Motoristé patří pod zem

12. 02. 2012 | 13:01
Přečteno 3303 krát
Toto heslo jsem vymyslel sám a jsem na to patříčně hrdý. Neznamená to samozřejmě výzvu ke genocidě, na to je motoristů příliš a mají i vysoké pozice. Myslím tím způsob, jak omezit škodlivé účinky motorizmu. Ještě dlouho se budou používat auta se spalovacími motory, nevyhnutelně produkujícími škodlivé exhalace, skleníkový plyn oxid uhličitý, hluk a vibrace. Proto je a bude potřebné co nejvíc izolovat dopravní cesty od okolí, vzlášť ty vysokokapacitní. Nejlepším řešením bude schovat vozidla pod zem, samozřejmě i s motoristy. Omlouvám se za pragocentrizmus, ale tento postup se dostal nejdál v Praze. Nevím, zda je to přímo úmyslem pražských politiků a uředníků magistrátu, nebo k tomu došlo mimoděk, ale v Praze jsou velké části hlavních silničních komunikací v tunelech. Tzv. Vnitřní nebo Městský okruh jdoucí po okraji kompaktního města, respektive jeho postavená a stavěná část sestává z tunelů, mostů a zářezů. Ovzduší z tunelů je odsáváno ventilátory, vyváděno vysokými větracími věžemi nad terén a rozptylováno. Tyto exhalace mohou být čištěny ve speciálních filtrech, ale pokud vím, úřady se spokojují s naředěním. Problém nastává v době inverze, kdy odvětrávání nedostačuje, protože teplý vzduch udržuje znečištěný vzduch pod sebou v omezeném prostoru mezi povrchem a teplejší vrstvou vzduchu.

Určitým řešením tohoto problému může být důsledné opouzdření kapacitních silničních komunikací jdoucích po povrchu, jejich "zatrubnění". A to i už existujících hlavních silnic a ulic. Celý hlavní dopravní systém by se tak octl v izolaci. Je to myslím zcela reálné a řádově i více levnější než klasické tunely, ať už ražené nebo hloubené. Tunelářúm se to může nelíbit, ale hlas lidu by zde mohl rozhodnout, pokud bude o této variantě informován. "Zatrubněním" může být izolována i nadzemní stavba, tedy i mosty a estakády. Například byl publikován návrh (architektonická výstava Městské zásahy) překrýt severní vyústění Strahovského tunelu v Praze, celou tu obrovskou mimoúrovňovou křižovatku jakousi zelenou střechou. Navrhoval jsem jako člen Atelieru životního prostředí Útvaru hlavního architekta postavit most spojující na Smíchově Strahovský a Zlíchovský tunel jako uzavřenou troubu, ať už průhlednou, průsvitnou nebo s umělým osvětlení, a to z důvodu ochrany ovzduší.

Exhalace z tohoto úseku Vnitřního okruhu totiž významně zhoršují kvalitu ovzduší v nejužším a nejhlubším místě údolí Motolského potoka v místě lokálního centra Anděl. Most už stojí, ale toho, co navrhuji by se dalo dosáhnout i dodatečně průhlednou, ale neprodyšnou střechou, protože most je krátký. Hůře by to bylo možné u zbrusu nové estakády přes soutok Vltavy s Berounkou. Jenže v této široké nivě se navrhuje rozsáhlý areál vodní rekreace, jehož funkci by automobilové exhalace narušovaly až negovaly. Někteří motoristé by mohli namítat, že se chtějí dívat na krajinu, ale nemají nárok jakkoli rozptylovat svou pozornost od řízení vozidla. A případní cestující se už nyní nemohou příliš kochat krajinou, protože dálnice jsou beztak samý zářez, násyp a tunel. A zbývající části po povrchu bývají lemovány protihlukovými stěnami a bilboardy. A co pohled z vnějšku ? V zastavěné části města může být architektonicky ztvárněná stavba i přínosem. A tam, co by mohla narušovat krajinný ráz se nabízí hodně příležitostí a možností jak ji zakrýt, maskovat a učinit neviditelnou (ve stylu moderního iluzionisty Davida Copperfielda), samozřejmě ne pro ptáky a letadla.

Tento reálný návrh je možné dále rozvíjet až do absurdity. Např. vozidla veřejné dopravy, které se už nyní na systému silničních komunikací pohybují, by mohla odebírat elektřinu přímo ze sítě, třeba bateriové elektrobusy by mohly být zároveň trolejbusy. Principiálně by se tudy mohla pohybovat i kolejová vozidla, tramvaje či dokonce vozy metra. Také osobní vozidla, zejména elektromobily by mohla odebírat z nějakých vodičů odebírat sběrači elektrický proud. Součástí dopravního systému jsou také parkovací plochy, které pro úsporu místa a vůbec kvůli proveditelnosti jsou a budou podzemní. Je logické, že parkoviště budou co nejblíž k silnicím nejvyššího řádu. Třeba na konečných stanicích metra jsou rozsáhlé plochy tzv. záchytná parkoviště umožńující cestujícím v autech z okolí zaparkovat a dál pokračovat hromadnou městskou dopravou (Park and Ride). K tomu jsou řidiči motivováni nizkou cenou parkovného. Totéž je také u stanic železnice.Rovněž obyvatelé města se mohou individuálně pěšky nebo na kole dopravit k zastávce MHD, tedy také kolem výše uvedených parkovišť.Čili mohli by nasednout do svého auta zde zaparkovaného, projet dopravním systémem až na jiné parkoviště a od něho se dopravit až k cíli cesty. Mohli by třebas nasednout na své kolo, elektrokolo, elektrocykl, elektroskůtr a tak podobně. Větší plynulost a bezpečnost autodopravy by zásadně zlepšilo automatické řízení. Představuji si to asi takto: každé vozidlo by bylo povinně vybaveno vícefunkční vysílačkou která by mj. přijímala regulační signály a přes palubní počítač by se například udržovala rychlost optimální pro celou kolonu. Zpětně by řidič a palubní počítač informoval řidicí centrum např.o poruchách, stavu komunikace atd. Další už poněkud divoká představa je spojování aut do autovlaků, ev. tažených tahači jako lokomotivami. K tomu by se auta dovybavila spřáhly. To jsem nevymyslel já, ale slavný spisovatel scifi Ondřej Neff.

Pro ochranu přírody a krajiny by zakrytí silnic mělo zásadní význam pro zpětné propojení přírodních fenoménů, které dálnice přetíná a izoluje. Tzv. ekomosty by v místech zářezů umožňovaly migraci živočichů. Tohle řeší tzv. ÚSES (Územní systém ekologické stability), který v územním plánování umožňuje vytvářet biocentra propojovaná biokoridory,tedy jakousi síť.
Efekt je podobný jakoby celé území bylo pokryto příslušným ekosystémem, u nás tedy lesem (pralesem). To je řečeno velmi zjednodušeně, zde není místo pro zevrubnější výklad.

RNDr. Jaroslav Zvoníček, ekolog

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy