Jaká krize - ekonomická, či etická?

21. 04. 2009 | 11:05
Přečteno 10480 krát
Než se dostanu k diskusi nad připomínkami, jež zazněly nad předchozími příspěvky (jedním i druhým), chci vám přepsat pár řádků, které mě už dlouho ovlivňují. Našel jsem je ve starší knize Dějiny vědy politické se zřetelem k mravovědě, autorem je francouzský filosof Paul Janet, vyšlo nákladem Jana Laichtera na Královských Vinohradech v Praze r. 1896. V kapitole Poměr mravouky a politiky se na str. XV praví (ponechávám v původním znění):


„Ctnost zachraňuje státy a zkaženost je ničí. Necením málo zákonitých záruk veřejné svobody; mám úctu k zásadám politického hospodářství; ale kdybych měl nějakou oprávněnost, abych statečně mluvil k lidem této doby, řekl bych jim: ‚Milujete spravedlnost? Umíte si vážiti zákonů, byť i měly nedostatky, a úřadů, byť i nedokonalých? Umíte milovati právo sousedovo jako svoje vlastní? Necítíte nenávisti k těm, kdož mají víc než vy, ani opovržení k těm, kteří mají méně? Milujete více čest než bohatství a počestnou prostřednost víc než než špatně zjednanou velikost? Jste schopni mluviti svobodně a při tom nenapadati, nelhati a nerozdmýchati stát? Umíte setrvati na své myšlence a uchovati své svědomí a při tom neučiniti násilí myšlence a svědomí druhých? Umíte konečně milovati svobodu a nechtít při tom panovati? Umíte-li to, zasluhujete, abyste byli občany; pakli neumíte, jest vaše politická a hospodářská věda od základu chybná a všecky revoluce světa vám nedají toho, čeho si žádáte.‘“

V době hospodářské krize mi zamyšlení nad poměrem etiky a politiky či ekonomiky připadají zvlášť důležitá. To proto, že léky podávané proti ekonomické krizi jsou výhradně ekonomické povahy (např. zde). Základní omyl ale spočívá v tom, že nejde o krizi ekonomickou, ale o krizi etickou s výraznými ekonomickými příznaky, ale ne ekonomickými příčinami. Kořeny krize jsou totiž v nenažranosti, hrabivosti – snaze o maximální zisk za cenu podvodu – skrývání úvěrových rizik do nepřehledných balíčků a jejich nepřehledné přeprodeje a kumulace. Léčíme-li jen ekonomické příznaky krize, je to, jako bychom si mysleli, že zápal plic, doprovozený horečnou, vyléčíme sražením horečky acylpyrinem. Nevyléčíme.

Tato myšlenka ale není originální: kdo navštívil hrob Mahátmá Gándhího, viděl na něm tzv. Sedm společenských hříchů. Pátý z nich zní: obchod bez morálky (commerce without morality).

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Karel napsal(a):

Co to je morálka? Jaký vývar to přinese?

Za morálku si nikdo konta nenapumpuje (tedy kromě různých církví), ani chleba nenamaže.

Morálka je tu pro ty hloupé dole, kteří mají makat a neremcat.

Co je dovoleno Jovovi, není dovoleno volovi.
21. 04. 2009 | 11:29

Zklamaný občan ČR napsal(a):

Že vůbec o morálce káže Lidovec... Učebnicový příklad pokrytectví !
21. 04. 2009 | 11:39

juvel napsal(a):

Pane Svoboda, když půjdeme do důsledku a pod povrch věcí, uvidíme, že základem většiny krizí a to nejen ekonomických, je krize morálky.

Morální hodnoty jsou těmi nejvyššími hodnotami, protože umožňují život. To učí Bible a vede nás k tomu i zdravý rozum.
21. 04. 2009 | 11:57

Pravděpodobně pirát napsal(a):

Pane Svobodo, naprosto s Vámi souhlasím. Jen nevím, jak jste mohl s podobným názorem na etiku a nenažranost dělat pro Ochranný svaz autorský a podílet se na zavedení "výpalného". Můžete se k tomu v některém z dalších blogů vyjádřit?
21. 04. 2009 | 12:14

Karolína napsal(a):

Souhlasím s Vámi,asi před deseti lety byl na ČT2 pořad o předpokládanám světovém vývoji jak ekonomickém, tak o globálním oteplování. Studie jasně říkala, že do 20ti let tu budeme mít velkou celosvětovou krizi. Za jednu z hlavních příčin bylo označeno bohatnutí bohatých a chudnutí těch méně majetných.Jak to změnit, aby různé korporace a těch pár stovek opravdu bohatých lidí nechtělo být ještě bohatších? A ostatní, kteří ještě nejsou tak moc bohatí se jim nechtěli rovnat? To snad ani nejde, touha po majetku a moci je v genech a přežívá ten silnější - mazanější, ten s ostrými lokty se dostane výš a na nějaké lidstvo a planetu se myslí jen když to něco vynese.Takhle vnímám dnešní společenství lidí a nedávám lidstvu velkou šanci tohle nějak změnit.
21. 04. 2009 | 12:17

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, že jsou, myslím, mezi námi tací, kteří i podle fotky dovedou poznat, komu věřit a komu ne. A co jsem to vlastně chtěl říct...
21. 04. 2009 | 13:19

dan napsal(a):

Farizejové kážou o morálce!!!
Co kdybyste si, vážení lidovci, zametli nějdřív před svým prahem, než začnete hlásat morálku druhým??
Co váš předseda, co účast vaší strany ve vládě, pro kterou byla jakákoli morálka cizí pojem??
To jste už pane Svobodo ztratil jakoukoli soudnost?
21. 04. 2009 | 13:20

jirka napsal(a):

K čemu jsou tyto "rozumy" ?
Homo sapiens (člověk rozumný) to ví.
Kolik člověků však můžeme nazvat homo sapiens?
21. 04. 2009 | 13:36

Tomáš Louka napsal(a):

Pane Svobodo, myslím, že nemáte pravdu. To, že jsou obchodníci včetně bankéřů nenažraní a chtějí větší a větší zisky je sice pravda, ale tak to ve světě chodilo vždycky. Má otázka zní, byla nenažranost, chamtivost a nedostatek morálky na přelomu století o tolik větší jak v 70-tých či 80-tých letech, že způsobily finanční krizi? Domnívám se, že nikoliv. Ty podstatné příčiny krize (chybná a příliš masivní podpora hypoték, příliš expanzivní politika FEDu a současný deficit platební bilance i rozpočtu) spatřuji v ekonomických faktorech. Na nutnosti respektu k mravním a právním základu státu to však nic nemění.

TM
21. 04. 2009 | 13:41

Míval napsal(a):

Pane Svobodo, myslím, že máte pravdu. (I když současná strana lidová a morálka jsou opravdu pojmy z opačných stran vesmíru.) Ale uchopil jste pouze její část. Ta nenažranost a hrabivost není pouze věcí bankéřů a jimi vyrobených riskantních produktů. Ta se týká prakticky nás všech, našeho stylu života.
A pokud jde o vnímání svobody jako způsobu života bez snahy vládnout (lépe snad ovládat), to je v současnosti vnímáno většinově jako projev slabosti, opovrženíhodné neschopnosti prosadit své zájmy.
V této souvislosti je na místě májový citát - Dalekáť cesta má, marné volání.
21. 04. 2009 | 13:59

dříve ruda napsal(a):

právník OSA - dál netřeba čísti.
21. 04. 2009 | 14:03

Michal Kára napsal(a):

Tomáš Louka: Plny souhlas. Navic chamtivich (a ustrasenych - coz se projevuje ted) je vetsina lidi, hazet to na nejakou uzkou skupinu "bankeru a spakulantu" je alibismus.
21. 04. 2009 | 14:39

Jedla napsal(a):

Historie zná lidská společenství úspěšná, ale krátce žijící, stejně jako mimořádně dlouhověká, stabilní.
Ty stabilní útvary mají morálku a důraz na spravedlnost společnosti ve svých kořenech. To, že my ještě přeceňujeme ekonomiku (jako by peníze nebyly prostředkem k distribuci potřebných věcí uvnitř společenství, nýbrž jediným a konečným cílem vší aktivity všech členů) ještě neznamená, že je to dobré a alespoň střednědobě udržitelné.
Je docela legrační, že verbální "ekonomisté", pro něž je slogan "kvalita života" rudým hadrem před býčíma očima, zároveň hrají na národoveckou, protievropskou strunu. Přitom koncept "národních" států je pokračováním etnické, kmenové (genové) společnosti, kde soutěž "uvnitř" je potlačena ve prospěch soudržnosti a soutěží s okolními kmeny.
21. 04. 2009 | 15:12

pocestný napsal(a):

Morálka, nebo chcete - li slušné chování, je nepřímo ekonomická kategorie. Nepřítomnost morálky přináší ztráty a stagnaci. To se stále potvrzuje.
21. 04. 2009 | 15:19

Miroslav Návrat napsal(a):

Ano bohatnutní bohatých a chudnutí chudých se nedá řešit nijak jinak než vnitřním morální řádem každého svobodného člověka.
Jsem rád, že KDU-ČSL to narozdíl od za konzervativní se považující ODS chápe a v programu, jak na krizi nemá nastartování spotřeby, ale skutečné řešení celého problému - investice do hodnotných záležitostí - vzdělání, lepší podmínky pro malé a střední podnikatele atd...
Mnoha lidem to brzy dojde a KDU-ČSL nebude na hranici volitelnosti, ale bude soupeřit s komunisty o to, kdo bude mít více procent.
Jinak morálku si nesmíme vynucovat, každý k ní musí dojít sám, protože národ otroků čeká, že jim to někdo přikáže a oni ho jen začnou pomlouvat, co to po nich zase chce.
Řeči o tom, abychom si zametli nejdříve před vlastním prahem, mi připadají jako trapný alibismus a házení odpovědnosti na jiné. Kdo hltá kecy komunistických a postkomunistických masmédií, ten sám sebe obehvává.
21. 04. 2009 | 15:27

Míval napsal(a):

Miroslav Návrat: Myšlenka v první větě je diskutovatelná (opravdu myslíte, že chudnoucí chudý bude hledat mravní řád v sobě?).
Zbytek je pouze zbožné přání. Vaší straně neškodí tak moc sdělovací prostředky, jako její viditelní členové.
21. 04. 2009 | 15:53

Karel napsal(a):

Jenže nenažranci se ostatním posmívají a nazývají je závistivci.
21. 04. 2009 | 17:33

Petr Havelka napsal(a):

Ti nenažranci jsou jako kdo?
Sám si odpovím. Jsou to ti, co mluví o etice. Člověk jim furt nabízí a oni! Nic nechtějí, kdyby chtěli víc, oni nechtějí nic! Chápete to? To nejsou nenažranci, ale rozežranci. Beztak budou už těžce za vodou, ne že bych jim ty jejich úspěchy nějak zvlášť záviděl, ale člověka to naštve.
21. 04. 2009 | 18:29

dědoušek napsal(a):

Ztotožňuji se s "juvel".Co si ale
počít,když je ve své podstatě amo
rální sám systém a Bůh do jeho chodu nijak nezasahuje.Nespraved-
livě jsou pak za viny jiných po-
stihováni nevinní.Máme takový za-vrženíhodný systém stále zbožňo-vat?
21. 04. 2009 | 18:51

Wojtyla napsal(a):

Pane Svobodo, vy, jako vzdělaný lidovec to asi budete umět vysvětlit. Jakou souvislost má snaha lidovců a nenažrané katolické církve s citátem Krista z Bible: Ukládej své poklady na nebi a ne na zemi. Jak poslouchám ty snahy věřících o získání mamonu na úkor spoluobčanů, jak vidím parazita Vlka, kterému se až roztřesou ruce, jak slyší o majetku a pořád vřeští o restitucích majetku, které si církev nakradla dříve mučením, zabíjením, ohlupováním lidí, včetně platbou povinných desátků v průběhu staletí. Ta slova o morálce mě tak nadchla, že jsem myslel po zemětřesení v Itálii, že těm lidem pomůže Vatikán a ten parazit papež jen oznámil, že jim žehná a on dál se bude topit v nakradeném zlatě. Už vím, co to je morálka, zvláště ta křesťanská.
21. 04. 2009 | 18:52

Pocestny napsal(a):

Zdravím pána, co si říká jako já...

Jako byste mi z duše mluvil, kolego.
21. 04. 2009 | 19:44

Petr Krement napsal(a):

LOL s diktatem moralky jdete k sipku pane Svoboda, smrdi totalitarismem ;)
21. 04. 2009 | 19:45

martikp napsal(a):

Krizi zpusobily umele zasahy do prirozenosti volneho trhu. Ve Spojenych statech predevsim umele drzeni nizkych urokovych sazeb za statem pujcene penize(dluhopisy). Hypotecni a jine bubliny, ruzne exoticke penezni produkty apod. byly jen nasledkem. Pokud se urokove sazby neridi vyrovnanim atraktivity pro sporeni a pujcky, tak se musi pujcit nekde jinde, ale na ukor budoucnosti. Toto neni krize kapitalismu, ale krize mysleni, ze stat je silnejsi a efektivnejsi nez trh. Mimo jine take toho, ze se da donekonecna zit na dluh. Nemuzete nastavit takove podminky na trhu, ktere spolehaji ciste na moralni kvality.
21. 04. 2009 | 19:50

Jedle napsal(a):

Pravnik, jeste k tomu zastupujici zajmy OSA - a chce mluvit o moralce? Obzvlastni nestoudnost.
21. 04. 2009 | 20:19

Jedle napsal(a):

Ostatne, obsah prispevku je priznacny - vice nez polovina odjinud. Krast se nema, ze Svobodo?
21. 04. 2009 | 20:22

PK napsal(a):

cOSA nostra :D
21. 04. 2009 | 20:27

Al Jouda napsal(a):

OSA ? Fuj tajbl !
21. 04. 2009 | 20:36

Kritik napsal(a):

Závažné a pravdivé připomenutí.

Stálo by za to, aby si lidé v KDU – ČSL občas přečetli papežské encykliky nebo závěry z biskupských konferencí. Ač jsem nekatolík, mohu připomenou encykliku nynějšího papeže s jeho pojednáním o sociální podpoře a sounáležitosti s chudými, odstrkovanými a potřebnými, nebo totéž téma z biskupské konference. Také stojí za zmínku připomenout někdejší výrok papeže Jana Pavla II k vítězství národů střední a výchdoní Evropy nad totalitou - "jsem vděčný za vítěství nad totalitou, ale to, co přijde po ní, bude ještě horší".

Takže namísto pěkných řečí by bylo na čase, aby od politické strany, která si říká "křesťanská", následovaly též křesťanské skutky. A nikoliv pravý opak.

P.S. Omlouvám se za případné nepřesnosti v citaci. Za obsahem ale stojím.
21. 04. 2009 | 21:47

juvel napsal(a):

Pro "dědoušek": máte pravdu, amorální je sám systém založený v podstatě na "právu silnějšího",na tom, že silnější žijí na úkor slabších. Tak to bylo vždy po celou lidskou historii. Bible ukazuje, že je to důsledek zneužití daru svobodné vůle.

Ale ne všichni lidé podléhají tomuto schematu a proto je život zde na zemi stále ještě možný a tak i snesitelný.

Lidem, kteří opravdu milují pravdu, spravedlnost a bližního, Bůh pomáhá, zasahuje v jejich prospěch a posiluje je. A to tak, že, slovy Bible: "vítězí na světem" svou vírou, že láska a dobro je těmi nejvyššími hodnotami, které vedou k plnému životu. Poznávají, že jejich život nekončí s tímto systémem a má opravdový smysl. Ovšem ti, kteří se ztotožňují a přizpůsobují hodnotám tohoto světového systému to nevidí a nemohou poznat. Jejich život může skončit s tímto již odsouzeným světovým systémem.
22. 04. 2009 | 06:20

bambamore napsal(a):

Tato krize je v zaklade eticka a promita se do ekonomiky, coby dulezite a pritom citlive casti spolecenskeho deni. Eticka krize zapadni spolecnosti zacala jiz v polovine sedesatych let minuleho stoleti a postupne se zvysovala s prichodem novych generaci, ktere nezazily tezkou dobu hospodarske krize, valky a dalsich stradani. Temto generacim bylo vsechno darovano bez jejich vlastniho tezkeho usili, takze misto povazovani si daru, zacaly je brat jako samozrejmost a pravo. Proto tato krize je jina nez predchozi recese ci i deprese tricatych let. Bude dlouhodoba a ma moznost se zvrtnout v neco mnohem horsiho, svetovou anarchii. Pak ovsem budeme vitat totalitu jako zachrance spolecnosti. Je zrejme, ze dnesni lidstvo si demokracii nezaslouzi, ze primitivni pudy cloveka, kdyz nejsou zkouseny bidou a stradanim, vitezi. Lide se zrejme nedokazi poucit z minulosti a zkusenosti jinych. Sokujici je, ze 20 let po konci komunisticke totality je zrejme mnoho Cechu, kteri si tu dobu idealizuji a radi by se do ni vratili. To je pro me nepochopitelne, i kdyz prihlednu k moralnimu upadku zapadniho sveta za poslednich 40 let.
22. 04. 2009 | 07:33

Rejpal napsal(a):

Léčit dlouhodobou krizi a zkaženost ctnostmi by nepochybně bylo chvályhodné, leč marné.

Chování lidí je stádovité, třebaže nejsou všichni stejní. Skromní lidé a poctivci obvykle nevedou svá "stáda".

Proto jsou "jedineční" vůdcové stád poměřováni s jinými vůdci stád, nikoliv se svými prostými "ovečkami" ve stádě.

Utopický závěr pro voliče: jako vůdce stád najít a volit nebojácné poctivce, jimž nezáleží na vlastním prospěchu či slávě, nýbrž na prospěchu celého stáda.
22. 04. 2009 | 11:18

Luka napsal(a):

Plagiarism from Mr. Bata
22. 04. 2009 | 11:23

frei napsal(a):

Svobodů máme dost. Ale ta pravá svoboda pro většinu stále chybí.
23. 04. 2009 | 09:39

Ivo Patta napsal(a):

Svoboda bez zodpovědnosti není ničím. Proč právě ve Vašem příspěvku tohle slovo chybí?
23. 04. 2009 | 12:13

Ládik napsal(a):

Svoboda je poznaná nutnost (Lenin).
23. 04. 2009 | 16:33

Pedol napsal(a):

Souhlas s autorem, že dnešní tzv. pokrokový postřesťanský svět se upjal k pouhému řešení symptomů a nikoliv kořenů úpadku. Vypuknuvší krizi bych však nebál šířeji pojmlut jako krizi hodnot. Západ má obrovský problém - neuvědomujeme si, co je v životě důležité. Krátkozrakost je typická nemoc dnešní doby. Kupř. odsuzujeme pohanské národy, že zabíjely své děti v oběť bohům a sami děláme to samé. Jen naši bohové mají jiná jména: Úspěch, Kariéra, Bohatství, Vlastní pohodlí, Zahraniční dovolená. A těmto bohům obětujeme svoje děti, nebo se pro uspokojení tohoto božstva sami rozhodneme děti nemít. K trvalé změně lidského srdce a tím i nastolení neodlištělé společnosti je třeba o moc víc, než nabídl Marx, Lenin, Klaus, Sarkozy nebo i Obama. To již dávno nabídl náš Pán a dněšní Evropa to k vlastní újmě dobrovolně zavrhla.
23. 04. 2009 | 19:40

M.Š. napsal(a):

Jen tak mimochodem,
zajínavý a pravdivý pohled na krizi:""Krize je mužská záležitost", říká čtyřicetiletá bankéřka Halla. "Všechno to jsou stejné typy. 99% jich navštěvovalo stejnou školu, řídí stejná auta, nosí stejné obleky a mají stejné návyky. To oni nás přivedli do této situace - a měli z toho přitom dobrou zábavu." Halla kritizuje systém, který "agresívně a bezohledně" usiloval o krátkodobou maximalizaci zisku prostřednictvím spekulace s krátkodobými kursy na burzách a lukrativními bonusy. "To je pořádně mužské", říká Halla, a nazývá to "penisová soutěž" s mottem: Kdo ho má většího....
Tak co vy na to.Já osobně bych byl ještě ostřejší.Je ostudou světa,že pár napomádovaných panáků drží v rukou osudy lidských životů celé zeměkoule.
Větší stupidnost snad ani nemůže existovat.
M.Š.
23. 04. 2009 | 21:53

Lena napsal(a):

Vůbec né k článku, ale k té OSE:

do prodejny jednoho mého zákazníka přišli dva pánové s předstírali, že se jdou podívat na nabídku zboží. Prodavačka si tam pouštěla rádio, tak ho skoro úplně zadusila a šla se jim věnovat. Pánové odešli po čtvrt hodině a za týden přišel dopis, že v prodejně provozujeme veřejnou hudební produkci a musíme začít OSE zaplatit!!!

Takže bacha na ně!!! Veřejná produkce u nich není jen fotbálek v TV nebo reprohudba v hospodách! Ale i skoro neslyšně hrající soukromé rádio prodavačky, kam za den přijdou dva tři lidi za úplně jiným účelem než poslouchat hudbu!

Rozuzlení: zuřivého majitele jsem odstřihla od telefonu, než nadělá větší škodu, a napsala jsem jim, že to rádio bylo soukromé, nebylo schváleno firmou a prodavačka za produkci dostala důtku.
A byl klid, už se neozvali, příživníci.

Omlouvám se, že nepíšu k článku, ale toto se může někomu ze čtenářů hodit.
23. 04. 2009 | 22:40

Miloš napsal(a):

Dovolte mi citát z roku 1932:

Výrok Tomáše Bati z roku 1932:

"Příčinou krize je morální bída.
Přelom hospodářské krize? Nevěřím v žádné přelomy samy od sebe.
To, čemu jsme zvykli říkat hospodářská krize, je jiné jméno pro mravní bídu.
Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek.
V naší zemi je mnoho lidí, kteří se domnívají, že hospodářský úpadek lze sanovat penězi.
Hrozím se důsledku tohoto omylu. V postavení, v němž se nacházíme, nepotřebujeme žádných geniálních obratů a kombinací.
Potřebujeme mravní stanoviska k lidem, k práci a veřejnému majetku.
Nepodporovat bankrotáře, nedělat dluhy, nevyhazovat hodnoty za nic, nevydírat pracující, dělat to, co nás pozvedlo z poválečné bídy, pracovat a šetřit a učinit práci a šetření výnosnější, žádoucnější a čestnější než lenošení a mrhání.
Máte pravdu, je třeba překonat krizi důvěry, technickými zásahy, finančními a úvěrovými ji však překonat nelze, důvěra je věc osobní a důvěru lze obnovit jen mravním hlediskem a osobním příkladem."

Tomáš Baťa
27. 04. 2009 | 15:06

Boethius napsal(a):

MAGNIFICUM!
28. 04. 2009 | 23:26

lin napsal(a):

Máte pravdu!!!!!!!!ODS je strana nenažranců: jejich členové byli před rokem 1989 v KSČ a to jen proto, aby se dostali ke korytům. Po roce 1989 někteří z nich, ti největší chamtivci převlékli kabáty a šli do pravicové strany, aby se tam schovali (to bylo taky tak po roce 1945-1948) a tak jsou to největší pravičáci a opět neznají kompromisy tak jako před rokem 1989. Jak byli dřív hamiždní tak jsou i dnes. Jak se dřív přetvařovali tak se přetvařují i dnes. Ale nic pořádně neumí, vždy zkrachnou a znají jen "úplatky". Vegetují dokud jim to "dovolíme".
29. 04. 2009 | 16:18

Richard Kalus napsal(a):

Jsem velice vděčný za diskuse a články na toto téma. Ukazuje se, že tato problematika se stává čím dál tím více palčivější. Na ekonomických katedrách aspoň zde ve Švýcarsku se objevují čím dál více přednášky pod titulem etika hospodářství. Je pouze otázkou, kdo je přednáší a co pod tematikou rozumi.
Impuls k přemýšlení na toto téma mi dala návštěva Cluny a následné procházení prázdných klášterů v okolí Bodamského jezera. Uvědomil jsem si, jaký obrovský ekonomický potenciál prohrála církev svým neekonomickým hospodařením. Ztratila možnost eficientního etického hospodářského systému. Udělalo by mi velkou radost setkat se s lidmi stejného smýšlení a zamyslet se nad systémem efektivní etické ekonomiky, která by byla fair pro všechny zúčastněné. Vymýšlet by nebylo mnoho. Každá učebnice o národohospodářství dává více než dost podnětů. Šlo by spíše o praktické provedení a o vytvoření sítě. Bojím se, že nezačneme-li jednat, spějeme k další sociální konfrontaci.
25. 07. 2009 | 21:21

štrasburskej kámoš napsal(a):

Tak trochu pana Svobodu znám a je mi líto, ale že tady zrovna on káže o morálce a zejména o hrabivosti a nenažranosti, to mi připadá velice komické. Jeho spořínkovství a hrabivost je známá po celém MZV i na misi.On ví, o čem mluvím, že pane velvyslanče?
27. 07. 2009 | 17:59

TUTORIAL TIPS AND TRICKS napsal(a):

Danke f information
15. 08. 2009 | 20:30

tag heuer link napsal(a):

Good recommended website.
12. 03. 2010 | 08:20

tag heuer monaco napsal(a):

I am looking forward for the next updates of your awesome worship. It would be great if you have other great things just like this. I really love it. Thanks!
12. 03. 2010 | 08:22

Free Ringback Tones napsal(a):

thanks you very much for your information
16. 03. 2010 | 00:12

cartier cpcp napsal(a):

happy to come here
24. 03. 2010 | 04:50

cartier libre napsal(a):

They weren't looking to make a lanieres political statement or to be pioneers of gender liberation.
26. 03. 2010 | 08:42

rolex watches napsal(a):

People usually say :"Seeing is believing." Each attempt has a corresponding gain, in part or obvious, or vague. At least we have the kind of satisfaction After I bought this watch ,in a sense,it means a great deal to me.
02. 04. 2010 | 05:58

Danielrila napsal(a):

Hello. And Bye.

http://somepaydaylounz.com - mr fitz
27. 02. 2014 | 09:30

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Alvarová Alexandra · Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bednář Miloslav · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bezděk Vladimír · Bezděková Iva · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Boudal Jiří · Brom Zdeněk · Burian Jan · Bursík Martin C Candole James de · Cimburek Ludvík · Cvrček Václav · Cyrani Pavel Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra E Ehl Martin F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gattermayer Josef · Gazdík Petr · Gregor Kamil H Haas Tomáš · Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hesová Zora · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Hollan Matěj · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honsová Dagmar · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubatka Miloslav · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hudema Marek · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janouch František · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kalhousová Irena · Kalousek Miroslav · Kania Ondřej · Karfík Filip · Kasl Jan · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klepal Jakub · Klíma Vít · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Krnáčová Adriana · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Lešenarová Hana · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Liška Ondřej · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Matoušek Karel · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Mihulka Stanislav · Michalčák Ján · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mládek Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel · Musil Aleš N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Opatrný Martin P Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pírko Štěpán · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Polák Milan · Potměšilová Hana · Potůček Martin · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Rezková Alice · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sokol Tomáš · Soukenka Petr · Sportbar · Spurný Matěj · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Suchardová Michaela · Sůva Lubomír · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špidla Vladimír · Špinková Martina · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip T Tejc Jeroným · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tutter Jiří U Uhl Petr · Urban Jan · Urban Václav V Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek · Vondráček Ondřej W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy