Posilování mozku pohybem

08. 07. 2011 | 15:42
Přečteno 14967 krát
Pracujete-li hlavou, mělo by vás zajímat, jak mozek funguje, jak jej můžete posilovat a udržovat v dobré kondici do vysokého věku.

Jelikož čtete tento článek, je docela pravděpodobné, že se alespoň zčásti živíte duševní prací. Někdo v kanceláři, jiný v obchodě, doma na počítači, nebo někde venku při vedení lidí či projektů…

Hlava nás živí. Přesto se téměř nezamýšlíme: Co vlastně činnost mozku ovlivňuje? Tedy dokud se nevyskytnou problémy — neschopnost udržet pozornost, špatná nálada, ztráta kreativity, zapomínání, podrážděnost, prokrastinace — to vše mohou být příznaky vyčerpání a nedostatečné duševní hygieny.

Mozek je živý orgán a jeho výkon je podřízen tělesným procesům, zejména dennímu biorytmu. Když začínáme ráno pracovat, jsme obvykle schopni se plně soustředit. Podáváme dobrý výkon, ale pozornost postupně klesá únavou. Největší propad míváme po jídle, poté výkon opět narůstá atd.

Mentální schopnosti jsou rovněž ovlivňovány mezilidskými vztahy a přístupem k práci. Míváme-li konflikty s kolegy, nebo nás sama práce nebaví, výsledky podle toho vypadají. Dalším důležitým faktorem je pochopitelně strava.

Většina z nás se dříve či později naučí mozek ovlivňovat pomocí jemných stimulantů. Nejrozšířenější jsou káva a čaj, někomu pomáhají cigarety, energetické nápoje, dokonce lehké drogy. Nevýhodou všech těchto látek ale je, že jejich povzbuzující účinek časem výrazně klesá. Narozdíl od rizik.

Podobně problematické je pravidelné uvolňování stresu nadměrnou konzumací alkoholu — lidová metoda, která sice krátkodobě funguje, ale tělu ani mozku neprospívá. Profesionál, který pracuje hlavou, jednoduše nemůže prochlastat večer a doufat, že následující den podá špičkový výkon.

Princip nabuzení (stimulace) a uvolnění (relaxace) mozku je správný, v tom se lidová tradice neplete. Je však důležité, abychom na mozek působili metodami, které jsou zdravé a dlouhodobě účinné.

Nejlepší metodu stimulace popsala moderní věda. Výzkum v oblasti neurověd dokazuje, že zdravý výkon mozku lze posilovat pravidelným intenzivním pohybem. Alespoň 20 minut v tzv. anaerobním pásmu nad 80 % maximální tepové frekvence, nejlépe každý den.

Okamžitý účinek intenzivního pohybu je znám jako runner’s high, běžecký rauš. Vylučované endorfiny podporují dobrou náladu, tlumí bolest a uvolňují stres, pročež se jim také říká hormony štěstí.

Relativně novým poznatkem jsou nicméně dlouhodobé účinky takové tělesné zátěže. Ukazuje se, že intenzivní pohyb mozku skutečně velmi prospívá — zlepšuje paměť, soustředění a inteligenci, posiluje odolnost vůči stresu a chmurám, zpomaluje proces stárnutí, dokonce pomáhá při léčbě duševních a nervově-degenerativních nemocí.

Americké střední školy, které jako první zavedly dynamický tělesný trénink s měřiči tepové frekvence ráno před výukou, dnes patří podle srovnávacích testů studentů k nejlepším na světě.

Skvělé shrnutí nejnovějších vědeckých poznatků o vlivu cvičení a pohybu na mozek včetně řady praktických rad nabízí kniha Spark, jejímž autorem je harvardský profesor psychiatrie John Ratey. (Jako vhodný druh pohybu doporučuje Ratey mimo jiné běh a v této souvislosti nemohu nezmínit další vynikající knihu Zrozeni k běhu.)

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

voroshilov napsal(a):

Ja vim jak mozek funguje,je to lhar a pohodar,nuti vas lenosit a odpocivat protoze tak setri vasi telesnou energii,kdyz budete pouzivat mozek aspon na 50% vykonu nestaci vam sezrat ani lednicku za den,kdyz se probudi bude neustale pozadovat prisun jidla,takze radseji ne...
08. 07. 2011 | 15:49

voroshilov napsal(a):

Primarni funkci mozku je dominovat,je to tatez chlupata opice ktera chce jist,pit a rozmnozovat se,mozek vam je dan pro evoluci(preziti druhu)a ne pro vyreseni algebraickych rovnic-to uz je vedlejsi produkt.
08. 07. 2011 | 15:57

gaia napsal(a):

i při manuální práci se musí mozek používat. Proč by měli běhat jen ouřadové?
08. 07. 2011 | 16:01

Drzá zrzka napsal(a):

gaia

Manuální práce z části onen běh nahrazuje. Jestli se vám po složení 50 metráků uhlí bude jít chtít si zaběhat, proč ne. Nebylo by lepší třeba vyluštit křižovku nebo si něco přečíst?
08. 07. 2011 | 16:15

voroshilov napsal(a):

Drza zrzka:
Ja vo tom neco vim,po vykladani dvoch vagonu s uhlim vam se chce rovnou chcipnout!
08. 07. 2011 | 16:19

Drzá zrzka napsal(a):

voroshilov

Není to tak dávno, kdy jezdily parní lokomotivy. Topiči to měli v rukách. Teda ne dva vagony, ale pár tun určitě. :o)
08. 07. 2011 | 16:28

voroshilov napsal(a):

Drza zrzka:
Pocitani Vam moc nejde,jeden vagon je nejmene pet tun koksu,a kdyz tak hazite lopatou sest hodin...jste rad ze jeste nazivu.
08. 07. 2011 | 16:31

gaia napsal(a):

už moje babička vždy říkala že u KAŽDÉ práce se musí myslet. A blog přitom cílí jen na inkousty.
08. 07. 2011 | 16:35

Drzá zrzka napsal(a):

voroshilov

Co potřebuju, spočítám. Občas se spletu. Klidně chybu přiznám.
08. 07. 2011 | 16:53

Realista napsal(a):

Pěkný článek. Nicméně, aniž bych chtěl být sarkastický, jistý G.W.Bush denně hodinu běhá... Sám rád běhám, nevím s tou inteligencí, ale fakt je, že se lím soustředím a cítím se fajn. Dřív, abych se odreagoval a uvolnil od stresu, před tím, než jsem provozoval aerobní činnost, bral jsem si nejrůznější přípravky, který uvolňují dopamin a jiné neurotransmittery a pak jsem zažíval momenty podobné jako když se člověk sjede na nelegálních drogách. S tím rozdílem, že tohle bylo "legal high"...-:)
08. 07. 2011 | 17:05

voroshilov napsal(a):

Realista:
(šeptem)Zkuste jeste sex...
08. 07. 2011 | 17:11

Al Jouda napsal(a):

Odborník - voroshilov :
Máte pravdu s tou únavou, až na to, že parní lokomotivy nikdy nejezdily na koks:))
08. 07. 2011 | 17:22

voroshilov napsal(a):

Al Jouda:
Pro deti vysvetluji na prstech:
Ja nic nepsal o parnich lokomotivech(to drza zrzka),ja vykladal vagony s uhlim abych mel na jidlo a chlast,co s tim koksem delali potom mne absolutne nezajimalo.
08. 07. 2011 | 17:26

Ládik!!! napsal(a):

Dělám na kompu 10-12 hodin denně, 20 let. Kdysi mi pomáhalo kolo, ale dnes upřednostňuji manuální práci - v létě kosit louku, na podzim dělat s ovocem a připravovat dřevo na zimu, v zimě házet sníh, na jaře jsou zemní práce. Kolo je dobré, ale začíná mi připadat jako zbytečně vynaložené úsilí, zmařená energie. A to jsem kolem r. 89-92 ročně najezdil 12-15000km, i v zimě. Ze sportů už jen běžky a VHT. Nejvyšší pracovní výkon - kolem 4 ráno, do 8-9, pak klesá. Večer už jen rutinní práce, tisk.
08. 07. 2011 | 17:54

skeptický napsal(a):

Podobně objevné a vysoce informativní články,jak se dovídám jinde, stačí v téhle republice na doktorát.Tady je ho škoda.Ještě větší škoda je,že to nenapadlo mne.Běhal bych po ulicích nahatý,křičel heureka,a posiloval si tak inteligenci.

Voroshiloff
V 16 jsme vykládali vrchovatý vagon hnědého uhlí tři,a měli jsme toho plné vinty.Házelo se to přes vysoké krajnice.Bylo to nekonečné.Každý jsme dostali 150.Jeden loni umřel,druhý si jako mezinárodní pilot najebal záda,jen já jsem jak rybička břichem nahoru.
08. 07. 2011 | 18:09

Jana Pechová napsal(a):

Jakýkoli pohyb je marný, sžírá-li člověka pocit, že zaměstnání, které vykonává, nemá smysl - anebo jen prachbídný. Práce hlavou je v tomto ohledu dost mrcha.
Miluju fyzickou dřinu s jasným výsledkem, baterky mi dobije jen ta.
08. 07. 2011 | 18:13

xyzy napsal(a):

skeptický,
kudy byste hodlal cválat? udejte případnou trasu :-)))).
08. 07. 2011 | 18:24

skeptický napsal(a):

xyzy

Podle toho,co jste zač.
08. 07. 2011 | 18:26

elf napsal(a):

Autor má pravdu,při pročítání diskusí nabývám dojmu,že většina lidí mozek nepoužívá,jen tu slabikuje to co mu naše média ho jeho hlavy nalila,těch co používají vlastní mozek tu je málo a jsou většinou cenzůrou smazáni,neboť jejich příspěvky jsou podezřelé a ne takové jaké jsou od slušných(poslušných)občanů očekávány a žádány.
08. 07. 2011 | 18:34

yorick napsal(a):

Ládíku,
vy komiku. Jste to vy, který jste nám tu před asi rokem oznámil, že vás nebaví debata a že jdete zalít svůj trávník? (Bylo asi tak kolem poledne a 30 celsiových a po oblačnosti ani památky). Tehdy jste to schytal :-))).

Tak 15000 km ročně na kole? No míním se strhat. OSVČ pracující 10-12 hodin denně? Umíte malou násobilku? Bydlíte ve stejném kraji jako já, kde je nejvíce slunečných dnů v roce?

Soudě podle vaší břitké intelignece, jste musel ujet tak 90% štreky v anaerobním režimu (+ - cca podle námětu blogera Vlacha). Jízdní průměr u mtb tedy přibližně 30km/h a u silnice cca 45 km/h - gratuluji srdečně.

Leda by to bylo naopak :-))).
08. 07. 2011 | 18:46

Luba napsal(a):

Pan Vlach to napsal velmi dobře.
Jeho postřehy odpovídají i mým zkušenostem.

Prostě - měl bych se víc hýbat ...
Když lenivím, blbnu :)
08. 07. 2011 | 20:12

Gerd napsal(a):

Konečně chápu ty motivační japonské rozcvičky, kdy nejvyšší šéf předcvičuje. V ČR by možná postačil radostný běh do schodů ke svému pracovnímu místu. Vždy můžeme tvrdit, že se už nemůžeme dočkat, až začneme pracovat ....
Jako stimulant mozku prý pomáhá i cukr v rozličných formách, třeba formou zákusků. Doporučují ještě lékaři po obědě něco sladkého k zakousnutí?
08. 07. 2011 | 20:16

xx napsal(a):

Gerd: mozek pracuje jen na cukr. Problém zákusků je v insulinu. Zákusky jsou nejen sladké ale i tučné, proto jsou tak dobré. Jenomže v tom je zádrhel. Cukr způsobí vyplavení insulinu a ten zase způsobí ukládání v těle. Bohužel s cukrem se loží i ten tuk, takže člověk po tom pěkně přibere.

Ze stejného důvodu se mi nezdá anaerobní aktivita jako stimulace mozkových výkonů. V anaerobním pásmu člověk spaluje ve svalech prakticky jen cukry, metabolismus tuků je mimo provoz a protože mozek je schopen pracovat jen na cukry, anaerobní aktivita jej o výživu připravuje.

Mimochodem, mozek má prý stále stejnou spotřebu a to i bez ohledu na naší inteligenci. Jak říká MuDr. Vojtěchovský, blbec nebo profesor, mozek žere pořád stejně.
08. 07. 2011 | 20:32

Novákrev napsal(a):

Robert Vlach, vystřídá Jakla na Pražském hradě, protože hodně čte...
08. 07. 2011 | 21:21

Baba napsal(a):

Mně teda káva jako jemný stimulant nepřipadá. Jen jako účinný. Ale i to si musíte kompenzovat.
08. 07. 2011 | 21:26

zdenek napsal(a):

nejnebezpešnější stimulant mozku je čaj,to bych rozhodně vypíchl....
08. 07. 2011 | 22:13

Pepa z depa napsal(a):

Milí zlatí, již jste se ujistili, že pohyb dělá dobře všem, jak bohatým, tak chudým a když jej posílíte teoretickou přípravou na www.vymenilijsmepolitiky.cz, tak můžete ten MOZEK vylepšit na úterní demonstraci 12.7. ve 12.05 na Palackého nám. v Praze, kde bude i ten toužený pochod po Praze a kde to skončí, záleží jen na Vás a Vašich podmínkách, proč ten pochod absolvujete a čeho CHCEME DOCÍLITI. Jedna z variant je DEMISE VLÁDY A PŘEDČASNÉ VOLBY A TO OKOŘENĚNÉ O REFERENDUM O OBČANSKÉ ÚSTAVĚ ČR. No jak si to prostě pracující občané uděláme, TAKOVÉ TO BUDEME MÍTI a mladí jak si USTELOU, TAK BUDOU LEŽET a když to zanedbají, tak toho moc nenaleží, že? Tak je to zvaný a teď přejeme dobrou noc, 4. odboj a Pepa z depa.
08. 07. 2011 | 22:34

Občan napsal(a):

Vzhledem k tomu, že už druhý odstaveček tohoto vypečeného článku je naprostá pitomost, navíc urážející všechny, kteří se neživí v něm popsanými způsoby, nečetl jsem dál.

Živit se prodejem podobných banalit je přesně to, co nazývám podvodnikáním a příživnostničením.
08. 07. 2011 | 22:57

Anba napsal(a):

Po kávě spím dobře.Z cigaret se mi točí hlava, tak nic. Alkohol mi nechutná, jen sladký, tak taky nic. Čokoládu jen hořkou, ale málo, má to své důsledky. Běhat ne, bolí mě kyčel a začalo i koleno. Mám já vůbec nějakou naději na zlepšení své kondice?
A potřebuji ji vlastně k něčemu? Sudoku jsem odložila, když jsem přišla na systém, už nebaví. Tajenky jsou pro malé děti a mého muže. Pořád se ptá na cizí slova. Musím kvůli němu před spaním číst anglický slovník. I když bych raději četla do dvou hodin tyhle blogy, jsou fajn.
Ale já potom nechci vstávat a musím, protože na zahradě je čtyřicet růží, které musím ošetřit, 8 ovocných stromů, hoodně velký skleník s dvaceti rajčaty a třiceti paprikami, 10 cuket,saláty, fazolky, cibule, rybízy, denivky, vřesy a vřesovce, taky plži a chřestovníčci lilioví.Ráda bych do 80 vydržela, ale ještě 10 let lítat naší ulicí, to ne, to nemohu.
08. 07. 2011 | 22:57

camponotus napsal(a):

Nejlepší prostředek, jak se udržovat v dobré duševní kondici je, nic nepřehánět, ani zatěžování mozku, ani tělesné schránky. Obzvláště se mě nezamlouvá systém odkysličování mozku velmi intenzivním během, to je výplod mentální zaostalosti. Mnoho závisí na konkrétní genetice, jak rychle v daném organismu odumírají buňky, to se dá snadno zjistit testem, protože mrtvé buňky vylučují látky, které se dají kvantitativně vyhodnotit a tak zjistit průměrný trvalý úbytek funkční hmoty. Tak se můžete otestovat, zda máte zakódovanou dlouhověkost, nebo natáhnete bačkory co nevidět. Pokud jde o alkohol, je nezbytný jako dezinfekce, ale vnitřně vždy škodí. Jsou dokonce povolání, která požívání alkoholu zcela vylučují. Jako jsou chirurgové, kteří se patlají v našem nitru, jsou také chirurgové, kteří opravují důležité satelity, zejména ty vojenské a musí být neustále připraveni "operovat" a musí jim to myslet aspoň jako řidiči automobilu ve velmi hustém provozu na silnici třeba ve státě, kde se dopravními předpisy příliš nezatěžují. Samozřejmě že necvičený mozek záhy zleniví. Jediná výjimka ze všech pravidel je u vojáků z povolání - jak zjistil slovutný fyzik Albert Einstein, vojáci dostali mozek od přírody zbytečně, jím stačí k myšlení jen mícha.
08. 07. 2011 | 23:05

Tužka napsal(a):

Tužka napíše, pohyb a zase pohyb, ....pohyb je skutečně základ života. Nejdéle se vydrží bez sexu, pak bez potravy. I bez vody vydržíte nějakou dobu, záleží na mnoha okolnostech. Ale, abyste se mohli nadechnout, musí se pohybovat mnoho svalů na prsou a uvnitř těla v dokonalé souhře. Takže, zas a jenom pohyb. Základní zákon vesmíru.

Už J. A. Komenský napsal, že líné nohy mají i línou hlavu. A já říkám, že líná hlava nedonutí líné tělo k pohybu. Co se nehýbe, atrofuje, co atrofuje degeneruje, co zdegeneruje není k ničemu, co není k ničemu,...doplní si každý sám podle své nátury, Tužka.
08. 07. 2011 | 23:37

owl napsal(a):

Pane Vlach,
vy máte rád běhání, ale já zase ráda plavu. Plavání neprovozujete smogem a prachem zamořených uličkách nebo v pylových loukách. Při plavání zapojíte daleko více svalů a nejsou žádné tvrdé dopady na páteř a kolena. Důležité je dodávat mozku dostatek kyslíku, což při plavání musíte správně rytmicky dýchat jako při běhu, ale činíte tak daleko hlouběji intenzivněji a nevysušíte si sliznice jako při běhu. Při plavání se nezapotíte jak dveře od chlívka a jste osvěžen nikoliv zničen a vystresován z mikroklimatu ve kterém si zrovna běháte (ovzduší, nadmořská výška,...). Okysličení těla při pohybu je jeden z faktorů, který může přispět k posílení mozku, patří, jak jste psal do duševní hygieny, zrovna tak jako strava, která neucpává tepny.
Tedy já preferuji plavání, brokolici,soju především jako zdroj lecitinu, pohanku a především přírodní minerálku a vodu. Příjemné vjemy, luštění, drobnou řemeslnou ruční práci u které se musí přemýšlet ("Dvakrát měř jednou řeš")a hlavně potěší.
09. 07. 2011 | 00:45

er napsal(a):

kua to je dric ten nadporucik... 12 hodin pise na janskym vrsku a pak jeste poseka travu.. kua kus chlapa asi.. me by jenom zajimalo, jak to bylo v tom stbkgb.. soudruh klausko zavelel je to vaše - neznam špinavé peníze, a všechno vám to padlo do ruk? už nějakej tunelář někoho zastřelil nebo žijete v symbioze? co plukovnik putin na vase pocinani nadporuciku?
09. 07. 2011 | 00:54

Dr. Medicus napsal(a):

Já tedy nevím, tohle mi přijde nějak out of date, upřímně řečeno, hodně mimo sktuální výzkum, běhal jsem půl života a skončil nakonec s depresemi na psychiatrii. Běhání je moc intezivní, je to sebespalování, deprese přestaly, když jsem se přestal honit a začal cvičit jógu a čchikung.Podobné informace jsou zavádějící, mozku prospívá hloubka inervačního prožitku, vědomí aktivace jemných tělesných struktur. To nám běh ani jiná atletika nikdy dát nemůže, navíc trpí klouby, které jsou důležitými převaděči energie. Myslím, že novější výzkumy favorizují středně rychlou chůzi, mimo jiné právě pro ten deficit cukrů, který v ní nenastává, narozdíl od běhu...
09. 07. 2011 | 01:25

Blog napsal(a):

Robert Vlach na blogu soupeří s proslulým demagogem Miloslavem Bednářem, prozatím vede...
09. 07. 2011 | 07:05

Baba napsal(a):

Vede-li, nechte jej vést. Nevyčerpatelný není nikdo. Povinnosti nejsou pro zábavu. Proč by se měl člověk na červencovou sobotu těšit?
09. 07. 2011 | 07:51

Saltzman napsal(a):

Do roku 2.005 jsem se na rozdíl od mládence Vlacha živil fyzickou prací. Po r.2.005 jsem zkusil podnikání v oblasti nákup a prodej. Za rok jsem úspěšně podnikání ukončil, protože bez dluhů i zisku a rodina málem žrala trávu. Scházela mi patrně ona fyzická dřina. Já to sváděl bloud na nedostatek vstupního kapitálu a známostí i odborných účetnických znalostí, které podnikatel využívá k daňovým únikům. "Za poctivost se platí nejvíc" byl jsem tehdy přesvědčen, když jsem chtěl státu mermomocí odevzdat vše, co po mě chtěl.

Jinak mohu potvrdit, že tvrdá fyzická práce působí jako droga. Po deseti až šestnácti hodinách takové dřiny jste jako za sklem, nevnímáte bolesti těla, tělesné končetiny vykonávají pohyby zcela automaticky a slyšíte se jen, jak nadáváte a později vyrážíte nesrozumitelné výkřiky. Je to, jako by jste vnímali kohosi jiného a ne sebe. Musíte ale tuto námahu vykonávat pod existenčním tlakem, jinak by jste ji nebyli schopni. Důležitá je také každodennost a co nejvyšší její míra. Tedy té námahy. Hodně také pomáhá, když nemáte ani přestávku na jídlo a také, když nevíte, kdy to celé skončí. Výborný stimul je také, když jste už postarší a musíte konkurovat výkonem třicetiletým atletům. To je pak nade vše!

Při těžké fyzické práci působí povzbudivě především, když vás při plném výkonu navštíví vystudovaný vysokoškolák a zatíží vás dalšími požadavky s vaší prací souvisejícími. To pak je blaho, to vědomí, že vysokoškolák je vlastně blb. Povyrostete v sebevědomí, vykonáte jeho požadavky, neomdlíte z přetížení a on vám nabídne, že při dalších stejných pravidelných výkonech vám zajistí příplatek k výkonu v hodnotě deseti haléřů, což na konci směny činí i několik desetikorun a za rok.... Mnohé povzbuzení se dá očekávat od lidí vystudovaných vysoce. Třeba už jen to, když vám vysvětlí, že je třeba žít s firmou, jako s jednou rodinou. To pak šestnáctky odmakáte jedna radost, protože víte, že takový blb není jen tak ledaskdo. Zpravidla má rodiče s dobrým původem a nečiní mu starost, jak sehnat na nájem. I ve věku třiceti let mu rodiče jistí živobytí. No, vysokoškolák!

Dále pak je značně účinné, jak si udržet chuť do námahy, která tak ošetřuje mozek, když si počtete něco denních zpráv, případně skouknete TV zprávy. To hned vám stoupne adrenalin, když zjišťujete, jak ta dobrotivá vláda v boji s korupcí vám zabrání v zneužívání dávek, jak vám dobrotivě oddálí odchod do starobního důchodu.

EU je v právu, když požaduje oddálení odchodů do starobních důchodů a s ní i naši reformátoři! Protože tvrdá fyzická námaha vlastně lidi omlazuje, čechrá jim mozkové závity, až jsou jak zamlada a mnozí tvrdě pracující na stará kolena najednou zjistí, jací že to byli voli, když se neučili krást za mlada. Na staré roky se učit už je většinou pozdě. Ani ty podvody, daňové úniky, odpisy z daní, tunely firem, ožebračování starých a bezmocných, to už se na stará kolena těžko chápe, natož využívá, když to za mlada jeden takový tvrdě fyzicky pracující zanedbal!

Proto bedlivě čtěte postřehy pana Vlacha, který je ještě mlád a přesto už hódně ví. Dyť přeci studoval!
09. 07. 2011 | 07:58

Midori napsal(a):

Pane autore,

obloukem přes hodně století, ba tisíciletí, se dostáváte k tomu co věděli už v antice (kalokagathia) a v Indii (yoga, viz příspěvek Dr. Medicuse výše).
09. 07. 2011 | 08:14

olga napsal(a):

Stále platí: "V zdravém těle zdravý duch." Jedno od druhého nelze oddělit. Musíme věnovat péči oběma. Pak žijeme šťastně.
09. 07. 2011 | 08:44

Viola napsal(a):

Včera byl v TV pořad o pár let mladší. Byla tam ukázaná žena 56 let, která se věnuje koním, jezdí na koních na čerstvém vzduchu a říkala, že má právě problémy s pamětí a vštípivostí a než ji upravili, tak vypadala na 70 a říkal to o ní i doktor, který ji vyšetřoval, byla samá vráska. Tak nevím. Asi bude působit větší suma faktorů na celkovou kondici člověka a jeho dlouhověké kvalitní fungování.
09. 07. 2011 | 09:20

Divobyj napsal(a):

Zastávám ten názor a nepíšu to poprvé,že fyzická práce bystří mozek tím,že jej dobře prokrvuje.Myslím,že jde o to,že ti,kdož svůj mozek neustále procvičují vědeckou prací při nedostatku pohybu ztrácejí fantazii.Jinak řečeno-nejsou schopni se na problém podívat z jiné strany,neobvykle,nevšedně.
09. 07. 2011 | 09:24

skeptický napsal(a):

V zdravém těle zdravý duch je nepochopená zjednodušenina antického souladu tělesného a duševního.Se zdravím to nemá co dělat.

V praxi se to má tak,že jeden nejen blbě vypadá,ale i blbý je.TO je harmonický člověk.Nejčastější kombinace.Když navíc ještě běhá ve městě mezi auty,to je pak jenom třešnička na dortu.
09. 07. 2011 | 09:34

Fialenka napsal(a):

To je stará známá věc, že pohyb je prospěšný. Nicméně nabádání k dobrým věcem má cenu opakovat pořád dokola, dokud se nestanou skutečností. Mě tento blog, a ještě zajímavější diskuze, přivedl k nápadu zase se přihlásit na nějaký kurz tance. V minulosti jsem chodila na břišní. Ty nejzákladnější pohyby si připomínám stále, dají se cvičit i při chůzi venku – samozřejmě neviditelně. A normálně se u toho namáhá i mozek … Například při chůzi pootočit pánev doleva a pak doprava tak, aby nohy a horní část těla směřovaly dopředu. Když člověk stojí, tak to jde snadno, ale zakomponovat to do chůze je už těžší.
Na udržení mozku v dobré kondici do vysokého věku je tanec skvělý. Nestačí jen běhání, studium a mentální práce. Tanec je dobrý v tom, že se při něm propojí a zkoordinuje mysl a tělo.
09. 07. 2011 | 09:47

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Fialenka, máte naprostou pravdu. Pohyb za zvuků hudebních nástrojů najdeme ve všech kulturách, doklady se dochovaly, a můžeme odvodit, že i u kultut, o kterých doklady nemáme to fungovalo stejmě. Tance druidů, šamanů, domorodých kouzelníků, rituální tance všeho druhu,... rytmické pochody za zvuků bubnů, před bitvou i po bitvě, i ve výročích, co to je, slouží prokrvení mozku, aby,.... Tak,...tancuj, tancuj, vykrůcaj,..len....Tužka
09. 07. 2011 | 11:42

skeptický napsal(a):

Tužka

Děkuji za příspěvek.Otevřela jste mi oči.Celý život mi nedocházelo,jak se člověk v zimě zahřeje peckou.
Jste báječná,japná,a jistě i přípudlivého zevnějšku.

U benzínky dnes koupím benzín za pětikilo,platím litrem,ona mi vrátí 500,a já bodře říkám takhle rychle jste to spočítala.
To mi moc vtipné nepřipadá,praví ona,a tváří se,jako bych ji buhvíjak urazil.
Ženy mají jiný smysl pro humor;je to dáno jinou inteligencí.
Nás príma je málo.
09. 07. 2011 | 12:30

Válečný štváč a vrah z Wallstreetu napsal(a):

Bingo! Zdejší zakyslí jedinci typu Občan, Béda, aj. neuběhnou evidentně ani metr...podle toho jejich příspěvky vypadaj... :-)
09. 07. 2011 | 14:10

camponotus napsal(a):

Tužka
lépe zní "Co není v hlavě, musí být v nohách". Mnoho pohybu škodí, to poznáte, až Vám bude tolik co mě, až vás bude sužovat arthrosa, nebudete se moci pořádně ohnout a otočit hlavu, jako za mlada. Jak se říká - práce a pohyb šlechtí člověka, ale hanobí tělo. Všeho s mírou, přátelé, kteří na rozdíl ode mne hodně sportovali a tužili tělo jsou jž na odpočinku pod zemí a já, sice ne svalnatý borec, jsem tu stále a nevypadá to, že bych si už měl nechat stavět pohřební komplex s pyramidou a zádušním chrámem.
09. 07. 2011 | 14:48

Elena napsal(a):

milý skeptický, súhlasím s Vámi, tiež som si všimla dokonalosť paní Tužky, jej večný úsmiev, mi prípomina imaginarné siamské dvojičky zlepene dohromady : vlasta parkanova a klaus mladšý, to je tuťkyn večný úsmev a harmonia
09. 07. 2011 | 17:51

Elena napsal(a):

inac ja cvicim mozok{neviem kde ho vobec mam :}}}}},

pri fizickej prace skladam rep, na jar som zlozila repovu baladu o pupave=pampeliske, posla som ju na a23, velmi som ich tou bladou ohromila, vspominala ju tutka u klana pre mb,

lenze ja si tie maily mazem a tu baladu som si nezapisala do deniku a som na nu zapomnela, skoda bol to celom podareny rep o pampeliskach }}}}}}}}
09. 07. 2011 | 18:05

Elena napsal(a):

ZW,

ak mas tu baladu o pupave daj ju sem, prosim nech bude sranda:}}}}
09. 07. 2011 | 18:13

Tužka napsal(a):

Tužka mapíše pro Skeptický, pane, od Vás, mistra slovních hříček a neotřelých vtipů to je poklona, díky, třeba se mi zase někdy něco zadaří. Tužka, a úsměv, prosím.
09. 07. 2011 | 19:23

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Componotus, vážený pane, přiměřený pohyb, ten je třeba stále. Pokud vím, i v nemocnicích i po vážných operacích nenechávají pacienty dlouho bez pohybu ležet,...nic nevzdávat, masírovat, lehce rozcvičit,...i když to bolí. Mockrát jsem sledovala, jak se stará zvířata snaží každý den udržet své končetiny a tělo v pohybu. Pokud lehne a nechce vstát, je to vážné, to zvířecí anděl smrti se u nich zastavil. Ale vícekrát se mi podařilo tím, že jsem zvířátko vzala, vynesla ven, rozmasírovala nohy, probralo se, začalo, i když vrávoravě, chodit, napilo se,....zachránilo a žilo dál. Pohyb je život, Tužka, a úsměv , prosím.
09. 07. 2011 | 19:37

camponotus napsal(a):

Camponotus pro Tužku:
s vašimi závěry naprosto souhlasím, jen mám dojem, že se nic nemá přehánět, vše má být přiměřené stavu organismu. Čím více se po nemoci rehabilituje a dost často to skutečně bolí, tím rychleji je dotyčný ze špitálu doma. Organismus se má udržovat v kondici, ale ne ničit. Ta rada odkysličovat mozek vysilujícím během se nevyplácí, i Emil Zátopek trpěl problémy poškození mozku extrémními výkony při závodech. A ještě jedna velice důležitá věc - nenamáhat organismus nárazově a pak nic, tělo i mozek je třeba udržovat v kondici systematicky a trvale. U starých lidí je největší problém, že si odvyknou trvale se udržovat v pohybu tělesném i duševním a to vždy znamená začátek konce. A nedělat si zbytečné starosti - pacoši na psychině téměř vždy netrpí civilizačními chorobami ze stresu, rakovina je téměř neznámá (pokud předtím nehulili jak tovární komín a nechlastali jakoho lendr) končí nějakým vážným úrazem nebo přirozeně. Přeji Vám hezký večer, musím končit, jdu na hodinovou procházku se svým pejskem, už na mě netrpělivě čeká.
09. 07. 2011 | 21:15

skura napsal(a):

No to je zase článek ;-))

Kdyby autorem uváděné "posilování" mělo na činnost mozku vliv alespoň statisticky zachytitelně srovnatelný s genetickým vybavením, tak by největšími mysliteli museli být naši atleti a fotbalisté a ne denně zchlastaný Beethoven. Nic tomu však nenasvědčuje.

Ale čert to vem!!
09. 07. 2011 | 21:30

Gerd napsal(a):

xx,
na spalování tuků je nejlepší provozovat pohyby v horizontální poloze. Pouze je zapotřebí k tomu protějšek dle sexuální orientace. Vhodné je také spalování tuků dorovnáváním rozdílu nízké venkovní teploty a teploty těla. Takhle nějak to dělají Eskymáci. Ale zase tuk tepelně izoluje ...
09. 07. 2011 | 21:35

camponotus napsal(a):

Gerd
mít nervová vlákna obalená tukem je zárukou přežití veškerých stresů a pohrom. Když dojde na nemoc, tlustý jsou hubený a hubený studený.Prase je docela inteligentní tvor, než přejde vozovku, tak se důkladně rozhlédne a když nic nejede, tak přejde, je obaleno tukem a nevadí mu to, mnohé lidské odtučněné slepice se před přechodem silnice obvykle nerozhlédnou a pak si udělají do kalhotek, když na ně auto zatroubí.
09. 07. 2011 | 23:01

pavel napsal(a):

camponotus napsal(a):
"Prase je docela inteligentní tvor, než přejde vozovku, tak se důkladně rozhlédne a když nic nejede, tak přejde"

Zajímavé. To jste ale viděl na vlastní oči? Nebo jen slyšel?
10. 07. 2011 | 08:45

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Pavel, pane, na vlastní oči jsem na jednom tržišti v zahraničí viděla cvičené prasátko. Přineslo si kufříček na zip. Kufřík otevřelo, mělo tam hračky, míček, pískacího panáčka, několik větších kostek. Chvíli si hrálo s míčkem, chvíli stiskem rypáčku pískalo na panáčka. Kostky, bylo jich myslím pět, stavělo do sloupce, trochu se mu to nedařilo, ale dokázalo to postavit. Za odměnu si z kufříku vyndalo mrkev, schroupalo ji, hračky složilo do kufříku, zaziplo ho, pokleklo a uklánělo se, a vrátilo se k pánovi. Za odměnu bylo podrbáno za ušima, radovalo se, a hodně se v tu chvíli podobalo chováním psovi. Všechna domestikovaná zvířata, která tisíce let žijí s člověkem, jsou velice učenlivá. Ovšem, stejně jako člověk, mají rozdílný stupeň inteligence, takže povahové zrůdy mezi nimi najdete také, stejně jako u lidí. Tužka.
10. 07. 2011 | 09:32

pavel napsal(a):

Tužka:
Dobrá, ale...je rozdíl něco se (bezmyšlenkovitě) nacvičit a něco provádět na základě vlastní úvahy.
Nepochybuji o inteligenci prasat. I když...vícekrát jsem četl tvrzení, že prase je chytřejší než pes. To ale bylo všechno, žádný konkrétní příklad. Všichni jen opisovali známá tvrzení, ale nedoložená.

Ale zpět.
Rozhlédnout se před přechodem silnice, jestli nejede auto, to už opravdu jiná úroveň.
Nechce se mi věřit, že prase, ani jiné zvíře je toho schopno.
10. 07. 2011 | 11:00

Tužka napsal(a):

Tužka napíše, pane, mnoho let jsem jezdila po silnici, kdy na okraji města byl domek, měli psa zlatého kokršpaněla. Ten tam lehával u silnice, koukal na auta. Když chtěl přejít na druhou stranu, tak se opravdu rozhlížel, pokud jelo auto, couvnul, viděla jsem to víckrát, když tam jezdíte dost let. Nic ho nepřejelo, sešel stářím, znala jsem jeho majitelku. Zvířata dokáží překvapit. Tak pro Vás, o inteligenci. Měli jsme vola, měl bez pár kilo tunu. Ale velice mírné a vstřícné zvíře. Čekal u domu, zapřažen do fůry sena, když se mu kvočna s kuřaty připletla pod nohy. Všiml si, dědeček vydal povel,...hyjééé, Ferdáčku, ale vůl Ferdáček zvedl jednu nohu, začal bučet a otáčel se na dědu. Pod vozem byla kvočna s kuřaty. Podobných příběhů bych napsala desítky. Technický svět se zvířatům vzdálil, už jim nerozumí, nectí je, pouze jich využívá a zneužívá, a ....Tužka.
10. 07. 2011 | 11:51

pavel napsal(a):

Tužka:
Já zase viděl spousty přejetých psů...neodhadli vzdálenost atd. Ale ten kokršpaněl, to tedy klobouk dolů...
Ferdáček - hezký příběh.
Abyhcom si rozuměli, nechci podceňovat zvířata a s vaším závěrem mohu jen souhlasit.

Jen si zachovávám (zdravou?) skepsi vůči nepodloženým tvrzením.
Moc by mne ale potěšilo, kdyby to prasátko rozhlížející se před vozovkou opravdu existovalo.
Anebo, kdybych se konečně někde dočetl, v čem jsou konkrétně prasata inteligentnější než psi.

Přeji hezký den
10. 07. 2011 | 12:23

skeptický napsal(a):

Ani schopnost utíkat není vždy na závadu.Ovšem všeho s mírou.Stačí,když běháte rychleji,než váš partner při procházce Skalistými Horami.Rychleji,než grizzly to stejně nezvládnete.

Zdivočelá prasata na bojištích první světové války žrala mrtvoly.Z toho usuzuji,že k člověku nemají daleko.Kůži mají prakticky stejnou,a jsou zlostná,a smrdí zrovna jako lidi.
10. 07. 2011 | 12:32

Tužka napsal(a):

Tužka napíše, dovolím si jednu poznámku k výzkumu genů a sklonu k obezitě. Mít rozodovací moc, na tento výzkum nedám ani jeden peníz. PROČ? Protože během druhé světové se provedl odporný pokus na mnoha milionech lidí všech krevních skupin,..a to v koncentračních táborech. Z vězněných nikdo nebyl obézní. Z tohoto odporného pokusu vyplývá jediné,...jíst málo, menší příjem energií než je výdej, pak se hubne. Nebo vyrovnané hladiny obojího. Už jste někdy viděli v přírodě jakékoliv zvíře obezní, které se sotva pohybuje??? Pro vtipálky, s jedenapůl metrákovým homo sapiens na mne nechoďte. Tužka
10. 07. 2011 | 13:37

im napsal(a):

Dobré popoledne, už jsem poo a u kafe čtu blog pana Vlacha. Musím tady podpořit názor paní Tužky o inteligenci zvířat, prasat zvláště - člověk, který rostl na venkově to většinou zná. Pro nick Pavel pár útržků z pavučiny (Animal in Distress):

"....Navzdory předsudkům, většina lidí nemá ponětí o vysoké inteligenci prasat. Prasata jsou jedním z nejinteligentnějších živočišných druhů na Zemi, jsou inteligentnější než pes nebo tříleté dítě.

Profesor Stanley Curtis z Penn State University během svých studií, kdy dvě prasata učil hrát jednoduché počítačové hry (prasata při hře ovládala joystick pomocí nosu a zubů, přičemž musela joystickem ovládané ikony přesunout z bodu A do bodu B apod.) zjistil, že prasata umějí hrát skvěle joystickem ovládané počítačové hry, dokonce některé hry mnohem lépe než primáti. Curtisova kolegyně Dr. Sarah Boysen uvedla, že prasata jsou schopna se soustředit s intenzitou, kterou nikdy neviděla ani u šimpanzů.

Podobně jako šimpanzi, prasata mohou využívat znalostí ostatních tím, že následují jejich tajná nebo skrytá místa s potravou.To naznačuje, že prasata mohou mít vysokou míru kognitivních schopností, jako je vizuální perspektiva, což je schopnost převzít to, co u ostatních vidím a upravovat tomu vlastní chování odpovídajícím způsobem. Pokud je prase podvedeno jedincem svého druhu, mění své chování tak, aby snížilo počet případů, kdy bude podvedeno.

Profesor Donald Broom z Veterinární školy na Cambridgeské Univerzitě říká: "Prasata mají dost propracované kognitivní schopnosti. Dokonce více než psy a určitě více než tříleté dítě."

Prasata jsou schopna se velice rychle naučit rozpoznávat věci podle jména. Dokonce plyšové hračky, byť jsou si podobné, rozpoznají podle jména. Prasata nezapomínají jména věcí, ani po letech, přestože s věcmi nebyla v žádném kontaktu, což je důkazem velmi dobré dlouhodobé paměti.

Jde říct, že prasata jsou lidem nejpodobnější ze všech živočišných druhů (vzhledově, etologicky a biologicky). Lidé, kteří provozují útulky pro zvířata, přisuzují prasatům lidské vlastnosti, protože prasata, stejně jako lidé, si vychutnávají poslech hudby, hraní si s míčem nebo masáže těla. Kůže prasat je natolik podobná lidské, že ji je možné implantovat lidem. Dokonce i srdce prasat je stejné jako lidské a jejich zuby připomínají lidské zuby.

Prasata mají velmi dobré schopnosti pro poznávání identity a sociální organizaci a rozpoznání ostatních jedinců. Stejně jako lidé, se spoléhají na vizuální podněty při rozlišování mezi přáteli a cizinci. Prasata také využívají vizuálních podnětů pro společenské uznání, ale s jejich silnými a zvýšenými čichovými a sluchovými smysly, mají jiné způsoby komunikace, které jsou mimo lidské schopnosti vnímání.

V přirozeném prostředí prasata žijí v matriálchální, velmi sociálních společenstvích s jasnou hierarchií, která mohou mít 6 až 30 členů (v Evropě byla dokonce evidována společenství, která měla až 100 členů)....."
10. 07. 2011 | 13:47

camponotus napsal(a):

To Pavel
viděl, jako student jsem o prázdninách pracoval jako brigádník ve Strojně traktorové stanici v Doksech u Máchova jezera a často jsem viděl přecházet prasata na různých místech na silnici Dubá - Doksy, kde v létě byl docela hustý provoz aut s rekreanty. Nikdy tam nebylo přejeto nebo zraněno prase, ale hodně lidí tam bouralo a přejetých bažantů tam bylo také dost.
10. 07. 2011 | 13:48

Elena napsal(a):

skeptický napsal(a):
Ani schopnost utíkat není vždy na závadu.Ovšem všeho s mírou.Stačí,když běháte rychleji,než váš partner při procházce Skalistými Horami.Rychleji,než grizzly to stejně nezvládnete

pan skepticky s toho pribehu pravdou bolo len ta hra a vtip partnera na prechazke, nikto nikam neutekal , nebezal, ta druha polovica toho pribehu bola cisty vymisel , aky ma clovek osud , taky ho postyhne, ci utekas alebo nie, sam od seba neutecies
mate pravdu o tej ludskej zlobe
10. 07. 2011 | 14:02

pavel napsal(a):

Im:
Děkuji za informace. Pocházím z venkova, prase jsme kdysi dávno pěstovali. Žádné pokusy s joystickem ovšem... :-)

Camponotus:
Také děkuji za konkrétní informaci. Šlo tedy o divoká prasata, že ano? Na věci to nic nemění, já sem si jen automaticky představoval domácího pašíka :-)
10. 07. 2011 | 14:25

Elena napsal(a):

pan Stejskal,
posudte prosim , zrejme som porusila tunajsy kodex,
poslala som sem kopiu a na blog pana Klana,prispevku od Tuzky z blogu pana Horejsiho, tym to som chcela zviditelnit jej nekonecnu uslachtilost, preto ze v blogu pana Klana vyzivala sama osobne tresat zlo, tak som si dovolila taky maly odo mna a zviditelnit jej nekonecnu uslachtilost, ak som porusila kod, zachovajte sa podla vasych pravidel, len sa k tomu to cinu priznavam.
10. 07. 2011 | 14:31

šnek napsal(a):

Lze za odpovídající anaerobní cvičení považovat každodenní 20 minutovou soulož?
10. 07. 2011 | 14:46

Tužka napsal(a):

Tužka napíše, vím, že virtuální*******, se mnou řekněme, laškuje, a můj příspěvek z blogu pana Václava Hořejšího / 13:44 / přetiskl sem. Není to poprvé, co pořádá hrátky s mými příspěvky, alespoň je jasné co je to za ******* , halt *******přitvrdila. A co kodex, kodex tyto ***** dovoluje? Tužka
10. 07. 2011 | 15:24

Elena napsal(a):

Milá Tužka,

predsa ste vspominala že mate rada pohyb a tanec, nechapem prečo sa sťažujete a úsmev prosím!

*******
10. 07. 2011 | 15:31

Valaška napsal(a):

Pepo z depa - Vaše výzva je velmi úsměvná, protože k demonstraci nabádáte primitivní lidi s nízkým mozkovým potencionálem, každý rozumný člověk ví, že naše vláda pracuje s úsilím, aby co nejdříve dosáhla dobrých ekonomických výsledků a NE, aby je neustále odkládala. Vaším přístupem jen brzdíte jejich práci a s klidným svědomím se může říci, že ODBORY s Levici jsou nezodpovědným živlem v naši ČR a svými komediálním vystoupením jen utráci milióny, které by mohly prospět k efektivnějšímu účelu.
10. 07. 2011 | 15:54

Tužka napsal(a):

Tužka napíše vidím, že hrátky pokračují, opět přetiskování a výměna a zneužívání nicků, někdo si tady z Aktuálně udělal svůj osobní "execírák". Jsem zvědavá, jak dlouho to bude pokračovat,... nezůčastnění, ... omlouvám se, přeskakujte to, nenechte si kazit krásné nedělní odpoledne. Tužka.
10. 07. 2011 | 15:55

Elena napsal(a):

Mílá Tužka,
ale to snaď nejste vy, taká slušná, ušľachtila bytosť a sama seba ste sa vypiskala , vy použivate nadavky, to mb , naivka, goddog, mafu , honolu,ešte viac poteši nebojte sa oni vam to nebudu zazlievať, predsa vaša spoločna nenavisť voči mne ospravedlnuje všetko, ste hrdinka, prvý krát v tých dvoch príspevkoch ste napisal to čo si naozaj myslite , prvý krát ste bola uprimna a ukazala svoju naozajstnu sílu, taku aku ste použivala v tej koride proti mne, uvidime draha Tužka, usmievajte sa prosím, snad vas nemože rozčuliť taka nula ako ja
10. 07. 2011 | 16:04

Elena napsal(a):

Milá Tužtička, veľmi ma potešili vaše príspevky o tom ako sa dobré vyznate v autach, poznate všetké tipy motorov, mechaniku aut, ste aktivný šofer, to je naozaj obdyvuhodné
úsmev prosím!
10. 07. 2011 | 16:13

pavel napsal(a):

Elena: máte nějaké psychické problémy?
10. 07. 2011 | 16:19

fiskus napsal(a):

zaujimavy clanok, rad som si ho precital v mori politiky a blbosti.

mam ale iny nazor na mechanizmus ucinku toho fyzickeho cvicenia. vyssiu vykonnost sposobuje vyssia sebadovera. a to sa presne tym cvicenim dosahuje. clovek ktory pocituje svoju silu, ktory prekonava svoje limity, si viac veri a celkovo naboduda vyssiu sebadoveru. sebadovera zapricinuje vacsiu angazovanost v zivote a teda aj lepsie vnimanie a celkovo vyssi mentalny vykon.
10. 07. 2011 | 16:29

camponotus napsal(a):

Pavel
nikoliv, schválně jsem neuvedl o jaká prasata šlo, protože jsem si byl jist, že se svým konstatováním dorazíte, že šlo o divoká prasata. Vám nejde o blog, ale o hloupé dotazy se snahou někoho vybudit nebo popudit, měl byste se víc starat o svůj mozek a cvičit ho, třeba anaerobním dýcháním.
10. 07. 2011 | 16:48

pavel napsal(a):

Camponotus:
Nechápu vaši podrážděnou reakci. Šlo mi jen o věc samotnou. Jestli divoká, nebo domácí, to snad až tak moc na věci nemění. Nebo pro vás ano?

Přeji více klidu v nedělním odpoledni :-)
10. 07. 2011 | 17:20

skura napsal(a):

fiskus:

Kdybyste měl pravdu, souhlasil bych, avšak realita svědčí o přesně opačném poměru sebevědomí a inteligence. Ve skutečnosti potkáváme přehršle sebevědomých hlupáků a naopak spousta geniálních lidí o sobě samých pochybuje. Jak řekl Schopenhauer: ,,Čím níže člověk v intelektuálním smyslu stojí, tím méně záhad pro něho má bytí samo; zdá se mu spíše, že se všechno rozumí samo sebou tak, jak to je, a že to je.“ Což mu dodává sebevědomí. A naopak: "Čím inteligentnější člověk je, tím složitější otázky si klade a tím trpčí jeho život je, tím méně je uspokojen." A pochopitelně pochybuje i o svých schopnostech. Vždyť snad každý zná Sókratovu okřídlenou větu: "Vím, že nic nevím." Myslíte, že takto o sobě mluví sebevědomý člověk? Americké školy jsou plné sebevědomých idiotů, které nikdo a nic na světě nepřesvědčí, že nejsou geniální.

Avšak přiznávám, že je možné, že kdyby Sókratés denně běhal, více by si věřil ;-))
10. 07. 2011 | 18:18

skeptický napsal(a):

To anaerobní dýchání je bombónek.
10. 07. 2011 | 18:23

camponotus napsal(a):

skeptický
přesvědčivě dokazujete, že vás intersují blbosti, které nemají s vlastním blogem nic společného, je zde řada neřešených problémů, ale k tomu asi nemáte co říci,zřejmě je zajímavější číst o prasatech a "anaerobním dýchání" , než o lidském mozku. Je samozřejmé, že anaerobní dýchání je nesmysl, stejně jako mnoho výroků výše od jiných autorů, ale ty jste jaksi přehlédnul. Kdybych napsal nějaké moudro, tak si ho nikdo z korespondentů ani nevšimne. Stejně vše, co se zde píše je obyčejné hospodské klábosení, zítra už to nikoho nebude zajímat.
10. 07. 2011 | 18:50

skeptický napsal(a):

Comptonus

Svatá pravda.Blbosti mne interesují.Pro hospodské klábosení sem chodím.
Anerobní dýchání jsem ocenil jako dobrý vtip,což vám soudě dle vaší reakce nedošlo.To se občas stává lidem kteří si myslí,že jsou tak chytří,jako ostatní blbí.

Doufám,že něco vyřešíte.Budu vás číst,a čekám na nějaké moudro.Nezapomeňte uvést zdroj.

Jestli se chcete vadit,pojměte sobě choť.

V Americe jste náhodou nestudoval?Compton je v Californii.Vaše reakce na Pavla byla taky podivná.Máte nějakou slabost pro prasata?
10. 07. 2011 | 19:10

Levné napsal(a):

prezident Klaus v Česku úspěšně realizoval na voličích v Česku "Posilování mozku hovnem" / velmi levné a účinné/,a Langer z ODS, Vondra, křesťan Svoboda, Kalousek -miláček Schwarzenberga a další... mu tleskali a blahopřáli
10. 07. 2011 | 19:11

Elena napsal(a):

Nu čo, milá Tužtička, trochu ste si zabehala,
od Horejšího ku Klánu
od Klanu ku Vlachu

a spáť

Milý pán autor vďaka za blog.
10. 07. 2011 | 19:16

šachmat napsal(a):

Kamarád je vinikající šachista už dlouhé roky hraje ligu,chodil pravidelně sportovat,fotbal,běh....nedávno jsem ho potkal...nepoznal jsem ho.Po infarktu sotva chodí ...strhaný jako dědeček.

Strašně moc chlastal tvrdej alkohol.
10. 07. 2011 | 20:05

Pípa napsal(a):

Nejlepší sportík,
po obědě dortík.
10. 07. 2011 | 20:54

fiskus napsal(a):

SKURA

tych ludi co oznacujes ako sebavedomych hlupakov su pravdepodobne ludia so slabym sebavedomim. zo strachu z odhalenia ich slabosti jednaju napr agresivne a tym vlastne maskuju svoj strach. sebavedomy clovek sa chova uplne inak. lahko si ziska tvoju doveru, citis z neho prirodzenu autoritu. teda zanechava dobry dojem na rozdiel od dojmu hlupaka ktoreho si spomenul.

otazky si mozes davat, to je prirodzene. ako kedysi jaskynny ludia sa bali pri burke pretoze si nevedeli vysvetlit ukazy ako blesk a hrom. lenze akonahle by na zaklade tych otazok zacali pochybovat o svojich schopnostiach, napr. ako ulovit mamuta asi by toho moc neulovili.
10. 07. 2011 | 22:42

skura napsal(a):

fiskus:

Tvor, mnou označovaný za sebevědomého hlupáka, skutečně existuje. Např. jeden americký student, který se při návštěvě ruských turistů na univerzitě nabídl jako tlumočník, přičemž znal asi deset ruských slov. Byl však vychován k pravé americké sebedůvěře, tak ji všem předvedl. Jeho sebedůvěra mu bohužel bránila v kritické sebereflexi vlastních schopností, takže si neuvědomil, že je všem pro smích.

Z vašich postojů cítím, že toužíte po nezpochybnitelné autoritě, anebo se za ní sám považujete. Mohu vám poradit obrátit se na víru pravou, která navzdory tisícům racionálních protiargumentů sebedůvěru nikdy neztrácí. Skutečně inteligentní člověk je ten, který o sobě dokáže pochybovat a je vždy připraven své postoje revidovat až na hranici zničení všech dosavadních jistot. Takovými byli např. Nietzsche nebo Einstein. Ti určitě nehýřili sebedůvěrou na rozdíl od stovek jejich kolegů, jejichž jména dnes už nikdo nezná..
11. 07. 2011 | 10:45

J. napsal(a):

Nejblbější příspěvek je od Pepa z depa...
11. 07. 2011 | 11:22

fiskus napsal(a):

SKURA

vidim ze sa vam pomiesali dva rozdielne pojmy. je totiz rozdiel pochybovat o sebe alebo pochybovat o svojom presvedceni.

pochybovat o sebe nema ziaden suvis s inteligenciou, je to vyslovene psychicka zalezitost. v podstate sa da hovorit o vytvoreni v mysli, akehosi obrazu seba sameho. podla toho obrazu sa potom prisposobuje jednanie aj myslenie. cize ak sam seba vidim trebars slabeho tak je malo pravdepodobne ze dokazem absolovovat vystup na mount everest. aj napriek mnohorocnemu treningu. v podstate sam seba presvedcim ze na to nemam a vo svojom zivote budem hladat akekolvek veci ktore posiluju moje presvedcenie. cize si budem viac vsimat veci ktore mi dokazuju ze som slaby. naopak, ak sam seba vidim ako silneho cloveka, podvedome vyhladavam veci ktore dokazuju moju silu. cize su v sulade s mojim sebaobrazom. pochopitelne, ked hovorim o svojom sebaobraze nemyslim tym nejake zbozne prianie charakteru ze sa vidim ako nejaka filmova hviezda. sebaobraz je ulozeny hlboko v podvedomi a je vysledkom presne toho o com je aj tento clanok. cize serii uspechov, prekonavanim sa, dosahovania svojich cielov alebo naopak serii zlyhani, neuspechov atd.

pochybovat o svojom presvedceni je rovnako zalezitost psychicka a nema ziaden suvis s inteligenciou. totiz klast otazky ktore su v rozpore s mojim presvedcenim si vyzaduje iste osobnostne predpoklady ako napriklad silna vola, odvaha, huzevnatost atd. hladanie rieseni je samozrejme uz zavisle na kvalite myslenia a inteligencii, ale v porovnani s osobnostou hra inteligencia az druhoradu ulohu. z jednoducheho dovodu. ak by totiz aj vami spominany einstein vymyslel teoriu relativity ale vzapati by ju nedokazal tranformovat do zrozumitelnej podoby, neuspel by. ostala by len v jeho hlave, potazmo niekde nacmarana na zdrape papiera a nikto by sa o n nedozvedel.
11. 07. 2011 | 11:42

skura napsal(a):

fiskus:

Necháme to budoucnosti, ta rozhodne, zda si lidé budou pamatovat intelektuální výkony sebevědomých vysportovaných manažerů dnešní doby, anebo díla pochybovačů a alkoholiků, kteří tvoří v mukách pochybností. Zatím to vždy byli ti druzí, kteří lidstvo posouvali kupředu, ale možná pro mě máte opačný příklad z historie.

Jste typickým představitelem společnosti výkonu, která si myslí, že zdolá všechny překážky hlasitým potleskem nad vlastními schopnostmi. Určitě vedete nějaké motivační kurzy a máte funkci, která se jmenuje "motivation manager", nebo se pletu? ;-)
11. 07. 2011 | 12:00

skura napsal(a):

fiskus:

"...ak by totiz aj vami spominany einstein vymyslel teoriu relativity ale vzapati by ju nedokazal tranformovat do zrozumitelnej podoby, neuspel by."

Je vidět, že naprosto netušíte, co je radost z myšlení, jak o ní Einstein ve svých knihách píše. Nešlo mu o to, aby uspěl, tak jak to učíte ve svých kursech. To, že svou teorii "vymyslel", jak píšete, mu přineslo dostatečné uspokojení. Ta matematická dřina už pro něj byla řeholí, s níž mu naštěstí vydatně pomáhal jeho přítel Marcel Grossmann..
11. 07. 2011 | 12:14

skura napsal(a):

fiskus:

Kdybych chtěl znít jako Platón, napsal bych vám, že umělci a myslitelé hledají krásu a pravdu, kdežto manažeři, bankéři, továrníci a všichni ostatní sofisté, kteří usilují o vzbuzování dobrého dojmu, hledají úspěch. Ti první většinou po ránu neběhají, protože vědí, že jim to v jejich hledání nijak nepomůže. Ti druzí věnují péči o tělo nemálo času, protože jim to u povrchního publika evidentně pomáhá.

Ale nejsem Platón ;-))
11. 07. 2011 | 12:25

skura napsal(a):

fiskus:

Mám pro vás ještě jeden příklad velmi neúspěšného člověka. Vincent van Gogh prodal za celý svůj život jeden jediný obraz asi za sedm franků. Značnou část svého produktivního věku se nechal živit svým bratrem Theem. Z dnešního pohledu by to byla socka, která by měla zametat ulice. Jo, a po ránu nechodil běhat..
11. 07. 2011 | 13:23

Finite incantatem napsal(a):

Finite incantatem na cestu do budúcnosti
Zaznie hlas, zaznie rým, zasielame prosbu ním. Budúcnosť sa zjaví nám, ktorú nikto nepozná.

Finite incantatem múdrosti
Duchovia, zašlite mi slová na zem, nech všetky absorbujem, dotykom ruky nasajem. Na jediný deň od siedmej do siedmejbudem rozumieťvýznamu všetkých slov na zemi i nebi.

Finite incantatem na prebudenie a prenesenie chorobydo panáka
Chorá krv a dlhý spánok, nech vas odveje preč vánok. Nebude už dlhšie spať, choroba rýchlo preč sa strať, panáka nik neoplače.

Finite incantatem na rozoznanie toho pravého
Snažne prosím všetkých tam hore, pošlite mojej sestre jasné znamenie. Také, ktoré ju k jej pravej láske zavedie.

Finite incantatem na šťastie
Nech od tejto chvíle bolesť pominie, a tvoje zle dni s ňou, buď šťastná ako nikdy....už si z toho pekla von.

Finite incantatem na vyvolanie búrky
Mars, Astéria a Persé, otvorte bránu a ukážte svoju zlosť.

Finite incantatem pravdy
Pre toho, kto pravdu poznať túži, kto vidieť chce do ľudských sŕdc a duší. Kým ručičky budú na mieste, dovtedy kúzlu nikto neujde. Tým, čo žijú v tomto dome, každý pravdu do očí povie.

Finite incantatem na vrátenie moci
Nech sa vrátia nech sú späť, slov a síl ja vzdám sa hneď.

Finite incantatem na odstránenie problémov
Šír sa vôňa do všetkých miest,a problémy moje pomôž mi zmiesť.

Finite incantatem na strojnásobenie sily
Zverujem ti svoju silu, nech sme už tri o krátku chvíľu.

Finite incantatem späť v čase
Všetko má svoj čas a má aj svoje miesto. Presunutévráť sa späť cez čas a priestor.
11. 07. 2011 | 20:06

camponotus napsal(a):

skeptický
zabývejte se tématem a ne těmi hospodskými řečmi.
Campnotus nemá s USA nic společného a nikdy neměl, je to druh mravence, který žije u nás v lesích, stejně jako ta divoká prasata. O divokých prasatech zde z mé strany nebyla řeč, to je výmysl někoho jiného. Pokud Vás i nadále divoká prasata a mravenci zajímají doporučuji Vám Brehmův "Život zvířat".
Amen.
11. 07. 2011 | 21:01

skeptický napsal(a):

Comptonus

O tématu se dá říci,že všechno souvisí se vším,jedna věc vedla k druhé,slovo dalo slovo a facka facku,a úřední osoba tasila šavli.

Vaše existence mi dodnes jaksi unikla,asi proto,že se zabýváte tématem.Pokud máte ambice se zde stát umravňujícím činitelem,jak je libo,ovšem moc šancí vám nedávám.Místo je obsazeno.A musel byste toho asi o moc víc vědět.Nepochybuji,že se svým přínosem k diskusi jste spokojen.

Jděte hezky s pejskem,vykrmte ho,aby nebyl hubený a studený,a naučte ho,ať se rozhlídne,a nepodělá do kalhotek.
12. 07. 2011 | 07:03

Divobyj napsal(a):

Valaška-Jistě,souhlas!Vláda potřebuje ke své "práci" především klid.Každý zloděj vám potvrdí,že nejhorší je to,když ho při jeho "práci" někdo vyruší. A toho reprezentanta naší pracující lůzy si nevšímejte.Ti ať makaj a držej hu.y !!!
12. 07. 2011 | 14:09

camponotus napsal(a):

skeptický
je vidět, že zde diskuze vázne, tak jste se za každou cenu musel vmísit, aby řeč nestála. Až buete mít za sebou v životě to, co já, tak poučujte, radí se až od osmdesáti. Vaše texty nečtu, tak jsem na ně nikdy nemohl reagovat a nebudu ani v budoucnu, kdybyste nešťoural do mého mraveniště, tak bych Vás i nadále přehlížel.
16. 07. 2011 | 11:29

Ládik!!! napsal(a):

yorick-
těch 12-15tis. km ročně jsem dělal v 89-92 - to bylo času habaděj. Proč jsi tak zapšklý? - asi málo posiluješ mozek. 2011-20=1991. Kapišto? V 89-91 jsem na kompu nedělal, ty určitě taky ne. Vzpamatuj se, nebo ti to zůstane.
17. 07. 2011 | 10:18

skeptický napsal(a):

Componotus

Člověče pište pořádně,ať se to dá přečíst.Omlouvám se za komolení tak pěkného nicku.Pište pomaleji,já čtu pomalu.

Máte pravdu,před stářím mám úctu,jsem dobře vedenej.
Budeme se důstojně ignorovat,jo?
17. 07. 2011 | 17:06

Mrtopflidwc napsal(a):

<a href="http://cheaphervelegersdresses.webs.com/">cheap herve leger dresses</a>
<a href="http://hervelegerswimsuitoutlet.webs.com/">herve leger swimsuit</a>
<a href="http://hervelegersaleedresses.webs.com/">herve leger outlet</a>
<a href="http:/hervelegersalesoutlet.webs.com/">herve leger outlet</a>
<a href="http://hervelegerreplicaoutlet.webs.com/">herve leger outlet</a>
<a href="http://hervelegersaleoutlets.webs.com/">herve leger outlet</a>
<a href="http://hervelegerreplicaedresses.webs.com/">herve leger replica dresses</a>
<a href="http://iphones5onsale.webs.com/">iphone for sale cheap</a>
<a href="http://cheapiphone4sforsale.webs.com/">iphone 5 sale</a>
<a href="http://cheapiphone5.webs.com/">iphone 4s 16gb</a>
22. 03. 2013 | 12:01

Suttonjhg napsal(a):

Anschlie?end startete Choibalsan einem gr??eren Ma?stab zu zwingen Lama ins weltliche Leben zur¨¹ckzukehren ¡½ ¡¼ op Aktion,<b><a href=http://www.callowellsbulldogs.com>nike free run 3</a></b>, um den K?pfen der Menschen schw?chen ein Lama in der Mongolei Status und Einfluss,<b><a href=http://www.callowellsbulldogs.com>nike free 5.0</a></b>, sondern auch in einer massiven anti- religi?se Propaganda engagieren,<b><a href=http://www.callowellsbulldogs.com>nike free run 2</a></b>, ist die Kritik der Religion die geistigen Fesseln der Unwissenheit,<b><a href=http://www.callowellsbulldogs.com>nike free 3.0</a></b>, Solche wahllosen wei?en Ansatz stark verletzt die religi?sen Gef¨¹hle der Menschen in der Mongolei und den Anh?ngern der rechten <b><a href=http://www.callowellsbulldogs.com>nike free run</a></b> Choibalsan erzeugt ein hohes Ma? an Unzufriedenheit, so Lamaismus Gl?ubigen allm?hlich weg von Choibalsan und parteiisch. In der Mitte der drei?iger Jahre, Choibalsan Regime hat Beschr?nkungen auf das Wachstum des Kapitalismus in der Mongolei Dekret erlassen, beschlossen, sich auf eine progressive Einkommensteuer auf die Grunds?tze der neuen Steuergesetzgebung, anstelle des alten Finanzamt Verordnung basieren.


-------------------------------------------------
<a href=http://www.gramediapustakautamas.com/shoes-detail/104/Nike-Air-Max-90-Women-Running-White-Black-Blue-Shoes>Nike Air Max 90 Women</a>
<a href=http://www.gramediapustakautamas.com/jersey-detail/901/Nike-tony-romo-dallas-cowboys-youth-throwback-the-limited-jersey-navy-blue>Tony Romo jersey</a>
<a href=http://www.gramediapustakautamas.com/shoes-detail/1424/Air-Max-Jordan-8-White-Grey-Shoes>Jordan 8</a>
<a href=http://www.gramediapustakautamas.com/shoes-detail/1481/Jordan-4-Air-Max-Black-Blue-Shoes>Jordan 4</a>
<a href=http://www.gramediapustakautamas.com/shoes-detail/23/Nike-Air-Max-2012-Running-White-Blue-Orange-Shoes>Nike Air Max 2012 Running</a>
03. 09. 2013 | 21:42

oxjoditk napsal(a):

tyatqq http://zvyagintsevsalon.com/ chioym <a href=http://41southfilms.com/>doudoune canada goose montebello femme</a> fcvcum http://paper-junkies.com/ owiwap <a href=http://paper-junkies.com/>canada goose outlet online</a> dfbdry http://firstworldprob.com/ pdihjs <a href=http://bulldoggreen.com/>doudoune canada goose femme</a> vchjig http://41southfilms.com/ cbdrfz <a href=http://iversonmonuments.com/>cheap canada goose jackets china</a> tpmmny http://ingenium-pharmaceuticals-inc.com/ pevtnu <a href=http://zvyagintsevsalon.com/>canada goose homme pas cher</a>
01. 11. 2013 | 21:11

yadwbsyv napsal(a):

Now all this time the ale was running too, for Catherine had not turnedthe cock and <a href="http://garciniacambogiael5hl.info">garcinia cambogia weight loss</a> <a href=http://garciniacambogiaextractkhpye.info>garcinia cambogia fruit</a> buy garcinia cambogia http://garciniacambogiakdiat.info last the old palace was surroundedand hidden, so that not even the roof or the chimneys could be seen.
25. 02. 2014 | 09:38

nydlpftj napsal(a):

Everything the <a href="http://paydayloansonline9949.info">paydayloansonline9949.info</a> tfbswhqgo <a href=http://paydayloansonline9949.info>paydayloansonline9949.info</a> payday loans online http://paydayloansonline9949.info red to a purple-veined white, and.
25. 02. 2014 | 09:53

hyiwervx napsal(a):

It is far too poor <a href="http://puregarciniacambogiaoczpk.info">garcinia cambogia customer reviews that are truthful</a> <a href=http://garciniacambogiareviewsmvexv.info>garcinia cambogia yahoo reviews</a> garcinia cambogia fruit extract http://puregarciniacambogiaoczpk.info the Government stock farm.
25. 02. 2014 | 12:08

bkogublf napsal(a):

On the breath of usha the wind it <a href="http://garciniacambogiareviewg41u1.info">garcinia cambogia formula reviews</a> <a href=http://garciniacambogiakt6ab.info>garcinia cambogia formula reviews</a> garcinia cambogia reviews http://garciniacambogiareview5l9vkz.info they are possessed jointly.
25. 02. 2014 | 13:29

wpqyaoat napsal(a):

Who was that <a href="http://paydayloansonline8086.info/">payday loans online</a> gezjxvgsbm <a href=http://paydayloansonline8086.info>paydayloansonline8086.info</a> paydayloansonline8086.info http://paydayloansonline8086.info/ sour-sweet smell.
25. 02. 2014 | 15:27

kviyhour napsal(a):

Lady, he announced, <a href="http://garciniacambogiareview5l9vkz.info">garcinia cambogia extract</a> <a href=http://garciniacambogiareviews2dlvz.info>garcinia cambogia</a> garcinia cambogia http://puregarciniacambogiaac9cb.info me break my word to my.
25. 02. 2014 | 16:19

ipmqyuzi napsal(a):

That is notdone quite as you seem to think, said the wolf you must wait untilthe Queen comes, Soon afterwards, the <a href="http://garciniacambogiareviewsfcayo.info">garcinia cambogia yahoo reviews</a> <a href=http://puregarciniacambogiavomgk.info>garcinia cambogia formula reviews</a> garcinia cambogia for weight loss http://puregarciniacambogiaoczpk.info it is to shudder, for you shall die.
25. 02. 2014 | 19:58

xhjkgnvi napsal(a):

While they hunted, xerstle and <a href="http://paydayloansonline7321.info">paydayloansonline7321.info</a> arpjsvcgn <a href=http://paydayloansonline7321.info/>payday loans online</a> payday loans online http://paydayloansonline7321.info immediately seeing where this tended.
25. 02. 2014 | 21:08

dmqfnatx napsal(a):

Sounds good to me, <a href="http://facebookads7qpox.info/">facebook advertising cost</a> <a href=http://facebookads7qpox.info/>facebook ppc training</a> facebook ads manager http://facebookads1gtbl.info/ you, as you are in trouble.
26. 02. 2014 | 03:03

dqmfsjhx napsal(a):

Their tops <a href="http://incomewithscotty.com/global-npn/">cyberfuc</a> krefkqhvp <a href=http://incomewithscotty.com/global-npn/>fcuking</a> shemale http://incomewithscotty.com/global-npn/ drum and every thing Ive got in the world.
27. 02. 2014 | 04:22

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy