Půlrok tvrdých kampaní aneb co nás čeká a nemine
Oprášení pastelkovného, šrotovné, daňové úlevy, sociální přísliby a třináctý důchod, zlevnění elektřiny a mobilizace – to jsou jen některé z žhavých novinek propukající volební kampaně do Evropského parlamentu. Bude to kampaň intenzivní, vypjatá, bojovná, tvrdá a mobilizační. To vyplývá nejen z vyjádření lídrů hlavních soupeřících stran, ale potvrzuje to i význam volebního klání, které na eurovolby navazuje – předčasných voleb do Poslanecké sněmovny.
Jak s tím souvisí v pořadí teprve druhé evropské volby v České republice? Jednoduše. Boj o dvaadvacet křesel ve štrasburském parlamentu bude zejména vítaným testem správnosti volebních strategií, schopnosti oslovovat veřejnost a atraktivity volebního programu. Proto budou také volby do unijního parlamentu mnohem více o domácích tématech, o ekonomické krizi a vnitropolitických problémech, než o dalším směřování Unie, společných evropských programech a dotační politice. Setkáme se nově i se všemi formami negativní kampaně, posměšnými útoky na konkurenci, aférami, tentokráte asi už u všech parlamentních stran. Nejsme v tom výjimkou, i v sousedních zemích jde spíše o příležitost otestovat důvěru domácí vlády a případných volebních taktik do budoucna, u nás však půjde o boj ostřejší a zejména mnohem delší. Protáhne se i na letní měsíce, nehledě na výsledky evropských voleb. Volební boj promluví i do tradičně spíše odpočinkových prázdninových časů, zkrátí každoroční okurkovou sezónu a skončí až zkraje měsíce října. Tedy pokud se podaří bez větších problémů sestavit a jmenovat novou vládu.
Českým stranám jde totiž o hodně. Sociální demokracie aspiruje na premiérství, ODS cítí příležitost se volebně stabilizovat a konečně se vypořádat s prezidentovým vlivem. Komunisté by pak rádi vystoupili ze stínu protestní politiky Jiřího Paroubka, pro lidovce je to šance uklidnit vlastní řady a Zelení se pokoušejí o zázrak, v podobě udržení se v lavicích i nové Sněmovny.
V kampani, která se plně roztáčí, se odehraje i několik dalších nej. Bude to první agitace, která využije i nová média, zejména svět internetu, elektronické komunikace, sociálních sítí a sms. Prožijeme si tak v menším rozsahu zkušenost amerických prezidentských voleb, kdy se politická soutěž přesunula i do elektronického světa. Bohužel pro nás však vysokou míru politické kultury a úcty k výsledkům, kterou projevil vítěz a poražený při nedávném vyhlašování volebního verdiktu už asi nepocítíme. Po tom, jak se ukazuje, už bohužel české volební štáby nepošilhávají.
Psáno pro deník E15
Jak s tím souvisí v pořadí teprve druhé evropské volby v České republice? Jednoduše. Boj o dvaadvacet křesel ve štrasburském parlamentu bude zejména vítaným testem správnosti volebních strategií, schopnosti oslovovat veřejnost a atraktivity volebního programu. Proto budou také volby do unijního parlamentu mnohem více o domácích tématech, o ekonomické krizi a vnitropolitických problémech, než o dalším směřování Unie, společných evropských programech a dotační politice. Setkáme se nově i se všemi formami negativní kampaně, posměšnými útoky na konkurenci, aférami, tentokráte asi už u všech parlamentních stran. Nejsme v tom výjimkou, i v sousedních zemích jde spíše o příležitost otestovat důvěru domácí vlády a případných volebních taktik do budoucna, u nás však půjde o boj ostřejší a zejména mnohem delší. Protáhne se i na letní měsíce, nehledě na výsledky evropských voleb. Volební boj promluví i do tradičně spíše odpočinkových prázdninových časů, zkrátí každoroční okurkovou sezónu a skončí až zkraje měsíce října. Tedy pokud se podaří bez větších problémů sestavit a jmenovat novou vládu.
Českým stranám jde totiž o hodně. Sociální demokracie aspiruje na premiérství, ODS cítí příležitost se volebně stabilizovat a konečně se vypořádat s prezidentovým vlivem. Komunisté by pak rádi vystoupili ze stínu protestní politiky Jiřího Paroubka, pro lidovce je to šance uklidnit vlastní řady a Zelení se pokoušejí o zázrak, v podobě udržení se v lavicích i nové Sněmovny.
V kampani, která se plně roztáčí, se odehraje i několik dalších nej. Bude to první agitace, která využije i nová média, zejména svět internetu, elektronické komunikace, sociálních sítí a sms. Prožijeme si tak v menším rozsahu zkušenost amerických prezidentských voleb, kdy se politická soutěž přesunula i do elektronického světa. Bohužel pro nás však vysokou míru politické kultury a úcty k výsledkům, kterou projevil vítěz a poražený při nedávném vyhlašování volebního verdiktu už asi nepocítíme. Po tom, jak se ukazuje, už bohužel české volební štáby nepošilhávají.
Psáno pro deník E15