Světová finanční krize: Schwarzenberg: “Jsme z lesa venku, ikdyž zatím 'jen' na pasece”

14. 10. 2008 | 23:50
Přečteno 4379 krát


Chtěl jsem se podělit alespoň o něco z dojmů z nejposlednějšího vývoje bohužel spektakulární a v mnoha ohledech nesmírně drahé finanční a nejednou již také hospodářské krize, zejména v tom, že podle mého názoru hlavně a především promyšlená a dobře mířená koordinovaná akce ECB a jiných evropských centrálních bank, tedy směrem na garance mezibankovních úvěrů, konečně zastavila skutečně hrůzyplný globální sešup.

Jako na zavolanou mohu uvést citát MZV ČR, Karla Schwarzenberga, který včera večer údajně a myslím, že trefně komentoval oprávněný pocit všeobecné, globální úlevy v odpovědi na můj - jen jeden ze dvou dotazů z publika - u příležitosti svého “kmotrování” při křtu knížky “Válečníci, teroristé a šílenci” Jana Rybáře v knihkupectví LUXOR na Václavském náměstí.

Otázka zněla, zda si, i když je to mimo jeho „rezort“, nicméně jako tazatel také dříve narozený, zkušený a na rozdíl od některých mladých polistopadových pamětníků vědomý si toho, že trhy nejdou vždy jen nahoru si myslí, že díky uvedené akci centrálních bank máme, jako svět, to nejhorší za sebou, že jsme tedy venku z lesa, i když všechny problémy nezmizely, odpověděl, užívaje svoji tradiční lesnickou analogii:

Jsme z lesa venku, i když zatím jen na pasece.“ A dodal něco v tom smyslu, že ještě pár stromů padne, bude ještě třeba kouskem lesa projít, hlavně pak se budou počítat ztráty a dopady, přemýšlet o tom, co dělat lépe a po léta vysazovat stromky nové.

Nemohu si pomoci, perfektní analogie. Tak to vidím i já.



***

V sekci EKONOMIKA:
Jiné články k této tématice:

Z 22.listopadu 2008
Prohlášení summitu G-20 o finančních trzích a světové ekonomice (Declaration of the Summit on Financial Markets and the World Economy)

ze 7. listopadu 2008
Cyklus privatizace zisku - socializace ztrát

z 22. září 2008 "Toxická" aktiva bank znásobí federální deficity

ze 14. srpna 2008 Problémy nemají (a nezačaly) jenom banky

***



Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

george napsal(a):

Dobrý postřeh.
15. 10. 2008 | 00:04

Karel Mueller napsal(a):

Dobré večer pane Miller,
pokud máme nejhorší za sebou, tak je to skvělé.
Nejsem expert, ale mám pocit, že realitu lépe vyjadřuje blog pana Peheho.
15. 10. 2008 | 00:51

třebaKarel napsal(a):

Paralely sice líp znějí , ale jsou to pořád jen přirovnání .
Mně zas napadla paralela s proroctvím pražského primátora Igora Němce na začátku povodní .
A za pár hodin byl Karlín 3 metry pod vodou .
15. 10. 2008 | 07:00

Marty napsal(a):

Ja jsem hlavne zvedav na dusledky opatreni clenskych statu vzhledem ke spolecne mene. Pres palubu sla vetsina pravidel, ktera byla pro ucely Eura zavedena. Jestli bude krize pokracovat, mozna se Euro dostane do poradnych problemu a mozna ho nekdo hodi pres palubu.
15. 10. 2008 | 10:14

vlk napsal(a):

Pane Millere - pěkné, moc pěkné. Včera jsem, bohužel nikoliv tak pregnantně napsal totéž. Uvidíme. Může být , že se se pan ministr , vy i já mýlíme..

Ale i já za naprosto zásadní, alespoň pro Evropu, považuji vládní garance za mezibankovní úvěry.
15. 10. 2008 | 10:21

Robert Miller napsal(a):

Omlouvám se, že v původní verzi ve skutečném spěchu postovaného článečku byly překlepy a chyba v příjmení ministra zahr. věcí ČR.

Ikdyž i já doufám, že v blogování jde především o myšlenku, standardy v komunikaci, stejně jako kvalita tohoto serveru, si zaslouží pozornost i v tomto ohledu.

Hezký den.
15. 10. 2008 | 13:12

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Millere,

z této diskuse zmizelo několik příspěvků (včetně toho mého), které jsem já nemazal.

Pokud jste je smazal Vy (a popravdě řečeno to prakticky nikdo jiný udělat nemohl) žádám Vás, abyste se toho napříště vyvaroval. Jako bloger nesmíte zasahovat administrátorsky do diskusí (viz Kodex blogera, který jsem Vám poslal).

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
15. 10. 2008 | 13:18

R Miller napsal(a):

L. Stejskalovi:

Děkuji za info.
15. 10. 2008 | 13:56

Vilém napsal(a):

Nepovažuji za přípustné, aby se z toho světová majetková elita dostala tak lacino, naopak na palouku musí být na povalující se finančníky rozpoutána křížová palba. Jsou to lidé morálně pokřivení, schopní nám říci navalte prachy a do ničeho se nepleťte, nebo vám s nimi utečeme, jako to dělali v minulosti, když se bránili státnímu vlivu a fascinovaně vykládali, že mohou miliardy dolarů přesouvat během sekund po celé planetě. Peníze nyní požadují s nestydatostí smečky poflakujících se alkoholiků, ale veřejnost se nespokojí s komickými metaforami, nýbrž bude požadovat jasné kroky, aby se drzé vydírání států finančníky už neopakovalo a státní rozpočet sloužil skutečně potřebným, nikoli nezodpovědným spekulantům.
15. 10. 2008 | 16:22

1234 napsal(a):

Vlkovi:
ne, já přece netvrdím, že mám patent na všechno a jsem ráda, že jste mi to vysvětlil. Děkuji.
Ohledně Vaší předpovědi tedy
1) vlády se zaručily za to, že nenechají padnout žádnou důležitou banku - zároveň ale několikrát na jiných místech tvrdíte, že někdo musí nutně držet ty bezcenné papíry, to znamená, že když se nějaká banka ocitne v potížích, a bude dost důležitá, vlády budou solit. Může pak teoreticky následovat ten můj chmurný scénář (samozřejmě beru v úvahu fakt, že jedna, byť velká banka by ještě neměla zruinovat celý stát)?
A beru v úvahu fakt,že s tím souvisí i za 2)Vlády daly garance za mezibankovní úvěry, aby se banky nebály si půjčovat do konce roku 2009. Netuším jak ten koloběh peněz může v reálu kolotat, nicméně co může být po roce 2009? Znamená to snad, že vlády počítají, že se na to po roce 2009 zapomene? Třeba jako na virus Y2K po přelomu tisíciletí, kdy totálně vymřel, nebo povodně v Praze?
3) Znamená to že banky bez problémů si spolu s bankami v potenciálních problémech budou opět navzájem půjčovat, a co dál? Koukala jsem, že už ty obchody zase klesly. Nějak si neumím představit, hlavně z psychologického pohledu, že by měl někdo nervy na to, prostřednictvím takhle nestabilních nástrojů zhodnocovat své úspory. Ti, kteří se tím živí asi ano,ale co ti ostatní? Nebude jejich kapitál na burzách chybět?
A v neposlední řadě uvádíte (tedy uvádíte to někde na začátku), že vládní garance za to, že nezbankrotuje žádná důležitá banka, způsobí oživení obchodu s bankovními papíry. Znamená to tedy, že množstevně je právě těch bankovních cenných papírů na trhu nejvíc?
Děkuji za odpovědi a přeji hezké odpoledne.
15. 10. 2008 | 16:51

vlk napsal(a):

Milá 1234
ještě jsem nezačal číst vaši odpově´d a už mne mrzí co píšete - já někd e tvrdil, že máte patent na rozum? To snad ne? ! Pokud mohl vniknout ten dojem, velmi s e za zřejmě nešťastnou odpověď omlouvám. Odpovídal jsem jak jsem uměl nejlépe a bez jakýchkolv ostnů a ironie.
k jednotlivým bodům
1- vládní garance za vlkady v bankách mají NEPŘ9ÍMOU SOUVISLOST s toxickými aktivy bank. Tahle garance měla jiný smysl než kapitálově futrovta banky nebo odkupovat špatná aktiva. Primárnně měla uklidnit střadatele , aby neměli důvod požadovat výplaty vkladů nad běžný stav! To je smysl těhto garancí! Počítá s e s tíím, že tato garance zabbrání tomu, aby se banky naopak platit nemuselo. Podle men dost dobrý tah a svelkou mírou pravděpodobnosti, že vyjde. Takže náklady = nula= slovní prohlášení ale výsledk maximální = klid střadatelů.
Jiná otázka je problém toxických papírův bilancích bank. Pokud mají dostatečný zisk, přikryjí to z něj. Viz například Erste. NA islandské papíry zřejmě padne letošní zisk České spořitelny. To stát nic nestojí. Jen Rakousko přijd e o daňový výnos.
Nebo nemá banka dostatečný zisk a pak holt vytvoří ztrátu, kterou bud pokryje novým kapitálem nebo prostě to započte proti vlastnímu jmění a to s e o ztrátu sníží. S e všemi důsledky, které to pro banku má. Tohle také stát nic nestojí , s vyjímkou ušlých daní.
Nebo a to je třetí scénář, jsou toxické papíry natolik velké aktivum, že by to banka nestažila kokrýt ze svých kapitálových fondů. Pak buď sežene nový soukromý kapitál nebo nebo odprodá špatná aktiva státu. Tohle už stát něco s tojí. Ovšem stát může také navýšit kapitál ,aby ta toxická aktiva vykryl. Pak je akcionářem banky a může v budoucnu svůj podíl prodat. Tohle už je nákla d pro s tát a hodně velký. Ale nezbývá nic jiného. A tudy bych šel já.
Stát by být zruinován neměl. Stát má právo tisknout peníze. A penězi, kterými je vykryta ztráta a už jsou za ně napříkald velku úvěry a jiné protipoložky, nezvyšujete inflaci.Ani zadlužení státu. Protože stát si prostě tyhle pěníze může natisknout.
2- vládní garance za mezibankovní půjčky.
Na mezibankovním trhu se obchoduje zejména na krátké periody - půjčky na 1 den -ower night, 1 týden. 1 měsíc , 3měsíce. Proto ta garanc e do konce 2009. Protože s e počítá s tím, že 5kvartálů je dostatečně dlouhá doba, aby se celý komlex stabilizoval. Podle mne za max. 3 kvartál y už bud e jasno co a jak a státní garance nebudou třeba. Prostě to vyšumí. Ovšem pokud ne, pak je zaděláno na obrovský malér.
3- ano, přesně tohle to znamená! Banky už "nebudou muset zkoumat" bonitu svého protějšku. Protože mají vládní garanci: Ale jsme velmi přesvědčen, že i nadále si velmi budou střežit své mezibankovní rámce, protože budou mít strach z toho, že někd e je velký malér. Ale hlavně si už konečně začnou půjčovat.
Nevím, v jaké smyslu do toho zathujete střadatele. Těch se to netýká. te takhle zhodnocoval svoje peníze v bankác vždycky. Nic nového.
A aninejsem odpovědět na otázku zda jejich kapitál nebud e na burzách chybět... Pokud někdo prodal na burze celou pozici a utíká na termíňák do banky, nepochybně jeho kapitál burze schází! Ale nemůže s tím nic dělat, protože nikoho nedonutíte aby něco koupil, když nechce.

Víte , já skutečně nevím, jestli je celosvětově na trhu víc e akcií nebo všech možných oblígací a kolikje celosvětově bankovních obligací. Ale musí to být nepředstavitelná finanční suma . tak jak tak. Ale en zlomek z nich je skutečně špatných. Padli "jen" LB. Pak samozřejmě bondy, kterí kryjí dneska dekalsované hypotéky. Ale to se zas vracíme k bodu 2, kde je popsáno, co s e s těmi papíry stane.Ovšem ohromná legrace bude , pokud banky dneska začnou čistit tzv. "staré žumpyů. Tedy jestli do toho přibalí třeba špatné úvěry, které valily ve svých bilancích a nějak to vždycky zkoulely, aby je nemusely odepsat. Ostatě v těhle řečech byla napříkald matinka od KB, když tam došlo k té velké sekyře na jejich dealingu. že to bylo jinak než bylo oznámeno. Že sice byl průval u toho dealera, al e daleko menší. A když už ho chytili, že musel vzít na sebe i to, comu tam přibalili. Samozřejě, že jd eo pomluvu. Jak taky jinak, že?
Snad jsem vám odpověděl.
15. 10. 2008 | 17:59

1234 napsal(a):

Jé, tak to mě mrzí. Mě se to nijak nedotklo. Jen jsem měla trochu pocit, že mě máte za slaboduchou, tedy ohledně ekonomie. :-)) Jsem jinak úplně v pořádku.
Moment, ještě si tu Vaši odpověď musím přečíst celou. takže zatím.
15. 10. 2008 | 18:06

1234 napsal(a):

Znovu Vlkovi:
Tak jsem si to přečetla, docela jste mě uklidnil. Podle toho, co jste napsal, to skoro vypadá, že se vlastně zas ani moc tak nestalo, až se tomu skoro nechce věřit, když ještě před několika dny byli všichni tak bezradní.
Akorát s tím tištěním peněz Vám to zas tak moc nevěřím, nás teda vždycky učili, že množství peněz v oběhu a inflace spolu souvisí. No, možná, že se to od té doby změnilo :-))
Děkuji Vám za Vaše odpovědi a přeji příjemný večer.
15. 10. 2008 | 18:24

george napsal(a):

Pane Millere,
z korektního příspěvku k věci se nic nemaže, naopak se poděkuje komentujícímu za upozornění na chyby v textu. Tak závažné pochybení ve jménu Karla Schwarzenberga vás značně diskvalifikuje.
Doufám, že na tomto skvělém bloggu aktuálně.cz si dáte více pečlivé práce s psaním textu.

Když píšete něco o osobnosti jako je ministr ZV Karel Schwarzenberg tak prosím odvést pečlivou práci - mám ho rád.

Zdraví vás na skvělém blogu aktuálně.cz george
P.S.publikuji sám 5 webových stránek na aplikaci Blogger.com
pro návštěvu stačí kliknout do jména george srdečně zvu
15. 10. 2008 | 18:25

Marty napsal(a):

1234: mnozstvi penez v obehu samozrejme inflaci ovlivnuje. Vetsina statu penize primo netiskne. Nejvice penez dnes vytvareji banky. V posledni dobe byla nejzajimavejsi diskus ena toto tema zde: http://www.zlatystandard.cz/
15. 10. 2008 | 18:53

vlk napsal(a):

1234

no prostě mi nejspíš budete muset věřit. Peníze , které by nahrazovaly ztracený kapitál bank, prostě nezvýší emisi v oběhu. Takže inflace nevzroste.

Zkusímmalý příklad. Dejme tomu že banka ztratí polovinu kapitálu. Tím , že proti němu vyoprávkuje špatná aktiva.
Protože platí axiom kapitálové přiměřenosti - 8%., což znamená , že za normálních okolností musí banka každý úěvrovat minimálně 8% z jeho velikosti naúkor svého kapitálu a zbytek z půjčených peněz, nezbylo by téhl e bance,bez další kapitalizace nebo vyvedením těch špatných aktiv z bilance, nic jiného, než v podstatě stahnout polovinu úvěrů. Jakkoliv mohou být jinak bez poskvrnky. Stáhnutí poloviny úvěrů znamená méně peněz ovoběhu. Samozřejmě - je to velmi zjednodušené a existují modality ,za kterých to, co píši ,neplatí, ale jako hrubý základní přiklad to postačí.
takže e zřejmé, že ten doplňkový kapitál v podstatě jen nahradí peníze , které již jsou někde venku, v oběhu.
15. 10. 2008 | 19:54

Stan napsal(a):

Vlku, vůbec se mi nechce věřit, odporuje to zdravému rozumu, že pokrytí chybného hospodaření bank pomocí emise nekrytých peněz se v ekonomice nijak neprojeví. Kdyby tomu tak bylo, tak se v podstatě každá krize dá vyřešit zvýšenou emisí, je to takové ekonomické perpetuum mobile. Já si na rozdíl od Vás myslím, že jsme se právě dostali do bodu, kdy toto perpetuum jaksi přestává celosvětově fungovat a ona zmiňovaná "krize důvěry" a neochota bank půjčovat si navzájem je jenom logickou odpovědí na to, že emise nekrytých peněz dlouhodobě čím dál více dělá z věřitelů žebráky a z dlužníků otroky nelidského systému, z nějž profituje hrstka mocných, která tento systém ovládá.
15. 10. 2008 | 21:36

Marty napsal(a):

Stan: banka poskytnutim uveru v podstate take vytvari nekryte penize. Nula od nuly pojde. Ale stale plati, ze vetsina statu a vlad zadne emise penez delat nemuze. Napr. v CR toto muze pouze CNB. A i tak si lze pouze tezko predstavit situaci, kdyby k tomu pristoupila.
15. 10. 2008 | 23:06

Stan napsal(a):

Marty, banka poskytnutím úvěru vytváří nekryté peníze, v tom s Vámi souhlasím. A stát poskytnutím úvěru či záruky bankám nekryté peníze nevytváří? To jsou podle mého názoru nekryté peníze na druhou. Nekrytými penězi se kryjí nekryté peníze, které jejich příjemci (ať už je to kdokoli) přestali splácet. Státy dnes nemají zpravidla žádné rezervy. Každá státní záruka či pomoc komukoliv jde tedy logicky na účet budoucích daňových příjmů. A co se stane, až suma záruk a úroků za vládní dluhy převýší schopnost a ochotu daňových poplatníků platit daně?
16. 10. 2008 | 08:21

Marty napsal(a):

Stan: ja reagoval na vlkuv priklad, kdy banka stahne uvery. Osobne jsem zatim neslysel, ze by k tomu nejaka banka ve vetsim rozsahu pristoupila. Navic je otazka, zda to skutecne povede ke stazeni nekrytych penez, ktere se predtim diky tomu uveru dostaly do obehu.
Soucasnou situaci vidim tak, ze staty hraji poker. Kdyby skutecne doslo na masovejsi vyuzivani tech garanci, tak na to nikdo nebude mit a skutecne dojde k masivnimu prilivu nekrytych penez a to teprve bude kolotoc ... takze s Vami souhlasim :)
Placeni dani bohuzel neni o ochote. Lidi je platit musi.
16. 10. 2008 | 09:47

1234 napsal(a):

Martymu,Stanovi:
Když banka vytvoří nové peníze prostřednictvím např. hypotečního úvěru, nejsou to nekryté peníze. Jednak je jistí nemovitost, kterou dlužníci musí obvykle zastavit, a za druhé se bance zavazují, že jí budou dlouhou dobu svého života odvádět podstatnou část svých příjmů.
Spíš vidím problém v tom, že jako celek, je to hodně nepřehledné. Banka pro své podnikání dnes evidentně nepotřebuje velké peníze. Stačí jí k tomu logo, webové stránky, šikovnej machr přes počítače a už může nabízet úvěry, protože ty peníze, které nemá, si půjčí u jiné banky... atd.

Vlkovi:
Ještě jednou děkuji za odpověď. To víte, mě kreativní bankovní účetnictví poněkud minulo, já to znám opravdu jenom okrajově - mě by spíš, jak asi tušíte zajímal dopad takového stáhnutí poloviny úvěrů na dlužníky a případné zájemce o úvěry. Znamenalo by to např. zvýšení úroků? Nebo by se ještě zpřísnily kritéria pro žadatele? Už si nebudu vymýšlet - to nechám na Vás a děkuji opět za odpověď.
16. 10. 2008 | 11:25

Marty napsal(a):

1234: my mluvime hlavne o multiplikatoru. kdyz to velice zjednodusim, tak Vy ulozite do banky 100,- a banka tuto Vasi stovku pujci dalsim deseti lidem. Jenze Vy jste bance dalal 100,- a ne 1000,-.
16. 10. 2008 | 12:31

Stan napsal(a):

Marty, ta otázka byla řečnická - stane se to, že stát udělá ze svých daňových poplatníků a jejich potomstva doživotní otroky. Zdá se Vám to přehnané? Porovnejte si robotní povinnost za feudalismu s dnešním dnem daňové svobody a zjistíte, že feudální nevolník odváděl v naturální podobě asi tak třetinové daně než dnešní běžný zaměstnanec v podobě peněžní. A po privatizaci zdravotního a penzijního systému a drastickém omezení sociálních transferů za své daně a SZP dostane tak velké kulové...
19. 10. 2008 | 21:38

jogín napsal(a):

Vlku, je mi záhadné, proč nikdo nenavrhuje nejjednodušší řešení- omezení levarage. Dá se to udělat jednoduše a kontrolovat taky (ostatně to u nás máme). Že množství peněz v oběhu funfuje, ukazují ceny ropy- jen banky začly potřebovat cash, není na spekulace a ropa je ze 147 na 62. A její spotřeba se změnila minimálně. Taky OPEC omezením produkce cenu nezměnil.
27. 10. 2008 | 12:33

F.Srbek napsal(a):

Rád si přečtu komentáře a názory pan Millera. Je věcný a konkrétní, řekl bych "neideologizující". Osobně si myslím, bohužel, že dopady krize se u nás projeví později, i když by měly být méně výrazné. Vycházím z toho že řada bank u nás byla v minulosti státem podpořena a že se poučila z předchozích chyb. Ještě štěstí, že jsme natolik konzervativní, že si nelibujeme příliš v investičním bankovnictví. Ukazuje se znovu, že neviditelná ruka trhu je opravdu neviditelná a často působí za hranicí zákona. Ač to nezní dobře, bez intervencí státu v našem případě i evropské unie by dopady byly výrazně horší. Stálo by za to přehodnotit a zpřísnit pravidla a předpisy pro práci bank. "Obyčejný střádal" by neměl přijít ani o korunu svých, několkráte zdaněných úspor. Jsme sice na pasece, ale kolem nás je hustý les.
19. 12. 2008 | 08:27

Berdich napsal(a):

Chápu že pan Schwarzenberg jako člen klubu Bildenberg říká to to říká. Je to jeho povinnost. Jiná otázka je, jestli o Nový řád světa stojí ti které banky systematicky obírají.
13. 04. 2009 | 17:22

Poptropica napsal(a):

thank syou verymuch
14. 02. 2010 | 22:04

Free Ringback Tones napsal(a):

Světová finanční krize: Schwarzenberg: “Jsme z lesa venku, ikdyž zatím 'jen' na pasece”
04. 03. 2010 | 09:22

Download mp3 Nasyid napsal(a):

good posting ,i like it thanks you very much for youf information
06. 03. 2010 | 05:23

vitamin shoppe napsal(a):

good article thanks you very much for youf information
09. 03. 2010 | 03:58

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy