Tibetské perspektivy

02. 04. 2008 | 07:54
Přečteno 27593 krát
Na bezmála třech stovkách českých radnic opět zavlály tibetské vlajky. Ty připoměly povstání Tibeťanů proti již téměř půlstoletí dlouhé čínské okupaci. Tibetská vlajka je plná symbolů. Například slunce na vrcholku hory s paprsky svítícími do všech směrů představuje radost ze svobody, duchovní a materiální štěstí a blahobyt všech bytostí žijících v Tibetu.

A Čína se s důkladností sobě vlastní stará o to, aby nic z toho Tibeťani nepoznali. Po roce 1949 se čínští komunisté rozhodli páchat nevyžádané čistky cizinců v podobě „mírového osvobozování” od nekale řádících imperialistů. Pikantní na tom je, že v té době v Tibetu pobývalo cizinců tolik, že by na jejich spočítání stačily prsty ruky. Několik zaměstnanců britské obchodní mise, autor knihy Sedm let v Tibetu, rakouský horolezec Heinrich Harrer a jeho kolega. Imperialistická hrozba takového významu, že bylo třeba vyslat na “osvobozující” misi osmdesát tisíc vojáků. Čínský pokus o rozšíření komunismu na střechu světa skončil povstáním a následnou vlnou ničení a zabíjení.

A zabíjel i hladomor, důsledek připitomělého experimentu sovětských zemědělských odborníků a jejich zemědělských reforem. Po staletí osvědčený ječmen vystrnadila na náhorní plošině čtyři tisíce metrů nad mořem pšenice. Pozemkové reformy a další společenské změny necitlivě zaváděné čínskou vládou vedly ve druhé polovině 50. let k nepokojům, které 10. března 1959 přerostly v ozbrojené povstání proti čínské nadvládě, skrytě podporované Spojenými státy. Povstání bylo během několika dnů krvavě potlačeno. Zhoubné čínské působení vyhnalo z Tibetu tehdy patnáctiletého čtrnáctého dalajlámu a za ním dalších vice než sto dvacet tisích dalších Tibeťanů. Dalajláma 17. března uprchl do Indie, kde požádal o politický azyl, a od té doby žije v emigraci. Maova kulturní revoluce rozpoutala v Tibetu peklo. Přišlo v něm o život 1,2 milionu Tibeťanů. Přes milion z nich zemřelo ve věznicích, pracovních táborech nebo při zmiňovaném hladomoru.

A to nemluvím o tom, že z více než 6000 klášterů, chrámů a svatyní, v nichž žilo téměř 600 000 mnichů a mnišek, zůstalo pouhých třináct. Strašná daň za to, že chce být národ hluboce duchovní, skromný a milý také svobodný. Na nejvyšším vrcholu světa by měl zanedlouho zaplát olympijský oheň. Nejlidnatější země světa se stane hostitelem nejvýznamnější sportovní události tohoto roku, letních olympijských her. Především proto se na Čínu upírají zraky z celého světa. A ty nemohou nevidět, co se v Tibetu děje. V posledních dnech, kdy v ulicích Lhasy opět teče krev, je zděšení a pobouření ještě vice na místě, než kdy jindy. Čína se chystá demonstrovat svou sílu jako ekonomická velmoc, která bezchybně zvládne organizačně nesmírně těžkou akci. Stejně systematicky a pečlivě jako připravuje LOH, také likviduje tisíciletou kulturu, mírumilovné náboženství, krásnou přírodu, tradice prastarého národa I národ samotný. Nikdy nezapomenu na okamžik, který byl jeden z nejsilnějších v mém životě. Stál jsem v naprosté euforii na vrcholku světa a bez sebe pokorou se rozhlížel okolo sebe. A na severu viděl Tibet, nekonečný a nádherný Tibet. Ten, který nám byl nezaslouženě odepřen čínskou zvůlí. Nevýslovně rád bych se ze střechy světa spustil právě tam, ale nebylo to možné.

Přesto, a nebo právě proto udělám maximum, aby se tato krásná země s krásnou kulturou a krásnými lidmi mohla vymanit z komunistické nadvlády a tyranie a doufám, že nebudu sám, kdo se bude snažit, aby Tibet získal zpět ukradenou svobodu.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

ČSA napsal(a):

Pane Bém,
ty letenky na LOH, co jste si objednal, Vám máme doručit na Magistrát nebo domů?
02. 04. 2008 | 08:23

tak nevi napsal(a):

Někde mizí kláštery někde mizí po taktovkou radních ODS z měst zeleň na úkor "inbuildingové" výstavby bez ohledu na názor místních občanů. Inu totalita jako totalita.
02. 04. 2008 | 08:32

Čochtan napsal(a):

Dobrý článek, pane Bém !
Bojkotovat LOH nebo ne ? Já zatím bojkotuji čínské zboží (s vyjímkou Taiwanu), tedy pokud ho včas poznám.
02. 04. 2008 | 08:49

jiří napsal(a):

Pane Béme, jenom pro Vaše info, abyste se tady již nadále neztrapňoval - před čínským znovupřipojením Tibetu k Číně zde existoval teokratický feudální systém, ve kterém žilo asi 1,2 milionu nevolníků připoutaných k lénu svého pána. A buďte ujištěn, že každý pokus o změnu nebo neuposlechnutí nekončil pouhým pootočením motlitebních mlýnků vládnoucí elitou. A to vše i přes "radost ze svobody, duchovní a materiální štěstí a blahobyt všech bytostí žijících v Tibetu" které lze podle vás vyčíst z tibetské vlajky. Vím že lovíte ve stejných vodách jako SZ, ale nebylo už toho populismu z Vaší strany dost?
02. 04. 2008 | 08:54

car komačov OO8 napsal(a):

Fak tam jede ,,,,ty medajle smrdi a ještě je nenatiskli Ono totiš smrdí mi i město ve kterem žiju,,10000 tis.obyvatel a vněkterych ulicich zakaz vjezdu,,,Oni ti lidi ani nevi totiš co znamene tato značka..Ti dva nahoře se asi směji jak se to vlastně jmenovali nebylo jich nahodou vic tak jo Hytler ...Stalin jestli to vidi ...Dovedu si představit tu tu radost jakou maji ....Konečně jsou zase tak blbí a podavaji si malem ne tajně ale veřejně tyto dva sistemy ruce šak to dělali vždycky ..a dokonce jim věří a jsou ochotni si připlatit za to že ulice a silnice budou hlidat soukrome agentury ,,,Je dane dopředu kdo to bude rentieři byvyvali co budou mit svyj byznys jako přilepžení k rentě a jejich zaměstanci nebudou jiní..Ja asi potom nevim jak vznika nenavist a legalní povyšovaní se jedněch na ukor druhych .Co se bude dit dal to je vždy dane ,,Pokud je nepošleme na ekskurzi do dobřan tak to těško budou chapat,,potom tam patříme všichni terorizmus tady neni nahodou ma taky svoje příčiny ..Divitě se vycvikove střediska byly všude,,,A tam kde ma byt radar bylo chemicke cvičiště kdyby tam nebyl tak by si myslel oni se brani fakt radaru ale nějak mi to připada divne kolem vojenskych prostoru bylo nějake složeni obyvatelstva.....My jsme jim řikali zelene mosky .Mame profesionalní armadu a ti co dostali vysoke odstupne se opět vraci do služeb jako civilnni zaměstnanci....No takovi jsme velci demokrate renta 20 tisic a plat dalšich Třeba 60....Ten plat čert ho vem ale to hrdinctvi si řikat profesional ..To vypada jako koza co nedava pliko a nikdo nema rad skopove....Hold něktre česke skopove hlavy....Z
02. 04. 2008 | 08:56

Dana napsal(a):

Pro "car komačov 008": Vážený pane, prosím, sedněte si raději k učebnici jazyka českého, uděláte lépe. Už dlouho jsem neviděla takhle prznit češtinu.
02. 04. 2008 | 09:05

jiří napsal(a):

"Stál jsem v naprosté euforii na vrcholku světa a bez sebe pokorou se rozhlížel okolo sebe." - z hlediska psychologie se pocity euforie a pokory vylučují, pane Béme. Budete si muset vybrat.
02. 04. 2008 | 09:07

Čochtan napsal(a):

Paní Dano
to idividuum (car komačov 008)neprzní jen češtinu ale i logiku !
02. 04. 2008 | 09:11

horolezec napsal(a):

Pane Béme, o co se snažíte? Ještě by jste rádi zdarma do Tibetu? A ať Vám vrátí školné. Jste trapnej, falešnej a dutej. A i z toho vrcholku světa Vás měli hnát svinským krokem.
02. 04. 2008 | 09:15

davEsim napsal(a):

pane doktore diky za tento článek, tech dvou komančů přede mnou si nic nedělejte
02. 04. 2008 | 09:23

Štěpán Buranyč napsal(a):

Pane Bém..
protože si myslím že bůh není nebo má dovču, tak sváma souhlasím, že to co dělá čina v Tibetu je svinstvo.

Ale..pokud mniši..a tibeťane věří v to..co je hodně podobné myšlene socialismu..a obsahuje to i reinkarnaci a karmu..pak jistě víte..že jim jedna či dvě smrti ani moc nevadí. Tibetský 14 Lama se znovu reinkarunuje..a vše bude ok.

Taky tomu moc nevěřím..ale oni jo.

Spíš mě zaráží, že když napíšete A..nezmíníte aspoň trochu B.

Tibet je pro západ rezervace..Zoo pro lidi. Vy jste byl v tibetu jako Turista..jeďte tam žít. Přestaňte zavádět placené zóny stání v praze..a jedtě parkovat zadarmo do Tibetu. Řekněte manželce a dětem že jste koupil klášter a že balíte věci. Pak Vás budu brát vážně.

Čína se snaží Tibet změnit..a on se brání..celkem logicky.
Zatím jste ze sebe udělal to samé co Topolánek.

Je zvás Standa Blábol mixnutej s Broukem Pytlíkem.

Když jsem ještě jako student poslouchal Vaše přednášky o drogách, myslel jsme že jste správnej člověk na správným místě.

Dnes mám pocit, že je něco špatně. Že občas v televizi lžete, že říkáte účelové pravdy. Že jste ztratil tehdejší soudnost.
že Vás zkazily prachy, touha po moci..zápas o neztracení moci.

Udělejte z Prahy na chvilku Tibet..vypněte proud..odstavte Inet..rozsekávejte lidi místo popelnění..hurá do toho.

Současná verze Prahy je ale taky pěkný ZOO...a upřímně..nevím kudy jezdíte vy do práce..ale asi jinou Prahou..pokud jste spokojený.

Nechápu, že denně nenadáváte v televizi na dodavatelské firmy, že nenutí aby byl v Praze pořádek a že Vám může vyhovovat ten systém co jste zavedli ohledně parkování.

Příjde mi to jako kocourkov.
Praha je prostě něco extra..asi. všude jinde na světě Městká policie lidem pomáha sundavat kočky ze stromů, zachraňuje psi..

pouze u nás rozdává pokuty a odtahuje lidme auta za to že chtějí jet do svého města svým autem.

Zkuste u našeho domu někdy zaparkovat!!:)

Mějte se..

i tak přeji hodně štěstí..sundejte Mirka nadávače..a buďte premíér..a pak vyhlašte konečně Číně válku..a bude ne?

Do prčic...že sem vůbec píšu..:)
02. 04. 2008 | 09:31

Boleslav D. napsal(a):

autor:
Vy si tedy myslite, ze az se stanete premierem, mela by Ceska republika oficialne vyhlasit, ze neuznava CLR v jejich soucasnych mezinarodne uznavanych hranicich a uznava nezavislost Tibetu? Sice by se tim lisila od nazoru dalajlamy, ale to nevadi - je to zaprodanec a zpatecnik.
Mozna bychom tak proste pokracovali v soucasne politice - uzname nezavislost Kosova, nasledovat by mohlo Baskicko, Severni Irsko, Korsika, Aceh, Celebes, Tamilsky ilam, Kurdistan, Cecensko, Abchazii, Jizni Osetii, Podnestri, Skotsko, a mnohe dalsi staty. Pro kazdou z techto okupovanych zemi bychom meli vyhlasit den, kdy se na radnicich budou vyvesovat jejich vlajky.
Myslim, ze Cesko by se melo melo stat prukopnikem v podpore narodne-osvobozeneckych hnuti v celem svete. Uz pred rokem 1989 jsme v tom meli velkou tradici a ta by nemela byt opustena.
Preji vam ve Vasem zasluznem usili hodne uspechu!
02. 04. 2008 | 09:41

martys napsal(a):

není žádná svoboda kterou si člověk (národ) nevybojuje....holt silnější vyhrává
02. 04. 2008 | 09:49

ukr napsal(a):

Jaksi a co bude tím maximem?
02. 04. 2008 | 09:56

Al Jouda napsal(a):

Pane Bém, Vaše starosti na mou hlavu ! Ale zase moje starosti na Vaší ! Včera jsem něco vezl autem tetičce na Žižkov. Situace v parkování pravý Kocourkov. Všude jen místa vyhrazená pro platící rezidenty a samozřejmě plná. Musel jsem zastavit v druhé řadě, rychle vyložit na schody domu a odjet. Chudák 70 letá tetička musela věci sama nosit do výtahu a do bytu. Dříve se vždy nějaké místo k zaparkování našlo, např. někdo odjel, ale nyní ani to nepomůže, hrozí pokuta. Co s tím jako primátor Prahy budete dělat ?
02. 04. 2008 | 10:22

MA-FU napsal(a):

Silná káva--Vy a v pokoře ??

nebo to byla euforie???

Nebo modrá planeta je vlastně ale opravdu zelená..
02. 04. 2008 | 10:39

StandaT napsal(a):

Je vidět, že se Vám na východě zalíbilo. Parkování na Praze 3 je něco, co bych čekal od dalšího polocivilizovaného sociálního experimentu ve střední Číně, nikoliv ve střední Evropě. Vždyť na Žižkově nelze zaparkovat ani před ZDRAVOTNICKÝM zařízením (konkrétně v Jeseninově ulici)! Chucpe!
02. 04. 2008 | 10:47

Furt levý napsal(a):

Pan Bém opět blafuje. On si myslí, že dějiny se dají okecat a to dokonce obelhat. Správně je připomenuto, že ještě v minulém století vládl v Tibetu feudalismus na otrokářské bázi. Čína od doby co spravuje Tibet dokázala feudalismus odstranit. Ukázalo se co mnichové dovedou. Modlit se a když jim to dalajláma přikáže i zabíjet, rabovat, pálit.... Místo toho aby byli Číně vděčni za rozvoj Tibetu.
02. 04. 2008 | 11:20

No...ach jo ! napsal(a):

Letenky nedoručovat, UŽ TAM ODJEL A JE NA MÍSTĚ, V TIBETU !!!!
02. 04. 2008 | 11:22

Mendys napsal(a):

Jo, jo... chce tam propagovat svůj charitativní projekt. Himaláje jsou mu přednější než problémy Prahy!!!
02. 04. 2008 | 11:44

malma napsal(a):

fuj..to je ale hloupá a primitivní agitka...takhle snad nepsalo ani rudé právo...tahle účelová a špatně "psychologicko-líbivě" napsaná slátanina nestojí vůbec za diskuzi...
02. 04. 2008 | 12:07

Holoubek napsal(a):

Vašemu blogu nemám v podstatě až na poslední odstavec co vytkout, pane Bém. Avšak reinkarnaci kterou jste musel někdy před rokem 2002
prodělat, totiž převtělil jste se v bezpáteřního plaza, jste svou důvěryhodnost ztratil. Přijetím svého úřadu a hlavně způsobem jakým tento úřad vykonáváte jste se přiřadil k bezcharakterním politikům jakých je na pražském magistrátu dvanáct do tuctu. Ukažte pražanům a potažmo Tibetu, že se pletu pak vám budu moci zase věřit.
02. 04. 2008 | 12:19

Luboš napsal(a):

Dobrý den pane Béme, i když jsem nalevo, jsem rád, že se dokážete a chcete věnovat i jiným tématům než boji z opozicí... oceňuji Váš článek, Tibet si pomoc zaslouží!!!
02. 04. 2008 | 12:38

malma napsal(a):

Luboš
pro svatýho dalajlámu,jako pomoc potřebuje Tibet ???

tady na tom videu je ve stručnosti vysvětlena podstata otázky tibetu:
http://www.youtube.com/watc...

neni to propagandistické dílko,jak byse mohlo zdát,ale naopak reakce na propagandu hollywoodských stár:
http://www.youtube.com/watc...
02. 04. 2008 | 12:45

Antonín Hrbek napsal(a):

Hic Rhodus hic salta pane Béme!

Nejhezčí na parkovacích zónách je, že ve značné části Prahy vybírá magistrát parkovné za parkování na chodníku, ale chce, aby úklid chodníku zadarmo prováděli ti, kterým nepatří.
Jinak musím souhlasit s panem Werichem, že není nejhorší srážka s autem, ale s blbcem.
Doufám, že budete jásat, až Olympiádu, kterou chcete uspořádat v Praze bude bojkotovat polovina světa.
02. 04. 2008 | 12:45

malma napsal(a):

neo
už jenom z toho, že místo adekvátní rekce máte potřebu oponenty napad...
02. 04. 2008 | 12:53

neo napsal(a):

malma : Vy jste začal ://fuj..to je ale hloupá a primitivní agitka...takhle snad nepsalo ani rudé právo...tahle účelová a špatně "psychologicko-líbivě" napsaná slátanina nestojí vůbec za diskuzi... ///

má reakce tedy byla přiměřená.
02. 04. 2008 | 12:58

malma napsal(a):

neo..jinak sem ten článek popsat nemohl...od začátku v tom cítim snahu pana bééma na melodrama o zlé číně a chudých tibetanech...nic než naivní demagogická pohádka o horolezci na everestu,co měl na srdci jen free tibet...pro mě účelová slátanina...
02. 04. 2008 | 13:02

neo napsal(a):

malma: popíráte skutečnost, že krvavý čínský režim existuje a ničí životy lidí?
02. 04. 2008 | 13:04

malma napsal(a):

neo..ted se mě ptáte stejně jak u výslechu , jestli je americkej imperialismus zločineckej a krvavej...tady je vidět, že rozdíl mezi vami a komunistickými demagogy neni moc velkej :))
02. 04. 2008 | 13:11

Tupelo napsal(a):

Pane Beme, gratuluji Vasi strane ze jeji vlada uz je zase komplet a dnes privitala pana Cunka zpet do svych rad. Pokud jste dnes jiz otocil hlavu z vychodu na zapad, tak jiz jiste vite, ze irsky premier dnes odstoupil pro podezdreni(!) z korupce v devadesatych(!) letech. Rozdil v politicke kulture asi takovy jako vzdalenost Lhasa-Praha.
02. 04. 2008 | 13:11

Ivan napsal(a):

Pane Bém, pokoru člověk musí mít v sobě. Vy ji ale nemáte, vy ji pouze chcete po ostatních. Víte vlajka nestačí, ale doporučuji: VŠICHNI CO SE JÍ OHÁNÍTE, CHOVEJTE SE PODLE MYŠLENEK NOSITELŮ, TAKTO SE JEDNÁ O ZNEUCTĚNÍ !!!
02. 04. 2008 | 13:17

neo napsal(a):

malma:

je
02. 04. 2008 | 13:17

Aleš Jakeš napsal(a):

Souhlasím, že té omáčky kolem je v blogu dost, ale fakt je, že Tibet byl samostatný a pak ho ovládla Čína. Je minimálně na diskuzi, zda ten temný feudalismus s otrokářstvím, který v něm dříve vládl, nebyl pro obyvatelstvo snesitelnější než komunistické experimenty, které v Číně /i Tibetu/stály miliony životů. Tibeťané samostatnost sami chtějí a je logické, že jejich žádost je oprávněná, protože k Číně se přece nepřipojili dobrovolně.
02. 04. 2008 | 13:19

Eden napsal(a):

to Aleš Jakeš: V Číně bylo takových etnik, která chtěla samostatnost... A bohužel Tibet svobodný nebyl. Možná va 12. stol. V tom je ten problém, proč otázka Tibetu nemůže být posuzována tak černobíle, jak ji pan primátor načrtl... Podívejte se na odkazy, které poslal Malma, a sám si domyslíte, že pravda bude někde uprostřed...
02. 04. 2008 | 13:28

dej2 napsal(a):

Furt levý.Teda nejsem nepřející,ale vám ze srdce přeju,aby jste se v některé čínské restauraci udusil soustem.Nebo jistější by bylo spolknout obě hůlky.Jestli nevíte proč,tak vám není beztak pomoci.
02. 04. 2008 | 13:32

ruda napsal(a):

pro mě je Tibet dost z ruky. Přece jen vidím aktuálnější problémy jinde. O hodně blíž.
Snad je na ně výhled i z pražské radnice. Nevím, jak euforie, pokora se přitom asi nedostavuje...
02. 04. 2008 | 13:59

Repelent napsal(a):

Jen si přihodím polínko, pane Béme. Jak je patrno z Vaší "euforie" k Tibetu, je Vám tento bližší, než Vám svěřená Praha. Jste snad myšlenkou osvobození Tibetu posedlý a Vaše myšlenky a hlavně povinnost k Praze jsou tím odstavovany na vedlejší kolej. Skoro by se dalo říci, že Vaše primátorství máte jako vedlejšák. Neřešené problémy Prahy jsou toho důkazem.
Jste unešen, kolik měst v republice vyvěsilo Tibetskou vlajku. Nemám nic proti solidaritě,ale myslíte si, že Tibeťané vědí, že Česko vůbec existuje a kde se nachází? Nemyslím si, že o ČR toho vědí víc jak v USA a tam ví o Česku velké kulové.
Rozhodně být na Vašem místě, věnoval bych se více Praze,než Tibetu. I když chápu, že v Praze si spíše uděláte ostudu (OH), kdežto po dosažení ME jste získal obdiv,že?(s pískotem). Přestaňte si hrát na blbého frajera, věnujte se tomu, k čemu Vás zavazují voliči a za co jste mimořádně dobře placen. On si Tibet pomůže i bez Vás.
02. 04. 2008 | 14:23

Lidé ví více, než si myslíte napsal(a):

Nechtěl by jste místo cest do Nepálu zatočit s korupcí na Vašem úřadu? Asi těžko když sám dnes představujete špičku politické korupce,podporuje skupiny lidí kteří parazitují na společnosti,na veřejných financích,odírají drobné živnostníky.Finance vydělané těmito firmami nekončí v magistrátní kase ale na soukromých účtech.Vy je budete nadále podporovat protože Vám to nese a magistrátní kasa Vás vůbec nezajímá.Kdysi jste to možná myslel dobře ale pokud budete nadále podporovat firmy typu Navatyp,Parking Praha,EVD,První servisní,tak budete pro lidi dál jenom zkorumpovaný politik bez charakteru.
02. 04. 2008 | 14:43

Pokora napsal(a):

Největší naše tragedie je v tom ,že nám vládnou ještě horší poturčenci než je tento pán. Bobardování Srbska mu nevadilo. Vyhnání Srbů z Chorvátska také ne. Uznání Kosova a tím uznání obsazení Sudet také né. Co to jsou za lidé?
02. 04. 2008 | 14:47

Aleš Jakeš napsal(a):

Pane Edene,
myslím, že máte špatné informace. Tibet má velmi starbylou svébytnou kulturu, která se utvářela samostatně v rámci státní organizace téměř tři tisíciletí. Styky s Čínou byly kulturní i válečné, ale Tibet si ve starověku i středověku dokázal udržet na Číně nezávislost i třeba s pomocí mongolského protektorátu. Číňané dobyli Tibet na počátku 20. století, ale o několik let později získal znovu samostatnost, která byla uznána a garantována Brity myslím v roce 1943. Čína obsadila Tibet vojensky v roce 1950, porazila tibetské vojsko a zemi násilně připojila ke svému území. Takže volání Tibeťanů po odtržení od Číny má své reálné základy a důvody k němu jsou po zkušenostech s Čínskou okupací a nadvládou /protože to nic jiného nebylo/ zřejmé.
02. 04. 2008 | 15:50

Samota napsal(a):

Ač se neřadím mezi Vaše příznivce, díky tomuto článku si Vás vážím o trochu víc.
02. 04. 2008 | 15:54

car komačov OO8 napsal(a):

pani danka ja nesu čech ja su ten jak sa to řika ale sakra ja zapomněl asi valach.Moja mi teš řikala že mi nerozumi čija za to možu nemusela asi by byl věc jak 3O roku z jinu. ja za to možu že první byla velka morava a hold saji nikdo nezastal tak tu vladne šeščina aji sa šiššlat budu učitˇale to že nejvice barmarska ideologie od japonska k baltu byla ruda to mě nevyvrati asi nikdo za to ja nemožu co by si ja snich uš dneska nedělal srandu to vite sem teš mladí prožilo v komačově ja myslim ja tomu nějak věřit ani nechci ale tak to asi bude ten Solženicin ma pravdu maličke rusko a hodně peněz toš nevim ty rachejtle stej bujne fantazije po napiti vodky asi jenom blazen by temu věřil že sajich někdo trefí kdyš žadna neletí .To nejlepší bude kdyš otevře Jivan flašu šampanˇa a ja mu ju špuntofku zmova zašpuntuju.
02. 04. 2008 | 16:18

O co že zas nic neuděláte , pane Bém ? napsal(a):

No , znáte -... ulpěl na nich pach síně taneční s bolestí sehranou . ? Tak ten Kryl byl genius . Vy byste strašně rád a uděláte všechno pro to ,.. - Kde jste byl když byly ty dvě demonstrace před Čínskou ambasádou ? Anebo pověsíte po Praze plakáty "Před odjezdem na víkend Vás žádám , změňte v Tibetu vládu " -?
02. 04. 2008 | 16:20

Alois napsal(a):

K čemu je svobodný Tibet? Komu by to posloužilo? Tibet je nárazníková zona a na tu má káždá velmoc úžasné čínské velikosti přirozený nárok.Stejně jako měl tento nárok na stabilizační prvek v geopolitice SSSR, např.v Evropě.V praxi to Tibetu přinese pro celkový rozvoj mnoho kladů, stejně jako toto postavení přineslo nesporně i naší vlasti.Velký národ může malé přeci vždy obohatit.
02. 04. 2008 | 17:14

stejskal napsal(a):

A já bych dodal, pane Aloisi,

k čemu je svobodné Česko? Tento region byl mnohokrát v historii (zejména té moderní) jen nárazníkem mezi Pruskem a Rakouskem, později pak mezi Německem a Ruskem. Není to zbytečný luxus mít vlastní stát? K čemu je to vlastně dobré? Nebylo by lepší být další spolkovou zemí či třeba gubernií?

Navíc má každá velmoc (a tou Rusko resp. Německo jistě jsou) přirozený nárok na nárazníkovou zónu.

Ostatně, velké národy mohou ty malé přeci vždy obohatit.

Libor Stejskal
02. 04. 2008 | 17:18

Alena napsal(a):

Pane Stejskale, tleskám. Fakt. A Bém je sice divný, nicméně tohle napsal hezky. Pokud to tedy psal on.
02. 04. 2008 | 17:21

malma napsal(a):

Tak koukám, že se i editor blogů pan Stejskal zapojuje do debat, tak by si mu dovolil oponovat, snad mi to nebude v budoucnu na škodu. :)
..protože mi příjde porovnávat otázku Tibetu s českým státem či regionem evropy , poněkud zavádějící...Tibet byl historicky spjatý s čínou již od středověku předevšim kulturně,ale i politicky více-méně...za tu dobu v Tibetu nevniklo žádné státní uspořádání, tato odlehlá oblast náhorní plošiny byla ovládána kláštery a jejich duchovními představiteli...dalajlámou a panžábem,jež dalajláma měl neomezenou fci vládce duchovního tak světského(u nás nazývanou césaropapismus)..byl to vlastně autokratický režim;
Po zániku Čchingského impéria nebylo v Číně silné ústřední vlády schopné udržovat někdejší čínskou suverenitu nad Tibetem, a ten tak byl fakticky samostatným státem...faktickým znamená vlastně územím nikoho; "obsazením" Tibetu člr mělo ,podle mě, především strategický význam,protože toto "území nikoho" nemělo žádný státní charakter ani aparát a člr si potřebovala zajistit nestabilní hranici s Indií.
V rámci sedmnáctibodové dohody člr udělila Tibetu autonomie,statut historického území a svobodu náboženství tak svobodu pro dalajlámu i panžába...
http://cs.wikipedia.org/wik...
To jak byla věc řešena je určitě sporné,určitě nebylo vše podle práva a beztrestnosti,nicméně určitě o nic horší než jinde ve světě...povídačkám o genocidě,utlačování atd 1.2 tibetanů věřim asi jako bushovy o zbraních hromadného ničení v iráku...to spíš irák je podle mě mnohem větší problém,což je sprostá okupace,genocida a utlačování v přímém přenosu o kterým se moc nemluví...
02. 04. 2008 | 18:57

malma napsal(a):

....a připojuji se k otázce Aloise k čemu svobodný Tibet? komu by to prospělo? ..obyčejným Tibetanům určitě ne...zato kněžím by se vrátila nejspíš jejich suveréní moc...
Dejme tomu že by Tibet vyhlásil samostatnost, zřídil by asi konstituční monarchii,vrátil by se dalajláma, usedl by na trůn(nebo co to tam mají:) a zřejmě by asi zase neomezeně vládl...člr by se začala k tibetu chovat tržně,nic neni zadarmo,tzn že ekonomicky by si určitě nepolepšil..obyčejní tibetané se asi jen tak do klášterů nevrátili, to nejspíš odejdou za prací do tý číny...
To že je tato vize a free tibet již holá zbytečnost chápe i sám dalajláma...at se řeší opravdové problémy tibetu,ale nezneužívejte tibetu účelově vůči člr, pene Béme...díky číně je tibet na slušné úrovni, kulturní i hospodářské...
02. 04. 2008 | 19:17

ujo napsal(a):

pro p. stejskala.
Blbý je, když některý stát má nárazníkové zony desetitisíce kilometrů od svých hranic. No ale když si myslí, že jesvěta pán -pak by to vlastně pasovalo. Ale co potom s tou demokracií a svobodou
02. 04. 2008 | 19:53

Václav napsal(a):

Chudáci Tibeťané nevědí o co přicházejí, když tam dosud nemají společnost ve které peníze rozhodují o všem, o narození, o životě, o smrti.
02. 04. 2008 | 20:13

stejskal napsal(a):

Pane malmo,

Váš historický exkurz je přesný. Pro mne z toho vyplývá jediné, že Tibeťané mají právo si zvolit, v jakém státoprávním uspořádání chtějí žít.

To, že něvěříte povídačkám "o genocidě, utlačování atd 1.2 tibetanů" je vcelku Vaše věc (já ostatně zase nevěřím, že Země je kulatá, rotuje kolem své vlastní osy a zároveň v ročním cyklu obíhá kolem Slunce).

Nicméně kdyby to náhodou byla pravda, nemají Číňané žádné právo v této zemi vládnout. Pokud ho vůbec někdy měli, přišli o něj svým současným chováním vůči tamním lidem. Stejně jako ztratil Bělehrad legitimitu vládnout v Kosovu.

Přeji hezký večer, musím říct, že se mi o tomhle tématu dnes nechce moc diskutovat.

Libor Stejskal
02. 04. 2008 | 21:29

Věžák napsal(a):

1) Zajímalo by mne, na kolik už to evropské jančení s tibetskými fanglemi Sorosovy NGO přišlo, musí to být dobrý kšeft, i když stále dost dobře nechápu, co je cílem té šaškárny v ČR? Nabízí se vyvíjení politického nátlaku na ČLR - už to vidím, jak si ÚV KS Číny po zprávě o zásadovosti Béma jde kolektivně vyměnit prádlo - nebo jde o to, přimět nás nekupovat čínské zboží?
2) Bojujete pane Béme za práva Tibeťanů - na naše vlastní však Vy a další bolševníci zvysoka serete. Mohli byste to mít jako partajní heslo : "Námezdní síla pro špinavou práci - 10 milionů k pronájmu - mocní tohoto světa vstupte a klopte!"
3) K oné tibetské kultuře : Na jednom ze snímků ze Lhasy jsem viděl McDonald. Tak tam už tibetskou kulturu a politický skanzen nevzkřísíte. Je už v prdeli. Konec Vašeho zastydlého romantismu. je přece začátek 21. století, vláda lámů je chiméra, hospodářská krize letí světem jako tsunami, a oči blbců je potřeba odtáhnout od podstatných věcí na druhém konci světa, a když je přitom možno před Olympiádou poškádlil Číňany, proč ne, na to se v US rozpočtu ještě prachy najdou (i Gere přispěje). Jenom se bojím toho, aby ti Číňani nebyli prchliví : kdyby se, nedejbože, rozhodli najednou zbavit svých devizovým rezerv v USD, těch 1300 miliard USD - oni by to přežili, ale Západ .....
02. 04. 2008 | 21:33

malma napsal(a):

pan Stejskal... omlouvám se za překlep, měl jsem samozřejmě na mysli 1.2 milionu tibetanů...
..tibetani by asi měli mít právo rozhodnout v jakém státě chtějí žít, dalo by se uvažovat o referendu, ...nicméně dělat z cca 600 rozvášněných, rabujících a vyprovokovaných mnichů národní povstání mi příjde taky poněkud zavádějící...
02. 04. 2008 | 21:46

RUMCAJS napsal(a):

Vy to nechápete pane Bém, ale je třeba, aby ti Tibeťani pochopili, že nejlíp jim bude pod vládou Číňanů ,a to Číňanů-komunistů.
A měli by děkovat Bohu (pardon, Budhovi) že se jim dostalo toho štěstí, že mohou žít pod vládou dělnické třídy, která ze všech zemích, kde vládla, udělala ráj na zemi, o jakém se nikomu ani nesnilo.
A pokud nedokážou uvažovat tak nějak třídně, pak se nemohou divit, že sem tam skončí pod pásy tanku nebo jsou olíznuti plamenometem.
A pokud si i po tomto budou vyskakovat, normálně bych tam prdnul atomovku, dřív, než ti američtí šmejdi tam postaví radar.

Inteligentní občan
02. 04. 2008 | 21:57

stejskal napsal(a):

Pane malmo,

vůbec jsem si těch vypadlých miliónů nevšiml. Opravdu. Na takovéto drobnosti bych se "netočil", je jasné, že jde o drobnou a nedůležitou nepozornost.

Víte, u nás za bolševika (a ruské okupace) neprotestovalo ani těch 600 lidí. Strašně jsme se všichni báli. Jen pár stovek v průběhu deseti let podepsalo vcelku neškodnou a velmi umírněnou výzvu. My ostatní jsme se nezmohli ani na to. Ostatně oni si to dost odskákali.

A to se naše svébytné pojetí dodržování lidských práv nikdy ani neblížilo k tomu, jak s "nespokojenci" umí zatočit čínská komunistická policie.

Musím říct, že mi zmínka o referendu v totalitním státě přijde poněkud úsměvná.

Libor Stejskal
02. 04. 2008 | 23:53

Eden napsal(a):

to Stejskal a Malmo: problém je, že Čína je jaksi diktatura, takže o tom, že by měla etnika nějaká práva, to si můžete nechat zdát. Nejhorší na tom je, že některá místa v Číně dopadla hůř, a nikdo o tom neví. Dokud se Čína nepřemění v demokracii, tak Tiběťané nemají šanci si nijak zvolit. A tak je Tibet pouze zástupným problémem, není to žádná ojedinělá kultura, stejným způsobem jich bohužel zaniká na Zemi dost, a nikdo z toho nedělá takovou užásnou ediální podívanou:( i když by možná měla být.

to Aleš Jakeš: jak napsal Malmo, Tibet od asi 14.-15. stol. nikdy nezávislý nebyl, nebyl později uznán OSN, fakticky byl stále součástí Číny, ale bez jakéhokoliv vlivu mezi 1. a 2. SV.
02. 04. 2008 | 23:57

Blanka napsal(a):

Pane Bém, proč jste své tibetské perspektivy nezvěřejnil již dříve, ale až letos.

Je to asi proto, připsát si pár bodů do své partajní modré knížky,že.
03. 04. 2008 | 09:01

Vico napsal(a):

Pokud jde o Tibet, nelze s panem Bémem polemizovat. Na rozdíl od některých do "modra" zapálených vlajkonošů, se nebudu vymezovat proti někomu jen proto, že je shodou okolností 1. místopředseda ODS. Příště by to, chtělo lidi přesvětčit, že kromě vyvěšení tibetské vlajky dokáže Magistrát dělat i jiné pozitivní věci. Z ohlasů diskutujících - Pražáků lze mít důvodné pochybnosti.
03. 04. 2008 | 13:48

serafX napsal(a):

Na článku a komentářích je zajímavá jedna věc. Pod názven Čína si každý automaticky představí Čínakou lidovou republiku přesto, že na území Číny existují dva státy. Ostatně i ono v jednom z komentářů zmíněné Dalailamovo uznání čínské svrchovanosti nad Tibetem se týká Čínské republiky na Taiwanu.
03. 04. 2008 | 14:09

tomas napsal(a):

dekuju pane Beme. Za lidskost a slusnost. Souhlasim :)
03. 04. 2008 | 21:55

xiluodu napsal(a):

Ubohé prasečí žvásty, pane Béme ! Proč jste chtěl původně lézt na Everest z čínské strany ??? Vaše prašule by tak padly do rukou Číňanům ! Ale to není hlavní , vy tady lžete jako Goebbels !! Tibet nikdy neměl kolem r. 1950 - 1,2 milionu obyvatel a kdyby je měli Číňané všechny povraždit, tak je dnes počet obyvatel Tibetu přesně nula !! To co existovalo v Tibetu před příchodem Číňanů je nejčastěji nazýváno tuhým otrokářským systémem, který udržoval 99 % negramotnost obyvatel , mniši "byli na koni, ostatní dřeli. Jako tresty se používalo mučení a bití, jednotlivé kláštery měly právo vynášet dle libosti tresty smrti , atd. atd. Dnes v Tibetu stoupá HDP o 13 % ročně, rychleji jak v samotné Číně. Tibet vždy byl Čínský a čínský musí zůstat !! Mám doma školní atlas z roku 1932 a na mapě žádný "Stát Tibet" nevidím, je tam začleněn stálev Číně i když prý byl "samostatný" !! Pan Bém lže jako když tiskne !! Ať raději píše o tom ,jak dpali Indiáni v USA /bylo jich zavražděno na 7 milionů a přišli o veškerou půdu , armáda USA do nich střílela , až tekly střeva , z vycpaných dětských tělíček se dělaly kopací míče, záměrně se mezi Indiány šířily nakažlivé choroby , kdo zavraždil Indiány dostal pravidelně v hospodě frťana whisky zdarma,..../ a tihle troubové jsou dneka chytrý jak rádio !! V Kongu zemřelo za 10 let 1997- 2007 na 5 milionů nevinných lidí !!!! , nejvíc od r. 1945 a Hitlera. Nikdo o tom však u nás díky "objektivním" médiím nic neví, nikdo za Kongo a jeho mrtvé vlajku nevyvěšuje - nevládnou tam totiž komunisti a tak není "koho poplivat" , co je nám do masových vrahů, když to jaksi nejsou komunisti !! To se nám nehodí do krámu, lidi u nás musíme přesvědčit, že vraždí nevinné vždy jenom komunisti !! Atak byl problém 5 milionů mrtvých v Kongu v ČR dokonale "zaretušován" , aby se mohlo donekonečna mlít a mlít o 8 mrtvých lidech v Tibetu, kteří se zřejmě tak ožrali, že se považdili navzájem !! Ať žije Lidová Čína a její růst HDP o průměrných 10 % ročně po dobu 1978 - 2008 !!
03. 04. 2008 | 22:37

jojo napsal(a):

Aspoň si z toho nedělejte prdel. Klause mladšího jako politika neznám. Vy jste posral Kaplického projekt, chápu, ale z Tibetu nedělejte olympiádu.
04. 04. 2008 | 00:45

molly napsal(a):

Pokud souhlasíte s mírovým řešením tibetské krize a s Dalajlámou, tak doporučuji podepsat tuto petici.
http://www.avaaz.org/en/tib...
Podepsalo ji už více než jeden a půl miliónu lidí.
04. 04. 2008 | 23:38

čecháček napsal(a):

Bémova lež je krásná a dojímavá, ale je to jen lež. Ti milí duchovně žijící mniši byli před příchodem Číňanů živi z otrokářství a zem udržovali v zaostalosti, která by ji v případě kapitalismu zcela zničila. Co takhle skutečná genocida Kurdů ve spojeneckém Turecku, to nikoho nezajímá, že?
05. 04. 2008 | 20:31

Mrk napsal(a):

Pane Béme. Přečetl jsem si asi 8 prvních řádků vašeho článku a bylo mi jasné že číst dál je ztráta času. Proto budu reagovat jen na ty přečtené řádky. Je vidět, že ani netušíte nic o historii Tibetu a Číny a už vůbec ne to, že před vámi zmiňovanou okupací byl Tibet Feudální stát, tibeťané negramotní nevolníci a slovo svoboda a blahobyt ani neznali.. Táži se Vás. Jste lhář, primitiv, nebo slouha, který plní něčí úkol??
05. 04. 2008 | 22:34

smíšek napsal(a):

Milý Pavle Béme,starej se o rozvoj dekokracie v České republice, starej se o dodržování zákonů a pravidel. Bohužel činíš pravý opak a tudíž nemáš žadné opravnění vyjadřovat se pokrytecky k jakési komunistické Číně, která má s komunismem společné toliko název, neboť jde o militantní, necivilizovanou společnost fungující na principech primitivního kapitalismu s hrubým potlačováním lidských práv. Zkrátka je nejvyšší čas, aby sis na svojí mzdu začal vydělávat slušnou prací.
06. 04. 2008 | 00:46

Spravedlivý napsal(a):

Situace se v metropoli Lhase vyhrotila v pátek 14. března. Z výpovědí svědků vyplývá, že demonstrace se zvrhly až v násilnosti, při kterých Tibeťané náhodně bili i zabíjeli etnické Číňany a zapalovali jejich obchody a domy, a to jen na základě jejich etnické příslušnosti.
Populace etnických Číňanů v původně Tibeťany osídlené oblasti nyní po kolonizačních programech čínské vlády převládá.
Svědci například popsali, jak rozzuřený dav bezdůvodně lynčoval čínského motocyklistu - podle svědků pravděpodobně zemřel. Ne všichni Tibeťané se však účastnili násilností, naopak někteří ukrývali své čínské přátele.
"Tibeťané jsou obvykle tak klidní a přátelští, ale najednou byli jak pomatení," řekl deníku Los Angeles Times švýcarský turista Claude Balsiger. "Kvíleli jak vlci. Bylo to brutální, plné násilí."
06. 04. 2008 | 04:00

Stan napsal(a):

Asi jsem paranoidní, ale připadá mi to celé takové zinscenované. To jsme sakra 8 let nevěděli, že Čína porušuje lidská práva? Tak proč ty OH dostala? Necháme je nainvestovat miliardy do přípravy olympiády a pak jim ty investice znehodnotíme? Obyčejní Číňani teď celou tu situaci s protestním hnutím, napadáním olympijského ohně a chystaným bojkotem musí právem považovat za předem připravený všivý komplot! Má to být druh nátlaku na Čínu, aby přestala překážet Spojeným státům v jejich globální politice? Má to být varování, aby nedělali problémy na finančním trhu, které by mohly okamžitě poslat celou americkou ekonomiku do těžké recese? Nebo je to jenom obyčejná pomstychtivost Západu, kterému v globální soutěži začíná ujíždět vlak?
07. 04. 2008 | 22:12

Sandra napsal(a):

Co můžeme udělat pro Tibet? Když je to tak daleko a netýká se nás? Momentálně chystáme návštěvu tibetských buddhistických mnichů, kteří by rádi přijeli do ČR prezentovat svoji kulturu a setkat se s lidmi, kteří tuto kulturu a Tibeťany chtějí poznat osobně. (Součástí vystoupení je tanec v maskách, hra na tradiční nástroje apod.) Jejich návštěva je ve stádiu příprav a podílet se na její realizaci můžete i vy. Kromě psaní komentářů a diskutování můžete umožnit lidem v ČR (i sobě), aby se seznámili s tibetskou kulturou a lidmi přímo, nejen prostřednitcvím zpráv, a aby se mniši sami mohli seznámit s námi. Pokud máte zájem nám pomoci a podílet se, kontaktujte nás emailem. Věřím, že kromě blogování o Tibetu se najde i dost těch, kteří mají kromě psaní příspěvků a mluvení chuť něco udělat. Návštěva je projektem určeným k prezentaci tibetské kultury a rovněž podporou pro její uchování. Je též jedinečnou příležitostí pro nás v České republice. Kolik toho vlastně o Tibetu a jeho kultuře víme?
12. 04. 2008 | 01:38

kaligraf napsal(a):

Co politici nechtějí znát?
Pravdivý dokument, který perzekuuje Česká televize:
http://video.google.com/vid...
19. 06. 2008 | 22:26

Abrarisoagree napsal(a):

Nathan McKinnon, the options in 2013 america countrywide golf corporation, within the united states triggered any competitor. Statement and nqhiy <a href=http://www.cheapnfljerseysofficial.com>cheap nfl jerseys from china</a>,
Europe and also america as well as the nation. Assertion. 2012 Hlinka Ivan report monument. Nova scotia can immediately within the summer connected with u18 things to do of the initial all 5 many years, through August tough luck in order to 18 numerous years of Breclav provider in this occasion periods, that Czech republic and also Piestany, Slovakia. Inside his / her very first full functioning, in addition to Bob sibel Mooseheads Quebec, Europe, and america. Expressed, Europe and also america, United states,upctk <a href=http://www.cheapnfljerseysforsales.com >cheap jerseys</a>,
a the game of golf corporation, major QMJHL within the southeastern MaiKeJin medical professional participant top quality primary, scored 58 online games to aid his or her 78 tips from the next element. And also he's tough luck pursuits as well as 12-15 mmorpgs QMJHL and also aid. McKinnon has already been done a pair of organizations, the lively halifax a credit card on top of that Fucale goalkeeper organization, Jonathan. The gambler around his or her title from the very first morning to begin any manage london, The uk, america. The empire, north america. izqga <a href=http://www.cheapnfljerseysfactorys.com >cheap nfl jerseys</a>,
Assertion. The particular empire, the nation. Report. Inside 2013, any assertion with empire from the battle Max Domi bluish associated with nights, in 62 the structure 21 targets, and man or women normally inside brand-new time you are able to the game of golf group hifkt <a href=http://www.nikesnfljerseys.com>cheapnfljerseys</a>
initial shape, forty nine gamers. Your dog also has three inside continue several online games, London, The united kingdom, the united states. This empire, the nation. Statement. This empire, america. Report. Report, Quotes JiNianBei pursuits. Domi, London, The british isles, the united states. The particular empire, that Indian other people, say mikhail khodorkovsky, often known as that team. Fat hagta <a href=http://www.cheapnfljerseysforsales.com >cheap jerseys</a>,
in Edmonton, innovator on the excellent common variables Curtis cis Lazar the memorable the new year Western the game of golf staff NFL NFL the new year NFL the new year NFL playoffs, actually, if she has eight pursuits and also 14 assist something like 20 triumph WHL Edmonton identify. 22 online game gamers, they intended a listing: founded within 2013 to thirty snbno <a href=http://www.cheapnfljerseysfactorys.com>www.cheapnfljerseysfactorys.com/#xpb</a>
untrained; A pair of main the rocks Kurt reinhardt and also kerry Chrysler Petes and also brand will failed, until eventually 2014. Todd gill, professionals, Frontenacs yellow metal, teaching provider, guelph (also) seller as well as boss Scott Victoriaville (QMJHL) private coach Yanick Jean handle vice sponsor.
03. 11. 2012 | 11:43

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin P Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy