Boomerka Mirka ve varu vášní
Mirka Spáčilová se u příležitosti filmového festivalu stala kandidátkou na cenu prasáka, přesněji řečeno, prasačky týdne:
„Opravdový mužský formát se pozná i pod vráskami a když se na 56. karlovarském festivalu potkají rovnou dva, i dorostenky si špitají, že takoví veteráni by stáli za hřích. Seznamte se, herec Geoffrey Rush - 71 let, režisér Dušan Hanák - 84 let.“
Jazyk často prozradí o lidech více, než by si sami přáli. Citovaný odstavec představuje sondu do hloubi Mirčiny duše:
Mirka (říkám jí tak jen proto, že se tak sama nazývá) nepovažuje vrásky za přirozený doprovodný jev vyššího věku. V jejím podání jsou vrásky něco nežádoucího, co překrývá, a tudíž zřejmě znehodnocuje „mužský formát“. Mimochodem, náš „ženský formát“ to má ještě horší – zřejmě proto média tolik milují psát o ženách pod hesly „svlékla se“, „ukázala“, „odhalila“.
Mirka dělí muže na malé, vráskami překryté formáty, a ty druhé, což je „opravdový mužský formát“, klidně i vrásčitý. Kdo to vlastně je, ví jen Mirka a je skoupá na slovo: proč by „veteráni“ stáli za hřích, shrnula Mirka do dvou a půl řádku. (Zato se z článku dozvíme, že exprincezna Arabela má „nové oči a ramena“ a že miluje víno a golf.)
Opravdový mužský formát podle Mirky přitahuje „dorostenky“. Ve sportovní terminologii jsou to ženy ve věku do 19 let (starší dorost). Mirka tedy vnímá divačky jako lovkyně veteránů, s nimiž hodlají hřešit. Z téhle perspektivy by šikovný obhájce sňal vinu za sexuální zločiny i z lidí jako Weinsteina, Epsteina, Ghislaine Maxwell: vždyť ty dorostenky si o zneužití koledovaly, beztak si špitaly hříšné myšlenky!
Mirčiny úvahy by se daly konfrontovat s prožitky a pocity z jejího mládí. Dalo by se tázat, jak se Mirka vyrovnává se stárnutím, ale to by byla čirá spekulace. Podstatné je, jak Mirka referuje o festivalu. Od zpráv ze světa filmu totiž očekáváme zprávy ze světa filmu. Podobně jako od kuchaře v restauraci očekáváme dobře uvařené jídlo. Devadesátkové stereotypy o mladých divačkách jako svůdkyních starších mužů jsou ošemetné; kromě autorky samotné dehonestují i obecně ženy a muže. A ve skutečně kvalitní práci filmové kritičky nebo kritika nemají co dělat.
„Opravdový mužský formát se pozná i pod vráskami a když se na 56. karlovarském festivalu potkají rovnou dva, i dorostenky si špitají, že takoví veteráni by stáli za hřích. Seznamte se, herec Geoffrey Rush - 71 let, režisér Dušan Hanák - 84 let.“
Jazyk často prozradí o lidech více, než by si sami přáli. Citovaný odstavec představuje sondu do hloubi Mirčiny duše:
Mirka (říkám jí tak jen proto, že se tak sama nazývá) nepovažuje vrásky za přirozený doprovodný jev vyššího věku. V jejím podání jsou vrásky něco nežádoucího, co překrývá, a tudíž zřejmě znehodnocuje „mužský formát“. Mimochodem, náš „ženský formát“ to má ještě horší – zřejmě proto média tolik milují psát o ženách pod hesly „svlékla se“, „ukázala“, „odhalila“.
Mirka dělí muže na malé, vráskami překryté formáty, a ty druhé, což je „opravdový mužský formát“, klidně i vrásčitý. Kdo to vlastně je, ví jen Mirka a je skoupá na slovo: proč by „veteráni“ stáli za hřích, shrnula Mirka do dvou a půl řádku. (Zato se z článku dozvíme, že exprincezna Arabela má „nové oči a ramena“ a že miluje víno a golf.)
Opravdový mužský formát podle Mirky přitahuje „dorostenky“. Ve sportovní terminologii jsou to ženy ve věku do 19 let (starší dorost). Mirka tedy vnímá divačky jako lovkyně veteránů, s nimiž hodlají hřešit. Z téhle perspektivy by šikovný obhájce sňal vinu za sexuální zločiny i z lidí jako Weinsteina, Epsteina, Ghislaine Maxwell: vždyť ty dorostenky si o zneužití koledovaly, beztak si špitaly hříšné myšlenky!
Mirčiny úvahy by se daly konfrontovat s prožitky a pocity z jejího mládí. Dalo by se tázat, jak se Mirka vyrovnává se stárnutím, ale to by byla čirá spekulace. Podstatné je, jak Mirka referuje o festivalu. Od zpráv ze světa filmu totiž očekáváme zprávy ze světa filmu. Podobně jako od kuchaře v restauraci očekáváme dobře uvařené jídlo. Devadesátkové stereotypy o mladých divačkách jako svůdkyních starších mužů jsou ošemetné; kromě autorky samotné dehonestují i obecně ženy a muže. A ve skutečně kvalitní práci filmové kritičky nebo kritika nemají co dělat.