A chcete se stát psychiatrem?!? (můj život s psychiatrií I)

29. 07. 2009 | 17:45
Přečteno 4967 krát
Na medicínu jsem šel s představou, že se po promoci stanu praktickým (tehdy se říkalo „obvodním“) lékařem někde na Šumavě. Ten kout se mi líbil a líbí dodnes, má svou drsnou krásu a se svou tvrdostí je současně přívětivý. Dost brzy jsem však zjistil, že pro zvolenou profesi bych potřeboval také ruce, které mám díky vrozené vadě obě levé, a že se budu muset živit spíš hubou. Ale stále jsem myšlenku všeobecné medicíny nevzdával.

Kamarád (spolužák, který u nás pár měsíců nocoval, protože mu zavřeli v politických procesech s lékaři tatínka do kriminálu a maminku v těžké depresi do blázince) vymyslel, že bychom si mohli také něco začít s psychiatrií. Byli jsme ve čtvrtém ročníku a měli oba zkušenost s fiškusováním na teoretických ústavech a tak jsme se hrdě vypravili na Psychiatrickou kliniku Fakulty všeobecného lékařství za panem profesorem Vondráčkem s prosbou o možnost fiškusovat také u něj.

Pan profesor byl svérázná osobnost. Měřil skoro dva metry (také napsal několik pojednání o specifickém humoru nadměrně vzrostlých mužů, kde se přirovnával k G.B.Shawovi), byl kromobyčejně prchlivý a na druhé straně distinguovaný, někdy až snobsky, jezdil s chutí stařičkým autem při plném vědomí, jak ničemný je řidič. Sám napsal: „Není hezčího sportu, než je automobilismus. Stačí, abyste měli auto a lano. Když auto nejede, vezmete do levé ruky lano a pravou rukou máváte; on vás nakonec někdo odtáhne“. Tradovalo se o něm, že ačkoli bydlel vzdušnou čarou 500 metrů od kliniky, cesta mu trvala přes půl hodiny, protože na žádné křižovatce neuměl odbočit doleva a proto musel složitě objíždět půl Prahy, aby mohl odbočit vždy vpravo.

Pravdivá historka o jeho umění je uvedena v některém ze svazků Alarichových vzpomínek. V době, kdy po Praze jezdilo asi 200 osobních aut, došlo mezi panem profesorem Vondráčkem a nějakým dalším řidičem ke kolizi na křižovatce u Národního divadla. Šofér druhého vozu stočil okénko a zařval: „Kdo tady má přednost?!?!“ Pan profesor se nenechal vyvést z klidu a odvětil: „Já, protože jsem starší!“

S neurčitou představou – neměl jsem jednoznačný cíl, chtěl jsem si „rozšířit obzory“ – jsem šel na začátku čtvrtého ročníku tohoto váženého a populárního (jeho nepovinné přednášky byly nabity, že nepropadl špendlík) člověka požádat o zařazení do smečky elévů. Mektal jsem cosi o své touze poznat taje této profese, když pan profesor se nekompromisně zeptal: „A chcete se stát psychiatrem?“ Pravil jsem, že ještě nevím, že si ale myslím, že poznání psychiatrie patří do celé medicíny. Pan profesor byl urputný: „A chcete se stát psychiatrem?“ Opakoval jsem svou vizi, že poznání psychiatrie..., leč pan profesor přitvrdil. Na tónu i na decibelech. „A chcete se stát psychiatrem?!?“ Tak jsem řekl, že ano. A protože své sliby plním, jsem tam, kde jsem.

Kroužek psychiatrie-chtivých mediků vedl pan docent Dobiáš, který na rozdíl od Vondráčka, měl zemitější „selský“ přístup (DE MORTUIS ..., ale já jsem měl jako medik pocit, že Vondráček vnímá své pacienty trochu jako brouky ve sbírce; dnes vím, když tam už dvacátý rok učím, že medici intuitivně více cítí s pacienty, než s medicínskými koncepty). „Doby“ – tak se Dobiášovi říkalo, mě poslal do Klárova ústavu slepců sbírat sny nevidomých. To byl můj první konkrétní úkol.

Bylo to fantastické poznání, seznámení s jiným světem, lekce pokory, kterou vnímám s obdivem k Dobymu dodnes. Potkal jsem se tam se spoustou zajímavých lidí a tiše věřím, že i pro ně byl můj zájem povzbuzující. Byl tam chlapec, který přišel o zrak v 18 letech (vápno), který měl dvojí typ snů: nevidomé a vidomé. Ty druhé byly vzpomínkou na jeho předchozí život, ty první byly o telefonování, mluvení, ale také dotycích. Tehdy jsem ještě netušil, že ztráta zraku je přerušením ze světem VĚCÍ, zatímco ztráta sluchu je přerušením se světem LIDÍ. Jeden pacient mě učil, jak poznat podle tónu hlasu pravou barvu vlasů (dodnes poznám „pravou“ zrzku).


(další díl série textů najdete na těchto stránkách o víkendu)

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

george napsal(a):

Hezký vzpomínání, jako ten pan profesor Vondráček ve své knize ...a někde tu mám Fantastické a Magické z z hlediska Psychiatrie. Dobrá motivace a částečně snad zeširoka téma uchopím.
.
http://czmedicus.blogspot.com
.
tak dál do hlubin mediciny už se těším a ta motivace, to je sen...
29. 07. 2009 | 18:20

skeptický napsal(a):

Doktore

S tou pravou zrzkou je to nesporná výhoda.Nechtěl byste se podělit?

Ne každý má tu výhodu jako Khon Shonnery,že ho ochotně nechávají,aby se přesvědčil.

Toho se ostatně ptali,jestli dává přednost blondýnám,brunetám či zrzkám.

Řekl,že je mu to jedno,je to jako s koňmi,hříva a ohon musí ladit.

Psychiatrem se stát nechci,dávám přednost zůstat geniem,s tím se člověk rodí.
29. 07. 2009 | 18:22

Neopřemyslovec napsal(a):

Jo, to ještě byla psychiatrie jako samostatná psychiatrická disciplina. Současný psychosomatický (bio-psycho-sociální) přístup je vědeckou a klinickou disciplinou zabývající se:
- studiem vztahů mezi specifikovanými psychosociálními faktory a normálními a abnormálními fyziologickými funkcemi;
- studiem interakcí mezi psychologickými, sociálními a biologickými faktory v etiologii, načasování začátku onemocnění, průběhem a vyústěním u všech nemocí;
- prosazováním celostního biopsychosociálního přístupu v péči o nemocné;
- aplikací psychiatrických, psychologických a behaviorálních metod v prevenci, léčbě a rehabilitaci somatických nemocí.
Aby se v tom dnes čert vyznal. Čím větší atomizace, tím větší komplikace.
„Život je krátký, cesta umění dlouhá, okamžik prchavý, zkušenost klamná, soud obtížný. Proto musí nejenom lékař všeho využít, ale i nemocný a jeho rodina a všechny vnější okolnosti musí být využity.“ Úspěch v léčbě si vždy přivlastní lékař, neúspěch nemocný a ostatní okolnosti.
29. 07. 2009 | 18:26

Radkin Honzák napsal(a):

Ad Neopřemyslovec

Ano, to je můj text. Mám tomu rozumět tak, že jste na stejné lodi, nebo tak, že sledujete, zda držím stále stejný kurs? Radkin Honzák
29. 07. 2009 | 18:37

Radkin Honzák napsal(a):

Ad: george

Vážený pane kolééééégo (jak říkával pan profesor Hepner), děkuju za odkaz a s láskou jsem vyslechl kantátu, jejíž další sloku učím mediky:
Spirocheta pallida,
gonococcus ruber,
Spirocheta pallida,
gonococcus ruber,
ulcus molle, ulcus durum,
male est reparaturum,
nos curabis Šamberger,
nos curabis Šamberger!!!

Při vzpomínce na ta léta ještě:
Co mi to vytéká z močový roury?
Chytil jsem kapavku od ňáký coury.
Kape a ukapuje,
prostatu zachvacuje...
29. 07. 2009 | 18:58

skeptický napsal(a):

V Bagdádu za Kalifa Haruna al Rashida učili mediky,že stolice má být hebká,s jemnou příchutí po datlích.
29. 07. 2009 | 19:46

Radkin Honzák napsal(a):

To já pamatuju, akorát v reálném socialismu nikdo nevěděl, co to DATLE jsou a taky jsme nevěděli, co je nádor velikosti BOSENSKÉ ŠVESTKY.
29. 07. 2009 | 20:12

Neopřemyslovec napsal(a):

Ještě donedávna zde "blogařil" s neodborníky psychiatr K.Nešpor. Bohužel to vzdal. Takže jste jakýmsi nástupcem. Mozek známe tak ze 40%. Určitě dnes máte mnohem vyšší rozumové parametry než pan profesor Vondráček. Ale ruku na srdce. Stejně jako on, i vy také zůstáváte stát v němém úžasu před jeho veličenstvem mozkem. Já určitě. Dovolím si malou definici. Zákony (základy) mozku jsou geniálně jednoduché. Činnost (průběh) mozku je geniálně složitý. A proto. Když si dovolíte v článcích blogu malou úvahu, potom by jste měl ji nejdříve popsat zodpovězením dětské otázky. A proč? ....A proč? Popsat to erudovaně, sofistikovaně, empericky umí kde kdo. Dám vám otázku. Proč Dg. balbutik nekoktá při zpěvu? Ale při řeči ano. Co seděje v té chvíli v mozkové struktuře? Prosím, zodpověďte mě to A proč? Mě to trvalo 15 let bádání. Stačí odpovědět jednou větou.
29. 07. 2009 | 21:01

Radkin Honzák napsal(a):

Když jednou větou, tak jednou větou: hudba se v mozku kóduje jednak stejně jako řeč, jednak na druhé hemisféře a za poslední v emočních strukturách (abych to zjednodušil úplně nejvíc, tak i tam, kde se kóduje bolest či její uklidnění) a tak rytmický - navíc melodický - kód, je několikanásobně posílen.

Já vůbec nemám větší parametry než profesor Vondráček, on je stále nepřekonatelný, já mám jen o něco víc informací, než on měl ve své době k dispozici. RH
29. 07. 2009 | 21:40

Marceluška napsal(a):

Pane doktore,
děkuji za přínosný blog, i za to, že komunikujete s komentátory, to je od Vás hezké. Velmi zajímavý je pro mne poznatek, o čem vypovídá ztráta zraku a o čem ztráta sluchu. Kdysi jsme měli s kamarádem debatu /co je důležitější:-)/. On říkal, že by se radši smířil se ztrátou zraku, já tvrdila, že sluch je méně důležitý než oči. Dnes už tedy vím, co který z nás upřednostňoval, jaký svět je pro koho důležitejší :-)
30. 07. 2009 | 00:30

skeptický napsal(a):

I was sad because I had no legs until I met a man who had no cock.
30. 07. 2009 | 03:06

skeptický napsal(a):

P.S.
derived from : I was sad,because I had no shoes,until I met a man who had no feet.
30. 07. 2009 | 05:42

skeptický napsal(a):

Já zase nevím,co je mexická skvrna velikosti dolarové kávy.
Pak hledejte příbuzné.

A to vegetuji v reálném limbu.
30. 07. 2009 | 05:50

Neopřemyslovec napsal(a):

Ne, ne. Vy dnes jako psychiatr máte možnost využití zobrazovacích metod. To on neměl. Psychiatrie bohužel ještě neumí zobrazovací snímky správně využívat. To chce čas. Nebuďte skromný. Každý, kdo v nějakém oboru "přečnívá nad ostatní" je vždy neobyčejně skromný a pokorný. Mě okouzlil páter Ferda. Při současných svých vědomostí o lidském mozku je mě záhadou, jak dokázal před čtvrt stoletím mimo fyzické Dg. odhalit i Dg. duševní. Po čtvrt hodině mě přinésl soupis neduhů a dodal. Ach ty nevěřící Tomáši. Jak mohl bez jediného kontaktu se mnou přesně diagnóstikovat moje duševno?
K řeči a zpěvu. S ostatním tvorstvem máme akt projevovací a vybavovací. Vyčleněním jsme evolučním vývojem získali akt komunikační. Tzn. podněty startují z čelních korových oblastí obou hemisfér. Řeč vždy startuje z hemisfér. Zpěv startuje z allocortexu. Nechte koktavého zpívat a mluvit píseň. /řeč/Ppppec.../zpěv/nám spadla /řeč/pepecc nnnám..atd. Zpěv můžete ale i nemusíte obohatit o duševno z neocortexu. Řeč můžete pouze obohatit o duševno z nedominantní hemisféry. Proto koktavý při hereckém výkonu nekoktají i když nezpívají. 21.století je stoletím mozku. Čekají nás úžasné objevy. Doufejme, že i čeští neurovědci přispějí nějakou tou promilí objavů.
30. 07. 2009 | 08:51

Marceluška napsal(a):

Páter Ferda musel být úžasný, škoda že jsem neměla možnost ho poznat. Léčitelství je "záhada" vědou a výzkumem neprokazatelná. Přesto funguje a jde si svou cestou.
30. 07. 2009 | 10:29

Vysedlina pathologická napsal(a):

Nebál jste se být psychiatrem za režimu, který běžně zneužíval psychiatrii ke zničení a odstranění nepohodlných politických protivníků, a jak se Vám dařilo vycházet a nasazenými kolegy, v každém ústavu nějaký špicl a donašeč byl, a jak jste se cítil při setkání s pacienty, kteří tam nepatřili? Znám pár lidí, kteří chtěli být psychiatry ale nešli na to z těchto důvodů, zrovna jako několik, kteří raději nešli na práva. Máte příhodu, kdy jste takto "odsouzené" pacienty zachránil, a co jste za to sklidil?
Ať žije psychiatrie - opora nešťstníků!!
30. 07. 2009 | 10:42

Milan Bukovecký napsal(a):

To Neopřemyslovec:
Jsem z Vás vedle, jako jedle.
Zřejmě jsou to pecky, co píšete. No, přesto budu pana Radkina číst, protože mi vysvětlil, že hluchý ztrácí kontakt se světem lidí. Hluchnu, pane Neopřemyslovec. Jakousi intuicí, nedávno, když má žena jela na nějakou tu ženskou osvěžovnu, čekal jsem na ní a bloumavě hledal pomoc v pohovněných uličkách na své hluché pravé ucho.
Záplatovaný barák, oprýskaný a přetřený Potěmkinem, skrýval nabídku digitálních sluchátek. Připadal jsem si jak v Peru a poprvé se setkal s rozporem sluchátka a naslouchátka, má ty prostoto.
No, jako vždy, doktor ne doktor, byl jsem sám sobě doktorem, donutil elektronika-ušního samouka, aby mě naslouchátko prodal. Dost se divil, myslel si asi, že jsem ten Váš Ferda, naladil mi 3 okruhy, doma, venku, hudba, zaplatil jsem a znovu mě vrátil mezi lidi. Můžete mi to vysvětlit?
Nazdar!
30. 07. 2009 | 10:46

Michal Macek napsal(a):

cetl sem neco o slavnych pacientech bohnicke psychiatricke lecebny - zaujal me pripad doktora Lukese....
30. 07. 2009 | 11:32

baborybá napsal(a):

Jedná se o Vondráčka-gruendera s fotografiemi své podobizny ještě z Rakouska-Uherska?
30. 07. 2009 | 11:55

Radkin Honzák napsal(a):

Ad: Michal Macek

Doufám, že alespoň částečně splním Váš požadavek v příštím pokračování, v němž jsem MUDr. Lukeše vzpomněl. Pokud byste měl oprávnění "badatele" (nevím, co je k tomu zapotřebí), celou jeho pozůstalost jsme předali Památníku písemnictví na Strahově.

AD: Vysedlina pathologická

V diskusi k textu o tom, že komunismus je stejné svinstvo jako nacismus, jsem napsal:
Nicméně abych ukojil vaši touhu, sděluji vám veřejně, že počátkem 70. let bych v SSSR dostal diagnózu CHORNICKÉ LATENTNÍ SCHIZOFRENIE. Jak? Snadno!
Tuto diagnózu vyrobil na přání soudruha Brežněva a dalších papalášů akademik Sněžněvskij, když vedení SSSR zjistilo, že v zahraničí není zas až tak populární zavírat disidenty do kriminálů. Pročež se rozhodlo, že bude lepší dát jim psychiatrickou diagnózu a zavřít je do blázince. Dva kardinální příznaky této choroby byly:
- pacient nevěří ve vítězství socialismu na celém světě;
- pacienta rozčiluje, když musí stát ve frontě na nějaké zboží.
Jojo! Tak to vskutku bylo a mnoho lidí se ocitlo v děsnějších podmínkách, než byl gulag, protože tam je navíc "léčili". Celá ta bublina byla propíchnuta na světovém psychiatrickém kongresu na Havaji v roce 1977, kde byla přijata deklarace odsuzující tyto praktiky. Přijetí odsuzující deklarace bylo na vážkách, protože Rusové měli koupenu polovinu "třetího světa" a ten hlasoval proti.
Pikantní je, že selhali spojenci z evropských socialistických zemí, jejichž hlasy chyběly a tak těsnou převahou byla deklarace přijata.
Možná by vás mohlo zajímat, proč oddané vasalské státy nesplnily svou internacionální povinnost. Jednoduše proto, že peníze na kongresové poplatky zřejmě všichni prochlastali nebo použili na nákup nedostatkového zboží (moc hezký socialistický termín) a kongresové poplatky nezaplatili. Jejich hlasy byly tedy neplatné.
To nám ale nevadilo, abychom o diagnóze chronické latentní schizofrenie nepřednášeli ještě v roce 1979, kdy jsem se o ní dozvěděl z úst jednoho rychlokvašeného docenta před druhou atestací (jejíž částí byla i zkouška z marxismu-leninismu).
Takže pro vaši potěchu: trpím chronickou latentní schizofrenií, nejsem žádný "frustrovanec z roku 1968", protože hlubokou lásku ke komunismu i nacismu jsem měl pod kůží už od dětství.

U nás to zas tak běsné nebylo. Psychiatrie, stejně jako ostatní obory se sice nehonosila křišťálovou etikou, ale nebyla na tom o nic hůř. Ve čtyřicátých a padesátých letech KSČ provozovala otevřeně teror pod práporem "třídního boje" a své skutečné či domnělé odpůrce zavírala do kriminálů.
Hon na "nespolehlivé" osoby ve dnech SLAVNÝCH VÝROČÍ začal až v roce 1969, kdy se tyto osoby pochytaly a zavřely na 1-2 dny do psychiatrických zařízení (tenkrát pro nedobrovolný pobyt musel být člověk "nebezpečný sobě, svému okolí, nebo veřejnému pořádku - tato poslední klauzule to měla ospravedlnit). Nicméně to vše se odehrávalo v režii Bezpečnosti (kde je také esenbáci hlídali), nikoli v režii psychiatrů. V té době jsem už byl jako psychiatrický konziliář ve výzkumném ústavu výživy v Krči, kde to nepřicházelo v úvahu, takže o tom mám jen zprávy z druhé ruky. Asi za dva roky s tím soudruzi přestali. RH
30. 07. 2009 | 13:53

Vysedlina pathologická napsal(a):

T R.H. Díky za odpověď.
Myslím, že těch případů u nás bylo daleko víc, a byly na delší dobu, než uvádíte i s povinností dotyčného zlomit. Je třeba si uvědomit, že pomocí "léků - chemických prostředků, toho lze dosáhnout snadno. Jednalo se i celý rok, vím to jistě.
Nemohu si pomoct, ale blázinec, vězení a dětský domov mi splývají někdy v jedno.

Ne že bych si dělala nárok na Vaši odpověď, ale nevíte, jak je možné, že osmnáctiletý člověk odcházející z dětského domova nechápe, že se chleba nekupuje po namazaném krajíci, ale vcelku? V dnešní době si nemůže dospívající puberťák v domově sám od sebe ukrojit krajíc chleba, když má hlad? Jak je možné, že vedoucí těchto domovů nejsou léčeni v psychiatrických zařízeních a že se to může dít? Mnozí lidé s přirozenou inteligencí hledají práci a nemohou ji najít a takoví blázni berou peníze z vysokých funkcí?
Jsme asi ztraceni, tahle omezená civilizace se svými hygienickými předpisy.
30. 07. 2009 | 16:15

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Neopřemyslovec:
Jeden český vědec už přispěl:
http://cs.wikipedia.org/wik...
30. 07. 2009 | 16:57

Karel napsal(a):

Ad: Zbyněk Matyáš

Ano, souhlasím a před ním byli Langmaier a Matějček

Mne nejvíc fascinoval film z počátku 90. let, kde vypouštěli chovance pasťáku do života a ta holka v novém bytě zděšeně pravila: "Tady nejsou mříže!!!"
30. 07. 2009 | 17:13

Neopřemyslovec napsal(a):

Jistě pan MUDr. František Koukolík, DrSc. je odborník přes mozkovou organickou strukturu, ale s "mozkovou duší", nevím. Marceluška, všimněte si, že každá kapacita z alternativní mediný, než jí byla dána možnost konat něco mezi zemí a nebem, musela hodně protrpět. Ještěse nestalo, že by exaktně vzdělaná medicínská osobnost získala schopnosti např. Mikoláška.
Pam doktor R.Hanzák musí za každých okolností pojmy doplňovat pojmy. Kdyby chtěl něco použít ze znalostí pátera Ferdy, potom by ho označili za šarlatána. Jasnovidectví nejde vědecky současnými vědeckými znalostmi zdokumentovat. Důkazy, že u pátera Ferdy existovalo je nezpochybnitelné. Myslíte, že by nám pan doktor mohl napsat něco, kdy by své pojmy doplnil přísně logickými nevědeckými dojmy? Tzn. něco co je jako před horizontem (vědecky zdokumentované, pokusy potvrzené, snímky zaznamenané atd.) a doplněné o dojmy za horizontem (existence nezdokomentované, telepaticky vyskytelné apod.).
Pane Milan Bukovecký, vy jste případ pro ORL. Vy nehluchnete vinou špatné neuronální plasticity! Máte prosím vadný akustický receptor. Možná by stačilo propláchnutí ve svěcené vodě. Nebo zkuste jeti do Lourdes.
30. 07. 2009 | 17:34

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Neopřemyslovec:
´odborník přes mozkovou organickou strukturu, ale s "mozkovou duší", nevím´ Je zjevné, že jste od F. Koukolíka nic nečetl resp. nezapamatoval.
Doporučuji: František Koukolík (ilustroval Vladimír Renčín): Mozek a jeho duše, 2. přeprac. vydaní, Praha, Makropulos 1997.
´schopnosti např. Mikoláška´ On má nějaké schopnosti?
´Důkazy, že u pátera Ferdy existovalo je nezpochybnitelné´ Sem s nimi.
30. 07. 2009 | 18:21

Baba napsal(a):

Hele Lurdíku, mezera na wellnessovým trhu. Ty chceš něco rytmickýho, veselýho a soft?
Na to se ti dneska nikdo hejbat nebude. Koukni se po akuveru.
30. 07. 2009 | 18:23

Milan Bukovecký napsal(a):

To Neopřemyslovec
Jsem případ a pro případ, že mi budete doporučovat svěcenou vodu, natankoval jsem potaš. Hluchý jsem od 18-ti. A to mám od malička známé od ORL, tedˇuž mi sice umřeli, ale bolševici na to mi nechali glejt. A kdybych si nenaordinoval ten digitál, dodnes jsem invalida. Já slyším, i Vás. Posílám, nejen Vám, báseň o roku 1963, kdy jsem byl branec:
Hluchý Milan

Je hluchej, řekl doktor u odvodní komise, když
Mi nařídil, abych si stáhl trenky a roztáhl půlky
Hluchej, řekl a ukázal gumám mé scvrklé kulky

Předsedkyně, Jste hluchý? Slyšíte, co jsem řekla?
Ptala se mizera, ta zrzavá megera namáčela vlasy
V polštářku razítka, besídka, stal se ze mě branec

Jste hluchý, řekl za čtyřicet let komputor doktor
Ořízneme Vám bubínek a dáme Vám tam kus titanu
Zapomeňte na minulost, budete ještě slyšet, pane

Znělo to hezky se soudruhy v popelnici
Bylo úterý, vítězství demokracie tančilo nahé
Nechalo rudé milenky v úvozu

V hlavě mi zněla hymna jako cajdák

--- Když budete psát tak hezky, jak výše uvedeno, vezmu Vás i do Lurd.

S potěšením a v očekávání věcí příštích

Milan Bukovecký
30. 07. 2009 | 19:19

Neopřemyslovec napsal(a):

to Zbyněk Matyáš:
Podstatné je, že pan doktor si dovolil opustit místo(diskuzi mezi psychiatry) a začal komunikovat s lidem občansko obecným. Nemůžete na tomto místě chtít sofistikované, erudované apod. informace. Proč sestoupil exaktní vzdělanec na Aktuálne? Nejsme jako on. Buďto se přizpůsobíme k jeho akademickému žargonu, nebo se on přizpůsobí k nám. Nechtějme nic potvrzovat ani něco vyvracet. Mlelme si každý po svojemu. V neurovědách si termíny každý píše svým pohledem. Např. duše > nehmotno > psycho atd. Stejně to pan doktor brzo vzdá a vrátí se mezi své. Nebo poprosí některé z nás, aby jsme nereagovali. I pan K.Nešpor neměl rád, když mu někdo nevědecky oponoval. Proti psychiatrovi nemáte šanci.
30. 07. 2009 | 20:17

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, dejme i psychiatrům šanci...
Veselé krizování...
http://www.ateo.cz/f/images...
30. 07. 2009 | 21:35

Skogen napsal(a):

Pan Nešpor měl ve vztahu k veřejnosti nevýhodu své pozice ve svém úzce specifickém světě. On prostě nemohl jít na kompromis, zatímco ho spousta diskutérů, včetně mne, potměšile o kompromis žádala. Možná mu to nakonec ani tolik nevadí a počká si, až za ním sami přilezeme..

Pan Honzák (uctivě zdravím) je v trochu jiné pozici. Jeho téma je daleko širší a nějakou tu legrácku si i může bez formální ztráty nadhledu dovolit. Což je velice dobře. Já doufám i věřím, že mu to tak snadno jako panu Nešporovi neotrávíme, protože jeho blog se čte jedním dechem. Díky za to.
30. 07. 2009 | 22:15

Radkin Honzák napsal(a):

Proč sestoupil exaktní vzdělanec na Aktuálne?

dejme i psychiatrům šanci...

VÁŽENÍ DISKUTUJÍCÍ, necítím se býti exaktním vzdělancem na Aktuálně jsem se dostal, protože jsem byl pozván. Když mi "dáte šanci", snad budu moci vysvětlit, že psychiatrie není ani brainwashing, ani spása lidstva, že léky jsou - tak jako všude jinde v medicíně - účinné cca v 60 %, že pacienti jsou, stejně jako všude jinde v medicíně (znám diabetiky, obézní, nefrologické pacienty i kardiaky) v 60 % mizerně spolupracující, a že je to všechno o vztazích, nikoli o fundamentalistických principech. Karla Nešpora znám, vážím si ho, a nevím, proč s diskusí praštil (možná to po čase poznám).
Jsem vám vděčný za připomínky i dotazy a doufám, že spolu vydržíme ještě nějaký pátek. RH
30. 07. 2009 | 22:24

Milan Bukovecký napsal(a):

V srpnu 68 jsem poznal prvního živého psychiatra. Uprostřed stanného práva jsme vezli na záchytku nahého chlápka. Chvíli předtím, než jsme ho naložili na policejní stanici, šel si po kolejích a pokřikoval na Rusy, Ivani! V autě ho s námi doprovázeli policisté, nebyli 3 dny doma. U Apolináře nás přebukovali k Vondráčkům. Muže jsme předali a od té se tam potkávali s doktory psychiatrie, samozřejmě i v Bohnicích.
Blázni mají strašnou sílu. Jedna ženská se zabarikádovala v bytě a připravila si Molotovovy koktajly. Zmohli jsme ji a přivezli na žurnál Bohnic. Rozvažte ji, nakázal lékař, nedalo se odmítnout. Přitlačila mě ke stropu sanitky. Pomalu jsem umíral, když ji strhli a píchli jí uklidňovák. Myl jsem si krk na sesterně a sestra byla vyjímečně příjemná, když lékař začal řvát o pomoc. Ženská ho také zmáčkla a kdybych nepomohl? Blázni mají strašnou sílu. Za rok jsem se naučil spoustu věcí. Odsloužil si ještě rok 69 a na jaře 70 se odporoučel. Uměl jsem rodit, dlahovat zlomenou nohu, poznal smrt v pokoji a kdoví co ještě. Kdopak by se psychiatra bál?

Milan Bukovecký
30. 07. 2009 | 22:48

Marceluška napsal(a):

To Zbyněk Matyáš z 18.21:
důkazy o léčitelských schopnostech pátera Ferdy jsou svědectví lidí, jimž bylo pomoženo. Páter Ferda, jak jsem četla o něm knihu, téměř vše léčil cibulí, větvičkami a sádlem. Myslím však, ač nemám nic proti cibuli, bylinám ani sádlu, že hlavní účinek jeho pomoci tkvěl v jasnovidných a životabudících schopnostech. V napojení na Vyšší moc. :-)
30. 07. 2009 | 23:38

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Marceluška:
Čili zprostředkovaně.
Vědecky ověřený fakt je za stejných podmínek opakovatelný. Pro jiné údajné jevy jsou alternatívní obory.
30. 07. 2009 | 23:49

Skogen napsal(a):

Marceluško, sádlo bych nepodceňoval. Onehdá jsem se kabonil nad zprávami z Aktuálně, pak jsem vstal a namazal si chleba sádlem se škvarkama, a jak jsem tak na ten chleba se sádlem a se škvarkama hleděl, byl jsem najednou daleko spokojenější ;o)

A pak, ono je asi fuk, jestli léčí ukrutný dryják nebo placebo, hlavně že to funguje..
30. 07. 2009 | 23:50

Neopřemyslovec napsal(a):

T.Sedláček
Podobně je na tom naše poznání - ať už vědecké či jiné. Filozofie a metodologie vědy se jednu dobu snažila vytvořit perfektní vědecký jazyk, kterým by přesně popsala svět kolem sebe. Zjistilo se, že takový exaktní svět je žalostně malý, pustý, prázdný a vlastně nezajímavý. Že se slabost našeho uvažování skrývá ve slabosti našeho jazyka. Co neumíme pojmenovat, o tom nemůžeme uvažovat, hranice našeho světa jsou hranicemi našeho jazyka, jak kdysi napsal Ludwig Wittgenstein. A co nedokážeme pojmenovat přesně, o tom nemůžeme exaktně uvažovat.
A o tom by diskuze pod články pana psychiatra měla být. Exaktní vzdělanec (i když se necítí býti exaktním vzdělancem) cosi nového nám zdělí a my laici přidáme tu postřeh, tu úvahu apod.
31. 07. 2009 | 08:35

Milan Bukovecký napsal(a):

Příběh,

jedině příběh nás posune, proto čekám na pokračování, doktore Radkine Honzáku, ten to rozhodne.
Jak říká Neopřemyslovec, hranice našeho světa jsou hranicemi našeho jazyka. Už se těším, kam dojdete. Být Vámi, držel bych se faktů a fikci nechte nám. Teprve pak to bude mít koule.

Hezký den

Milan Bukovecký
31. 07. 2009 | 08:56

Vysedlina pathologická napsal(a):

Určitě vydržte, pane R.H. Vždyť už skoro vypadáte bláznivě jako my. Jen je ještě malej rozdíl v tom, že Vy se psychiatrů nebojíte. Kdo by se odvážil na Vás s nějakou diagnózou, ve Vašem případě jde vždycky jenom o legraci! Kvok!
31. 07. 2009 | 10:13

bara napsal(a):

to Neopřemyslovec:

Omlouvam se ostatnim diskutujicim, ale kdyz vidim vas nick, okamzite se mi vybavi vas prispevek pod blogem jedne tehotne zeny, kde jste ji s neuveritelnou zlobou prorokoval, ze se ji narodi postizene dite. Mohl byste upresnit z ktere casti vaseho mozku vysla tato perla? Vidim, ze odbornou erudici mate...
31. 07. 2009 | 12:34

george napsal(a):

Téma pro Marcelušku : Eva Olmerová - Já hledám štěstí
Jó, paranormální jevy to je víra a ničemu nevěřit je taky špatně...
.
http://memorywebsite.blogsp...
31. 07. 2009 | 15:36

Neopřemyslovec napsal(a):

bara: Každého věcí znalého musí doběla rozzuřit, když 57 letý a 40 letá (a ještě po potratu) si pořídí dítě. Sestra si druhé dítě chtěla pořídit (a pořídila) po 36 roce života. To dítě je chudák. Procházelo od nemoci ku nemoci. Ani teď není s "hlavou" úplně normální. U nového dítěte (J.P. a P.P.) jde hlavně o politické body. Předpovídám z 99% to samé co u mé sestry.
Jinak je podstatné soustředit se na článek. Ilegální diskutující mohou psát cokoli (pravdu, nepravdu, spekulaci, lež, absurditu, provokaci atd.) a být kdokoli homo sapiens sapiens.
31. 07. 2009 | 15:54

skeptický napsal(a):

Pořád mi vrtá hlavou ten zrzavý tón hlasu.
Vím,že zrzky mají na pohlazení většinou suchou pleť a kůži vůbec,na pohlazení hřbetu ruky nic moc.
Že by existoval suchý tón?
Některé jsou vzteklé.
31. 07. 2009 | 16:25

Radkin Honzák napsal(a):

Ad: Skeptický

Já to neumím přesně vyjádřit, nejblíž tomu je pojem "mírně nakřáplý". Kdysi jsem měl možnost slyšet jako soukromý návštěvník Rudolfina zvuk místních varhan (které měly velice zajímavé osudy). Protože jsem si vzpomněl na Vonneguta a jeho Kolíbku, poprosil jsem o rejstřík VOICE HUMANA. Nicméně ty krásné varhany tento rejstřík nemají, ale varhaník mi vysvětlil, že je to cosi "mezi dudami a kozlím mečením". Pravé zrzky mají naopak hlas líbezný a mírně nakřáplý. RH
02. 08. 2009 | 17:47

skeptický napsal(a):

Znával jsem krásnou zrzku medičku Váš ročník jménem Majka.
Neměl jste v tom taky prsty?
02. 08. 2009 | 18:19

skeptický napsal(a):

P.S.
O harvanech toho moc nevím,ale dudí měchy se dělaly z kozí kůže.
Někde jsem dokonce viděl dudy s kozí hlavou.
Takže zrzky - kategorie kozy.

Zajímavé by bylo přiřadit kůže hovězí,vepřové, kuří či husecí(?)..
02. 08. 2009 | 18:54

TUTORIAL TIPS AND TRICKS napsal(a):

Danke f information
23. 08. 2009 | 00:50

Tlapka napsal(a):

Já se chci stát psychiatrem, ale jenom v případě že bude na psychiatrii hodně počítačů.
30. 11. 2009 | 17:35

Přidat komentář





Toto je ochrana proti spamu. Pro přidání komentáře prosím opište dvě anglická slova z obrázku níže do políčka pod nimi. Nápovědu a další podrobnosti o této metodě, která zároveň digitalizuje knihy, najdete v článku Dost bylo spamu, zavádíme reCAPTCHA na našem blogu.



Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Alvarová Alexandra · Antoš Marek B Balabán Miloš · Bálek Jindřich · Bárta Vít · Bartlová Milena · Bečková Kateřina · Bednář Miloslav · Bednář Ondřej · Bělobrádek Pavel · Bém Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bezděková Iva · Bielinová Petra · Bízková Rut · Blaževič Igor · Bobek Miroslav · Boleslav Milan · Boučková Tereza · Boudal Jiří · Bratinka Pavel · Brixi Hana · Brom Zdeněk · Burian Jan · Bursík Martin C Candole James de · Cerman Ivo · Co čteme, posloucháme, na co se díváme...  · Cvrček Václav Č Čarnogurský Ján · Čermák Luděk · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan G García Dania Virgen · Gregor Kamil H Haas Tomáš · Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Havrda Marek · Heller Šimon · Hesová Zora · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hollan Matěj · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honsová Dagmar · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejší Václav · Hovorka Ludvík · Hradilková Jana · Hudeček Tomáš · Hudema Marek · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman J Janeček Karel · Janeček Vít · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · John Radek · Just Jiří · Just Vladimír K Kabelka Ladislav · Kadlec Petr · Kalhousová Irena · Kalousek Miroslav · Kameník Martin · Klan Petr · Klepal Jakub · Klíma Vít · Komárek Michal · Komárek Stanislav · Kopač Petr · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Košák Pavel · Kotecký Vojtěch · Kotišová Miluš · Koubenec Vladimír · Koudelka Zdeněk · Kožušník Edvard · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Krnáčová Adriana · Křeček Stanislav · Kubát Ondřej · Kubr Milan · Kudrna Zdeněk · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kuták Aleš · Kužílek Oldřich L Lipold Jan · Liška Ondřej · Lomová Olga M Macek Lukáš · Macháček Martin · Marksová-Tominová Michaela · Matoušek Karel · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Michl Aleš · Miller Robert · Minařík Petr · Moldan Bedřich · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Novák Martin P Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pohledy světových lídrů · Polák Milan · Potůček Martin · Pražskej blog · Procházka Adam · Pultarová Tereza R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Roithová Zuzana · Růžička Michal · Rychlík Jan S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Sedlák Vojtěch · Shanaáh Šádí · Schmidt Hans-Jörg · Schwarzenberg Karel · Skuhrovec Jiří · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sokol Tomáš · Soukenka Petr · Sportbar · Spurný Matěj · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Suchánek Jan · Suchardová Michaela · Sůva Lubomír · Svoboda Bohuslav · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Škop Michal · Škromach Zdeněk · Šmíd Milan · Špidla Vladimír · Špinková Martina · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štěpánová Jana · Štern Jan · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš U Urban Jan · Urban Václav V Vácha Marek · Vajnerová Štěpánka · Vančura Martin · Veis Jaroslav · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vondráček Ondřej W Wagenknecht Lukáš · Wagnerová Eliška · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Ze šuplíku · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy