Jaderná energie a svoboda Západu

24. 01. 2009 | 00:05
Přečteno 5378 krát
Před 33 lety jsem uveřejnil ve Švédsku první varování, že nedostatek energie může ohrozit svobodu a nezávislost západních zemí. Nyní, zdá se, Západ začíná souvislost mezi energií a a svobodou a nezávislostí. Zaplať pán Bůh: lépe později, než nikdy.

Současná krize kolem odstávky ruského plynu, zdá se, pomalu končí. Při hodnocení jejích dopadů nezapomeňme na podněty, které přinesla. Slovensko, ale i další státy začaly vážně uvažovat o znovuotevření svých jaderných bloků, ale i o výstavbě bloků nových. Podobně i další evropské státy začínají chápat nezbytnost jaderné energie.

Vítám tento vývoj tím spíše, že za něj bojuji již celá desetiletí. První článek, který jsem uveřejnil v roce 1975 ve švédském exilu, měl název: Energie, svoboda, nezávislost. Myslím, že většina Švédů, dokonce těch, kteří mi fandili, tenkrát nechápala, o čem to vlastně píši.

O tři roky později - bylo to hodně na mé naléhání - se k mému hlasu přidal Andrej Sacharov, který svůj článek nazval ještě explicitněji: Jaderná energie a svoboda Západu (1978). Ani hlas člověka již ověnčeného Nobelovou cenou míru nebyl Západem vyslyšen. Překřičela ho hystericky Jane Fondová a její zelení přátelé, kteří po skončení války ve Vietnamu tak trochu přišli o smysl své existence. Proto místo proti válce ve Vietnamu začali protestovat proti jaderné energii. V řadě zemí, v Rakousku, ve Švédsku, částečně i v USA, se jim podařilo natolik dezorientovat veřejné mínění, že se tyto země „demokraticky“ rozhodly z jaderné energie vystoupit či do ní ani nevstoupit. Rakousko již léta kompenzuje svou vysokou spotřebu elektřiny nákupem (jaderné) elektřiny z ČR i odjinud.

Nedávno se rakouští politici rozhodli stát se trochu energeticky soběstačnými a vystavět dvě obří elektrárny na zemní plyn. Ptal jsem se ironicky v několika článcích, kdo bude platit vysoké účty za elektřinu: politici, nebo spotřebitelé? A co bude Rakousko dělat v případě přiškrcení kohoutků ruského plynu? Přiškrcení kohoutků přišlo dříve než účty za elektřinu. Rakousko má světový primát v Zwentendorfu, kdysi moderní jaderné elektrárně, uzavřené předtím, než začala dodávat do sítě ekologicky nejčistší elektřinu.

Má i šanci stát se držitelem ještě jednoho rekordu: největší a nejmodernější evropské elektrárny na ruský zemní plyn, která nebude nikdy uvedena do provozu, protože nebude mít palivo.
Vyrábět elektřinu spalováním zemního plynu není totiž jen ekologickým nesmyslem, ale přímo ekologickým zločinem. Světoznámý ruský chemik Dmitrij Mendělejev už v roce 1905 pronesl pozoruhodný výrok: „Nafta není palivo. Lépe topit bankovkami.“ Zkratkou vyjádřil to, co mí zelení přátelé ani po sto letech nejsou schopni pochopit: že totiž nejen nafta, ale ještě více zemní plyn obsahují nesmírně cenné suroviny, které bude lidstvo stále více postrádat při výrobě potravin, léčiv, textilu, plastických hmot, stavebních materiálů a podobně. Množství zemního plynu, stejně jako množství nafty, které máme k dispozici, bude schopno pokrývat jejich globální spotřebu na dobu maximálně 50 až 100 let. Pokud je budeme používat převážně k topení, urychlíme navíc klimatické změny, které mohou vést ke katastrofálním globálním důsledkům.

Před pár lety jsem diskutoval v tisku se svými českými zelenými přáteli o přebytečných kapacitách ve výrobě elektřiny. Argumentoval jsem tenkrát tím, že elektřina bude mít vždy jistá odbytiště, s osobními auty to může být horší. Hospodářská krize mi dala plně za pravdu mnohem dříve, než jsem to očekával. Nepropouští Temelín, který chystá výstavbu dalších bloků, ale Mladá Boleslav.
Plynařská lobby argumentuje proti jaderným elektrárnám tím, že plynové elektrárny jsou mnohem lépe ovladatelné a regulovatelné než bloky jaderné. To je sice pravda - ale proč by měly jaderné elektrárny nějak vážněji omezovat produkci, když všude v Evropě je nedostatek elektřiny a zvláště v chladných zimních měsících se ceny elektřiny na evropských burzách šplhají k nebetyčným výškám? V Evropě je poptávka ne po škodovkách, ale po kilowattech. Zatímco v případě přiškrcených plynových kohoutů jednotlivé země horečně počítají, na kolik měsíců jim vystačí zásoby plynu, jaderné bloky mohou být lehce předzásobeny palivem na několik let dopředu.

Je dobré, že Evropský parlament zřídil Sacharovovu cenu, ale především by si měl přečíst jeho moudrá slova o jaderné energii a řídit se jimi. Evropa by na tom byla dnes podstatně lépe.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

RUMCAJS napsal(a):

Přijde mi, že na politické scéně vládne poměrně shoda co se týká JE. Tak kde to vázne ?
Přece to všechno nestroskotá na straně, co má podporu pár procent ? Jak dlouho je necháme rozkrádat rozpočet na nesmyslné eko-projekty ?

Tak tam heršvec puškvorec pane Janouch trocu řízněte do stolu, ať to nemusíme zase řešit nějakou defenestrací.
24. 01. 2009 | 00:59

Karel Mueller napsal(a):

Dobrý večer pane profesore,
máte samozřejmě pravdu. Naprosto.
Četl jsem publikaci vydanou v USA v 60. letech o stavu jaderné fyziky a jaderné energetiky ve světě. O ČSR se mluví v superlativech. Jako o jenom z několika států, snad jsme byli kladeni pomalu na úroveň Francie či GB.

O té době Vašeho mládí si dnes asi můžeme nechat jen zdát. Jsou zde tři otázky: Finance, výrobní základna a dostatečný počet odborníků.

Obávám se, že stav jednotlivých položek je spíš tristní. Mohu snad posoudit tu poslední položku. Z mé generace se rozutekli všichni spolužáci, se kterými se občas sejdu nebo o nich mám zprávy. Já sám jsem jadernou fyziku "pověsil na hřebík" i když bych to asi stále uměl. Jako sport už jen ve volním čase dělám obecnou relativitu.
24. 01. 2009 | 01:28

parameta napsal(a):

Pane Janouch,vypada to,že Matky země už vychladly,teď půjde o to
kde a jak velky hrnec.Prosazujte
maly a u každeho baraku,nebude tolik odpadu,v Řeži jede jak dlouho?V temelíně už jsou ty zaklady shnilé,Sadam to schoval
po zem.Vaš nazor?
24. 01. 2009 | 01:47

Qiedo napsal(a):

Dobrý den!
Prosím,pro neznalého věci, jaké jsou zásoby jaderného paliva ve světě,příp.u nás?
Děkuji.
24. 01. 2009 | 02:11

-=RYS=- napsal(a):

Zasoby jsou na hodne dlouhou dobu: http://proatom.luksoft.cz/v...
24. 01. 2009 | 02:27

Komančov 008 napsal(a):

Hold nezbyva neš přidat svuj hlas.Je neuvěřitelne ja se dival na dokument s afryky a volny překlad fekalniho zeměděkstvi byl v češtině bio zemědělstvi a to si taky pamatuji taky jsme vyvaželi spíš nosili a zalevali tim brambory.zbytek nema cenu rozvadět ono to umi jiní a lepe.
24. 01. 2009 | 07:16

jozka napsal(a):

RUMCAJS, sice maj zeleny par procent, ale drzej tuhle vladu za gule a jsou preci dulezitejsi veci nez energeticka politika tehle zeme. Treba geopoliticke zajmy supervelmoci a vydelky farmaceutickych firem (cti radar a Julinkoviny), takze atomovka pocka. O duvod vic proc riznout s touhle vladou. Ovsem co bude potom je ve hvezdach... Pod dojmem z martyria s JETE jsem se jadernemu dedkovi s jeho JEBLA smal. Dneska uz se nesmeju...
24. 01. 2009 | 07:44

Vosavbotě napsal(a):

Dobrý den,

jako obvykle vše v článku pana Janoucha dává smysl a je podpořeno argumenty, jen mám problém s tím, jak může jaderná energie nahradit plyn. Jadernou elektrárnu teplárnu přece nejde postavit kdekoli, a teplovody se také nedají natáhnout odkudkoli kamkoli. A topit elektřinou? Za její cenu? A navíc, je to přece krajně neefektivní.
Co se týče výroby elktřiny v jaderných elektrárnách, pak samozřejmě souhlasím - vidím v tom v současnosti nejekologičtější velkokapacitní zdroj elektřiny.
24. 01. 2009 | 08:47

Michal J napsal(a):

Souhlas.
24. 01. 2009 | 09:49

petr napsal(a):

S člankem by se dalo souhlasit ale pan prof. trošku vic tlači na pilu ve dvou formulacich 1. "ekologicky nejčištši energie" odpad z jaderných elektraren zatim jeste moc čisty neni
2. "demokraticky rozhodly" mozna se pletu ale v Rakousku bylo opravdu referendum o spusteni či zavřeni zminovane jad. elekrarny. Takze proc uvozovky.
Pekny den preje zeleny křestan PETR
24. 01. 2009 | 09:55

bar-bar napsal(a):

Je mi lito, ze pan profesor projevuje povazlive chatrani sveho intelektu a nema uz ani tolik soudnosti, abych se neztrapnoval tak hloupym a demagogickym clankem. Doufam, ze mne ve stari takova ztrata soudnosti nepostihne.
24. 01. 2009 | 10:18

fakýr napsal(a):

prosim prof. janoucha aby se zamyslel a priste uz proboha prisel z necim jinym.. ne vazne tohle pouzivate na vsech konferencich a uz to vubec neni vtipne.. myslel jsem si ze vedecka draha je o nejakych podstatnych argumentech, ale vy to s mesiášským syndromem tlacite jen pres emocionalni stranku nadseneho fandy do jadra oprenou na nejakych vzpomnkach..
24. 01. 2009 | 10:25

sasa napsal(a):

bar-bar: obavam se, ze vy jste se hloupy uz narodil.
Pokud bychom v CR spojili pocatkem 90.let vystavbu planovanych JE s vyvojem vodikoveho hospodarstvi, meli bychom nyni uz vystarano.
24. 01. 2009 | 10:47

sasa napsal(a):

bar-bar: obavam se, ze vy jste se hloupy uz narodil.
Pokud bychom v CR spojili pocatkem 90.let vystavbu planovanych JE s vyvojem vodikoveho hospodarstvi, meli bychom nyni uz vystarano.
24. 01. 2009 | 10:49

george napsal(a):

"Prosím,pro neznalého věci, jaké jsou zásoby jaderného paliva ve světě,příp.u nás?"

Uran se dá záskávat i z mořské vody.
http://proatom.luksoft.cz/v...

""ekologicky nejčištši energie" odpad z jaderných elektraren zatim jeste moc čisty neni"
Jaderný odpad, problém ryze politický
http://proatom.luksoft.cz/v...
24. 01. 2009 | 11:00

Saliven napsal(a):

Loupežníku, všechno to stojí jen na jakémsi pamfletu, který se nazývá programové prohlášení vlády. :-)

Dokud tví modří milci budou potřebovat vládní penízky, tak elektrárna nebude, protože bez zelených budou venku za 14 dní. :-)
24. 01. 2009 | 11:06

Gandy napsal(a):

Nez dokazeme zpracovat uran, tak budeme moci vyuzivat i jine materialy. co se tyce cistoty vyhoreleho paliva, tak temer zadne nebezpeci nehrozi, je velice dobre schovane a ulozene...kdyby jsme mohli takhle ukladat zplodiny z ostatnich elektraren a automobilu. Jedine nebezpeci jsou aktiviste kteri brani cestam a ukladani tohoto paliva. Bohuzel si neuvedomuji, ze zari i palivo ktere shori v uhelkach...a to se jim v klidu vali za barakama...
jinak co se tyce toho ze je tento clanek hloupy a demagogicky...neni to pravda, zkuste poprit jedinou vec z neho...spravnymi argumenty. Ze je trochu tendencni je bohuzel nutne...proti hysterii vyvolavane aktivisty se neda jinak bojovat...
co se tyce "svobodneho" rozhodnuti rakouskych obcanu...kdz vys budou neustale znami a slavni lide masirovat tim, ze je to spatne, vy o tom nic nevite (a co vite, tomu nemuzete rozumet kdyz jste to nestudoval) tak se tezko muzete rozhodnout jinak...
24. 01. 2009 | 11:31

Al Jouda napsal(a):

Zlatá slova pana profesora. A navíc pro neználky : Poměrně levně se dá topit elektřinou v akumulačním teplovodním systému, který ohřívá vodu pouze při přepnutí elektroměru na levný tarif. K dokonalosti využití atomu v ČR jen chybí vlastní výroba jaderného paliva z našeho uranu.
24. 01. 2009 | 11:36

Pumprlidentlich napsal(a):

diskuze jako obvykle. Nesmí chybět Mueller a jeho chlubení, co by, kdyby. Lidí, jako Mueller je v každé době dostatek. Ve skutečnosti je nedostatek lidí s technickým vzděláním. Je zvláštní, že další odborník Beránek, to taky pověsil na hřebík a nějakým tajuplným způsobem se z něj stal genius, který radí. Beránek se v jednom ze svých posledních příspěvků chlubí svou znalostí teoretického procházení zdí na základě kvantového tunelování. Mueller se zase věnuje jenom obecné relativitě. Opravdoví hrdinové.

Standartní příspěvek má joska. Zelení, greenpeace a podobné spolky bojovníků proti kapitalismu jsou sami bezmocní, ale s pomocí socialistů dokázali v Evropě hodně. Socialisti a zelení v Německu úspěšně zablokovali stavbu dalších JE. Je jenom otázka času, kdy místní socialistické panoptikum přijde se zjištěním ,"to kapitalisti". Pro velkou potřebu kolektivizace dostavba JETE 3,4 cenu energií v EU ani ČR nesníží, pouze sníží dopad socialistického populismu. Ale může za to radar. Ke štěstí to stačí.

Pod nickem bar-bar se skrývá tajuplná IP adresa, vystupující pod mnoha nicky. Zřejmě velký hrdina.

Zatím chybí samogeniální odborníci na fotovoltaiku, větrníky, biopaliva, biomasu atd. Výstavba desítek dalších uhelných elektráren v Německu, zhruba 5GW v plynu v Rakousku a návrat energetiky o 50 let zpět se nesmazatelně zapíše do dějin ochrany klimatu.

A to nejlepší teprve přijde. Všeoborový genius vlk, který podobně jako Mueller, všude byl a všechno zná. Energetika, ekonomika, dokonce radí zdravotníkům. Vlk v jednom ze svém příspěvku, kde popsal zařízení, které vyrobí energii z ničeho, objevil novou fyzikální veličinu. Nyní se Vlk opět stal jaderným specialistou. Jak se hodí...

Místní "všechno vím, všechno znám" panoptikum je obrazem snad největšího problému. Nejsou schopní lidé. Na hranicích nejsou dráty, tak svobodně odcházejí za poznáním na západ, kde zůstávají. 30Kč populismus JE nepostaví. (ale za to taky může radar)
24. 01. 2009 | 11:45

sasa napsal(a):

Pumprlidentlich: nebudte smutny, jaderky se postavit daji, akorat se musime spojit bud s Francii nebo Ruskem, nejlepe s obema, aby stavba se mohla replikovat v jinych zemich.
24. 01. 2009 | 12:13

dan napsal(a):

odstěhuj se k Černobylu, maniaku
tam budeš mít záření dost, když o to stojíš!!!
24. 01. 2009 | 12:19

Vilém napsal(a):

Článek mi připadá jednostranný, a i když vcelku nepochybuji o tom, že jadernou energii by bylo vhodné rozvíjet, rozhodně nemůže být něco podobného zárukou svobody západní civilizace, ta je po všech stránkách závislá na ostatním světě, od levných pracovních sil přes laciné výrobky až po suroviny. Ve skutečnosti by bylo vhodné tuto závislost omezit, protože západní politiky vede k agresivní snaze zajistit si potřebné zdroje nastolením loutkových režimů v jiných regionech. Ale budou západní spotřebitelé ochotni spokojit se s životní úrovní, která odpovídá jejich skutečnému přínosu, tedy s konzumací na úrovni dejme tomu Turků? Pochybuji.
24. 01. 2009 | 12:45

Volání dinosaura napsal(a):

24.1.2009 Jitrnice, sekaná a svoboda západu. Autor: František Krkovička, řezník
24. 01. 2009 | 12:48

Francin napsal(a):

Využití jaderné energie je budoucnost lidstva do té doby, dokud nebude vynalezený způsob získávání "čisté" energie.
Předesílám, že jsem laik s normálním selským uvažováním.Článek pana prof.Janucha má velkou logiku a nezáleží na tom,jak dlouho on opakuje svou teorii. Dobré nápady a myšlenky mají, jak ukazuje zkušenost lidstva, velmi trnitou cestu k uskutečněšní. Myslím, že je otázkou času, kdy se lidstvo naučí získávat další energii i z vyhořelého jad.paliva/na tom už vědci i pracují/.Proto jeho uložení je jen dočasné...
Proč nikdo v naší zemi dosud nenavrhl začít s výrobou paliva pro jader.elektrárny, otázka v zemi, která leží na uranu a s touto strategickou surovinou obchoduje, nanejvýš aktuální...Dnes draze dovážíme z Ruska a Ameriky.Dost by mě zajímalo, jak je to vlastně dnes s obchodováním s uranem a kolik financí ČR získává?
24. 01. 2009 | 12:53

Francin napsal(a):

Využití jaderné energie je budoucnost lidstva do té doby, dokud nebude vynalezený jiný bezpečnější způsob získávání "čisté" energie.
Předesílám, že jsem laik s normálním selským uvažováním.Článek pana prof.Janucha má velkou logiku a nezáleží na tom,jak dlouho on opakuje svou teorii. Dobré nápady a myšlenky mají, jak ukazuje zkušenost lidstva, velmi trnitou cestu k uskutečnění. Myslím, že je otázkou času, kdy se lidstvo naučí získávat další energii i z vyhořelého jad.paliva/na tom už vědci i pracují/.Proto jeho uložení je jen dočasné...
Proč nikdo v naší zemi dosud nenavrhl začít s výrobou paliva pro jader.elektrárny, otázka v zemi, která leží na uranu a s touto strategickou surovinou obchoduje, nanejvýš aktuální...Dnes draze dovážíme jaderné bloky z Ruska a Ameriky.Dost by mě zajímalo, jak je to vlastně dnes s obchodováním s uranem a kolik financí ČR získává?
24. 01. 2009 | 12:57

sasa napsal(a):

Dane: predpokladam, ze pro pohon sveho pocitace slapes dynamo.
24. 01. 2009 | 13:42

evropan napsal(a):

Pane profesore Janouchu,
je videt ze jste dlouho pobýval v Rusku a v Dubně, než jste emigroval a je vidět že Vaše láska z mládí - JE a sovětští vědci, které stále citujete - Vám vydržela na celý život. To Vám můžem jen závidět.

Ale plyn netekl asi 14 dní a Temelín byl odstaven loni asi 150 dní a ted nejede zase.
Je to poslední JE dostavěná v Evropě a jak vidíte ze zkušenosti z roku 2008 naprosto nespolehlivá. To by byl zázrak, kdyby Temelín byl odstaven jen 14 dní během roku.
24. 01. 2009 | 15:37

HJ napsal(a):

autorovi:

JAK JE třeba MOŽNÉ a obejde se to bez slova protestů, že jeden ze dvou hlavních pilířů EU, Francie, ať již za Mitteranda nebo Sarkyho vyrábějící přes 60% své elektrické energie dovoluje nebo jako jedna ze 2 nejmocnějších členských států EU tlačí na to, aby se JE blokovala, zastavila, aby jako přistoupení k EU musely země jako Slovensko, tyto extrémně nákladné, přesto evidentně bezpečné, kapacity odstavovat?

To, že v USA naftařsko-plynařské lobby (které si koupilo nejen oba Bushe) spolu s tím, jak republikány podporující soukromé stavební giganty jako Bechtel deseti a více násobně překročily náklady na výstavbu jaderných elektráren udusily jadernou energetiku v zemi, která svými gigantickými dovozy energií způsobuje nemalé škody ve světě, netřeba psát.
24. 01. 2009 | 15:52

poiuyt napsal(a):

Cim vice atom-elektrarna,tim vetsi pravdepodobnost,ze novy "Cernobyl" se stane.Neco takoveho uprostred Evropy bude katastrofa pro cely kontinent.Sazim se,ze jen po 2 "Cernobylech" budete hazet "svobodu" do kose,abyste zachovali sve zivoty.Pruzna politika nejlepsi cesta pro cely kontinent.
24. 01. 2009 | 15:58

adam napsal(a):

Opakovane slinty Fr. Janoucha o tom, jak ridil sovetskou a ruskou vedu a svetove proslulym sovetskym a ruskym vedcum radil, co maji delat, je samozrejme k smichu a nema s realitou nic spolecneho. Ti jsou totiz davno po smrti a nemohopu se branit. To jen kovany bolsevik Janouch (predseda zavodniho vyboru KSC ve spominanem ustavu v Rezi u Prahy v padesatych letech...) opet klame a to jeste ucelove, z cehoz tezil cely zivot a zvlaste pak po prevratu v roce 1989 i u nas. Klame i tim, ze verejne neprohlasi, ze nikdy nebyl radnym profesorem jak v CSSR, SSSR, Rusku,Svedsku, ... jednoduse, radnym prodfesorem nikdy nebyl! Je pak k smichu cist, jak veci neznali cechackove "panu profesorovi" nekam lezou. Nechutne. Fr. Janouch totiz lze i o tom, ze delal vedu ve Svedsku. Jo, delal politikareni ve vede.
Cely text je pak nadhernou ukazkou demagogie marxistickeho stylu, prakticky od zacatku do konce. Je jen smutne, ze bolsevik odchovan na sovietske a ruske vede za jidasky gros utoci na soucasne Rusko uz jenom tim, ze nemluvi o vecech jasne a pravdive.
Proc tento doposud nevyslyseny "genius a expert" neprorazil svymi vyplody ve svete, proc se napr. v USA nepostavil za poslednich 23 let! jediny jadrovy reaktor, proc, proc...dalo by se dlouho polemizovat. To vi asi jenom Fr. Janouch. Smutny lidsky pribeh.
24. 01. 2009 | 16:16

Kritik napsal(a):

Článek trochu připomíná nadšení jednoho amerického generála velícího nad pohotovostními bombardéry s náložemi atomových a vodíkových bomb v době studené války, který ve svým pamětech přiznal svou posedlost pro fascinující sílu vodíkové bomby (podle amerického dokumentu).

Přece k vůli tomu, když nás začaly jednou téměř zábst nohy, nepostavíte před každou křižovatkou jaderný reaktor pro zahřátí. Ostatně, reaktory by též vyhasly za několik měsíců, pokud by si náš mocný skorosoused umanul, že nám nedá ani plyn, ani reaktorové uranové tyče.
24. 01. 2009 | 17:50

Yann napsal(a):

to Kritik:

Uranove tyce mame ze dvou zdroju. Z USA a z Ruska. V nasledujich letech budou jen z Ruska. Nabizi lepsi pomer cena-kvalita. Pokud by z nejakych duvodu nebylo mozne odebirat plaivo z Ruska, tak jej muzete odebirat znovu z USA, nebo z Australie. Jadernym palivem se muzete, v nasich podminkach, predzasobit az na tri roky. Na jeho dopravu nepotrebujete prostrednika, ani produktovod.
Rozdil mezi zavislosti na plynu a "zavislosti" na jadernem palivu je znacny. Takze pokud varujete pred vyhasnutim reaktoru, pokud si Rusko umane, tak jste bud lhar, nebo hlupak, ktery by se diksuzi o energetice nemel ucastnit.
24. 01. 2009 | 19:46

cipísek napsal(a):

to Yann:

Temelin nefunguje (v roce 2008 skoro pul roku) ne proto, že by neměl palivo, ale proto že NEFUNGUJE SPOLEHLIVĚ.
To je ten problem. Takove nespolehlive elektrarny nas nezachrani. To uz je spolehlivější i vítr i slunce (nepamatuji se že by někdy u nás slunce nesvitilo přes 5 měsíců)
24. 01. 2009 | 20:10

vl napsal(a):

bar-bar: vy soudnost ztratit stářím nemůžete. Neměl jste ji nikdy.
24. 01. 2009 | 20:23

vl napsal(a):

poiuyt: uhli-elektrarny nemusi čekat na žáden Cernobyla. Ty niči lidska zivot stale a tise - i radioaktivit-ou. Ale taky CO2 popilkem a jinama smrady. (Snad takhle tomu spis porozumite)
24. 01. 2009 | 20:30

delfin napsal(a):

Pro cipisek:
1. blok JETE loňský rok opravdu dodal méně energie než bylo plánováno. Na loňský rok byla na 1. bloku plánována prodloužená odstávka, které byla součástí pravidelná revize reaktorové nádoby. Mimo to proběhla i modernizace zavážecího stroje. Po ukončení plánované odstávky a najíždění bloku vznikla porucha na rotoru turbíny, která protáhla odstávku. I přes tento problém dosáhla produkce JETE 12TWh. Problém s turbínou může nastat u libovolné tepelné elektrárny. Plánovaná 3 měsíční odstávka 1. bloku JETE nemá nic společného se spolehlivostí, ale s výměnou paliva.
Pokud jde o VTE nebo FVE, dovoluji si podotknout, že jejich využitelnost instalovaného výkonu je cca 12-15%.
24. 01. 2009 | 20:40

vlk napsal(a):

Pne profesore,

díky za blog. Mát e samozřejmě naprostou pravdu.

Evropa nemá jinou možnost než zase nastartovat atom. ať si o tom ekoteristé myslí cokoliv.

Mám osobní poznámku - nemohl byte, prosím, bolgy posílat častěji, Díky.
24. 01. 2009 | 20:41

Šumavan napsal(a):

Autor ve svém pohledu opomíná, že např. Rakousko vyrábí téměř čtvrtinu el. energie z obnovitelných zdrojů. Oni zkrátka žijí tak, aby jadernou energii využívat nemuseli (na rozdíl od nás, kteří, ač kompletně celý objem , vyráběný v Temelíně, kompletně vyvážíme, mlčky přihlížíme tomu, jak pro zisk poměrně úzké skupiny lidí, obětujeme téměř cokoliv). Smutnou skutečností je to, že průměrný Čech nedokáže prostou snahu o co nejšetrnější chování se člověka k životnímu prostředí pochopit (ani kdyby chtěl) a za vším hledá nepřátele, propagandu a téměř krvežíznivost...
24. 01. 2009 | 21:26

delfin napsal(a):

Pro Šumavan:
Dobry nápad, takže si tu postavíme nové řeky, aby ČR dohnala Rakousko ve vodní energetice. Možná Vám uniká fakt, že Rakousko dováží podstatnou část své spotřeby elektřiny ze států, které využívají jadernou energetiku. Opravdu tedy rakousko nevyužívá jadernou energetiku?
Jak se pozná, že exportovaná elektřina je z JETE?
Jak souvisí snaha soužití rakouska s přírodou, s náhradou nespuštěného Zwenterdorfu, stojícího o pár kilometrů vedle, v podobě uhelné elektrárny? A co plánovaných 5GWe v plynu?
24. 01. 2009 | 21:43

Pepis napsal(a):

Osobnost Dr.Janoucha je sice poněkud problematická (komunistická minulost, pozdější vystřízlivění, pak disidentská činnost, emigrace, "profesura", špinění bývalých spolupracovníků, kteří mu zde v dobách perzekuce pomohli atd.), nicméně s jadernou energií má pravdu, jinou alternativu zatím nemáme. A že jinde ve světě momentálně třeba nestaví nové jaderné reaktory - to přece neznamená nedůvěru v jádro. Do energetiky všude ve světě vstupuje mnoho faktorů (lobbing, politika apod.), které se zdravým rozumem nemají nic společného.
24. 01. 2009 | 22:00

Karel Mueller napsal(a):

Milí ideoví bojovníci,
kardinální otázkou je, co má pan prof. Janouch v hlavě.
Můžete se ptát, jestli se na těch fenomenálních úspěších z 60. let, o kterých píší Američané významně podílel.
Můžete se ptát, jestli je schopen nadiktovat konstrukční řešení atomky z hlavy.

Pokud odpovíte ano a skutečnost, že před 50 lety vedl jakousi stranickou buňku pro Vás proti těmto ano nebude nic než směšnou trivialitou, tak to můžeme rozpustit a vrátit se na stromy. Do džungle.
24. 01. 2009 | 22:28

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Šumavan:
Ze šumavských hvozdů je asi v nedohlednu fakt, že Rakousko valnou část elektřiny (i té z atomovek) importují. Oni sami to vědí a tak tam prý jde na odbyt jeden přístroj, který po připojení do zásuvky prý odfiltruje tu nečistou atomovou elektřinu.
24. 01. 2009 | 23:19

Skogen napsal(a):

Pádný text. Nejsem schopen ho docenit odborně. Nicméně jistá konfrontace elementárních faktů je dostupná každému. Postačí se podívat na energetickou mapu Evropy a pokusit se (velmi, velmi skusmo) odhadnout základní vývoj. Při současném trendu nikdo nemůže zpochybnit, že jadernou energii potřebujeme (nejen my, ale už dnes Rakušané) jako sůl. A potřebovat budeme daleko více než dnes.

Je však třeba zmínit něco, na co si moc netroufají samotní Zelení. Totiž trendy obrátit. Pracovat na úsporách, i kdyby měly energetické společnosti ždímat z lidí pot a krev. Environmentální pohled za úsporami stojí. Nepochybuji o tom, že úspory jsou v zásadě možné a bylo by jimi dosaženo dvou významných efektů - udržitelnosti systému, byť by už nebyl plýtvavě konzumním - a ochrany globálního systému. Tedy toho, co dnes míníme souslovím "udržitelný rozvoj".

Odborníků bych se chtěl zeptat na dvě věci. Zda možné úspory energetický deficit mohou podstataně a zejména reálně ovlivnit. A pak také, zda naopak zachování trendu dost nedokonalé přeměny přírodního bohatství na energii, využívanou velmi štědře, odpovídá perspektivě zachování dlouhodobé lidské prosperity.
24. 01. 2009 | 23:32

Hugo napsal(a):

K. Mueller:
Zdravím. Tak všichni přeci neutekli - (např. chadzi, nebo čech ... :) ).
Ale stále na tom nejsme špatně - jako jedni z mála si hrajeme s benchmarky transportními aj kritickými. Btw. víte že Brookheavenu šéfoval (a možná ještě šéfuje) slovák, absolvent fjfi?

Jinak profesor má samozřejmě pravdu.
25. 01. 2009 | 00:43

Karel Mueller napsal(a):

Hugo:
Zdravím též.
Chadzi je od Franka, Petr od Kvasila, takže ne z oboru. Slováci v ročníku šli vesměs na reaktory a byli fakt dobří: Lojza Kovalík, Pavlo Pavol nebo skutečná extratřída Peter Hroššo. Te šéf byl on? Bohužel je už 10 let mrtvý.

Já jsem reaktory nedělal, ale ve čtvrťáku mě zaujala neutronová fyzika a s ní spojená fyzika jader z hlediska interakcí. Nakonec jsem ji udělal kompletně, včetně transportní rovnice a Monte Carlo. Ale to už je dávno :-).

Ten potenciál tady stále je. Pokud to dokážete stále držet na úrovni, tak smekám :-).
25. 01. 2009 | 01:17

Honza999 napsal(a):

cipísek

Možná by stálo za to, vyhodnotit též DŮVODY, pro které Temelín kdy stál. Pokud byl třeba odstaven proto, že vibrovala nekvalitně vyrobená či nekvalitně sestavená TURBÍNA POHÁNĚJÍCÍ GENERÁTOR, nemyslím, že by to bylo způsobeno nebezpečností reaktoru a že by to byl zrovna dobrý argument proti jaderné energii. S takovouto poruchou turbíny by musela být odstavena i elektrárna uhelná, vodní či plynová. Většina odstávek měla původ zcela mimo reaktrovou oblast a ty, které měly co do činění s "bližším okolím" reaktoru, byly všechny v sekundárních zónách a jednalo se z technického hlediska o prkotiny - vadné ventily, trubky apod., které ovšem neměly žádný vliv na bezpečnost reaktoru jako takového.
25. 01. 2009 | 01:45

Šumavan napsal(a):

Skogen : Pod Váš příspěvek bych se podepsal,myslím, že jste jediný (možná), kdo se na problematiku energetiky (resp.její budoucnosti) dívá tak, že je schopen zohlednit dopad současných trendů na to, co přenecháme dalším generacím. Já toto považuji za nejdůležitější a vše ostatní okolo jen za tahanice (ať už z jakékoliv strany), jejichž cíle jsou povětšinou úplně jiné...

delfin : Můj příspěvek nebyl míněn nijak konfrontačně, snažil jsem se jen zamyslet nad tím, má-li smysl vyrábět za současných podmínek elektřinu, kterou vyvážíme (objem vývozu se meziročně zvyšuje, je to dáno především snižující se spotřebou). Nemyslím, že absence např. slunečních kolektorů (v tom měřítku, v jakém jsou vidět za hranicemi - v Německu či Rakousku, samozřejmě i na domech v soukromém vlastnictví) má nějaký ideový podtext, pro nás je to téměř nepochopitelné, ale tamní obyvatelé uvažují zcela jinak...
25. 01. 2009 | 08:00

cipísek napsal(a):

to Honza999

ano, oba víme z jakých důvodů Temelín tak dlouho stál. Jenom je jinak vyhodnocujeme: kdyby tam byly turbiny na menší výkon, jako v Dukovanech či v uhelných elektrárnách, tak to mohl být podobně stabilní a podobně špinavý zdroj. Jenomže JE se z principu staví na stále větší výkon na jeden blok. A pak nastávají maléry. DĚKUJI, NECHCI ŽÁDNÉ DALŠÍ ZAŽÍT,
myslím že Rakousko nám ukazuje hlavně cestu jak šetřit (jsou pionýry - v původním, americkém významu slova, energeticky úsporných domů) a to mají mnohem krutější zimy.

to Sumavan - souhlas
25. 01. 2009 | 08:41

delfin napsal(a):

Pro cipisek:
Nevím co myslíte tím malérem, ale ony "maléry" na JETE jsou pouze malérem pro provozovatele, že jim zdroj nepracuje a tím pádem nevydělává.
Rakousko ukazuje jak šetřit tím, že má vyšší spotřebu elektrické energie na hlavu?
25. 01. 2009 | 09:02

cipísek napsal(a):

to Delfin

...ony "maléry" na JETE jsou pouze malérem pro provozovatele, že jim zdroj nepracuje a tím pádem nevydělává.... souhlasím, ANO, JE TO NESPOLEHLIVÝ zdroj.

Důležitější je spotřeba el. energie na vyprodukované HDP na hlavu. A tam se ukazuje jak my plýtváme (či montujeme výrobky s malou přidanou hodnotou).

Jinak já o voze, vy o koze - musíte šetřit veškerou energii, ne jenom elektrickou. Proto ty energeticky úsporné domy. A vývoz ČEZu jde na východ, ne do Německa a Rakouska.

Zkrátka, jaderná loby nemá žádné argumenty, jen křičí: bez JE to NEJDE, NEJDE, nejde... Přitom ted jiz kazdy v Evropě ví, že JE budou celosvětově jen velmi malou částí energetického mixu, podívejte se na problémy s realizací JE ve Finsku a to by se takové elektrárny měli stavět (celosvětově) každý týden aspon jedna, aby měla atomová energetika celosvětově význam.

Bohužel u nás si jistá skupina lidí nechce nechat ujít poslední příležitost jak zadlužit náš stát (vlastník ČEZu) a zatížit jaderným odpadem další generace. Vědí že za 10 let již tuto šanci mít nebudou, že vyhynou jak dinosauři.
25. 01. 2009 | 09:42

Hugo napsal(a):

K. Mueller:
- no, tak on to není tak docela Váš spolužák, je starší - je to P.Obložinský. Jinak na té úrovni to nedržím až tak já, nýbrž starší kolegové :-).
Ten potenciál, ale je. Teď hodně záleží na vývoji krize. Jakýkoli je zelený Liška amatér, v tomhle se zhruba trefil. Ono to možná oboru pomůže. Teď to bylo zhruba tak, že když jste odešel a aplikoval monte carlo na simulaci vývoje trhů v bankovnictví namísto toho k čemu ji Ulam navrhl, tedy na simulaci interakcí částic přišel jste si zhruba na dvojnásobek. Nakonec těm bankám docela stačilo, když jste byl schopen ovládat Linuxový stroj.
Mějte se.
25. 01. 2009 | 09:49

Hajný napsal(a):

Osobně si myslím,že lidstvo neohrožuje ani tak islámský terorismus jako fanatismus zelených a ekoteroristů.Stejně tak si myslím,že se denně modlili ke svému bohu,aby vybuchl Černobyl a mohli se vézt na vlně strachu.
Pane prfesore,máte stoprocentně pravdu!
25. 01. 2009 | 10:17

Hajný napsal(a):

to cipísek:
Nechcete náhodou si najít nějakou jeskyni,svítit tam loučemi a
třít liščí ohon?Abychom měli kam jezdit na exkurse.
25. 01. 2009 | 10:22

Šumavan napsal(a):

Hajný : Nemá cenu se zbytečně osočovat... Nepředpokládám, že by zde někdo (záměrně) prezentoval svůj názor s úmyslem apriori na někoho útočit.
Já (a snad i cipísek) jsem se jen snažil poukázat na značně rozdílný (ne-li protichůdný) přístup v různých zemích - např. známý, žijící v Rakousku, platí již téměř 20 let daň z nemovitosti podle energetické náročnosti (zateplení,...), což považuji za logický důsledek snahy "shora" chovat se k životnímu prostředí co nejšetrněji. U nás naproti tomu )ač se o tom nemluví příliš hlasitě) bylo oproti tomu od 1.1.09 osvobození od téže daně (u zateplených objektů 5-ti leté, u nově postavených 15-ti leté) zcela zrušeno. Myslím, že to je konkrétní ukázka rozdílnosti oněch přístupů...
25. 01. 2009 | 12:01

Karel Mueller napsal(a):

Hugo:
Na tom Monte Carlo mě vždy fasciovala ta geniální jednoduchost. Mimochodem v letech mého studia to byla s literaturou tragedie, takže jsem ho nakonec studoval z "Metod statističeskich ispytanij", SMB z roku 1962 (pan profesor asi bude znát :-),). Z hlediska statistických vyhodnocování k tomu přidejte "Statistika otsčotov pri registracii jaděrnych častic", kterou jsem doporučoval před časem a máte základ.

Nakonec jsem našel svoji parketu v six sigmě v kombinaci s tvorbou systémů a managementem. Víte, mezi teoretiky z universit a praktiky z fabrik je značná propast a aplikace six sigmy na úrovni black beltů přeci jen vyžaduje znalost základů matematická statistiky a v tomto směru je to v praxi dost slabé. Pokud svůj teoretický a matematický potenciál (včetně schopnosti myslet analyticky a systémově díky vědecké praxi) spojíte se řízením výroby, technologie a kvality na podnicích, tak je z Vás docela vážená osoba. Takže se těm klukům, kteří přešli k bankám, ani nedivím.
25. 01. 2009 | 12:08

badatel napsal(a):

Vážení,
je smutné, že většina projektů a jaderek vznikala za socíku a prosazování lehkovodních reaktorů u nás je spojeno se jmény jako např. Čermák, Hron, Lelek a řada jiných z Řeže a dostavba Temelína se jménem "atomového dědka" Grégra.
Za téměř dvacet let reálkapitalismu nula od nuly pošla, že ano.Pardon pánové se pouze zmohli na výrazné zdražení energie, za což si vyplatili mastné odměny.
Že aspoň ten Janouch dotáhl ten L.gamma nůž a píše o tom nerozvoji v jaderné energetice u nás.
25. 01. 2009 | 12:47

oposum napsal(a):

Jak říká ministr Říman, známý ekolog, nejlepší a nejlevnějsí je ta energie, která se nemusí vyrobit.
Proto většinu rozpočtu ze strukt.fondu EU - programu Eko-energie nasměroval do úspor průmyslových podniků. To jen na odlehčení.

Baví mě to strašení zelenými, skoro se zdá (jelikož výstavba JE vázne v celém světě), že se zastánci JE pomalu shodují s konspiračními teoriemi o ovládání světa, akorát se různé skupiny "konspiračníků" liší - jednou je to Bilderberg, jindy Židé, teď zase Fondová případně "ekoteroristi".

Jestiže by nebylo těch pár pubescentů (marginální skupina), kteří apriori odmítají o VÝZKUMU jaderné energie vůbec přemýšlet, tak by si je někteří zastánci museli asi vymyslet, proti komu by jinak "bojovali"?

Jinak by totiž vyšlo najevo, že JE je problematický, zatím dost rizikový a drahý zdroj, nedořešené odpady, a zatím při započtení tržních cen pojištění naprosto nekonkurenceschopná.

Možná má budoucnost, ale to by se místo psaní proklamací museli vědci více věnovat řešení problémů spojených s JE a jejími náklady.

Jako šéf nadace Charty 77 jste pane profesore talentovanější, nebo možná trpělivější, díky :-)
25. 01. 2009 | 13:15

Hugo napsal(a):

K. Mueller
tak tak, je to fakt geniálně jednoduché. Ovšem jak sám víte, celá to stojí na tom, že znáte dobře účinné průřezy. Nechci pomlouvat kolegy (právě z toho Brookheavenu), ale železo 4-6MeV je blbě. Leckde se nevlezete do 30% experimentu od měření. Na jednu stranu je to úspěch, ale stranu druhou i tohle se dá vylepšit :).
No o té propasti vím velmi dobře:). Vedle výzkumu si ještě přilepšuju jako konzultant v oblasti gama spektropie. (monte carlo na fotonech a tlustém terči funguje překrásně).

Ale tak já se těm klukům taky nedivím. I když mě spíš přišlo, že neodcházejí aby byli váženými osobami v bance, nebo průmyslu, ale proto, aby nemuseli poslouchat výčitky od manželek :-D.
25. 01. 2009 | 13:28

Hajný napsal(a):

to Šumavan:
Tak v tomto nejsme ve sporu.A budou-li naši zelení prosazovat(důsledně)kamiony na železnici,při nízkoenegetičnosti staveb,zateplení a pod.nárokové státní dotace mají moji plnou podporu.Jen si myslím,že u nás ani plyn ani větrníky a články není řešení.Že řešení je jádro,zatím,bohužel!
25. 01. 2009 | 13:45

Karel Mueller napsal(a):

Hugo:
Tak? Víte, zcela původně na VŠ jsem se specializoval na dozimetrii směsných polí n+gama, tenkrát se začínalo s organickými scintilátory, měl jsem to i nosné téma v diplomce, transportní rovnici neutronů jsem "přibral", hlavně kvůli zájmu. Spektrální analáza gama spekter se (předpokládám) dělá Ge(Li) detektory chlazené kapalným dusíkem přes fotoefekt, resp. tomu tak bylo před 15 lety, dnes nevím.
S tím železem jste mě překvapil. V rámci výpočtů stínících vlastností a ověřování pomocí PuBe nebo Cf nám to vycházelo docela dobře. Kromě toho v Brookheavenu mají generátor na monoenergetické neutrony do 10 MeV (pokud si vzpomínám), tak by to měly spektrální analýzou na tenkých terčích dobře udělat.
25. 01. 2009 | 15:10

zdesta napsal(a):

K.Mueller-Hugo.Vážení pánové při vší úctě k vědomostem které máte.Nebyla by lepší výměna e-mailových adres a vzpomínky přenést do soukromého prostoru? Diskuse je o něčem jiném. Doufám že se nebudete zlobit za mou připomínku.Přeji hezký den.
25. 01. 2009 | 18:40

Šumavan napsal(a):

Hajný : Můj osobní názor je takový, že nejprve by bylo třeba skutečně zjistit, jaká je reálná spotřeba elektřiny, a teprve následně přemýšlet, z jakých zdrojů ji získat či ušetřit, přičemž bych jednoznačně upřednostňoval možnost druhou. Energetická náročnost u nás (stejně jako produktivita práce) pořád značně zaostává za okolními státy..
25. 01. 2009 | 20:16

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Šumavan:
Stalo se, nedávno Pačesova komise.
25. 01. 2009 | 21:36

Al Jouda napsal(a):

To Šumavan : Zjišťovat reálnou potřebu (nikoliv spotřebu, tu známe !) elektřiny je zbytečná práce, protože elektřiny nebude nikdy dost. V budoucnu se budou nabíjet akumulátory aut nočním proudem a jen tato spotřeba bude obrovská ! Proto neváhejme a postavme co nejrychleji další blok Temelína a ještě jednu jaderku v Severních Čechách ve vytěžené oblasti hnědého uhlí.
25. 01. 2009 | 23:21

Hugo napsal(a):

K.Mueller:
teď je to trochu dál, už je HPGe, a to oproti Ge(li) stačí chladit jen během provozu. Ale běžně se užívají NaI(Tl) jakkoli mají mizerné rozlišení jsou hodně levné, a vzhledem k současným možnostem uděláte pěknou detekční jednotku do 100-200tis. Hasičům aj elektrárnám to rozlišení stačí.
S železem je to tak. Ale bude se opravovat :-).
25. 01. 2009 | 23:34

Karel Mueller napsal(a):

Hugo:
To jste mě překvapil :-), myslel jsem, že NaI(Tl) je už v muzeu. Kdysi jsem s tím měřil taky, dá se to dokonce použít na vyhodnocení spekteri z pěti různých zdrojů gama, ale musíte je dopředu znát. Diskriminační úroveň u těch nejlepších detektorů byla kolem 50 keV (pokud si ještě vzpomínám), pro danou geometrii a zdroje jste mohl volit počet stínění rovný počtu zdrojů, pečlivě je nacejchovat a pak klasicky řešit systém lineárních rovnic, tedy inverzní matici. Samozřejmě, stínění jste musel volit tak, aby matice byla regulární. Docela mi to vycházelo.
V 70. letech byla napsána řada disertačních prací na téma dekonvoluce spekter NaI(Tl), kde se pracovalo s předpokladem Gaussova rozdělení při modelování peaku. Ale to určitě znáte.

Pan zdesta by se zlobil :-) a tak se těším na příští setkání.
26. 01. 2009 | 22:48

Jiří Pallas napsal(a):

Nechci podezřívat Centrum, že by zde byla cenzura. Snad jen vypadl můj komentář a tak ho vložím znova: Pro ty věří, že se je pan Janouch profesorem, členem Švédské Královské Akademie Věd, známým odborníkem na jadernou energii a liberálem doporučuji: http://jiri.pallas.sblog.cz ...
09. 02. 2009 | 08:26

Bronislav Bechník napsal(a):

11. 02. 2009 | 14:50

jordan shoes napsal(a):

Pod dojmem z martyria s JETE jsem se jadernemu dedkovi s jeho JEBLA smal. Dneska uz se nesmeju...
22. 05. 2009 | 09:37

ugg napsal(a):

Temelína a ještě jednu jaderku v Severních Čechách ve vytěžené oblasti hnědého uhlí
22. 05. 2009 | 09:37

omega watches napsal(a):

In the summer, own a omega watches, Tag Heuer watches., is the fashion of people's yearning choose , come on, join the omega watches range。
http://www.omegawatchessale...
01. 07. 2009 | 09:27

omega watches napsal(a):

Come here to see ,do not miss .there have replica watches , omega watches,rolex watches and so on .replica watches , omega watches,rolex watches available Now. come on ! quickly!
http://www.omegawatchessale...
01. 07. 2009 | 09:49

louis vuitton handbags napsal(a):

Současná krize kolem odstávky ruského plynu, zdá se, pomalu končí. Při hodnocení jejích dopadů nezapomeňme na podněty, které přinesla. Slovensko, ale i další státy začaly vážně uvažovat o znovuotevření svých jaderných bloků, ale i o výstavbě bloků nových. Podobně i další evropské státy začínají chápat nezbytnost jaderné energie.
04. 07. 2009 | 05:37

cheap tiffany jewelry napsal(a):

Hold nezbyva neš přidat svuj hlas.Je neuvěřitelne ja se dival na dokument s afryky a volny překlad fekalniho zeměděkstvi byl v češtině bio zemědělstvi a to si taky pamatuji taky jsme vyvaželi spíš nosili a zalevali tim brambory.zbytek nema cenu rozvadět ono to umi jiní a lepe.
31. 07. 2009 | 14:25

laptop battery napsal(a):

laptop battery: http://www.uk-laptopbattery...
Acer Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Apple Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Compaq Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Dell Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Fujitsu Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Gateway Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
HP compaq Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
HP Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
IBM Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Lenovo Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
LG Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Panasonic Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Samsung Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Sony Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Toshiba Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
laptop battery http://www.ukbatterystore.c...
laptop battery: http://www.batterieslaptop.net
Acer Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Apple Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Asus Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Compaq Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Dell Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Fujitsu Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
HP Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
IBM Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Lenovo Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Sony Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Toshiba Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
ACER 91.49S28.001 Battery http://www.uk-laptopbattery...
ACER 90.AA202.001 Battery http://www.uk-laptopbattery...
04. 04. 2010 | 16:46

Prearkalo napsal(a):

<a href=http://paydayloansnow24h.com/#bblog.aktualne.centrum.cz>payday loans</a> - <a href=http://paydayloansnow24h.com/#ablog.aktualne.centrum.cz>payday loans</a> , http://paydayloansnow24h.com/#sblog.aktualne.centrum.cz payday loans
04. 09. 2012 | 21:09

DClGYdDBBY napsal(a):

<a href=http://www.acworth.org/google/buysomaonline/#6015>buy soma online</a> generic soma 446 - soma yoga newport ri
08. 02. 2013 | 21:29

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy