Podnikání v Zapadákově? Skvělá volba!

22. 07. 2010 | 14:38
Přečteno 12585 krát
Nassim Taleb uvádí ve slavné knize Black Swan pádný argument proti romantickým představám o stěhování podnikání někam na venkov. Přesídlený profesionál či podnikatel se podle něj ochuzuje o náhodná setkání, jejichž přínos může být nedozírný.

Taleb má pravdu. Sám už 2 roky na venkově žiju a řídím odsud své podnikání. Chápu tedy, o čem mluví. Relativní izolace je prostě odvrácenou stranou rozhodnutí opustit město a bydlet v přírodě.

Problém má dvě řešení. To první se nabízí samo — nesedět doma u internetu, jezdit více do města a cestovat, stýkat se s lidmi, udržovat a posilovat dobré vztahy…

Napadá vás to druhé?

Spočívá v utváření pracovní komunity přímo na venkově. Od určitého množství „venkovanů“ se to logicky vyplatí jako ekonomičtější, trvale udržitelná varianta.

Zní to snad trochu jako pohádka? Taková venkovská komunita už ale skutečně existuje v Gaskoňsku, na jihozápadě Francie.

Projekt se jmenuje Soho Solo Gers a sdružuje přes 260 nezávislých profesionálů a podnikatelů. V roce 2004 jej založila místní pobočka CGI (obdoba naší Hospodářské komory), aby zpomalila trend postupného vylidňování krajiny.

Princip je prostý. Pracujete-li doma a chcete přesídlit na venkov, manažer projektu vám najde nový domov v jedné z vesniček v okolí městečka Auch. Má k ruce další 4 konzultanty pro případ, že byste měli nový podnikatelský záměr.

Ročně se takto do regionu Gers přistěhuje až 60 rodin. Mohlo by jich být i více, ale vhodných nemovitostí k prodeji či pronájmu není vždy dost pro všechny zájemce.

Vznikající komunita staví na osvědčených základech svobodného podnikání. Členové se mohou účastnit společných setkání, srazů či přednášek, docházet do jednoho z 8 telecenter a navazovat kontakty. Vše je samozřejmě dobrovolné.

70 % tvoří nezávislí profesionálové: informatici, novináři, překladatelé atp. Zbylých 30 % jsou drobní podnikatelé a domestikovaní zaměstnanci. Většinou jde o dobře situované lidi s rodinami, které omrzelo město. Celou pětinu tvoří cizinci.

Služby Soho Solo Gers jsou bezplatné. Financování jde převážně z místních zdrojů. Po 1.000 € ročně přispívají členské obce a ty také organizují vlastní uvítací výbory složené z dobře informovaných dobrovolníků.

Nezdá se to, ale těch 260 podnikavých duší s rodinami představuje obrovský přínos pro celý region. Potvrzuje to i ocenění v mezinárodní soutěži European Business Awards 2008 a trvalý zájem francouzských médií.

Bude-li počet domácích pracovníků nadále vzrůstat, uchytí se projekty tohoto typu nejen ve Francii. Region, který to u nás v Česku pochopí jako první, pak možná vybere celý jackpot.

***

Poznámka: Gers jsem navštívil poprvé letos v červnu. Měl jsem tak příležitost osobně poznat manažera projektu i některé jeho členy. Fotografie obsahuje má reportáž.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Carlos V. napsal(a):

Dekuju, nechci.

Na venkove jsem proto, abych mele okolo sebe zemedelce a bavil se s nima o urode.

Ne abych potkaval ty samy ksichty co v praci.
22. 07. 2010 | 14:50

neo napsal(a):

Tady jste v čechách. Tady je podikatel okamžitě označen za zloděje...
22. 07. 2010 | 15:03

Jedla napsal(a):

neo,

lituji Vás. To musí být hrůza, býti zneuznaným géniem.

Mimochodem, napadlo Vás někdy, že se zloději sami označují za podnikatele?

Zpráva z tisku: K přestřelce s dvěma mrtvými ochránci došlo na dálničním odpočivadle nedaleko Jesenice během obchodního jednání dvou podnikatelů... :-)

Víte, obchodník se sám obvykle nazve obchodníkem, stavitel stavitelem, soukromý zubař zubařem, pekař pekařem .... kdo sám sebe nazývá "podnikatelem"?
22. 07. 2010 | 15:26

skeptický napsal(a):

Máte chodit do kostela.
22. 07. 2010 | 15:43

neo napsal(a):

Jedla:

podnikatel je podnikatel.

u nás je označován za zloděje prakticky všemi závistivci. Vy jste důkazem, že podnikatel je brán jako cosi pejorativního.
22. 07. 2010 | 15:49

Petr z Tábora napsal(a):

Zajímavý příspěvek pane Vlachu. Jen tak dál.Ať se daří.
Sám znám pár podnikatelů, kteří před pár lety opustili Tábor s jeho drahými pozemky a překážkami k výstavbě a usídlili se v blízkých vesnicích. To ovšem není to co Vy popisujete.
22. 07. 2010 | 15:58

krok napsal(a):

neo: kecáš..jako vždy:-))..neznám člověka, který by se označoval za "podnikatele"..vždy je to "pekař", "stavitel", "doktor", "advokát" a pod...podnikatelem se označují jen lidé, kteří nemohou svou činnost specifikovat..kdo by o sobě řekl, že je "zloděj" či "tunelář"?.."podnikatel" zní rozhodně lépe:-))..to není o závisti, to je o zkušenostech a znalostech podnikatelského světa..neboj, časem dospějeě..možná:-))
PS: jak se daří rodičům?..maminka ještě pořád dělá domovní důvěrnici?
22. 07. 2010 | 16:31

franťýk napsal(a):

kroku, to je pro nea příliš komplikované. On zná je jednoduché fráze jako stará třiosmšestka PC
22. 07. 2010 | 16:39

neo napsal(a):

krok:

další takový.

"pekař", "stavitel", "doktor", "advokát" je podnikatel

btw: maminka nikdy domovní důvěrnici nedělala.
22. 07. 2010 | 16:40

neo napsal(a):

franťýk:

co je komplikované? Odlišit podnikatele a tuneláře, který si říká podnikatel?

Ano, pro takové jako jsi ty to problém je.
22. 07. 2010 | 16:41

neo napsal(a):

22. 07. 2010 | 16:45

Bunny napsal(a):

to neo:
Angličané hodnotí podnikatele podle toho, zda svou činností přinášejí prospěch nejen sobě, ale i společnosti. Vzhledem k úrovni našeho podnikatelstva bych nebyl tak příkrý a spokojil bych se s tím, že působí neutrálně, tedy neškodí. Ti s negativním vlivem nejsou podnikatelé, ale parazité. Přínos živnostníků, majitelů výrobních podniků, farmářů atd. je bez diskuze. Pak tu máme také překupníky, lichváře, spekulanty s pozemky atd. - též si říkají podnikatelé. Vy dobře víte, co se tady pokoušejí ostatní vyjádřit, ale baví vás prudit - je to tak?
22. 07. 2010 | 17:14

Líný černý pes napsal(a):

Lidé prchají z měst zejména protože se v davu paradoxně cítí sami a opuštěni. A jde-li o rodiny, za peníze, co dali na venkově za domek se zahradou pro děti, by ve velkoměstě neměli někdy ani garáž.
Prosím, může mi někdo vysvětlit, jak se domestikují zaměstnaci? Mně se to nedaří ani u domácího zvířectva ;)
22. 07. 2010 | 17:16

Admirál napsal(a):

neo - "Tady je podikatel okamžitě označen za zloděje..."

Nesouhlasím. Podnikám a na nepřátelskou atmosféru v okolí si stěžovat nemohu.

Když někdo krade a je při tom podnikatel je to zloděj nebo podnikatel?

Nebo když kradl, obral všechny okolo, a teď už je vážený ponikatel, co nám káže morálku, je to ještě zloděj nebo už jen vážený podnikatel?

Osobně, si myslím, že zloděj. Lidé jen označují zažitými názvy, co kolem sebe vidí.

Jinak k popisovanému podnikání na venkově. Platí zde zákon nabídky a poptávky. kde je poptáka najde se i nabídka. Děr na trhu, kde by sedalo individuelně se rozvinout se neobjevuje mnoho.
22. 07. 2010 | 17:27

Inci napsal(a):

To není špatný nápad , bylo by to velmi přínosné pro kvalitu diskuzí v místní hospodě ... :-)

Ať nahodím jakékoli téma , stejně se nakonec voře , nebo staví kulturák .... :-(
22. 07. 2010 | 17:31

Admirál napsal(a):

Líný černý pes - domestikovaný zaměstnanec je třeba takový, který v první generaci žije v lesích a je divoký a kouše.

V druhé generaci se zklidní, zvykne si na chomout s dá se "podojit".
22. 07. 2010 | 17:36

franťýk napsal(a):

Bunny
neo se nesnaží prudit. Neo má jen své jednoduché pravdy a nikdy nepochopí nuance, o kterých píší ostatní. Omluvte ho.
22. 07. 2010 | 17:41

Líný černý pes napsal(a):

to admirál :
Toto chápu, ale jak se domestikuje? U zvěře to jde přes krmení. U zaměstnanců asi taky. Ale ve fázi domestikace zaměstnanci asi bryndají po stole a drobí.
22. 07. 2010 | 17:57

vlk napsal(a):

Zajímavý blog..
Je škoda, že z pravověrných s e tu objevil jen ne zrovna nejbystřejší - neo.

á bych přivítal vstup pravověrných, jasných, tvrdých a neústupných -kteří prostě zavrčí ono svoje rigorozní- nesmysl. to je zas e nějaká socanovina, která čerpá veřejné peníze pro někoho . zas e jd e o zvýhodńování nějaké konkrétní osoby. nebo skupinky. Socanovina!
nebo , ež by to bylo náhodou jinak, když jd eo podporu podnikatelské činnosti? tak je věřejná podpora přípustná?
takže jen houšť, i kdyby s ekvůli tomu měla zvednout DPH na chleba?
Jsem zvědav na reakce.
22. 07. 2010 | 17:59

Rumcajs napsal(a):

vlk:

vrrrr
22. 07. 2010 | 18:10

vlk napsal(a):

Rumcajs
konečně jasná replika. gratuluji. Jen tak dál, jsi na správné cestě.
22. 07. 2010 | 18:44

argun napsal(a):

Milý autore,
pokud je v jackpotu kulový drek, není zas tak velká bomba jej vybrat.

"Služby Soho Solo Gers jsou bezplatné. Financování jde převážně z místních zdrojů." To je ovšem v našich podmínkách nepředstavitelné. Místní zdroje nestačí ani na kanály a na autobusovou dopravu 2x denně do města a zpět.

Cudně jste pomlčel o tom, kdo financuje provoz oněch 8 telecenter. Topení něco stojí... o výstavbě radši nemluvě. Zase místní zdroje? Ha ha. Jste příjemným oživením v sále, jen tak dál.
22. 07. 2010 | 19:05

vlk napsal(a):

rUmcajs
vidm to n a chlup stejně.
dneska s e můj osobní slint dožadoval času . A vy, tak hle..teĎ s eteprv zjistí, jak velká vlastně ta újma Bojarovým dopisem byla!§ Na nápravu oškozené famiglie 118. Jak to, ež mi to mohlo uniknout?
Zdrvaotnictví jsou pevně v objetí sousedi z Bechyně !$! Samzřejmě, můež být i
že my dva , ež se budem brát....už jsme popsal, co získali trpajzlové . Avarů a Tatrů, bbrnaiborských i Pasovsk. No bože?
22. 07. 2010 | 19:29

pavla napsal(a):

Mě dost mrzí, že se už na vesnicích velmi málo setkáváme s drobnými živnostníky, útulnými malými krámky, kde člověk koupí ledacos, opraváři bot, topení, elektriky apod. To nechápu. Přece nemůže být pro někoho levnější si objednat takovou službu ve velké firmě ve městě, odkud musí řemeslník přijet, a to třeba i několikrát. Prodejny s potravinami - to je jasné. Ty převálcovaly supermarkety, takže v naší víkendové dědince majitelka nakupuje v Kauflandu a prodává s přirážkou tam. Potom lidi, kteří pracují ve městě, si nakoupí vše pod jednou střechou a pak si případně i ty boty nechají poblíž opravit. Ale je to škoda. Myslím, že i jako přivýdělek by toto nebylo pro mnohé špatné řešení.
22. 07. 2010 | 19:34

franťýk napsal(a):

pavla
domníváte se, že by se takový řemeslník z těch pár zákazníků uživil? A nebo by si jej měli občané obce platit stejnou kapitační platbou jako lékaře? Každý řemeslník ví, kolik potřebuje zákazníků, aby se vůbec uživil a tolik jich na vesnici rozhodně nesežene.
22. 07. 2010 | 19:48

pavla napsal(a):

frantýk: Já jsem psala - jako přivýdělek. A nejsou všechny vesnice malé s pár obyvateli. A je jich třeba i více vedle sebe. Ted tam vidím tak akorát autobazary.
22. 07. 2010 | 20:01

berzish napsal(a):

Tak zprvu jsem pomyslel na někdejší letadla v našich hotelích.Ale ten časový rozměr-asi je to blíže technoparku university.Nebo Owenovi 18/19 st.-jeho komunám z dějin vědeckého komunismu.Asi byli dost bohatí než do téhle smetánky přišli.Jinak si to vysvětlit neumím.Protože kuponovou privatizaci neměli.
22. 07. 2010 | 20:49

franťýk napsal(a):

pavla:
jako přivýdělek k čemu? Zdá se, že o podnikání moc nevíte
22. 07. 2010 | 20:53

pavla napsal(a):

franťýk: No nevím, jestli o podnikání nic nevím, když se jím živím dvacet let. A to dost tvrdě.

A dnes si lidé i ve městě snad nepřivydělávají? Na vesnici si taky stěžují, že mají málo peněz, tak proč by si třeba po chvilkách nemohli nějakou řemeslnou činností přivydělat?
V té mnou zmíněné dědince si třeba jeden takto po práci vydělává pneuservisem, druhý doma dělá násady na nářadí, známá zase šije pracovní rukavice, další dělá tesařinu. Ale chybí tam třeba elektrikář, zámečník, plynař apod. A co vím, zájem o jejich práci by byl.
22. 07. 2010 | 21:28

Admirál napsal(a):

pavla - franťýk ma asi pravdu...

Přivydělat a podnikat je nebetyčný rozdíl.

Pro domestikovaného zamětnance je to na venkově nutnost.
22. 07. 2010 | 21:34

Majka napsal(a):

Elektrikáře nebo plynaře nejde dělat bez kvalifikace.Pokud někdo tuto kvalifikaci nemá, tak si nemůže elektrikařením nebo plynařením přivydělávat. To není jako šít rukavice nebo dělat násady.
22. 07. 2010 | 21:41

pavla napsal(a):

Admirál: A lidi na venkově nepodnikají? Já jsem jen chtěla tímto říct, že mě chybí ty malé živnosti,kde člověk může přijít kdykoliv, když se třeba něco pokazí. Je mi jasné, že v nějaké zapadlé malé vesničce by to problém byl, asi by se lidé opravdu neuživili. Ale tyto jsem na mysli neměla. Proč to jde třeba v zahraničí. Proč se tam uživí na vesnici pekařství, uzenářství, kadeřnictví atd. Když podnikám ve svém, mám daleko menší náklady než velká firma. Ta má sice zase jiné výhody, ale třeba si lidé časem zvyknou zase nakupovat v těchto malých krámcích, kde budou mít jistotu kvality. Určitě to není na bůhvíjaké zbohatnutí, ale na slušné živobytí snad ano.
22. 07. 2010 | 21:48

pavla napsal(a):

Majko, samozřejmě, že takovou činnost nemůže dělat každý. Ale lidé vyučení v těchto oborech v té vesnici zrovna jsou, ale nevím proč dojíždějí radši každý den vcelku dost daleko do města za prací, kde dle jejich řeči si nijak moc peněz nevydělají. Pokud spočítám náklady na cesty a čas, tak se mi jeví výhodnější být si svým pánem a pracovat doma. Jenže dnes totiž málokdo chce jít do rizika podnikání. Nechtějí si sami nic organizovat a práci si zajišťovat. Je asi pohodlnější, když toto všechno udělá někdo jiný. No, asi mám na věc jiný názor, ale pro mě osobně je i přes dost tvrdé podmínky ta svoboda vlastního rozhodování důležitější.
22. 07. 2010 | 21:54

franťýk napsal(a):

pavla
a kolik jich na to má živnost, a k čemu jsou pracovní rukavice jako přivýdělek a k čemu. I ty násady jako přivýdělek, kdo jich tolik potřebuje. Když už ti lidé mají něco jhako přivýdělek, tak zrovna to, co uvádíte, není to, co by je uživilo na vesnici, ale dělají to pro někoho jinde. A ten elktrikář nebo plynař je možná ve vedlejší vesnici a vy o něm nevíte. Ale nemá to jako přivýdělek, ale třeba je to servizák nějaké firmy na pračky nebo boilery (nebudu nikomu dělat reklamu). Sám si podobné věci řeším právě přes řemeslníka ze sousední vsi. Ale jak tvrdím, vždy je to jejich zaměstnání, ne přivýdělek. To prostě jenom na vsi nejde. Každé řemeslo potřebuje širokou klientelu, což byste měla vědět, když podnikáte.
22. 07. 2010 | 21:55

pavla napsal(a):

franťýk: Však to přece nevylučuje, aby mohl určitou činnost dělat někdo jako své podnikání. Článek jsem pochopila tak, že se i na vesnici dá podnikat. Prostě jakoukoliv službu či práci pro svůj vlastní prospěch i ostatních.
Výše jmenované jsem uvedla, že se touto prací živí. Někteří to mají jako hlavní činnost, někdo jen ten přivýdělek. Snahou všech je, aby měli více peněz. To je jasné.
A jinak je snad problém, pokud jsem vyučen v oboru a mám praxi, si živnost zařídit? Myslím, že ne. Ale proč tomu tak není, jsem již napsala. Alespoň to takto říkají, nikomu se nechce do rizika.
Že řemeslo potřebuje klientelu, s tím souhlasím. Konkurence je dnes všude a ve všem. A je záležitostí každého, jak k tomu přistupuje. Může klidně být někdo se stejnou živností ve vedlejší vesnici, prostě já se budu snažit, abych byla lepší, kvalitnější, levnější. Zákazníci si cestu najdou. Ale není to vždy jednoduché, to nepopírám.
Já mám taky velkou konkurenci v každém oboru svého podnikání. Jediná možnost je, být levnější, nezklamat, být zodpovědný a spolehlivý. A vím, že příště přijdou zase.
22. 07. 2010 | 22:18

argun napsal(a):

Nikoli milá Pavlo,
obávám se, že článek jste nepochopila vůbec. Autor nám nechce sdělit, že i venkově se dá podnikat. To ostaně víme všichni i bez něj, neboť na venkově se samozřejmě normálně podniká, někde líp, jinde zas hůř, a hlavně nikdo k tomu zatím nepotřebovsl žádný projekt, natož Soho Solo či jak se to jmenuje.

Autor nám chce tím blogem sdělit, že je moc fajn, je - li jistá skupina podnikatelů, těch "osvícených", na trhu zvýhodněna za státní peníze. Čím jiným totiž je ono "telecentrum" než nefinanční státní dotací "osvíceným" na úkor těch "neosvícených" trumberů, kteří si doma a hlavně za SVÉ matlají svou živnost někde v garáži?

Přibyl nám tu další ojrohujer do hejna, zdá se. To je radosti. No možná přijde i kouzelník.
22. 07. 2010 | 23:19

Džentry napsal(a):

No, dobře. Komunita podnikatelů! A co takhle vzpomínky na družstvo? Na přidruženou výrobu všeho? A podíly? Všichni jsme si na vsi postavili vily, koupili chalupy. To máme za sebou. (Dnešní satelity ghetta jsou většinou po krk v hypotékách.) A stejně jako vám, z družstva mi "zbyl" ve městě byt. Převod levný nebo bezúplatný (LBD) do OV. Nejvíc vlastníků na světě má ČR na poč.obyv. Proto ještě důchodci bydlí, byť přibývá po fenďácích a "vdovách" houmlesáků.

A teď reál! Znáte MASKu?
Místní akční skupiny? Peníze z EU mimo ministerstva? Mimo kraje? Na dostavbu, přestavbu, výstavbu Pensionu nebo Biovýzkumného centra či Agroturistické hospody?
Tam přijdete, dáte si švestkový knedlíky a ukážou vám k tomu na dvoře chlív s prasatama. Pak hnůj (Tenco! Zde!), dojení krávy a pár ovcí. Pro dva oběd 300,- plus 350,- "prohlídka". 650,- Kč. No samozřejmě, že už tam lidi nechodí. Jen zvědaví cizinci. Ale ti většinou smlouvaj.

Na maloměstě (ne na vsích) vítězí v obchůdcích Vietnamci. V Třeboni třeba i v kamenných obchůdcích. Řemesla upadají. A když, tak jako já, musíte bejt solitér. Běda, jakmile přistoupíte na "švarcsystém". Tak počínaje majitelem třeba stav. firmy a u "nájemných" živnostníků konče, všichni podvádějí. Státu ani chlup. Nebo jen tak "pro forma". Rozumím Pavle. Třeba v kadeřnictví, manikúře a pedikúře konkurence roste.

Nejhůř jsou na tom "nedomestikovaní" cizinci jako pomocné síly. Ti nesmí ani svačit společně s "třídou" malých, trochu nafoukaných vlastníků. Mají jen rohlík a čekají poslušně bez piva u stodoly. A musejí snášet i výsměch. Že "neumí čéésky", nemají montéérky ap.! Stejně jako "investor" stavby. Tomu se smějí v hospodě. Zaplatí všechno. I DPH, a "vícepráce"!
Řekl bych, že Francouzi podvědomě směřují k družstvům. Socialismus nás nemine. Není jiné řešení.
22. 07. 2010 | 23:30

Majka napsal(a):

Pavlo, pokud někdo "raději" dojíždí za prací do města, místo aby "podnikal" na vesnici, asi k tomu má důvod.A možná má i důvod neriskovat. Odejde ze zaměstnání, s podnikáním to nevyjde, a co potom?
"Může klidně být někdo se stejnou živností ve vedlejší vesnici, prostě já se budu snažit, abych byla lepší, kvalitnější, levnější."
No, a co se tím vyřeší? Když přeberete zákazníky tomu z vedlejší vesnice, tak bude bez práce zase on.
22. 07. 2010 | 23:37

Charlie napsal(a):

autor
pavla

ve světle skutečného stavu podnikání se z Vaší strany jedná o romantickou fantasmagorii.
Vezměte si jenom povinné paušály na minimální daň, minimální zdravotní pojištění, minimální sociální pojištění.
A to i na přivýdělek (mimo smlouvy o provedení práce).

Zdá se, že o této oblasti víte prd.
23. 07. 2010 | 00:19

amdg napsal(a):

Chodím na kafe do podniků už od pětasedmdesátého. Podnikám tedy už dost dlouho. Obrat taky slušný. Zvláště, když nezůstane jen u kávy a přijde chuť na něco většího. Dobře se bavím. Jsem podnikatel, nekradu a neberu podpory. Tak to má být.
23. 07. 2010 | 06:55

Jedla napsal(a):

neo:
A divíte se?

Podnikatel zde:http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-zahranici/139445/zavrazdeny-podnikatel-byl-nepohodlny-svedek.html
23. 07. 2010 | 07:59

Jedla napsal(a):

Napadlo mne udělat malou rešerži slova "podnikatel" v dením tisku na internetu:
http://zpravy.idnes.cz/podn...
http://www.naseadresa.cz/cz...
http://aktualne.centrum.cz/...
http://www.financninoviny.c...
http://tn.nova.cz/zpravy/kr...
http://pelhrimovsky.denik.c...

milé neo, já nedělám z podnikatelů zločince. Zločinci se nazývají podnikately. Jejich věc.

Jak říkám (22.07.2010 15:26:51) , OSVČ samy sebe většinou titulují hrdě svou profesí. Za neurčitým slovem "podnikatel" se skryje jen malá část lidí, kteří vlastní podnik. Je to "určitá" část z podnikajících lidí, která si nepřeje být spojována s vlastní profesí. Asi ví proč.
23. 07. 2010 | 08:14

neo napsal(a):

Jedla:

lidé by se to měli naučit odlišovat.

Podnikatel (vazby na politiky, na mafii, zloděj ,apod..)

Podnikatel: kadeřník, hospodský, bagrista, švec...
23. 07. 2010 | 08:16

neo napsal(a):

Vlku,

my víme, že nejbystřejší jsi ty.

Tvé texty se dají číst, neděláš chyby a dokonce umíš i italsky jedno slovo. Přidáš k němu číslovku a jsi king.

Ta číslovka by ti měla ukazovat, že jsi v menšině. Ty a lidé s podobným názorem, naštěstí nedokázali své hrdiny papaláše protlačit. Vím, štve tě to, v hlavě máš gulášek, po večerech nejspíš brečíš do polštáře a bušíš pěstičkama :" jak jen to je možné, že já zase nemám pravdu? Že vyhrála ta asociální, zlodějská, nemožná pravice?"

Utápěj se dál.........
23. 07. 2010 | 08:21

Majka napsal(a):

Švec nebo kadeřník je živnostník.
Podnikatel byl za první republiky Tomáš Baťa. Ale ten o sobě mluvil jako o ševci.
23. 07. 2010 | 08:42

pavla napsal(a):

Argun: No ten článek mě sice nápadem podnikat jako další skupinka vyvolených a podporovaných někým jiným nenadchl, ale vzpomněla jsem si díky němu na dřívější doby a také na to, jak se toto vrací na vesnici v cizině. Myslím tím to drobné podnikání.
Majka:
Tady nejde o to, že přeberete práci někomu vedle ve vesnici. V týdnu jsem byla nechat dát do opravy motorovou pilu. Myslíte, že jsem ji dala u nás ve městě? Veškeré podobné nářadí vozím 20 km, protože vím, že ten člověk je spolehlivý, levný a rychlý. Je to na vesnici. Posílám k němu všechny své znmé. Má spoustu práce, že mu nyní začal pomáhat i syn. Každý, koho jsem k němu poslala, byl velice spokojený a určitě se na něho v případě potřeby znovu obrátí.
Zrovna tak jezdím radši 30 km k veterináři. Přitom jich mám v okruhu 5 km několik. I tam posílám všechny.
Prostě toto jsem chtěla svými příspěvky napsat. Že je spousta lidí, kteří si za kvalitou a slušným přístupem dojedou kamkoliv. A to se týká jakékoliv profese.

Charlie: Nejsem daňová poradkyně, takže nevím, kolik se platí SP, ZP a jiné daně v případě přivýdělku, takže Vám na to nemůžu odpovědět a hledat to nemám čas.
Když byla minimální dań vypočítávána z poloviny prům.platu, k tomu ta pojištění, tak opravdu pro některé drobné řemeslníky s malým obratem se dělat nevyplatilo.
Ale tito lidé, o kterých jsem se zmínila, tak taky začínali s malou klientelou a dobrým jménem si ji velice brzy rozšířili.
A já si přesně tak představuji solidní podnikání.
Všem přeji pěkný den.
23. 07. 2010 | 08:43

franťýk napsal(a):

Pavla
V podstatě si odporujete. Živnostník se uchytí kdekoli, tedy i ve městě nebo na vesnici alidé za ním budou dojíždět, pokud bude dobrý. Proto nebrečte nad tím, že zrovna ve vaší vesnici není ten nebo onen řemeslník. Stejně byste k němu nešla protože je ... a vy máte už svého. Každý živnostník když začíná, začne s tím, že dělá jen pro své známé a pak zjistí, že najednou po práci nestíhá. A vytváří se klientela.
23. 07. 2010 | 09:33

Tonda napsal(a):

Čtu často články na tomto blogu, a pozorně také diskuse. V tomto článku mi chybí podstatné informace typu: v čem podnikají, jak udržují kontakty s městem, či potenciálními obchodními partnery (nemyslím internet)a jaké pozice tito podnikatelé, či obchodníci nabízejí přistěhovaným rodinám, kterých počet by vzrostl. Zarazila mě věta: ..."jsou dobře situovaní." Pod tímto vyjádřením si představuji napakovaného podnikatele, který svojhi práci dělá jen z plezíru, protože na kontě ve Švýcarsku či jinde, má již konta nacpaná k prasknutí.
Pane Vlachu, prosím, objasněte mi, nebo i nám všem (diskutujícím), kde vidíte "světlo na konci tunelu" s ohledem na české země, kde největším problémem je soužití vyděračských úřadů, dravých giganických firem (např. ČEZ) a podnikateli, kteří by chtěli začít tzv. s holýma rukama? Ta jejich startovní čára je, myslím? olepená sakra tuhým sekundovým lepidlem.
23. 07. 2010 | 10:43

DavidS napsal(a):

Byl by to zhmotněný konzervativcův sen, kdyby - kdyby se nejednalo o úzkou skupinu lidí na volné noze pracující ve specifických odvětvích (IT, marketing, média,kultura). Ano, tito slušně vydělávající lidé přinášejí na venkov koupěschopnost. Nicméně pro náš venkov je problémem především nedostatek firem o velikosti několika málo desítek zaměstnanců, které mohou přinést "plnotučnou" ekonomickou základnu. Tak jako je to ve vyspělých evropských regionech.
23. 07. 2010 | 11:32

Ďaur napsal(a):

V polovině 80.let mi jeden vexlující milionář B. nabídl auto (bílou Š120), když přestanu kouřit. Dovezl mě k ní v mercedesu. Redigoval jsem mu tehdy docela dobré povídky. Popravdě nechápal jsem, kde se to v něm bere. Ke štěstí mu chyběla už jen knížka.

Peníze ukládal do zlata, antikvit a umění. Pozemky nekupoval. Velká starost. Nemovitosti v centru Prahy hodlal restituovat. Jak věděl, co bude? Venkovem pohrdal. Za venkov považoval i pobyt v Saint Tropez. Auto jsem nepřijal. Kouřím už jen dýmku.

B. po převratu skutečně restituoval budovy kolem Celetné. Nevím, je-li šťastný. Knížka mu nevyšla. Jenom monografie o rodinné dynastii z pera úslužného novináře. Jeho jméno je skoro na každém rohu, kde je banka. Má obchody a restaurace vždycky vedle bank. To zřejmě ke štěstí stačí. Vídám ho zdálky v "lóžích" VIP. Dělá jako že mě nezná.
23. 07. 2010 | 11:34

Janeb napsal(a):

Jenom Argun přesně interpretuje autorův mělký článek.

Jedla
Samozřejmě, přirozené je uvádět svou konkrétní profesi (zubař, právník, burzovní makléř, developer), snad s výjimkou zaměstnání v tajných službách. Česko je ve všem specifické. Zejména v tom, že věci se nepojmenovávají svými jmény.
Je běžné, že může-li být člověk identifikován více způsoby (inženýr, fotbalista, letec), použije se atribut, který má nejblíže k danému tématu. Například během fotbalového utkání může být Petr Čech titulován brankářem, zatímco u bankovní přepážky se toto oslovení nehodí. U nás je tomu jinak. Například v "černé kronice" je lump s živnosťákem titulován podnikatelem namísto zlodějem. O eufemismech "kontroverzní" namísto zlodějský, "ponechal si" namísto ukradl, "nevrátil peníze" namísto zdefraudoval se nemá cenu ani bavit.
Dokud se nenaučíme správně pojmenovávat problémy, nemůžeme je ani úspěšně řešit.
23. 07. 2010 | 11:40

Majka napsal(a):

Janeb: Oblíbené slovní spojení je "kontroverzní podnikatel".
23. 07. 2010 | 12:32

vlk napsal(a):

ale kdepak neo
kdepak.
Žádné slzy , žádné bušení pěstičkami. zatím si to docela užívám. Já aspoň , na rozdíl od těch naivů bylo jich celekm přes 30% co si spletly volby a tombplu na hasičském bále v Hoprní Dolní, tuším, o čem vlád a famigle 118 bude. takoví jako ty, tp teprv zjistí.

A už několikrát jsme pal ,že tuto hrůzovládu musím strpět. Jen s trpět, nic víc. Respektovat ji budu jen do výše toho, co si ode mne vynutí. To je všechno. Moj e vláda to není. A podle tohose k ní hodlám chovat.
Ovšem jsme si vědom toho, že píši od věci. Od leitmotvu tohohle blogu. Protože ty , jako téměř vždycky , jsi prostě začal psát o úplně něčem jiném. Prostě , kyž jsme tě otaxoval, měl jsem pravdu. Bohužel.
23. 07. 2010 | 12:37

neo napsal(a):

vlk:

nedokážeš připustit, že nemáš pravdu, a že si nikdo s tombolou nic nespletl, nýbrž rozumně zvolil pravicovou koalici.

Nedokážeš připustit, že lidé mohou mít jiný názor než ty.

Já jsem spokojen jak s koalicí, tak se svou volbou.
23. 07. 2010 | 13:06

franťýk napsal(a):

vlku
teď jste u mne hluboce, velmi hluboce klesl.Reagovat na něco takového jako neo?
23. 07. 2010 | 13:29

Jedla napsal(a):

Janeb - souhlasím.
neo - proč by se "to" měli lidi učit atakdále? Lidi na neo kašlou, stejně jako na Jedlu. Když některé slovo změní význam, lidé to přijmou a rozumí slovu v novém významu. Kdo chce označit původní význam, musí hledat jiný neutrální termín.
Za první republiky stál v čele skautů vůdce. Neutrální slovo. Jistý vůdce, führer, to slovo zdiskreditoval.
Dnes nikdo není vůdce, každý vůdce je lídr.
Já jsem Vám, milé neo, slovo podnikatel nezdiskreditoval. Nebudu se učit "to" rozlišovat. Naopak, význam slov se posunul, a samotné užití slova "podnikatel" příslušnou osobou přináší dnes samostatnou informaci, která může mít svoji cenu.
23. 07. 2010 | 14:56

pavla napsal(a):

frantýk: Já si neodporuju, protože jsem nenapsala, že nemůže být ve městě dobrý živnostník. Ale já mám zkušenosti dobré spíše s těmi mimo město. Navíc jsou levnější, už jen například kvůli tomu, že neplatí drahé nájmy a více si zákazníků váží.
23. 07. 2010 | 17:22

vlk napsal(a):

frantýk

on je totiž jediný z pravověrných, který tu figuruje.
A pokud jd e o jejich úroveň, neo skutečně není žádný zárak, ale do úrovně takového Mouchy nebo JC má ještě pořád dost daleko.

neo
až dostaneš rozum, tak dokážeš celekm jednoduše interpretovat fakta. Například ta, že více něž 30% voličů se rozhodovalo na poslední chvíli. Pokud jde o rozhodnuté voliče slouhodobě, měla levice víc než současná famiglia 118. Pokud s e někdo rozhoduje na poslední chvíli, a těch co s e rozhodovali dva poslední dny bylo snad 20% , pak je zřejmé, že za tím nejsu a ni fakta, ani přesvědčení ale hlasování na náhodu . To je všechno. A ohledně toho, kdo s e spletl - milej neo , já jsme ttyhle výsledky předpověděl. Ne tahle čísla, ale to , ež soc dem prohrvolby prohraje. a předpověděl jsme to dokazatelně už 16.06. 2009.
Takže pravdu mám a dokonc e jsem dlouhodobě předpokládal, že lidí budou mít jiný názor než já. Pro takové jako ty totiž evidentní fakta vůbec nic neznamenají.
24. 07. 2010 | 11:29

fred napsal(a):

Vlk je jako Jirka Paroubek = druhý vítěz. Průzkumy dlouho předpovídaly vítězství levice (vlk sice už 16.9.2009 věděl, že levice prohraje), ale protože se předpovědi z růzkumů nevyplnily, podle vlka se voliči rozhodovali na poslední chvíli, a proto jdou hloupí a jejich hlas nemá takovou váhu a voliču olitují.
24. 07. 2010 | 16:18

lidatr napsal(a):

I v Zapadákově se dá podnikat.
Začněte hned, nenechte si ujet vlak!K Nabízíme web, ovladatelný i dítětem, připravený k výdělkům s programy firem. Vyzkoušejte si, jak jednoduše se dá vydělávat přes internet, sedíte u počítače a ťukáte do klávesnice, nic lehčího už není. to, jak a co ťukáte, vám poradíme, uvnitř systému je kompletní struktura nápověd, která každý den roste. existuje pár velmi jednoduchých úkonů, které stačí denně opakovat a nelze neuspět. dál se můžete už jen zdokonalovat a násobit vaše denní příjmy. Začněte vydělávat! Začněte s pár stovkami za den, nepřestávejte s denními jednoduchými úkony a po roce práce to budou tisícikoruny. peníze se takto začnou hrnout z celé Evropy, protože weby jsou pro velký zájem překládány
dalších jazyků sousedních zemí. začněte včas. naše domácí ekonomická situace není nijak růžová. i to vám zde hraje do karet. http://www.na­kupujavydelavej­.eu/novinky/5-druhy-prijmu-provize
19. 05. 2011 | 14:16

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy