Komplexní banalita zla

12. 10. 2013 | 13:46
Přečteno 21527 krát
Ve specializované společnosti lze jen těžko dohlédnout konce svých činů. A tak se často stává, nejenže levá ruka neví, co dělá pravá, ale že ani jedna z nich sama neví, co dělá - co buduje, k čemu přispívá.

Do kin se blíží film o Haně Arendtové a jejích zápiscích z jeruzalémského soudu s Eichmannem. V knize dochází k závěru, že zlo povětšinou nemá démonickou podobu nějakého maniaka, ale že - podobně jako Eichmann - vypadá jako úředník, byrokrat, šroubek v mašinerii, který jen plní rozkazy a doufá v povýšení. Někdo, kdo není ani moc chytrý, ani zajímavý. Zlo se projevuje banalitou - stačí jen tupě následovat dav a dobovou ideologii. A moc u toho nepřemýšlet a hlavně necítit.

Na tomto místě jsem před nějakou dobou psal o tom, jak se etika přestěhovala do institucí, což je myšlenka rakouského filozofa Ivana Illiche. Že totiž dnes již neneseme osobní zodpovědnost za staré či nemocné, protože od toho máme důchodové a zdravotní pojištění. Zodpovědnost je odosobněná, i když se na institucích pochopitelně všichni podílíme.

Jenže tato vlastnost vyhřeznutí etiky z osobna do institucí má i svou stinnou stranu, protože stejně nenápadně či automaticky dokáže místo dobra páchat i zlo. Ve specializované společnosti, kterou drží pohromadě a koordinují právě ony instituce, se jen těžko dělí vina, ač dělba práce je snadná. Proto vlastně, technicky vzato, byl souzen Eichmann nikoli jako člověk, za své osobní činy, ale jako představitel instituce, který se jí nepostavil. Eichmann se bránil tím, že nedělal nic nelegálního, následoval dobové učebnice, ideologii doby. V takovém systému se pak stávala perverzní věc: činitelé nacistického režimu včetně vojáků měli výčitky svědomí, že mají výčitky svědomí...

Klasické pojetí neviditelné ruky spočívá v tom, že transformuje soukromé neřesti v obecné blaho. To je ovšem jen jedna z možných variant. Arendtová vlastně popsala odvrácenou stranu neviditelné ruky trhu, která také umí vytvořit situaci, kdy transformuje osobní blaho v obecnou neřest. Sociální encykliky v tomto smyslu hovoří o hříšných strukturách - jsou-li instituce špatně nastaveny, může být systém plný těch nejlepších úmyslů a lidí, kteří si ani náznakem nejsou vědomi, že dělají něco špatného - a přesto je výsledem systému zlo.

Ve specializované společnosti lze jen těžko dohlédnout konce svých činů. A tak se často stává, nejenže levá ruka neví, co dělá pravá, ale že ani jedna z nich sama neví, co dělá - co buduje, k čemu přispívá. I my si musíme dávat pozor, abychom se tupým plněním zákonů, následováním učebnic a dobové ideologie nakonec nestali součástí systému, který namísto přispívání k stabilitě vytváří nestabilitu.

Banalita zla na osobní úrovni je tedy možná jen ve velice komplexní a specializované společnosti, kdy je zlo rozděleno na tak malé části a tak zautomatizováno, že pro člověka ponořeného do dané ideologie skoro není vidět. Tak třeba na propagaci konzumní společnosti se podílí umělci (kreativci, kteří dělají reklamy na věci, které nepotřebujeme), sociologové (kteří zkoumají, co se bude jak lépe prodávat) a třeba psychologové (kteří používají psychologické triky, jak toho nenápadně prodat co nejvíce). Každému z nich připadá, že dělá legitimní práci, ale výsledkem je něco, co se vlastně nikomu z nich nelíbí.

Adam Smith, který je spojován s termínem neviditelné ruky, která přetváří soukromé neřesti v obecné blaho, se možná právě proto tolik věnoval soucitu, tedy tématu, který měl onu chladnou, kalkulující a efektivní ruku jaksi vyvažovat. Na toto téma napsal celou knihu Teorie mravních citů, kde právě soucit považuje za hlavní lepidlo dobře fungující společnosti. A bez soucitu se může velice jednoduše stát, že budeme efektivně a nevědomě pracovat na systému, který se stal komplexní hříšnou strukturou plnou banality krutého zla.

Psáno pro HN

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Viola napsal(a):

Problematikou zla se zabývá i hra Vyvolení.
12. 10. 2013 | 14:08

Fany napsal(a):

Kruté zlo - co nechceš aby dělali jiní tobě nedělej ty jinému.
Nějak nevěřím této době, nevěřím těm "vzdělancům" co ovládají tuto společnost. Člověk je od přírody sobec a egocentrik a to samo o sobě je zlo.
A ten zbitek, je kulisa, divadlo, kašpara našeho života.
Řekněme rovnou dětem ve školce že se ocitly ve světě kde je každý chce okrást, použít, zotročit - pak budeme možná připraveni na tento život. Ne, mi jim říkáme, kdo nepůjčí hračku je zlej - a to je největší zlo.
Toliko o zle pane Sedláček
12. 10. 2013 | 14:10

Viola napsal(a):

"jsou-li instituce špatně nastaveny, může být systém plný těch nejlepších úmyslů a lidí, kteří si ani náznakem nejsou vědomi, že dělají něco špatného - a přesto je výsledem systému zlo. " výborná věta, zda si ji pan sedláček plně uvědomuje?
12. 10. 2013 | 14:25

olga napsal(a):

Nevědomost hříchu nečiní. Nebojím se, že bych činila zlo.
12. 10. 2013 | 14:30

Viola napsal(a):

paní Olgo, pokud se držíte desatera a navíc jste důchodkyně, která se ničím na systému nepodílí, tak opravdu můžete být vpohodě.
12. 10. 2013 | 14:32

zemedelec napsal(a):

Paní Viola.
Vypadá to,že si pan Sedláček myje hlavu.
Můžu použít i to,nevědomost hříchu nečiní,zjistím-li,že činím zlo,zle,tak se snažím to napravit.Takže pan Sedláček není schopen to napravit vlastními silami,tak se snaží o tom aspoň napsat.
12. 10. 2013 | 14:42

mhum napsal(a):

Máme-li někdy pocit, že nám život dává přes držku, může to být ve skutečnosti neviditelná ruka trhu. Máme-li pocit, že nám dává život přes držku tu z té, tu z oné strany, může to být onen případ, kdy jedna neviditelná ruka trhu neví, co dšlá druhá. Neslyšíme-li přitom nic, ani trávu růst, může to být tím, že jedna neviditelná ruka trhu netleská.

Pokud jde o nevědomé přispívání ke zlu z pozice šroubku-kolečka ve stroji s omezenou orientací a povědomím o pozici v celku a o smyslu toho celku, bylo by lze se přidržet střízlivých rčení typu "kdo nic nedělá, nic nezkazí", když tápe, a asi by to fungovalo.
Ale zdá se spíš, že nejlepším lékem není ani tak vynucování si nebo nabádání k soucitu, protože šroubek vědomý si prostředí plného manipulace si je vědom i toho, že soucit je hybná síla a energie, která může být zneužívána dle potřeby třetí osobou úplně jiným směrem než se zdá (např. směrem cesty dlážděné do pekel dobrými úmysly).
Důlěžitější a účinnější je spíš dosažení onoho vědomí šroubku a informovanosti o jeho vlastní pozici ve stroji, který někde začíná a někde končí a má takový a makový účel. Protože na základě takové zorientovanosti se pak onen soucit ani mnohdy nemusí vynucovat.
Funguje to stejně, jako některé motivační techniky v pracovním (např. korporátním) prostředí, které vychází z přesvědčení, že zaměstnanec (kolečko ve stroji) bude schopen svou práci vykonávat nejen lépe a efektivněji, ale i s větším pocitem smysluplnosti, bude-li informován, odkud/z čí práce pochází meziprodukt, který dále zpracovává, i pro koho/k jakému dalšímu účelu je potřebný/důležitý výstup jeho vlastní práce. případně i o celkovém obrazu složeného procesu, jehož je součástí. A nic moc to nestojí.
12. 10. 2013 | 14:47

Viola napsal(a):

to by bylo ještě docela dobré, kdyby si pan Sedláček myl hlavu, jen jestli to není třeba tak, že chce říci: "já nic, já muzikant".
12. 10. 2013 | 14:52

mhum napsal(a):

Pokud jde o muzikanty, jeden každý hráč orchestru si také nemusí být vědom toho, že svou bohulibou uměleckou činností ve skutečnosti páchá zlo, protože za zdmi koncertní síně, v níž se linou symfonické melodie slavných klasiků, se někdo pokouší usnout.
12. 10. 2013 | 14:57

fikus napsal(a):

Jedno zlo nahrazuje druhé. To znamená KSČ odcházelo a nastoupil prolhaný Havel.
V těchto sférách se dobru dařit nemůže. Je vytěsněno
12. 10. 2013 | 15:07

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat ...
Exkluzivně.
http://wbgarden.com/wbgarden%20good.jpg
12. 10. 2013 | 15:28

Petr Havelka napsal(a):

Pane Sedláčku,

po delší době dobrý blog.
12. 10. 2013 | 16:09

aga napsal(a):

Takové dlouhé řeči o osobním podílu na zlu ostatních, a aní pár slov o Vašem osobním podílu na zlu, pane Sedláčku. Přitom jste byl přímo u toho, když se u nás přehazovaly výhybky, a mohl jste přispět k tomu, aby zodpovědnost nevyhřezla do institucí a soucit se dostal na to místo na žebříčku hodnot, na které patří.

Takže konkrétně a k věci - jaké je vaše osobní zlo a dobro, čím - kromě planého narativu - příspíváte Vy? Jak se konkrétně projevuje váš soucit ve vašem pracovním i soukromém životě? Dokud se nebude odehrávat diskuze podle těchto pravidel, rozkusejrujete i to, co ještě není prázdnými slovy rozpliznuto do ztracena.
12. 10. 2013 | 16:33

dotaz napsal(a):

Vždy jse o lidi,tedy i kruté,zlé,lstivé,kteří dovedou ovládat druhé a zotročit je.
Myslím,že jde o nedostatek kritického myšlení a vyjádření.
A vy si myslíte co?
12. 10. 2013 | 16:38

kokoshka napsal(a):

V podstate když se abstragujeme od osobni viny bez emoci mužeme videt že Eichmann ma pravdu-pokud neporušil žadny platny zakon na uzemi tehdejši Řiše nesmi byt obžalovan a popraven tim vice vladou a na uzemi statu ktery v te dobe vubec neexistoval,zlo představuje Arendtova ktera prahne po pomste a ne po spravedlnosti,rovnež Miloševič nesmel byt souzeny v Haagu protože nejasne jakym bokem Haagsky soudni dvur ma vetši pravomoci než jakykoliv mestečkovy soud v zapadle balkanske vesnici,pokud Jugoslavie nepodepsala konvenci že jeji jurisdikce přimo podleha vyšši evropske instanci,o čemž dost pochybuji?To je spousta paradoxu a nevystlenych otazek o kterych vetšina nefilosofu nema zajem přemyšlet.
12. 10. 2013 | 16:54

zemedelec napsal(a):

Pro kokoshku.
Teď jste přesně napsal.proč třeba nebyl odsouzen Stalin.
Jinak řečeno,dokud vládne tyran,diktátor,tak soudy nepotřebuje.
12. 10. 2013 | 17:27

kokoshka napsal(a):

Ne,kolchozniku,o tom ja nepsal.
Treba videt veci v širšich souvislostech ze sveho kravina,nikdo nesmi byt odsouzen mimo jurisdikci sveho statu,rajonu nebo distriktu pokud ten rajon nepodleha vyšši instanci podle ustavy nebo platneho řadu-jinak je to samosoud,policejni brutalita,justični vražda...řikejte tomu jak chcete.Rovnež jako ja např.nemusim dodržovat domovni řad ktery sepiše muj soused bez souhlasu ostatnich členu družstva a bez meho podpisu,a pokud soused mne bude obvinovat že nedodržuji JEHO OSOBNI domovni řad ja ho klidne pošlu do...Tak je to jasne?
Izrael je členem OSN ale klidne ignoruje jeho rezoluce,to je jako by ja se vys...na ustanoveni celeho domovniho družstva a udelal z bytu eroticky klub.
12. 10. 2013 | 18:00

Zpráva z Marsu napsal(a):

Řešení problému specializace, vulgárně řečeno fachidiotství je samozřejmě velmi jednoduché. Postavit do vedení státu renesanční osobnost. Tedy člověk s velkým rozhledem, které důsledky závažné rozhodnutí umí dohlédnout. V současné politice vidím pouze jednu takovou osobnost a tou je Miloš Zeman. A jelikože zastává ne nevyznamnou funkci prezident tak pokládám autorovy obavy za liché.
12. 10. 2013 | 18:07

zemedelec napsal(a):

Pro kokoshku.
Já to obhajuji,pokud se státy nedokážou vypořádat s takovým to problémem,tak nastoupí vyšší instance.Ono to platí i menším měřítku.Proč si to může Izrael dovolit,nemusím popisovat.
12. 10. 2013 | 18:23

Twist napsal(a):

Pan prezident před volbami tvrdil, že s sebou přivede zákon. Žádný nevidím, asi se zastavil někde s Klausem na kafe nebo na něco ostřejšího. Padni komu padni. Kdy konečně vypadne z Nečase, kdy a kde podepsal Klausovi tu zrůdnou amnestii? Pokud to sám Zeman neví, tak nemá tušení, co se mu v republice děje. Rath sedí v lapáku a mnohem větší gauneři běhají po svobodě a radí se, jak to všechno ututlat. To k Vaší rozvaze, pane Sedláčku, příště buďte konkrétnější.
12. 10. 2013 | 18:41

strýc virus HxNx napsal(a):

to se melduje desítky let, že zlo je banální a všední a tak.
nebo že takové být může.
jaký byl např Adolf Eichmann ve skutečnosti, samozřejmě nevím, ale co třeba jeho interpretace ve filmu Konference ve Wansee, nedávno na ČT2 uvedeném, kde exhibuje i postava Eichmannova nadřízeného Heydricha?
Stalin i Hitler byli jasní paranoici, Hitler navíc hysterický.
Saddam Husajn např. se mi jevil jako "tvrdý chlap". zlo má různé podoby, od zběsilých po nenápadné. strašlivé je zlo sídlící v tuposti, blbosti, nevzdělanosti. to je jedno z nejhorších zel.
není tak spektakulární, ani tak arendtovské, ale zato prakticky nepřemožitelné, na blba žádné zbraně neplatí, kromě těch nejexplicitnějších.
12. 10. 2013 | 19:34

martiXXX napsal(a):

Dobrý článek.
12. 10. 2013 | 19:36

xx napsal(a):

Krásným příkladem jak byrokratické řízení a státní regulace víc škodí než pomáhá, je experiment který provedli v Británii, Holandsku a Švédsku s dopravou.

Přecpané křižovatky, kde měli problémy se zácpami a nehodami zbavili veškeré regulace dopravy, vypnuli semafory v celém městě a zjistili že zácpy a nehody zmizeli. Nakonec to už tak nechali.

Lidé si nejprve mysleli, že to nebude fungovat, že si lidé nebudou dávat přednost, že to bude katastrofa.

A pak jen koukali jak sůvy z nudlí, protože to fungovalo.

Zastánci státu a regulací dostali pěkně na frak. Je to totiž jasný důkaz, že přemíra regulace škodí a přináší mnohem horší stav než když regulace není nebo je jen velmi omezená.

Pamatuju si jak jsem tu před časem několikrát psal o dopravě s Asii a všichni zastátnci státu mne nazývali bláznem a vysmívali se mi.

Když píšu o přeregulovanosti ekonomiky, vždy se etatisté ohánějí nutností regulací.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0Sjb2ixxkLU

Tady se můžete přesvědčit, že lidé regulace nepotřebují, umí se regulovat přirozeně sami. Bez silného státu se lidé na ulici nebudou zabíjet, okrádat a žít jako barbaři.

Opravdu ne, nebyl tu první stát a pak teprve civilizace !
12. 10. 2013 | 19:39

Zpráva z Marsu napsal(a):

xx

Ano, krásným příkladem jak se žije bez státu je Somálsko :] Tak honem sbalit kufry a ještě dnes prvním letadlem směr Mogadišo ;)
12. 10. 2013 | 19:47

kokoshka napsal(a):

xx:
Gratuluji.Mate Zlaty Kokos za nejpitomejši přispevek mesice!
12. 10. 2013 | 20:05

MaB napsal(a):

A stejně tak to je i s vinou, kterou se někdo snaží vtělit do institucí.

Žádné "instituce" neexistují, jsou jen lidé v nich a naše je každá vina, která není odčiněna.

Žádný "trh" není, jen naše jsou viny na zlech, které "trh" činí.

Po našich ulicích denně chodí mementa našich vin. Bezdomovci.
12. 10. 2013 | 20:26

xx napsal(a):

Zpráva z Marsu a kokoshka: jste jako paní z tohoto videa v čase 1:10, která také nevěřila že je něco takového možné, a pak se jen divila. Klobouk ale nesnědla.
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_733471&feature=iv&src_vid=0Sjb2ixxkLU&v=CwPLIupAMyk

K té poznámce o Somálsku - možná by neškodilo si něco přečíst než ze sebe budete dělat pitomce veřejně.

Ale co, vypravovat Vám o svobodě, to je jako vypravovat o Afrických savanách paviánovi odchovaném třetí generací v zajetí někde v Zoo.
12. 10. 2013 | 20:52

pamětník napsal(a):

xx:
Pokud vím, každý výpadek regulace dopravy vyvolává zácpy.
12. 10. 2013 | 22:06

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,.....

Kdo neví a neví, že neví,.....poučte ho.
Kdo neví a ví, že neví,....je hloupý, vyhněte se mu.
Kdo ví, a neví, že ví,....spí, probuďte ho.
Kdo ví a ví, že ví,...je moudrý, následujte ho.

Následovat,?.....ale kam?, i tady je více možností,....následovat cestou k dobru, cestou ke zlu,....nebo za tou neviditelnou vábivou a stále napřaženou rukou.

Cesta,?....kde jsme,?...a kam směřujeme,?....toť postulát života.
Tužka.
12. 10. 2013 | 22:13

pamětník napsal(a):

A co když je to jinak? Co když současné banální dobro se jeví jako banální zlo? Co když rozdíl mezi nimi se vytrácí k nerozeznání? Příkladů je dost.
12. 10. 2013 | 22:15

xx napsal(a):

pamětník: no když víte, tak víte, s tím se asi nedá nic dělat.

Jeden bankovní lupič, jmenoval se McArthur Wheeler se v roce 1995 vloupal do dvou bank v Pitsburku za denního světla bez jakéhokoli převleku nebo masky.
Ještě ten den byl zatčen asi hodinu po té, co videozáznam z kamery v bance odvysílala televize. Když mu u výslechu na policii pustili ten záznam, byl zmatený a považoval to za podvrh, protože byl skálopevně přesvědčen, že když si potře obličej citronovou šťávou, kamery ho nedokáží zachytit.

Stejně tak jako McArthur Wheeler, i vy si dál můžete myslet, že výpadek dopravní regulace způsobuje zácpy. Ale experimenty provedené v Anglii, Holandsku a Švédsku a běžná realita dopravy např. ve Vietnamu dokazují něco jiného. Vy si ale třeba můžete myslet, že ta videa na youtube ukazující dopravu v Hanoii jsou podvrh a ten experiment v Evropě jen ve skutečnosti jen nějaká šprým zábavného pořadu na způsob skryté kamery.
12. 10. 2013 | 22:21

xx napsal(a):

Tužka: Myslím že to je trochu pomotané.

Výzkumy v této oblasti prokázaly, že lidé kteří toho mnoho nevědí obvykle nemají schopnosti si uvědomit že nevědí. A mají tendenci ostatní podceňovat a sebe přeceňovat.

Naopak, čím vyšší schopnosti a znalosti lidé skutečně mají, tím větší pochybnosti o sobě mívají.

Takže ve skutečnosti, moudrý je ten „Kdo neví a ví, že neví“
12. 10. 2013 | 22:29

kormoran napsal(a):

Pametnik byl fsude ,i v Jure a Kride.
Regulace pametnika , coz se poplatniku tyka , nepomuze vice , nakonec i uvedomely komsomelec travu zvyka.

Leva prava predni zadni , pametniku pozor, kdyz ze schuze se vracis -neupadni.
12. 10. 2013 | 22:52

mb napsal(a):

ago ja myslim že jste na sedlacka prilis prisny ... tenhle blog je podle mě dobrej ... ale klidně na něj mravně tlačte, chcete li ... jen noticka ... u stolu p. Sedlaček klidně kouřil, aniž by se zeptal, zda to třeba někomu jinemu nevadi ... taky otazka ethická ... :-)) ... hezky večer ...
12. 10. 2013 | 22:55

pamětník napsal(a):

xx:
Napsal jsem "Pokud vím", což znamená podmínku.
A když už provedli v Anglii..atd. ty úspěšné experimenty (zdroj?), proč dopravu nedderegulovali?
A ve Vietnamu jste měl na mysli toto?
http://www.youtube.com/watch?v=yy6AQj4aL0s
12. 10. 2013 | 23:00

pamětník napsal(a):

kormoran:
U vás v USA se nepoužívají traffic lights?
12. 10. 2013 | 23:01

Mard napsal(a):

Teda pane autore za tvrzení že zlo se projevuje povětšinou banalitami vás bude KSČM a ČSSD nenávidět. Jejich snaha přetvořit Ústav pro studium totality na Ústav pro studium dobrých stránek na minulém režimu jde zcela proti tomu co píšete.
12. 10. 2013 | 23:14

kormoran napsal(a):

Pametniku v USA na kazde krizovatce sedi pametnik a hlavne na stopkach , kdyz se neco semele , neni nad "objektivniho' svedka.))
Nakonec , co krizovatka -jeden nezamestnany , Obamamia!))
12. 10. 2013 | 23:16

pamětník napsal(a):

Bláboly jako obvykle.
12. 10. 2013 | 23:22

lensen napsal(a):

Nálada této společnosti se v posledních dvou letech stala značně levicovou a potvrdily to nejen demonstrace,ale i krajské volby výsledky a průzkumy k těmto volbám.Takže pokud nedojde k překvapení,tak favorizovaná koalice SPOZ-KSČM-ČSSD zvítězí.A pak bude záležet na tom,jak se v dnešním terénu se svými programy prosadí.Většina lidí přeje pravici drtivou porážku,mohou se octnout i mimo parlament.Ale rozhodující bude ne to,že pravice konečně prohrála,ale co nakonec levice sama dokáže.To samozřejmě zaregistrují sami voliči někdy později.Pevně věřím,že to nebude plané moralizování-sametování si prašulí do kapes,ale profesní výkon v ekonomice co levice ukáže.Ten nás voliče zajímá.Tedy spíše doufejme ala 8600 nových závodů za první pětiletku Stalina,nežli všechny fabriky prodat bez zisku tehdy i pak daňově nebo nechat krachnout jako zde dosud.Poldi,ČKD,Avia,Tatra,..
12. 10. 2013 | 23:33

jpg napsal(a):

Ďábel má smysl pro humor.
12. 10. 2013 | 23:36

xx napsal(a):

pamětník: Zdroje jsem dal ve formě odkazů na videa u kterých naleznete další odkazy na více informací. Ptáte se proč to ještě nezavedli ? Ten experiment na tom stojí - oni to zavedli. Ale jak dobře víte z naší praxe, jakákoli reforma se těžko prosazuje a nejde to ze dne na den. A pak, obchod se semafory je v celoevropském měřítku poměrně rozsáhlý a výrobci dopravního značení budou jistě proti takovým reformám.
Zde je více informací http://www.equalitystreets.com/

Nepsal jsem, že v celém Vietnamu se nikdy nestala žádná dopravní nehoda. Ostatně autobusy bourají po Evropě s přísnou regulací dopravy jako na běžícím páse. Takže pokud jste se pokoušel o vtip, tak to tedy vtipné není. A pokud jste to myslel vážně, tak takový argument je falešný a hloupý. Nehodovost ve Vietnamu je jen o málo vyšší než u nás kde platí přísná pravidla která se většinově dodržují. A to je třeba brát v úvahu, že hustota provozu ve Vietnamu je o něco vyšší než u nás. Takže argumentovat nehodami ve prospěch pravidel je prostě mimo mísu.

Já měl na mysli z Vietnamu např. tato videa
http://www.youtube.com/watch?v=LzjifmHavAQ
http://www.youtube.com/watch?v=oetF3UTIwbc
http://www.youtube.com/watch?v=QPRYSxemFiA

Např. v té anglii vypnuli semafory z křižovatky s vytížením 1500 aut a 300 chodců za hodinu. Vytížení se zvýšilo na 2000 aut a 300 chodců za hodinu, tedy semafory jednoznačně brzdily provoz a způsobovali zácpy asi tak 500 aut za hodinu.

Na Letné v Praze uý jsem párkrát zažil, že když nefungujou semafory, je tam provoz plynulejší, pokud se neujme řízení dopravy policajt.
12. 10. 2013 | 23:42

pamětník napsal(a):

xx:
Tak ten chaos má být reforma??!
No to raději méně propustný pořádek.
13. 10. 2013 | 00:17

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro XX,.....je to přepis nápisu z Indie,.... psáno sanskrtem v Chrámu Moudrosti. Přivezl si ho před léty můj jeden známý, už jsem to tady za ty roky v minulosti psala, dost možná, že to bylo i pod blogem pana Sedláčka,....

Ten známý umí sanskrt a v Indii občas tráví nějaký ten čas. Ale moudra stará několik tisíc let může současník zcela přehlížet,.....je jiná doba, že,.....ale lidi mají mozek ze dvou půlek a zadek taky,....imrvérefurt stejně.
Tužka.
13. 10. 2013 | 00:21

kormoran napsal(a):

Pametnik, xx samozrejme nepocital s tim, ze se vy budete nekde motat na kolobezce.
13. 10. 2013 | 00:25

marxík napsal(a):

xx
Nedochází vám souvislosti, vy státní minimalisto.
Ve vašem pojetí úsporného státu by si zřejmě stát ponechal k obsluhování pouze armádu.
Už vám ale nedochází, jaký enormní zájem lobbistů by se strhnul o jedinou slečnu, která je k máni. Aby se uživily všechny hladové lobbistické krky, bylo by potřeba začít válčit. To jsou železné zákony trhu.

Tak přesně k tomu by vedl ten váš minimální stát, vy bloude.
13. 10. 2013 | 00:27

kormoran napsal(a):

Marxik , a japato? vzdyt vy marxici usilujete o minimalizaci armady a myslite ,ze kdyz naproti tomu vytvorite tzv. 'regulacni vybory' ze se bude mit narod lepe a za pouhy mesic si koupi kazdy Marxik Trabanta?

Kdo si myslite ,ze vam da praci , odbory?

Ja jsem si nevsim , ze za komancu by se vlada chovala mirumilovne a na kazde PSM ukazovala na zapadniho imperialistu a kvuli tomu udrzovala bezmala pulmilionovou armadu , proc?

Aby do CR vpustila muziky z vychodu? 68'
13. 10. 2013 | 00:53

Richard napsal(a):

"Tak třeba na propagaci konzumní společnosti se podílí umělci (kreativci, kteří dělají reklamy na věci, které nepotřebujeme), sociologové (kteří zkoumají, co se bude jak lépe prodávat) a třeba psychologové (kteří používají psychologické triky, jak toho nenápadně prodat co nejvíce). Každému z nich připadá, že dělá legitimní práci, ale výsledkem je něco, co se vlastně nikomu z nich nelíbí."
autor

jde o zracionalizovanou, temnou stránku takových archetypálních postav, resp. přestávají plnit svou původní sociální funkci a mění se v manipulátory, kteří užívají své schopnosti k ovládnutí jiných ...stávají se tzv. falešnými proroky, kteří hlásají to, co je v zájmu ovládnutí jiného, nikoliv, co je skutečné...
13. 10. 2013 | 02:58

antipolitik napsal(a):

Blogere zlo, které se rozlezlo po roce 89. v naší zemi se neděje náhodou, ale je "politickými zločinci" (lepší označení by asi bylo "zaprodanci") úmyslně do společnosti implantováno. Já ten váš blog zjednoduším do pár vět. Prostě jsme si už nebezpečně zvykli na způsob života, v nemž nade vším kraluje reklama a peníze a kde jsou nám za vzor vydáváni jedinci, kteří bezuzdně plýtvají materiálními statky. Zvykli jsme si na korupci, hospodářskou a obecnou kriminalitu, na vládu násilí, sexuální výstřelky a neúctu k mravním hodnotám-a to vše se odehrává pod rouškou tkz. demokracie a legalizuje se to pochybným tvrzením, že co není zákázáno je vlastně dovoleno. A když už přece jenom některého z našich cynických "politických zločinců" obviníme z porušení zákona, má k dispozici dostatek zákonných prostředků aby se z obvinění vykroutil a spravedlnosti se vysmál. Viz Kalousek, Klaus, Langr a spol. Tenhle systém nás nikdy nedovede ke slušné společnosti!! Tohle je nutné lidem říci!!
13. 10. 2013 | 05:24

aga napsal(a):

mb

Dobrý blogy jsou na lejno. Potřebujeme dobrý lidi. Dobrý blogy od zlých lidí se samy staly zlem.
13. 10. 2013 | 07:44

Pavel.S napsal(a):

Nádherná ukázka o čem Sedláček mluví jsou Havlovská práva pro krminálníky- dnes se ve vězení nemusí pracovat, takže je tam lépe než být bezdomovec, dokonce lépe než pracovat a bát se že přijde exekutor protože plat nestačí na nájem, cigáni a jiní nepracující mají právo bydlet a mít na potravu, dlužníci mají právo dlužit ale zlý je exekutor, zlý je policista který dává pokutu.
A potom se divíme že nájemníci a dlužníci neplatí kriminalita je tak vysoká.
13. 10. 2013 | 08:20

Dežo Kotlár Chánov napsal(a):

Zrzavej génius se nám už opravdu zbláznil a filosofuje
jako divý. Možná je to tím, že jen na kole a měl ošlivý pád, ale spíše to bude tím, že poznal resp. trochu nakoukl na zázemí těch od peněz a trochu mu z toho přeskočilo. Ovšem není se co divit. Ten systém financí je totiž tak jednoduchý a geniálně uspořádaný, že se nestačí člověk divit a masy hlupců nás všech se honí za něčím vágním, virtuálním jako jsou peníze, které někdo nadatluje na bankovních serverech. A buďte si jistí, že ten kdo je u toho, si slízne smetanu.
13. 10. 2013 | 08:53

Jana Pechová napsal(a):

To je hodně závažné téma. A leckdy dost obtížně řešitelná situace.
Aspoň trochu přemýšlivý člověk naráží na takové dilema co chvíli. A nemusí jít rovnou o zlo: stačí, aby se ptal, čemu poslouží práce, kterou dělá - vždyť každý by měl znát výsledek díla, které vytváří či spoluvytváří. Koval by pak kovář hřeby pro ukřižování Krista?
Dost často jsem provokovala spoluzaměstnance otázkou: "Víš, proč děláš to, co děláš? Zajímá tě výsledek?"
Odpovědí mi ale bylo - mě zajímá výplata. Nejsem placen od přemýšlení, jsem zaměstnanec. Anebo - musím zajistit lidem práci, a tohle jim tu práci dá.
Přitom všechno zastřešeno vítězícím argumentem: "Lidé (rozuměj, naši zákazníci) to tak chtějí. Filozofii a moralizování si nech do kavárny."
Pokud tedy hledáte řešení, sedává vysmíváno v kavárenském koutě.
13. 10. 2013 | 09:17

Normální 1 napsal(a):

Dobrý článek... Jen mě napadá pane Sedláčku - kam se řadíte? K těm dobrým nebo k těm zlým?
Měli jsme tu také kteří 40 let hlásali že oni jsou ti dobří a ti ostatní jsou zlí.. Pak se karta obrátila ze "zla" dobro, z "dobra" zlo a už 23 let nám dělají ti "dobří" ze života peklo. (A ne-li peklo tak alespoň slušné předpeklí)...
A co Vy - jste dobrý či zlí?
13. 10. 2013 | 09:35

Saltzman napsal(a):

S humorem sobě vlastním, v dělnické profesi pracující, si občas vtipně pějeme při nadlidské dřině, tvrdíce si navzájem do očí, že dělník musí být hladový a nasraný, že jinak nedává výkon. Vždyť spokojený zaměstnanec je očividně málo vytížený a proto pro podnikatele zloděj jeho zisků. A tak podnikateli se mstíme vysokým výkonem za zpěvu písní a vykládáním vtipů. On nám oplácí svými nelítostnými požadavky na výkony, nízkým ohodnocením financemi, řevem ze vzteku. My začínáme práci radostným výkřikem "hurá!" a šéf se může potečkovat. Na konci dvanácti, až šestnácti hodinové směny(není výjimka že i devatenáct hodin se maká), bez přestávek, krom z charakteru pracovních cyklů vyplývajících, se s humorem loučíme za všeobecného vtipkování. No a šéf jde do kolen, namísto co by se radoval z jistého svého zisku.

Proč to vlastně píši? Protože Sedláček mně překvapil pravdivostí svého názoru v blogu. Neviditelná ruka trhu stojí za pendrek! Všichni to už víme, jen jakási skupina obyvatelstva se brání mermomocí tohle uznat. Jsou to zavilí přátelé Klause a hospodářského neúspěchu. Ruku v ruce, napříč politickým spektrem jsou nadšenci pro víry šiřitelů hospodářského zla. Bezmocný člověk si může při své dřině, způsobené právě tou neviditelnou tržní rukou, jen vtipkovat a dělat si srandu ze svých šéfů, kteří stojí za houno coby hospodáři. Nestojí ani za to, ale co naplat, když dělník musí pracovat i nelidsky, pokud nechce sociálně na dno. Ovlivnit svou situaci může jen teoreticky, ale v praxi nefunkčně.

Tleskám Sedláčkovi za tento výtvor! Jen aby se z něj nakonec nestal levicový nadšenec. To by bylo z louže pod okap, čili ode zdi ke zdi. ;-)
13. 10. 2013 | 09:55

xx napsal(a):

marxík: Víte kdysi, když si lidé ještě mysleli, že země je placatá tak se obávali cesty na konec světa, aby nepřepadli přes okraj.

Vaše myšlení je velmi podobné. Žijete v kleci vytvořené ve vaší mysli státní propagandou a jakákoli myšlenka na svobodnou společnost vás děsí úplně stejně jako děsil okraj světa dávné cestovatele.

Jenomže realita a vaše iracionální strachy jsou dvě různé věci.

Vím že Vám Vaše pevná víra velí uchylovat se ke státu jako spáse. Skutečnost je však taková, že za všechny války světa mohli vždy právě mocenské ambice silných států, které ovládli špatní lidé. Stát není proti ovládnutí špatnými lidmi imunní, naopak je k této nákaze velmi náchylný.

Proto je lepší když je stát poněkud neduživý. Ovládne-li ho zlo, nenapáchá tolik škody.

p.s. Vaše představy o liberalismu jsou stejně směšné jako vaše argumenty. Co kdybyste si zkusil něco přečíst, abyste tu neplácal bláboly o tom, jak si představuji minimální stát. Tím že budete argumentovat ad absurdum, dosáhnete jen vlastního zesměšnění, ne diskusní převahy nebo dokonce souhlasu od oponentů.
13. 10. 2013 | 10:28

skura napsal(a):

Knih a článků vyjadřujících lítost nad současným stavem ekonomie a kritizujících její snahu imitovat fyziku každoročně přibývá; poslední práce tohoto druhu, kterou jsem četl, doporučuje ekonomům, aby přijali roli filozofů nižší kategorie a nehráli si na velekněze lidského poznání. I tato výzva bude však nejspíš oslyšena. (Nassim Taleb)
13. 10. 2013 | 10:28

xx napsal(a):

Proč v téhle diskusi převažují komunisté ? Ve společnosti tak silnou převahu nemají.
13. 10. 2013 | 10:30

pamětník napsal(a):

Převažují pouze v něčí hlavě.
13. 10. 2013 | 10:54

Pavel.S napsal(a):

Jano Pechová- ano sedává vysmíváno v kavárenskémm koutě. Pro ty co místo práce mohou sedat v těch kavárnách a žvanbit a žvanit.
Jsou povolání jasně kladná. kde konáte dobro , ale i tady- lékař léčí, ale co když vyléčí masového vraha kterému se jen kvůli našemu pojetí stydíme dát trest smrti. A potom ho jasko nemocného šetříme a vrah si bude spokojeně žít, slušní umírají.
.
Potom jsou povolání a priory na hraně- prodávat alkohol, cigarety je správné???
.
A pak se do toho zamíchá třeba politika. Jdete bojovat proti Hitlerovi, když na západě, odskáče to po r 45, ti z východu po r 89, nebo nastoupíte jako obyčejný pohraničník na vojnu a hájíte hranice své země, po cinkání klíči r 89 se to otočí, a vrah který se chtěl prostřílet přes hranice onoho pohraničníka žaluje, že mu bránil v cestě za svobodou. A jsme u toho, má se dnešní prokurátor, soudce, policista, voják, dozorce už zase bát, protože doba po r 89 bude brzy prohlášena jako největší rozvrat a zločin v našich dějinách??
Radši nepřemýšlet ani v té kavárně
13. 10. 2013 | 10:55

marxík napsal(a):

xx
Vy jste si možná nevšiml, že jsem k osvětlení problematiky, s ohledem na vás, použil vaši ideologii.
Jestliže cecíkaté státní prasnici zbyde jeden armádní struk, je pochopitelné, že bude muset mít vyšší průtokovou kapacitu. A ta se dá zajistit jedině tehdy, budeme-li permanentně válčit.
To bych vám, znalci zákona nabídky a poptávku, neměl vysvětlovat.
13. 10. 2013 | 11:05

Pavel.S napsal(a):

XX ale mají většinu, Dnes už je myslím každému normálnímu jasné že se po cinkání klíči r 89 podělalo vše co se dalo i nedalo podělat. A že se slušným lidem za komunistů žilo lépe než dnes.
Ve volbách ale většinu nedostanou- rozplizne se to mezi socany, Babiše, Zemanovce, něco shrábne i Okamura.
A pár takových kteří jsou na sociálních dávkách nebo makají v marketu za 8000, za zády exekutora a přesto duševně zastydli při cinkání klíči r 89 a vykřikují že jsou pravičáci, tu také máme.
13. 10. 2013 | 11:16

aga napsal(a):

Saltzman

Myslíte, že by Sedláček nakonec mohl rozvracet to hadí lichvářské doupě zevnitř?

Nechápu, jak může někdo rozvíjet své blábolivé úvahy o dobru a zlu přímo z centra neřesti.
13. 10. 2013 | 11:40

Jana Pechová napsal(a):

Pavel S.
Sedává vysmíváno... byl, pravda, poněkud básnický obrat, vám některým dost nepochopitelný.
Například těm, kteří mají za to, že léčí-li lékař nevraha, koná jednoznačně dobro. Ani náznak pochybnosti, že lékař může např. podporovat farmaceutickou lobby (samozřejmě za úplatu), povýšenecky podceňovat symptomy choroby s tím, že pacient je hlupák a hypochondr, anebo naopak pacienta hypochondra prohánět soustavou drahých vyšetření, neb to jeho alma mater zajišťuje body a tím peníze...
Píšete: raději nepřemýšlet ani v té kavárně.
Mám to naopak: za všech okolností přemýšlet, zdaleka nejen po kavárnách. A podněcovat sebe i druhé v odvaze postavit se tomu ve svém každodenním okolí, co považujeme za divné: minimálně tak, že budeme chtít informace o tom, k čemu to slouží ve svém výsledku. Zajímat se, účastnit se. To je cesta.
13. 10. 2013 | 11:51

Pavel.S napsal(a):

Paní Pechová, asi jsme se nepochopili a dalece se míjíme.
Nepřemýšlet je děsivé.
Některým se ale stává,že se ani nedostanou k tomu žít, protože by se museli rozhodnout jak žít, co dělat, a vše je složité, nejednoznačné, mělo by se o tom přemýšlet.
Mylím že blog pana Sedláčka právě k tomu vybízí, filosofovat o tom co je dobro a co zlo, a hranici nikdy nenajdete, viz co jsem popsal výše. Zejména v té politické oblasti- on se každý režim zdá na začátku dobrý, a než poznáte že není už dlouho jste možná zločinný. Hitler zpočátku vytáhl Německo z obrovské krize, komunisti budovali beztřídní poctivou společnost kde každý dostane spravedlivě podle svého přínosu, i to cinkání klíči vypadalo na začátku že chceme svobodu, pravdu a lásku. A kdy a kde se vzal ten okamžik kdy je to všechno špatně a okolí vás už vidí jako škůdce?????
13. 10. 2013 | 12:05

Jana Pechová napsal(a):

Pavel S.
Ten okamžik je v každém z nás, pane Pavle. Je jím přelomový bod, kdy většina národa svoje angažmá vzdá a vymění ho za chiméru. Za příslib, že se bez osobního úsilí a podílu bude mít líp.
Pokud většina lidí ve společnosti utlumí ostražitost nezbytnou pro skutečnou svobodu pro touhu pro vlastní pohodlí či osobní prospěch, bývá po zásluze sežrána.
A teď mi prosím nepodsouvejte laciný antikomunismus, jak je dnes v módě. Pokud ale politická partaj slibuje, že zajistí lidem "klid na práci", je to přesně jedna z příkladných cest do pekel. Stejně jako vzletná hesla o rovnosti žaludků.
Na slovo režim jsem alergická podobně. Demokracie totiž není režim.
Demokracie jako vláda lidu je křehká právě proto, že záleží na většinovém mínění. Na tom, jaké konkrétní představy má většina lidí o skutečných hodnotách a jak za nimi dokáže stát.
Pokud tedy má demokracie k něčemu vypadat, je třeba se na jasných konturách těch hodnot shodnout a stát za nimi. To zatím není a výsledky vidíme. Absolutistický, despotický či totalitní režim vám ale záruku v tomto smyslu nikdy dát nemůže, protože osobování si moci je s demokracií v přímém rozporu.
13. 10. 2013 | 12:27

santawizard napsal(a):

zlo=hřích=zločin:
Kdyby nebylo rozdílu mezi obsahem a formou,tak dobrý a zlý=slušný a sprostý.
Zlo je vědomé a nevědomé.Pachatel a oběť zla si je toho vědom a nebo nevědom.V případě ,že pachatel zla si není vědom svých činů,tak mu hrozí ochraná léčba.Zlo se obviňuje ,ale nechá se obhajovat. .
Vysvětlit a pochopit je vzájemně relativní ,hlavně v otázce ,kdo je padouch a kdo je hrdina.
V očích Boha každý člověk je obyčejný lump a cvok,pro kterého by se měli stavět rehabilitační tábory jako ty státní a soukromné ústavy pro lumpy a cvoky nebo politické vězně a pseudoblázny.Ježíš je král židů,který zemřel pro naše hříchy proti Bohu a šel do nebe jako nesmrtelný beran ,ale satan je král cikánů,který zemřel pro naše hříchy proti ďáblu a šel do pekla jako vševědoucí kozel.
Ježíš je politický vězen a pseudoblázen ,kdežto satan je opravdový šílenec a podvodník.Satan je náš vrah a sebevrah ,ale ježíš je náš mučedník a válečník .Satan je Bůh války ,ale Bůh míru ježíš ho brzy zažene do pekla.
Prevence a represe proti zločinu a nemocem má jasná pravidla.Potenciální oběť se nesmí nechat vydírat ani uplácet.Tady na blogy a názory cz.jde hlavně o dialog a nebo válku slov.Pochvala a kritika není totéž jako lichotka a urážka.
13. 10. 2013 | 12:40

Pavel.S napsal(a):

Jano Pechová, jenže zrovna u té naší "DEMOKRACIE" byl ten zlomový bod už druhý den, 18. listopadu 89, kdy to vzaly do ruky mafie připravené rozkrást stát, a jenom si udržovaly hlupáčky kteří cinkali klíči a křičeli že chtějí vládu odborníků místo straníků, hlídací psy demokracie místo lokajských novinářských korouhviček, těšili se až naši umělci vytáhnou ze šuplíků to úžasné umění které jim za komunistů nepovolili. A šíbři si mohli potrhat břicha jak blbu lůzu tu máme.
Dnes člověk neví jestli při vzpomínce blít nebo hořce plakat. A rozkradení se povedlo, nebýt ŠVÝCARŮ a procesu s MUS tak se u nás soudí jen možná Rath, jinak vše čistě elegantně rozkradeno
13. 10. 2013 | 13:10

dotaz napsal(a):

Santo,
vy géniusi,jak dovedete geniálními kecy vyjednávat politicky a bez války.Chvála Bohu.
Potenciální obě´t-malý beránek se dle vás nesmí nechat usmrtit stádem hyen?
13. 10. 2013 | 13:15

Viola napsal(a):

Pavle S

Prostě a dobře je po nějaké době, já to vidím na těch 40 let a pan Sedláček také, resetovat společnost. Nezlobit se na lidi, ale brát to jako vlny, nakterých někteří umí surfovat a jiní neumí.
13. 10. 2013 | 13:23

Viola napsal(a):

xx
"Proč v téhle diskusi převažují komunisté ? Ve společnosti tak silnou převahu nemají. " to se vám jen tak zdá. Jak píšu, jdou vlny za vlnou.
13. 10. 2013 | 13:26

Viola napsal(a):

tady je pěkná přednáška pan Sedláčka o reklamě a o vyvolávání touhy pro růst.
13. 10. 2013 | 13:29

Pavel.S napsal(a):

Violo, já právě obdivuji ty země kde dokážou žít nepřetržitě, a vědí kdo je slušný a kdo ne, co je správné a co ne. A neříkají že zloděj je revolucionář, že ten kdo je proti kradení je komunista a musíme s ním zatočit, a kradení se neříká pravda a láska.
Někde to dokázali dlouhá léta, v Evropě alespoň od roku 45, ale my máme každých 20let převrat, pošpiníme vše co se do té doby dělalo, POPLIVEME SLUŠNÉ A OBDIVUJEME KRIMINÁLNÍKY A NEMAKAČE Z MINULÉHO REŽIMU, a potom se divíme že to dopadlo tak jak to je
13. 10. 2013 | 13:46

santawizard napsal(a):

Přebytek a nedostatek akce a reakce jako času a peněz.:
I když Bůh miluje svoje ovečky a ďábel miluje svoje kozičky,tak diktatůra hospodské politiky a diktatůra psychitrie nevěří v žádné lidové léčitelé v psychiatrii a žádné hospodské kaplany v pohostinství.Proto je tento systém ponechán na pospas vědeckému atheismu.I když v bibli není nic napsáno ani nic o vojenských kaplanech ani nic o hospodských kaplanech,tak křesťanské církve nikdy v životě nesměli seminovat ani svoje vlastní hospodské kaplany ,ale vždycky museli seminovat jenom a jenom vojenské kaplany.Tímto způsobem je to samotná církev svatá,která by potřebovala ochranou léčbu.
Ona je totiž jako císař v neviditelných šatech ,kdežto
Pan Sedláček a spol. je krejčí.
13. 10. 2013 | 14:22

dotaz napsal(a):

Santo,
ano věda i náboženství jsou kouzelné a úžasné,že-viz včerejší Hyedpark na ČT24:
http://www.ceskatelevize.cz/specialy/hydepark-civilizace/12.10.2013/
13. 10. 2013 | 15:33

santawizard napsal(a):

Jasan:
Kdykoliv se policie a máfie spolu více a více kamarádi ,tak levice a pravice mezi sebou více a více zápasí.Kdykoliv atheismus a náboženství spí spolu v posteli, tak čert potom vůbec nespí.
13. 10. 2013 | 15:37

santawizard napsal(a):

Dotaz:
Jestliže kozičky a ovečky neuznávají ani lidové léčitelé v psychiatrii ani svoje hospodské kaplany v pohostinství,tak to je proto ,že je ovládá diktatůra psychitrie a diktatůra hospodské politiky.
13. 10. 2013 | 16:12

Jana Pechová napsal(a):

Pavel S.
Já to vidím jinak. Aby bylo líp, to jsme si přáli všichni, jen každý z nás si to "líp" představoval jinak - pokud vůbec nějak. V předchozích desetiletích jsme si totiž moc představovat nemohli a leckdo se to dost dobře odnaučil. A nakonec se tak leckdy k příležitosti tedy dostali ti, pro které to "jak" bylo konkrétní.
Nesdílím přitom katastrofické teorie o tom, jak bylo jasno už 17. listopadu či o den později, případně o den dřív. Jasné je jen to, že ti, kteří by si příležitost našli za komančů, si ji v nových poměrech našli mnohem lehčeji, protože jim přála atmosféra.
13. 10. 2013 | 16:56

beerlady napsal(a):

Pěkně napsaný článek. Začneme tedy zase přebírat odpovědnost za své činy a řídit se morálkou? To by byla demokracie...
13. 10. 2013 | 17:24

bella ciao napsal(a):

Lady, dejte si ještě dva žejdlíky.
Sedláček plete páté přes deváté, soukromé neřesti s individuálními zájmy.
Smith, pravda, chtěl poznat příčiny utrpení ve společnosti počínajícího kapitalismu, ale od tohoto cíle zůstal daleko.
Vydal se ale správným směrem a neúnavnou prací vytvořil jiným základy pro mnohem hlubší chápání.

Eichmann například, na rozdíl od mektavého úředníčka z filmových týdeníků a dojmu, který z něj Arendtová měla byl zočinec gigantických rozměrů, který prodával lidi za výkupné.
Koho neprodal, zabil.
V Budapešti z něj měli smrtelný strach, právem.

Zlo má vždycky svou tvář, ať se skrývá za jaké chce narativy.
13. 10. 2013 | 17:43

beerlady napsal(a):

bella ciao
To, co píšete, je dost možná pravda. Ale ať už si pan Sedláček plete nebo neplete cokoliv, každý by si měl hlídat, ať toho zla páchá co nejméně.
13. 10. 2013 | 20:24

pamětník napsal(a):

Jana Pechová
napsala nepřesný výrok, na konci chybí jedno slovo. Aby to bylo správně, doplním.
"Demokracie jako vláda lidu je křehká právě proto, že záleží na většinovém mínění" poslanců.
13. 10. 2013 | 21:53

dotaz napsal(a):

Pamětníku,no to by nebyla demokracie,ale oligarchie.
Poslanci jsou závislí na svých stranách ev.také,jak se nechají ovlivnit voliči,kteří u nich lobbují.
14. 10. 2013 | 07:41

ščastný euroobčan napsal(a):

To :Pamětník, Dotaz
O demokracii šlo diskutovat, pokud se drtivá většina zákonů neodvíjela od Nařízení EU, takže se zkusme zamyslet nad tím, jak a proč tato nařízení vznikají a komu jsou ku prospěchu.
A jejikož všechno špatné je k něčemu dobré, tak ekonomická krize, kterou tento způsob "vládnutí" přivodil, zjevně povede ke změně fungování EU ve prospěch demokracie.
Neboť a anžto, už po xté, systém funguje tak, jak jsou nastavena pravidla.
14. 10. 2013 | 08:18

pamětník napsal(a):

dotaz:
Ano. Není snad pochyb, že tomu tak je, ale někteří lidé tomu systému říkají demokracie.
14. 10. 2013 | 09:30

pamětník napsal(a):

ščastný euroobčan:
«systém funguje tak, jak jsou nastavena pravidla»
anebo funguje s poruchami resp. vůbec nefunguje.
14. 10. 2013 | 09:32

xx napsal(a):

A už tu máme komunistické analytiky událostí roku 89 a pozdějšího vývoje. Vida vida.
14. 10. 2013 | 11:56

santawizard napsal(a):

Václa Havel nás transformoval z diktatůry proletariátu do pluralismu parlamentární demokracie.Když je demokracie jako náboženství ,tak fašismus a komunismus je jako černá a bílá mágie.T.G.Masaryk vždycky říkal,demokracie není jenom jako referendum, ale je taky jako diskuze.
Všichni ti ,kteří nevěří v žádnou takovou demokracii a chcou si dokonce vzít zákon do vlastních rukou, jsou de fakto jako teroristi anebo si patrně pletou slovo demokracie se slovem spravedlivost. V takovém případě opak spravedlivosti je křivda.(křivá výpověď ,křivé obvinění atd)Křivda je ,že u soudu se potom vydírá a uplácí.Toto se navíc komplikuje tím,že jak u soudu platí pravidlo,že dokud se neprokáže ,že je člověk vinnen, tak je nevinnen,tak v politice je to právě naopak,že dokud se politikovi neprokáže ,že je nevinnen tak je vinnen.
Podobně i na blogy a názory cz.se účastníci navzájem právem či neprávem obvinují a obhajují,křížem krážem jako u soudu a nebo jako v politice.Buď si navzájem nadávají do blbců a zlodějů a nebo by chtěli jeden druhého zavírat do vězení a do blázince na převýchovu. I když by tady pan Stejskal raději viděl jenom samý dialog,válka slov vyhrává.Příznivci myšlenek blogerů se navzájem pochvalují a lichotí ale oponenti se navzájem kritizují a urážejí.Psát a číst kritické články a komentáře je velké umění.Toto nejvíce přichází z investigačního žurnalismu.,nebo dokonce z gonza žurnalismu.Všichni chcou býti bojovníci s pérem v ruce.Básníků je tady málo.Blogeři mají křestanské jména ,kdežto diskutující mají křesťanské přezdívky.Blogeři jsou výrobci a čtenáři jsou spotřebitelé.
14. 10. 2013 | 13:15

pamětník napsal(a):

xx:
«A už tu máme komunistické analytiky událostí roku 89 a pozdějšího vývoje.»
A to štve nácky všeho druhu.
14. 10. 2013 | 22:09

Jerry Foster. PhD, MBA napsal(a):

Koukám, že když má někdo chuť předat světu banální sdělení, nebo dokonce vůbec nemá co říci, zvolí k tomu obal z pokud možno co nejvíce složitě znějících slovních spojení, jako třeba "komplexní banalita".

Obávám se, že celý Sedláček tak komplexně banální, až to bolí.
16. 10. 2013 | 09:07

Jindra napsal(a):

Ano, mám s ním soucit, s tím Sedláčkem. Je to zjevně alternativně myslící člověk. Jen mně tak napadá, jestli skutečnost, že tady takhle píše, nesouvisí s tím samým, co v případě Hanah Arendtové. Kdyby totiž Ahrendt nebyla židovka, ani pes by po jejích povídáních neštěk. Totéž platí i pro našeho českého genia.
17. 10. 2013 | 10:42

KarelD napsal(a):

Souhlasím pane Sedláčku s tím,že zlo má právě tuto podobu. Ten druh zla,které vyústí zpravidla ve velkou pandemii zla.
Toto zlo úzce souvisí s převládnutím PASIVITY většiny. Slepá víra v instituce (Strana, neviditelná ruka trhu, vůdce, OSSZ, VZP, televize ....) Zlo převáží,když přestane fungovat ZPĚTNÁ VAZBA (ne u těch, které si nepřeji, těm nadáváme všichni, to není žádný kumšt, ale právě u těch MÝCH.
17. 10. 2013 | 12:34

Tomáš C. napsal(a):

... a máme tu "Přelet nad kukaččím hnízdem" ...
17. 10. 2013 | 19:45

Mr.White napsal(a):

K diskuzi o regulaci dopravy: jistěže její neexistence způsobuje zácpy. Co uděláte, když se blížíte na neregulovanou křižovatku? Rozhlédnete se a zpomalíte! Nevadí to tam (a může to dopravu zrychlit), kde beztak není hustý provoz. Tam kde hustý provoz je, by to vedlo ke zpomalení dopravy ze všech směrů a vytváření zácp...mimochodem i "přednost zprava" je regulací dopravy.
18. 10. 2013 | 17:08

Miroslav Tomeček napsal(a):

Milá paní Pechová, při četbě všech příspěvků páně Sedláčkova blogu - mimochodem velmi dobrého-vaše příspěvky jsou jako sluníčko mezi těmi "českými vzdělanci", kteří si pletou začasté i-y, a kteří vůbec nerozumí tomu, o čem pan Sedláček píše; a u některých si myslím, že vůbec článek nečetli. Ať to přemítám tak či onak, všem příspěvkům a tím pádem i většinové společnosti tohoto národa chybí duchovní zakotvení, jaké mají ve větší či menší míře ostatní evropské národy. Vždyť všechny ony -izmy byly vymyšleny člověkem, který ve své svobodě, která mu byla dána Stvořitelem buď myslel jen na sebe a své osobní blaho(Hitler,Stalin,Gottwald,Husák Havel,Klaus,Zeman) nebo pokud myslel srdcem plným lásky(a těch je velmi málo), myslel na službu společnosti-ve svém životě jsem se setkal jen s jedním:s panem Josefem Luxem, svého času předsedou lidovců. Škoda, že předčasně zemřel, byl by dnes výborným českým presidentem (pokud by ho žraloci jako ss.Klaus či Zeman neukousali).
20. 10. 2013 | 15:42

Jan Koliáš napsal(a):

No, ono se v tom našem liberalismu počítá se schématem dobrého člověka, který bude na všechnu tu možnost seberealizace dobře reagovat. F. Zimbardo vidí problém zla hlavně v subjektivních dispozicích jedince, kterému okolnosti v nezdravé míře umožní se "realizovat", a M. Buber k tomu dodává, že zlá je především osvobozená imaginace. Kombinace nezodpovídající se seberealizace a nezodpovědné imaginace v prostředí tržního liberalismu, kde neviditelná pěst trhu knokautuje pozice veřejných hodnot, je PEKELNÁ...
21. 10. 2013 | 00:33

Zahradník domácí napsal(a):

No jo, ale co je dobro a zlo? V přírodě jsem se s ním zatím nesetkal. Nejsou to pouze vymyšlené pojmy nás lidí, či určitých lidí s určitými zájmy? A různí lidé využívají různé strategie přežití a rozmnožení se.
22. 10. 2013 | 22:53

čumil napsal(a):

A co tak vytahovat jednotlivé komplexní banality, popsat je, prodiskutovat. Pro mne je komplexní banalitou školství, vysoké školství. Student na státní VŠ je dotován finanční částkou od státu. Tou samou finanční částkou je dotován student na soukromé vysoké škole a sám ještě navíc ze svého přiloží tu samou finanční sumu a tato škola má dvojnásobný finanční příjem ( podvůdky s vyšším počtem studentů pro zvýšení finančního efektu soukromé školy neberu v potaz). Výsledkem není, že naše soukromé školy jsou v první stovce světového hodnocení škol, jsou asi na pětistém místě? Všichni co jsou účastni v procesu školství tvrdí, že je pod financované. Já tvrdím, že za tohoto finančního systému, s přemírou vysokoškolských studentů nekvalitně vzdělaných a bez pracovní příležitosti, plus další je tento systém přefinancovaný, neefektivní. Navrhuji řešení (vím, že za něj nesklidím pochvalu ani od levice ani od pravice), dotovat pouze veřejné školy, u kterých bude nastavena laťka efektivity, kvality, s průběžnou kontrolou. Soukromé školy dotovat pouze marginálně, případně účelově přispívat dle jejich kvality a efektu. Zatím se školství řítí do řecké pasti.
23. 10. 2013 | 14:37

Karel napsal(a):

Pane Sedláčku, prosím Vás, jaké si vytvořit mechanismy, abych se ze zla nezbláznil? Diky Karel
31. 10. 2013 | 12:29

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy