Příliš chytří lidé jsou zhoubou pro ekonomiku

22. 08. 2013 | 22:29
Přečteno 16840 krát
Hospodářský vzestup je založen na podnikavosti, nápadech a odvaze riskovat. To vše se neobejde bez zdravé sebedůvěry, bez víry ve vlastní schopnosti a životaschopnost rozjížděného projektu. Kapitalismus stojí na lidech, kteří mají vizi, znalosti a zkušenosti a také dostatek nezbytného optimismu. Díky těmto lidem máme chytré telefony, sociální sítě a vyhledávač, jehož jméno jistě znáte, a pokud ne, můžete ho snadno a rychle vygooglit.

I čtenáři tohoto článku se může přihodit (pokud k tomu již nedošlo), že se mu v hlavě vylíhne originální nápad – představa výrobku či vylepšení, za které budou lidé ochotni zaplatit. Nadšeni se dáte do práce – začnete sestavovat podnikatelský plán, shánět financování a vymýšlet chytlavé reklamní slogany. Náhle se objeví šťoural, který vám začne „radit“, abyste se na to raději vykašlali, přestali si stavět vzdušné zámky a místo plánování a shánění si raději pustili televizi a otevřeli lahváč. Dost možná takového chytráka odkážete do patřičných míst. Problém je, že tímto „chytrákem“ je laureát Nobelovy ceny Daniel Kahneman.

Ve své úspěšné knize Myšlení rychlé a pomalé Kahneman nemilosrdně odhaluje iluze, kterým se oddáváme. Podle průzkumu z USA, ve kterém měli podnikatelé odhadnout svou šanci na úspěch na stupnici 0-10, si plných 81% dotázaných přisoudilo hodnotu 7 a vyšší. Třetina dotázaných uvedla, že pravděpodobnost jejich neúspěchu je nulová. Růžovější brýle si američtí podnikatelé snad ani nemohli nasadit. Ve skutečnosti pouze 35% malých podniků přežije období pěti let. Kahneman dává k dobrému příhodu, kdy se s manželkou ubytoval v prázdném motelu na opuštěné silnici uprostřed lesů. Motel vedl sympatický mladý pár. Mladí manželé se netajili s tím, že motel pořídili velmi levně, protože předchozích šest nebo sedm majitelů zde neuspělo. Dalších komentářů netřeba.

Ano, začínající podnikatelé jsou nadměrně sebejistí, přeceňují své schopnosti a opomíjí sílu konkurence na daném trhu. Jenže část (i když malá) z nich se přece jen uchytí a přinese inovaci, která nějakým způsobem zkvalitní náš život.

Nabízí se paradoxní myšlenka: Kdyby všichni lidí byli racionální, předvídaví, znalí statistik a sebekritičtí, nemusela by to být změna k lepšímu. Podnikatelské štěstí by nikomu nepřálo, protože by mu nikdo nevyšel vstříc.

Sotva bychom dnes létali přes oceán, kdyby si na počátku letectví řada odvážlivců nezlámala kosti. Slovo „iracionalita“ má hanlivý nádech, ovšem jsou případy, kdy musíme být paradoxně za existenci lidské iracionality rádi. Racionálně opatrní lidé by k technologickému pokroku přispěli mnohem méně než šílenci, kteří se do svých projektů vrhají po hlavě.


Publikováno na ipoint.cz

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

kokoshka napsal(a):

Nevim o čem piše autor blogu,to je oslava kapitalismu nebo co?No no...
Jina vec mi vrta hlavou,elena,my všichni starneme!Pochop to,nikdo z nas už nebude mladši,stoji za to ukončit stare hadky a odložit zbrane?Ostatnich se to netyka!
Ale jestli nezvoliš mir,jestli chceš mermonoci mne nenavidet,ja tobe duvodu pro nenavist stvořim vic než dost,ty viš že to dokažu!
22. 08. 2013 | 22:41

kokoshka napsal(a):

Ten človek mel přijmeni Ford?Henry Ford.
Pan Ford od prosteho automechanika se vypracoval do majitele nejvetši automobilove korporace na svete,"mužete koupit jakekoliv auto jakekoliv barvy ale s podminkou že to bude černy Ford"-prohlasil v reklamnim sloganu,Ford vyrabel auta v Detroitu kde dal praci tisicum lidi a ne sbiral šmejd na činske lince!
22. 08. 2013 | 23:02

Yosif K napsal(a):

Nejlepší "MAST" na inovace je socík - zřízení poskytující každému pracujícímu absolutní socální jistoty - pokud nechce vymějšlet něco novýho.

Vzpomínám si na článek s člověkem kterej začátkem padesátejch let byl ve vývoji transistorů. Chtěli rozjet poloprovoz místo laboratrní výroby. Dostali pořádnej sprdunk od nadřízenejch orgánů - měli si ´vzpomenout PŘED ZAČÁTKEM PĚTILETKY, inkousti potroublí. Takhle s těma svejma kravinkama budete muset dalších pět let počkat. A nejel přes to vlak.

NAKONEC BYL HLAVNÍ ZDROJ INOVACÍ NĚCO OMĚŘIT ŠUPLEROU CO FRČELO NA ZÁPADĚ A BYLO JASNÝ ŽE JE TO SUKCES. Nebo raději rovnou koupit licenci - ušetřily se peníze za soudy.

Zkoušet něco co se nemuselo podařit bylo za socíku o nervy a o kriminál. I Wichterlemu komanči zakázali dělat na čočkách v práci, první kusy udělal doma na Merkuru.


Avanti o Popolo, alla riscosa!
Bandiera rosa, bandiera rosa!
22. 08. 2013 | 23:22

Yosif K napsal(a):

Fordova fabnrika byla úspěšná tak dlouho dokud držel odbory za branami fabriky.
Tři největší americký automobilky přivedli ku krachu odbory.
22. 08. 2013 | 23:23

Pradědek Čech napsal(a):

Motel uprostřed lesů na opuštěné silnici. To je sen. Hospoda na mýtince.
22. 08. 2013 | 23:34

hujeroskeptický modrý pohůnek napsal(a):

Bandiera rosa

Hospodářství kapitalistického Česka přivedli ke krachu překabátění neobolšáni s.Nečas, s.Topolánek, s.Kalousek, s Josífek ...a podobní modrosvazáci. Stačilo být tam kde jsou(tj. u rudéjch) a mohlo být Česko tam kde bylo, před jejich nemohoucností.
22. 08. 2013 | 23:36

Papouch napsal(a):

Yosif K: to neni specifika realneho socialismu, podobne funguje jakakoli velka organizace (my v praci konkretne jedeme na triletky + trimestry, tj mame rozplanovano do cca 2020), Lee Iacocca tuto "pruznost" nazyval "melasova zed"

podstatne rozdily proti socialismu:

- plan neni dogma a meni se, nekdy dost podstatne

- kdyz se vyskytla potreba vyvoje neceho inovativniho, treba postavit monopost F1, resilo se to nakupem firmy, ktera pak fungovala mimo obvykle procesy a jeji sef reportoval primo panu generalnimu
22. 08. 2013 | 23:44

Papouch napsal(a):

hujeroskeptický modrý pohůnek:

"mohlo být Česko tam kde bylo, před jejich nemohoucností"

To myslite prumerny plat plusminus 150 Euro, doplnene draty a strelbou na hranicich aby tu vubec nekdo zbyl?

Dneska neni problem vydelavat v Bavorsku 1500 Euro cisteho a vic, staci na to ridicak C+E+profesni prukaz+zaklady nemciny, tedy zadna extra kvalifikace - a presto nejakou masovou emigraci nepozorujeme.
22. 08. 2013 | 23:54

hujeroskeptický modrý pohůnek napsal(a):

papouch

tím myslím, že ve vedení státu neměli být nikdy neschopní škudci v té naši drahé vlasti.
23. 08. 2013 | 00:00

hujeroskeptický modrý pohůnek napsal(a):

Určitě bude stačit, když tam nebudou SAMOZVANÍ modří premianti!

Pak určitě zase ekonomika ozdraví a opět poroste, tak jako za nedávné blahé doby jsme byli zvyklí za vlád levicové Sociální Demokracie.
23. 08. 2013 | 00:32

k.e. napsal(a):

Josife
vy byste, při vaší inteligenci a rozsahu hospodářských znalostí měl přednášet referáty na schůzích Bilderbergu.
Tady je vás škoda.
Já teda vím, že podle editora těchto stránek taková skupina neexistuje a diskutovat o ní je nekorektní (a už vůbec ne strukturované), ale stejně.
Tam by vo vás stáli.
To je taková Státní plánovací komise ve velkym, kvůli které Evropa odchází do pr.., pardon, do pozadí.
23. 08. 2013 | 01:04

muromec napsal(a):

No jo, po každém geniálním iracionálním bláznu ale musí zpravidla přijít jeden racionální vychcanec, který sny iracionálního blázna dovede zpeněžit. Iracionální bláznové, jakkoli geniální (viz kupř. Tesla) obvykle jak začínají, tak i skončí. Na jejich důmyslnosti nebo i genialitě zbohatnou většinou úplně jiní lidi (i když jsou jistě i výjimky.) Nejsem geniální ani vychcaný, ale kdybych se měl ještě jednou narodit, a chtěl mít šanci zbohatnout, bral bych to druhé.
23. 08. 2013 | 05:12

Ládik!!! napsal(a):

Článek o parazitech.
23. 08. 2013 | 05:43

Kulajdapampárovitá napsal(a):

Pokud by platil tento titulek, pak by Česko bylo velmocí. Není.
( Jen na okraj: název blogu je zcela v rozporu s jeho závěrem.)
Čím jsou lidé vzdělanější a kultivovanější , tím více pochybují. Což však vůbec neznamená,. že nemají odvahu pouštět se do nejistých podniků. A tím více si uvědomují, že jejich snažení nemusí přinést výsledek.
Ostatně, ve většině západních zemí není krach sebelikvidační. V Česko ano.
Velmi záleží na společenských poměrech. V Česko je být vzdělaný a chytrý zcela v rozporu s většinovou ideou sazka, sportka, losovačka, kamarád, teta, strýček a ČEZ.... Také tak země vypadá: montovna. A veřejnost ve své většině říhá blahem.
Mimochodem, proč asi ´únik mozků v Česko převýšil konec šedesátých let?
23. 08. 2013 | 05:53

Kulajdapampárovitá napsal(a):

Jen tak na okraj: jen namátkou - Kant, Sartre, Woody Allen, Mlan Kundera či Karel Marx jsou jistě ekonomicky úspěšnější než většinový českopodnik typu "dlažba Best", "Zetor" a "CZ".
23. 08. 2013 | 05:57

born65 napsal(a):

Papouch napsal (23:54):
[cit.: Dneska neni problem vydelavat v Bavorsku 1500 Euro cisteho a vic, staci na to ridicak C+E+profesni prukaz+zaklady nemciny, tedy zadna extra kvalifikace - a presto nejakou masovou emigraci nepozorujeme.]
Skvělá ukázka myšlení dnešního "úspěšného"; díky takovým je právě ČR tam, kde je. Jakmile něco trochu umím, vy.eru se na vlastní zemi a jdu sobecky hákovat na Západ. Žádné vlastenecké myšlení, jaké měl Tomáš Baťa, Alois Nehera a další - vybudovat firmu / podnik, který by i tu vlastní zemi a lidi v ní pozdvihl a ukázal světu, že Češi, Moravané a Slezané něco umějí. Dnes? Národ gastarbeiterů v cizích montovnách. Pokud tu něco z minulosti zbylo, ihned to prodat cizí konkurenci, pokud možno i se značkou, a peníze nasypat do nemovitostí a jachet v Toskánsku, na Ithace, v Dubaji a pod.
Pak se divíme a ošklivíme (sami sobě).
23. 08. 2013 | 06:16

Ládik!!! napsal(a):

Příliš chytří jsou opravdu zhoubou pro ekonomiku - odvádějí totiž velké daně a dávají tak vyrůst mohutné přerozdělovací spotřební skupině - levici. Ta je jako jmelí, svého hostitele zahubí a málem zdechne samo. Teď toho budeme svědky v přímém přenosu. Dementi radostně křepčí kolem ohně.
Naštěstí má příroda obranný mechanismus: chytrý člověk s zavčasu řekne, že horlivec je horší, než blbec - a zvolní tempo, zpomalí růst (zpomalí tím možný pád), sklidí ovoce dřív, než přiletí špačci, odkloní tok - dá se tomu říkat různě.... Levice tímto opatřením trochu zhubne a zachrání se tím od puknutí přebytkem. Narodí se noví chytří a noví levouni a děj se opakuje.
23. 08. 2013 | 06:17

Xaver napsal(a):

Chytří nezahálejí, ale ani se nesnaží vymyslet něco užitečného.
Chytří jedou v dotacích.
Např. roztočit dotace na stavbu rozhledny v polích, a něco si přitom posbírat, to nemá chybu.
23. 08. 2013 | 06:46

Klaus napsal(a):

Pane Petrák,

větší hloupost jsem zatím nečetl. Ten palcový titulek stačí a nemusím číst dále.

Jedinou zhoubou pro ekonomiku, jsou nekompetentní lidé ve státní i soukromé sféře a obyčejní "chytří-vychytralí" zloději.
23. 08. 2013 | 07:48

Občan napsal(a):

Daniel Kahneman NENÍ nositelem NC, protože žádná NC za ekonomii nikdy neexistovala a neexistuje.

Co se podnikání týče, tak ten, kdo uvažuje o podnikání, by zejména neměl mít žádné morální zábrany a EQ. Pokud něčím takovým adept onemocněl, neměl by se nikdy do podnikání pouštět.
U Kahnemanových soukmenovců jsem si 100% jist, že ničím takovým netrpí.
23. 08. 2013 | 08:11

Občan napsal(a):

born65 napsal(a):
"Papouch napsal (23:54):
[cit.: Dneska neni problem vydelavat v Bavorsku 1500 Euro cisteho a vic, staci na to ridicak C+E+profesni prukaz+zaklady nemciny, tedy zadna extra kvalifikace - a presto nejakou masovou emigraci nepozorujeme.]
Skvělá ukázka myšlení dnešního "úspěšného"; díky takovým je právě ČR tam, kde je..."

Přesně.
Protože 1500 euro netto je jen pár frfníků nad obecně uznávanou (neí upravena zákonem, ale resortními KS) německou minimální mzdou (obvykle 8 euro/hod.). Chtěl bych vidět Papoucha, jak by z toho speciálně v Bavorsku žil :o)
Ona to, ostatně, není u TIRáka nijak závratná mzda ani v ČR. Spíš takový trochu lepší průměr...
23. 08. 2013 | 08:18

neo napsal(a):

Občan:

další lež, ze které jste usvědčen:

Ano, je možná kontroverzní, byla založena později na počest Nobela bankou, ale nemůžete tvrdit, že neexistuje.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Nobelova_cena_za_ekonomii

http://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Nositel%C3%A9_Nobelovy_ceny_za_ekonomii
23. 08. 2013 | 08:22

martin_ka napsal(a):

yosif:

já to vidím pozitivně
krach automobilky= míň aut = lepší životní prostředí
23. 08. 2013 | 08:31

neo napsal(a):

Pane Petráku:

to jste si zde slušně káknul do bot.
Vy si dovolujete tvrdit, že kapitalismus stojí na lidech, kteří mají vizi, znalosti a zkušenosti a také dostatek nezbytného optimismu? Vy nevíte, že stojí na dříčích u pásu a rolníkovi co v potu tváře dobývá chléb?

Nevíte, že znalosti nejsou důležité, že důležité jsou podle zdejších borců jen známosti?

Nevíte, že zkušenosti nejsou k ničemu, protože zkušený je straý a jako takový jak praví s oblibou pan Občan, NEMÁ ŽÁDNOU ŠANCI ?

Nevíte, že optimismus je znakem hlouposti? To zde opakují chlapci z leva neustále. Moderní je pesimismus, věčně nadávat a z vlastní neschopnosti obviňovat jiné... nově jsou to třeba romové, homosexuálové, ale i židé , politici, bankéři..atd stačí si vybrat.
nakonec jste šťouraly označil za ty hochy s lahváčem na gauči...no to bude vaše smrt :)
23. 08. 2013 | 08:32

Martin napsal(a):

Autor je naprostý blázen. Hospodářský vzestup je založen především na inovacích a inovace nenavrhne nějaká cvičená opička, ale naopak ti příliš chytří lidé. Ovšem tito lidé až na malé výjimky neorganizují následnou podnikatelskou činnost s touto inovací, nýbrž práva na inovace zakoupí nějaký investor, takže problém neexistuje.
Obchodník a hoteliér nám hospodářství moc nezvedne, na to potřebujeme právě ty chytré hlavy.
23. 08. 2013 | 08:32

martin_ka napsal(a):

martin:
když já mám trochu problém s tou definicí "chytrosti"
co to vlastně je?
znám pár lidí co jsou v jistém oboru skoro až geniální ale nedokážou si v sámošce koupit ani rohlík.....chci říct, že bez podpory těch tzv. blbých by umřeli hlady a nevyinvenovali by nikdy nic
23. 08. 2013 | 08:37

Občan napsal(a):

Martine,
problém naopak existuje. Výrobní prostředky jsou dnes natolik inovované, že na Zemi najednou začalo přebývat asi tak 5 miliard lidí.
Naprostá většina z nich si nikdy v životě nekoupí žádný hypersofistikovaný a megainovovaný výrobek, protože na něj nikdy nebude mít peníze. A těch, co na to neustále inovované ještě prachy mají, poslední dobou záhadně ubývá.
Nějak se Vám to tržní perpetuum mobile zaseklo...
23. 08. 2013 | 08:45

Martin napsal(a):

martin_ka: To se samozřejmě nevylučuje, mnoho chytrých lidí je zároveň nepoužitelných pro praktický život, takže jsou závislí na pekaři co jim upeče chleba, ovšem pekař nevymyslí inovaci automatické pekárny pro zajištění hospodářského vzestupu, to dělají právě ti chytří lidé.

Občan: A kde byla řeč o zaměstnancích ? Bavíme se o vlivu chytrých lidí na ekonomiku.
Co se týká vašeho tématu mimo mísu, tak o to se nebojím, jeden z vrcholů inovace mobilní telefon, si začali pořizovat i lidé co nemají doma pitnou tekoucí vodu ani elektrickou přípojku.
23. 08. 2013 | 08:55

rejpal napsal(a):

Na čem co stojí.
Jeden velmi slavný vědec a vynálezce ještě za komunistů měl kolem sebe kvalitní tým lidí. Když se podařilo něco vykoumat a nápad měl on, postavil do popředí sebe s tím, že nápad je to hlavní, ostatní jen pomáhali. Když měl nápad někdo z jeho týmu, postavil do poředí sebe s tím, že nápadů je spousta, ale důležité je nápad prosadit a postarat se o jeho realizaci.
A tak jako spousta jiných ve své ješitnosti nepřipustil, že každá věc vyžaduje celý řetěz - článek, který má nápady, článek, který je dotáhne do finální podoby, článek, který tu podobu vyrobí, a článek, který ji prodá. Jeden bez ostatních nemá šanci. Ledaže by všechno pohromadě bylo v jedné osobě -:))
Ono je to totéž jako s hloupými spory, zda má být vděčný zaměstnanec, že mu podnikatel dá práci, nebo podnikatel, že pro něj někdo chce pracovat.
23. 08. 2013 | 09:14

Občan napsal(a):

Martine,

pekaři sice nevymyslí AUTOMATICKOU pekárnu, ale zato jich na to konto několik desítek přijde o práci. Nahradí je JEDEN ajťák, JEDEN opravář a pár týpků s kamiony na zavážení surovin do AUTOMATICKÝCH velkozásobníků.
Hospodářský vzestup se tudíž nedostaví, protože ti pekaři nebudou mít na nákup automatizovaného pseudopečiva.

Pořád ještě nechápate PROČ se Vám to perpetuum mobile zadřelo?
23. 08. 2013 | 09:20

rejpal napsal(a):

Občan
Vždyť právě proto vznikl sociální stát. Je to jediná šance, jak při společenském zaměření na konzum může to perpetuum mobile fungovat (jak dlouho, to bych nechal moudřejším hlavám).
Pokud chci odbourat sociální stát a nezardousit ekonomiku, musím přijít s úplně odlišným konceptem a ten prosadit (což bez nějaké globální krize bude hodně těžké).
Proto mě vždycky fascinuje, když někteří fundamentalisté volají po trhu bez přívlastků. Zapomínají, že ten trh netvoří jen nadnárodní firmy, banky a další vecí hráči. Jsou sice podstatné, protože mají velkou sílu, ale těch ostatních je zase mnohonásobně víc.
Naši předkové byli moudří, když říkali "dej krávě do držky, kráva ti dá do dížky". Někteří z těch dnešních to chápou až moc doslova, a pak se diví.
23. 08. 2013 | 09:30

neo napsal(a):

Občan:

kupujte si pečivo z neautomatické pekárny a nebude mít pro koho péct a kupujte od pekařů a budou mít zas práci...
23. 08. 2013 | 09:42

martin_ka napsal(a):

Martin:
s tím samozřejmě souhlasím
já jenom říkám že si nejsem jistý jestli ten tzv. hospodářský růst je to nejlepší po čem bychom měli prahnout

k uvedenému příkladu říkám, že mi ten starý chleba bez inovací chutnal líp než ten dnešní s inovacemi
23. 08. 2013 | 09:44

martin_ka napsal(a):

rejpal:
dneska je až příliš lidí kteří by rádi tu dížku ale bez držky.....a při své chytrosti si neuvědomují (nebo možná uvědomují , ale je jim to jedno) že to prostě dlouhodoběji nejde
23. 08. 2013 | 09:46

JardaV napsal(a):

V prvních dnech na VŠ jeden z vyučujících pronesl tuto myšlenku : když už jste se
sem dostali (po přijímačkách),tak na vystudování nejspíš máte schopnosti.Ale bez
olověného zadku dostudujete jen se štěstím.Chtěl tím říci,že nejen předpoklady,
ale důsledná a vytrvalá činnost je nedílnou součástí úspěchu.A tak je to i s podnikáním.Když už má člověk myšlenku,tak za ní musí jít i třeba "krajem bídy",
protože seběobětování přesvědčí ostatní,že to myslíte vážně.Samozřejmě motorest
v lese bez marketingu je odsouzen k dožití.Ale i motorest v lese s dotažením do konce
může fungovat.Je s podivem,že na to šest majitelů nepřišlo.I kdyby to měl být
šmajchl motorest pro milence všeho druhu.Těm by to,že je v lese,naopak vyhovovalo.

Pro Matina

Je s podivem,že dnes,kdy existují plně automatizované výrobní provozy,lidi stále ještě chodí do práce na 8 a více hodin.Ono to asi bude o něčem jiném - o harmonickém rozvoji společnosti.A o odstranění parazitů ze společnosti - nejen sociálních,ale i těch,kteří odvážejí zisky ze země.Je naprosto vyloučeno,aby se za života člověka mohl harmonizovat život na tak rozsáhlém území,jako je EU,když polovina lidí žije hezky v teplíčku,kde je k práci po stalení nic nenutilo
makat víc než stačí.
23. 08. 2013 | 09:47

neo napsal(a):

IZER a havíři

www.youtube.com/watch?v=eic1-2l0PdE
23. 08. 2013 | 10:09

rejpal napsal(a):

martin_ka
Ona je vůbec móda si z různého "spojeného nádobí", jak by řekl Grossmann, kdyby tady byl, vybrat jen část. Třeba svoboda a odpovědnost (nebo komptenece-odpovědnost) je typickou ukázkou. Ale i pravice-levice. Takové věci fungují jen chvíli nebo vůbec.
23. 08. 2013 | 10:10

xx napsal(a):

Za socialismu bylo nápadů spousta a hodně jich bylo dotaženo do fáze prototypu. Byli konkurenceschopné i na západě. Jděte se např. podívat do muzea Škody Auto.

Ale špatná alokace kapitálu, jeho projídání a plýtvání zabránili realizaci produkce.

To jsou jasná fakta a důkazy že za socialismu měla ekonomika vestavěnu zásadní systémovou vadu, socialismus. Tedy centrální plánování a absenci tržních mechanismů ( neviditelné ruky trhu ). Tím došlo k postupnému zaostávání nejen v inovacích produkce ale také k chátrání výrobních prostředků a zoufalému nedostatku investičních prostředků.

Zkrátka, když podnikům seberete kapitál a použijete ho na dotování cen potravin, lidé sice budou mít chvíli radost z levnějšího chleba, ale jen do té doby, než se důsledky sebraného kapitálu projeví v nekvalitní produkci a výpadcích dodávek.

Tohle chápe každý, kdo nemá na očích a uších klapky ideologie o poctivé práci a nárocích stejně velkých žaludků.
23. 08. 2013 | 10:19

marxík napsal(a):

Jak správně poznamenává Občan. Perpetuum mobile zvané kapitalismus stojí na možnosti rozpoutat světovou válku. Tato možnost už padla, páč tentokrát by se válečné strasti přímo týkaly i těch, kteří kdysi podporovali pana Hitlera, a tak padne i chudák kapitalismus.
Užívejme si proto každé hodiny, kterou můžeme strávit v jeho přítomnosti.
23. 08. 2013 | 10:37

Gustáv Kočí napsal(a):

Příliš chytří lidé jsou zhoubou pro ekonomiku.

Tak to bysme se měli mít jako v RáJi, ne?!
23. 08. 2013 | 10:39

modrý edvard napsal(a):

Myslím si, že inovace přinášejí především lidé, které baví přinášet inovace. Někteří přitom zbohatnou, jiné ne.
23. 08. 2013 | 11:08

hujeroskeptický modrý pohůnek napsal(a):

pravice opět ukázala...

že problémy a to nejen v Česku způsobuje jejich pravicová politika a její pravičácká ideologie nerovnosti.

Proto zřejmě budou důkladně vymytí pseudopravicoví voliči neustále nesvéprávně kroužkovat své plzenské študenty, jako jsou tvrdě zkompromitovaní jejich pravicoví guru trfikanti např.: hošík Benda, zlatokopka Řápková a pod. pravicová študentská elita či si budou instalovat do svého inteligenčně "geniálního" pravicového vedení nevzdělance jako svou novou Velkou Vůdkyni M.Němcovou. Co dodat, snad konečně tato strana "premiantů" skončí po těchto volbách tam, kam patří tj.: na politickém krchově historicky znemožněných pravicových dinosaurů.
23. 08. 2013 | 11:11

hujeroskeptický modrý pohůnek napsal(a):

P.S.: pravicová elita = OBYČEJNÁ jelita.
23. 08. 2013 | 11:15

xx napsal(a):

hujeroskeptický modrý pohůnek: Vřele s Vámi souhlasím. Skutečně tato pravicová politika zvyšování daní a státních regulací vede k úpadku a bídě.

Jako pravicový volič si nepřeji nic jiného, aby už ODS zmizela v propadlišti dějin a chovám naději, že i ostatním pravicovým voličům dojde, že zvyšování daní, poklonkování Bruselu a byrokratizace společnosti opravdu není cesta k bohatství a prosperitě.

Ale kdo ví, lidé jsou různí a všichni mají bohužel volební právo, i když jejich vrcholným výkonem který kdy v životě dokázali bylo, naučit se číst, psát a malou násobilku.

To se pak nelze divit, že pravicová strana uspěje s byrokratickou politikou levého středu.
23. 08. 2013 | 12:12

SuP napsal(a):

xx -
(23. 08. 2013 | 12:12)
Taky přemýšlíte o Machovi? Já už jo.
;-)
23. 08. 2013 | 12:34

xx napsal(a):

SuP: myslíte k volbám ? Nikoli, již jsem je volil a volit budu znovu.
23. 08. 2013 | 12:36

Kulajdapampárovitá napsal(a):

marxík napsal(a):
Jak správně poznamenává Občan. Perpetuum mobile zvané kapitalismus stojí na možnosti rozpoutat světovou válku. Tato možnost už padla, páč tentokrát by se válečné strasti přímo týkaly i těch, kteří kdysi podporovali pana Hitlera, a tak padne i chudák kapitalismus.
Užívejme si proto každé hodiny, kterou můžeme strávit v jeho přítomnosti.
23. 08. 2013 | 10:37
Nuž, po seznámení s mírovou politikou imperiálního socialismu Ruska a SSSR, zvláště obranných plánů Varšavské smlouvy, které byly obrané tak, až předčily svou agresivitou Hitlerovy, nemluvě o sovětském antisemitismu a řešení národní otázky, lze jen konstatovat, že hloupost a mravní bída Občana a marxíka (patrně ruská varianta bez Marxe) , která je v Česko od ODS po Zemanovce většinovým jevem opět tuto zemi učiní nikoliv semiperiferií ale již jen guberniální blátivou louží.
Ostatně , čím více protiněmeckých nálad, tím více se v komentářích potvrzuje totalitární způsob myšlení českoobyvatele, dokonce , řekl bych předčí jásot při Norimberských sjezdech i oslavách ekonomického přínosu Gulagů.
Severní Korea je jistě sen českovětšiny.
23. 08. 2013 | 12:39

SuP napsal(a):

xx -
No vždyť to říkám. Jste lepší. Já už to nedohoním, ale snažím se....
23. 08. 2013 | 12:46

Martin napsal(a):

Občan: Argument máte rozumný, jenže v minulosti se podobná věc stala mnohokrát a lidstvo si vždy poradilo. Například ještě kolem roku 1900 na území ČR pracovalo v zemědělství kolem 1/2 práceschopné populace a dneska je to méně než 5 procent, protože máme traktory, hnojiva, nové odrůdy, nové postupy a podobně, tedy podle Vašeho názoru by se tady měly potloukat miliony nezaměstnaných, jenže to se neděje. Je to proto, že neustále stoupají nároky lidí na běžný život a konzumují neustále více výrobků a proto se zaměstnanci překvalifikují na jiné zaměstnání, prostě nebudou orat s koněm pole, ale budou třeba tahat kabely s internetem.

Ekonomika se v poslední době zadřela kvůli nadměrnému socialismu, jednoduše živíme stále více osob které neprodukují vůbec nic a to se časem muselo projevit.

JardaV: Lidé chodí do práce 8 hodin denně proto, protože stále chtějí mít luxusnější život. Kdyby jim stačil standard roku 1900 se kterým to srovnávají, tedy pracovní doba 60 hodin v týdnu, ale doma žádná elektřina, žádné auto, minimální zdravotní péče, voda z potoka, teplá voda se ohřívá na kamnech, myje se 1x týdně, šaty jedny pracovní a jedny nedělní, boty jedny, potom by jim stačilo chodit do práce možná tak na 6 hodin týdně.
23. 08. 2013 | 14:26

Občan napsal(a):

Martine,

také jsme potravinově naprosto NEsoběstační. Dovážíme všechno - brambory, jablka, meruňky, med, cukr, sůl, kořenovou zeleninu, mléčné výrobky atd..
Většina českých cukrovarů a mlýnů je pozavíraná, část masozpracujících a mlékozpracujících podniků rovněž. A na polích místo žrádla roste biomasobejlí, fotovoltaika a JEDOVATÁ řepka. Eventuálně satelitní "městečka" nebo plevel v rámci programu "půda do klidu".
23. 08. 2013 | 15:50

Chytrej napsal(a):

Občan -
Jsme NEsoběstační v zemědělství, protože TO nepotřebujeme. Děláte zbytečně vlny. Kdyby lidi chtěli kupovat produkty domácích zemědělců, nekupovali by levné dovozy. Ale protože lidi raději budou kupovat česnek z Číny, protože je za půlku i když stojí za hovno. Když ovšem budete chtít dobrej česnek domácí, určitě ho seženete, ale drahej. Můžete si vybrat.
23. 08. 2013 | 17:02

Baba napsal(a):

Laiku, asi nebudeš za chytrýho, protože až budeš mít za něco vydat své prostředky, bude to Jeremy Dean.
23. 08. 2013 | 19:12

xx napsal(a):

Občan: ano s tím máte pravdu. V Německu dokonce pěstují pšenici jako palivo do kotlů. Ano, existují kotle spalující pšenici !

Pokud se nepletu, tak cukrovary se staly obětinami na oltáři centrálního plánování v EU. Máme kóty na produkci. Úžasné vymoženosti přesně toho způsobu hospodaření, který tu neustále propagujete.

Za komunistů jsme také dováželi potraviny. Obilí, brambory, broskve, melouny, pomeranče, banány.

K těm satelitním městečkům, proti kterým lidé, zejména příznivci minulého režimu tak rádi nasazují.
Na adrese http://kontaminace.cenia.cz/ si můžete prohlížet letecké snímky ČR z roku 1953 a ze současnosti. Prostým porovnáním zjistíte, jaké množství zemědělských ploch bylo díky výstavbě individuální a hromadné zastavěno za minulého režimu.

Je naprosto pitoreskní, když slyším ty lidi kteří bydlí na zastavěné orné půdě plamenně odsuzovat nově zastavovaná pole v katastrech obcí. Jaká arogence a hloupost vede tyto lidi k takovým úvahám. Sami pili víno a ostatní kážou vodu.

Např. u nás museli ustoupit rozsáhlé ovocné sady výstavbě bytovek a zahrádkářské kolonii těch co se do těch bytovek nastěhovali.

Ve vedlejší vesnici si družstevníci počátkem sedmdesátých let rozdělili 120 hektarů černozemě na výstavbu přesně takového satelitního městečka, jaké jsou dnes napadány a vysmívány. Jeden domek vedle druhého.

To co se dříve dělo, je dnes odsuzováno těmi kteří to sami dělali ? Pokrytectví, arogance a hloupost. Tři v jednom za jednu cenu.

Ach jo.
24. 08. 2013 | 12:02

czechlondike napsal(a):

Příliš chytří lidé jsou naopak podporou ekonomiky. Tím, že se nenechají tak často oškubat, jsou na rozdíl do hloupých (hloupých lidí i hloupých podniků) schopni stabilně, udržitelně a dlouhodobě hospodařit s tím, co mají. Nezbankrotují příliš rychle, a tak stabilně platí daně. A tak nejen že jim vždy zbude dost prostředků na nákup zboží a služeb, protože se nenechají příliš okrádat, ale jsou schopni svým utrácením uživit i své dodavatele.
Důležité je, zejména v této době a této zemi, že CHYTROST není rozhodně totéž co VYCHYTRALOST či VYCHCANOST, a že chytrost není v rozporu s etikou a poctivostí, na rozdíl od těch dalších dvou zmíněných termínů.
Je-li něco z dlouhodobého pohledu zhoubou pro ekonomiku, pak je to kritické množství hloupých anebo naopak vychytralých nepoctivců a dychtivých zlatokopů, často stále měnících působiště, jak je pronásleduje jejich čím dál profláklejší pověst. Nezřídka se tlačí do lukrativních zajištěných zašíváren v (polo-)státní správě a politice, kde je na rozdíl od privátní sféry láká nedostatečný dohled nad výkonem jejich práce, mlhavá odpovědnost ale zato různé tučné prebendy a vliv postu, který lze zobchodovat za peníze. Čím výše se jim daří pronikat do společenské hierarchie, tím větší zhoubou jsou. Takových je až dost, i proto že, současná doba jim nebývale přeje a nahrává - dá se až říci že je pro ně ušitá na míru (ušitá jim podobnými). Proto na rozdíl od chytrých, ktežří jsou schopni bez parazitismu a rezignace na etiku a poctivost přinášet prosperitu a pracovní místa, proto si zaslouží podpořit, ty hloupé je spíš lépe chránit zákonem před sebou samými, než se sami dovtípí, a vyčůrané parazity a chronické nepoctivce buď násilím napravit, anebo je systematicky okleštit o příležitosti a připravit o živnou půdu, a tím nechat vyhynout. Není náhoda, že se právě v této zemi po "svobodném" sametu začali houfně pokoušet uplatnit různí podnikavci a šejdíři ze zahraničí, kteří už ve svých domovských ztemích nenacházeli příležitosti k podvodům (za všechny lze zmínit "irského občana" arcipodvodníka Koženého, Klausův tendejší vzor podnikatele). Bohužel od té doby nebyla nahoře přílišná vůle změnit poměry tak, aby tito příliš "chytří" nomádi i naši zemi opět opustili pro nedostatek příležitostí.
24. 08. 2013 | 17:35

Robert Martini napsal(a):

Nerozumím tomu, proč autor přidává do článku příklad z knihy od Kahnemana- těch 35% úspěšných přece mohlo mít zároveň i určitou "iracionální" vizi atd. Myslím, že onen výzkum spíše hovoří o nereálné míře odhadu vlastních schopností. Takže bych byl opatrnější při takovém "využívání" této časti knihy...Dále: Článek může vyznívat proti racionalitě, ale pravd. tím autor myslel, co dodává v závěru - takovou tu příliš opatrnickou, ustrašenou racionalitu bez schopnosti činu (moje rozvinutí autor.myšl., resp. trochu jiný uhel pohledu: i podivin.,neprakt.geniál.lidé, jejichž volní schopnosti mohou být limitované, "vytváří produkty", které mohou být prvním krokem, aby na někdo v další řadě navázal. V tomto smyslu pak platí: "Přiliš chytří lidé jsou přínosem..." :))
24. 08. 2013 | 18:12

Mungo napsal(a):

kokoshka napsal(a):
Ten človek mel přijmeni Ford?Henry Ford.
Pan Ford od prosteho automechanika se vypracoval do majitele nejvetši automobilove korporace na svete,"mužete koupit jakekoliv auto jakekoliv barvy ale s podminkou že to bude černy Ford"-prohlasil v reklamnim sloganu,Ford vyrabel auta v Detroitu kde dal praci tisicum lidi a ne sbiral šmejd na činske lince!
---
Problém je v tom, že dnes to už nejde. Kapitalista potřebuje
1) levnou práci - kvůli tomu se udržuje zóna chudoby - ta bude snad nahrazena automaty / roboty.
2) odbyt - ten dnes bohužel táhne automobilový průmysl.
A samozřejmě nade všemi stojí příživnická vrstva bankéřů a jim přisluhujících politiků.
P.S.
Detroit je dnes ruina.
24. 08. 2013 | 19:50

antikorupčník napsal(a):

Nejlepší pracovníci jsou podle tohodle vzorce cigánská banda,která nepřemýšlí,ale lopatí.......hahahaha. Zase jeden cigánský článek.Na to může zaznít jiný názor.nejlepší období ekonomik bylo v době,kdy kočovníci všeho druhu,arabáči,cigoši-kočovali a nevyráběli v panelácích zbytečné lidi pro ekonomiku.Pak ta druhá půlka mohla myslet a ulehčit si práci robotizací.Dnes kdy se nám kočovníky podařilo strčit do paneláku,tak se nám tam vesele množí a pak se jejich přebytečné prčení ýivit kriminalitou a arabové se zase vybíjejí kvůli náboženství.kdepak debilní ekonomika není spása,debilní ekonomika je zkáza.
24. 08. 2013 | 19:57

sober napsal(a):

Ono to vyznívá, jako kdyby jediným nebo nejsnazším způsobem, jak realizovat nějaký nápad, bylo začít sám podnikat na vlastní pěst, sestavovat podnikatelský plán atd. se vši agendou, náklady, riziky a počátečními chybami, které rozjezd vlastního podnikání přináší. Jenže samostatný živnostník je nejen pro stát nejčastější a nejpohodlněji zkásnutelnou dojnou krávou. V některých oborech to možná na první pohled vypadá, že stačí nápad, pár babek v kapse a levné připojení k internetu - jenže online B2B službičkami nebo mobilními aplikacemi pro sociální sítě se zdaleka všichni ti, kdo v to doufají, neuživí.
Mnohý nápad neuspěl jen proto, že si volbou realizace podnikatelským způsobem "naložil" na záda příliš mnoho, než aby to byl schopen pokrýt. Ono je stejně tak možné s podnikatelským nápadem přijtí a uspět prostě jako chytrý zaměstnanec,
Jsou podpůrné programy, fondy, nadace a inkubátory, jejichž plodem jsou spin-offy s nosným nápadem, vybavené počátečním kapitálem a minimálním know-how, hozené do vody. (Pokud se to ovšem nezvrtává ve fiktivní byznys založený na nalezení jakékoli cestičky k čerpání subvencí.) A pak jsou spin-offy interní v rámci zavedených podniků, kde je k dispozici nejen iniciální kapitál a nějaký know-how, ale už hotová a rozjetá fungující infrastruktura, vnitřní a spolehlivé klientské kontakty, (sdílený) personál z vnitřních zdrojů a často i značka, která otevírá dveře a šrajtofle - tedy mnohem slibnější podmínky na rozjezd nového nápadu, než může mít jakýkoli nezkušený samostatný podnikatel.
Samozřejmě najít vstřícný podnik otevřený nápadům svých zaměstnanců nemusí být tak snadné, a znamená to se o nápad i o zisk podělit s dalšími, a riziko, že největší díl smetany nebo zásluhy slízne někdo jiný. Ale pro novopečené "wannabes", kterří jsou hecováni do toho, aby "začali podnikat a zbohatli", je výběr vhodného prostředí k realizaci podnikatelského nápadu stejně důležitý, jako nápad sám, a může představovat právě ten přelomový rozdíl mezi zbohatnutím, mezi pouhým nerealizovaným snem který se objevil a zase zanikl s lahváčem v ruce u televize, a mezi krachem a zadlužením na zbytek života.
Protože podnikání je přece jen ruská ruleta, a racionální opatrnost v ní rozhodně má své místo i důvod. O čemž svědčí osudy mnohých neúspěšných podnikatelů, ať už zkraje 90.let nebo ještě z totáče (ve formě různých družstev a přidružených provozů), kdy bylo přitom vše o něco snazší, protože trh byl nepopsaný list papíru a začínali všichni téměř od nuly. O zástupu těch zkrachovalých, z nichž mnozí zůstávají dodnes po krk v dluzích, se samozřejmě v sekcích "case study" v byznys magazínech na křídovém papíře nedočtete.
25. 08. 2013 | 00:27

jirout napsal(a):

ti nejchytřejší mají Soběstačné domy:
http://www.jakbydlet.cz/clanek/481_sobestacne-domy.aspx

Zdarma voda, elektřina, topení. maso a zelenina - to jsou soběstačné domy. Mít soběstačný dům, je dnes, v době "hroutící se civilizace", stále častější sen všech lidí. Civilizace se přímo nehroutí, jen stát přestává fungovat, mění se demografie, přibývá lidí,ubývá zdrojů.

A moc o tom nemluví. Proč asi ? Nemusí vydělávat tolik peněz, přežijí s mnohem menšímio obnosy.
25. 08. 2013 | 00:40

jirout napsal(a):

Soběstačné domy - tam není riziko. Je to poskládáno z vyzkoušený subskupin, a trvalý, nekonečný profit je jasný.

Soběstačný dům je nejlepší penzijní připojištění, důchodové spoření, penzijní pilíř, zkrátka zajištění. Vždyť i pád Egyptské civilizace zapříčinil hlad, neúroda. Stejně tak pád Velkomoravské říše, ve spojení s nájezdy Hunů.

Jak dosáhnout soběstačnosti?
Myslím, že mnoho takových domů v ČR již je. Jen se s tím lidi moc nechlubí. Proč taky? Takový dům je vlastně noční můrou pro státní rozpočet a pro všechny síťové dodavatele. Pokud jej doplníte například dřevoplynovým generátorem elektřiny, a elektromobilem, kdyby to měl každý, stát přijde „o dalších cca 150 miliard, jež mu plynou z dopravy“. Ono, i bez té mobilní techniky jde o velké peníze. Vždyť mnohé novostavby, které dnes podceňují energie, dají za energie milion Kč za 10 let provozu. Když k tomu ještě připočteme náklady na vodu a potraviny jsou to opravdu obrovské finanční toky, jež drží spotřební ekonomiku bankovního systému. Pořád dokola platíte peníze. A stále více – ceny rostou. Nechme ale systém politikům, řetězcům a bankám, věnujme se vlastní soběstačnosti. Jak postavit soběstačný dům?
25. 08. 2013 | 00:44

joro napsal(a):

Soběstačný dům funguje vždy. Ať již ekonomika kvete, expanduje, neby zdychá, jako právě nyní.

Nulové riziko, výnos jistý. A pohybujete se v částkách po zdanění. V čistých penězích.
25. 08. 2013 | 00:47

asdf napsal(a):

To je tedy pěkný blábol... myslíte, že při prvních testech letadla, prostě někdo nahodile zatloukl pár hřebíků a doufal ve štěstí???

To, že někdo vypadá jakoby jednal iracionálně, ještě neznamená, že tento dojem není způsoben omezeným myšlením pozorovatele...
25. 08. 2013 | 07:00

Jožka napsal(a):

muromec napsal(a):23.08.2013|05:12 A o tom přesně to je .Mám kamaráda který pracoval celý život s gumou (v malé zkušebně) po odchodu do důchodu se nudil, jelikož je takový podnikavý po pěti letech přišel na způsob jak znovu
zpracovávat pneumatiky a jelikož je již důchodce potřeboval vše odzkoušet v laboratoři .Zde narazil ten chtěl 10% ten 20% a tak dál nakonec ,když to spočítal z nápadu by mu nezbylo nic .Tak teď chodíme občas na pivo.
25. 08. 2013 | 07:54

antikorupčník napsal(a):

Dnes nemá cenu nědco vymýšlet a realizovat.Krásným příkladem je firma Blata.Vymyslel,vyrobil a dnes mu zkopíroval Číňan a je rád,že žije.Dnes se podnikate ve výrobě nedá.Komunisti jsou hlupáci.Dnes vám to kdejaký šikmooký okopíruje během pár hodin.A ten žádný drahý zýzkum dělat nemusí.Výroba a vývoj vám dnes v ekonomice nepomůže.Nekalá konkurence vás zničí.Jedině snížení poštu nekalé konkurence.A to znamená co?Snížit světovou populaci na polovinu.Pak se zase vrátíme k normálnímu životu v menší a uměřené konkurenci.Tedy vyhnat kočovníky zase kočovat-Araby,cigány,černochy a kočování sníží jejich nadměrnou porodnost.Asiaté se pak snad umravní sami.Jinak se bude konkurence tak přetlačovat,že to prostě válkou musí skončit.
25. 08. 2013 | 08:47

xx napsal(a):

Robert Martini:
"Myslím, že onen výzkum spíše hovoří o nereálné míře odhadu vlastních schopností."

To ovšem sedí spíše na lidi hloupé. Hloupí lidé mají tendenci přeceňovat vlastní schopnosti a navíc nedokáží rozpoznat schopnosti druhých.

Kdežto chytřejší lidé si dokáží uvědomit nejen vlastní schopnosti ale i jejich limity a navíc i schopnosti druhých, včetně těch schopnějších.

To je přirozeně vede při racionální úvaze k větší opatrnosti.

Takže ono na tom něco bude. Ovšem ono v tom hraje roli jistě i mnoho dalších faktorů. Nikde není napsáno, že chytří lidé nemají emoce. A že chytří lidé nemohou mít závislost na adrenalinu. To se pak i chytrák rád vrhne do testování třeba nevyzkoušeného letadla.
25. 08. 2013 | 08:55

LUF napsal(a):

Bohužel. A to se projevuje i v politice. Půjde schopný inteligentní člověk do politiky aby opustil zaměstnání, kde je váženým odborníkem, kvůli poslaneckému postu, který je tak nejistý, nebo ministerskému...? Další věc jsou demokratické volby - podle průzkumů, inteligentnější lidé k volbám nechodí z pravdivého důvodu, že jeden hlas nic nevlivní. Důvodem není ani argument "kdyby si to řekli všichni ..." protože jedno osobní rozhodnutí na ostatní vliv nemá a už vůbec na na "všechny". Článku by se ale dalo i optimisticky oponovat: Firmy které nezkrachují jsou možná právě ti inteligentní podnikatelé, kteří lépe vědí co dělají a jejich optimizmus je lépe podložen
25. 08. 2013 | 09:02

Josef Pavlík napsal(a):

Nejspíš proto rozhodují hlupáci, kteří ale pořebují veškeré odborné činnosti realizovat dodavatelsky, protože je sami nezvládnou.
25. 08. 2013 | 10:21

Mildam napsal(a):

Pan autor míchá jablka a hrušky. Určitě je rozdíl nesmyslně
investovat do odlehlého motelu, kde již předchozích 6 majitelů
zkrachovalo, nebo vyvíjet nové technologie. Mimochodem řada vynálezců,
bez kterých bychom dnes nelétali resp. netelefonovali na svých vynálezech
příliš nezbohatla, protože je neuměli prodat.
25. 08. 2013 | 10:43

Robert Martini napsal(a):

Nyní, při mém pozornějším čtení článku, již rozumím autorovi čl., proč užívá př. z Kahnemana. Pokud 81 % zač.podnikatelů podléhá iluzím, a přesto 35 % zač.podn.podléhá uspěje; tak min. 16% z úspěšných je těch, kteří podléhají iluzím. (Jistě by bylo vhodné se podívat na celý výzkum podrobn.,což později udělám:)).
Ješte k - xx psal: "Kdežto chytřejší lidé si dokáží uvědomit nejen vlastní schopnosti ale i jejich limity a navíc i schopnosti druhých, včetně těch schopnějších. To je přirozeně vede při racionální úvaze k větší opatrnosti." Souhlasím s myšlenkou opatrnosti u "chytřejších" lidí. Ačkoliv může tu být něco k zamyšlení: Jestli to, že je někdo chytrý-rozumný, také znamená, že je chytrý ve všem svém chování, tzn. i v celé škále vůči sobě. Mohou být velice schopní (opatrní) podnikatelé, kteří ovšem mohou mít o sobě "velikášské"(neopatrné) představy... V tomto smyslu je otázka, jestli to co uvádí dál autor v článku není už jen jeho, příp. nějaká interpretace toho výzkumu - "Ano, začínající podnikatelé jsou nadměrně sebejistí, přeceňují své schopnosti a opomíjí sílu konkurence na daném trhu." To, že někdo podléhá iluzi o sobě, o svém vlastním úspěchu, přece ještě nemusí nutně znamenat, že není "opatrný" vůči konkur.prostředí nebo "až tak" opomíjí konkurenci atd. Přesto za autorovu úvahu děkuji, domnívám se, že je podnětná.
25. 08. 2013 | 12:57

elix napsal(a):

Co to je "příliš chytrý". Pokud má jít o vliv na ekonomiku, tak se to bude týkat především technických a přírodovědných oborů. Zde pak vyjímečná chytrost (raději asi inteligence) poskytne danému jedinci nesrovnatelně větší vhled do přírodních zákonů a do podstaty problémů. Díky tomuto "luxusu" ten pak nemarní čas v nepřehledném a temném bludišti špatných cest. Místo toho dokáže nalézat v dosavadním chaosu řád a ukazatele vedoucí k řešení. "Nepolíbenému" to možná často připadá, jakoby jen zapráskal kouzelným bičíkem a řešení dosud nemožného mu samo spadlo do klína. Že by měly být takoví lidé zhoubou pro ekonomiku? No, na straně jedné asi dokáží pomoct dostat se i relativně slabým firmám na výsluní. Na straně druhé ale často dokáží vařit ty své výplody se zcela minimálními prostředky (např. bez drahých experimentů), takže jejich určitá skromnost na vybavení tu ekonomiku zrovna asi moc neroztáčí. Stjně tak peněžní zisk vůbec není jejich hlavní motivací.

Ten titulek článku sice asi zaujme ale autor jej snad nemyslel docela vážně. Kritické pochopení vlastních schopností a jejich využití k prospěchu druhých je dle mého neskromného názoru cesta k nalezení moudrosti.
25. 08. 2013 | 16:37

elix napsal(a):

Já v mém komentáři udělal zřejmě nesprávné rovnítko mezi pojmem chytrý a inteligentní. To druhé je celkem dobře definované, zatímco pod tím prvním si lze představit leccos, například i vychytralost.
25. 08. 2013 | 16:54

Ivan Tomek napsal(a):

Autor:

'Vrhat se po hlave' neni take moc dobry recept. Kdyby to delali vsichni, nevim jak by to fungovalo. Jako vzdy, veci nejsou jen cerne a bile - nemusime si vybrat bud racionalitu, nebo iracionalitu. Muzeme mit smes obeho a kombinace lidi obou typu asi funguje nejlepe.
25. 08. 2013 | 19:23

Ivan Hochmann napsal(a):

PŘÍLIŠ CHYTŘÍ .....můžeme si dosadit přechytralí,vychytralí,vyčůraní ?
To bylo pak bylo jiné kafé.
Tahle sorta je zhoubou pro všechny oblasti našeho života.
Stejně jako další parta chytrých .... SHOPNÍ.
PŘÍLIŠ SCHOPNÍ.... nakonec se z nich stanou VŠEHOSCHOPNÍ.

Myslím,že tyto lidi společnost slušných a solidních lidí vůbec nepotřebuje.
Npotřebujeme nejnovější iPod,a vůbec všechny ty nejnovější technologické a technické výkřiky.Pokud bych to chtěl rozvést musel bych zde sedět do večera.
Víte o čem mluvím.

Máme ale smůlu,že náš svět se obrací proti nám samým.My jsme ploditelé všech těch výmyslů a nesmyslů.Proto také máme tolik vychytralých a všehoschopných.Nakonec doplatíme na svoji rozmlsanost,hloupé potřeby a neuvážená rozhodnutí.Toho všeho totiž zneužívaji výše jmenovaní k manipulaci s veřejným míněním,mediálním tokem a nekonec s právním povědomím ,zákoností.Tvorba zákonů a norem začne být podřízena oněm vychytralým a všehoschopným.
Vidíme to dnes a všude.

Ale článek pana Petráka beru spíše jako filosofickou esej.A v tomto případě je blog přínosem pro chytré,aby se nesnažili o přechytralost.

Dík Ivan.
26. 08. 2013 | 11:02

Pacák napsal(a):

Cituji:"Děláte zbytečně vlny. Kdyby lidi chtěli kupovat produkty domácích zemědělců, nekupovali by levné dovozy. Ale protože lidi raději budou kupovat česnek z Číny, protože je za půlku i když stojí za hovno. Když ovšem budete chtít dobrej česnek domácí, určitě ho seženete, ale drahej. MŮŽETE SI VYBRAT."

Jak si mohou vybrat lidé s lehce nadminimální mzdou, osamělé matky, nezaměstnaní, důchodci platící stále více za energie, nájem, zdravotní služby ze stále menších důchodů? Ti jsou rádi i za ten čínský česnek.
27. 08. 2013 | 12:52

Radkin Honzák napsal(a):

Noe postavil archu jako amatér, Titanic stavěla skupina profesionál.
29. 08. 2013 | 13:54

Drzkovec napsal(a):

Radkin Honzák : Noe postavil archu jako amatér, motivovaný snahou zachránit všechny živé tvory. Titanic stavěla profesionální firma, motivovaná snahou vydělat peníze. Výsledky obou snah už známe.
23. 09. 2013 | 00:30

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza C Cimburek Ludvík Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy