Řekněte mi, že kecám...

26. 07. 2009 | 21:16
Přečteno 5586 krát

V souvislosti s koncem školního roku a s dovolenou na začátku prázdnin, se v mém okolí hodně mluvilo o škole a vzdělání. Moje generace dobré vzdělání neměla. Když ale měl někdo z nás štěstí, měl dobré kantory, kteří bez ohledu na učební plány na všech úrovních vzdělávacího systému učili to, co pokládali za dobré.


Po Listopadu jsme se těšili, že moudrost vchází konečně mezi nás. Učitelé dostali volné ruce, aby mohli uplatnit svoji individualitu a věřilo se, že většina z nich ji má a využije ji ku prospěchu žáků a studentů

Konkurzy na místa ředitelů měly zajistit nejkvalitnější vedení škol.

Ze základních a středních škol měly vycházet děti do náruče otevřeného systému vzdělávání zajišťujícího potřeby jedince i státu.


Vysoké školy měly připravovat špičkové odborníky.

Dacet let poté:

Řekněte mi, že kecám... Ze základních škol se prochází volně na střední. Téměř se nedělají přijímačky, protože dětí je všude málo. Střední školy mají náruče otevřené tak doširoka, že to dál nejde. Aby dokázaly svou oprávněnost, musí brát každého? Dřívější učňáky zoufale vymýšlejí způsoby, jak proboha přilákat někoho k řemeslu. Daří se to jen některým. Aby byly aspoň trochu atraktivní, přidávají jako bonus maturity. Jak se koukám a jak slyším, maturity na tento způsob mají zoufalou úroveň. Aby učňáky dokázaly svou oprávněnost, rozdávají známky u maturit za zlomek vzdělání, které se od absolventa maturity středokškoláka očekává. Někteří pedagogové se bouří dávat maturitu zadarmo. Někteří ředitelé si je zvou na kobereček a vysvětlí jim po lopatě, jak se věci mají... Učitel, který nechce danou situaci pochopit, má smůlu. Chce snad ohrozit svou existenci? Existenci svých obětavých kolegů?

Myslíte, že si to vymýšlím? Řekněte mi, že kecám...

Po nekonečných malérech se svým chovancem a nezájmu rodičů se jedna odborná střední škola rozhodla dotyčného vyloučit. Rodiče se vysmáli do očí, protože věděli o jiném ústavu, který bezostyšně nabízí, že jsou tak kvalitní škola, že všichni svěřenci od nich vycházejí s o stupeň, o dva lepšími známkami, než jinde! Syn na odchodnou ukradl třídní knihu. Rodiče opět nereagovali a jejich syn paní učitelce vzkázal, aby si... Učitelka se rozčílila a běžela za ředitelem, že to je přece jen úřední doklad a že... A pan ředitel jí domluvil, aby třídní knihu rekonstruovala podle paměti, protože otec dotyčného sedí v obecní radě a ta přece taky rozhoduje o škole!

Myslíte, že si to vymýšlím? Řekněte mi, že kecám...


Další případ: Chlapec nebyl připuštěn k maturitě ze všech možných důvodů. Nejen za absence, ale prostě za neprospěch z několika předmětů. Nicméně jeho rodiče mu zaplatili přijetí na regionální vysokou školu a vedení této „vysoké školy“ apelovalo velmi silně na školu střední, že přece oni musí obhájit důležitost své regionálně vysoké existence a ředitel střední školy dle systému padajícího lejna pak apeloval na své pedagogy... Chlapec bude od podzimu studovat regionální vysokou.

Myslíte, že si to vymýšlím? Řekněte mi, že kecám....

Dlouholetý úspěšný zástupce ředitele velké základní školy se v souvislosti s odchodem svého šéfa do důchodu přihlásil ke konkurzu na jeho místo. Každý z branže chápal, že konkurz být musí, ale výsledek byl jasně očekávaný. Kdo jiný, než dlouholetý úspěšný čtyřicetiletý zástupce na této škole zná pracoviště líp a dokázal, že umí? Omyl. Vy nevíte, kdo tak, či onak rozhoduje o nejúspěšnějším z úspěšných v konkurzu? Přece lobbing! Často i na regionální úrovni s evidentním politickým hlediskem... Ředitelkou se stala zvláštním způsobem manželka jednoho z volitelů, doposud učitelka na malé „zvláštní“ škole.

Myslíte, že si to vymýšlím? Řekněte mi, že kecám...

Středoškoláci stávkují! Prahou zní hrdé: „Už jsme tady! Už jsme tady!“ Možná půjdou až na Hrad! Možná se k nim přidají i pedagogové. Učitelování už není tak finančně nezajímavé, a hlavně dnes poměrně jisté místo až do důchodu. Kdo by si to neuvědomoval! Ale co kdyby díky jednotným státním maturitám jejich škola neobhájila nutnost své existence a žalostná úroveň výuky se prolákla? Přišli by i oni o místo? No, a co když už ty státní maturity musí přijít, nastavit je na takovou úroveň, abychom i nadále patřili mezi státy s nejvyšším počtem maturanta na hlavu! 2+2=většinou čtyři.

Říkejme tomu Potěmkinův kruh.

O kvalitách některých soukromých vysokých škol jsem tu už psal. Notoricky známá věc. Ale naše středoškolské děti, vracející se po roce studia z USA, mají dobrý pocit, protože i když studovali se staršími Američany, většinou patřili mezi vyslovené premianty. Takže to u nás v porovnání s jinými pořád ještě funguje? Jsme ještě setrvačností osvícení? Ještě se dá něco zachránit?

I když napětí stoupá, intenzita osvícení naopak. Třeba ještě někdo ví, kterým vypínačem otočit. Jenom aby to nebyl ten elektrikář, který dostal výuční list s maturitou za nic. Možná by otočil vypínačem a pokud ne rovnou temno, kraj by zahalilo milosrdné šero, ve kterém budeme všichni stejní, milosrdní, šediví, neosvícení burani.

Kdo je tedy ve velínu těch rozvodných závodů, které pošlou to, či ono do kraje? Jsi to ty, moje kdysi kamarádko, Mirko Kopicová? Jsi to ty, pane učiteli, kterého jsem s dětmi potkal zpívajícího v čele pelotonu žáků na kolech?
Jsi to ty, zástupče, kterého předběhla nevědomá žena pana obecního radního?

Myslíte, že si to vymýšlím? Řekněte mi, že kecám... a mně se děsně uleví.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Pavel napsal(a):

Dobrý večer,
neuleví se Vám.Máte ve všem pravdu.
26. 07. 2009 | 21:40

Hurá napsal(a):

Nekecáte ! Jsou to holá fakta. A místy je to ještě horší. V soukromých středních školách jsou "studenti" z 50% na úrovni 6. třídy ZŠ, 30% na úrovni OU (bez "maturity") a těch 20% by tam snad mohlo patřit. Ale zoufalí z toho jsou především jejich učitelé. V podstatě nemohou učit tak, jak by bylo zapotřebí ! Skončili by na dlažbě.
26. 07. 2009 | 21:44

vlk napsal(a):

Zdravím pan e Krůto! Bohužel nekecáte!
Situiace je bohuežl horší ež píšete.
mělbych také jendu historku z natáčení! O dámě , která nedávno odpromovala na jedné státní univerzitě jako inženýrka ekonomie.... Blíže to popisovat nebudu . Ale jisté je jedno - ztratil jsme jakoukoliv důvěru v diplomy ekonomické fakulty té nikoliv neznámé university. Která kdysi byla natolik tvrdá , že jistý renomovaný ekonom tak nedokázal vystudovat kybernetiku.. Jo, časy s e mění.Bohužel nikoliv k dobrému.
26. 07. 2009 | 21:45

Josef7 napsal(a):

Je to úděsné čtení. O hodně úděsnější, oč je pravdivější. Učím už dvacet le, stále čekajíc na světýlko na konci tunelu, nezbývá mi však než fakta potvrdit. Nedávno jsem se proto rozhodl přenechat své ředitelské místo tomu, kdo na to bude mít žaludek. Nejhorší je, že se tomuto stavu můžete se svojí školou postavit, ale je to boj s větrnými mlýny. V současnosti si myslím, že není šance vyhrát.
26. 07. 2009 | 21:52

george napsal(a):

Nekecáte, bohužel vše je tak jak popisujete. Snad už ani jako úděsné to nevnímáme. Otupěli jsme...
.Nějaká ta nápověda, FAQ i analýza je tady:
.
http://amicuswebsite.blogsp...
26. 07. 2009 | 22:02

Frante napsal(a):

Jakoukoli myšlenku můžu "dokazovat" tak, že vyberu pár vhodných příkladů, které se mi hodí do krámu. Řekněte mi že kecám ...

Je fakt, že nedostatek dětí a přebytek soukromých škol udělá své. Nemusí to znamenat že se zmenšil relativní počet nadaných studentů a schopných kantorů
26. 07. 2009 | 22:04

Mejsule napsal(a):

Řekněte mi, že kecám..

Matura na heslo
aby to vyneslo
manželky předsedů
cpou se furt dopředu
podmínky, pravidla
když se to zakvedlá
na postu na hradě
a v plné parádě

.. amatér ve vládě
26. 07. 2009 | 22:09

Karel Mueller napsal(a):

Milý pane Krůta,
odpověď bude tristní a krutá.

Všude tam, kde chcete slyšet, že kecáte, Vás mohu ujistit, že bohužel nekecáte.

Pouze v jednom případě kecáte - v hodnocení vzdělanosti starší generace, tedy tam, kde to slyšet nechcete, nebo to alespoň nežádáte.

Dejte se do řeči se starými kantory. Řeknou Vám, že úroveň myšlení a vzdělání dnešního průměrného deváťáka odpovídá šesťákům až sedmákům naší starší generace.
26. 07. 2009 | 22:33

schlimbach napsal(a):

pojďme to společně zkusit jinak -)) http://ekonomickareforma.sw...
26. 07. 2009 | 22:42

Okurka napsal(a):

Pane Krůta,
táhne mi na 23 let. Maturoval jsem na obchodní škole. Mé okolí mě považuje za poměrně sečtělého a... ve škole mě od 6. třídy skutečně nenabídli nic, co by se mi po první písemce z hlavy nevykouřilo. Včetně slohu. Dávám vám tady za pravdu.

ALE nesouhlasím, kde hodnotíte vzdělání té své, socialistické generace. Jistě školství bylo zahaleno v rudém hávu. Nicméně lidé se středním a vyšším vzděláním se v odborných znalostech mohli poměřovat se světovou špičkou. To dnes neplatí.

ad FRANTE: Samozřejmě, že procentuelně je počet nadaných dětí podobný dnes jako před 30 lety. Opak by neznamenal nic jiného než degeneraci populace.

Dobré geny jsou jen pouhý předpoklad. Jako je předpoklad pro dobrý dům, dobrý architekt. Když je dělník líným šmejdem, stavitel zlodějem a zadavatel držgrešlem - dá se práce architekta jen litovat.
26. 07. 2009 | 23:00

Okurka napsal(a):

Bez výhrad souhlas s panem Muellerem.
26. 07. 2009 | 23:01

Frante napsal(a):

Okurka:
Školy dokončí větší procento lidí, tak že se logicky snížila úroveň průměrného maturanta a vysokoškoláka. Odkud berete, že se dnes lidi s vyšším vzděláním nemůžou poměřovat se světovou špičkou? (Jako možný důvod mě napadá to, že ti co se mohli poměřovat, odešli; to ale nevypovídá o nekvalitním školství ...)
26. 07. 2009 | 23:10

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, ale řekněte mi že kecám, když se s prominutím dovolím zeptat, za posledních dvatísice let na které země a zemičky v tomto vesmíru a přilehlém okolí by toto vaše povídáníčko nepasovalo ? Jinak u nás bylo pochopitelně vždycky dobře. Uzupáno. Jen těch otrávenejch kluků, kteří chtěli něco dělat tvořit atd a aby prospěli museli jenom biflovat. Když si jeno vzpomenu, co blbostí mě ty učitelské kreatury nutily dělat.

SOUŽKA

Ani malá
ani velká
světem bloudí
učitelka

Vlídně hloupá
mírně hezká
je to učitelka
česká

Však schopna je i za dráty
muklům dávat
diktáty....

Snad dobře bude na zemi až žák zase svobodně bude moci hledati si mistra svého. A taky si ho zaplatí...
Veselé krizování
26. 07. 2009 | 23:37

Karel Mueller napsal(a):

Zdravím pane Okurka,
z mé strany souhlas s tím, co píšete o odborné úrovni. V tvrdých exaktních vědách jsme skutečně drželi světovou špičku. Koeckonců jsme v tomto směru kopírovali Rusy a ti na světové špici - v řadě oborů absolutní - skutečně byli. Přes obrovský odliv mozků tam jsou dodnes a to ruské fyziky a matematiky najdete pomalu na každé špičkové západní univerzitě. Možná se mnozí vrátili, ale v 90. letech to tak bylo.
26. 07. 2009 | 23:38

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Co dodat? Snad jen povzdech o dalším projevu úpadku této "demokratické" společnosti. Následku budou bolet, mě osobně už ne, ale potomky.
Josef7:
Doufám, že nejste češtinář.
26. 07. 2009 | 23:53

Zbyněk Matyáš napsal(a):

wbgarden:
" Když si jeno vzpomenu, co blbostí mě ty učitelské kreatury nutily dělat." Tose pak zadře pod kůži, žejo. Někomu to zůstane do smrti.
26. 07. 2009 | 23:55

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, matyáš, někomu možná jo, ale já mám z těch všelikejch iljičovin, jistě víte co..
Veselé krizování...
http://www.ateo.cz/f/images...
27. 07. 2009 | 00:12

Alena napsal(a):

Bohužel, nekecáte, a jak mám vyvinuté EQ, je mi to upřímně líto.

Nezbývá než zadoufat, že se třeba vrátí doba, kdy za peníze nebude možné takřka vše.

Jinak jsem veskrze volnější školství a prostor přijala s povděkem, příliš mnoho drilu škodilo také. Od extrému k extrému.

Co myslíte, souvisí to nějak z nevážností učitelského povolání? Nejspíš je logické, že když rodiče kantorem pohrdají, časem přijme podobný názor i dítě. Nebo jde o obecný trend nekvalitně sestavené výuky?
27. 07. 2009 | 00:35

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, mám taky poměrně slušně vyvinuté EKG zatím, ale taky zatím dobře pamatuji, nebyly to prachy, ale především vaše servilnost, jen si zavzpomínejte, jak jste se lámali před všelikými nehodnými synky a cérkami komoušských tajemníků. Nikdo z vás si už jistě nepamatuje, jak jste dennodenně pilně a svědomitě sepisovali ipv kokotiny, nebo jak se ta pakárna jmenovala. To přece byly ty jediné krásné a neopakovatelné chvíle, že. Těch zbytečně pozohýbaných a pokřivených talentovaných děcek. Je mi líto...
http://media.novinky.cz/942...
27. 07. 2009 | 00:49

Karel Mueller napsal(a):

Alena:
Zkusme se zamyslet pouze nad onou ZŠ, tam se tvoří základ. SŠ pak udělá dost málo, VŠ vůbec nic. Představte si, že na SŠ (v rámci programu mít samé či většinu SŠ vzdělaných lidí v populaci) by jste v mé generaci poslala žáky ze 6. místo z 9. tříd. Samozřejmě, fraška na kolečkách

Co tedy rozhoduje o úrovni ZŠ? Velmi zhruba 4 položky:

- Úroveň učitelského sboru
- Prestiž vzdělání ve společnosti
- Koncepce vzdělávacího programu
- Úroveň žáků

Podívejme se letmo na jednotlivé položky:

- Dnes už je situace lepší, ale ještě nedávno učil kde kdo, aby mnohdy vůbec alespoň někdo učil ... při učitelských platech
- Velmi vážně utrpěla za bolševika - koneckonců jsme měli tzv. diktaturu proletariátu a vzdělání se nevyplatilo, měřeno hmotnou stránkou. Pokud jde o posledních 20 let, nechám na Vašem zvážení ... ale holka postojící jedno odpoledne na pětapadesátce má plat učitele v kapse. Asi takto ...
- Tady bych musel dát slovo učitelům. Ale poslouchám od nich samé hrůzy ... hlavně katastrofálně poklesla kázeň žáků a oni nemají nástroje s tím něco dělat.
- Pokles je nejen kázeňský, je zde celkový úpadek populace. Těžko říci, jestli je to skutečně genetická degenerace, ale rozhodně je ten úpadek dán způsobem života - hlavně fenomenem počítačů.

To je samozřejmě jen letmý pohled.
27. 07. 2009 | 00:57

Vilém napsal(a):

Pokud se nenecháme strhnout k zpozdilé sebelítosti nad "sprostými" možnostmi dnešní mládeže volit si školy, pak také snadno zjistíme, že na ni život klade požadavky, s nimiž se "vzdělaní" budovatelé socialismu nemuseli potýkat, například znalosti výpočetní techniky a cizích jazyků, a především požadavky na sebeprosazení bez cizí opory, od zaměstnání po bydlení. To samozřejmě také vyžaduje duševní kapacitu a je potěšující, že se s tím současná mládež dokáže vypořádat, třebaže možná nemá tak vypilovanou matematiku jako normalizační generace.
27. 07. 2009 | 01:02

VsevolodBobrov napsal(a):

Opravdu nekecáte, pane!
Příkladem absolventa ekonomie je
Václav Klaus, ve světě to známý
Mistr! Čím starší, tím...
27. 07. 2009 | 01:13

Karel Mueller napsal(a):

Vilém:
K tomu, co jste napsal mám pár připomínek:
- Jazyky: Pokud jde o literaturu, tak jsem studoval většinu VŠ v angličtině a ruštině. Pokud jste chtěl pracoat ve vědě, tak jste se bez angličtiny neobešel. Kursy jsem žádné neměli.
- Počítače: Dnes jsou téměř všichni uživatelé používající specializované programy. A zvládnutí např. Excellu žádný zvláštní duševní výkon nevyžaduje - to se určitě dohodneme. My jsme v 70. a 80. letech museli mět programovat (minimálně Basic) a programy si dělat sami, představte si to.
- Nevím, jak se o Vás tenkrát starali, ale o mě a mé vrstevníky vůbec, po příchodu na pracoviště bylo na Vás, aby jste ukázal, co umíte. Bydlení jsme si jaksi museli také sehnat sami - často léta odmakaná v družstvu při práci ...

Vy asi pamětník moc nejste, že?
27. 07. 2009 | 01:36

John Cuckoo napsal(a):

Kecate pane Kruto, kecate, protoze uplne stejne se keca co pamatuju. Kecani je jako epidemie a kazdej veri, ze si to vymyslel vlastni hlavou jako svou pravdu. Dnes se najde dost mladejch, kteri hovori jako kniha, pokud to ovsem neni na sjezdu anonymnu - na blogu. Podivejte se treba na dobove TV zabery lidi z ulice v roce 68. Ty fraze a kecy jsou az dojemny. Dnes prevlada takova radobysvetacka neduvera za kazdou cenu. Je to komicky, kdyz nejlepsi koeficient vnimani korupce u nas byl v dobe velke privatizace. Lidi malo rozlisuji mezi medialnimi myty a realitou. Cervantes byl zkratka genius, kdyz ve vezeni napsal pribeh toho Quijota poblaznenyho rytirskejma romanama. V novinach mohou napsat sebevetsi pitomost a najde se spousta lidi, kteri to vezmou za bernou minci. Media maji temer neomezenou moc neco posvetit. Nekdy si rikam, ze ten Blesk je vlastne solidni vedle seriozniho bulvaru a jeho zoufalyho placani. Pres ctyricet let doucuju prilezitostne studenty nejruznejsich skol matematiku (Prirodovedecka UK, VSE, Zemedelska univerzita, SVVS, Gympl,SES, ucebni obor s maturitou, SPS, CVUT FEL). Zdaleka nejlepsi (skvely) byl student FEL, ktery se pochlubil, ze mel na prumce ctyrku z matyky a ze si sam intenzivne rok studoval, nez sel na vejsku a studuje na cervenej diplom. Na skolach se porad blaboli, nebot jak rekl Jaroslav Hasek, zakladem lidske komunikace je blabol. A v tom hromadnym blabolu se najednou ukazuji lidi, ktery maji okamziky jasnozrivosti, ktery prijdou v tu nejneocekavanejsi chvili, aby po tom opet upadli do zdraveho lidskeho blaboleni na tema fotbal, zensky, muzsky, politici, dovolena.
27. 07. 2009 | 03:24

otokar napsal(a):

Pane Krůto!
Rád Vás čtu,protože Vaše články neobsahují lži a manipulace, jak je zde zhusta zvykem.Situace je vážná, nikoliv zoufalá.Mládež byla odjakživa předmětem kritiky starší generace, zejména pro lenost a drzost.Pak byla samozřejmě nedovzdělaná(dle našeho názoru) a tak to jde co svět světem stojí.
Když mne napadne podezření, že inženýr, který nezná násobilku(syn)je špatně,nebo si představím,jak by asi přelezl katedru pružnosti a p. tak si řeknu: hochu stárneš,vzpomeň si na své činy a buď tolerantní, mládež je zločinná a blbá ze své podstaty a z našeho hlediska.Za sto let to nebude jiné.
Tak se již netrapte, je-li to tak hrozné,tak už se to bude jistě zlepšovat.

Jen přidám otázku:Komu prospívá ukazovat tuto společnost z té horší stránky? Je to móda nebo záměr?
Jinak nic ve zlém, příjemné léto
s českou učitelkou a žralokem.
Otokar
27. 07. 2009 | 05:09

Ládik napsal(a):

A bude hůř. Čekám dobu, kdy neviditelná ruka trhu ocení zboží s názvem maturita oficiálně, řekněme 15000Kč (bez DPH). Maturitní vysvědčení se bude moci objednat mailem u autorizovaných osob (jmenovaných maturovační komorou).
27. 07. 2009 | 05:21

MaB napsal(a):

Pane Muellere,
jenže za vás ty jazyky potřebovaly tak 1-2% populace, dnes se chtějí základy angličtiny i po dělnících, u vyšších pozic je to zcela samozřejmost. To samé počítače. Nehledě na to, že úroveň, na které elita musí umět pracovat s počítači, se opět posunula nahoru. Je rozdíl, když něco musí ovládat úzká sorta odobníků (v 70. a 80. letech) a něco jiného, když to musejí dnes umět všichni, kdo nechtějí skončit u lopaty.
A s tím bydlením - opravdu tehdy potřebovala většina společnosti na to, aby vůbec bydlela, sehnat 1-2 miliony? (Při tehdejších mzdách by to bylo řekněme 200 -400 tisíc).
27. 07. 2009 | 07:29

grőssling napsal(a):

Pane Krůto nekecáte. Problém je, že to co popisujete jako katastrofu a úpadek je možná degradace jenom z Vašeho pohledu. Třeba to tak má být.
Včera jsem čirou náhodou zahlédl v televizi pořad o třech současných učitelích filozofie na VŠ.
První, mladík v bílé košili a kravatě přednášející na pedagogické fakultě mladým pohledným dámám. Nejspíš přednese všechna důležitá fakta, vždyť na internetu je k dostání cokoliv.
Druhý, vyzrálý 60tník (?) ukazuje lístkové kartotéky, na kterých s pochopitelnými obtížemi pracuje celý život a kam si ukládá důležité informace z toho co nasosal po letech studia.
Třetí, dáma již nejspíš kanonického věku ukazuje divákům místo kartotéky štosy sešitů s výpisky. Aby se v nich vyznala, pro každou tematiku si kupuje vzhledově jiný sešit Oba se svěřují, jak je obtížné se v té hoře informací vlastní výroby vyznat.
Pominu-li fakt, že dnes, kdy lze kartotéky bleskově plnit v počítači pomocí CTRL+C a CTRL+V a poté je filtrovat pomocí klíčových slov,
všem třem, nejvíc samozřejmě tomu prvnímu, scházelo něco co nelze získat stohy načtených knih. Charisma učitele jako následování hodné osobnosti.

Vzpomínám na vyprávění pamětníka o první přednášce profesora Jana Patočky po návratu na školu koncem 60tých let. Patočka prý přednášku zahájil citátem z Platona v řeckém originále. Nikdo mu v přeplněné posluchárně nerozuměl a Patočka považoval za samozřejmé, že ti co nerozumí svůj poklesek rychle doženou.
Je ale nutné, aby studenti, kteří právě teď studují v Praze filozofii hovořili plynně starořecky ( bude jich celkem 200 ?) ? Možná je to znalost dnes stejně nepotřebná jako těsnopis.

Nedávno jsem nemohl usnout a tak jsem z knihovny vytáhl staré svazky Světové literatury ze šedesátých let. Tehdy jsme na každý nový výtisk čekali, dnes se to nedá číst. Problémy a pocity doby, která odešla do nenávratna.

Možná jen ten úpadek z Vašeho pohledu je předpokladem úplně jiného začátku, ne lepšího, ne horšího, jenom jiného.
27. 07. 2009 | 08:11

skeptický napsal(a):

Ale ono to není dobou,ani nedostatkem dětí.

Tady pracují malí permoníčci často na nejvyšších postech,kteří se nás snaží dostat na americkou vzdělávací úroveň.Amerika náš vzor.

Mladý člověk se ve škole musí naučit diskutovat,fakta si najde na internetu,násobilku nepotřebuje,od toho jsou kalkulačky,dějepis už vůbec,to už přece věděl i takový Hitler.

Osnovy vyplní přednášky o multikulti lásce,a genderové nesnášenlivosti,aby bylo co učit.

Nějaký test porovnávající úroveň znalostí v USA zjistil,že znalosti dnešních maturantů jsou tam na 30 % v porovnání s maturanty z 50. let.

Co si lidé neuvědomují,že je to všechno organizováno shora,a je to cílené.

Podpoří se to umělou bezmocností zaručením nedotknutelnosti pánů studentů,tlaky sloučit regulerní a zvláštní školy,a máte zaděláno na úspěch Ameriku dohonit a předhonit.

Není nic jednoduššího než nad tím mávnout rukou jako nad další konspirační teorií.

A kdybyste byli moc specifičtí,je z Vás přinejmenším terorista.

Svět který známe jde do konkursu.Bordel,v kterém žijeme je pečlivě naplánován,a orchestrován shora.Korupce je záměrně pěstována,a nepostižitelná.Co je v rozhodnutích úředníků bezmoc,co záměrná sabotáž,a co jen zlodějina.Všechno jedno,je to pro dobrou věc.Tudíž nepostižitelné.Zatím.Pak se za to zase bude stavět ke zdi.

Čím blbější budou poddaní,tím líp.Knihovny nemají peníze na nákupy nových knih,ty se přestanou nakupovat,pak i tisknout,najdete to na netu.

Tam se průběžně čistí jakékoliv odkazy na nežádoucí,příští generace ani nebudou vědět odkud jsou.Nějaké vlastenectví?To není pro národy,kterým bylo předurčeno buď sloužit,nebo zaniknout.

Dnešním dosluhujícím učitelům je ledacos divné.Příští generaci odkojené na nových poznatcích už nebude.
27. 07. 2009 | 08:31

jeden napsal(a):

Viléme - co slovo to "perla"....."vzdělaní budovatelé socialismu, tím máte na mysli všechny obyvatele předlistopadového státu, kteří dosáhli maturity? Tedy i dnešní střední generaci, lékaře, co se o ně přetahují zahraniční zájemci, vědci, co si mohou vybírat, kam půjdou pracovat, stavaři, technici, co jim zahraniční firmy svěřují vedení a zodpovědnost ve svých fabrikách....tak to já jsem dost rád, že patřím do této sorty, ono, až jednou budete potřebovat např. operaci srdce, bude vám na prd, že váš kardiochirurg zvládne skvěle svůj počítač a dokáže se prosazovat jako jedinec v životě. Budete prostě jen doufat, že neabsolvoval na nějaké té soukromé škole bůhvíkde a za titul nedal bůhvíkolik.......
27. 07. 2009 | 10:21

Jan Duchek napsal(a):

Skvělé, téměř všichni tady souhlasí... tak proč se ale nic neděje?

I v nejpitomnější náhražce manažerského kurzu se dozvíme, že abychom mohli někam smysluplně směřovat, potřebujeme cíl. Naše země žádný nemá (krom všeobecné spotřeby)a hesla používaná ve volebních kampaních to víc a víc dokazují.

Politici žijí od voleb k volbám, národ od výplaty k výplatě. Vzdělávání je ale běh na dlouhou trať, chceme-li změnit situaci za dvacet let, musíme začít teď!

Je potřeba si uvědomit, že nemáme žádné nerostné suroviny, ani nesklidíme 2x za rok. Čím budeme platit současným rozvojovým zemím až si všechno dovedou vyrobit samy?
Nejbohatší státy světa v průměru hloupnou a to je fantastická investiční příležitost.

Vzdělejme svoje děti a čekají nás bohaté důchody. Překonejme krizi šrotovným a jinými podporami spotřeby a do 20 let nás čeká opravdová krize (nejen drobný výkyv blahobytu)

žádejme pro své děti kvalitní vzdělání, budou nás jednou živit!
27. 07. 2009 | 10:38

Jedla napsal(a):

Ládíku,

a proč ne? Podívej se na úspěch Open University. Pěkně po e-mailu, ale pravidelně, lekce za lekcí, na jedné straně student, na druhé pedagogové, ne SW robot, kteří nepříliš velký počet studentů individuálně vedou v jednotlivých disciplínách vzdělání, doporučují zdroje, literaturu, hodnotí odeslané práce. Za studenta to nikdo neudělá, protože takové studium je natolik náročné, že by to bylo k nezaplacení. Student dělá samostatně, vyhledává, srovnává, přemýšlí. Kolik doktorů a veterinářů s tím má problém ještě u atestací, protože v pregraduálu jen papouškovali česká skripta ke konkrétní zkoušce? (Technické obory nebo třeba hnojaři mají menší problém, během studia občas nějakou samostatnou práci odevzdat musí, humanitní nevím, neposuzuji.)
Znám taky jednoho studenta, kterého nepustili k maturitě. Ve čtvrté třídě vynikal, tak šel na osmileté gymnázium. Jenže tam zjistil, že tři cizí jazyky současně nezvládne, nemá na to talent. Byl přes matiku, IT, během gymplu lektoroval kursy pořádané večerně na fakultě informačních technologií, svému gymplu spravoval síť a dělal web, jen z té franštiny a němčiny to bylo na čtyřky. Angličtina mu šla líp.
Nepustili ho k maturitě kvůli prospěchu. Neměl bohaté rodiče, neběžel si dodělat maturitu za roh. Uživí se dobře, ze studia na fakultě, kde to v sedmnácti vlastní zásluhou znal jek svý boty sešlo. Maturitu dodnes nemá, pomalu mu táhne na třicítku. Kdyby ho skutečný pedagog individuálně vedl, nemuselo k tomu dojít, mohl včas změnit vzdělávací program, dělat třeba jen dva jazyky místo tří, a v matice si přidat, což mu gympl nebyl schopen nabídnout.

Já bych se maturity po e-mailu tak nebál. Muže mít vyšší úroveň než dnešní.
27. 07. 2009 | 10:42

Petr napsal(a):

Pane Krůta, nekecáte.
V ČR bude brzy každý s maturitou. Je jedno, že s vědomostmi žáka 6.třídy před 50ti lety. V ČR bude brzy 80% lidí s vysokoškolským vzděláním. Je jedno, že min. polovina z nich by před 50ti lety ztěží složila závěrečnou učňovskou zkoušku.
Budeme nejvzdělanější národ na světě. I když jen jenom na papíře. Bydlím v obci s tisíci čísel. Čekám, kdy paní starostka také u nás založí Vysokou školu. Je to módní. Kdo tam bude učit, to je to poslední. On už se někdo najde. Tak jako jinde.
27. 07. 2009 | 10:48

lelele napsal(a):

Jsem moc ráda, že se našel někdo, kdo napsal konečně něco pravdivého ze školství. S tím se v tisku bohužel často nesetkáváme. Děkuji Vám za všechny pedagogy.
27. 07. 2009 | 11:53

honza napsal(a):

no když jste se blbě učil tak máte špatné vzdělání, jak píšete tam nahoře
27. 07. 2009 | 12:02

Alena napsal(a):

Pane Muellere, naše děti jsou počítačová generace, těžko tomu zabránit, pak je ale problémem vyváženost, to by měla ale být starost rodičů.

Co se týče úpadku kázně, dosud mi při vzpomínkách na sezení s rukama za zády běhá mráz po zádech a závidím dětem určitou volnost a svobodu při výuce, taky právo na vlastní názor, samozřejmě slušně vyjádřený.

Pravda je, že učitel měl autoritu, /ti naši rozhodně a to má školní léta nepamatují důtky/, možná zčásti implantováno výchovou, zčásti vydobytou samotnou osobností.

Nevadí mi, že se děti učí vyhledávat informace, nevidím důvod, proč si dodnes nazpaměť pamatovat všechny státy světa :-)) ale když odejde kalkulačka, je podstatné aby si poradily, a ne všude funguje kontrola pravopisu.
27. 07. 2009 | 12:04

Pavel napsal(a):

Trefa, nekecáte. Bohužel naše krásná země jde takto kupředu ...
Když ne v novinách tak alespoň takto lze napsat pravdu. Bohužel taková je dnes úroveň vedení státu, škol apod. Ještě před sebou máme dlouhou cestu k normální demokracii, takový je vývoj v ČR.
Děkuji Vám Pavel
27. 07. 2009 | 12:05

eva napsal(a):

To grössling:"Je ale nutné, aby studenti, kteří právě teď studují v Praze filozofii hovořili plynně starořecky ( bude jich celkem 200 ?) ? Možná je to znalost dnes stejně nepotřebná jako těsnopis."
Ano, je nutné aby někdo ještě hovořil starořecky. Když se starořečtina uchovala 2000 let dodneška, tak je třeba, aby se zachovala i pro příští filosofy. Připouštím, že nemusí hovořit plynně, ale musí rozumět a psát. Já sama lituji svýcch chabých znalostí latiny ( 65 r.) a na stará kolena se snažím dohánět, co ještě stihnu. Jsem "pouhá" všeobecná středoškoláčka
27. 07. 2009 | 12:05

Vácslav napsal(a):

Vážený pane Krůto, se vzděláním je to horší, než to bývalo. Kdy? Něco jste naznačil. Takto lze jmenovat jeden obor lidské existence za druhým a téměř vždy je to ve srovnání s předcházející dobou horší. Naposledy např. s výskytem TBC a žloutenky, počtem kriminálníků, dopravních nehod (tam je to přirozené). Je zoufalý nedostek prostředků na nákup knih. Zdravotnictví - mnohde bída. Životní prostředí? Pláče. Věda naříká, nemá peníze. Hutní průmysl, sklářství, textilní průmysl, cukrovarnictví - propadák. Nezaměstnanost téměř 10%. Média nestoudně lžou, překrucují, zamlčují. A připravují nechtěně svými bláboly, diametrálně se rozcházejícími se zkušeností a denní praxí lidí, tuto zem na jeden velký mazec. Když je něčeho moc, tak je toho příliš. Jak je to tedy?
27. 07. 2009 | 12:05

Učitel napsal(a):

Nekecáte,kecá starý a mladý Klaus o prosperitě školství v Čechách již hodně dlouho.
27. 07. 2009 | 12:06

Josef K. napsal(a):

Pamatuji se, že moje studia na střední škole v první polovině sedmdesátých let byla o kosmické řády kvalitnější než studia školy vysoké, pražské university, ve druhé polovině let osmdesátých. Nedávno jsem zjistil, že na oné mé fakultě učí stále ti z let osmdesátých. Je to stále jakoby nekončící řetězení normalizančích hrůz ve společnosti, kde se za intelektuály vydávají lidé jako je Václav Klaus. Své děti jsem poslal na studia do Evropy, ne na letní kursy či jednosemestrální výlety. Když se vrací do tuzemska, jsou z místních poměrů poněkud zděšené. Kvalita studia je jednoznačně dána celkovým rozvojem celé společnosti. V zemi, ve které je M.Kundera "nechtěnou" hvězdou a o minulosti posledních čtyřiceti let se taktně mlčí - o živých jen dobré- , v zemi, která je ve stavu refeudalizace, nelze očekávat kvalitní školství. Na to je nutné být zemí silných osobností. Zatím zde vyhrávají potomci vexláků a normalizačních převlekačů kabátů.
27. 07. 2009 | 12:23

JanE napsal(a):

Je zajímavé, že někteří blogeří rozlišují současná negativa tematicky, byť je to zcela irelevantní.
Devalvace vzdělání. No a co. Průmysl, aplikovaný výzkum, vše přišlo v niveč.
V korupčním systému, kde hraje prim chamtivost a kult peněz to nemůže být jinak.
Za nevydařeným školstvím můžeme pokračovat. Nejblíže jsou autoškoly kde dosažená úroveň absolventů je tak na úrovni majitelů fichtlů jezdících bez papírů někdy v 80tých letech.
Dále můžeme pokračovat namátkou. Železniční doprava, pražská taxislužba, zdravotnictví, stav silnic, čerpací stanice, lesy, životní prostředí, byrokracie.
Všechny tyto oblasti potřebují společný lék.
Vytáhnout na světlo pouze školství je přinejmenším prazvláštní.
27. 07. 2009 | 12:34

pařez napsal(a):

Co chcete, když v ČRoz. slyšíte v rozhovoru s ŘEDITELKOU školy slyšíte:
"Naco se učit matematiku, (spíše asi počty, prototože to byl ředitelka základní školy), když máme počítače, které to vypočítají.".
Kruté také je, že redaktorka NIC. Nechci ji jmenovat. Vyrazilo mi to dech.
Takže je to spíše horší, než je to popsané.
27. 07. 2009 | 12:40

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, takže soudruzi, pokud dovolíte zase z jiného soudku. Furt se budete divit, proč máme takové špatné- prodejné právníky, doktory, novináře, architekty, ředitelé televizí atd. Nemůže být jedna z odpovědí i tato. Jaký mohl se dostati student před více než dvaceti lety na výběrové školy. Tajenku si doplňte sami.
Dnes jsou tito dělkádrové na vrcholu. Něříkám, že jsou všichni špatní. Ale co ti ostatní. Kolik bylo za skoro padesát let zde rozmanitými politruky zničeno talentů, to vás netrápí ani omylem.
A proto je třeba míti pořád a neustále na mozečku toto. Nebýt německé a ruské okupace a skoro padesátileté vlády komuny, tak bychom dnes patřili mezi nejvyspělejší státy světa a všeliké rudooranžové kvílení by bylo jen bzučení mouchů u našich uší. Howgh, mí rudí mi rozumějí.
Jinak, pro rozmanité milovníky pana profesora Klause zde. Ve veřejnoprávní televizi vám pravděpodbně nepustí. A hádejte proč. Že by to bylo špatně vyvážené ???
http://reformy.shoptet.cz/e...
http://reformy.shoptet.cz/e...
27. 07. 2009 | 12:43

skeptický napsal(a):

Totiž,ono školstvím to začíná.Pracujte na mládeži.Co se v mládí naučíš.

Já jsem vyfasoval dvojku z mravů za to,že s. učitelka tvrdila,že stromek se má ohýbat, dokud je mladý.

Já jsem řekl sousedovi,že nechci vyrůst vohnutej.Zaslechla to,chtěla vědět,kdo to řekl:Spolužák, tuším Vokůrka to jásavě ohlásil.

Kdepak asi dneska je?Ani jsem ho nezbil.
27. 07. 2009 | 12:44

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, skeptickej, ze mě udělali málem fašouna, že jsem chodil tenkrát v blbým tričku - things go better with coke - musím to ešče napsat jejebé hraběti. Bude mít jistě radost.
Na všechno měli směrnice kluci rudí a teď už zase vylízají.. Patrně chtějí i podle svých instrukcí oslavit dvacet let od sameťáku.
http://kremlik.blog.idnes.c...
27. 07. 2009 | 12:54

Vilém napsal(a):

Karel Mueller
Za mne to dokonale vyjádřil MaB, takže Vás jen zdravím a dodávám, že samozřejmě i současný systém má své vážné nedostatky, ale vzhledem k zásadně změněným podmínkám ho nelze triviálně porovnat s minulostí a paušálně zatratit.

Nechtěl jsem na druhé straně ani vynášet do nebe současné vzdělání a idealizovat dnešní mládež, jak se zřejmě domnívá diskutující Jeden.
Hezký den
27. 07. 2009 | 12:55

gek napsal(a):

Já bych maturitu zrušil a nebo dával jen za dokončení střední školy, stejně to tak v podstatě je. A kupodivu dobří žáci při maturitě měli horší známky než ti, které nechtěli ani k maturitě připustit řekněte mi že kecám...
27. 07. 2009 | 12:58

PrVŠU napsal(a):

Nesouhlasím, pane Krůto, s tím hodnocením Vašeho a mého (33 let) vzdělání. Co bylo posunuté, ale v 80. letech (má zkušenost) také ne celkově, byl dějepis a občanská nauka. Ve zbytku nebyl, myslím, žádný problém. Samozřejmě, ruština. To odpovídalo tehdejšímu zaměření našeho světa. Cizí jazyk se ale naučil každý, kdo jen trochu chtěl a měl základ pro případný další. Se západními jazyky nebyl problém, zřejmě na každé ZŠ bylo možné chodit na nepovinnou němčinu, případně (dle situace) i na další jazyky. S vyprávní vím, že na gymnáziu to byly dva jazyky, ruština a jistě angličtina/němčina.

Ve zbytku máte bohužel pravdu. Sám se téměř denně pozastavuji v úžasu, že společnost ještě vůbec funguje.

Situace je zlá i na veřejných VŠ. Sám učím na právech, úroveň jde dolů, zájem studentů klesá. Podobné to je prý i na medicíně. (Dle informace mé alergoložky, jejíž manžel učí na 1. nebo 2 LF UK.)

Právník se leccos doučí v praxi, ale ta medicína mě znepokojuje.
27. 07. 2009 | 13:15

Petr napsal(a):

Naší společnosti chybí cíl,stejně jako školství, který by byl definován v rámci nějakých delších časových úseků a pravidelně kontrolován.Na školách je nutné zavést státní zkoušky na jednotlivých stupních,tak,aby bylo vidět zda učiteké skutečně naučili studenty , či jen odpřednášeli a studenti by tím měli větší motivaci se učit a ne jen proflákat hezky čas za peníze rodičů.
27. 07. 2009 | 13:16

Karel Mueller napsal(a):

MaB, Vilém:

Pánové,
mohl bych třeba namítnout, že velmi dobrá znalost angličtiny se požaduje jen u TOP manažerů, kde to bez ní nejde. Ale na tom nezáleží, odpověď o příčinách dnešního z mého pohledu žalostného stavu jsem napsal paní Aleně.

To vůbec nesouvisí s -ismem, na japonských ZŠ žáčci makají, až se z nich kouří. Ten dril je i z mého pohledu přehnaný.

Ze všeho, co bylo řečeno, je jeden závěr podstatný a tragický:
Vzdělaností a hlavně úrovní myšlení - což je nejdůležitější - odpovídá průměrný deváťák dneška průměrnému šesťákovi až sedmákovi mé generace. Což je ovšem volný pád národa. Až na vysoce nadprůměrnou část, která po vystudování VŠ tady většinou nezůstane, nejsou použitelní pro velmi kvalifikovanou práci. Panu "jeden" musím dát v hodnocení starší generace bohužel za pravdu.

Hezké odpoledne
27. 07. 2009 | 13:46

vasil napsal(a):

Nechci protestovat, ale za komoušů to bylo jiné? Jak dostal titul Topolánek? Nebýt protekce KSČ, tak by byl rád, že pase ovce. Osobně znám případ, kdy syn ředitele za komoušů, který se ve škole ukázal jen sporadicky, vystudoval s vyznamenáním. Co se jen podstatně zhoršilo, je celková úroveň znalostí naších žáků na všech stupních. Už se přibližujeme našemu velkému vzoru USA, kde se vyskytují středoškoláci, kteří mají problém se čtením a psaním. ODS a Klausovi zdar. Podepsali se ale na tom i ČSSD a Buzková. Více žen do politiky. Jen se podívejte na znalosti Kuchtové.
27. 07. 2009 | 13:52

buldatra napsal(a):

Vzdělávací systém je síto.

Když má síto větší otvory, projde jimi více plev.
Projde ledacos.
A otvory jsou stále větší a větší, což je pro plevy povzbudivé.

Jednou si budou všichni rovni.
27. 07. 2009 | 14:02

JanE napsal(a):

Úroveň vzdělání nám skvěle příbližují média. Jak papírová, a internetová tak zejména zpravodajství online.
Je jisté, že ti různí redaktůrci přinášející informace o záplavách, politice atd. musí mluvit rychleji než kdysi - čas jsou peníze. Nicméně to nemůže omluvit jejich projev. Koktání, blekotání, přesměrování mikrofonu před dokončením věty, klácení se, nespisovná mluva, přeřeky a komolení slov i vět.
To jsou prosím novodobí absolventi žurnalistiky.
Pro porovnání ze starší školy - například absolventka chemie na ČVUT M. Všetečková zastíní všechny jmenované excelentním projevem za všech zmíněných okolností.
27. 07. 2009 | 14:08

Vico napsal(a):

Vasil : Topolánek by tu školu asi udělal i kdyby nebyl z prominentní komunistické rodiny.Strojárna na VUT v Brně, kterou absolvoval, brala téměř každého. Byla tam ovšem v prvních semestrech velká "úmrtnost". Kdo ji absolvoval až do konce, blbý být rozhodně nemohl.
27. 07. 2009 | 14:24

Navvy napsal(a):

Už staří Římané lkali nad úpadkem mládeže, mravů, vzdělání... Zbytečně. Starý Řím zanikl a lkalo se dál. Za posledních 100 let se svět neuvěřitelně změnil. Dřív museli znát děti poměrně do hloubky ptáky, rostliny, hmyz atd. Učení "nazpaměť" bylo nezbytné, protože jiné okamžitě dostupné zdroje informací nebyly. Většina lidí se živila v zemědělství. Dnes musí děti umět ovládat mobilní telefony, počítače a spoustu další techniky. Na druhé straně, když něco potřebují vědět, podívají se na Internet. Mají jej i v mobilu. Jenže právě proto by se měla klasická vzdělanost udržovat. Nejde jen o ty encyklopedické znalosti, jde o schopnost učit se. Je dobře, že mají děti méně biflování. Je dobře, že se berou ohledy na všechny ty dis... On to pak roztřídí život a schopnosti dnešních mladých lidí bych neviděl vůbec špatně. Těch pár příkladů, které uvádíte, to jsou jen excesy, které tu byly vždy. Už staří Římané nad nimi varovně zvedali prst.
27. 07. 2009 | 14:34

petr napsal(a):

komunisté vraťte se, vše odpoštěno...
27. 07. 2009 | 14:37

Petra napsal(a):

Dobrý den,

proč Vám tak moc vadí hlupáčci s maturitou? Méně a méně českých lidí je ochotno pracovat manuálně, proč by se tedy měl někdo učit na zedníka, soustružníka a podobně, když tuto profesi nikdy nebude dělat? Neříkám, že z toho mám ohromnou radost, ale je to fakt, který nijak nezměníme. Slyšela jsem, že například v Kanadě již všechna učiliště zanikla, protože o jejich absolvování neměl nikdo zájem. Již nyní nepopulární manuální práce vykonávají pouze cizinci. Většina současných dětí bude v budoucnu pracovat jako administrativní pracovníci, ať jsou chytří nebo hloupí, proč jim tedy upírat maturitu - úřednické vzdělání a tvářit se, že na její absolvování nemá každý? Má na ni každý, kdo se narodil v civilizovaném světě. Je to velmi a velmi nespravedlivé, že nevzdělaný byť inteligentní cizinec bude vykonávat manuální práce a hloupý Čech mu bude šéfovat, ale změnit to nelze a větší uzavřenost Evropy a Ameriky imigrantům to v žádném případě nevyřeší.
27. 07. 2009 | 15:43

schlimbach napsal(a):

zajímavé jsou zde příspěvky, ale většina má jedno společné, touhu něco změnit, tak co to zkusit dopracovat - http://ekonomickareforma.sw...
27. 07. 2009 | 15:45

VDC napsal(a):

Kecáš!
27. 07. 2009 | 16:02

Gándí napsal(a):

Ano. Je to přesně tak. Nekecáte. Ani v nejmenším. BOHUŽEL.

Za dlouhých zimních večerů bych mohla vyprávět. O umělém (a vždy moderně didakticky zdůvodněném) snižování nároků na žáka. O ředitelském tlaku na pedagogovu známku (a také o zoufalých prosbách: proboha, vždyť nám tu školu kvůli tobě zavřou a já těch 30 tisíc měsíčně potřebuji, mám tři děti na vysoké!!!). O výhrůžkách všemocných rodičů. O sponzorech školy, jejichž potomek musí mít skvělé známky, i když mu není shůry dáno (nebo se fláká, pst...). O likvidaci nepohodlného učitele.

Ano, jsme v Čechách.
Kudy z toho ven?
V praxi to vypadá takto: držet hubu a krok.
27. 07. 2009 | 16:23

Danda napsal(a):

Dobrý den pane Krůta. To jste mě ale vyhodil ze židle! Tak podle odstavců:
ad.1: Všeobecný trend je dnes být manažer. Bere velké peníze, za nic nezodpovídá, při odchodu bere odstupné a k lidem, kteří dělají rukama se může chovat jako nadčlověk. To je IN! Kdepak řemesla!
ad.2: Nezávislost škol a práva na stejný přístup je dnes utopií. (A byla i za komančů - a dokonce i předtím). Jen nevím, co se s tím dá dělat.
ad.3: Vlastně mám přesně opačnou zkušenost. Po absolvování střední školy jsem nebyla přijata na žádnou vysokou školu, protože jsem neměla ten správný kádrový profil. Až po 5-ti letech se mi to podařilo a ředitel střední školy, kam jsem musela jít pro ověřenou kopii maturitního vysvědčení měl zato, že by se proti tomu mělo něco udělat. Co se změnilo?
Ad.4: Totéž. Jen opačně.
Ad.5: Státní maturity byly normální. Všichni studenti jsme byli nas--ní a vůbec se nám to nelíbilo, ale všichni (až na vyjímky) jsme to udělali.
Ad.6: Všechny děti mých kamarádů se vrací z USA s kreditem premiantů. Ano - ještě tu něco zbylo! Moje dítě ale do USA studovat neletělo, protože na to jako rodina prostě nemáme. Asi budeme rodina neschopných blbců.
A jen perlička na závěr: Kdysi jsem nechala "projít" jednoho studenta, kterého jsem chtěla vyhodit. Bez protekce. Dělala jsem tehdy mistra odborného výcviku...
27. 07. 2009 | 16:48

Danda napsal(a):

...oproti ostatním ten chlapec nechtěl mít znalosti v oboru a ani neměl zájem. Přesvědčili mě rodiče a hlavně mí rodiče! Vysvětlili mi, že jeho rodina má už v oboru tradici a že už si syna srovnají. Problém bylo (jako by byl i teď), že pokud není v oboru vyučen, nemůže ho vlastně dělat. Je to už 20 let. Toho chlapce potkávám a opravdu profesi dělá a dobře. Na rozdíl od většiny, kteří tímto oborem prošli. Tak a potom suďte.
27. 07. 2009 | 16:53

buldatra napsal(a):

Gándí, pokud se nepletu, se vyznačoval osobní statečností a pevnou vůlí.
Byl to pan někdo, osobnost.

I kantor by měl být osobnost.

Je dosti zábavné, když někdo drží hubu a krok a současně použije toto jméno jako svůj nick.
27. 07. 2009 | 16:55

dowsing 10 napsal(a):

Pro praktický život existují alternativy .
Studium nemusí být drahé,a berou každého.

Koupíte si černé pyžamo,černou drátěnou masku,a mlátíte se s kolegou studentem holemi po hlavě.Je to prý orientální duchovní filosofie.

A když to budeš flákat,budeš bit.

Říkají tomu kvákando,nebo tak nějak.
27. 07. 2009 | 17:06

skeptický napsal(a):

Recaptcha je evidentně přijatelná jako nick.Zajímavé.
27. 07. 2009 | 17:08

milo napsal(a):

Ti mladí jsou zde příliš haněni. Jsou to generace, které vstupují do světa informací přes jinou "abecedu" - přes jinou znakovou konvenci. A naše škola je stále zakotvena v minulosti staré knihtiskové abecedy. Poesii jim nahrazuje pop, knihu videopříběh. Na vině jistého poklesu nejsou ty žánry, ale jejich marketéři.je to sdělovací a kulturní cluster, který je pro ty chudší. Co dělat. Jazyky dovedou tak, jak se je naučili - nečtou v nich a neumí v nich pořádně psát. Nelze s nimi v cizím jazyce komunikovat o složitějších jevech. Mají takové ty provozní znalosti. Jsou jiní - ale netroufl bych si říci, že jsou znalostně horší. To nevím a nevím, jak se to měří a měří-li se to nějak, nevím, zda je to měření k něčemu. Učil jsem plno nádherných kluků a holek s talentem... a podařilo se, aby je nikdo "neutloukl".
27. 07. 2009 | 17:21

VDC napsal(a):

Kecáš!
27. 07. 2009 | 18:02

Endy napsal(a):

Každé srovnávání neměřitelného, je vždycky trochu zavádějící.Jak porovnat vzdělání, když jeho opravdovou míru vlastně nejde porovnat.Podle čeho? Statistiky?Vyplňují se, jako nutné zlo a pravdě bohužel neodpovídají)

Doba se změnila a do všech společenských oblastí pronikla jediná motivace - peníze...Nemyslím si,že školství tento trend obešel oklikou.S penězi souvisí samotná existence škol,kvalita učitelů,atd,atd, všechno vlastně proběhlo už v diskuzi.

Bohužel,změnil se i učitel, jako takový.Jeho pohled na učitelské poslání...Vím, že naštvu učitele, kteří zde diskutují.Mám ale dojem, že být učitelem, už není dávno posláním,ale pouhým zaměstnáním ,za účelem zdroje obživy.Jít do práce, odučit svých pár hodin mezi drzými spratky, které už nejde zvládnout a pryč!Za ty prachy?
Nevzpomínám si, že by kdy bylo tohle povolání bůhví jak lukrativní...

Souhlasím s wbqardenem v tom mnohém, co popisuje o minulosti. Učitelé byli v předlistopadové době stejně pod tlakem jako jsou ti dnešní.Stejně i dřív, prolízali špatní žáci od prvního stupně až do promoce pomocí vlivných taťků, známých, strýců, většinou pod bubákem "strany jedinečné."(Dnes pod stranami se zkratkami jinými :-))Neměl šanci ten, jehož rodiče byli, máznutí buržoasii, nebo se dostatečně neangažovali.Jasně, nebylo to pravidlem, ale už dostat šanci, se ke zkouškám dostat!Na střední, nebo na vysokou.Podmazávání ve formě obálek,demižonů vína, domácích husiček, zabijačky.Učitelé nebyli žádní hrdinové, tak jak dnes..Někdy směs prevítů, schopná pro karieru udělat cokoliv, nebo naopak čestní lidé,kteří v sobě volili míru cti a osobné statečnosti i za případné následky.Ale o tom to už je!Už v tomhle postoji je učitel učitelem.Děti nejsou hloupé,ani když vyspívají, právě na škole se utváří osobnost,tady nejcitlivěji vnímají v kolektivu nespravedlnost, podlízání, "vychcanost".Škola učí nejen znalostem(to už se tu probralo docela důkladně),ale i umění se pohybovat v budoucí společnosti.Dnešní učitelé si stěžují na drzost, na vulgarity apod.Víte co? Dám ruku do ohně za to, že stejné děti, se nechovají v hodinách různých kantorů stejně.Záleží na postoji učitele k dětem.Férovost, laskavost, bez snižování a shazování, byť dětské důstojnosti.Chování dětí k nám, je odrazem chování nás k nim. A za tím si stojím..Dělají pouze to, co vidí u dospělých.Rodiče se odvolávají na školu, škola na rodiče..

A co se týká přijímaček? Osobně jsem za to, kdo chce studovat, ať má možnost, a bez přijímaček!Ale ať vstoupí do prostředí, kde hodně rychle pochopí, že musí makat,nebo že na víc zkrátka nemá.Bohužel, všechno, počínaje těmito stupidními zkouškami je uměle vytvářeno..Kolik se jen na přípravě a průběhu zkoušek živí institucí,kolik to všechno i pro školy stojí peněz.Cožpak je to tak složité, aby se zorganizovalo učení ve škole tomu, že první ročník bude mít víc žáků?
Jasně že každý rodič chce, aby jeho dítě mělo snadnější život, mělo vzdělání, postavení no a v konečném důsledku dostatek finanč. příjmů,což dnes každý považuje za předpoklad štastného života.Ale ať ne rodiče, ale každý sám, jedinec, zvolí cestu.Když nebude stačit na studium, nastoupí učení.Kdyby tenhle systém fungoval jako běžná realita, neměl by nikdo pocit, že nedostal šanci.Nebylo by méněcené být vyučený a nebylo by nutné vymýšlet hovadiny typu-maturita v učení.Totéž ať je na vysokých školách..Ušetří školství zbytečně vyhazované peníze,děti se dva roky předem nemusí stresovat bubákem zkoušek...
Jinak si vůbec nemyslím, že by dnešní děti byly hloupější, či nevzdělanější než dřív.Stačí mi sledovat jejich hovory mezi sebou, jsou nabití vědomostmi,samozřejmě, jiného druhu,možná to není zrovna dějepis, ale on se svět tak strašně rychle mění..A tak mi přijde i potřeba vědomostí poněkud jiná, než v naší době..Vždyť se všechno vyvíjí, děti zajímá technika víc než dřív bylo možné, svět letí úplně jinam,přijde mi trochu zkostnatělé, lpět na některých vědomostech, které budou jako nepotřebné ,stejně rychle zapomenuty.Bohužel, i tady pedagogie podle mého názoru selhává, neboť tvrdošijně lpí na starých základech.Reforma je podle mého i nové pojetí výuky, přispůsobené době.
27. 07. 2009 | 18:18

shipper napsal(a):

Endy
Skvělé! Věděl jsem, že pan Krůta tentokrát "kecá", ale takhle bych to zformulovat nedokázal.
27. 07. 2009 | 20:49

Zbyněk Matyáš napsal(a):

wbgarden:
Dobré odkazy, dík.
27. 07. 2009 | 20:59

Vítek napsal(a):

Napsal jste to lidově - o to pravdivěji. Velmi mnou rezonovala pasáž o konkurzu na ředitele - nakonec pro paní učitelku. Učím sice jen 7 let, ale už jsem to zažil 3x...
27. 07. 2009 | 21:20

StandaT napsal(a):

Dnešní společnost nenutí, ale dává možnost. Kdo chce, má výáborné vzdělání. Kdo chce, je kvalitně vyučen. Situaci trošku zkreslují požadavky praxe, kdy se od absolventů čeká více, než tomu bývalo dříve - málokomu se che strkat peníze do jejich zaškolování a tak jsou vyšší očekávání. A na druhou stranu kdo nechce, nemusí.

Co jste napsal, to bezpochyby existuje. Ale pravidlo to není. I proto, že řada rodičů vzdělání svých dětí věnuje velikou pozornost (a prostředky).

Váš blog není popisem situace. Váš blog je střelivem pro frustráty a sebeplivače. Společnost se štěpí a rovnostáři to neumí skousnout. Tofflerovi to popsali ve své Třetí vlně.

Myslíte, že si to vymýšlím? Řekněte mi, že kecám....
27. 07. 2009 | 23:59

Jan Krůta napsal(a):

"Kecal" jsem moc rád a doufal jsem, že mi vynadáte. Moc jsem to nezchytal. Taky jsem si to nevymyslel! Jen jsem v koutě poslouchal řeči pedagogů různých úrovní. "Kecají" oni? Určitě ne! Ve světě 90% bezcenných informací hledají grunt. Jen na pevných základech dům přestojí zemětřesení! Ale staví se tolik potěmkinových vesnic. A tolik knížecích nohsledů na plavidlech je tolik u vytržení nad papírovými kulisami na březích, a tolik jich aplauduje... Ale 2+2 jsou opravdu vždycky čtyři. Nebo... promiňte. Tři a půl? Nebo čtyři a půl? Ať žije generace nová, ať žije Pepa Řepa ze Žižkova :-) Neberte to tak tragicky. Mám syna, který umí v šestnácti tři jazyky. Taky jako Vy doufám, že pravda a moudrost zvítězí nad zlobou a nenávistí!
28. 07. 2009 | 00:16

Marie napsal(a):

Ad Buldatra: ...Gándí...
... Je dosti zábavné, když někdo drží hubu a krok a současně použije toto jméno jako svůj nick.

Máte za to, že jediný možný způsob výkladu tohoto slova je nutně ten Váš?
Viz net...
1) Psí jména na G - KRMIVA ONLINE
... Gallia Gallus Gally Galona Galsby Galva Gamba Gambana Gambetta Gambie Gambit
Gambler Gamma Gammel Gana Ganda Gandalf Gandhi Gandi Ganet Ganga Ganymed ...
http://www.krmiva-online.cz... - Náhled

2) KONFLIKT !
Co například Gandi? RATIONÁLNÍ REAKCE: Všichni mě nemusí mít rádi. Pokud mě někdo nemá rád, nemusí to být moje chyba. ...
kbtinstitut.cz/materialy/jano/kbt_socialni_fobie_k_tisku.pdf - Náhled
3) Bývalí koně - Stáj Václav
Gandi· Gandi...
http://www.staj-vaclav.cz/b... - Náhled
4) etc.
28. 07. 2009 | 12:16

skeptický napsal(a):

Pane Krůto

Spousta lidí ráda kecá.Proto jsme tady.
Doufat,že dostanete vynadáno je vzácnější,zavání to maso.
Jestli Vám to dělá dobře,tak se přidám.

Základy nejsou všechno,svoje o tom vědí Japonci.

Dycinky čtyři.Pak se nedivte,že jste málem zkrachoval.Vydávat knížky.Naše knihovnice to dělá celý život,a tyhle strachy nemá.

Ve čtyřiašedesáti by jich měl umět dvanáct.

Já se umím projevovat plynule hloupě alespoň ve dvou.

Doufat můžeme,nic jiného nám nezbývá.
Malá úvaha nakonec:
Láska Mírnost Pravda Moudrost na jedné straně,STŘED,Hloupost Lež Zloba Nenávist na protilehlé straně.

Jde to v tomhle sledu nanést na osmiramennou hvězdu(kříž),jako na ciferník hodin,s protiklady na opačných stranách..

STŘED,tedy kvintesence mi vychází jako nezajímající se,nekonkrétní,popudlivý poloblb.

To je král světa,vyvážený vítěz nad extrémy.

Slušný článek.

Skeptický
28. 07. 2009 | 12:17

skeptický napsal(a):

P.S.
Nanese se to ve tvaru písmene S.
Všimněte si,že láska sousedí s hloupostí.
28. 07. 2009 | 12:22

jogín napsal(a):

Na vysvětlení poměrů stačí základní ekologický zákon: Pokud není populace limitována dravci nebo potravou, je limitována parazity.
28. 07. 2009 | 23:15

tiffany and co napsal(a):

Krásný fotky, fakt moc hezký, zvlášť pokud jsi, Jirko, fotil mobilem. Každá z těch fotek evokuje nějakou představu a vyvolává i třebas sentimentální náladu, což je přesně jako u dobrejch písní, či obrazů, kdy "to" prostě musí brknout na správnej nerv. Moc se mi líbí ta fotka č. 4 (seshora), protože takhle zpracovat světlo a stín a ještě v tom nechat atmosféru poklidu je hrozně težký. Mám chuť si k té vodě na chvíli sednout a jen tak si snít...
31. 07. 2009 | 13:16

Helena napsal(a):

Zdravim,přece,jen mi to nedalo,abych Tento článek,přešla bez povšimnutí,i když jsem ho přečetla,již včera,anebo teprve,měla,bych jednu připomínku,a to k přijímačkám,resp.zkouškám na střední školy,já když byla v 8.třídě ZŠ,tak už tenkrát se rozhodlo,že děti,které budou chtít na gymnázium,že můžou přejít z 8.ročníku základky,či-li ve 14ti-letech,a kdo se většinou hlásil z mých spolužáků?Především,Ti,jejichž rodiče byli v KSČ,tedy ne podle známek,co měli na vysvědčení,protože věděli moc dobře,že budou mít tzv.body navíc v profilu,a že se tam bez problémů dostanou a taky dostaly,takže protekce,ať už v jakékoliv podobě,stále trvá,ať už stranická nebo finanční,a já kdybych měla opět malé děti,tak za všech okolností,jim dopřeji nejsnadnější vstup do samostatného života /tedy studia,i kdybych to měla zaplatit/,protože podle mne nejen vzdělání,dělá chytrého člověka,ale i zkušenosti a spousta dalších věcí,které nabyde během svého života a pokud,je nepromarní.Ještě,chci dodat,k úrovní vzdělání za tzv.komunistů,měla jsem docela štěstí,na perfektní pedagogy i profesory,ve svém životě,kteři mi hodně dali a naučili! Našla,se vyjímka,že jedna paní učitelka,byla opravdu zlá,nejen při svých hodinách ruštiny,ale i celkově,jako člověk se vůbec nehodila k dětem,ale teď už na Říčany,vzpomínám v dobrém,jenom,když mi někdo,něco připomene svým dlouhým článkem a pak,následují různé připomínky od lidí,jestli je to pravda,nebo ne.Já,bych,neřekla,že to s naším školstvím,vypadá,až tak zle,jenom s těmi dětmi,je nějaký problém anebo se mnou? A,že máme na školách chytré děti,které chtějí něco dokázat.Na shledanou Helen.
03. 08. 2009 | 16:29

TUTORIAL TIPS AND TRICKS napsal(a):

Danke f information
11. 08. 2009 | 12:58

cheap Jimmy Choo Shoes napsal(a):

30. 01. 2010 | 04:07

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy