Dva dny s korejským buddhismem

02. 08. 2012 | 13:28
Přečteno 1820 krát
Seznámit se s Buddhou, lépe řečeno s buddhismem můžete v Koreji i za dva dny. Alespoň tamní buddhistické chrámy nabízejí turistům a zájemcům tak dlouhé pobytové exkurze do duchovního světa, které se v zemi ženšenu a kimčchi nazývají zkomoleně anglicky "templestay". Nutno říct, že je to zajímavý zážitek, který je částečně i trochu bizarní. Možná svědčí nejen o současném prožívání posvátna, ale také o samotné korejské kultuře představující příklad nedávno ještě rozvojové země, která se hrne naopak za modernitou, hichtechem a ekonomickou mocí.

Na jedno odpoledne, noc a dlouhé ráno se stanete mnichem navlečeným do oranžových kalhot připomínající mundúr vězňů z Guantánamu. Nafasujete tričko ohlašujícím svým nápisem, že vaše cesta k sobě samému právě začala. V neposlední řadě musíte vydat mobil korejským průvodcům dohlížejícím přísně nad tím, abyste se na chvíli vzdali moderního konzumního života plného mámivých lákadel a utrpení z deadlinů, komunikování reportů a meetingů.

Moje zasvěcení se odehrálo v chrámu Bongeun nacházejícím se kupodivu v centru supermoderní zástavby soulské čtvrti Gangnam, kde kolem sviští auta a tyčí se moderní mrakodrapy. Bylo to asi praktické pro kolegy ze Samsungu, kteří to měli kousek si odskočit za duchovnem, energií stromů či vycházku místním parčíkem.

Korejský kurz buddhismu učící člověka pokory, skromnosti i vzdávání se přebytečných lákadel světa měl stejně tak poněkud zrychlený program. Blazeovaným mnichům připomínajícím moudré vojevůdce z vlasteneckých filmů pomáhaly dobrovolnice - tedy stárnoucí Korejky hledající po odrostlých dětech nový smysl života.

Teď si skočíme na bohoslužbu, pak dvacet minut čajového obřadu s ochutnávkou dvou nálevů. Výroba lotosového květu z krepáku a po výtvarce nácvik klanění se Buddhovi na žíněnce. Hlavně choďte ve dvojstupu, děvčata levou ruku sepnout přes pravou, chlapci pravou přes levou, abyste ctili posvátnost místa.

Člověk se připadal jako zpátky ve škole, kde vás učili sedět rovně. Byli jste na táboře, kde průšvihářům hrozili odepřít večeři, pokud si nesloží řádně spacák. Korejský způsob duchovního poznání se pokouší očividně spojit prastaré náboženské rituály s moderním smyslem pro výkon a rychlost, aby oslovil dnešní lidi.

Přejímá klasické obyčeje, podle nichž máte po sobě např. pít vodu vzniklou mytím vlastního nádobí, aby ani zrnko nepřišlo nazmar. Zároveň se vám náboženství servíruje jako turistický zážitek all inclusiv pro "malé děti". Takže nad chrám kreslí pestrobarevné postavičky z animovaného seriálu vzývající na obláčku příchod nejvyššího.

Co je nejpodivnější, s ničím se tu nezdržují, nad ničím nerozpakují - a nejméně pak nad samotným vysvětlováním smyslu buddhistické věrouky. Na jedné straně dostanete klasifikaci nejrůznějších sekt či slavných mistrů. Ale s překladem foneticky psané duchovní písně, kterou máte společně s davem odbroukat, se už nikdo neobtěžuje.

Dělej to jako ostatní, protože se to tak má. Hlavně nezdržuj! Jinými slovy se máte podřídit kolektivu a pitomě se neptat. Vždyť je to v Koreji zbytečné, neboť starší, nadřazenější, rodiče, šéfové atd mají stejně nakonec pravdu. Takže jaképak copak.

Největší korejský záhul ale začal na druhý den budíčkem o půl čtvrté. Vytáhli nás z postele na první mnišské bubnování a zvonění, než nás čekalo sto osm poklon Buddhovi. Z rádia se linula téměř filmová hudba jako z Titaniku či Pirátů z Karibiku, kterou doprovázel předčítač oznamující všechny důvody, proč stojí za to žádat Boha o milost.

Přiznám se, že jsem při padesátém přestal vnímat jakýkoliv obsah sdělení - a jen mechanicky s sebou mlátil o žíněnku a cvičil dřepy. Teprve v tom okamžiku se mi vyprázdnila buddhisticky mysl - byť jsem zažíval "psychózu" běhání na pásu, u něhož normální člověk počítá každou minutu, aby už bylo po všem. Unaven, zmožen, nevyspalý jsem byl zralý na meditaci.

Byť jsem si skoro v posedu s nohama přes sebe skoro vykloubil pánev, byl to asi největší zážitek celého pobytu. Dostavil se zvláštní pocit míru a mlsání duchovního klidu. Myšlenky se stávaly lehčí a nenuceně plynuly myslí podřimujícího turisty v prérii... Nechci to soudit, jestli toto je moderní náboženství anebo jen dvoudenní úleva od života v materialismu, kdy si zajdete zacvičit mezi mnichy a dáte dietu bez smažených kuřat. Jestli můžeme ještě pocítit svátost obcházení pagody, aniž byste si připadali jako na Karlově mostě.

Lze se obávat, že moderní lidé znovu touží po něčem archaickém, po jednoduchých a instiktivních odpovědích. Přáli by si mít z náboženství znovu dobrodružnou bojovku, kde sbíráte tajné indicie nebo čarujete s vlastním tělem. A nakonec ten nejlepší vyhraje propocené tričko, které mu nechají na památku. Možná. Dost možná jsem zároveň zažil demonstraci asijského pocitu sounáležitosti, jenž nedůvěřivý Evropan nedocení. Neboť neustále pokládá otázky, vzpouzí se svým zdravým rozumem, anebo se alespoň posmívá...

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Martin napsal(a):

Vstanete-li ve 3:30 budete mít mysl prázdnou i v Praze, na to nemusíte vážit cestu do Koreje a absolvovat infantilní hry v nějakém chrámu.
02. 08. 2012 | 13:38

resl napsal(a):

M. Procházka : "Dost možná jsem zároveň zažil demonstraci asijského pocitu sounáležitosti, jenž nedůvěřivý Evropan nedocení. Neboť neustále pokládá otázky, vzpouzí se svým zdravým rozumem, anebo se alespoň posmívá."

třeba by budhistu zase nebavilo sedět v české hospodě, tlachat a kupovat si vzájemně rum. A tak je to správně, každému jeho svobodu ponechat a taky nepřemýšlet co je lepší.
02. 08. 2012 | 14:24

MP napsal(a):

Pardón, ale tady nebylo o rumu ani slovo. Jde přeci o něco zcela jiného.
02. 08. 2012 | 15:58

resl napsal(a):

MP,
promiňte, ale chtěl jsem jen srovnat názor autora s názorem nebudhisty. samozřejmě, že mu neberu jeho zážitek, jen si nejsem jist, zda bych neměl jiný. toť vše.
02. 08. 2012 | 16:35

Aleš Vyhnal napsal(a):

Podřimování nemá s meditací nic společného.
02. 08. 2012 | 16:55

malborka napsal(a):

teprve po nějakém tělesném útrpu si člověk uvědomí krásu i smysl meditace
ale podřimováním se nemůžete dostat do meditační úrovně, takže nevím, jestli jste to pojal správně, takže příště si dávejte pozor, neboť byste se ochudil o jiné zážitky spojené s meditací
přesto to muselo být krásné
02. 08. 2012 | 18:03

Maximus napsal(a):

Faktem je, že budhismus v minulosti nikoho neznásilňoval a nenapravoval jako třeba křesťanství či islám. Tedy alespoň jsem o tom neslyšel. Nechám se poučit! Navíc budhismus měl ze všech náboženství nejblíže k fyzičnu jako třeba jóga či bojová umění. I když nejsem věřící, je mi budhismus z těch všech ismů opravdu nejsympatičtější!
Pěkný večer všem!
02. 08. 2012 | 21:03

Ateista napsal(a):

Pozor! Buddhismus není až tak náboženství jako především filosofický směr a životní postoj.
02. 08. 2012 | 21:30

Buvol napsal(a):

Ještě že to nebyly dva dni s korejským katem ....
02. 08. 2012 | 21:42

Baba napsal(a):

Budhismus pravděpodobně získává v České republice víc příznivců než křesťanství a islám dohromady.
03. 08. 2012 | 07:19

Milan C. napsal(a):

Jiný výčet prospěšných aktivit, který nalezneme již v nejstarších textech, je následující:

10 základen záslužného jednání:

1.štědrost
2.etické chování
3.kultivace mysli meditací
4.úcta
5.služba
6.dělení se o získaný prospěch s ostatními
7.mít radost z prospěchu druhých
8.seznamování se s Buddhovým učením
9.vyučování Dharmy
10.opravování svých mylných názorů

Zdroj: http://www.buddhismus.cz/zaklad.html
03. 08. 2012 | 11:34

Čochtan napsal(a):

"Evropan ... neustále pokládá otázky, vzpouzí se svým zdravým rozumem, anebo se alespoň posmívá... "
Dobrý popis Evropana. Jak to dopadá, když se zdravým rozumem nevzpíráme vládnoucí ideologii jsme už viděli. Nacionální socialismus, komunismus a politická korektnost.
03. 08. 2012 | 11:37

Čochtan napsal(a):

Milan C.
Tato pravidla najdete více méně u většiny spolků. Od františkánů po skauty.
03. 08. 2012 | 11:42

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy