Finanční krize vs. kouzelník Bernanke

18. 09. 2008 | 18:50
Přečteno 11877 krát
Při sledování nynější krize na Wall Streetu se lidé často uklidňují tím, že Ben Bernanke, šéf americké centrální banky (Fed), je renomovaný akademický odborník na ekonomickou krizi 30. let minulého století. Lidé doufají, že díky svým vědomostem zamezí vyhrocení současné krize finanční v budoucí celosvětovou krizi ekonomickou. Jaké je nebezpečí takového vývoje a co to pro nás a Českou republiku znamená?



Nebudu se zde znovu zabývat příčinami dnešní krize, které propukla v oblasti financování hypoték ve Spojených státech. Dnes je však již zcela zřejmé, že ve finančním světě dochází k obrovským otřesům, které jsme nezažili od velké hospodářské krize na přelomu 20. a 30. let minulého století.

Pondělní bankrot velké americké investiční banky Lehman Brothers a současně velmi rychlý odprodej největší investiční banky Merrill Lynch způsobily paniku na všech světových burzách. Banky Lehman a Merrill se několik měsíců snažily získat kapitál, ale poprvé v jejich předlouhé historii se jim to nakonec nepodařilo.

Americká vláda a Fed sice nedávno pomohly zachránit investiční banku Bear Stearns a hypoteční instituce Fannie Mae a Freddy Mac, ale v tomto případě se rozhodly neintervenovat a poskytují pouze technickou pomoc. Soukromý sektor nedokázal vyřešit problémy Lehman Brothers jinak než bankrotem.

Banka Merrill Lynch byla pod hrozbou bankrotu koupena univerzální bankou Bank of America za zlomek své tržní hodnoty z minulého roku. Největší investiční banku finanční Mekky New Yorku tak za pakatel koupila banka ze Severní Karolíny.

Soumrak Wall Streetu Především si zde musíme uvědomit, že dnes končí Wall Street, jak jej historicky známe. Z pěti investičních bank, které tvořily jádro této slavné ulice New Yorku, zbývají jen dva velikáni – investiční banky Goldman Sachs a Morgan Stanley.

Očekává se, že se teď budou snažit v tichosti postupně nějak transformovat. Investiční banky totiž nepracují s úsporami občanů a musí si půjčovat na finančních trzích. V období, jako je to současné, kdy je málokdo ochoten půjčovat, se tyto banky dostávají do velké nevýhody. Paradoxně však nemusí být současný vývoj pro Spojené státy a svět ve všem zcela negativní. Finanční sektor v posledních několika letech totiž velice rychle rostl a nemusí být úplně na škodu, když teď dojde k jeho určitému zeštíhlení. Důležitý je také obrat v chování Fedu a americké vlády, ke kterému došlo o posledním víkendu tím, že nepomohly zachraňovat banku Lehman Brothers poskytnutím kapitálu či garantováním půjček.

Finanční sektor se zásadně liší od jiných služeb, průmyslu a zemědělství tím, že jeho kolaps může mít nedozírné následky v celé ekonomice. Kolaps celého amerického finančního systému by totiž rychle nakazil celý svět. Fed a ostatní centrální banky tudíž nyní zvyšují likviditu, protože mají oprávněný strach z nesolventnosti celosvětového finančního systému. Víkendové rozhodnutí nezachránit Lehman Brothers všem signalizuje, že vláda a Fed nepovažují momentální riziko finanční krize za tak velké, aby bylo nutné nadále zachraňovat bohaté investory. Navíc se teď v úterý Fed rozhodl nezměnit cenu kapitálu – základní úrokovou míru. Fedu se těmito kroky daří předcházet panice. To je samo o sobě značný úspěch. Jeho přístup má i další velký přínos. Nejistota ohledně případné budoucí pomoci státu finančním institucím snižuje sklon jejich manažerů a investorů i nadále realizovat riskantní akce.

Důležitým článkem finančního systému, který dnešní finanční krizi nastartoval, jsou ratingové společnosti typu S&Ps a Moody’s. Tyto instituce dlouho dávaly přemrštěně vysoká hodnocení finančních nástrojů. Jak se s touto špatnou zkušeností Spojené státy a potažmo celý svět vypořádá, bude mít dopad na to, jak rychle začne znovu fungovat světový finanční systém. Pomohly státní investice Celosvětovému finančnímu systému naopak nečekaně pomohly investice tzv. suverénních (vládami alespoň částečně vlastněných) fondů z arabských zemí, Číny, Singapuru a dalších do bank a jiných finančních institucí v USA a v Evropě.

Tyto investice podpořily a často zřejmě i zachránily velké západní banky během nynější hypoteční krize. Není náhoda, že evropská banka UBS je dnes na recepcích v Singapuru přezdívána jako Union Bank of Singapore. To, že se tyto fondy rozhodly nekoupit Lehman Brothers či Merrill Lynch, ukazuje, že i ony mají hranice toho, kolik jsou ochotny krátkodobě tratit.

Co by tedy mohlo změnit dnešní velkou finanční krizi v krizi ekonomickou? Velice důležité bude chování spotřebitelů a podniků. Ve Spojených státech došlo k poklesu cen nemovitostí, což mělo okamžitě negativní dopad na spotřebu, která v americké ekonomice normálně táhne poptávku. Americká konjunktura se v důsledku toho zpomalila, ale kupodivu ne natolik, aby ekonomika skončila v krizi. Pokles dolaru naopak podnítil americký export a podniky též zvyšují zásoby. V Americe se nyní očekává, že ekonomika poroste ve třetím čtvrtletí poměrně rychle, okolo tří procent.

Obdobně je tomu i ve zbytku světa. V Asii sice dochází k poklesu tempa růstu, ale i tam růst pokračuje. Čína sice možná poroste devět místo 12 procent, to však nelze v žádném případě nazvat krizí. V Evropě také zaznamenáváme pokles tempa růstu a v některých pomalu rostoucích ekonomikách dochází i k absolutnímu poklesu. Nezaměstnanost nutně poroste, avšak konečný výsledek bude záviset hodně na tom, jak se k tomuto vývoji postaví evropské vlády a centrální banky.

Zpomalení ano, krize ne Zatím se nezdá, že by se nákaza z finančního sektoru destruktivně přenášela do reálné ekonomiky. Nejpravděpodobnější scénář dalšího vývoje je, že celosvětová ekonomika zpomalí, možná na delší dobu, ale do hluboké krize nespadne. Nebezpečí vytvářené obrovskou nejistotou na finančních trzích však není v žádném případě radno podceňovat. Krize se nyní zřejmě přesouvá z investičních bank i na velké pojišťovny typu American International Group (AIG). AIG v posledních několika dnech potřebovala získat 50 až 75 miliard dolarů, aby předešla panice. Dařilo se jí to pouze částečně, a ratingové společnosti proto v pondělí snížily ohodnocení AIG. Trhy napjatě očekávaly další vývoj a v úterý večer Fed odsouhlasil záchranný balík pro AIG ve výši 85 miliard dolarů.

Ač nerady, Fed a americká vláda uznaly, že přežití největší spořitelny je systémově zásadní, a poskytly tuto nad očekávání silnou záchranu. Bylo to důležité, protože AIG mimo jiné pojistila také miliardy dluhopisů bank a hypotečních institucí, které vlastní investoři na celém světě. Kolaps AIG by znamenal, že by se hodnota těchto dluhopisů podstatně snížila a následné ztráty by otřásly celosvětovým finančním systémem. Finanční krize a záchranná opatření tudíž postupují do dalších fází. Pokud by se současná nejistota promítla do zásadního útlumu investic a vlády zareagovaly ochranářskými opatřeními, mohli bychom se dočkat i ekonomické krize rozsahem srovnatelné s tou meziválečnou...

Buďme rádi, že Ben Bernanke je akademický odborník právě na tuto krizi a snaží se nové krizi všemožně předejít. Uvidíme, zda se mu to podaří. A jaký může být dopad krize na české občany? Přímý efekt na české finanční instituce je malý, protože se nenamočily do amerických hypotečních her. Dopad na náš hospodářský růst však je a bude negativní. Otřesy pocítíme i v Česku Jsme totiž velice otevřená ekonomika a svým vývozem hodně závisíme na konjunktuře v západní Evropě. Evropská ekonomika již očividně zpomaluje, a to bude snižovat i tempo růstu u nás.

V tomto kontextu bude klíčový vývoj kurzu české koruny, která byla v posledních dvou letech nadmíru silná. Do určité míry to bylo dáno přílivem zahraničního kapitálu, který však částečně závisí na výši úrokových měr. Česká národní banka může nepřímo přispět k oslabení kurzu koruny dalším snížením úrokových měr. To by byl zároveň významný krok, který by stimuloval ekonomický růst české ekonomiky a zpomalil by nárůst nezaměstnanosti a dalších negativních dopadů.

S tímto krokem jsou však spojena také určitá inflační rizika. Tato rizika se však momentálně nejeví příliš velká vzhledem k poklesu ceny ropy a dalších surovin. Nepanikařit, neprodávat Občané v roli malých investorů si přirozeně kladou otázku, zda prodat akcie a vybrat úspory ve fondech, které teď citelně poklesly. Nikdo samozřejmě dnes s jistotou neví, kam se bude trh v blízké budoucnosti pohybovat, ale varoval bych před unáhleným prodáváním. Ceny akcií a fondů jsou jako na houpačce při každé krizi. A platí pravidlo, že z finanční „horské dráhy“ se lidem uprostřed jízdy zpravidla vyskakovat nevyplácí.

Jan Švejnar
článek vyšel také v MF Dnes 18. 9. 2008

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

čizda napsal(a):

Demoreacie je iluze na které je člověk stále více a více závíslý. Dějiny nejsou vůbec záznamem událostí, ale ideí.
18. 09. 2008 | 19:05

in-ocean napsal(a):

Kdyz je Barnarke takovy prebornik na 30leta, proc to do stavu 30 let privedl. Ze by nahoda?
A co pane Svejnar rikate na tyto souvyslosti?: http://www.matrix-2001.cz/v...
18. 09. 2008 | 19:13

Kakt napsal(a):

Helicopter Ben ma stejne maslo na hlave jako Greenspan. Na probihajici krizi maji panove lvi podil.
18. 09. 2008 | 19:58

Martin napsal(a):

Ben je tam prilis kratce aby mozno bylo jasne ho oznacit za vinika.
18. 09. 2008 | 20:00

čizda napsal(a):

Marix se rovná vlastní akci při které se vynulovali pasiva-vlastní akce USA
18. 09. 2008 | 20:00

čizda napsal(a):

Pokoud se chcete podívat http://yenkis.blog.com
18. 09. 2008 | 20:24

čizda napsal(a):

Vypadá to na to že mám mezery.
18. 09. 2008 | 20:32

Kakt napsal(a):

Martin:

Chyba, v roce 2007 jiz pevne drzel veslo a to poskytly FM & FM nejvice uveru.
18. 09. 2008 | 20:39

Martin napsal(a):

kakt, to byly ale soukrome spolecnosti
18. 09. 2008 | 20:42

Pípa napsal(a):

Pane Švejnare, díky za informace a Váš názor.
18. 09. 2008 | 20:44

nakbor napsal(a):

Finančnímu světu skoro vůbec nerozumim. Ale, když sleduju poslední vývoj údálostí a snažim se v tom trochu z orientovat. Tak mi laicky přijde, že když finančníci vydělávají, jejich zisk zaplatí obyčejní lidé, a když prodělávají, jejich ztrátu opět zaplatí obyčejní lidé. Z toho mi tedy vyplívá, že tyto lidé pouze parazitují na společnosti za všech okolností a nevidim žádný přínos z jejich strany pro společnost.
18. 09. 2008 | 20:48

čizda napsal(a):

Na tohle jste přišel velmi pozdě. Ve světě se totiž už jenon točí virtuání peníze, že ano pane Švejnare?
18. 09. 2008 | 20:54

vlk napsal(a):

Pane Švejnare, vidíte to velmi optimisticky. Hlavní proud dnes vyhnal cenu zlata o 5,4%,konkrétně do teď o 46 USD/oz....

Snad máte pravdu. Pozitivního myšlení je teď asi třeba ze všeho nejvíc. ROzum mi však velí zůstat pesimistický.

Lehmani měli za 640 miliard aktiv. Ty musí někdo držet v knihách. Nikdo neví kdo. Ne všechno je totál na odpis. Ale víc než 30% se nezachrání. Spíš t bud e ještě daleko méně. Takže se vypařilo minimálně nějakých 400 miliard USD. O kteríé někdo musel přijít.
Vedle toho, když člověk slyší, že na dolarovém trhu z úterka na středu vůbec nefungovaly mezibankovní overnighty a to to prý bylo nakotováno za LIBOR +9%p.a....
Prostě nikdo nevěří nikomu.
Ale snad máte pravdu.
18. 09. 2008 | 21:15

Zacheus napsal(a):

To in-ocean. Díky za zajímavý odkaz, z něhož si dovoluji ocitovat jednu pasáž:

„Každý velký průmyslový národ je řízen systémem úvěrů. Americký systém úvěrů je soustředěn v rukách několika málo osob. Vlády našeho státu nejsou svobodné, jsou řízené těmito osobami.“

Woodrow Wilson, prezident Spojených Států
18. 09. 2008 | 21:22

Zacheus napsal(a):

A snad si ještě dovolím podotknout,že prezident uSA Joohn F. Kennedy měl údajně v plánu zlomit finační a tím i politickou moc FEDU, de facto soukromé instituce, jejíž existence byla schválena za zajímavých okolností - a jak dopadl. Příčin jeho odstranění bylo jistě více, ale tuto bych také opravdu nepodceňoval.
18. 09. 2008 | 21:28

Zacheus napsal(a):

..opravuji překlep... prezident USA John F. Kennedy...
18. 09. 2008 | 21:29

Stan napsal(a):

Vlku, přece nemůžete chtít po jakémkoliv ekonomovi, aby teď říkal holou pravdu. To by byla profesní sebevražda. Takže část z nich zariskuje a chlácholí veřejnost s tím, že to bude mít nějaký vliv a zamezí to zákonitému runu na banky, který je v plném proudu, ti opatrnější raději mlčí.

A zaujalo mě, jak profesor Švejnar hezky obešel ten pokles HDP v Pobaltí: "V Evropě také zaznamenáváme pokles tempa růstu a v některých pomalu rostoucích ekonomikách dochází i k absolutnímu poklesu". On by si někdo mohl vzpomenout, že ještě před dvěma roky to byl náš reformní vzor :)
18. 09. 2008 | 21:30

vlk napsal(a):

Stane

já si myslím, že prof. Švejnar napsal poctivý blog.
Pobaltí bych mu nevyčítel. Jsou to,viděno z globálního hlediska, skutečně mikroekonomiky. On popisuje hlavní trendy.
Pobaltí je zajímavé ,jako laboratoř, pro nás a pro naše politické Mičuriny.
18. 09. 2008 | 21:42

Martin B. napsal(a):

Mne především zaujalo, jak velký ekonom Václav K. oněměl. Náš prezident se neváhá vyjadřovat dokonce k oblastem, v nichž je naprostý amatér - jako je klimatologie nebo právní teorie. A náhle - nic. Tak trošku mi to připomíná situaci v roce 1997, kdy vcelku bezradně reagoval na měnovou a ekonomickou krizi v ČR, aby za pár let, když už bylo po všem, přišel s pohádkou o zlé ČNB, která dupla na brzdu.
18. 09. 2008 | 22:35

Martin napsal(a):

Stane, za Pobalti bych ho taky nijak vyrazne nekritizoval, protoze jsem si nevsiml, ze by byl velkym zastancev vseho co delaji. Mimo jine odmita rovnou dan. On je vubec spise velmi opatrny ve svych tvrzenich, co u lidi zvyklych na to ze Klaus vydava velmi ostre vyroky na kazde tema vzbuzovalo dojem, ze nema nazor. Ma ho, jen je si vedom slozitosti celeho sveta.
18. 09. 2008 | 22:51

wiki napsal(a):

Martin B.

Pan prezident teď přece řeší důležitější téma - kůrovce na Šumavě ...

http://www.ekolist.cz/zprav...
18. 09. 2008 | 22:58

VK-Can napsal(a):

Vazeny pane profesore.
Dovolim si rici, ze jste minul jeden velmi dulezity bod.
Vcera ztratilo mnoho penez nejen hodne řadovych investorů a střádalů, ale i dost bohatych zidu.
A to je velmi bolave misto!
Pokud ztrati penize maly stradal, tak se to resi zmenou v urokove sazbe a uklidnujici formuli, ze "to je normalni vyrovnavani marketu".

Pokud ztrati penize par bohatych zidů, tak nekolik CEO poleti a to asi rovnou do basy!
Nutno rici, že právem!
Krkavost a nenasytnost byly vzdy špatní rádci.
To, co delalo vedeni Wall Streetu nemelo zadnou jinou motivaci, nez prave tyto dve neřesti.

Wall Street je pomerne kratka a docela uzka ulice. Je mozne, ze jeji vyznam bude umerny jeji velikosti!
18. 09. 2008 | 23:21

badatel napsal(a):

to autor,
mohl byste projektovat Marxův Kapitál na dnešní finanční krizi a udělat analýzu , v čem a jak tento model ji popisuje?
18. 09. 2008 | 23:30

Komančov 008 napsal(a):

Je to pokr je to jen hra a hrat se da taky dva proti jednomu a nakonec si nevěří hold vždy to nevyjde .Ceny se srovnaji a život poběží dal.A nazory Pana Švejnara zase nejsou tak košer.
19. 09. 2008 | 06:41

Karton napsal(a):

Pan Švejnar se vždycky objeví, až už je po bitvě a dělá ze sebe chytrého. Tržní ekonomika pracuje nejlépe, když krachující banky nedostávají státní dotace. Ti bankéři si na to zvyknou a riskují ještě více; on to někdo zaplatí. Ostatně ekonomika USA se svým obrovským zadlužením díky Bushově administrative stala už před několika lety prohnilou. Žijí si nad poměry. Teď už jenom stačí, aby někdo ze zahraničí začal ty jejich dluhopisy prodávat.
19. 09. 2008 | 11:41

MacOSX napsal(a):

ekonomice nerozumím, ale silně mi vadí prasácké zformátování toho textu, který se tím stal velmi obtížně čitelným. můžete s tím laskavě něco udělat?
19. 09. 2008 | 11:54

KaD napsal(a):

Bush nedávno řekl, že Wall Street se opila a teď má kocovinu. Jenže místo aby ji nechal chvíli vyležet, píchl jí do žíly gigantického vyprošťováka. Takže burzy budou zase nějakou dobu fungovat. Jaký ale čeká konec někoho, kdo je permanentně naložený v lihu?

Pár delších, ale sakra poučných článků (na hony vzdálených konspiračním teoriím Zeitgeistu, Matrixu apod.)

http://navolnenoze.cz/zprav...
http://myego.cz/item/jak-dn...
19. 09. 2008 | 12:14

queribus napsal(a):

Jsem docela zklamán obsahem příspěvku pana prof. Švejnara. Místo aspoň trochu hlubší ekonomicko-finanční analýzy jen rekapitulace faktů, které lze vyčíst z běžných ekonomických komentářů v kterýchkoliv novinách. Místo podnětu, co učinit, aby se tato finanční krize (aspoň v dohledné budoucnosti) neopakovala, víceméně triviální rada českému vkladateli do podílových listů. Je očividné, že supermanažérům velkých amerických finančních institucí vzdělaných zpravidla na renomovaných amerických univerzitách jde během působení v jejich "náročné funkci" vždy více o maximalizaci vlastního finančního prospěchu než o důslednou aplikaci toho, čeho se jim při vzdělání (jak aspoň věřím) dostalo (včetně střízlivých kvantitativních odhadů rizik při poskytování půjček nížepříjmovým subjektům). To vše v režimu, který údajně příliš netrpí neduhy české legislativy.
19. 09. 2008 | 12:36

RUS napsal(a):

Brand "USA" už nema tu cenu,co mel,a sen o americkem snu,mení na kocovinu po probuzení.
moto roku 2008:"Kdo s čím zachází, tím také schází"
19. 09. 2008 | 13:14

No... napsal(a):

Jsem velmi rád, že se zabýváte problémy v USA a nestrkáte snaživě nos do českých záležitostí, jak už jste jednou trapně předvedl. Děkuji Vám.
19. 09. 2008 | 13:15

Luboš napsal(a):

HONZA TOMU ROZUMÍ, jenže co je to na "českého Honzu" ... ?
19. 09. 2008 | 13:28

Kyklop napsal(a):

Probíhající fúze jen zafixují stávající stav. Z velkých molochů se stanou ještě větší, takže princip privatizace zisků a socializace ztrát zůstane nadále zachován. Pozice molochů vůči státu se tím posílí - nemůže je jen tak nechat padnout. Díky monopolu budou ještě více oškubávat klienty. Dnešní marže bank (rozdíl mezi úrokem vypláceným a vybíraným) je na často hranici lichvy. Tyto úroky jsou jenom fiktivní peníze, které nejsou ničím podloženy - jen finančním monopolem zaštítěným monopolem na tisk peněz. Vzniklé letadlo musí prostě jednou skončit. A to zrovna nastalo v USA. Výsledkem je veřejný účet v podobě inflace. Za všechno může FED a jeho soukromí vládci.
19. 09. 2008 | 14:09

Meňo napsal(a):

Vypadá to, že v krátké době politickým výsledkem hospodářské krize bude celosvětové POSÍLENÍ LEVICE : V USA vyhraje Obama + Demokraté, v Anglii Labouristé, v EU eurooptimisté, no a u nás přece ČSSD !
19. 09. 2008 | 15:03

RUMCAJS napsal(a):

Já bych radši od Vás slyšel Váš názor na příčiny. Tohle je takové bezbolestné a bezkonfliktní povídání.
Odvahu pane profesore !
19. 09. 2008 | 17:15

badatel napsal(a):

to Rumcajs,
příčiny najdete v Marxově Kapitálu, pan Profesor ho zatím nemá odvahu oprášit.
19. 09. 2008 | 18:40

RUMCAJS napsal(a):

badatel:
Šesťáková Sci-fi mě nezajímá.
19. 09. 2008 | 20:08

VK-Can napsal(a):

Pro RUMCAJS.
Dovolim si pridat to malo, co vim, co byl jeden z hlavnich faktoru v soucasne situaci finacniho marketu USA.

1. Finacni market v USA je "stat ve state".
Je jen velmi malo podrizen statnim regulim.
Je rizen predevsim "Moralnimi povinnostmi"

2. Zmena "Spolecnych fondu" (Mutual Funds) z druhoradeho faktoru ve finacnim marketu na faktor domimantni, ktery navic temer VUBEC nepodleha vladnim regulim.

3. Ve vetsine pripadu v techto "Spolecnych Fondech" rozhoduje jen nekolik jedincu, kteri neprosli "kadrovym cednikem" finacnich instituci.
Jedna se vetsinou o typ lidi, kteri byli vychovani stinnou strankou americkeho businessu "Prodej TED, nemysli co bude zitra!"

Tyto "Spolecne Fondy", ktere disponuji MILIARDAMI dolaru nalezly cestu do vetsiny finacnich instituci, vcetne bankovnictvi a realit v USA a ziskaly rozhodujici vliv ve vedeni a tim i rozhodovani.
Volnost finacniho trhu v USA jim umoznila manipulaci kreditu a hypotek.
Byla to prilis lakava moznost pro tuto skupinu bezohlednych lidi.
Jejich vydelky se pohybuji v desitkach casto ve stovkach milionu dolaru rocne.
Toto je jen velmi zjednoduseny pohled pro lepsi pochopeni.

Nevim, jak je na tom EU, co se tyce dozoru a regulaci finacniho marketu.
19. 09. 2008 | 21:13

badatel napsal(a):

to Rumcajs,
ta šestáková Sci-fi je vědecký názor. Ale loupežníkům je zřejmě věda cizí.
Je škoda, že Profesor se na analýzu aplikace Marxova učení na současnou krizi nezmůže. Přecenil jsem ho, ach jo.
19. 09. 2008 | 21:28

Visionar napsal(a):

Byt kouzelnikem je jednoduche,pokud vlastnis techniku kouzel, v podobe nezastavujiciho se tiskaciho stroje na dollary...Tyto bezvyznamne papirky uz skoro zaniknou, a vy pane Svejnar, s nima,jako nepotrebny clovicek.
Jsem moc rad ze nejste prezidentem teto Republiky
19. 09. 2008 | 22:35

RUMCAJS napsal(a):

VK-Can:
Tady je potřeba se ptát, kdo z tohoto měl prospěch.
Akcionáři ?
Banky?
FED ?
Nebo menežment a politici?

Pokud si vzpomenu co tu provedl Tošovský, nebyla to náhodou jediná správná metoda ? Politické tlaky na Tošovského jistě byly veliké ale ustál to.
Zatáhl za brzdu, shodil růst na nulu ale pomohlo to.

Amerika musí udělat to samé. Najít politickou odvahu a zatáhnout za brzdu. Očistit banky a zpřísnit pravidla hry a najít metody řízení bank,kde bude více zakotvena osobní odpovědnost menežmentu.
20. 09. 2008 | 09:58

RUMCAJS napsal(a):

badatel:
Řekněte mi jedinou vědeckou hypotézu, poučku či říkanku, která platí a zplodil ji Marx ?

Já si ze školy už vzpomínám na jedinou a tou byla definice imperialismu:

Imperialismus je poslední fáze zahnívajícího kapitalismu.

Pokud tomuto říkáte VĚDECKÉ, pak bych Vám dále doporučil Pohádky ovčí babičky. To se Vám bude taky určitě hodně líbit a tý vědeckosti je tam tak nastejno.
20. 09. 2008 | 10:02

Zacheus napsal(a):

„Většina Američanů nemá ani tušení co se děje na poli mezinárodního bankovního sektoru. Účty „Federální Reservy“ nikdy nikdo neprověřoval. Funguje zcela bez vnější kontroly Kongresu anebo Senátu. Hazardují se ctí Spojených Států.“

Senátor Barry Goldwater

/citováno z hww.matrix-viz shora/
20. 09. 2008 | 10:28

Zacheus napsal(a):

To KaD: Také Vám děkuji za zajímavé odkazy.
20. 09. 2008 | 10:30

F. Adamec napsal(a):

USD a GBP roste na dluh, CZK devalvuje, inflace pokracuje: Nositele spotrebni kultury, neo/kolonialismu, bolshevismu a nacismu, 260 let budovali sve site a struktury, propojovali globalni financni spekulace, provokativni a okupacni vojenske akce. Valkami se zadluzili, ztratili etiku, duveryhodnost nejen v rozvojovem Svete. Nasilim a zastrasovanim vnutili lidem ruznych kultur spotrebni kulturu, lhat, krast a zabijet, zit na dluh v globalnim case a prostoru.
Mnoho czechu, politiku a vedcu studovalo na ruznych politickych univerzitach spotrebni kulturu, marxismus Made in USD & CCCP, komunistickou lez, nasilim vynucenou pravdu a lasku. Vzali do bot, kdyz se nadlidem s vyvolenym DNA a jazykem nedarilo. Vyckavali a ziskali nejen na holokaustu, prerozdeli si cizi majetek za cenu milionu obeti. Nekteri si z ekonomickych duvodu menili jmena, bolshevizovali BBC, Svobodnou Evropu, univerzity ve Svete. Jejich novinari jim pisi zivotopisy a nekrology, prepisuji dejepis. Jejich ostatky se nevratily do zeme, kde se narodily jejich predci. Lzou, neveri v minulost ani v budoucnost sveho vyvoleneho naroda. Primo a neprimo lhali, kradli a zabijeli. Jejich potomci a naslednici to maji tezke, chteji do politicke vedy, rychle zbohatnout.
Moje babicka mne rikavala "Politika je svinstvo". Komunisti, nacionalisti a nacisti, militantni czechi z c.k . armady a policie, prostrelili dedeckovi hrudnik v 1.SV (WW). Po padu zelezne opony jejich naslednici zabili meho otce, stryce a bratrance, rozkradli nas majetek. Za zabiti meho otce nabidli sestre odskodneni, ktere neprijala. Smluvne-opozicni ex/komunisti zavedli czech-cesko, okradali a zabijeli bezence, rozkradli prirodni zdroje regionum a majetek domorodcum, nejen 200 000 restituentum. Su clovek z rodne Straznice na Morave, mam rad rozmanitou kulturu, dobre domorodce i pristehovalce, co mysliju a jednaju svym narecim. Boze daj, dobre daj, aj Panna Maria, aby nam ostala ta nasa Morava...

Zdravim vas z Bilych Karpat.
20. 09. 2008 | 10:54

VK-Can napsal(a):

Pro RUMCAJSE.
Odpoved je sice jednoducha, ale puvod trochu slozitejsi.
Kdo z toho mel prospech ?
1. Predevsim a nejvice MANAGEMENT!
Nikoliv instituce, ale jednotlivci.
Rozhodne ne akcionari a ani banky. Ty dopadly nejhure! FED. vlada z toho mela prospech, jen pokud jednotlivci, kteri z toho tezili, tak zaplatili dane z prijmu.
Ve skutecnosti ovsem FED. vlada ma na problemu take svuj podil, protoze Greenspan stanovil velmi nizkou urokovou sazbu, cimz otevrel brany lacinym hypotekam!

2. Politici. Jak ? Dostavali tucne prispevky na sve volebni a politicka konta.
Volby uz jsou ted v USA velice drahou zalezitosti a tak politik potrebuje kazdy dolar, ktery nekdo "venuje".
To je vlastne zaklad pro politicke "lobby".
Odhaduje se, ze letosni volba presidenta USA vyjde kazdeho kandidata na miliardu dolaru!!
To uz je docela slusny obnos a tak kazda mince, ktera se dokuli do kasicky politika ci jeho strany je vitana.

Co se vlastne delo a jak na tom tech par jednotlivcu vydelavalo?
Zacaly to hypoteky a ty jsou vlastne hlavnim zdrojem soucasne krise.
Vydelek banky je v rozdilu mezi castkou kterou pujci a castkou, kterou dostane (nebo MA dostat) zaplacenou. Z tohoto vydelku potom dostavaji premie jak reditele jednotlivych bank, tak a to hlavne , hlavni vedeni bankovni spolecnosti.
Hlavni vedeni bank (ve kterem maji velky vliv prave Mutual Funds) hodne uvolnilo kriteria pro pujceni penez, jako treba prvni splatka (downpayment) pozadovana vyse vydelku atd.
Hacek je v tom, ze kdyz banka udela hypoteku treba na 100 000 dolaru na 10 let, tak sice ty penize i s uroky dostane az za tech 10 let, ale premie za uzavreny business se vyplaci okamzite, protoze se predpoklada, ze ty penize musi byt zaplaceny.

Neco jako kdyz Vam prodavac proda nove auto, dostane CELOU svoji premii okamzite, presto, ze zakaznik to auto bude spalcet treba 3 roky.
Tentyz princip je uplatnovan v jinych sektorech vcetne bankovnictvi.

Co se stalo, ze banky pujcily obrovske sumy na koupi baraku lidem, kteri by se normalne nekvalifikovali na hypoteku.
Nahle byla hromada kupcu na baraky a to nafouklo ceny realit a to zase nafukovalo castky, ktere si lide pujcovcaly.
Dalo by se rici zacarovany kruh.

Kdo se smal, byli jednotlivci ve vedeni bank, kteri kasirovali pohadkove castky za "uzavrene uverove (hypoteky) transakce" !
Jako kdyby prodavac nahle prodal 100 novych aut. Dostane pohadkovou premii za takovy prodej.

Potom se ovsem dostane na scenu pokracovani cele transakce - splatky!
Lide, kteri si vzali hypoteky zjistili, ze nemohou splacet.
A kdyz se to stane tisicum, nebo dokonce milionum lidi, mate krisi! A poradnou!
To uz ovsem neni starost vedeni bank. To uz je starost majitelu bank - akcionaru.
A protoze se jedna o kolosalni krach, tak v tom lita i Fed. vlada.
A to je ve zkratce to, co se deje soucasne v USA.
Nevim, zda se mi to podarilo napsat srozumitelne.
20. 09. 2008 | 15:50

Honza999 napsal(a):

Rumcajz

Jestli si ze školy pamatujete vše tak dokonale, jako tu Vaši "definici imperialismu", tak to potěš Pánbůh...
Teorii imperialismu definoval AŽ LENIN (tedy ne Marx), a definoval ji jako "nejvyšší stádium kapitalismu", tedy bez Vámi deklarovaného zahnívání. Ale v tom, že Lenin ve své definici nepoužil slovo zahnívající, se mýlil a až Vy jste jeho teorii vědecky rozvinul v souladu se skutečností.
21. 09. 2008 | 02:03

Honza999 napsal(a):

Rumcajs
omlouvám se za "Rumcajz" (ale zní to líp.. :-)))
21. 09. 2008 | 02:07

charmer napsal(a):

Tahle krize saha daleko do minulosti. A pokud se nic nestane, naroste zrejme do obrich rozmeru. Doporucuji vsem, kteri chteji trochu pozorumet globalnimu financnimu trhu, dokument Penize jako dluh:

http://video.google.com/vid...
21. 09. 2008 | 11:44

popík napsal(a):

Švejnar píše,"Dnes je však již zcela zřejmé, že ve finančním světě dochází k obrovským otřesům, které jsme nezažili od velké hospodářské krize na přelomu 20. a 30. let minulého století." Já bych jenom dodal, že začíná být zřejmé, že se otřásá celý tzv. zavedený ekonomický systém a přichází doba ho radikálně změnit. Mnohým se to líbit nebude, protože by museli začít myslet jinak než v zavedených kolejích a budou dělat vše pro to, aby se to nezměnilo a zkonstnatělý systém se udržel. Hlavně věštci zvoucí se ekonomičtí vědci.
21. 09. 2008 | 13:39

popík napsal(a):

To Rumcajs

Přečti si Marxovu politickou ekonomii a snad najdeš svoje odpověď na své dotazy. Jinak si zkus prostudovat Kapitál a tam je toho více.
Jinak Marx, v některých státech vyhlášen myslitelem století.
21. 09. 2008 | 13:43

RUMCAJS napsal(a):

Honza999:

Tak to si to pletete s Jeskyňkama, nebo tu definici upravili od dob, kdy jsem skládal zkoušku z ML. Tuto doslovnou informaci ode mě zkoušející požadoval a dokud jsem nedoplnil přívlastek "zahnívající" odmítal mi dát obligátní za "Tři".
21. 09. 2008 | 17:11

RUMCAJS napsal(a):

popík:
To by mě museli nejdřív zavřít na dvacet let, abych na takovou blbost našel čas.

Opakuju dotaz:

Kterou poučku dneska použitelnou můžete od Marxe citovat ?
(Podstatu vykořisťování si nechte od cesty)
21. 09. 2008 | 17:14

novocián napsal(a):

Citát z Marxe pro Rumcajsa:
"Strašidlo komunizmu obchází Evropou"
A dodávám, že obchází zejména tímto blogem.Kdo se bojí strašidel, má možná i strach.
24. 09. 2008 | 00:42

JiFo napsal(a):

Autor

Škoda, že píšete, že

Nebudu se zde znovu zabývat příčinami dnešní krize, které propukla v oblasti financování hypoték ve Spojených státech. Dnes je však již zcela zřejmé, že ve finančním světě dochází k obrovským otřesům, které jsme nezažili od velké hospodářské krize na přelomu 20. a 30. let minulého století.

Když jsou to, jak sám konstatujete, největší otřesy finačního světa, které jsme nezažily od velké hospodářské krize 30. let, nebylo by o to víc logické, aby se k tomu veřejně vyjádřil věhlasný ekonom, dokonce jeden z těch, které komise za cenu Nobela v ekonomii, žádá o zaslání jmen kandidátů?

To, že jiný ekonom, chorzaščotní Klaus, mlčí, protože se mu tato nemalá krize nehodí do ideologického vzývání liberalismu, Friedman a do jeho boje proti dirigistickému státu, nepřekvapí. Od pana profesora Švejnara bych ale čekal víc, než od zbabělého oportunisty Klause.

Škoda.
24. 09. 2008 | 18:14

Honza999 napsal(a):

Rumcajs

Tak tady právě máte zářný příklad toho, co tvrdím neustále - mafiánský režim, který tu panoval, neměl s komunismem a Marxem ve skutečnosti nic společného, jen zneužíval znění (neuvedl však do praxe) myšlenek, v "jejichž jméně" nás terorizoval. Aby mohl lépe panovat, jeho pohůnci tyto myšlenky i překrucovali a doplňovali o "vhodná slova", kupříkladu o slovo "zahnívající". Lenin ve svých spisech definoval imperialismus se vší vážností jako "nejvyšší stádium kapitalismu" a v žádném případě se jej nesnažil zesměšňovat, vědom si jeho nebezpečnosti pro lidstvo (která se nakonec prokáže, věřte si, nebo nevěřte). Tím, že jste u zkoušky podlehl vyučujícímu a slovo "zahnívající" použil, stal jste se sám jedním z pohůnků bolševismu.

Doplněk k novociánovi pro Rumcajse

Kdo má strach, většinou má důvod se bát (nečisté svědomí)...
24. 09. 2008 | 19:27

Mirek napsal(a):

Vazeny pane JiFo,

Ujistuji Vas, ze nikdo se me nikdy nezeptal ani nezepta, komu dat Nobelovu cenu za ekonomii, a jedine cim bych Vas mohl trochu ukonejsit je, ze na muj navrh Mark Davis a Tak Mak obdrzeli General Motors Cancer Research Award v roce 1996 (The Sloan Prize), ktera samozrejme nema s ekonomii nic spolecneho, avsak je jen otazkou casu, kdy Mark a Tak dostanou Nobelovu cenu (Physiology or Medicine). :)

Nicmene pokusim se Vam tuto velikou financni krizi jednoduse vysvetlit. Predstavte si, ze jednohe dne uvidite hracku, ktera se jmenuje Better-Orgasm-Than-Yours (BOTY). Vsichni si s ni hrozne radi hraji a Vy si zacnete myslet: “Tohle vypada jako dlouhodoby trend a kazdy v Americe bude brzo mit BOTY. Vzdyt je to americky sen!” Zajdete do mistni banky a pozadate o pujcku. Bankerovi se Vase myslenka s BOTY tak libi, ze za kazdy $1, ktery mate na svem uctu, Vam pujci $50, coz je fantasticke, a Vy koupite tolik BOTY hracek kolik maximalne muzete. Prodavat BOTY je zpocatku velice lehke, lide stoji ve frontach na BOTY, a vy je muzete prodavat mnohem draz, nez za kolik jste puvodne myslel. Jediny clovek stastnejsi nez Vy je Vas banker.

Avsak pristi rok prinese cosi neocekavaneho – lidi prestanou vyhledavat BOTY. Vy snizite cenu, ale zadni kupci se neukazuji; snizite cenu jeste vic, ale kram zustava prazdny. Zpocatku si myslite, ze tato situace je pouze docasna (kdo by nechtel BOTY?), ale rychle Vam dochazi penize. Zajdete do kazde banky ve meste a pouzijete BOTY jako zaruku (BOTY zakoupene za penize, ktere jste nemel) k ziskani co nejvetsiho noveho kapitalu.
Brzo, tyto penize jsou tez pryc. Dokonce i Vasi kamaradi a rodina Vam odmitaji pujcit penize. A nejdulezitejsi problem nemizi – nikdo nechce koupit zadne BOTY. Cim dele cekate, tim mensi je jejich cena. Zkousite je prodat hluboce pod cenou, avsak brzy ani to nefunguje. A situace se dokonce zhorsi – zjisti se, ze BOTY, ktere jsou vyrabene v Cine, jsou natreny jedovatou barvou (obsahujici olovo). Nyni BOTY jsou nejen neoblibene, ale tez toxicke! Proste je temer nemozne se jich zbavit! Brzy Vase veskere financni zdroje zcela vyschnou, a jedine co mate, je sklep plny toxickych BOTY hracek – jinymi slovy, jste na tom uplne stejne jako reditele Bear Stearns a Lehman Brothers.

Pochopitelne jsem to trochu zjednodusil, ale kdyz byste v teto pohadce zamenil BOTY za kdysi velice popularni, pozdeji velice zlevnene a nyni toxicke tzv. “subprime mortgages” (t.j. hypoteky, jejichz splatky byly zpocatku neuveritelne nizke, avsak za par let se staly tak vysoke, ze je casto nebylo mozno splacet), tak by se Vam mohl vybavit dost presny obrazek. :)
27. 09. 2008 | 07:04

Mirek napsal(a):

P.S.: Mimochodem pozor - naznacujete, ze rusofilni sasek Klaus je zbabely oportunista, coz by nerusofilni zbabeli oportuniste mohli povazovat za urazku. :)
27. 09. 2008 | 08:15

klokan napsal(a):

Pan Švejnar mě ve svých názorech velice překvapuje.Buď je součástí smečky US VIP bankéřů, nebo naprostý idiot.
http://video.google.com/vid...
má to cz titulky!
07. 10. 2008 | 20:35

Michal napsal(a):

Dobrý den pane Švejnare,

není ten důvod právě v té ekonomice se zásahy státu, kterou Vy preferujete? Není to mimo jiné kvůli tomu, že si banky zvykly na finanční injekce a staly se méně obezřetnými?
28. 10. 2008 | 21:54

David - 1. část napsal(a):

Světová krize, jako impuls ke znovuhledání třetí cesty.

Zjednodušeně - laicky řečeno:

Dosud jsme si mohli na vlastní kůži vyzkoušet jak funguje socialismus a kapitalismus.

První byl kapitalismus, fungující na tržních principech a na často bezohledné honbě za penězi – ziskem. Dělníci byli skutečně nemilosrdně vykořisťováni. Proto se i objevily první pokusy o utopický socialismus.

Následoval marxismus, který v té podobě, jak byl realizován, se prokazatelně neosvědčil. Je už nesporné, že je nesmyslem bojovat za beztřídní společnost a že jen společenské vlastnictví výrobních prostředků je to jedině správné vlastnictví. Sociální vztah - rozpor mezi bohatými a chudými tak zůstal nedořešen.

Takže jsme se vrátili k tomu menšímu zlu, a to je ke kapitalismu. Svět ovládli bohatí. Kdo má peníze, má také moc. Po většině to jsou lidé, kteří hlásají, že o peníze jde až v první řadě. Mají však takovou zvláštní, patrně geneticky zakódovanou „CHOROBU“, že nemají peněz NIKDY dost, a v této souvislosti proto pokračují v dalším vykořisťování. Pomyslné nůžky mezi chudými a bohatými se tak neustále více a více rozevírají, což logicky vede svět jen k dalším velkým sociálním nepokojům v blízké budoucnosti.

Svět kapitalismu je založen zejména na „nekonečném“ ekonomickém růstu, na růstu spotřeby a na všemocné ruce trhu. Po celém světě tak zcela nesmyslně rostla například výroba automobilů, bankovní sektor vzkvétal. Vlastníci i akcionáři často zcela nezaslouženě bohatli.

Rozvoj morálního rozměru společnosti zůstával stále na okraji zájmu. Ti, kteří se snažili upozorňovat na nebezpečí morálního rozladu společnosti byli a stále jsou umlčováni a zesměšňováni.

V médiích dostávají prostor převážně jen ti, kteří hlásají. Vyrábějte více, spotřebovávejte více, plýtvejte více, zadlužujte se. Jedině růst HDP a rostoucí spotřeba jsou ukazatelem našeho úspěchu a blahobytu. To je ta jediná a správná cesta.

Jenže takto to, zcela logicky, nemohlo a ani nemůže jít do nekonečna. Mnozí to dávno věděli. Jejich varování však zanikalo v hlučném cinkotu peněz.

Nyní jsme tam, kam jsme se museli zcela zákonitě dostat. Ukázalo se, že neviditelná ruka trhu není všemocná, pokud není v rovnovážném vztahu s morálkou. S morálkou, která se nedá přepočítat na peníze. Nyní se v plné nahotě ukázalo, že o peníze nemůže a ani nesmí jít v první řadě.

Jak řeší světové vlády tuto krizi? Z daní občanů zachraňují miliardovými injekcemi ty bohaté, kteří často desítky let brali nemravně vysoké platy a dividendy. Zachraňují je jen proto, aby nebyla nezaměstnanost. Myslím si ale, že tento způsob léčby nepomůže. Zachránit všechny krachující nejde. Je to jako lavina, jako sněhová koule.
07. 12. 2008 | 22:32

David - 2. část napsal(a):

Všechno zlé je však někdy i k něčemu dobré.

To zlé je bohužel to, že na špatné vedení společnosti těmi bohatými doplatí především ti chudí. Tu zločinecko-lajdáckou práci těch bohatých zaplatí zase jen ti chudí ze svých daní a svou zvýšenou nezaměstnaností.

To dobré je to, že naše, velmi arogantní civilizace dostala konečně pořádnou facku, aby se mohla ještě VČAS vzpamatovat.

Podle mého názoru by bylo dobré abychom v konstruktivní diskusi začali co nejdříve hledat kompromis – třetí cestu - mezi kapitalismem a socialismem, kde každý z těchto společenských systémů má své klady i zápory. Například se snažit správně určit, kdy je pro občany ještě užitečné vlastnictví státu a kdy je výhodnější vlastnictví soukromé. (Například – kam až jít v privatizaci zdravotnictví – zdravotní pojišťovny.) Důležité je i všeobecné zvyšování vzdělanosti, protože jen vzdělaní lidé včas pochopí, že například kouření skutečně škodí zdraví a zkracuje život.

Co tak třeba začít se i uskromňovat ve spotřebě? Nekupovat všechny ty nesmysly, kterých jsou obchody plné a místo toho se více věnovat řešení řady duchovních otázek? Změnit si např. žebříček životních hodnot, kde peníze by už nebyly na tom prvním místě?

Jistě si někteří z nás všimli při svých cestách po světě, že často ti velmi chudí lidé zůstávají i přes svá velká trápení velmi slušní, milí i šťastní, na rozdíl od nás bohatých, kteří jsme neustále nespokojeni, mezi sebou bojujeme, nenávidíme se a závidíme si. Vezměme si z těch ubožáků mravní příklad! Zeptejme se jich proč se cítí šťastni, i když jsou tak chudí?

Co tak, jako první krok ke změně, uvažovat alespoň o tom, že bychom si změnili pořadí v našem žebříčku životních hodnot například takto:

1. Pokora 2. Láska 3. Pravda 4. Spravedlnost 5. Svědomí 6. Čest 7. Zdraví 8. Peníze.

Myslím si, že už je nejvyšší čas nějak začít. Změna nejen myšlení, ale zejména změna v jednání je už nutná!

Měli bychom se také, jako lidstvo, připravovat i na možný střet Země s asteroidem Apophis v roce 2029 nebo 2036. Pravděpodobnost srážky je prý 1:45 000. Jsme všichni na jedné lodi a tou je planeta Země. Dříve nebo později ke srážce s nějakým asteroidem zcela jistě dojde.

Radar v Brdech ani rakety v Polsku nám v tom ale nepomohou.

Čas neúprosně běží!
07. 12. 2008 | 22:33

Sax 1 napsal(a):

Bankám pomoc nenáleží právě banky úmyslným předlužováním a vháněním klientů do dluhové pasti tuto krizi spůsobují.!!!
04. 01. 2009 | 10:30

CASANDRARatliff napsal(a):

Lots of various studens get know some techniques of persuasive term paper writing, but this doesn't mean they are able accomplish superior quality papers, nevertheless a <a href="http://quality-papers.com">essay writing</a> service will help to accomplish the analytical essay of high quality and show writing skills of students.
25. 02. 2010 | 03:19

http://www.kw61.com/replica-ebel-watches napsal(a):

thhfgh
30. 03. 2010 | 02:59

whtch napsal(a):

[url=http://www.highwaytowatches...]swiss made watches[/url]
[url=http://www.highwaytowatches...]rolex air king[/url]
[url=http://www.highwaytowatches...]breitling navitimer[/url]
[url=http://www.highwaytowatches...]breitling superocean[/url]
[url=http://www.highwaytowatches...]rolex explorer ii review[/url]
[url=http://www.highwaytowatches...]rolex datejust[/url]
[url=http://www.highwaytowatches...]rolex yachtmaster[/url]
11. 05. 2010 | 05:02

cialis overnight napsal(a):

Aquae Menthae Piper J iii http://orderonlineviagra.org viagra without prescription some other ferric salts, due to the formation of, thyolate, and is decomposed by acids, the, http://cialis-generic-online.net cialis online soluble in the presence of alkalies, combining, S. Apply externally as directed. <a href=http://orderonlineviagra.org#1,53401E+69>order viagra no prescription</a>, a damp powder. and its salts is increased by the presence of, <a href=http://cialis-generic-online.net#2,10429E+35>generic cialis without prescription</a>, to form a santoninate. It turns yellow on, no toxic precipitates, no danger of explosion, no, <a href="http://orderonlineviagra.org#61078">viagra usa</a>, cause most of them being potent drugs,, chloride probably forms some mercuric chloride. <a href="http://cialis-generic-online.net#52027">generic cialis without prescription</a>, chloral it forms a soft mass.
17. 01. 2013 | 06:00

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy