Putovní máslo na hlavě ministra Fuksy

13. 05. 2011 | 09:42
Přečteno 5662 krát
Když se v seriálu "Jistě pane ministře" bojovalo s Evropskou unií za hnusný britský párek, netušil jsem, že se sám se stanu směšným účastníkem čehosi podobného. Opravdoví Češi nyní bojují za pomazánkové máslo a já odrodilec jsem si troufl říci, že my v tomhle sporu s Unií prostě taháme za kratší konec. Tak abyste věděli: Nemám nic proti pomazánkovému máslu a občas ho omylem jím. Přeji jeho výrobcům mnoho zdaru a přál bych jim samozřejmě i ten název.

K problematice pomazánkového másla jsem se dostal po svém příchodu do Bruselu. Nechal jsem si prostě zpracovat přehled všech českých kauz a našich pozic. Člověk nikdy neví, kdy potká někoho, u koho se dá lobovat. Některé z českých kauz jsou ale smutné případy, kdy se moc nedá dělat. Tak mi odpusťte, že v některých případech, když vidím ty velkoústé sliby vítězství, pustím ze sebe trochu realistické skepse. Jak myslíte, že dopadne spor s obejitým výběrovým řízením u nyní nelétajících letadel CASA pro českou armádu? Případ otevřený na základě italské stížnosti už doputoval k soudu. V tom se ani nedá lobovat, je to korupční levárna...

Rozeberu-li si fakta kolem pomazánkového másla, nemohu než říci, že si trochu lžeme do vlastní kapsy. A jen to napíšu, vyskočí zástup vlastenců, jak jsem jen mohl tak strašlivě poškodit naše rodinné zlato. Nezlobte se, nemůžu lhát jen proto, že jsem Čech. Těší mne ovšem, že mi tolik lidí napsalo, že tomu vůbec nerozumím. Včetně pana ministra. Těší mne, že máme tolik lidí, co tomu rozumí. Jen mne mate, že ti všichni, co tomu tak báječně rozumí, nikdy nezaznamenali sebemenší úspěch. Že asi pětkrát v Bruselu dostali hanebně na prdel.

Odborník na slovo vzatý, ministr zemědělství Fuksa píše, že vůbec neví, že by si na nás v souvislosti s pomazánkovým máslem někdo stěžoval. Prý je to absurdní. No, já nevím pane ministře. Interní sdělení Komise na toto téma většinou začíná slovy: "Stěžovatel (Slovenská xx xx) informoval Komisi, že česká legislativa připouští užití obchodního označení pomazánkové máslo ..." Skutečnost, že ministerský úřad si pět let nedokázal zjistit ani tenhle základní údaj, je dost skličující.

Pan ministr Fuksa nechápe, čím by nějací Slováci mohli být poškozeni. Víte pane ministře, ono se to pomazánkové máslo vyrábí i na Slovensku. A když se přiveze do české samoobsluhy, tak se tukové pomazánky prodá podstatně méně než stejného produktu se zavedeným nápisem pomazánkové máslo. A pokud slovenský výrobce ze zoufalství začne protiprávně vyrábět pro český trh pomazánku s jiným označením, komplikuje mu to výrobu, distribuci a hospodaření se zásobami. Chápu, že tohle je pro ministra pochopitelné obtížně. Možná vás ale potěší, že je to pochopitelné pro všechny studenty mikroekonomie i marketingu. Bohužel i pro referenty Evropské Komise.

Pan ministr Fuksa se mi také vysmívá, že prý vlády sociální demokracie nevymohly výjimku pro pomazánkové máslo. Víte pane ministře, oni Češi tenkrát byli na opačné straně. V devadesátých létech zaplavily náš trh dovážené margaríny a málem jsme kvůli tomu museli vyhubit krávy. A tak přišlo zemědělcům důležité, aby se máslo smělo říkat jenom skutečnému produktu. Pro pomazánkové máslo je ale právně fakt, že není uvedeno jako výjimka v přístupové smlouvě, konečná. Nehodnotím, že to je dobře nebo špatně. Jen říkám, že je to fakt.

Ministr Fuksa se rozhořčuje, že tvrdím, že Česko vědomě obelhalo bruselské úředníky, že název opustí. Pan ministr jen neumí formální logiku: Nic takového neříkám. Nemám pro to žádné důkazy. V bruselských archivech o tom není zápis ani dokument z české strany. A nikdo vám to nikdy oficiálně neřekne. Ale u kafe jsem tuhle hloupou historku slyšel několikrát. Pan ministr tomu nevěří. A já nevím. Naším společným problémem ovšem je, že té historce věří nějací bruselští úředníci.

Co říci závěrem? Název pomazánkové máslo a jakýkoli jiný konkrétní název je zcela mimo pravomoc Evropského parlamentu. Parlament nemá pravomoc navrhnout změnu regulace. Můj osobní názor v daném sporu je zcela bezpodstatný a nikdo ho nikde nebude užívat. Nemůže nijak ohrozit Českou republiku, jakkoli pánové Fuksa nebo Březina dojemně věří pitomosti, že bruselští právníci dnem i nocí zoufale hledají chybějící argumenty na blozích v české kotlině.

Jsem přející člověk, a v epochálním sporu s Bruselem o pomazánkové máslo bych přál ministru Hackerovi stejné vítězství jako s legendárním britským párkem. Tím spíš, že u Evropského soudu Česká republika ještě nevyhrála. Budu nadmíru šťasten, když se budu moci vysmát arogantním právníkům z mého týmu, kteří po prostudování čtrnácti stránek české argumentace tvrdí, že před soudem nejsme zrovna favoritem.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Alfa napsal(a):

Je opravdu smutné, když Češi, kterým se pod názvem máslo prodává něco, co máslo není, se zoufale brání, že takto obelháváni být chtějí a ten Brusel ať jim do toho nemluví. Představte si, že někdo 3x naředí víno a bude to prodávat (a vyvážet) pod názvem víno a zoufale se bránit, že by to měl vyvážet s nápisem vinný střik...
Směšný chlívek.
13. 05. 2011 | 10:11

JenTak napsal(a):

Souhlasím s vašimi argumenty v tomto blogu. Ostatně nevím, jak bych je vyvrátil.
Nejsem příznivec pomazánkového másla, které nemá s máslem nic společného. Velmi mě mrzí, že na zjevné nesmysly musí reagovat až EU, že nejsme schopni ochránit spotřebitele sami.
Kdo může zařídit, aby se na pořad jednání EU dostala také "Šlehačka z rostlinných tuků", kvalita Albert? Proč nesedí u nás na ministerstvu nějaký člověk s IQ alespoň 75, který by zjevné nesmysly pokutoval tak, že by výrobce přešel na dlouhá léta humor a chuť klamat občany.
13. 05. 2011 | 10:13

buldatra napsal(a):

A co by se asi tak stalo, kdyby se to pomazánkové máslo začalo vyrábět z másla?
Zahřmělo by v Bruselu?
13. 05. 2011 | 10:22

SansLogique napsal(a):

Prostě stejně jako v Jistě, pane ministře je tohle show pro dolních 10 milionů momentálně zavostalejch čtenářů Blesku. Nechápu, že takový sračky vůbec někdo žere a ještě trvá na tom, aby se to jmenovalo jako něco, co to není.
Keby inakších vecí nebolo, Troník...
13. 05. 2011 | 10:26

jirihavel napsal(a):

Buldatra: Úředníkům EU by stačilo, aby se obsah mléčného tuku zvýšil z 31 % aspoň na 39 %, což je dolní hranice pro povolené označení nízkotučné máslo. V tom případě by tolerovali i zbývající drobný nesoulad.
13. 05. 2011 | 10:33

hovorka11 napsal(a):

O stížnosti Slovenska a tom, co pan Havel píše jsem nevěděl.
Logicky ale snaha o klam je neakceptovatelná !
Jestli je pravda to, co píše pan Havel, tak by to dokazovalo, že pan Fuksa napsal záměrně nepravdivé údaje buď z neznalosti, nebo z poitických důvodů.
Potom je otázka, jak pan Fuksa bude jednat v případech, kde dochází ke korupčním kauzám. Je obecně známo, že kdo lže ten i obvykle krade.
Pan Fuksa je tedy pro mě člověk, kerý by měl být u lopaty a ne u peněz daňových poplatníků jako ministr!
Zlodějů a lhářů je potřeba se zbavit ve všech stranách!
13. 05. 2011 | 10:39

Morová rána napsal(a):

Vážení, tahle kauza je vyloženě směšná! Cca padesát let (tak dlouho se tahle specialita vyrábí) jíte pomazánkové máslo, padesát let ho kupujete, nikdy jste s tím neměli žádný problém a najednou se, prakticky ze dne na den, cítíte být obelháváni?
Mimochodem, předpokládám, že už jste párkrát omylem vypili pleťové mléko... Ostatně, je tam nápis mléko.
13. 05. 2011 | 10:52

Anita napsal(a):

Jiří Havel
..."tak se tukové pomazánky prodá podstatně méně než stejného produktu se zavedeným nápisem"
Na rozdíl od vás pane Havel nekupuji pomazánkové máslo a nejím ho jen omylem. Já osobně mám ráda kvalitu a musím konstatovat, že ze všech těch druhu, ať již pod názvem pomazánkové máslo nebo již od jiných výrobců pod názvem inovovaným, musím konstatovat, že kvalitativně a chuťově na tom opravdu je dobře jen z choceňských mlékaren,tedy jedná se o můj letitý subjektivní pocit. Pokud se jedná tyto výrobky ze supermarketu je tam diametrální rozdíl co do smyslového hodnocení. Jako zakáznik si nemohu dělat laboratorní zkoušky od toho máme jiné kontrolní orgány. Tedy jako zákazníka mě zajímá smyslové ohodnocení, cena, kvalita. Většina lidí jsme zvědaví jako opice, rádi vyzkoušíme každý nový výrobek, pokud jeho cena je přijatelná, přitažlivý a praktický obal je také jedním z důležitých aspektu při rozhodováni o koupi, název je pouze směrovatelem pro naši orientaci až na základě, že jsme si jej oblíbili. Kdyby lidé nakupovali jen podle názvů, nikdy by neměly novinky na našem trhu možnost proniknout ke spotřebitelům. Každý výrobek si cestu ke svému zákazníkovi najde a je úplně jedno jaký název nese. Jistě, že označení "máslo" bylo prvoplánové, neboť má v kupujícím evokovat, že je to máslo - což není, ale za 15 let už to našinec ví.
Nelze tedy souhlasit s tím, že by slovenští výrobci byli poškozeni se změnou názvu. Výrobce si dělá značku sám, upřednostňuje kvalitu nad kvantitou a náklady tlačí na co nejmenší cenu a především nesnaží se klamat zákazníka na úmyslně vykonstruované názvy, jež mají asociovat u spotřebitele zaběhlé názvy výrobků nebo jejich přívlastkem jako ve domácí, babičina, eckluzivní, extra,lux,.... i na to by měly být jasná pravidla. V důsledku toho, že si výrobce dává úmyslně nadnesené názvy, odradí si svého spotřebitele, neboť on očekává určitou úroveň a je zklamán, klidně na značku zanevře, to já mám už problém několik let s mastnými výrobky Krásno, ikdyby dnes měli
ten nejexkluzivnější výrobek na trhu já ho nikdy nekoupím. Pokud se tu výrobci budou předbíhat kdo vymyslí vznosnější název výrobku stanou se všechny považovány za obchodní trik a konečně zase budeme vybírat jen podle chuti a ne lákadel názvu.
13. 05. 2011 | 10:56

stále rebel napsal(a):

„Choceňská mlékárna používá název pomazánkové máslo jen na tuzemském trhu, například v Německu jej prodává s označením Česká pomazánka a respektuje tak legislativu Evropské unie“

Já bych výrobci zakázal i tu Českou pomazánku, ať nám s tím nedělají ostudu.
13. 05. 2011 | 11:08

Doug Badman napsal(a):

Milý docente,
vaše úporná snaha nikdy a za žádných okolností nedostat na prdel z vás dělá totálního kašpara. Ale od socana se to očekává a tak nechcete nikoho zklamat, že?
13. 05. 2011 | 11:09

hovorka11 napsal(a):

Anita:
Pomazánkové máslo jím a jsem přesvědčen, že se kvalita změnila k chuťově horšímu a obsahově levnějšímu (i Choceňské mě připadá tvarohovější a hrudkovatější).
Myslím, že se složení znatelně změnilo v neprospěch mléčného tuku. Docela by mě zajímali rozbory, protože z levnějšího druhu cítím rostlinný tuk.
Budu rád, když se změní nejenom název, ale bude i lepší informovanost o složení (bez brýlí to maximálně malé písmo nepřečtu).
To bych to ale slíznul od Klause, který napadal úsilí EU zavést větší písmo na smlouvách o úvěrech a pod. "správně" onačil že je to útok na svobodu a demokracii našich obyvatel.
13. 05. 2011 | 11:13

Tencokida Hnuj napsal(a):

Doug Badman
:)))
Zajímavá logika.
/taková - eh otrocká ??..nebo ...vězeňská ?...či snad psáno s ohledem na "vyšší princip politický" ?
:((
13. 05. 2011 | 11:17

Lukyn napsal(a):

Nechápu, jaktože takovéhle ptákoviny nejsou pod rozlišovací úrovní našich skvělých europoslanců? To tam opravdu není nic co vyžaduje větší pozornost?
13. 05. 2011 | 11:18

Dočekal napsal(a):

ixa napsal(a):
A tohle hovado učilo na vysoký škole. Havel, Havel, lezou tam v Bruseli dál do prdele a nevobtěžujou slušný lidi...
13. 05. 2011 | 10:50
-----------------------
Stále pátrám v paměti a stále si nějak nemohu vzpomenout, že by před necelými dvěma roky bylo možné číst v těchto diskusích podobný výlev.

Teď jsem jen zvědavý na to, kdo se k tomuto vysoce inteligentnímu a mimořádně slušnému "diskusnímu" příspěvku připojí.
Dovolím si tipnout: První bude Rumcajs a hned po něm hoven.
Pane Stejskale, nebojte se. Rumcajs s hovenem vám to tady už pohlídají.
-----------

Jinak k tématu článku a potažmo i diskuse jen toto:
Český člověk je tvor stádní. Zkrátka - co má soused, to musím mít také a samozřejmě buď ještě lepší, nebo dokonce dvakrát.
Navíc na něj velice dobře působí reklama všeho druhu. V Hypersekáči stačí napsat, že tohle zboží je ve slevě a lidičky nakupují, jen se z nich kouří.

V roce 1993 jsem pracoval v okolí Znojma. Jeden Rakušák (samozřejmě naturalizovaný, jinak Čech každým coulem) "točil" se svým osobním autem až osmkrát denně cestu přes přechod v Hatích. Sem s autem prázdným a zpátky s plným našeho zboží, hlavně potravin.
Jednou mi to nedalo a tak jsem se ho zeptal, proč to dělá a jestli na tom vůbec vydělá, když tady je přece skoro stejně draho jako v Rakousku. Ten mladý muž se jen usmál a pak mi povídal: "Kdybych to vozil v náklaďáku, tak bych tam u nás prodal všechno. Protože zatím co vy tady jíte náhražky v nádherném obalu, jogurty, vyrobené ze škrobu, mléko, ze kterého byly vytaženy všechny živiny a nahrazeny sójou a barvivem a mimo jiné také doplněné chemikáliemi, které mu zaručují tu třicetidenní trvanlivost, tak my si u nás doma pochutnáváme na vašich kvalitních jogurtech, mléce a másle. A přitom se vám smějeme."
Smáli se nám právem.

Kdysi jsme zakoupili špekáčky s tím, že je budeme večer s rodinou a přáteli opékat nad ohněm. Už při prvním pokusu se začal kolem nás linout zápach spáleniny, ne nepodobný tomu, který se line z krematoria, když je nízký tlak vzduchu. Z toho špekáčku se přitom začalo sypat něco, co ze všeho nejvíc připomínalo doutnající piliny.
Dnes jsou v módě takzvané farmářské trhy, na kterých se kromě klasických zemědělských produktů prodávají i takzvané biopotraviny. Jeden takový trh se nedávno konal i v našem městě a protože jsem tam jako jednoho z prodejců poznal svého bývalého spolupracovníka, dal jsem s ním řeč. No a on mi prozradil jednu zajímavost. To, jestli někdo prodává potraviny opravdu biologicky nezávadné, nikdo nekontroluje. Ono totiž úplně stačí, když takový výrobce získá příslušný certifikát a pak už může jako "bio" prodávat prakticky cokoliv.

Tenhle systém je už od samého počátku založen na lži. Také proto se strhne tolik povyku pokaždé, když nás někdo nutí k dodržování zákonů a předpisů, které svým podpisem pod Přístupovou smlouvu k EU stvrdili naši zákonní zástupci.
A někteří jedinci k tomu ještě hýkají blahem.
13. 05. 2011 | 11:18

jirihavel napsal(a):

Med. Český patent z roku 1982 je na produkt nazvaný "máselná pomazánka."
Zkuste někdy popsat, jak Klaus pacifikoval Ústavní soud.

Stále rebel: Základním znakem Evropské unie je společný trh. Nemůžete tedy navrhovat něco, co bude platit jen pro jeden trh.
13. 05. 2011 | 11:19

Doug Badman napsal(a):

Tencokida Hnuj:
Nelamte si s tím hlavu. Buď to pochopíte hned nebo nikdy.
13. 05. 2011 | 11:24

Dočekal napsal(a):

Mud.. napsal(a):

"J.Havel
Máte štěstí, že máte protivníka pana Fuksu. Ten ještě neví, že se se socanem nepolemizuje."
---------------
Velice správně! S nepřáteli nediskutujeme, nepřátele odsuzujeme!

"Nech odpadně všetko, čo je oportunistické! S nepriateľmi nediskutujeme, nepriateľov odsudzujeme!"
Soudruh Gustáv Husák neblahé paměti.

Jak vidím, tak má tento soudruh velice schopné následovníky.
13. 05. 2011 | 11:24

alesdrobek napsal(a):

Přetahujeme se o detaily, ale jestli ona ta celá debata nesouvisí spíše s celkovým pohledem EU na tzv. "ochranu spotřebitele".

Není pochyb, že spotřebitel musí být do určité míry chráněn a informován a že výrobce nemůže uvádět na obalu nepravdivé údaje o složení nebo obsahu použitých ingrediencí.

Jsem ale sám, komu se zdá, že diktovat i názvy potravin už jde přes onu pomyslnou čáru? Stejně jako slavné regulace zakřivení banánů a teploty jídel apod.? Jsem sám, komu se zdá, že takhle už si EU plete spotřebitele s teletem?
13. 05. 2011 | 11:25

Viola napsal(a):

Souhlasím s panem hovorkou 11, pan Fuksa opravdu není na svém místě. Je to člověk, který stojí za lží a obhajuje lež a kdo lže ten i krade. Jak jsme se kdysi mohli bránit proti názvu pomazánkové máslo, nevím, teď nám to jasně museli říci naši bratři v Evropě, kam jsme vždy chtěli patřit a ne do Asie. Pomazánkové máslo - název je relikt komunismu a tak to musíme brát. :-)
13. 05. 2011 | 11:26

Viola napsal(a):

alešidrobku,

více hlav, více ví, nakonec i na tom zakřivení banánů něco je. Čím zakřivenější, tím zralejší, čím přímější, tím více nezralejší.
13. 05. 2011 | 11:28

alesdrobek napsal(a):

A ještě dodatek - co myslíte, jaký efekt mají takové regulace na přístup obyčejných lidí k EU, jako instituci i jako myšlence:
a) zvyšují její kredit, lidé ji berou jako užitečnou organizaci, kde vládne moudrost a zdravý selský rozum
b) respekt k EU se prudce snižuje, lidé se na ni dívají jako na překynutou byrokracii, kde vládne formalismus a úřednická odtrženost od reality
13. 05. 2011 | 11:29

Viola napsal(a):

Já jsem pro a).

Jsem pro pravdu.
13. 05. 2011 | 11:32

hoven napsal(a):

k problematice pomazánkového másla se havel dostal hned po příchodu do bruselu, protože v te době nám EU zakázala používat označení "tuzemský rum". jinak by se havel o tuhle problematiku nezajímal.
13. 05. 2011 | 11:40

Tenco napsal(a):

ales drobek
A co takhle místo pomazánkového másla např. "instantní pivo" ? Bez chmele a sladu ?
Nebo "Právník z Plzně" ? Za tři měsíce. Opět bez náležitého obsahu. Pouze nádherný obal a zkomunikovaná forma.
Nebo - "pitná voda" ....... :((

:---()
13. 05. 2011 | 11:46

stále rebel napsal(a):

Pro Tenco.
Drobek není schopen rozlišovat mezi druhem výrobku a názvem, mentální pravičák v dresu ČSSD.

Ještě něco k zakřivenosti banánů od Špidly.

„A zrovna tak je to se zakřivením banánů. Znamenalo to otevření trhu, protože jednotlivé země si vytvářely standardy, které blokovaly dovozy z jiných míst. A tím, že to převzala Evropa a zformovala jakýsi univerzální přístup, tak Francouzi nemohli prosazovat své zakřivení banánů ve prospěch dovozu z Francouzské Guyany. Takže se tady opět jednalo o naplnění základní myšlenky evropského ekonomického prostoru, tedy volného pohybu zboží. „
13. 05. 2011 | 11:50

Anita napsal(a):

hovorka11
dávám vám plně za pravdu, že i ta kvalita se zhoršila, jak jste psal. Nějak nám tu opravdu vázne ochrana spotřebitele. Hold se nám ČOI zaměřuje jednou na vietnamské obchodníky, potom na benzin, na supermarkety snad přijde doba, kdy začnou i pravidelně zkoumat poctivost výrobců, jestli neví kam, klidně jim dám indicie, budou mít na roky usilovné práce.
No, když výrobce šetří místo na obalech nebo spíše jeho zájmem je skrýt tu povinnost uvést neklamavá data, mělo by být přijít nařízení, že každý výrobek musí být vybaven každapádně lupou, pak by možná raději zvolil větší písmo, přišlo by to levněji.
13. 05. 2011 | 11:57

Petr napsal(a):

Máte to tam v tom Bruselu a Strasburgu starosti. To by ani člověk něvěřil. Měli by Vám přidat a to víc než těch mizerných 5% co jste si na letošek demokraticky sami sobě odhlasovali. A těm vynikajícím ouředníkům ještě víc. Až zas něco sesmolí snad tam bude míň než 70 chyb, i když to bude řídit veledůležitý komisário pro rovnost jazyků.
Co bychom my pracující blebst od Vás taky mohli chtít, za ty peníze, že?
13. 05. 2011 | 12:00

Viola napsal(a):

Pane Dočekale, jen dočkejte času,

snad se pan Stejskal dostaví, jinak by to znamenalo, že i on by takhle mohl nadávat a to by mě tedy mrzelo.
13. 05. 2011 | 12:02

Škyt ! napsal(a):

Stejný druh argumentace: jak se může jmenovat máslo "to máslo, které přepuštěné po několika letech v mrazácích doputovalo z Dánska na český pult"...to přece není máslo, ale "sekonhandmáslo"....a Brusel mlčí...a čeští tupci v Bruselu taky...snad i mezi ně započítaný H-avel... !!!!!!!!
13. 05. 2011 | 12:08

Carlos V. napsal(a):

Nechci se škorpit i máslo nemáslo.

Z mnoha výstupů lze vidět, že EU má priority jasně nastavené. Je třeba upravit trh tak, aby co největší prostor měly standartizované výrobky nadnárodních koncernů.

Vedlejším produktem tété snahy i je vcelku chytré "vytahování" lokálních výrobků, kdy ovčas nechají lokál i vyhrát ... hurá, a´t žijí olomoucké sytečky či lovecký salám. Jde o zanedbatelnou část obratů, navíc stejně globalizovatelnou.

Mezitím se podmínky výroby a prodeje - všeho, nejen potravin - nastavují tak, aby je mohly splňovat pouze velcí výrobci. Výrobci, kteřá zainvestují do nadbytečných zařízení, která sice stojí peníze a v ničem nepomůžou ... ale v globále zničí konkurenci.

Velcí výrobci holt zaplatí pár zbytečných lidí, vyplňující zbytečné formuláře. Dobře vědí, že malí na to nemají ... a proto nebudou existovat.

EU velkovýrobcům slouží dobře. Neměla by ale spíš sloužit nám ?
13. 05. 2011 | 12:19

ehm napsal(a):

Normální, slušný, vtipný a argumentačně přesvědčivý blog.
Zajímavé je jenom to, jak se tu rozčilují děti (ixa, hoven), když se ukáže, že někdo (bloger) je prostě inteligentnější než ony.
13. 05. 2011 | 12:24

Anita napsal(a):

Viola
Dík za vysvětlení s banánem, já si naivně myslela, že je to jev zralosti banánu. Něco jako nedorostlý průměr jablka, padalka. Banány se sbírají nezralé a v trsu je obnutý banán ještě nedorostlý plod, tedy ne nezralý ,ale nedorostlý, tudíž jeho kvalita nemůže být stejná jako ostattních banánů na trsu daného rozměru, které sice nasbírané dorostlé, ale nedozrálé v průběhu zvláštních podmínek, při exportu a skladovaní v boxech při určité teplotě,....správně dorostlé banány dozrají, ty malé ohnuté nedorostlé jsou po našemu "zagali" .
Dobře možná máte pravdu vy tedy úplně opak než já. Jo, to bude tím, "více hlav více rozumu".
13. 05. 2011 | 12:24

Sektom napsal(a):

Hm, když je takový národovecký ryk okolo ersatz "máselné pomazánky", co teprve vypukne, až se jednou konečně(!!!) budou unifikovat evropské elektrické zásuvky.
13. 05. 2011 | 12:59

Morová rána napsal(a):

Přátelé!
Zdá se, že někteří z vás si tak trochu popletli pojem a průjem. Ano, jistě je správné chránit spotřebitele před nekvalitními šizenými potravinami, například "moučnými" či "sojovými" špekáčky, jak tu někdo zmiňoval. Problém ovšem je, že úřadům, ať už těm českým, či evropským se to jaxi nedaří. Náhražkové potraviny zaplavují naše obchody i nadále, velcí hráči si našli způsob jak předpisy obejít a rýžovat na nás nadále i přes jejich existenci. Oproti tomu zmiňované pomazánkové máslo se nikdy nesnažilo předstírat, že je máslem, jak už tu ostatně několikrát padlo, vyrábí se totiž úplně jinak, jinak chutná má pouze podobný (nikoliv stejný!) název. Ostatně i tento výrobek je možno ošidit a vyrobit z náhražek a naopak. Jsem přesvědčena, že evropským spotřebitelům by nečinilo nejmenší potíž, tyto dva výrobky od sebe odlišit, konec konců, my, Češi nejsme nijak výrazně inteligentnější a také jsme to zvládli. Krom toho, mít na trhu další "pomazánku", či jak byste byli rádi aby se to jmenovalo, v situaci, kdy český spotřebitel je na stávající název zvyklý, by trh jen znepřehlednilo, spíše než naopak. Za součastným honem na pomazánkové máslo proto spatřuji spíše přebujelou administrativu, či konkurenční boj, než skutečnou snahu o ochranu spotřebitele.
13. 05. 2011 | 13:03

Drzá zrzka napsal(a):

tady se stále někomu maže pomazánkové máslíčko okolo úst? :o)
13. 05. 2011 | 13:26

Tenco napsal(a):

...není to v gesci Cyklisty Eddieho ? Tedy - aby nedošlo k mýlce - ne Merckxe.
Toho co je v Belgii za ČEZko, MOravu a Slezsko.
Co vždycky zmizne, když se ho na něco zeptám /asi bloguje při jízdě na kole...má to holt těžké...je stále v jednom kole :))) /.
Asi se musím příště ptát čínsky.

http://www.kozusnik.eu/zivotopis.html

"...Hovoří pěti jazyky. V Evropském parlamentu je členem Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů...."
http://www.nasipolitici.cz/cs/politik/598-edvard-kozusnik

:(((
13. 05. 2011 | 13:39

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem dva hrubě urážlivé a nadávky obsahující příspěvky, neboť ty jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
13. 05. 2011 | 13:55

tojejedno napsal(a):

Super vec, autor nam s usmevem sdelil, ze mame po zizalkach. Az Cesko po evropskem pravu spor prohraje, bude moci slovensky podnik dovazet 'roztiratelny tuk' a zdatne konkurovat ceskym mlekarum. Svet bude o neco veselejsi a vsichni budopu happy. Ledaze by nekoho napadlo, proc by nemohl dovazet pomazankove maslo i dnes, splnuje-li podminky na slozeni vyrobku. Ale to je prilis slozita, nepochopitelna uvaha. Zavani volnomyslenkarstvim, coz je treba zakazat, zregulovat a zavrit.

Takze se budeme soudit o banany, okurky, pomazankove maslo. Na pozdeji nechame problemy nepodstatne: veda, vyzkum, energeticka bezpecnost, ruske tajne sluzby apod.
13. 05. 2011 | 14:01

buldatra napsal(a):

Zajímalo by mě, co by to udělalo s EUředníky, kdyby se na našem trhu objevila pravá česká sušená voda.
13. 05. 2011 | 14:41

byrokrat napsal(a):

Poptávám tímto výrobce- rovnátek na banány .

V Hamburku mi jich visí několik vagonů , bohužel pro EU nepřijatelného tvaru.
13. 05. 2011 | 14:52

Železnohorský napsal(a):

Proč používám pomazánkové máslo? Když vyndám z chladničky klasické máslo, je tuhé, když pomazánkové, je měkké. U jiného předmětu bych to považoval za výhodu, ale ráno se při snídani se s tuhým vztekat nechci, to teda ne! A jak mu kdo říká, je už jen jeho věc.
13. 05. 2011 | 14:56

Marie napsal(a):

Mně teda víc vadí, když jdu koupit MÁSLO, tak dostanu výrobek z Polska s nápisem Máslo. Že je ale přepuštěné, tedy tzv. stolní,což je poznat na chuti, o tom není na obalu ani zmínka.
Když náhodou natrefím na české máslo, pak je jeho cena dvojnásobná.
Jak je to možné?
13. 05. 2011 | 14:58

Tenco napsal(a):

byrokrat
A co takhle napálit z těch křivých /anebo příliš rovných ??/ banánů "hamburgrovici" ?
Pak jen etiketa, lahve, registrace....zlatý důl ! zlatý důl !
/větší jak to "pomazánkové máslo"/

Jo. Ještě daně. Na ty jsem zapomněl.
Ať pak nemají, byrokrat, banány na zadnici. Kdyby zapomněli odvést daně z tej hamurgrovice. :))
13. 05. 2011 | 14:59

Rampepurda napsal(a):

I soudruh Havel je tvůrcem tzv. nejvyšších nařízení.
http://www.youtube.com/watch?v=Ua0JOCRRtEc
13. 05. 2011 | 15:10

Rampepurda napsal(a):

Marie no vono je to totiž tak, že Polsko má udělenou vyjímku.

Na obraz Van Rumpuy sraly mouchy , tak jsem ho dal na půdu.
13. 05. 2011 | 15:23

Kalous modrý napsal(a):

Za tyto stupidní úvahy platíme tohoto lůmena a jemu podobné napříč politickým spektrem.Kdyby držel hubu a neprovokoval udělal by líp.Je vidět,že jsou přepracovaní-pane Havel.
13. 05. 2011 | 15:33

Pepa Řepa napsal(a):

Jděte už s tím štafetovým máslem (na hlavě) do háje.
Je léto, snad se už rozteklo, ne?

Buldatra
nechte si ten název patentovat a uvidíme.
Chtěl bych mít starosti "Veselého docenta". V Maghrebu jsme rozdělali válku, státy EU jdou na hubu, Kurd se chytá do boje za Kurvistán, Turek klepe nedočkavě na dveře a docenta -coby řádného ojroposlance- zajímá máslo.
Asi se dal na zěmědělství. Nejdříve vajíčka a teď máslo.
Aspoň bude na omeletu.
13. 05. 2011 | 15:37

JC napsal(a):

Mě by pane europoslanče zajímalo jak v Bruselu rozlousknou následující oříšek.

Jdu si koupit víděňský párek a protože nemám hlad stačí mi jedna nožička.

Teď nevím byl jsem oklamán nebo nebyl ? Co "vídeňského" jsem vlastně koupil ?
13. 05. 2011 | 15:54

stále rebel napsal(a):

Pro Železnohorský.
Když si ráno uvařím čaj, tak je horký a než vychladne čaj plátek másla na chlebě se dobře roztírá.
13. 05. 2011 | 16:32

kerberos napsal(a):

stále rebel . Nechte si svůj nápad patentovat a poté ho předneste na mimořádné schůzi eurovyžírků, opět bude tak půl roku co řešit.Hlavně že jsme v EU.
13. 05. 2011 | 20:40

kazitetalibuše napsal(a):

Soudruh Havel by měl napsat nějaké litelární dílo , třeba pod názvem: " Papouch zelený není pomazánkové máslo."

Proč vlastně EU posranci do Brusele jezdí? Aha, pro diety!
13. 05. 2011 | 21:05

jojo napsal(a):

Papejte buržoazní chlebíčky, vy bolševický kariéristo.
14. 05. 2011 | 01:21

Skogen napsal(a):

JC, to je blbost. Vídeňský párek není nijak definován, na rozdíl od másla. Už to tady padlo několikrát, nízkotučné máslo musí obsahovat nejméně 39% mléčného tuku, ve vídeňském párku oproti tomu nic vídeňského být narváno nemusí.
14. 05. 2011 | 01:42

Skogen napsal(a):

:)) Morová rána si říká, že když se podvodníci špatně honí, chce to ještě zavázat si oči, aby se honili ještě hůř :) Teda pardon, to by udělal jen nerozuma, tak aby se jaxxi honit nemuseli.

A taky mě zaujalo, že prý padesát let se tomu Pomazánkovému máslu říkalo Pomazánkové máslo a každý prý věděl, že je to blbost a nikomu to nevadilo. Pomiňme subjektivní dojem, že Pomazánkové máslo už není co bývalo, stejně jako to, že od roku 1982 ještě neuběhlo 50 let, i koneckonců to, že "Pomazánkové máslo" není totéž co "Máslová pomazánka" a místo toho si řekněme, že už bychom snad konečně mohli přestat lhát a podfukařit...
14. 05. 2011 | 01:50

Marie napsal(a):

Na máslo se většinou maže marmeláda. To věděla i prababička, která při její přípravě kdysi v dávných dobách používala přípravek Marmelin. Asi by se dnes velice divila, kdyby zjistila, že nějaká "moudrá hlava do pečiva" přišla na to, že vlastně vařila "ovocnou pomazánku", protože marmeláda je prý jen a pouze z citronů nebo pomerančů.
Divím se, že dosud lze používat jméno "cukr" pro výrobek z řepy, když "rum" je pouze ze třtiny. Tak, snad příště.
14. 05. 2011 | 02:32

Odjinud napsal(a):

Soudruhu komunisto Havle, což takhle napsat článek o vašem komunistickém másle na hlavě? O vašem bývalém členství v KSČ, zločinecké to organizaci? O vašich zločinech a vraždách?? Ahaaa, to se vám nehodí, to by pokřivilo tu vaši křivou páteř, tak píšete o druhých, aby se na tu vaši komunistickou zločineckou minulost zapomělo.
14. 05. 2011 | 10:23

občanka napsal(a):

Nechápu,proč platíme drahé europoslance a brusúředníky, aby řešili kauzu "pomazánkové máslo". Neměli by dělat něco rozumějšího? Např. přestat utrácet tím, že se celý ten slavný parlament stěhuje měsíc co měsíc z Bruselu do Štrasburku? A také bych navrhovala snížit všem platy alespoň o 10%. Jak dlouho si myslí, že je budeme ještě živit za to, že tak rozhazují naše peníze?
14. 05. 2011 | 11:01

jirihavel napsal(a):

Občanka:
Europoslance neplatíte. Jsou placení čistými plátci do pokladny EU a to Česká republika opravdu není. Za členství v EU letos dostaneme přes 50 miliard, tedy za každého europoslance dostane letos ČR přes 2 miliardy korun.

60 % norem, které řídí Váš život, schvaluje 22 českých europoslanců, kteří Vás nestojí ani korunu a dokonce na nich nyní vyděláváte. Zbývajících 40 % schvaluje 281 poslanců a senátorů placených z českých daní. Co myslíte, že je levnější?

Jediný, kdo z ČR může navrhnout zrušení sídla Europarlamentu ve Štrasburku, je premíér Nečas. Všichni europoslanci by s tím souhlasili, protože stěhování je pro ně nesmyslná buzerace. Sídlo parlamentu je dáno Smlouvou, a tu Parlament změnit nemůže, země EU ano.

A pokud byste četla článek do konce, zjistila byste, že pomazánkové máslo není v kompetenci europoslanců. Je pouze sporem ČR s Komisí, která povinně koná na podnět subjektu z jiné země. Důvodem mých komentářů jsou pouze zkreslené informace, které se o případu šíří.
14. 05. 2011 | 11:44

Skogen napsal(a):

Marie, kde jste to proboha vzala? Přesně takhle vznikají všechny ty nové pověsti české, které na rozdíl od těch starých, kde to nelze tvrdit najisto, nemají absolutně žádný vztah k realitě.

Vaše babička vařila marmeládu nebo džem. Marmeládu tehdy, když výsledek přepasírovala, takže hmota neobsahovala kusy "pevných složek". Džem tehdy, jestliže hmota obsahovala nerozmělněné kusy ovoce. Vařila by marmeládu nebo džem i dnes, z jahod, třešní, rybízu, klidně i z citrónů a pomerančů. Pouze tehdy, když by produkt jako výrobce a obchodník chtěla prodávat jiným, by jejich označení nesměla zaměňovat.
14. 05. 2011 | 13:21

Lokutus napsal(a):

Pomazánkové máslo se nikdy neprodávalo jako opravdové máslo. Každý svéprávný člověk ví, že je to jen pomazánka, stejně jako burákové máslo. Zmaten z toho mohl být jen nesvéprávný ichtyl.

Halo halo,
hlášení místního eurorozhlasu. Každý, kdo nepozná pomazánkové máslo od másla, není schopen zkonzumovat banán, který je zahnutý špatným směrem, anebo se opakovaně nechal napálit na obrázek pirátů na láhvi tuzemského rumu, nechť se neprodleně dostaví na MÚ v místě svého bydliště a odevzdá tam svůj občanský průkaz. Výměnou dostane opatrovatele, který s ním bude po zbytek života chodit nakupovat a bude ho vodit i na záchod, aby se mu nestala žádná újma na zdraví nebo životě. Kdo této výzvy neuposlechne a později se prokáže, že si na chleba namazal něco, co nechtěl, bude s veškerou platností zavřen do ústavu a po zbytek života bude ohýbat banány správným směrem.
http://twio.cz/adlx
14. 05. 2011 | 18:52

Zacheus napsal(a):

Já si jen dovoluji připomenout krátkou glosu uveřejněnou v MFdnes dne 12.5. 201( autorem je Jan Březina, europoslanec za KDU-CSL), který mj. píše,že "Europoslanec Havel v článku o pomazánkovém máslu předvedl, že si Evropskou komisi - úřad dohlížející na uplatňování evropského práva - poněkud plete s politbyrem." (...).

Europoslanec Březina píše dále:
"Nikdo nepopírá,že evropská legislativa vyžaduje minimálně obsah tuku 39 procent, což pomazánkové máslo nesplňuje. Z daného pravidla však existuje výjimka, kolem které se celý spor točí. Podstatu této vyjímky však kolega Havel vysvětluje pokřiveně"(...).

Příloha XV. nařízení č. 1234/2007 hovoří jasně: definice másla se nevztahuje na označování výrobků, jejichž přesná povaha vyplývá z tradičního použivání nebo pokud se označení používají pro popis charakteristcké vlastnosti výrobku. Tečka. Jsem si jist, že označení pomázánkové máslo nikoho neklame, jeho povaha je díky tradičnímu a dlouhodobému používání průměrnému spotřebiteli dostatečně známa", píše dále europoslanec Březina.

Co vy na to, pane docente Havle? Nebylo by pak dobré novelizovat přílohu XV. nařízení č. 1234/2007 dalším nařízením č. 158810/2011 ve znění páteho dodatku k příloze č. 107 směrnice číslo 666?
15. 05. 2011 | 11:08

jirihavel napsal(a):

Poslanec Březina jen nedočetl tu normu do konce. K pojmu tradiční je zapotřebí, aby byl produkt užíván nejméně po jednu generaci před stanoveným datem z roku 1997. To splňujeme jen s velikým přimhouřením oka, protože tržní představení bylo až v roce 1977 a patent je z roku 1982. Za generaci se považuje alespoň 25 či 30 let. Obhájit, bohužel, nelze ani, že "máslo" označuje jen charakteristickou vlastnost výrobku. Pro to je podle právníků prý zapotřebí, aby bylo jinak totálně nezaměnitelné se skutečným máslem. To by splňovalo třeba hnědé arašidové nebo čokoládové máslo. Mimochodem, žádná výjimka podle přílohy, kterou cituje kolega Březina, dosud nebyla akceptována. Produkt je dle Komise akceptovatelný po zvýšení obsahu mléčného tuku na 39 %.

Novelizace normy je jistě možná. Ale není to v pravomoci Parlamentu. To by musela ČR vyjednat s členskými státy a s Komisí. Až to předloží Komise, Parlament to může schválit, ale jen ve znění, se kterým budou souhlasit členské státy (Rada). Zatím s tím ČR ani nezačala. Ale zaptají se potom, proč jsme dávno neposkytli výrobcům na přejmenování pomoc, když ročně z Unie dostáváme desítky miliard zemědělské pomoci...
15. 05. 2011 | 12:39

modrý edvard napsal(a):

"Europoslance neplatíte. Jsou placení čistými plátci do pokladny EU a to Česká republika opravdu není. Za členství v EU letos dostaneme přes 50 miliard, tedy za každého europoslance dostane letos ČR přes 2 miliardy korun."
To znamená, že naše příspěvky do EU jdou jen na některé účely, tedy "do pytle, ze kterého se neplatí provoz parlamentu"? Já jsem si myslel, že v rozpočtu se dají všechny peníze na hromadu, a až potom se rozdělují. Děkuji za odpověď.
15. 05. 2011 | 18:29

Hugo napsal(a):

Pendlování do Strašburku a pomazánkové máslo jsou dva body definující osu, kolem které se otáčí EU.

Byly doby, že jsme Evropu považovali za krásné, žádoucí místo. Být Evropan pro nás znamenalo být kulturní, být humanista, být demokrat.
"Ale jak mně ten sen voklamal", zpívá prozřelý básník v lidové odrhovačce.

Věřím, že pan Havel nakonec splní své poslání a objasní nám, proč musíme trpět kvůli nějakému produktu tukového průmyslu. Zato rozhodně nečekám, že nám někdy vysvětlí, co se stálo s národním majetkem.
15. 05. 2011 | 23:58

Zacheus napsal(a):

Jiří Havel. Pane docente, děkuji
za odpověď.

P.S. Jen mě tak napadá, jestli EU nemá k řešení jiné problémy, než pomázánkové máslo: -).
16. 05. 2011 | 20:02

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy