonvertibilních měnách - - - - 0,0

Směnky pro úhradu účasti u EBRD a IBRD 0,8 0,8 0,6 0,8 0,6

Jaryne, než tady něco začnete blbě plácat, tak si něco nastudujte. Nezměnil jste náhodou nick z hovena na Jaryna? Myšlenkově to odpovídá. Dal jsem Vám sem oficiální tabulku z ministerstva financí s vývojem státního dluhu, tak schválně, jedna kvizová otázka: Kdopak jej neskutečně zvýšil? A pokračuje v tom? Má největší schodek všech dob za první čtvrtletí 2011?
Jste opravdu osel. Důchody a to, co tahle vláda schválila je do nebe volající mezinárodní ostuda a volá po generální stávce a pozavírání těchto vládních lumpů nejméně do psychiatrické léčebny. Od 50 let věku neseženete zaměstnání. Co budou tito lidé dělat? Z čeho budou do 73 let žít? Co mladí? Kde vezmou práci, když jim na místech budou sedět lidé do 73 let? Staří budou makat a mladí se kopat do zadku a pobírat bezpracně prebendy? Kolik s těch maldých bude mít potom motivaci jít pracovat? Nevím co děláte a ani kolik Vám je let ale ještě do nedávné doby, jsem se smál tomu, co mi říkali rodiče " počkej po 50tém roce budeš cítit každý rok". A nyní? nejen, že to cítím, ale každý rok mám méně sil a to se neflákám a praciji jak hlavou tak i dost fyzicky, takže mám ještě kondičku ale cítím, jak mi ubývá a nedovedu si představit, jak bych makal ještě v 73 letech, kdy mnozí z důchodců udrží sotva prd. Když si vzpomenu na svoje dětství tak i staré babičky a dědečkové, byť celý život dřeli byli stále pohybliví a čilí a dnes? Podívejte se na civilizační choroby, kde 60-70% lidí v důchodovém věku a to není ještě dnes v 73 letech, jsou poloinvalidní nejméně chodící o francouzských holích. Ono prodloužení věku neznamená prodloužení opotřebení těla, které je dnes díky stresu daleko vyšší. Ten, kdo to schválil, by měl jít pracovat na 5 let do kamenolomu nebo na šachtu aby poznal, co je to práce a pak bych ho nechal znovu hlasovat o délce odchodu do důchodu, až pozná na vlastní kůži jak život skutečně vypadá. A ještě něco. Přestaňte se ztrapňovat. Takových hlupáků je tady dost. Klidně se zapojte do diskuse ale s rozumem a znalostí. Dnes si můžete dohledat veškeré informace. Pokud jste jen člověk, který umí jen vyřvávat otřepané pravičácké fráze, pak je mi vás líto. Podotýkám, že nestraním nikomu ale zatím mám zdravý rozum.
12. 05. 2011 | 07:17

Vlastimil Copko napsal(a):

Pro Petra,

Podle mého názoru je problematika demografického vývoje účelově zveličována.

Doporučuji si přečíst na blogu iDNES.cz. názor odborníka na demografii.

Pavel Rusý - „Zmýlil se Nečas, nebo lže?“

http://rusy.blog.idnes.cz/c/191075/Zmylil-se-Necas-nebo-lze.html

Pobízení lidí, aby měli více dětí, může být velmi, velmi kontraproduktivní. V situaci, kdy se celosvětově zvyšuje nezaměstnanost způsobená mj. i krizí z nadvýroby, může zvyšování počtu dětí vést jen do jisté pasti v tom smyslu, že si do budoucna zvýšíme i počty nezaměstnaných, kteří budou závislí na sociálních podporách ze státního rozpočtu, a tak krizi s financováním penzijního systému si ještě více prohloubíme. Navíc je všeobecně známé, že větší počty dětí mívají převážně ti méně vzdělaní.

Zatím nám žádná demografická krize nehrozí, když při cca 10% nezaměstnanosti máme cca 550 tisíc lidí bez práce. To je stále velká demografická rezerva, pro kterou je zapotřebí především zajistit nová pracovní místa.

Podrobnosti, včetně odpovědí na oponentní názory, jsou přístupné na :

www.penzijni-reforma.nazory.cz
12. 05. 2011 | 07:42

Ovčan napsal(a):

Maximus

Zcela správně!
A to ještě pak důchodci vrací státu na DPH a spotřebních daních cca 15% a i díky jejich spotřebě může pracovat více lidí kteří odvádí daně.
Co by si bez chudáků důchodců počali takoví pekaři nebo třeba lékárníci.
12. 05. 2011 | 07:44

jo napsal(a):

Neoliberální kapitál = sponzoři této korupčně-klientelské vlády žádá o snížní daní a odvodů ze své podvodnikatelské a okradačské činnosti. Následně ÚS "řekne", že se má přidat bohatým na penzích ...no dobře... ale už neřekl, že se to má sebrat od "chudých", to si tam doplnila tato "jakovláda" kapitálu, penzijních fondů a zákulisních sponzorů. Další a totální blábol je, že si důchodci mohou přivydělat kolik chtějí ke svému důchodu... Pokud někdo chce pracovat, tak ať pracuje třeba do 100let ale bez současného vyplácení penze. Přivýdělek do určité výše a pak stopku důchodu bylo výborné řešení. Staří nám pracují a mladí koukají doma z okna.
12. 05. 2011 | 08:09

jo napsal(a):

Vlastimil Copko

také se zapomíná na práci cizinců, za které se nevybírají daně
12. 05. 2011 | 08:10

Terry napsal(a):

Pane Sobotko,

bývalý poslanec ČSSD (a dříve poslanec za OH, ještě dříve poslanec za OF, a ještě dříve poslanec za KSČ) Zdeněk Jičínský je důkazem, že lze "pracovat" i ve věku 80 roků.
A kdyby se sám nerozhodl v roce 2010 ve svých 81 letech odstoupit z kandidátky ČSSD, tak by nejspíš "pracoval" v parlamentu i dnes.

To takový Karel Schwarzenberg ve svých 74 letech už při "práci" usíná, ale stejně ho "zaměstnavatel" nepropustí, nepošle na odpočinek.

Politici jsou důkazem, že lze "kvalitně pracovat" i ve vysokém věku; a když to můžou politici, tak ať makají i horníci, zedníci... Ti navíc nevykonávají tak odpovědnou práci, jako politici.

Máme demokracii, ne, vole?!!
12. 05. 2011 | 08:42

neo napsal(a):

Pane Sobotko,

díky ústavnímu soudu bude alespoň nějak uplatněn princip zásluhovosti. I tak jde jen o kosmetickou změnu. Důchod by měl činit minimálně 70% předchozích příjmů kde by existoval strop jako v případě odvodů.
12. 05. 2011 | 08:57

Terry napsal(a):

Zmýlil se Nečas, nebo lže? (http://rusy.blog.idnes.cz/c/191075/Zmylil-se-Necas-nebo-lze.html):
z článku vyjímám (ale stojí za přečtení celý!!):

Vláda, význační politici a ekonomové straší, že dnes vydělávají na jednoho důchodce 2 pracující, zatímco za 40 let to bude jeden pracující. (Pan Gazdík to ještě zdramatizoval, že to bude už za 30 let a ze třech na jednoho:-))
Problém je v tom, že pro tuto demografickou hrozbu využívají právní úpravu věku odchodu do důchodu pouze na dobu 20 let bez sjednocení věku pro muže i ženy, ale poměr pracujících a důchodců v roce 2050-2060 počítají, jako by se dále věk odchodu do důchodu na dalších 30 let vůbec neměnil. Přitom už vláda rozhodla o dalším prodlužování věku odchodu do důchodu úměrně prodlužování lidského věku a sjednocení pro muže i ženy, což poměr mění dramaticky k lepšímu.
Na svou podporu si pro kritiku mé osoby zavolal pana Bezděka, vedoucího týmu PES II, který připravil návrh řešení důchodů, a nechal mě nařknout z argumentace na hranici omylu a lži.
Na své přednášce na Žofíně pan Nečas opatrně pozměnil rétoriku s tím, že je potřeba se připravit na pesimistickou variantu a nepřímo tak připustil, že mám pravdu.
Velmi záhy se po nemalém úsilí podařilo z MPSV dostat vyjádření, které "bezděky" potvrdilo mé propočty a podpořilo tvrzení, že je demografický problém zveličován. Ministerstvo došlo k naprosto témuž závěru, že poměr nepoklesne na polovičku, jak je zvykem strašit, ale pouze o 17% v nejhorších letech.
Přesto se premiér Nečas opětovně snaží balamutit lidi báchorkami o naprosté demografické katastrofě, opět tvrdí, že počet pracujících na jednoho důchodce poklesne ze dvou pracujících na jednoho důchodce až na jednoho pracujícího na jednoho důchodce. A bludy do hlavy valí tentokrát studentům.
Je to naprostá manipulace s lidmi. Kdybychom chtěli promítnout nejhorší poměr pracujících a důchodců rovnoměrně do odvodů i náhradového poměru, pak by stačilo zvýšit odvod o 2 procentní body na 30% místo 28% a snížit náhradový poměr u vyměřovaných důchodů o 3 procentní body ze 41% na 38%. Ale to až za těch 40 let, kdy půjde do důchodu generace s nižší porodností. Je pozoruhodné, že již v rámci malé důchodové reformy se ministr Drábek snaží prosadit (a asi se mu to díky nekompetenci Věcí veřejných i povede) snížení náhradového poměru až na 37%. A světe div se, ne až za 40 let, ale pro jistotu již za 15 let!
Zaklínat se přípravou na pesimistickou variantu s panem Kalouskem jako ministrem financí, který naopak velice rád dělá rozpočet na optimistickou variantu (jak prokázal při predikci hospodářského růstu v době, kdy se svět zmítal v recesi), působí jako velmi schizofrenní.
Pokud ale premiér Nečas vychází z naděje, že ODS a TOP09 budou ovlivňovat českou společnost delší dobu, pak je příprava na pesimistické scénáře vývoje společnosti velmi moudrý krok.
(konec citace)

O autorovi:
Pavel Rusý
matematik, statistik, sociolog
12. 05. 2011 | 09:03

Terry napsal(a):

neo napsal(a):
"Důchod by měl činit minimálně 70% předchozích příjmů kde by existoval strop jako v případě odvodů."

70% předchozích příjmů nedosahoval u nás důchod nikdy; nejvíc se tomu "blížil" za hnusné komunistické totality, kdy byl cca 65% průměrné mzdy.
Od "sametu" a přechodem k něčemu, co se honosně označuje za demokracii, se poměr důchodu k průměrnému (!!) příjmu (a ten nedosahuje cca 70% populace!) snížil na současných cca 43% a bude dále klesat.

Podle politiků chybí peníze...

Za slavné kuponové privatizace, ve vytunelovaných bankách a pojišťovnách, se rozkradlo za více než 1 bilión korun.

O další desítky miliard stát přišel v různých arbitrážích, ale ty vznikly opět díky našim politikům, špatným zákonům (za něž zase nesou odpovědnost politici).

V současnosti jsou odhady ztrát způsobené korupcí (předražené zakázky, špatné (= pro stát nevýhodné) smlouvy apod) cca 100 miliard ročně (!!).

To vše "zásluhou" a úsilím našich skvělých "demokratických" politiků, z nichž mnozí byli celou donu "u toho" (u lizu)

Václav Klaus - ve vrcholné politice od roku 1989
Miroslav Kalousek - ve vrcholné politice od roku 1990
Petr Nečas - ve vrcholné politice od roku 1992

ale nyní (či stále) jsou ti "správní", nejlepší, kteří vědí, jak tento stát dobře řídit. Konečně se dostali až na vrchol pyramidy moci...

ČESKÝ POLITIK = PŘEMNOŽENÁ ŠKODNÁ

A jako s přemnoženou škodnou se s nimi budeme muset vypořádat!

Čím dříve, tím lépe. Tím méně škod ještě způsobí..

A pro odvrácení škody je možno porušit i zákony.
12. 05. 2011 | 09:24

krajan napsal(a):

Jít v sedmdesáti do důchodu je přímo vesmírná blbost,kterou mohou vymyslet pouze zazobanci,kteří mají už dnes nahrabáno tolik,že je věková důchodová hranice nemusí zajímat,anebo ti,jejichž jediná celoživotní činnost je odírání si zadku v parlamentní lavici.Nikdo z nich asi řadového,celý život normálně pracujícího sedmdesátníka, neviděl.Rumcajsi,zaměstnáváš sedmdesátileté dědky a báby a požaduješ po nich plný výkon třicátníka?
12. 05. 2011 | 09:56

jogín napsal(a):

Smysl zvyšování věku pro odchod do důchodu je jasný. Naprostou většinu lidí nad 60 nikdo nezaměstná, takže nebudou schpní na důchod platit a pokud se patřičného věku dožijí, dostanou jen naprosté minimum. Zajistí to ovšem sladký život absolventům škol, sice bez peněz, ale taky bez otravné práce.
12. 05. 2011 | 10:06

F.Švarc napsal(a):

Pane Sobotko, váš text se ani okrajově nezmiňuje o tom, že milí soudci vzdor svým vysokým mzdám, si rozhodnutím Ústavního soudu nadeklarovali, že stát je povinen, ber kde ber, právě jim zajistit "zásluhové" důchody. Tedy nikoliv v ohledu na jejich mzdy a majetky získané po dobu jejich "práce" a tzv. podpory tohoto skvělého stále více další generace zadlužujícího se státu, jehož jakákoliv produkce, mimo nahodilá vystoupení hradních komiků, se téměř míjí zájmu okolního světa. Vy, jako člověk, který vkročil do vysoké politky přímo ze školních lavic u mne nevzbuzujete důvěru, že máte recept jak se nevýkonného a doslova parazitujícího úřednictva, včetně mnohých soudců zbavit. Jako tzv. právník jistě uznáte, že stát, který trvale zvyšuje svůj dluh, vzdor střídajícím se opokoalicím, nepotřebuje drahé právníky a soudce s jejich vysokými důchody, ale drasticky redukovat parazitující existence. U soudců je tato skutečnost o to naléhavější, že v této "naší" společnosti neexistuje síla, která by je kontrolovala, nebo nutila dokonce pracovat.
12. 05. 2011 | 10:33

Pavel Rusý napsal(a):

Překvapuje mě, že pan Sobotka nevidí největší Drábkův podvod malé důchodové reformy (promítnutí snížení stropů do výměry důchodů pod stropem, kombinovaný s Kalouskovou fintou sociálního odvodu z objemu mezd na straně zaměstnavatelů) a přitom kritizuje proporční úpravu věku odchodu do důchodu. Tím si zároveň odporuje - chce, aby doba strávená v důchodu byla zachovávána, ale zároveň kritizuje věk odchodu do důchodu dnes narozených lidí. Přitom pokud se dnes narození lidé dožijí v průměru 93 let a půjdou do důchodu v 73 letech, přesně to splňuje požadavky pana Sobotky. Pokud by se náhodou prodlužování zastavilo nebo by se zpomalilo zlepšování zdraví s rostoucím věkem a byly na to prostředky, vždy jde věk odchodu do důchodu snížit. Ale vymezit dlouhodobou očekávanou trajektorii je vhodné už jen proto, aby se Bezděkovi a dalším lobbistům vyrazil z ruky argument o nesolventnosti průběžného systému. Koho zajímají podrobnosti, na blogu na iDnesu mám článků k důchodům spoustu.
12. 05. 2011 | 10:49

Manka napsal(a):

Terry: S Vámi lze jen a jen souhlasit.Tahle garnitura je odtržená od reality života normálních lidí.Jdou jen a jen za vidinou plného koryta pro sebe!Nevidí,neslyší,s nikým nejednají.Otevřu televizi a když na mě vybafnou ONY ksichty,chce se mi pouze říct."Velebnosti,jdu blejt".Myslím,že si vybudovali averzi vůči svým osobám jistě u 95% národa.Jen nechápu,že na ně nejdeme a nevypráskáme ty zloděje.Nic jiného nezaslouží.Nebo obnovit "Právo útrpné" - pěkně pověsit na náměstích,pro výstrahu ostatním.A jejich nakradené majetky zkonfiskovat!To by bylo prašulí ve státní kase!!!!
12. 05. 2011 | 10:52

Petr napsal(a):

Pane předsedo,
jen kritizujete a nepřijdete s ničím lepším. Tím, ale neříkám, že s reformou souhlasím.
Ale je to jako vždy. Vy čeští neschopní politici, vymýšlíte už jinde ve světě vymyšlené, ale dle Vás s českými specifiky. Kdyby jste všichni uznali Vaší neschopnost a opsali jste celou Ústavu a všechny Zákony jiné demokratické země (ne z každé něco), tak by se vše vyřešilo během pár měsíců.
To Vaše ego ale nepřipustí. Tak doženete český stát za pár desítek let do záhuby.
12. 05. 2011 | 11:07

pepe napsal(a):

Manko,máš pravdu,hrrrrrrrrrrrrrr na ně.
12. 05. 2011 | 12:50

vlado napsal(a):

Z pohledu důchodce odpovídám OTÁZKAŘI. Pracoval jsem za celý aktivní věk v jediném podniku ve kterém jsem se vyučil a odkud jsem v r.95 odešel do důchodu. Pracoval jsem plných 41let. Byl systém ve kterém pojem "nezaměstnamost" neexistoval. Nový systém Vám tuto vymoženost servíruje jako naprosto normální jev. Bohužel a to až půjdete do důchodu bude při výpočtu důchodového výměru přihlédnuto k "zásluhovosti". Solidarita je v tomto řádu upozadňována skoro nežádoucí. Lehčí něž to měla naše generace to mít jako pracující už nikdy nebudete. A nevím jak vám musí být, když čtěte nicku takového nelidu jako je DH.
12. 05. 2011 | 14:09

Otázkář napsal(a):

zemedelec

s těmu dávkama je to sporné. Myslím, že už to zde někdo popisoval, pokud žijete v domácnosti alespoň jedním člověk, který má stálý příjem a přesahuje určitou výši tak potom nemáte nárok ani na ty soc. dávky. Maximálně na životní minimum ve výši 2020 Kč. Tudíž pro stát je stále výhodnější držet Vás na pracáku či na dávkách než Vám vyplácet důchod.
12. 05. 2011 | 14:23

Otázkář napsal(a):

vlado

máte pravdu, mnoho starších lidí mi říká, že naší generaci vůbec nezávidí, co se týká nicku DH tak jej nečtu. Prostě jej přeskakuju, protože čtení jeho příspěvků je naprostá ztráta času a nervů :)
12. 05. 2011 | 14:26

Terry napsal(a):

Janota: Sobotka a nejhorší hospodář? To nevyvracím (http://ekonomika.idnes.cz/janota-sobotka-a-nejhorsi-hospodar-to-nevyvracim-fbs-/ekonomika.asp?c=A100120_1321457_ekonomika_hol)_20. ledna 2010:

Proti prohlubování schodku státního rozpočtu vystupuje ministr financí Eduard Janota dlouhodobě. Rozpočtu se věnuje třicet let, sloužil pod jedenácti ministry. Přesto politici jeho varování neposlouchají.

Otázka: U politiků nikdy nevíte, co doopravdy udělají. Napovědět by nám mohlo, co už udělali. Který z ministrů financí hospodařil vzhledem ke stavu ekonomiky úplně nejhůř?
Odpověď EJ: Nejhorší to muselo být někdy v letech 2003, 2004 a 2006. Nejdřív Bohuslav Sobotka při růstu ekonomiky skoro šest procent vytvářel schodky jako hrom, v jednom případě dokonce přes sto miliard. A nezadá si s ním v roce 2006 Vlastimil Tlustý: při šestiprocentním růstu, bim ho! – 97miliardový schodek. I když Tlustý tam byl krátce a možná s tím jen nestihl něco udělat.

Otázka: Takže Bohuslav Sobotka, dnes nejpopulárnější politik, vychází jako nejhorší hospodář. Není to poučné?
Odpověď EJ: Já vašim závěrům rozumím, nevyvracím je, a to je asi tak vše, co k tomu řeknu.

Otázka: Chodil jste v době schodkového bujení za ministrem Sobotkou a varoval ho?
Odpověď EJ: Mám to dodnes schované. Třeba plejáda spisů z jara roku 2006, ve které byly návrhy na zvýšení sociálních výdajů, zvýšení porodného, přídavků na děti, mateřské – o šedesát miliard. Systém financování sociální péče se výdajově z roku na rok ztrojnásobil! A na těchto spisech je mým perem napsáno: nesouhlasím, nedoporučuji, neufinancovatelné!

Otázka: A co na vaše připomínky tehdejší ministr Sobotka?
Odpověď EJ: Zjevně se řídil zájmy partajními. Jeho strana spolu s dalšími způsobila, že ty věci hravě ve Sněmovně prošly a začaly od roku 2007 platit a platí dodnes.
(konec citace)
13. 05. 2011 | 07:18

h2xRxlyqG napsal(a):

While I don't enjoy the privilege that you and Luboš have of being able to hear and read Prof. Klaus in his nvaite Czech, I have read through a number of his translated articles and speeches on klaus.cz and the man is a European treasure (I bet he could hold his own at an event in English and perhaps even German, too, without the aid of an interpreter.) It's too bad his straightforward lessons in economics and governance, expressed with rare eloquence, are lost on you. That's okay, you're allowed to criticize the chap. Freedom of speech is a wonderful thing.
22. 08. 2013 | 21:02

jKlNyN92jpFQ napsal(a):

Injuries killed the Blues this year!! They were seoppsud to be way better than this. But at least youngsters gained valuable experience.It'll be interesting to see what happens with Oshie. There were rumours that he might be dealt. Wonder if those are true?!And hopefully DP57 comes back healthy next year. http://pmrofefyrfu.com [url=http://xfosfsj.com]xfosfsj[/url] [link=http://ikqksyscnzm.com]ikqksyscnzm[/link]
26. 08. 2013 | 11:42

rcwwvvX1if napsal(a):

Thank you Heather ;) Well, this might be my direction for a book and just<a href="http://mzvnzchjc.com"> tsiteng</a> to see if anyone would enjoy this concept. As for the pic I am very lucky to have talented friends ;)
28. 08. 2013 | 19:01

tO60tIl40Ix napsal(a):

A very sweet dream indeed and the photo at the bototm is even sweeter.Keep dreaming Andrea and keep sharing. In the next dream try dreaming of owls and let me know. Lol.AmitDetox Doc http://iaudiao.com [url=http://ffhhasi.com]ffhhasi[/url] [link=http://wauszyipm.com]wauszyipm[/link]
06. 09. 2013 | 16:38

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy