Trh s realitami - světlé zítřky, či brzký pád do hlubin? (část III.)

25. 04. 2008 | 14:28
Přečteno 10064 krát
Uvádím poslední tři z jedenácti důvodů, které podle mne varují před nafouknutou bublinou trhu s realitami (první čtyři jsem napsal ZDE, další čtyři pak TADY). Dnes se zamyslím nad podvody, faktem, že silná poválečná generace odchází do důchodů a tím, že je na trhu nadbytek prázdných bytů a domů.




9. Podvody

Říká se, že někdo „čumí jako tele na vrata“. Obyvatelé této země takto čuměli už několikrát a pokaždé byli tak zaskočeni a šokování a následně rozhořčeni a naštvaní, že se nad jejich naivitou a nezkušeností dá pouze krčit rameny. Když jsem si jednou před lety koupil Reflex, v kterém byla reportáž o tom, jak se do věznic pašují drogy, přičemž ty drogy pašovali samotní vězeňští dozorci, shodou okolností u mě seděl starší Američan, který se ptal, o čem ten článek je. Zajímal se o to, protože viděl v článku pár obrázků věznice a on sám se věnoval socializačním programům v amerických věznicích. Když jsem mu řekl, že to je o drogách ve vězení, řekl mi, že u nich je to starý problém již od šedesátých let, a že tenkrát byli všichni strašně překvapení, že drogy do věznic pašují hlavně dozorci. Že to prostě není nic nového… Nic nového pro něj nebo Američany, ale pro Čechy to před pár lety nové teda bylo…

Tam kde je velká míra spekulantů, tam jsou také podvody. To, že je zatím nikdo neodhalil a nedokázal a žádný reportér o nich zatím nenapsal šokující reportáž, neznamená, že k těmto podvodům nedochází. K úvěrovým podvodům dochází přitom právě při fázi, kdy je velká poptávka po bytech, nebo jinak - kdy se bublina nafukuje, tj. ve chvíli, kdy všichni – kupci, banky, odhadci a především spekulanti – počítají pouze s tím, že ceny jsou ještě nízké a ještě pořádně povyrostou, všichni zainteresovaní si totiž myslí, že jim nic špatného nemůže stát.

Úvěrový podvod je třeba jen to, když v žádosti o hypotéku někdo uvede nepravdivé údaje. „Nezávislí“ hypoteční poradci v tomto nekalém jednání často své „klienty“ ještě podporují… Řeknou, tohle napíšeme takto, tamto takto, nebojte se, to jsou maličkosti, to nějak sepíšeme, já tam v bance mám dobrý vztahy, všechno bude v pořádku… Až tento „poradce“ jednou skončí v podmínce nebo ve vězení, první co budou banky dělat je to, že budou kontrolovat smlouvy, které tento vychytralec uzavíral… Co se děje, pokud banka někoho podezřívá z úvěrového podvodu, to si zjistěte sami.


10. Silná poválečná generace odchází do důchodů

Silná poválečná generace – rodiče dnešních produktivních Husákových dětí, pomalu ale jistě odchází do důchodu. Když někdo odejde do důchodu, první co zakusí je to, že se mu výrazně snížili příjmy. Uvědomme si, že naši rodičové žádné penzijní nebo kapitálové životní pojištění po velkou část produktivního věku neměli. Co jim komunista nasliboval, to jim kapitalista prostě nemůže dát. Pokud byli ve svém produktivním věku dostatečně chytří, mají alespoň nějaký nemovitý majetek. Pokud ne, mají prostě smůlu… Často ale mají domy, byty nebo alespoň chalupy, které jsou větší, než potřebují. Často žijí sami, protože jsou ovdovělí. Pokud nemají volné peníze v polštáři nebo v bance, první co je v takové situaci napadne, je to, že svůj byt nebo dům prodají a za tyto peníze si koupí byt menší a zbytek peněz použijí jako finanční rezervu, kterou budou používat na vyrovnání výpadku příjmu.

Nejenže se díky nim na trhu objeví další nemovitosti na prodej, ale jejich snížená spotřeba (budou utrácet méně peněz) bude negativně ovlivňovat celou ekonomiku země. Podle ČSÚ je počet obyvatel ve věku 55-69 let přibližně 1,8 miliónu.


11. Nadbytek prázdných bytů a domů na trhu

Podívejte se dnes na nabídky bytů v nových bytových domech, které mají být postaveny na začátku nebo během roku 2009. V lokalitě Praha-Bohdalec jeden takový bytový komplex má stát a podle toho, co lze najít na internetových stránkách, žádný byt zatím prodán nebyl. Před čtyřmi nebo pěti lety to bylo něco nemyslitelného, v té době byly všechny byty prodané dřív, než se vůbec koplo do země. Je dobré si také uvědomit, že výstavba nových bytů a domů byla nejprve akcelerována iracionálním očekáváním útoku Evropanů na české nemovitosti, který měl nastat po připojení ČR k EU a naposledy v roce 2006 předem avizovaným zvýšením DPH. Je totiž klidně možné, že je bytů opravdu dost…

Vezměte si auto a projeďte se večer po nových i starých sídlištích. Udělejte si obrázek podle rozsvícených oken, kolik asi v tom domě skutečně bydlí lidí, a kolik těch bytů je prázdných, Ty prázdné si koupil spekulant před 3-4 lety, a to ještě dřív než tam přijel první bagr. Zjistíte, že buď část nájemníků má tak vysokou hyposplátku, že radši večer šetří elektřinou, nebo v těch bytech prostě nikdo nebydlí.

Dnes je na trhu situace jiná, než tomu bylo před pěti lety… Kombinace vysoké ceny a snížené poptávky potom způsobuje, že některé byty v nových bytových domech v Praze nejsou stále prodané. Dnes i po zkušenostech s překotnou výstavbou a nekvalitní stavební práci, se navíc mění nákupní chování lidí, kteří jsou už opatrnější a byt si chtějí nejprve prohlédnout. Už se nespokojí jenom s 3D modelem v počítači, protože už slyšeli, že hodně lidí má hypotéku, za ni si pořídili úplně nový a moderní byt, ale v tom bytě mají hned po první zimě popraskané zdi, prohnuté stropy nebo plísně…

Závěrem…

Situace v USA je kvantitativně i kvalitativně jiná, ale existuje řada podobností mezi bublinou v USA, která právě praská a situací na trhu v ČR. U nás prozatím ekonomika šlape. U nás prozatím máme relativně nízké úroky. U nás prozatím stále jakžtakž rostou mzdy. U nás stále klesá nezaměstnanost. U nás zatím nikdo nezkoumá, zda je účetnictví českých bank, poskytující hypotéky v naprostém pořádku.

Srozumitelným předpokladem pro koupi bytu s pomocí hypotéky musí být tyto: stabilní a výrazný růst mezd, dlouhodobě stabilní a silný výkon ekonomiky a dlouhodobě velmi nízké úrokové sazby, vysoké nájmy a relativně levné nemovitosti, takže se vyplatí platit hypotéku místo nájmu.

V USA, jak víme, ekonomika zpomaluje… Odhady růstu amerického HDP pro tento rok jsou těsně nad nulou… Americká úvěrová krize rozhodně neskončila a ekonomika USA je v recesi. U nás je to prozatím alespoň v tomto ohledu v pořádku. Každý ale snad už ví, co je to ekonomický cyklus, a každý si snad ještě pamatuje doby, kdy byly úroky hypoték přes 15 % a ještě musel žadatel prokázat jiný majetek a ručit za úvěr až trojnásobnou hodnotou jiného majetku.

Myslíte si, že se tato doba již nikdy nemůže vrátit? Historicky nejnižší úroková sazba s fixací na jeden rok byla 2,97 % v srpnu roku 2005. V únoru 2008 úrok se stejnou fixací vyskočil na 5,52 %, to je nárůst o 185 %. Pokud se jednou vrátí doba, kdy se ekonomice nebude dařit tak jako poslední léta a úrok vyskočí na 15 %, pak hyposplátka, která dnes činí 6 890,- Kč (při fixaci na 5 let a době splácení 20 let), bude rovných 13 168,-Kč a váš byt nebo dům na své ceně bude navíc ztrácet!

Už dnes začíná být levnější si byt „půjčit“ než jej koupit. Situace se pro majitele bude dále zhoršovat s tím, jak bude postupovat deregulace nájemného (na úplnou deregulaci stále čeká 750 000 bytů). Tržní nájem už o mnoho procent neroste, ale stagnuje či dokonce klesá. Trh sám určil své ceny…. Byť je to pro mnohé stále nepochopitelné, tržní nájem může být nakonec opravdu nižší než je dnes.

A proto si opravdu velmi dobře rozmyslete, jestli se chcete při současných cenách zadlužit na 20 či více let svého života a tím se odsoudit k nutnosti chodit neustále do práce jako otrok, i když byste radši chtěli za ušetřené peníze půl roku cestovat po jižní Americe.

Daniel Rabas
Autor je konzultantem v oblasti CRM (řízení vztahu se zákazníky): Má zkušenosti s obchodováním akciemi v USA, sleduje realitní trh v Česku i poslední finanční krizi v USA. Nemá ekonomické vzdělání.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

vlk napsal(a):

PAne Rabasi

zkusím to i na 3 dílu
9-podvody
tohle je záležitost bank, jejích vnitřních procesů. A pokud si je neohlídá? Doplatí na to jen a jen ona. A samozřejmě i onen klient, kterému "šikovný" poradce ohnul čílsa nebo nějakou jinou skutečnost.
Banky této situaci navíc samé dokonale nahrávají. A to nesmyslným premiovým systémem pro hypotékáře. Kdy mají malá základní fix a zbytek platu je závislý na množství udělaných úvěrů. A to senebavíme o zprostředkovatelích,a le kmenových zaměstnancích bank.!

Ale nezlobte se, pro mne tohle není důvod nekoupit nemovitosta jít do nájmu.

10-silná poválečná generace jde do důchodu
vy píšete o svých odhadech a pocitech, já píši o vlastní zkušensoti a zkušenosti mých vrstevníků.
Amohu vás ujistit, že drtivá většina se vzdá svého bydlení, získaného někdy v 70 letech pouze a jedině v těcht případech:

-uvolňuji byt dětem
- musím jít do menšího, protože to finančně neutáhnu
-odcházím do domova důchodců

Teprve až začneme umírat, což bude statisticky někdy za 12-15 let, tak teprve potom zde budou natrhu naše volné byty. dříve nikoliv.

Opět sotva důvod jít do nájmu. Zejména,když hrozí deregulace.Ve svém totiž,pokud je už zaplacený, můžete žít nějaký čas za minimáních nákladů z podstaty. Tím, že svoji vlastní nemovitost vybydlujete. V nájmu to nejde. Ten bude jen a jen dražší.
11 Nadybtek bytů

jistě to k nám dorazí. Je to jen otázka trhu. Důsledek toho, že jich byl zoufalý nedostatek. Je to tak se vším, co je nějakou dobu nedostatkové. Podívejte se jak letí nahoru ceny orné půdy. ještě před rokem nad ní každý ohrnoval nos. .. Proč? Protože je nedostatek zemědělských komodit.
Opět - normálka. A týká se každého druhu investice. Je to ve vlnách.

Takže - opět žádný důvod pro to nejít do vlastního.
O úrocích už jsme psal posledně. Kdo byl ve 2005 natolik hloupý , že fixoval na rok, jeho problém. Ale dúroková křivka je pořád plochá. Dá se to dohonit. Takže normálně myslícímu člověku skutečn žádných 15% p.a. nehrozí.

K závěru. Na můj vkus velmi pesimistický. Regulovaných bytů je myslím méně - mám v hlavě 350 tisíc. Odkud čerpáte údaj?

A předpoklad pro hypotéku? Stabilní hospodářský růst? Růst platů? Velmi dlouhý hospodářský růst? Levné nemovitosti? To nemůžete myslet vážně! Hypotéka je individuální rozhodnutí. A mohou být splněna všechna vaše kritéria a přesto to nemusí fungovat. Stačí rozvod, nemoc, ztráta dobrého zaměstnání. Prostě individuální příhoda. A je hotovo. Zrovna tak budou i za totální recese dávány dobré hypotéíky. na lidi, co i ve zlých časech budou umět si zajistit dobrý a stabilní příjem. Naopak v recesi budou ceny nemovitostí padat a bude platit ono známé - kupuj, když oistatní krvácejí.
A na závěr otázku - když budete v nájmu, nebudete muset chodit do práce jako otrok, abyste zaplatil příští měsíc nájem?
Hodil jste sem skutečně zajímavé téma. S velmi neotřelým pohledem. Obyčejně bývám za pesimistu já. ale tentokrát doufám, že nemáte pravdu.
Těším se na dlaší Vaše články.
25. 04. 2008 | 14:57

SuP napsal(a):

Pamatuješ Vlku, jak ses do mě loni navážel, když jsem tohle (ne na 3 pokračování) tvrdil v jedné besedě o regulovaném nájemném?
Moje závěry byly - bytů je dost, špatně se s nimi hospodaří a regulace podporuje spekulace a černé pronájmy.
Dále jsem tvrdil, že hypotéky jsou vějička bank a vlády, která nechce nic řešit na lidi v nouzi, zejména mladé, které nechá zabřednout do dluhů?
Bylo toho víc, ale všichni jste mě sprdli, stejně jako Ty tady sprdáváš autora, o němž nic nevíš. Tedy přesněji řečeno ne tak docela sprdáváš, ale zásadně nesouhlsíš ani s jedním argumentem. Chápu Tvou sebejistotu, ale neobdivuju. A své chyby si budeš muset v důchodu řešit sám, což je spravedlivé. Stejně by mě zajímalo, kde jsi ke svým názorům přišel. Vždyť jsme oba vyrůstali za bolševika a tenkrát přece jsme se uměli poprat s tím, že nemůžeme mít cokoliv ve chvíli, kdy to chceme, ale až to půjde. A někdy jsme se SAKRA načekali.
Zdravím.
25. 04. 2008 | 17:17

actor_publicus napsal(a):

Nesouhlasil bych doslova s tím, že silná poválečná generace co šla do důchodu uvolní byty. Naopak tato silná generace si drží byty (domky) převážně získané za totáče a nemá je proč opouštět. Chtělo by to statistiku kolik bytů z těch proklamovaných 750 000 regulovaných drží tato generace. Až podle tohoto čísla se dá usuzovat jak to zahýbe s trhem. Nedělejme si iluze, že budou okamžitě a spontáně tyto byty opouštět a chodit do menších či domovů důchodců. Možná tak v Praze, ale rozdíly v nájmu bytu 1+kk a 3+1 v menších městech nejsou tak veliké (zatím).
Jinak tyto regulované byty pomalu města prodávají za cca 350k - 450k a věřte, že není takový problém pro tuto generaci byt odkoupit případně ho odkoupí jejich děti.

Jinak děkuji autorovi za postřehy. Rozhodně když bych se měl dnes rozhodovat o hypotéce vzal bych spoustu podnětů na vědomí.

Ale zatím budu spokojeně trávit život v nájmu cca 2300,- Kč měsíčně, po deregulaci proklamuje město 4100,- Kč. Upozorňuji, že se jedná o holé nájmy bez služeb.

Jinak otázka zadlužování (hypoték, úvěrů) má ještě jeden parametr. Toho jsem si všiml u úvěru svého bratra. Ten si vzal úvěr 500 000,- na byt 3+1 někdy v roce 2000. Splácel tehdy 5000,- Kč a já se mu divil, že do toho šel, protože to byla dost velká část jeho platu. Dnes? Dnes je vysmátý. Prostě štěstí přeje nejen připraveným, ale i odvážným.
25. 04. 2008 | 17:45

vlk napsal(a):

SuPE

musel bys najít svůj příspěvek a amoje repliky, abychom věděli o čem se vlastně bavíme.A nejspíš se budeme bavit o něčem z gruntu jiném.
a bytů nebylo dost. Od převratu v podstatě do roku 2000 se téměř nestavělo. dá se to dokázat na číslech.
Místo nějaké roční produkce 30-40 tisíc bytů byl zlomek.
Mezitím vyrostla další generace. Která chtěla bydlet.
Do togho přišlo hospodářské oživení.
A tvrzení , že hypotéky jsou vějička bank a vlády, no zkus to u své oblíbené partaje, jak s tímhle tvrzením uspěješ. Myslím, že dopadneš jako Berwid -Buquoy.
Málo kdo má jiné řešení než hypotéku nebo úvěr ze stavebka, pokud chce pořídit bydlení.A více méně je to tak v civilizovaných zemích všude. Byt za roční platjako za bolševika, když už vzpomínáš ty časy, prostě už nikdy nebude.
Já autora nesprdávám, podávám jen svůj pohled na věc. Který je, věř tomu hodně podložený.
A že si budu muset své chyby v důchodu řešit sám? Inu určitě. Ale ne s bydlením. S tím tedy určitě ne. A zrovna tak potomek, ten také ne. A dokonce ani jeho tchán ne. A teď právě řešíme, cos tchyní a tchánem, tedy mými. Ale budou jiné věci -jako životospráva. Tak ty mne dohoní co by dup. To máš pravdu. Ale každý v důchodu zaplatí za to co zanedbal nebo čím lehkomyslně mrhal.

A větě, že nevíš, jak jsem ke svým názorům přišel, vůbec nerozumím. .. To vysvětli, abych pochopil, co mi sděluješ. Pak ti odpovím i na to. Jestli myslíš to, že jsem lehce doleva a že vyzvávám jako hodnotu sociální smír a solidaritu a určitou nutnou míru přerozdělování, tak tohle mohu objasnit hned. Jsme totiž toho názoru, že růst nerovnosti vede k růstu společenského napětí a kriminality. To je podhoubím pro různé krysaře. A to už jsem zažil. Znovu nechci. Měřítkem demokracie totiž není míra uspokojení individuálního sobectví těch co právě mají, ale míra aplikace skutečných lidských práv. A tahle práva mají i ti, co nic nemají.
25. 04. 2008 | 18:52

vlk napsal(a):

actor publicus
vy bydlíte v nájmu? Proč přemýšlíte o chatce nebo o byu , který budete pronajímat? Když bydlíte v nájmu?
Máte oravdu. Svět má rád připravené a odvážné. Váš bratr to ví. A nejen to.
25. 04. 2008 | 18:56

oldold napsal(a):

Celá "sranda" kolem vlastnického bydlení, zvl. pak "spekulanti" bude taky v odpisech a daních. Model : 900tis hypo, urok 5%/20let, narust ceny 4%(inflace+byt). Linearni odpis + urok - 3.rok pod úrovní splátky - nelze prodat bez dodanění - lineární odpis neberu. Zrychlený odpis + urok - 10.rok pod splátkou, zároveň je účetní hodnota bytu již 2 roky pod celkovou sumou splátek - vlastně splaceno - proč platit něco, co už nemá ani účetní hodnotu???. Celková jistina jde přes úč. hodnotu cca 11.rok.
Tržní cena bytu zatím úspěšně roste (s inflací ) stejně jako zanedbanost ( tj. odpisy x inflace ) stav v 20.roce - byt je můj - úč.hodnota 110tis, zanedbaná údržba 1,2mil., tržní cena 1,9mil, banka má svých 500tis. A rychle najít v0la co chátrající byt ode mne za tu cenu koupí. Samozřejmě budu mít odhad na 1,9mil. a on začne z vyšší vstupní ceny odepisovat znovu. Kvůli splácení nebude udržovat - perpetum mobile chátrání - takto to mj. funguje u regulací - banka je spokojená, já hledám stejný byt jako jsem měl, ale krásný nový. Neúdržbu - zisk cca 30tis ročně zaplatím na daň z nemovitosti, životní pojištění, delší dojíždění do práce. Takže tzv. vlastnické bydlení je při současném stavu a troše počítání klasickým přeléváním peněz - namísto do reálné péče o nemovitost platím imaginární služby - úrok, pojistky, daně z nemovitosti ( příspěvky na regulované ), spotřební daně z PHM.
25. 04. 2008 | 19:20

actor_publicus napsal(a):

to vlk

Protože nemám 2 - 3 miliony na byt. A nechci jít do hypotéky. Nemám rád zadlužování. Jako mladý jsem neměl dost peněz a už to nemíním opakovat. Zvykl jsem si na určitou životní úroveň a hypotékou bych jí snížil a to se mi nechce.
Pronajmutý byt v Praze mohu vždy využít pro své děti, kde předpokládám studium aspoň jednoho z nich na vysoké škole (no snad :-) ). U stavby chaty jde o protočení peněz.
Nechci je nechat zbytečně ležet ladem a dívat se jak se snižuje jejich hodnota.
25. 04. 2008 | 20:15

actor_publicus napsal(a):

to vlk

Jo a ještě vlastní byt v nájmu nemohu koupit, protože mám to "štěstí" a město zrovna ten můj nechce prodat. Samo, že kdyby se rozhodlo ho prodat tak neváhám ani minutu.
25. 04. 2008 | 20:19

SuP napsal(a):

Vlku -
nechci abys mi odpovídal na to, kdes přišel ke svým názorům. Já si na to raději zkusím přijít sám, neboj se. Stačí mi, když se setkáváme na těchhle stránkách a on se ten obrázek postupně tvoří. Asi bys nevěřil, ale docela mě dostal Tvůj příspěvek, jak Tvůj děda prohrál v kartách statek. Kdoví, jestli TO nebyl základ Tvé politické orientace.
Tvoje levičáctví mi nevadí, už jsem Ti to tu psal vícekrát. Nevadí mi, dokud nejsi militantní, stejně jako např pan Saliven. Bohužel těch militantních je mezi Tvými soukmenovci na těchto stránkách skoro většina. Já Vaše názory beru jako studium, co si představuje protistrana - jakýsi průzkum bojem. Nicméně si myslím, že neděláš dobře v případech kdy hledáš chybu u všech ostatních, jen proto, že není po Tvém.
25. 04. 2008 | 20:39

queribus napsal(a):

Konečně jeden realistický pohled na záležitosti spojené s bydlením
Až na jedno "i"(snížili příjmy v 10) bych mohl vyjádřit plný souhlas s obsahem. 40 let socialistické péče o bytový fond a nesmyslná láce tehdejšího nájemného převrátila hodnotové vztahy v oblasti bydlení natolik, že jen pozvolna lidem (hlavně těm, co nebydlí ve svém) dochází, jak je (a přirozeně musí být) slušné bydlení nákladné. Deformace způsobená regulací nájemného v jeho české podobě způsobila už tolik škod,
že ještě nyní značná část naší populace neví, co je "přiměřené" a "normální". Mj. také proto se neúměrně mnoho nížepříjmových pouští do dobrodružství hypoték s úvazkem na 20 či více let. O to větší bude rozčarování, až se cena benzínu vyšplhá ke 40 Kč (dost možná ještě letos), klesne tempo růstu HDP (6% je déledobě neudržitelných), začne se platit školné na VŠ a konečně se odbourá regulace nájemného. Na druhé straně se projeví, jak neefektivně je stávající bytový fond využíván a jak nesmyslné jsou řeči o údajném "nedostatku bytů" spojené s populistickými frázemí levičáckých žvanilů.
25. 04. 2008 | 20:59

Milan Beranek napsal(a):

Vážený pane Rabasi,
Vaše analýza se úbíra správným směrem tj. banka = develop = domělý vlastník = banka = přebytek zboží = pád cen.
Váš odhad ekonomického cyklusu
je správný. Dle mého názoru na lámaní chleba dojde nejpozději
v ČR. na přelomu roku 2011/12.
Přeji Vám mnoho osobních úspěchů.
Milan Beranek
25. 04. 2008 | 21:11

Honza999 napsal(a):

SuP:

Je úsměvné vytýkat protistraně "militantnost" - a přitom zde provozovat PRŮZKUM BOJEM...

Bolševičtí propagandisté proti Vám byli břídilové.
26. 04. 2008 | 01:37

SuP napsal(a):

Honza999 -
...Víc nedokážete?
26. 04. 2008 | 09:20

vlk napsal(a):

actor publicus

dobrá, tak teď vím, co potřebuji vědět.
Resistence vůči riziku téměř na nule.Či li - konzervativní investor.

Z čeho můžete alternativně volit.
bankovní produkty -termíňáky
max. výnos dneska 2,975 čistého

konzervativní papíry - nejlépe HZL , staré ,osvobozené od daně už neseženete,nejspíš
Nové, když je dobře trefíte budou mít čistý výnos kolem 3,5%

Stavebko
nevím, jestli máte stavebko. Úplněnejlepší by bylo pokud byste měl ještě živé ty původní "staré" smlouvy. Před změnou někdy v r. 2002. Tam bych jednal se stavební spořkou o navýšení cílové částky a dal to tam. Dalo dosáhnout určitě 4% p.a. čistého a jedné spořitelny snad i 5% p.a. Pokud si pamatuji. Nové smlouvy vycházejí podstatně méně výhodně. Zejména, pokud by šly úroky nahoru.
FOndy. Tam už jste zabrat dostal, ale nyní jdou na trh fondy zajištěné. Vždycky je tam sice háček, ale pořád platí, že byste měl dostat svůj kapitál zpět.
Výnos? Těžko odhadnout.Je to o štěstí.

A proti tomu stojí fakt, že máte děti,a ty půjdou studovat a bytby se jim mohl velmi hodit...
A proti tomu stjí strah, že mezitím to nepronajmete nebo, že výnos bude malý....
Osobně říkám, že pokud bych si myslel, že děti studovat půjdou , bych asi šel po ptom bytě.

ale máte jasno, co takový byt v Parze na slušné adrese koštuje? Dneska minimálně 40 za qm.....

A píšete, že 2-3 mio nemáte..

O té chatě už jsem psal. Jste li si jistý polohou a zájmem o konkrétní místo, pak se do toho pusťte. Ale rychle. Dokudje konjunktura a lidem rostou platy.
26. 04. 2008 | 09:52

vlk napsal(a):

SuPe

byl to pradědeček. Otec mojí babičky. A věř, že tam moje lehce levá orientace nevznikla. Hazardu jsem se nikdy nedotknul. Sám od sebe.
Levičáctví?? No já prostě věřím, žeindividuální sobectví není žádný program, že nemůže vést k ničemu dobrému. Ostatně , sami o sobě říkáme, že jsme křesťanská civilizace. A v bibli je lakota a sobectví označováno za hřích.
Pokud jdeo militantnost. Jsi jeden z mála z vaší strany politického spektra, s kterým nemám sebemenší problém. Protože chápu, že někomu je prostě program pravice bližší, protože kryje lépe jeho okamžité zájmy. A hlavně, myslím, že nejsi dogmatik a že ti v podstatě vadí stejné věci jako mně. Jenže nějak si nemohu vybavit momentálně dalšího zprava s kterým je to stejně v pohodě, vlastěn bigjirka. A tím je konec.
A když se podávášna nicky jako neo, ten alespoň argumentuje, alespoň na začátku, ale kde máš RA a podobné týpky? Srovnáváš Salivena.Musím se jej zastat. Jedna argumentuje vždycky a jednak on se nijak netají, že je členem soc dem. Je li tedy kmenový soc dem, je naprosto přirozené,že hájí jejich program.

Nevím o nikom, z druhé strany, kdo tu veřejně přiznal, že je členem ODS,byť minimálně u třech simyslím, že to tak je.

A nemusí ti být po chuti orientace pánů saliven, Tupelo, m+m, Martin abych jmenoval alespoň vzorem těch, které já držím jako soc dem , ale měl bys mít vážnost k jejich faktografii, kterou tu denně předkládají a k jejich shcopnosti formulovat a diskutovat. Je skvělá. Kdo stojí z druhé strany alespoň přibližně na stejné úrovni?Neo? Jar por? Marty?
všem je těch zleva jsem s chopen vyjmenovat ještě deset dalších.

A to nemluvím o těch, kteří jsou stejně dobří jako ti, co jsem jmenoval ze soc dem směru, ale jsou pro mne ještě kousek nalevo -míním pány Leváka, Věžáka, IQ.
Zkus si někdy přečist to, co píší bez ideologických brýlí! A zjistíš, kolik , že toho znají.

A pokudjde o mne samotného - jsem trošku doleva. Leč to nic neznamená.Mně zásadně vadí totální politický marasmus,v kterém se nacházíme. A proto mnenesmírně popouzí hloupé prvoplánové agitky ukazujíc na toho druhého. Jaké tu bezostyšně předvádí senátor Sobotka, Zahradil, Tlustý. Nebo chceš li Rath. Toho osbně nečtu.Nevidím k tomu důvod. Ale hlubokým zklamáním je pro men skutečně šéf senátu. Je to tuším, v hierarchii druhý nejvyšší ústavní činitel státu. Jeho dogmatická argumentace je schopná, s nadsázkou, vyhnat lidi na barikády.
KLaus není můj typ,ale když srovnám jej a ty ostatní, pak chtě nechtě musím konstatovat, že je to dravec v hejnu strak.
26. 04. 2008 | 10:13

Anonym napsal(a):

To vlk:
Opravdu dojemné, jak se snažíte regulovanému parazitovi zhodnotit jeho nakradené úspory.....
26. 04. 2008 | 10:17

vlk napsal(a):

Anonyme

s každým zacházím, jak si zaslouží. Někdo, slušně žádal o radu. Nevidím důvod nevyhovět.

Někdo sprostě uráží někoho, koho nezná. Proč bych munedpověděl, aby se šel spláchnout do nejbližšího klozetu a zabochu za sebou poklop. aby tady nesmrděl. A je mi úplně jedno ,jestli mne pan Stejskal vymaže nebo ne.

Vystrče tu svou zlostnou tlamku ještě jednou a majznu vás znova.
26. 04. 2008 | 10:48

Lion napsal(a):

Proč se tak durdíte ? Nesnášíte, když se věci nazývají pravým jménem ? :-)))
26. 04. 2008 | 10:55

vlk napsal(a):

Lione
to je na mne? Pokud ano, vadí mi forma i hloupost toho anonyma.

Forma v tom, že actor publicus patří,pokud jste to nestačil zaznamenat, mezi mimořádně vzdělané a příjemné lidi tady na blozích. Dále proto, že vyčítat mu, že má byt s regulovaným nájmem,je nonsens. On si ani regulované nájemné neukradl, ani nebrání jeho zrušení. Anonym třeba parazituje na něčem jiném, co není zatržní náklad nebo co má nějakou jinou veřejnou pdoporu. Navíc actor konstatuje, že pokud by si mohl vsůj byt koupit, učiní tak bez otálení.
A má se snad dnes ystěhovat pod most z bytu, který získal tak před dvaceti roky, soudě dle věku a toho, že jde o obecní byt?

Proč by ho někdo ěl nazývat parazitem a tvrdit o něm , že krade?

A anonym mne přímo oslovil. Takže je na mé volbě , jakým způsobem s ním budu hovořit. A mně s emůj způsob zdá jednak přiměřený a jednak vhodný. NA hrubý pytel hrubá záplata. Pan Stejskal mne určitě napomene a třebai vymaže. Leč soudím, že s každým je nejlépe hovořit jazykem, který je mu vlastní. Nejsnáze porozumí.
Pokud bude publicus stejně noblesní jako vy, budu si dávat velmi pozor na to,abych se o něj nějak neotřel. Vám se ještě jednou omlouvám. Tam jsem tasil sice lehce, ale první a zbytečně.
26. 04. 2008 | 11:05

Lion napsal(a):

Dostáváme se z oblasti věcné do oblasti ideologické, což bych vzhledem k úrovni blogu nerad. A navíc se zcela odkláníme od obsahu článku. Takže až pan Rabas napíše zvláštní článek na téma Regulované nájemné v ČR, jeho ekonomické a morální aspekty, rád se s Vámi utkám. A omlouvat se mi nemusíte, nepociťuji Vaše občasná drobná popíchnutí jako nestravitelná ...
26. 04. 2008 | 11:20

vlk napsal(a):

Lione

proč by pan Rabas měl ten článek psát? Ten píše už sám život. Regulace padnou. To je jisté.

A mohu vás uklidnit, určitě se ještě do sebe dostaneme. Koukám, že ideologicky jsme na různých stranách od středu.

Což není nic proti ničemu. Přátelsky kynu tlapou.
26. 04. 2008 | 11:36

actor_publicus napsal(a):

Tak vzhledem k tomu, že jsem byl nazván parazitem anonymem považuji za důležité objasnit své postoje.

Takže:

Jsem pro okamžitou deregulaci nájemného.
Za to, že mám regulovaný byt a dodnes nebyla vládní garnitura schopna provést úplnou deregulaci opravdu, ale opravdu nemohu.
Naopak byl jsem velmi potěšen, že se město rozhodlo byty prodat. Bohužel jsem měl to "štěstí" jak jsem již psal a můj byt společně s ještě pár byty byl z prodeje vyřazen (město si chce držet určitou zálohu).
Pokud bych byl andělem opustil bych byt a koupil si s využitím hypotéky vlastní. Andělem však nejsem. Parazitem? Nevím necítím se tak, přesto Vám anonyme neberu Váš názor.
Myslím, že pro moji vnitřní andělskost postačí mé každoroční příspěvky dětskému domovu.
26. 04. 2008 | 19:59

actor_publicus napsal(a):

To vlk:

Děkuji za analýzu.

P.s. Nepovažuji se za mimořádně vzdělaného. Zrovna onehdá jsem dostal facáka za svoji přihlouplou reakci od pana Klána na jeho jahodovém poli. :-) Občas taková facka dokáže vrátit člověka z oblak zpátky na zem.
26. 04. 2008 | 20:13

anonym napsal(a):

Tak jo, dostali jste mne, omlouvám se. Trochu jsem přestřelil pod vlivem řešení sporu s jedním mým skutečným parazitem. Uznávám, že strkat všechny do jednoho pytle by byla hloupost ...
26. 04. 2008 | 20:37

vlk napsal(a):

anonyme,

vítej mezi normální lidi.Omluva se tu moc často nevidí a vyžaduje frajera.
26. 04. 2008 | 20:52

vlk napsal(a):

actor publicus

no k panu Klánovi jste přistoupil svérázně, leč, řekněme - možně. Vzal jste první asociaci, která vás napadla.

Zřejmě jste byl na blogu pana Klána prvně. Víte, tam se skutečně neválčí, tam si tu trávu jeho blogu dáme všichni. A rádi. A popisujem svoje pocity, ne to proč tam hodíme. tedy abychom si šlohli...
A vy jste to vzal natvrdo. prootže je tam toho vždycky v míře větší než malé, musel pan Klán nějak zastavit Komorouse a jeho ostré hochy. proto ta lineární algebra.

Jinak vaše argumenatce, orřená o zřejmě dvícnež dobrou latinu je náramná. Už jsme měl tu čest.
26. 04. 2008 | 20:57

waldemar napsal(a):

Rád bych ještě připsal poznámku na téma generace odcházející do důchodu.Kromě toho, že se jim s odchodem do důchodu sníží příjmy, dojde ještě k několika dalším jevům, které pak akcelerují příval volných nemovitostí na trh:
deregulace nájemného - dnes si stále i chudá vdova může dovolit obří byt, pokud je ovšem za regulované nájemné. Deregulace ovšem další užívání takového bytu promění v luxus.
rostoucí ceny energií - Jenom na globální oteplování se spoléhat nedá. Ceny energií rostou a ještě růst budou rychleji než platy ( a určitě rychleji než důchody ) Možná si někteří důchodci budou moci dovolit platit u velkého bytu nebo domu nájem, ale brzy začnou mít problém s tím, jak ho vytopit.
Technický stav nemovitostí - to co jsou realitky schopny nazvat exkluzivní nemovitostí, jsou dost často paneláky, které již dávno měly být srovnány se zemí. Jejich údržba bude stále dražší a stále beznadějnější. Plastová okna a nová barevná omítka z paneláku novostavbu neudělají. Důkladná rekonstrukce panelové nemovitosti není zadarmo a může být nad finanční možnosti takového důchodce.

Rád bych ještě mou osobní prognózu vývoje:
Jistá velmi malá část nemovitostí ( ta nejluxusnější) půjde s cenou pomalu ale vytrvale nahoru. Každý rok pár lidí zbohatne a chtějí bydlení, které tomu odpovídá. Takže vila v Bubenči sice stojí opravdu moc, ale dlouhodobě asi ztrátová nebude.
Kvalitní, případně zcela nové nemovitosti v dobrých lokalitách, budou svou cenu korigovat, ale nepůjde o žádný dramatický propad. Vždy bude dostačující zájem těch, kteří své první bydlení už mají skoro splaceno a ohlížejí se po něčem lepším.
Průser ovšem čeká nemovitosti typu 3+1 v paneláku v Libuši za 4 miliony, nebo 2+1 v paneláku v Karviné za 2 mega. Ceny těchto nemovitostí vytáhli nahoru kupci, kteří už dnes při nízkých úrocích mají problémy s hypotékou. Pár procentních bodů navrch a zažijeme brutální sešup bez brzdícího polštáře ( kdo z těch, kdo mají peníze nebo příjmy touží po bytu v paneláku, byť se slevou ???)
Kdo má nemovitost a rozum, by si měl nyní spočítat jaká je reálná hodnota jeho nemovitosti a za kolik jí může prodat. A pokud zjistí obří rozdíl, pak co nejrychleji prodat. Za pár let totiž bude marné někde u piva vyprávět, jak " jsem mohl v roce 2008 mé 3+1 v paneláku střelit za 4 miliony" když podobných 3+1 budou za babku plné realitní noviny. Bylo by to stejně pošetilé, jako vyprávět dnes o tom, jak jsem tohle 3+1 mohl v roce 2000 koupit za milion.

a asi jednou větou:
Ten kdo očekává další růst celého trhu je nenapravitelný optimista a hazardér
12. 05. 2008 | 10:11

T-rex napsal(a):

K tomu Bohdalci. V nabídce bylo celkem 196 bytů. Po 1+kk a 2+kk se jen zaprášilo!
19. 05. 2008 | 15:09

Swetlay napsal(a):

autor článku má částečně pravdu, spekulanti, kteří byty jenom prodávají budou mít o něco nižší zisk, ale skutečnost, že více lidí nedosáhne na hypotéku, nám vlastníkům bytů, jenom nahrává, mám mnohem více zájemců o nájem, protože splátka u hypoték vzrůstá, a na tři roky dopředu mám všechny byty najednou obsazeny :-). Jinak splátky hypoték se mě zvýšili cca o 10% navýšil jsem o to nové nájmy, a pořád je veliký zájem - stále jsem docela levný a hlavně bydlícím zvyšuji nájem jenom o inflaci......vážím si nájemníka který pravidelně platí, tak proč se ho zbavovat :-)))
19. 06. 2008 | 09:46

Daňový poplatník napsal(a):

Bylo by žůžo dobrodrůžo, kdyby tento trojblog, včetně diskuse byl dostupný ještě rok odevčil.
23. 09. 2009 | 10:00

pavel napsal(a):

hm, končí rok 2011 a myslím že s tou prvotní myšlenkou - trh bude padat - měl autor pravdu.
A mimochodem, je vidět že tehdy viděl hodně "dovnitř" systému hypotek apodobně. Což není tak jednoduché ani dnes. Zajímal by mě jeho názor na budoucí vývoj v současné situaci na konci roku 2011 - prosím autora o pokračování
26. 11. 2011 | 14:09

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy