Co na nás chystá volební kampaň....
Doslova před očima nám startuje intenzivní a zlomová „supervolební“ kampaň. Nevyniká ale přelomovými prvky volební komunikace, novými metodami či odlišným přístupem k nám, voličům. Naopak, v mnoha ohledech je pokračováním dosavadní permanentní rétoriky stran od krajských voleb 2008.
Její výjimečnost spočívá ve faktu, že předáci několika českých partají spojují s volebním výsledkem svoji další budoucnost a politickou kariéru. Druhá atypičnost této agitace spočívá v načasování, sněmovní volby totiž startují sled celého předvolebního cyklu – komunálního klání, volební soutěže o pražský magistrát a zejména voleb senátních, v nichž se bude rozhodovat i o budoucích volitelích dalšího českého prezidenta.
Řada argumentů pro intenzivní vedení kampaní a jejich dynamické finále, řeklo by se. V sofistikovanosti metod se to však příliš neprojevuje, jak dokazují dosavadní trendy. Stále vede masáž billboardy a inzeráty, negativní kampaň a boj skrze aféry, pseudoaféry metodou spin doctoringu. Přesto je tu několik novinek, které do budoucna zásadně ovlivní další vedení politických kampaní.
Jednou z nich jsou sociální sítě a nový způsob komunikace s voliči, podporovateli, dobrovolníky a straníky. Jde o metodu efektivní a poměrně levnou vzhledem k počtu oslovených. Navíc principielně vyhledává netradiční formáty, průběžný kontakt, jistý nadhled nad politikou a zejména profesionální zacílení na jednotlivé stěžejní voličské skupiny. To vše dohromady nabízí velmi dobrou příležitost podprahově zlepšovat obrázek jednotlivých politických stran a jejich programové nabídky. Doposud však strany dostatečně těchto možností nevyužívají. Nereagují na poptávku veřejnosti, komunikují nárazově, frázovitě, příliš ideologicky a úřednicky. Přesto již několik pokusných balónků bylo vypuštěno, překvapivě spíše u menších politických stran. Velkým táborům roste zásadní konkurenční výzva. Nemluvě o propojení komunikace a systematické spolupráce s podporovateli, sympatizanty a straníky. Všechny významné kampaně v zahraničí to opakovaně potvrzují.
Další zajímavým nóvem jsou stranické e-shopy. Zatím jsou spíše libůstka, v budoucnu ale zajímavá šance, jak částečně osvobodit sevřené stranické kasy od lobbyistů, tajemných sponzorů či fixace na státním příspěvku a následně i volebním výsledku za každou cenu. Dosud zde vedou strany pravého středu.
A nelze nevzpomenout ani již vzpomínanou negativní kampaň. Letos se sází spíše na její srovnávací metodu, která je dle dlouhodobých výzkumů mnohem účinnější. V českém prostředí se oproti minulosti vyvinula, v současnosti mnohem více využívá dat, tabulek, grafů a sugestivních představitelných částek. V této metodě vedou dva největší stranické tábory.
Komentář je rozšířeným textem pro časopis Marketing a Média
Její výjimečnost spočívá ve faktu, že předáci několika českých partají spojují s volebním výsledkem svoji další budoucnost a politickou kariéru. Druhá atypičnost této agitace spočívá v načasování, sněmovní volby totiž startují sled celého předvolebního cyklu – komunálního klání, volební soutěže o pražský magistrát a zejména voleb senátních, v nichž se bude rozhodovat i o budoucích volitelích dalšího českého prezidenta.
Řada argumentů pro intenzivní vedení kampaní a jejich dynamické finále, řeklo by se. V sofistikovanosti metod se to však příliš neprojevuje, jak dokazují dosavadní trendy. Stále vede masáž billboardy a inzeráty, negativní kampaň a boj skrze aféry, pseudoaféry metodou spin doctoringu. Přesto je tu několik novinek, které do budoucna zásadně ovlivní další vedení politických kampaní.
Jednou z nich jsou sociální sítě a nový způsob komunikace s voliči, podporovateli, dobrovolníky a straníky. Jde o metodu efektivní a poměrně levnou vzhledem k počtu oslovených. Navíc principielně vyhledává netradiční formáty, průběžný kontakt, jistý nadhled nad politikou a zejména profesionální zacílení na jednotlivé stěžejní voličské skupiny. To vše dohromady nabízí velmi dobrou příležitost podprahově zlepšovat obrázek jednotlivých politických stran a jejich programové nabídky. Doposud však strany dostatečně těchto možností nevyužívají. Nereagují na poptávku veřejnosti, komunikují nárazově, frázovitě, příliš ideologicky a úřednicky. Přesto již několik pokusných balónků bylo vypuštěno, překvapivě spíše u menších politických stran. Velkým táborům roste zásadní konkurenční výzva. Nemluvě o propojení komunikace a systematické spolupráce s podporovateli, sympatizanty a straníky. Všechny významné kampaně v zahraničí to opakovaně potvrzují.
Další zajímavým nóvem jsou stranické e-shopy. Zatím jsou spíše libůstka, v budoucnu ale zajímavá šance, jak částečně osvobodit sevřené stranické kasy od lobbyistů, tajemných sponzorů či fixace na státním příspěvku a následně i volebním výsledku za každou cenu. Dosud zde vedou strany pravého středu.
A nelze nevzpomenout ani již vzpomínanou negativní kampaň. Letos se sází spíše na její srovnávací metodu, která je dle dlouhodobých výzkumů mnohem účinnější. V českém prostředí se oproti minulosti vyvinula, v současnosti mnohem více využívá dat, tabulek, grafů a sugestivních představitelných částek. V této metodě vedou dva největší stranické tábory.
Komentář je rozšířeným textem pro časopis Marketing a Média