Není banán jako banán

29. 04. 2008 | 17:12
Přečteno 12692 krát
Uběhly skoro tři měsíce od mého prvního příspěvku, kterým jsem odstartovala vlnu zájmu o „banánové děti“. Je čas se ohlédnout zpátky a zkusit to zrekapitulovat s trochou sebekritiky.

Mé blogy vyvolaly pro mě překvapivý zájem veřejnosti, novinářů i vietnamské komunity. Objevila se řada novinových článků o Vietnamcích v ČR a svůj blog si založilo několik dalších „banánových“ blogerek.

Část vietnamské komunity se proti mým článkům začala bouřit. Připadám jim „málo vietnamská, povrchní a neobjektivní“. Některé jejich kritické připomínky bych proto ráda dovysvětlila.

Poslední dobou slýchám od svých vrstevníků-krajanů, že výraz „banánové děti“ je dosti povrchní a trochu urážlivý. Když mi Martin, kamarád z Klubu Hanoi a režisér nového filmu o „banánových dětech“, tento neologismus vysvětloval, ihned se mi zalíbil. Přijde mi výstižný a vtipný. Samozřejmě to člověk musí brát s nadhledem a nebrat význam doslova.

Generace mladých Vietnamců v ČR není ojedinělý případ. Řešíme obdobné problémy jako jakákoli mladá generace žijící v cizím státě. Jistě, pouhá dvě slova nepopíšou do hloubky něco, co se vytváří a rozvíjí již desítky let. Nevím, odkud se přesně vzal pojem „banánové děti“, ale takové pojmy se neužívají jen v ČR. Například ve Francii se též píšou články o mladých Asiatech. Slyšela jsem také, že přistěhovalci z francouzských předměstí si říkají „bounty“ (kokosová tyčinka s čokoládovou polevou). Asi to bude jakýsi příznak novodobé integrace a multikulturnosti.

Psaní blogů jsem brala, beru a budu brát jako zcela subjektivní komentář k věcem, které mě obklopují. Mé názory vycházejí z mých vlastních zkušeností a samozřejmě že mohou být velmi odlišné od ostatních Vietnamců. Blogy se nedají psát zcela objektivně. Většina článků, možná krom odborných studií, je psána s nutnou dávkou subjektivity. Ovšem jestli jsem někoho (ať už svým stylem psaní či pojmem „banánové děti“) urazila nebo dokonce někomu ublížila, tak se omlouvám.

Já ale mám bohužel (nebo bohudík) ve zvyku říkat věci na rovinu a bez obalu. Každý jsme ale z jiného těsta a ne všichni „banáni“ vnímají věci jako já.

Přiznávám, že„konfuciánské tetky“, jak jsem v článku v LN nazvala síť drben v SAPĚ, centru naší komunity, si asi nezasloužily tak ostrou kritiku, jakou jsem jim uštědřila. Jedna kolegyně, též blogerka, jejich „zvyk“ obhajuje nedostatkem vietnamského bulváru na českém trhu. Mě zas chyběla možnost se vyjádřit a sdělit, že mi jejich rozebírání cizích problémů vadí.

Faktem je, že mi trochu chybí pravé konfuciánské tety a babičky, které jsem poznala ve Vietnamu. Ty nemusí denně rozebírat, kdo zas zhubnul, kdo přibral. Naopak, svými laskavými slovy dokáží člověka pohladit a povzbudit i poradit. To je to, co nám pomáhá při hledání „kořenů“.

Všimla jsem si, že jeden odstavec z článku v LN byl často špatně pochopen. Citovala jsem tam jednu šestnáctiletou Vietnamku, která prohlásila, že je SAPA plná hulvátů, nevzdělanců a úchylů. S jejím názorem se samozřejmě neztotožňuju, jak si někteří čtenáři mylně myslí. Moji vlastní rodiče jsou maloobchodníci a já jsem na ně nesmírně hrdá, vážím si jich a zároveň je obdivuju. Prodávají v obchodě od nevidím do nevidím a přitom oba dosáhli vysokého vzdělání. Bez náznaků sebelítosti, bez pocitů z nespravedlnosti. Proto doufám, že si moje krajanka v budoucnosti uvědomí, že v tržnicích nejsou jen nevzdělanci, ale naopak. Dokonce bych řekla, že mnohdy za stánkem stojí o moc moudřejší lidé než ti, kteří sedí za stolem na konzulátech.

A proč nepíšu o své komunitě jen v dobrém? Proč poukazuju spíš na citlivé záležitosti a problémy, které by měly zůstat tiše a nepovšimnutě jen v naší komunitě? Není to tím, že bych se z ní chtěla vyčleňovat a stát se Češkou navzdory svému původu. Není to ani tím, že bych chtěla prezentovat Vietnamce ve špatném světle. Prostě mi přišlo, že když žijete v dvou paralelních světech, tak to má jak skvělé výhody, tak i jisté nevýhody.

Bohužel jsem si neuvědomila, že Vietnamci opravdu neradi slyší kritiku. Možná jsem se měla vyjadřovat víc diplomaticky. Je fakt, že přednášky o mezinárodním diplomatickém jednání jsem ve škole trochu zanedbávala :-).

Jak to výstižně již napsala jedna moje kolegyně na idnes.cz : „Vietnamství je v srdci a nemusí se zbytečně demonstrovat, člověk to prostě musí cítit“.

Žádné oslavné ódy na Vietnam ze mě pravou Vietnamku neudělají. Patetická, skoronicneříkající slova mi jsou cizí, takže buď je vietnamství z mých článků cítit, nebo ne.


Zde najdete odkaz na článek v LN: Banánové děti v české džungli

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

milo napsal(a):

Slečno, rozhodl jsem se číst Vaše blogy, protože pro mně, po letech otvírají svět v němž jsem žil, ale nerozuměl mu. Netušil jsem tehdy, že jsou ty světy v podstatě tak stejné. Dík.
Milo
29. 04. 2008 | 17:26

Gerd napsal(a):

Slečno Nguyen Thi Thuy Duong,
Váš odvážný článek zase spoustu Vietnamců rozčílí. Jde o psychologický jev uzavřené menšinové komunity, který je známý i z jiných kultur a zemí, třeba čínská městečka v USA.
Soužití dětí s jinou kulturou chápou lidé dlouho žijící ve Vietnamu jako odcizování a ztrátu národní identity.
S těmito názory v8s ve vietnamské komunitě čeká těžký život, ale zase si dokážete získat přátele mezi Čechy.
Hodně úspěchů.
29. 04. 2008 | 17:45

Nguyen Thi Thuy Duong napsal(a):

Milý Gerd, to co píšete je bohužel pravda no:-/ Akorát já svými články nechci štvát svoje krajany ani si jimi šplhat u Čechů. Ten psychologický jev, jak říkáte...trvá to dlouho, proboha? Nebo si i tady v Evropě budu muset dávat pozor na to, co říkám?
29. 04. 2008 | 17:52

J.Šimek napsal(a):

Tak pište blogy dva! Jeden pro Čechy a druhý pro krajánky (oba ale, prosím, česky). Aspoň bychom se dozvěděli, jakým způsobem chceme přijímat infromace my a jak ti druzí. Každopádně pište dál, čtu vás rád.
29. 04. 2008 | 17:55

VOM napsal(a):

Lin, Vaše blogy se mně moc líbí, pište dál. A z toho, že to Vaši rodiče cítí jinak než Vy si nic nedělejte, je to úplně normální. Já jsem se s tímto problémem setkal skoro před dvaceti lety ve Švýcarsku a taky mě tenkrát překvapil. Kolega, který se narodil v Německu asi 40 km od švýcarských hranic a celý svůj profesionální život přednášel na ETH v Curychu, začal po druhé lahvi vína častěji používat zájmeno "oni". Zbystřil jsem pozornost a po krátkém křížovém výslechu jsem se dozvěděl, že za Švýcary se sice považují jeho děti, které se ve Švýcarsku narodily, ale on nikoliv. Tehdy jsem nad tím kroutil hlavou, dnes už ne.
29. 04. 2008 | 18:06

Gerd napsal(a):

Slečno Nguyen Thi Thuy,
(doufám, že Vás oslovuji správně), šplhat u nikoho nemusíte. :-))) Pište si co chcete a za svými názory si stůjte. A hlavně žijte podle sebe! Je to váš život.
Trochu Vás zklamu, uzavřená komunita má poměrně dlouhou životnost. Např. Romové a jiné cikánské kmeny se vyskytují v Evropě již od dob nájezdů Tatarů a problém se stále nevyřešil (z mnoha příčin). Co se týče Vietnamců, ti se integrují celkem dobře, nikdo jim určitě jejich kulturu brát nechce, snad až na pojídání psů (ve Vatikánu také nebudeme dělat vtipy na papeže). Vaše generace si trochu užije s rodiči, ale lidé zde narození již problémy mít nebudou, pokud jim je nebudou dělat jejich rodiče.
Obecně pro všechny národy podle mého názoru platí, že se sžijí, až dokážou zvládnout jazyk hostitelské země a přijmou novou vlast za své místo k životu, tedy přestanou tesknit po rodné hroudě a nádhernému životu v ní. K tomu ještě platí, že musí být ochotni respektovat cizí kulturu.
Možná zjistíte, že Češi, Moravané i Slezané jsou ve velké většině tolerantní k jiným kulturám a národům.
Gheta vytváří jen uzavřená komunita, která je nebo se cítí ohrožena skutečným nebo domnělým nebezpečím. Tím nejhorším nebezpečím je pocit, že životem v jiné zemi ztrácí svou národnost nebo kulturu.
29. 04. 2008 | 18:22

pgjed napsal(a):

Milá Nguyen.

Držím palce. Osobně mám s vietnamci jenom ty nejlepší zkušenosti. Rád vzpomenu na své vietnamské spolužačky a spolužáky z fakulty. Mám velmi dobrého vietnamského přítele, kdysi úspěšného konstruktéra traktorů, dnes dobře zavedeného obchodníka s textilem, který začínal před 15 lety s likusovou buňkou v naší předzahrádce a dnes má svůj velký kamenný obchod. Na vietnamcích si vážím jak jejich respektu ke kultuře země, která je přijala, tak hodnot, které nám díky svým tradicím přinášejí a na které mnozí z nás pomalu zapomínají, jako je pracovitost, skromnost, vytrvalost, tradiční rodinné a mezigenerační vztahy. Přeji pěkný den.
29. 04. 2008 | 18:22

Nguyen Thi Thuy Duong napsal(a):

:) Teď jsem si uvědomila, že jsem možná ještě nevysvětlila pořádně, jak je to s vietnamskými jmény. Nepokládala jsem to za důležité, ale když se mě vlastní korektor před chvílí ptal, co je z těch 4 slov křestní jméno a co přijmení, tak sem změnila názor:)
Moje přimení je Nguyen(nejčastější vn přijmení), křestní jméno Thuy Duong( ale spíš se používá jenom Duong) a Thi se dávalo dříve holkám(funkci to má asi podobnou jako -ová v českých ženských přijmeních). Tak doufám, že jsem nenadělala ještě větší zmatky a aspoň trochu to osvětlila:)) Mějte se všichni hezky.
29. 04. 2008 | 18:38

fafnir napsal(a):

slečno Lin
je dobře že píšete,a hlavně že píšete za sebe.Jedině tak se něco zajímavého a autentického dozvíme.Doba ,kdy za vás Vietnamce mluvil pouze strýček Ho,je naštěstí pryč.Jinak,názory jsou od toho,aby se různily,a v různosti je bohatost života.
29. 04. 2008 | 18:48

Čochtan napsal(a):

Chápu. NguenThi to je po česku Nováková. Thuy nepoužíváte, takže zbývá Duong.
To je zcela prosté, když se to jednomu vysvětlí. Díky za osvětu.
29. 04. 2008 | 18:52

reo napsal(a):

Je milé jak píšete, a že dále píšete :). Už jsem vás doporučil svým známým. Mějte se krásně.
29. 04. 2008 | 19:43

klokanka napsal(a):

Lin, musím ti říct, že vždycky když se tady objeví nějaký nový článek, jsem nadšená a hrozně ráda si ho přečtu. Je mi líto, že tě kritizují tvoji spoluobčané ale tak to bude mít každý, kdo vybočuje z řady. Každopádně jsme ráda, že jsi taková a máš odvahu vystoupit proti většině hhůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůů
29. 04. 2008 | 20:09

NetAndy napsal(a):

1) Ta protispamová ochrana je hrozná, se hrozně blbě čte
2) Máš náhodou skvělý blog a i když ti neupřu jistou dávku subjektivity, je mnohem objektivnější než většina jiných, články se tu neobjevují denně, ale zato jsou kvalitní a to se mi líbí.
3) Ten původní článek byl imho naprosto v pořádk ua tu kritiku úplně nechápu nebo ona nepochopila ten článek, což je škoda, myslím, že třeba s tou tržnicí plnou hulvátů to bylo napsané správně(viz diplom z vietnamského práva)
4) Ta věčná kritika, no kromě toho, že někteří vietnamci nejsou tak integrovaní jako ty(vy) (mizerné tykání a vykání v češtině, chci angličtinu) a jsou víc vlastenci myslím, že říká to samé, jen jinak.
5) To mě zajímá a pořád to nechápu, co je na pojmu "banánové dítě" urážlivého ve vietnamštině? Nebo mezi vietnamci?

Jinak jen tak dál, je to fajn blog a aspoň se dozvím, jaký je pohled vietnamců na ně samé a na ČR(nebo přinejmenším jedné vietnamky)
29. 04. 2008 | 20:25

Řeč mysli napsal(a):

Před třiceti léty jsem se oženil s Polkou. Dodnes jsem k Polákům nepřilnul. Pro mě jsou "bialy cygany s krzyźkiem". Vietnamci jsou pro mě "fundamentalisté handlu". Na nic jiného se nehodí. Víte, jakmile nějaká komunita by překročila určité procento v obyvatelstvu, potom hrozí majorita "pogromem". Židé, když jejich množství překročilo míru, tak Češi je neutralizovali. Proto žijte v Čechách "polokanálově".
29. 04. 2008 | 20:41

PSD napsal(a):

příjemné počtení. banánové děti je prima název a bounty taky. má to šmrnc.
29. 04. 2008 | 20:52

NetAndy napsal(a):

2Řeč mysli: A proč jste si bral Polku, když jste tak proti Polákům?

Btw, žádné obyvatelstvo není čistokrevné, národy se dřív míchaly a integrovaly a vyhnout se tomu nejde. Nežijte polokanálově, jen žijte jako Češi(nebo, pokud to jen půjde líp, i když vám případný úspěch většina lidí neodpustí:D). Nelíbí se mi představa "polokanálového života", že by undergroundu? Zavání to nějakou uzavřenou komunitou a to není dobré, vede to k neporozumění si a netoleranci, mnohem většímu paušalizování(co udělá člen té skupiny, jako by udělala skupina, tedy všichni)
29. 04. 2008 | 20:55

Ivoš napsal(a):

Pro Vietnamce jste zřejmě příliš "česká". Ať už jsou Vaše články povrchní nebo ne, je dobře, že se o Vietnamcích začalo mluvit, za což Vám a redakci Aktuálně patří dík.
29. 04. 2008 | 21:22

vlk napsal(a):

koukám, že za mne už příspěvek napsal Gerd. a napsal jej věru dobře.
slečno Duong -jinak to dopadnout nemohlo.
Nikdo není rád, je li kritizován,navíc z vlastních řad.
každá starší generace si myslí, že její hodnoty a názory jsou svaté.
Aź Vám bude o čtyřicet více, pochopíte to.
Což ovšem není důvod přestat psát blog.
A ještě jedna věc-na rozdíl od nás , domorodců máte proti nám jednu výhodu. Můžete si totiž ze dvou kultur vždy vybrat to lepší. A vtáhnout to do svého života. My nikoliv. My si necháme svoje stereotypy. Ty dobré i ty špatné. Využijte té šance.
29. 04. 2008 | 21:23

ib napsal(a):

Vietnamská komunita je naštvaná z několika důvodů: 1) Ve Vietnamu je zakořeněná úcta ke starším. Mladá holka si nemá co vyskakovat. 2) To co je v Čechách považováno za kritiku, je ve Vietnamu považováno za neslušnost nebo urážku. 3) Jde o nové téma, které zatím nikdo neotevřel. 4) Vietnamci mají (často oprávněný) pocit, že jejich děti nerozumí vietnamské kultuře a nedodržují vietnamské tradice.
29. 04. 2008 | 21:55

im napsal(a):

Milá Slunečnice Lin,

přišla jste ve své původní komunitě jako první s něčím úplně novým (díky, pane editore!) a hledáte svoji cestu, jak se srovnat s tím, co Vás obklopuje i s vlastním životem, takže je přirozené, že se od těch zkušenějších, opatrnějších nebo bázlivějších setkáte s kritikou, protože jste vykročila za rámec tradic.

Vaše smělost a obhajoba vlastních názorů jsou moc sympatické.A velký ohlas Vašich příspěvků ukazuje, že se dotýkáte živých věcí hodných diskuse.

Máte čtivý styl a pozorovací talent. Pište dál, ráda Vás čtu!
29. 04. 2008 | 23:05

Selen napsal(a):

Heleďte slečno. Vaše články jsou zajímavé a fajn. Tohle je blog a jde o Vaše názory, takže si myslím, že nemáte žádnou povinnost někomu něco vysvětlovat, omlouvat se nebo obhajovat, co už jste napsala. Jak správně poznamenáváte, osobní blog, kde člověk píše o sobě, svých zážitcích a svých názorech není o žádné objektivitě, ale přesně naopak. Že část komunity mrmlá, to se nedá nic dělat. Jiná část se s tím zase zase ztotožňuje. Nepíšete koneckonců proto, aby jste se všem zalíbila že. Proto pokračujte v nastoleném trendu...nad kritikou se zamyslete, ale nikomu se neomlouvejte :)
30. 04. 2008 | 00:03

Ládik napsal(a):

Slovo "banán" si spojuji s návštěvou Rovaniemi, kde byly na trhu banány velikosti 25-35cm. Takové do ČR nikdo nedoveze. Nic jiného za "banánem" nevidím.
30. 04. 2008 | 06:16

Marina napsal(a):

Český národ byl po léta téměř totálně uzavřený. Nikam se moc nemohlo cestovat a nikdo moc necestoval k nám. Z toho se v naší sppolečnosti vyvinula taková určitá historická nevraživost vůči ostatním národům, rasám či menšinám.

Poláci jsou banda, všichni tam umírají hlady, všichni jsou zemědělci, jsou prostě o třídu níž.

Němce vlastně taky nemáme rádi. Ti se nad nás povyšují a vůbec ...

Rakušáci to je taky banda. Furt nám kafrají do Temelína a přitom neumí řešit svoje problémy.

Vietnamci jsou handlíři ...

A romové ... no to asi víte, jak se o nich mluví.

A když pak potkáte člověka, který se s tímto všeobecným míněním ztotožňuje a zeptáte se ho, jak na to přišel. Tak zjistíte ... "že se to všeobecně ví" ... že se pořádně nikdy neznal s žádným polákem, že nikdy delší dobu nežil s němci natož s rakušany. Romové jsou kapitola sama o sobě a vietnamci?? Jak už zde bylo několikrát řečeno ... je to komunita, o které skoro nikdo nic nevěděl. Až do teď :-)
30. 04. 2008 | 09:03

Milena napsal(a):

Milá slečno Duong. Jen pište dál, jak jinak můžeme poznat vaše myšlení a způsob života než tím, že nám je přiblížíte a my je lépe pochopíme. Není lehké začínat znovu na opačném konci světa v cizím prostředí, ale vám Vietnamcům se to docela dobře daří. Důrazem na vzdělání vašich dětí, pracovitostí, slušností.
A kritiku od části vaší starší populace berte s nadhledem. I naši rodiče nás kritizují a my zase naše rodiče. Ale i tak se máme rádi a u vás to bude stejné.
30. 04. 2008 | 09:07

valburga napsal(a):

Milá Duong, kdyby se česká dívka, podle mínění těch starších a "moudřejších" ještě neopeřené pískle, rozhodla vyjít na veřejnost s podobně nezávislými názory jako Vy, také by ji všichni kritizovali a pochvalu by nesklidila.
Ale nedejte se. Každý musí svůj život žít sám za sebe a pokud se mu podaří uchovat si nezávislé názory až do dospělosti, je to pro jeho lidskou kvalitu velké plus. Ostatně většina kritiky a nesouhlasu (tedy toho živelného, neodargumentovaného) pochází ze strachu.
A co se těch hodných tetiček, které umí poradit i pohladit, dotejče, můžu říct, že i majortní společnost jich má méně než šafránu. A přitom i mezi námi dřív byly a byla to instituce velmi bohulibá, ale nějak se vytratily. Snad vymřely a my ostatní jsme dostárly v nerudné baby namísto těch hodných a moudrých babiček a tetiček.
Přeju Vám hodně zdaru a odvahy.
30. 04. 2008 | 09:11

pH 77 napsal(a):

Není na světě člověk ten, který by zalíbil se lidem všem.
30. 04. 2008 | 09:37

klarasamkova napsal(a):

Vážená slečno Lin, chtěla jste vědět, kdy "to" přejde... nikdy "to" nepřejde. Jde o systémovou záležitost. V managementu vztahů se učí, že v každém kolektivu je alespoňb jeden Novák - prudič, který prudí a prudí a bourá a kritizuje a má redundantní komunikaci a je summa sumárum na zabití. Všechny příručky, ba i seriozní sociologicko-psychologické studie se shodují na tom, že prudič se nemá z kolektivu vylučovat, protože v tu chvíli převezme jeho roli někdo jiný a vše se opakuje. Je nutno nevyloučit, netvářit se ublíženě, naopak přijmout, obejmout, ujistit o úctě, lásce, podpoře (tedy ty konfuciánské tety, Nováka pouze analogicky) a zpacifikovat... Úplně stejně mám odpozorováno ze správy nemovitostí, že v každém jednom domě je prostě alespoň jeden nájemník, se kterým se nedá vyjít, i kdyby čert na praseti jezdil... zajímavé je, že když je dům o dvou bytových jednotkách, platí totéž - alespoň jeden nájemník....
Takže až přijdete zase na ten Váš veletrh drbů, nasypejte do všech drben, co se do nich vejde - číslo vaší podprsenky, číslo bot, kolikrát jste propadla u zkoušky a kolikrát málem, zahlťte je informacemi, pokudd možno dle vašeho vlastního výběru. A kromě toho je ubezpečte, že bez jejich strážení pravých tradic byste zajisté upadla do bludů a záhuby nejen vy, ale i celý okolistý vesmír...
Ubezpečuji vás, že to funguje nejen v uzavřené kounitě (15 let zkušeností s romskou rodinou :-), ale i s rodiči úplně vlastními, řádně majoritními. Tak, právě teď jsem vám předala svoje tajemství, proč se nehádám vůbec s nikým z rodiny, tož to vyzužitkujte a dejte si řádného bílého panáka placenoého řádným bílým chlapcem na řádné bílé diskošce na moje zdraví - a nezapomeňte několik pikantností z ní řízeně pustit do světa... co jste dělala zbytek večera, už nebude nikoho zajímat. :-)
zdravím, KVS
30. 04. 2008 | 09:53

Nguyen Thi Thuy Duong napsal(a):

Teda, zrovna si tady dělám zápisky z pěkně tlusťoučký knihy a jelikož mě to zmáhá, tak jsem se šla mrknout na blog, abych si zlepšila náladu. A je fakt, že bych si tisíckrát radši dělala výpisky z Vašich příspěvků:) Děkuju za podporu!
Paní Kláro, to Vaše tajemství je fakt dost dobrý! Až ze mě bude stará konfuciánská tetka, tak tyhle moudra budu předávat zmateným banánkám ;)No jinak, ta Vaše rada by se dala aplikovat hned dneska na majálesu:D Děkuju!
30. 04. 2008 | 10:30

Mr.Oizo napsal(a):

Nesnažte se Vienamcům vnucovat nebo je přechvalovat. Kdo s nimi žije ve městě nedělá si o nich iluze. Vám milá slečno mohu říci jediné-Raději se příliš nesrovnávejte s Alžířany nebo Maročany z Francie, tady se to moc nenosí.... Pocit pochybnosti o sobě je prvním krokem ke komplexům méněcennosti. Nesnažte se paušalizovat Vaše krajany. Já to s těmi svými také nedělám. Co se mi na Asiatech osobně líbí je touha po vzdělní a skromnost, kterou jsme my dávno ztratili. Buďte předvším dobrou dcerou a sama sebou. Můj Vietnamský kolega Roman s nímž jsem chodil na Karate mi vždycky na otázku soužití z Čechy odpovídal s roztomilým úsměvemem"Nema poblem":-)))))))))))). Přeji hezký den!
30. 04. 2008 | 10:57

Hew napsal(a):

Do jisté míry Vás chápu a rozumím Vám. Já sám pocházím z židovské rodiny, která měla vlastní zvyky a tradice, svůj "paralelní" vesmír.
Je jedině dobré, pokud se naše rozdílné kultury dokáží vzájemně obohatit. Předpokladem musí být ovšem dodržování zákonů (sic mnohdy hloupých) a respektování zvyklostí majority. Není nic horšího než uzavírání se do ghet. Z nepochopení bývá jen násilí.
Váš blog jsem si přečetl velice rád.
30. 04. 2008 | 11:04

MaLer napsal(a):

MIla Duong,

zbytecne se neomlouvej, za svymi nazory stuj. Hodne stesti!
30. 04. 2008 | 11:13

Martin napsal(a):

Výborné! Moc pěkně se to čte...nedávno jsem se z Vietnamu vrátil a ještě dvě cesty tam pravděpodobně absolvuji. Je velmi zajímavé porovnávat "banánové" myšlení a poznávat kulturní zvyky a obyčeje přímo ve Vietnamu. Navštívil jsem v podstatě ty nejchudší provincie a byla to velmi zajímavá zkušenost. Jsem rád za Vaše postřehy, pár věcí mi došlo až nyní. Mimochodem, pokud Vaše články neprocházejí nějakou gramatickou korekturou, máte velmi pěknou češtinu, kterou by Vám mohla polovina národa závidět. Moje vietnamština je omezena tak na tři věty, přičemž pokaždé, když je vyslovím, znamenají něco jiného...
Pište prosím dál, je to velmi zajímavé.
30. 04. 2008 | 11:43

qwerty napsal(a):

Pěkný blog. Jen připomínám, že imigranti by se v nejlepším případě měli aspoň trochu ztotožnit s kulturou obyvatel země, která je přijala, a do které přišli s vidinou zlepšení životních podmínek. Pak je vše v nejlepším pořádku, jednotlivé kultury si budou předávat to lepší, co v nich je. Jakmile imigranti začnou žít v ghettech po svém, je to zárodek budoucích problémů. Pište dál
30. 04. 2008 | 11:52

mr. orange napsal(a):

Jak svěží vánek vždy po těch zapšklých, vidlemi se ohánějících jedincích.
Jen houšť a větší kapky.

Co se týká zvyků, tak pokud nejsou v rozporu s platnými právními předpisy, tak ať si každý dělá co chce. Nemohu souhlasit s názorem, že imigtrant by se měl bezvýhradně přispůsobit, tradicím země do které imigroval, jak požadují někteří rádoby češi.

Schválně by mě zajímalo kolik lidí by mohlo o sobě říct že jsou opravdu češi(nemyslím v občanče). Je to způsobené zřejmě tím že za posledních 400, až na krátké vyjímky, nám někdo říkal jak se máme chovat, co můžeme a nemůžeme dělat, v jakého boha máme věřit, jak v něj máme věřit, že žádný bůh není atd. Stejně tak téměř jakákoli armáda která se potřebovala dostat z jedné strany Evropy ne druhou to vzala přez nás.
30. 04. 2008 | 12:13

NemoX napsal(a):

Moc hezké povídání od chytré dívky, která umí o různých problémech přemýšlet.Jen mi není jasné, kam se poděli takto uvažující našinci. Podobné lidské zamyšlení jsem tu, s výjimkou článků pana Jiřího Havla nečetl snad týdny či měsíce.
N.
30. 04. 2008 | 12:33

Al Jouda napsal(a):

Nevím, jak jste přišla na pseudonym "banán", když Češi od vietnamské války nazývali Vietnamce vždy jako "rákosníci". V době, kdy jsme z Vietnamu dováželi např. koberce upletené z nějakých rostlin a sestavené z čtverců, se nepamatuji, že bychom dováželi také vietnamské banány.Toto ovoce k nám přicházelo vždy z Jižní Ameriky.Rákosu ale asi bude ve Vietnamu dostatek.
30. 04. 2008 | 13:02

mr. orange napsal(a):

Sice také úplně nechápu jak to vzniklo, ale termínem Banánové děti jsou označováni mladí vietnamci kteří sem do čech přišli jako velmi mladí s rodiči, event. se zde narodili. Kdežto rákosníky můžete nazývat všechny vietnamce.

PS: Během psaní tohoto příspěvku nebylo ublíženo žádnému zvířeti. Autor příspěvku nesouhlasí s přejmenováváním národností dle jakéhokoli zboží dodávaného na náš trh tímto národem.
30. 04. 2008 | 13:19

NemoX napsal(a):

Paní KVS měla bohužel pravdu, první prudič je tady,sice to není Novák, ale myslím,že Jouda se k němu hodí daleko víc. Jen doufám, že sem nezabloudí pánové Jarpor, Rumcajs, Ford a podobní notoričtí útočníci. Ale pochopil jsem, že Vás jen tak něco nerozhodí :-) N.
30. 04. 2008 | 13:28

bibiana27@seznam.cz napsal(a):

Mam moc rada tenhle blog, neotrely, vtipny a trefny. Pokud se jedna o nove prostredi .... nejde o to co si clovek do noveho prostredi prinese, ale jde hlavne o to, jak se dokaze prizpusobit a pritom neztratit vnitni identitu. To mi hodne pripomina Francii a jeji ghetta. Pristehovalci radeji ziji v ghettech, nez aby se prestehovali jinam, protoze kdyby z ghetta odesli, tak by se museli mnohem vice prizpusobit okoli ( chovani, skola, jazyk a jine ). Ale ghetto jim vice vyhovuje, protoze jsou mezi svymi a v jednote je sila a taky se vetsina lidi temto ghettum vyhyba ( neco mi to pripomina ... ) Kdo z teho skutecnosti nejak vybocuje je nezadouci, protoze je jiny, nez ostatni chteji nebo ocekavaji.
Tak se hlavne nenechte odradit, draha slecno, od psani a ja se brzo tesim na novy clanek.
PS : ve Francii jsem zila 8 let, jak o jinem prostedi taky hodne vim.
30. 04. 2008 | 13:36

Pepa Řepa napsal(a):

To NemoX
jak nudná by byla debata bez vopruzů, jak smutný by byl svět bez Nováků!

Už Erasmus měl svojí bohyni Bláznivost.Vopruz vás nabudí, inspiruje a někdy odhalí vaši kreativitu (pokud je co obnažit).
30. 04. 2008 | 15:24

Quan napsal(a):

Duong:

1/ Banán- má tak trochu hanlivý význam ve hovorovém vietnamstině.Studenti to pouzívají, když chtějí oznacit někoho, kdo provedl něco nespolečenského.(Ale nevím jestli se to jestě používá dodnes. Jazyky se vyvíjí a studenský slang roste jako bambus.)Nevím, jestli budete štastná, když všichni Vás začnou oslovovat jako banán?

2/Jste se trochu přestřelila s tím "síť drben".Nevšichni drbou a je známo, že vietnanské ženy jsou v tom docela zdatné.:).Když se sejdou ženy a nemají co dělat, tak se samozřejmně začnou drbat, ale že by vytvářely síť?.Předpokládám, že to samé dělají skoro všechny ženy se svými kamarakami.Vienamské přísloví říká : Tři ženy plus jedna kachna a máte tržnici.:)

3/Jinak píšete dobře a máte zajímavé názory .To, že exitují názory proti Vám je nepodstatné.Každý má právo na vlastní názor , jen dávejte pozor na faktické chyby, aby ti, co píšou proti Vám neměli se čeho chytit.
30. 04. 2008 | 16:57

Stařeček napsal(a):

Milá Duong, od Vás vždy uklidňující čtení. Už jste si někdy všimla, že na Vaše blogy jsou snad v 99%-tech příznivé ohlasy? Pište dál. Vždy pěkné čtení.
30. 04. 2008 | 17:10

bigjirka napsal(a):

Lin, buďte dobrou dcerou a dobrým člověkem. Pokud chcete žít tady, buďte taky Evropankou vietnamského původu. Jako Vietnamka byste tu byla cizinkou.
30. 04. 2008 | 19:34

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Thu Thuy,

byl jsem bohužel nucen smazat Vaše dva příspěvky, neboť byly v rozporu se zdejšími pravidly zvýrazněny na úkor ostatních, tedy napsány velkými písmeny (viz Kodex diskutujících).

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
30. 04. 2008 | 22:45

Nguyen Thi Thuy Duong napsal(a):

Milá bibiana27@seznam.cz, psala jste, že jste žila 8 let ve Francii. Zajímalo by mě, jaká je tam vietnamská komunita(jestli je vůbec dost výrazná,aby byla vidět či slyšet:). Jedu tam totiž přístí rok studovat, tak by mě zajímalo, co mě případně čeká. Možná to bude zajímavý na blogu rozebírat 2 komunity najednou:D Díky za odpověď!
pro Quan: o tom hanlivém významu jsem nevěděla(dík za informaci), ale stejně se mi to zdá vtipný a výstižný. Rozhodně lepší označení než ťing-ťang-ťong, rákosník atd.
01. 05. 2008 | 01:35

Nguyen Thi Thuy Duong napsal(a):

Jinak Thu Thuy, prosím tě, nemohla bys ty příspěvky napsat znova(malými písmeny;)? Já jsem si je nestihla přečíst.Cảm ơn!
01. 05. 2008 | 01:38

Klement_BA napsal(a):

"Každý jsme ale z jiného těsta a ne všichni „banáni“ vnímají věci jako já."

Banani :)))
01. 05. 2008 | 08:11

Thu Thuy napsal(a):

To jsem nevěděla, že se to nesmí :o) omlouvám se. Už ani nevím co jsem psala..

Myslím, že něco ve smyslu, že oceňuji, že ses pokusila "napravit" svůj kontroverzní článek těmito řádky, ale že bylo od nás nefér, když jsme některé tvé myšlenky odsuzovali. Je to přece jenom TVŮJ blog a TVÉ pocity (doufám že se to takhle nesmaže) ale díky tomuto článku si všichni ti lidé budou moci o nás (vietnamcích, banánech) udělat i svůj názor :-)
01. 05. 2008 | 11:44

Strýček Mao napsal(a):

Vietnamci podvádějí, neplatí daně, prodávají zdravotně závadné zboží, kradou psy a pak je žerou. Tak.
01. 05. 2008 | 12:35

Thu Thuy napsal(a):

to Strýček Mao
Zamyslel jste se někdy nad slovy: Češi jsou zkorumpovaní, pěstují marihuanu, kupují a předávají zdravotně závadné zboží a mají psy radši než vlastní děti?

(nic proti Čechům, výše uvedená slova nemusí být pravdivá)
01. 05. 2008 | 13:03

Nguyen Thi Thuy Duong napsal(a):

A hlavně, víte vůbec kdo byl Mao Ce Tung? Výběr nicku jsem fakt nepochopila:-/
01. 05. 2008 | 15:52

NetAndy napsal(a):

Hele, ono by bylo fajn, kdyby všichni diskutující negeneralizovali, neházeli všechny do jednoho pytle, vyhýbali se zdravotně závadnému zboží(mimochodem, nejsem si jist, jestli vůbec něco je na 100% nezávadné) a nestarali se o cizí psy.

2TT: Proč to píšeš o Češích, když ani nevíš jestli to je pravda, kdybys napsal třeba, že ne pro všechny Čechy...
btw jako už jsem dost pochytil, co si lidi myslí o Němcích, Rakušanech, o Polácích ani moc ne, Vietnamcích a zejmena Romech, ale docela by mě zajímal pohled na Čechy, kromě toho, že jsem zloději:D a lenoši.
01. 05. 2008 | 21:12

dmatej napsal(a):

Thu Thuy: Zapomněla jste dodat "a nevidí si na špičku nosu" ;-)

Češi jsou náramně hrdý národ, bohužel dnes už co se charakteru a morálky týče není moc na co být hrdý.
02. 05. 2008 | 00:45

Silvie napsal(a):

Mám za to, že nová generace vietnamských dětí nebude mít vůbec žádný problém integrovat se do české společnosti. Je legrační vídat malé vietnamské děti ,kterak na sebe povykují perfektní češtinou. Mluvila jsem s jednou starší paní, která se starala o půlroční vietnamské mimino (v době, kdy jsem se s nimi setkala, už to byl pětiletý kluk), protože jeho rodiče byli pracovně velice vytížení. Dítě nenásilně zapadlo do její rodiny, říkalo jí babi, jezdilo s ní a jejími vnuky o víkendech na chalupu a jeho nejoblíbenějších jídlem bylo vepřo-knedlo.
Znám ale také čínské manžele , kteří si pronajali v našem městě restauraci a v Číně nechali šestiletou holčičku ve výchově babičky. Tři roky se s ní neviděli. Šokující pro mne bylo, že paní během pobytu u nás porodila kluka, kterého jsem vídala spát v kočárku u baru. Když jsem se po něm po půl roce ptala, paní bez jakýchkoliv emocí odpověděla, že se o něho stará taky babička v Číně. Prý musí vydělávat, aby se mohli vrátit do Číny a otevřít si tam vlastní restauraci. Chápu, že jsou asiaté velmi cílevědomí, ale není to trochu na úkor vlastních dětí? Vždyť i ty vietnamské děti neznají v podstatě jiné místo na hraní, nežli tržnice. Nikdy je nevidím (ani o víkendu) třeba na procházce s rodiči. Ti jim zajistí české chůvy a to nejlepší možné vzdělání, ale jinak jim moc svého času a pozornosti nevěnují.Pokud si česká rodina pořídí dítě, většinou ví, že bude muset změnit způsob života a podřídit ho péči o potomka.
02. 05. 2008 | 08:59

Quan napsal(a):

Silvie:

To co jste napsala, je bohužel velmi stinná stránka života Vietnamců.Rodiče , kteří musejí pracovat, aby zajistili dostatek zázemí pro budoucnost dalši generaci, nemužou a nemají dostetek času na výchovu a citový vztah se svými dětmi.
02. 05. 2008 | 11:28

Silvie napsal(a):

Quan, není to tím, že příliš nadřazují materiální stránku té citové?! Nebojují tady přece o holé přežití?! Každopádně mi není jasné, proč si někdo pořizuje děti, aby je pak nechal vyrůstat tisíce kilometrů daleko. Tohle bych jako matka nikdy nepřipustila.
02. 05. 2008 | 12:26

Thu Thuy napsal(a):

Silvie:
Někdy však těm rodičům opravdu nic jiného nezbývá. Někdy opravdu bojují o holé přežití. Ve Vietnamu by možná skončili na ulici, nebo by si denně vydělávali na misku rýže. Proto jeli do ČR. Nemají však dodtatečnou kvalifikaci, proto musí třeba prodávat. A prodají za takových 400 korun denně. Z toho posílají pětinu do Vietnamu. Kdyby živili ještě dítě, s tím zbytkem by si nevystačili. Tak nechají dítě doma a posílají do Vietnamu víc. Koruna je ve Vietnamu hrozně silná a proto se to vyplatí. Počase, když víc zbohatnou, vrátí se do Vietnamu, nebo dítě pošlou sem. Je to smutné, ale je to tak.
Teď jsem uvedla docela dost extrémní případ,co se kočárku před barem týče, tomu opravdu nerozumím.
02. 05. 2008 | 13:36

Thu Thuy napsal(a):

NetAndy:

Chtěla jsem jen reagovat na příspěvek Strýčka Mao a uvedla jsem tudíš ekvivalentní příklad toho, co napsal.
Chtěla jsem tím naznačit, že to, co píšeme není tak úplně pravda a že se to nedá používat.
Rozhodně jsem nechtěla osočovat Čechy z toho všeho!! :D
02. 05. 2008 | 13:39

Silvie napsal(a):

Asi jsem se špatně vyjádřila, nebyl to typický "bar", kde se pije a kouří - spíš takový pult ,na němž byla kasa a občas si u něho někdo něco vypil. Do té restaurace občas chodíme na oběd. Ale pořád nechápu, proč si ta paní pořídila další mimino - pokud se ho v půl roce vzdá, zpřetrhá všechny vazby, které vznikají mezi matkou a dítětem. To bych snad radši užívala nějakou kontracepci - je to nezodpovědné vůči těm dětem.
02. 05. 2008 | 13:48

Anba napsal(a):

Milá Doung, Váš blog je úleva číst a komentáře k němu též. Téměř žádná negativní emoce, je vidět, že se můžeme domluvit, ač vy jste "banáni" a my kdovíjaká směska. Můžeme se dozvědět jací jste, co jíte, jak se pojmenováváte, jak žijete. Vaši krajané jsou mi sympatičtí svou pracovitostí, ale také tím, že jejich zboží je o hodně lacinější než v "bilých" obchodech, ač je mnohdy zcela jistě ze stejných zdrojů.
Vaše rodiče také chápu, spojení dvou kultur může přinášet v rodině problém, ale také nemusí.Před skoro 90 léty přišel do tehdejší ČSR můj otec, Bulhar a po několika letech si vzal matku-Češku. Už jsem to psala kdysi do blogu JUDr. Veselé, nebylo to lehké vzhledem ke xenofobnímu českému okolí, ale i malé bulharské komunitě většinou příbuzných. Po několika letech si otec svou pracovitostí, ale také nijak nevybočujícímu životnímu stylu získal nejen na tehdejší dobu vysokou životní úroveň, ale i vážnost okolí. Je fakt, že v rodině byla nepsaná dohoda, že žijeme "česky", ale bulharská jídla máti vařila také, česká měl otec velmi rád - jednou prý snědl 40 švestkových knedlíků (ale takových malinkých), jak říkal později.Babky tehdy také měly řeči, že si máma vzala bulhara, kdovíodkud a když pak mu nosila na zahradu jídlo (parádnice pokaždé v jiných šatech), tak jen syčely.
Jsem ráda, že jsem ze smíšené rodiny, jen lituji, že toho bulharského nebylo víc.Při dovolené v BLR jsem cítila takovou sympatickou otevřenost místních lidí, že jsem začala přemýšlet o "hlasu krve".
Tak si z obou kultur vezměte to nejlepší a hlavně tu touhu po vzdělání a pracovitost, s tím se neztratíte nikde. Přeji Vám vše dobré.
02. 05. 2008 | 14:08

Silvie napsal(a):

Moje dcera má italského otce a nikdy jsem žádnou negativní reakci nepocítila. Kamarádi ji rádi představují jako Italku a o ctitele nemá ve svých 12 letech nouzi. Já sama jsem měla někdy spíš pocit, že se se mnou někteří lidé chtějí stýkat víc proto,že jim připadá interesantní přátelit se s Italem. Já sama se s cizinci různých národností seznamuju ráda, vidím v tom zajímavou zkušenost.
02. 05. 2008 | 14:17

NetAndy napsal(a):

Thu Thuy: Jo toho jsem si právě všiml, jsem zklamán, čekal jsem něco útočnějšího. Nevím kde najdu někoho kdo bude osočovat Čechy:D škoda, že neumím německy.
02. 05. 2008 | 14:53

LPT napsal(a):

Ahoj, Thuy Duong. Příspěvky v diskuzi jsem nečetla, omlouvám se, budu-li opakovat myšlenky a názory. To, že někteří Vietnamci neumějí přiznat své špatné vlastnosti, už víme. Že jsi napsala o tetkách ze Sapy, za to se ani nemusíš omlouvat, ptž je to pravda. Odmalička poslouchám, jak mám co dělat a podle toho, co říkají, dělám vše špatně. Už hodně dlouho se jim snažím vysvětlit, že jsem přijímala všechny české zvyky bez předsudků a že v nich nevidím nic zlého, ale je to jako bych mluvila do pařezu. Nezbývá nám než se vzepřít, nebo žít v jejich rozkazech.
Jestli Ti někdo nadává za články, tak na to kašli, páč ti vzdělaní ti to řeknou kultivovaně, ale nadávky jsou fakt jen od nevzdělanců.
Hodně banánů mi taky říkalo, že my blogerky ZASTUPUJEME JEJICH NÁZORY, což určitě se mnou souhlasíš, že to není pravda, nikdo jim nebrání napsat článek, kde všechny naše poznatky vyvrátí. A svými blogy reprezentujeme jen naše vlastní názory.
Všem diskutujícím bych doporučila: Nejdřív myslete, než vyšlete své myšlenky do světa.
02. 05. 2008 | 18:45

Nguyen Thi Thuy Duong napsal(a):

LPT!
Ne, že bych si z těch negativních ohlasů vycházející z komunity dělala hlavu, ale je fakt, že to trochu zamrzelo od lidí, se kterými se znám osobně. Musím přiznat, žes mě fakt hrozně potěšila!!! Aspoň vím, že je taky někdo na stejné barikádě:-)))
02. 05. 2008 | 19:01

Jan Švec napsal(a):

Zdravím, píšete o tom, že mají rodiče vysoké vzdělání a jsou maloobchodníci a že lidé sedící na konzulátech mohou mít nižší vzdělání. To ovšem ale není jejich chyba a nijak nespravedlivé, tu příležitost to dotáhnout jinam, než na maloobchodníka má každý a nějak jsem nepochopil tu vaši obhajobu. Jinak s vaším článkem souhlasím, každopádně mi přijde možná příliš objektivní a bez vlastního názoru
03. 05. 2008 | 21:26

fudoshin napsal(a):

pár dní jsem se na internet vůbec nedostal.takže jsem propásl premiéru tohoto článku.jako vždy je čistý a jasný, v zásadě nekonfliktní,opravdový blog.jinak vždy mě udivuje ten krásně křišťálově čistý styl psaní (myslím češtiny) i výborný pravopis,gratuluji.víc k tomu není co dodat,příspěvků výše je spousta,ve kterých byla většina řečena.ale z diskusí i vašich reakcí vidím,že to vaše blogování je hlavně o hledání sebe sama a svého správného místa pod sluncem.z toho si nic nedělejte,to je snad to nejtěžší v životě a nejen pro vás... :-)
04. 05. 2008 | 11:20

prirodovedec napsal(a):

autorka: Zvolila jste si zajimavou cestu. Clenove Vasi komunity si asi neuvedomuji, co pro Vasi komunitu nenapadne, spisovne, usmevave a uprimne cinite. Tento Vas text, kde se snoubi Vase predesla otevrenost s vetickami typu "Možná jsem se měla vyjadřovat víc diplomaticky." je i timto nesmirne vymluvny.

Drzim Vam palce a doufam, ze take nekdy potkam hochy a divky z Vasi komunity pri sve vyuce na VS a udelam si srovnani po mnoha letech. Zatim to stesti nemam, zda se, ze prirodni vedy za ty roky u Vas ztratily popularitu. Nebo ne?
04. 05. 2008 | 21:10

Diem napsal(a):

(pro nang chuoi :-0)Hodně pochvalných reakcích od českých čtenářů, aby naše Duong z toho nežila v jiném světě. Rozhodně stuj na zemi. Vyjadřujte se diplomaticky, aby Ti co píšou proti nám se toho nemohli chytnou. Vždycky je dát do souvilosti nějaký problem pak jeho vysvětlení(máme jinou kulturu)... češi mají rádi paušalizování, třeba si přečtou Vaše články, a pak si myslejí, že jsou všici takový, já a mnoha dalších zde žijícíh vncu od mala mnohé Vaše názory nesdílují, a to jsme vrstevnici nebo o pár let starší. nejsme žádní staří z tržnic, jak si myslejí přispěvovatelé....
04. 05. 2008 | 21:53

prirodovedec napsal(a):

Diem: Pausalizovani mame radi? Myslite? :) Co jste ted udelal. :))
04. 05. 2008 | 22:56

bigjirka napsal(a):

každopádně pokud chcete žít tady, buďte Evropany vietnamského původu. jiný model by vedl ke konfliktu.
04. 05. 2008 | 23:26

mr. orange napsal(a):

Abych shrnul některé zdejší příspěvky a vrátil se k osvědčenému: "Držte hubu a krok". :-)

PS: S tímto já zásadně nesouhlasím, pokud neporušujete zákony, dělejte si co chcete.
05. 05. 2008 | 07:23

Občan napsal(a):

Pokud se Vietnamci do Čech přistěhovali s tím, že se chtějí stát českými občany s vietnamským původem,pak vás jako liberální Evropan vítám. Ale pokud Čechy být nechcete a jde vám pouze o ekonomickou imigraci, nemohu připustit aby se na českém území opakoval Mnichov a kde na konci války jsme stejně přišli o Zakarpatskou Rus.
05. 05. 2008 | 09:49

Honza (český) napsal(a):

Svěží blogísek. Taky si tu občas rád počtu. :-)
05. 05. 2008 | 14:19

nguyenthithuyduong napsal(a):

Diem, cam on anh/chi:-) Díky za rady, fakt si toho cením. Chybami se člověk učí, takže jsem moc ráda, že mi ukazujete, kde jsem šlápla vedle. Pokusím se v budoucnosti vyjadřovat více diplomaticky a nepsat tak obecně.
06. 05. 2008 | 15:58

nguyenthithuyduong napsal(a):

Taky jsem si díky své kamarádce uvědomila, že tón článku v LN mohl někomu, kdo mě nezná, znít dost arogantně:( Prý v blogu to jsem víc já. Rozhodně se nepovažuju za něco víc než ostatní!!! Nemyslím si, že jsem lepší nebo tak něco.
Ti, kteří trochu znají svět médií vědí, že text, který vyjde v novinách se trochu liší od původní verze. Každopádně účel článku byl ukázat naši komunitu v lepším světle, způsob myšlení a problémy NĚKTERÝCH banánů. Odstavec o metrouších...samozřejmě, že ne všichni Vietnamci jsou takoví! Jenom jsem chtěla ukázat, že těch kluků mého věku je už tak málo, takže je to škoda, když to máme ještě takhle zkomplikovaný:)
Jinak za svými názory si stále stojím a děkuju Lidovým novinám, že mi dali příležitost se vyjádřit.
06. 05. 2008 | 16:04

nguyenthithuyduong napsal(a):

Hodně pochvalných reakcí od čtenářů mě samozřejmě těší, ale naštěstí mám ve svém okolí lidi, kteří mi nedovolí "žít v jiném světě" a myslet si, že teď jsem King:)
Akorát se Vám všem, kdo mě čtete, musím hrozně omluvit, že se na pár týdnů nebudu na blogu vůbec objevovat. Je zkouškové období, takže asi jako většina studentů nestíhám. A psát o tom, jak jsem rodičům vděčná za to, že zde můžu studovat, ale ve skutečnosti psát jen blogy místo učení ...to by bylo hloupé:-) Takže Vám VŠEM přeju krásné, slunečné a pohodové jaro!!!!
Thuy Duong, Linda,Lin, slunečnice, atd.
06. 05. 2008 | 16:19

Thuy Duong napsal(a):

Ahojky... abych ti řekla pravdu, v první fázi jsem ti hrozně fandila, byla jsi první blogerka, která začala psát o problémech v naší komunitě, tak jsem se těšila, že nás okolí konečně víc pochopí... jenže čím víc jsem četla tvé články, tím víc jsem si uvědomovala, že mám odlišné názory než ty. Ano, o těch tetách, o studiu, o smíšených vztazích.. ve všech tématech by se dal najít kus pravdy. Myslím ale, že něco bylo až moc nafouklé. S mnohými články jsem skoro vůbec nesouhlasila, ale respektovala jsem tvůj postoj. Jen si myslím, že jsi to nemusela říkat tak zveličeně, drsně... jenom přeci si uvědom, že Čech, který o nás ví minimum, a přečte si tvůj článek, získá poněkud "zkreslené" informace. Vím, jsou to jen tvé názory, ale jsou veřejně přístupné, tvůj blog je na aktualne.cz - v mediálním prostředku, takže by to někteří čtenáři mohli považovat za fakt a myslet si, že to tak prostě všechno JE. Ne každý si uvědomí, že to je tvůj zápisník, že jde o TVŮJ postoj, TVŮJ pohled... Jsi víc "počeštělá" než někteří jiní naši vrstevíci, než já, proto také některé věci vnímáš jinak. Je to přirozené a zcela normální. Jen... mám pocit, že spousta lidí bere tyhle blogy za zdroj skutečných faktů a ne jako místo, kam se píší osobní názory. Člověk má navíc tendenci zobecňovat - pak se z nás stávají hulváti a nevzdělanci, protože chodíme do Sapa (jak napsala jiná blogerka). Samozřejmě, piš dál, jde ti to dobře ;o) Klidně si vem na "paškál" i méně přijemná témata. Jen si myslím, že bys měla dávat pozor nejen to, co píšeš, ale i JAK to píšeš... :o) Budu se těšit na další příspěvek, "ba chi" ah ;o)
07. 05. 2008 | 18:45

Bagr napsal(a):

Jeden můj kolega z někdejšího zaměstnání prosazoval, že všichni by se měli řídit hlavně jediným přikázáním: Nepřekážej bližnímu svému. Prý by pak byl ráj na Zemi (o; Ačkoli od něj jsem to nejčastěji slyšel, když před ním jel po silnici nějaký sváteční řidič a nebylo kde ho předjet, myslím si, že toto přikázání je na vysoce aktuální i tady. Vietnamci, Češi, Moravané, Slezané, dělejte si, co chcete, jen nikomu nepřekážejte. Rodiče, ať jste jakékoli národnosti, nechte své děti žít, stejně jednou umřou a vy taky (pravděpodobně ještě dřív než ony, tak se tu nesnažte někomu druhému ovládat život).
11. 05. 2008 | 22:24

Moody napsal(a):

Tema bananovych deti je, jak koukam, zlata studna pro blogerky. Ze bych se taky svezl na te vlne?

Pro Cechy, co nic nechapou a clanek vychvaluji. Tyhle tendencni zvasty jenom vyvolka dalsi vlnu nedorozumeni mezi cechy a vietnamci. Pro vetsinu je to hruba urazka, kdyz je nekdo oslovi bananem. Zavadí se oznaceni pro minoritu tam, kde to neni potreba. Argument, ze nekde si rikaji bounty je irelevantni. Lehkomyslne metafory jen vnaseji dalsi rasovou nesnasenlivost a jak se autorka brani vietnmaske kritice?..."A ty se necitis jako banan? Nerikej mi ze nemas pocit, ze jsi z poloviny ceska"...Ne tenhle argument neberu. Kazdy je individual a nechci, aby mi nekdo cpal jaky jsem ve skutecnosti.
18. 05. 2008 | 11:25

Harda napsal(a):

Milá Duong, dovolím si ti tykat, protože jsme zřejmě vrstevníci ;)
Tvůj blog je výborný, přesná ukázka toho, že někdy nejde o formu, ale o obsah. Pravda, vzhledem k mým zkušenostem s vietnamskou komunitou v ČR mě leccos překvapuje, ale ve většině s tebou souhlasím...
Teď zrovna hledám způsob jak si tě zadat do RSS čtečky...
(svůj blog uvádím nikoli pro reklamu, ale abych nebyl anonymní)
19. 05. 2008 | 02:03

Giang napsal(a):

Moody? Dovolim si ti oponovat...To, ze ti nekdo cpe, jaky ve slutecnosti jsi je holy nesmysl. Pokud to skutecne takto citis, tak budiz. Dale tvrzeni, ze autorciny clanky vyvolavaji dalsi vlnu nesnasenlivosti, je absurdni. Uved mi alespon jeden jediny padny duvod, proc tomu tak je? Pokud jsi to jiz uvedl ve tvem prispevku na ktery nyni reaguji...tak to musim byti vskutku s prominutim "debil", ponevadz tomu nerozumim:) Pises o nejakych o metaforach, o urazky vyvolavajici osloveni banan, ale nenapsal jsi proc by melo dojit k nedorozumeni mezi Cechy a Vietnamci?:) Tvoje veta "Pro Cechy, co nic nechapou a clanek vychvaluji."...by sama mohla vnest nedorozumeni, protoze to mnohym muze vyznit jako opovrzeni nad osatnimi ctenari, ne-li jako rasismus (Cesi co nic nechapou^^)...Mam takovy pocit, ze ti muze byt jedno jestli se obe kultury sblizi nebo ne, ty se jenom citis ublizeny, proto ta zloba^^ Tot muj subjektivni nazor...S autorkou souhlasim v mnoha vecech...Svymi nazory zastupuje podobne smyslejici "bananovce" (proti tomuto oznaceni nic nemam) a ver mi, takovych je nas vic, nez si ty a ti ostatni myslite...Jinak autorce chi Duong preji pevne nervy pri boji s nechapavci a hodne stesti pri zkouskach...:))
20. 05. 2008 | 14:33

Ajny napsal(a):

Moody: Ja nechapu jak jsi prisel na to, ze Ti nekdo(Lin) cpe jaky ve skutecnosti jsi.Jinak k tomu nepotrebnemu zavedeni oznaceni pro minoritu,...vzdyt ona nehovori o vsech Vietnamcich jako o "bananech". Me osobne oznaceni "banan" nevadi a nijak me neurazi, beru to s nadhledem. Ziju tu od peti let a ceskou kulturu jsem prijal za vlastni, stejne jako kulturu vietnamskou, do niz jsem se narodil.Takze uvnitr jsem "zluty" a "bily". A stejne jako Giang si myslim, ze jsi dost prestrelil, kdyz si myslis, ze ty "tendencni zvasty" vyvolaji dalsi vlnu nedorozumeni mezi Vietnamci a Cechy. Lin tu pise o vlastnich zkusenostech jako Vietnamka, ktera tu zije od malicka. Nemam pocit, ze by hovorila za vsechny Vietnamce. Paklize clanky Lin vedou k nedorozumeni a k nesnasenlivosti mezi Cechy a Vietnamce, tak me zajima jake vyrazy bys pouzil na reportaze TV Novy, kde Vietnamci jsou pouze prodejci falzifikatu, nebo jsou pestitele marihuany a v neposledni rade take muci a zabiji pejsky. Budu moc rad kdyz se svezes na te vlne tematu o bananovych detech a sam napises sve postrehy, rad si je prectu.
21. 05. 2008 | 20:11

Carsten.K napsal(a):

Milá slečno, děkuji za Váš článek a poctivý přístup k otázkám, se kterými se ve svém životě setkáváte. Ona pravda má mnoho tváří a je někdy těžké najít tu pravou i když by se mohlo namítnout, že je pravda objektivní. Pakliže jde o střed kultur a nahlížení do vztahů, je to složité a mnohdy bolestivně nepříjemné. Bez přístupu poctivě hledajícího a s laskavým přístupem nepůjde nikdy do hloubky pochopit toho druhého. Buďte hrdá na své předky dál, zvláště, jestli je jich více jako konfuciánská babička a teta. A co se týká kritiky, tu má rád málokdo :-) Určitě jste zjistila, že moudrost a láska jako i hrubost a blbost neznají hranic a týká se všech národností a tudíž lidí. Přeji Vám na Vaší cestě mnoho zkušeností, ale spíš těch milých!
24. 05. 2008 | 22:23

cvikr napsal(a):

Milá bánánko, nedbej na kritiku a pokračuj dál v nastoupeném trendu. Jsi zajímavá, inteligentní a empatická. Kdo to nevidí, je vidlák.
13. 06. 2008 | 07:43

Leoš napsal(a):

Díky za článek. Pište, prosím, dál.
20. 06. 2008 | 12:10

vladko001 napsal(a):

Zdravím a blahopřeji....
Jsem potěšen,že už se i širší veřejnost má možnost dovědět trochu více o té vaší komunitě.Samozřejmě,že jen tolik,kolik nám budete ochotni/ny odkrýt i ze svého soukromí.No a s tím se váže právě ten problém-že totiž při snaze být co nejvíc všeobecně-informativní se někteří "odvážní/né střetnou s těmi,kdo z nejrůznějších důvodů jsou proti téhle "GLASNOSTI".Ostatně-to je cena za otevřenost a pravdomluvnost-a nedodržování psaných i nepsaných konvencí-VŠUDE,NEJEN MEZI VIETNAMCI...
19. 03. 2009 | 09:24

vladko001 napsal(a):

Ale měl jsem na srdci ještě něco jiného -to,že někdo v druhé generaci a ještě k tomu v pubertě "neví čí je",to mi až tolik nevadí-obzvláště,když žije v rodině,kde mu/jí neustále někdo v té rodině připomíná,že je to tady jen "DOČASNÉ ŘEŠENÍ" a jednoho "krásného" dne si bude muset sbalit svých "pět švestek"-a mašírovat domů....
No a právě v tom vidím ten "KÁMEN ÚRAZU".
6e totiž se takovéto dezorientovaní jedinci můžou dostat do spárů nějakých at už "SVÝCH",NEBO "CIZÍCH" gangů,které je vezmou pod svá "ochranná křídla"...
Co z toho plyne v případě některých menšin na západě,kde místo INTEGRACE probíhá spíše permanentní GHETOIZACE,se vším,co k tomu patří,to snad každý ví...
Našli se dokonce i takoví "pobloudilci"kteří SE NECHALI NAVERBOVAT DO VYSLOVENĚ ZLOČINECKÝCH ČI DOKONCE TERORISTICKÝCH ORGANIZACÍ...
A přes značnou snahu se ani špičkovým agentům nedaří do těchto SÍTÍ ZLOČINU proniknout,jak ostatně občas i veřejně přiznávají..
Extistují tři hlavní trasy obchodních operací: balkánská, která vede přes Řecko do Itálie a dále. Baltská z Asie a Ruska do Finska nebo Německa. A středomořská ze severní Afriky do Španělska a Itálie. Obchoduje ruská mafie, čínské triády, albánská mafie, ale zdá se, že i ony se už globálně propojují. Každý gang má kolem 40 pracovníků zabývajících se od náboru až po ubytování o vše, a jak říká expert Hammish McCullough, "tahle síť dokáže splnit požadavek na určitý typ ženy během dvou dnů z Balkánu až do Londýna".

Náhončí uveřejňují inzeráty v tisku nebo na internetu nabízejí výhodné zaměstnání v zahraničí, modeling, práci v cestovní kanceláři nebo zprostředkování sňatku. Za jedno použitelné tělo berou až 500 dolarů. Často jsou to také ženy, protože si snadněji získávají důvěru zoufalých krajanek. Obchodníci s lidmi unášejí i pohledné mladé dívky z táborů pro utečence.

Evropské hranice se lehce otevírají falešným pasem nebo úplatkem, píše Newsweek. Tak třeba na maďarsko-ukrajinské hranici se ví, že v šéfovně místního nočního klubu se potřebné razítko do pasu získá za jedno sto až tisíc euro. Adeptky jsou "uskladněny" v ošuntělých bytech v Budapešti, Bukurešti, Bělehradu nebo v Lublani, kde se - čato znásilňovány - zacvičují do příští práce. Ale tady se už platí i 10 000 dolarů za tělo. Největší zisky má konec řetězce v bordelech, kde jsou ženy nuceny odpracovávat si všechny "dluhy", které cestou nasbíraly.
POLICISTA 10/2003
http://web.mvcr.cz/archiv20...
. Síť triády rovněž napomáhá �středním vůdcům� při zajišťování ochrany a přístupu k lidským a materiálním zdrojům, ke komunikaci s předáky ostatních skupin a rovněž s nečleny triád.- zkorumpovanými policisty, úředníky, příslušníky místního podsvětí.

Uvnitř i vně jsou jednotlivé skupiny provázány systémem kuan-si, tradičním konceptem důvěry a vzájemných úsluh. Prostřednictvím tohoto systému může jeden příslušník skupiny požádat druhého o �laskavost� v rámci i mimo hranici zákona bez toho, že by mu hrozilo vyzrazení. Jeho protějšek má právo odmítnout, ale zpravidla se tak neděje, protože ví, že v opačném případě i jemu kuan-si pomůže.

Členská základna triád se utváří především na klanovém a dialektovém, �krajanském� principu. Zřejmě nejpočetnější jsou hongkongské triády Sun Yee On (odhad 56 tisíc členů), 14K (odhad 15 � 20 tisíc členů) a tchajwanská triáda United Bamboo (odhad 25 tisíc členů). V Hongkongu samotném může působit až 160 tisíc členů triád, kteří reprezentují přibližně 50 různých organizací. Situace se zde rychle mění po roce 1997, kdy byl Hongkong připojen k Číně a řada seskupení triád v důsledku toho migrovala do zahraničí.

Organizace triád mají úzké vazby na tongy (tchungy � �společenství�). To jsou tradiční čínská zájmová sdružení, která z větší části vykazují legální činnost a většina jejich členů nejsou zločinci. Tongy mají mnoho obdobných ceremoniálů a tradic jako triády. Rovněž jejich členská základna se často prolíná. Někdy slouží jako krytí pro činnost triád.

Pro �špinavou práci� si triády často využívají gangů mladistvých � Číňanů, Vietnamců a dalších Asiatů, které dnes migrují po světě od jedné asijské komunity ke druhé. Tyto gangy mívají od 3 do 20 příslušníků ve věkovém rozmezí od 14 do 35 let. Nemají rodinné zázemí a v případě potřeby neváhají použít zbraně.
http://www.infoservis.net/a...
19. 03. 2009 | 09:49

kjghkgh napsal(a):

http://www.xxxrated-picture... 出会い系
http://www.alwaysoral.com/ 出会い系
http://www.cansurv.com/ 無料出会い系サイト
http://www.videolivemail.com/ メル友
http://www.deai-sugi.net/ 出会い
http://www.deai-navi.mobi/ 出会い
http://www.meeting-avenues.... 出会い系
http://www.1-888-vehicle.com/ 出会い系
http://www.cyber-java.com/ 出会い
http://www.kvonkvyn.com/ メル友
http://www.redrocketcomp.com/ 出会い系サイト
http://seo-mobi.net/ikemen/ イケメン
http://www.deaicafe.net/ 出会い
http://www.love-b.com/ セフレ
http://www.mailcollector.net/ メル友
http://www.mailsell.net/ 人妻
http://www.ccc-p.com/ 無料出会い系サイト
http://www.golden-leaf.com/... キャッシング
http://www.littlediablo.net/ 出会い系サイト
http://www.sit-n-shop.com/ メル友サイト
http://www.mtdcases.com/ セフレ
http://www.louisville-realt... 人妻
http://www.heartminders.com/ 不倫
http://www.targetvehicleren... 恋人
http://www.cambridgeins.com/ セックスフレンド
http://www.happy-clover.net/ 無料出会い系サイト
http://www.get-viagra.com/ 出会い系サイト無料
http://www.mailsnow.com/ 無料出会い系サイト
http://seo-mobi.net/kyonew/ 巨乳
http://seo-mobi.net/gyaru/ ギャル
http://www.chihuahuaelpub.com/ 出会い探し
http://www.mail-c.com/ 結婚活動
http://www.hotpause.com/ メル友
http://www.ekoturizmas.info/ 出会い系
http://lovers.oops.jp/ 出会い系リンク
http://www.kartytel.info/ 出会い
http://www.brattagroup.com/ 童貞
http://www.sex-gay.net/ スタービーチ
http://www.mailclick.net/ 援助交際
http://www.love-train.com/ ギャル
http://www.mailtomo.info/ 熟女
http://www.loveblue.net/ メル友
http://seo-mobi.net/sutabig/ スタービーチ
13. 05. 2009 | 11:04

jordan shoes napsal(a):

Uvnitř i vně jsou jednotlivé skupiny provázány systémem kuan-si, tradičním konceptem důvěry a vzájemných úsluh.
21. 05. 2009 | 09:39

ugg napsal(a):

Náhončí uveřejňují inzeráty v tisku nebo na internetu nabízejí výhodné zaměstnání v zahraničí, modeling, práci v cestovní kanceláři nebo zprostředkování sňatku
21. 05. 2009 | 09:40

podprsenka beate uhse napsal(a):

Poslední dobou slýchám od svých vrstevníků-krajanů, že výraz „banánové děti“ je dosti povrchní a trochu urážlivý.
20. 09. 2009 | 10:31

sun napsal(a):

<a href="http://www.lsxsun.com">流水线</a>
23. 11. 2009 | 02:56

gQDODaWeao napsal(a):

<a href=http://www.acworth.org/google/buysomaonline/#2870>buy soma online</a> will soma show on a drug test - soma medication
04. 02. 2013 | 05:22

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy