O krizové filozofii

21. 11. 2008 | 14:51
Přečteno 18239 krát
Vždycky je třeba se na věci dívat originálním způsobem. Jinak je to nuda. Jaké jsou výhody krize?

Občas v sobě mají tragedie skryté výhody. Za jednu takovou "výhodu krize" uveďmě ničivý útok na Pearl Harbor: vytrhl totiž Ameriku ze „splendid isolation“ a zapojil ji do války. Co bychom si my Evropané bez Ameriky tenkrát počali? Takže šup na to: jaké jsou výhody krize?

Výhoda společného nepřítele
Zaprvé: podobně jako v případě Pearl Harboru dala i tato finanční krize svět dohromady. Není většího semknutí než v nouzi a například o Evropě se už dlouho říkalo, jakou má smůlu, že nemá vnějšího nepřítele (všechny války vedli Evropané jen mezi sebou, zvenčí na nás zaútočila v novodobé historii jen jednou Osmanská říše). Mnohem lépe se integruje, když jste ohroženi zvenčí, a tudíž máte důvod se semknout. Výhoda finanční krize je v tom, že postihla téměř celou naši západní civilizaci – nutí nás totiž ke společnému postoji proti společnému nepříteli. Tolkienovo Společenstvo prstenu se nedalo dohromady, protože se jim chtělo na procházku, ale kvůli tomu, že mělo úkol a společný problém. Elf se spřátelil s trpaslíkem, když byli v nesnázích. To jen v době míru a klidu si mohli dovolit se nesnášet, luxus, na který v boji se skřety nebyl čas.

Krizí výš
Zadruhé: krize jako fenomén růstu. Už jste si někdy všimli, že v průběhu uklízení třeba pokoje uděláte větší nepořádek, než byl předtím? Že místnost, kterou právě malujete, je méně použitelná, než když jste začali? Že nejlepší způsob, jak uklidit šuplík, je převrátit ho vzhůru nohama a vlastně tedy přivést do chaosu, aby výsledkem byl větší řád?

Údolí chaosu
Tak je to se vším našim pozemským kvaltováním: vyšší úroveň řádu jsme schopni dosáhnout jen skrze údolí chaosu a neřádu. Neumíme jen tak zvýšit úroveň řádu v daném systému, aniž by se přechodná doba nevyznačovala načas nepořádkem. Stoupáme skrze prvotní pokles. Platí to už odpradávna a tento princip můžeme vystopovat všude: před použitím živé vody je nejprve nutno použít vodu mrtvou; před vstupem do země zaslíbené musíme projít pouští. A největší příklad naší civilizace: před vykoupením lidstva od hříchu bylo třeba Kristovy potupné smrti, před jeho vystoupením na nebesa byl sestup do pekel.

Krizová energie
Prostě to jako lidstvo neumíme jinak. Rosteme skrze poklesy a krize. Neumíme hladce růst, učíme se skrze chyby, ke každému kopci patří údolí. V urbanistickém „poststeampunkovém“ sci-fi románu Nádraží Perdido se používala jako zdroj pohonu krizová energie, která se generovala ze všudypřítomného latentního chaosu.
Krize jsou nutnou součástí našeho bytí. Jsme jako zubní pasta: je nás třeba pořádně zmáčknout, aby z nás něco kloudného vylezlo. A naší jedinou modlitbou budiž, aby krize byly úměrné našemu stavu, a nikoli fatální. Aby to prubířské zmáčknutí bylo pevné, ale jemné, aby nás to posílilo, a nikoli zabilo. Zatím vše svědčí ve prospěch toho prvního.

Článek vyšel v časopisu RESPEKT

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

komentlator napsal(a):

No to je ale uzasny text.
21. 11. 2008 | 15:07

klaaarka napsal(a):

Moc hezke :-)
21. 11. 2008 | 15:52

margarita napsal(a):

hehe, když jsem to v respektu četl říkal jsem si že čtete dobrou literaturu;-)
21. 11. 2008 | 15:56

Michal J napsal(a):

Taky se pridavam, dobry clanek.
21. 11. 2008 | 16:12

Jirka Hemzal napsal(a):

to Sedláček:
Josef Alois Schumpeter poprvé použil pojem "kreativní destrukce" ve své knize Kapitalismus, socialismus a demokracie již v roce 1942
Popisuje tam vlastně rovněž ty vaše vysypané šuplíky...
Jinak, jako vždy, zajímavý text pane Sedláček, díky...
21. 11. 2008 | 16:19

Kritik napsal(a):

Krize, jak ji popisuje autor článku, je vlastně totéž, co biblické utrpení. Znalci Boží spravedlnosti by nyní řekli, že utrpení je také projevem Boží vůle. Avšak neexituje utrpení pro nic za nic. Každé utrpení nás má přivést k lepšímu, tedy ke zlepšení sama sebe. A jelikož Bůh zná i vinu kolektivní, utrpení má též vést ke zlepšení společenství.

Autor článku pěkně popisuje přání, "aby krize byly úměrné našemu stavu". Nebojte se, Bůh dopustí jen zkoušky a utrpení, které jsme schopni unést (1 Korintským 10:13).

Připojil bych také jedinečné modlitební přání podle vynikajícího amerického teologa a kazatele J.V.McGee (jeho výklady lze nalézt jako audio na http://www.twr.cz ): Pane, když již máme projít utrpením, učiň aby rychle vyvrcholilo a vykonalo své dílo. Aby my jsme rychle zjistili, proč máme trpět a tento poznatek abychom použili ke změně svých životů. A tak dosáhli, aby naše utrpení mohlo rychle skončit.

To, co cituji, je pouze parafráze, autor modlitby to formuloval lépe.
21. 11. 2008 | 17:51

juvel napsal(a):

Máte pravdu p.Sedláček. Ale dívat se na krize s takovýmto nadhledem je snadnější, když se nás osobně krize příliš nedotýká. Jinak takovou společenskou krizi asi vidí nezaměstnaný, který je závislý na nějaké žebračence a má nemocné děti, nadhled asi také chyběl majiteli podniku nebo statkáři, když krize měla za následek to, že jim byl majetek odebrán. A to se stále musíme modlit, aby následky nebyly fatální, jakože už takové byly. Nejužitečnější by asi bylo udělat vše pro to, aby ty "kopce a údolí" byly jen nízké a mělké a pokud možno velmi občasné.
21. 11. 2008 | 18:01

sasa napsal(a):

Pane Sedlacku, hned v pondeli jdu vybrat svuj ucet u CSOB. Zaslouzi poradne zmacknout nebot vykony, ktere podava pro vkladatele za nic nestoji.
21. 11. 2008 | 18:27

vlk napsal(a):

Pane Sedláčku
je to bezesporu chytrý článek.O tom není sporu. Ale sporná je pro mne řad a tvrzení v něm obsažených. Zkusím pár proti názorů:

Výhoda společného nepřítele:
Ta platí za několika základních podmínek.Kardinální z nich je, že toho nepřítele porazíte. Nebo aspoň přežijete.
Cesar ve svých Zápiscích například popisuje, jak bojoval s kmenem Helvétů. No a nejen , ež je porazil,nýbrž celý národ vyhladil. Co bylo Helvétům platné, že měli společného nepřítele?
Píšete , ež výhodou současné krize je , že postihla celou planetu. To sice ano, ale každého docela různě. A přirovnání s Tolkienem nesedí. Svět netáhne za jeden provaz. Vypadá to tak, ale není to tak. Nechoďme do žádné Číny, Saudské Arabie, které určitě táhnou jinak než USA nebo Island. Zůstaňme doma. Můžete mi prosím sdělit, jak mi , člen Eu, otevřená ekonomika táhneme konkrétně se všemi ostatními. A dokonce jedním směrem? Neuvědomuji si nic, co by tomu nasvědčovalo.

Pravidlo Krize výš?
Tak tohle tedy nemohu podpořit ani omylem!Myslíc na 1.ww. Ten šuplík s eobrátil skutečně dokonale. Svět se z toho brácení šuplete vzpamatovává do teď.A dám ještě jeden, daleko klasičtější případ.Obecně známý - dítě a budík. Tím, že dítě rozmontuje budík, jste daleko pravděpodobněji o něj přišel, než , ež budete mít lepší. Takže i zd e platí nutná podmínka - musíte to převrácení přežít.

Údolí chaosu

tad y jsme na rozpacích. Myslím, že to neplatí stejně jako předchozí dva body , ale jde spíš e o pocit než o jistotu. V technice to rozhodně neplatí. Tam lze dosahovat, i bez krize stále lepších stupňů. Proč by to mělo platit ve společnosti?
A podívejme s e na jednotlivé formace. Prvobytněpospolná, otrokářská, feudální, demokratická. Musel svět při přechodu odjedné ke druhé vždycky nutěn prodělávat krizi. Pocitově říkám, že ne.Ale schází mi důkaz. Připouštím.

Krizová energie
Tak tad y nemám problém. A je to logické. Pud sebezáchovy je u každého normálního jedince tím nejvyšším pudem.a bylo by divné, kdyby to bylo jinak.

Díky za zajímavý blog.
21. 11. 2008 | 18:27

Petr napsal(a):

Tak to já zase naopak. Po čtení blogů pana Sedláčka jsem postupně vybral všechny své úspory a donesl je do ČSOB.
21. 11. 2008 | 18:33

Elisabeth napsal(a):

Nesla jsem si vybrat uspory, ale vzpomela jsem si na chytrou literaturu, kterou mam rada: Alain de Botton : Status Anxiety nebo jeste lepe od toho sameho Consolations of Philosophy.
21. 11. 2008 | 20:02

Lukáš Bušina napsal(a):

Opět výborný článek.

Nechcete napsat něco, kvůli čemu bychom se mohli v diskuzi pohádat? :-)))))
21. 11. 2008 | 20:04

Petr z tábora napsal(a):

Pane Sedláčku, zajímavý příspěvek, gratuluji. Nicméně Vaše nadšení nad očistnými účinky krize nesdílím. Vznikla díky naší lidské blbosti a snaží se ji léčit mnozí z těch, kteří k jejímu vzniku mohutně přispěli. Přijímají se řešení spočívající v napumpování oněch oblíbených tištěných papírků do mnoha dlaní, včetně těch připomínající malé černé díry astronomů. Naši potomci a vnuci se prohnou při jejich splácení. Přestože se dosavadní regulace ukázala jako neúčinná,chybná, špatně nasměrovaná - tak nevím proč se vidí pokrok v přijímání větších regulací pod dohledem ještě "moudřejších" ekonomů, právníků a politiků - zřejmě těch, na které při budování nového řádu z údolí chaosu nezbydou praktičtější funkce. Řád který vzejde, bude ušpiněn bahnem z údolí chaosu.
21. 11. 2008 | 21:11

fantom napsal(a):

"Pozemské kvaltování?" Vy čtete Komenského Labyrint, že jo?
21. 11. 2008 | 21:17

Gerd napsal(a):

Pane Sedláčku,
to jste mohl rovnou jít do Darwina a přírodního výběru. přemnoží-li se v přírodě jeden druh, o sezónu později se množí jeho predátor. Vzniká nahodilý mix genů daného druhu, který je probírán predátorem a vzniká tak vyšší kvalita a vývoj druhu. Jenže člověk nemá predátora, je sám sobě predátorem. Proto ani krize nemá očistný následek, pro který tak horujete. Krize ve společenství se silnou sociální vazbou (třeba sloni) má za následek ztíženou kvalitu života celé skupiny (protože silnější pomáhají slabším). Proto krize pro slony nemá očistný charakter, ale jde o pouhé utrpení. A podobně pro lidi. V této oblasti Vaše příměry pane Sedláčku ztroskotávají na vynechání hlediska sociálního chování druhu homo sapiens. Daleko větší efekt pro lidskou populaci má trvalý růst a mírová doba. Vámi propagovaná očistná válka přinelsa vždy jen utrpení a likvidaci hodnot.
A jestli se cítíte jako zubní pasta, pak je třeba Vás zmáčknout ještě jednou a pořádně.
21. 11. 2008 | 22:06

Al Jouda napsal(a):

Pane Sedláček, to jste jen trochu rozvedl staré české rčeni : Všechno zlé je pro něco dobré !
21. 11. 2008 | 23:09

Pavel napsal(a):

Pan Sedláček je jak se můžeme přesvědčit přemýšlivý člověk a jistě vidí ekonomii v širších souvislostech. Jeho blogy čtu rád, ale dovolím si tvrdit, že to se všemi těmi přirovnáními trochu přehání, nedají se aplikovat na všechno a z těch tisíců oblíbených citátů a historických faktů se dá vždy vybrat nějaký, který se nám hodí. Ještě trochu polemiky k článku.Snad bych jen napsal, že krize pouze vyvede lidi z letargie, toť vše. Činy, které vyvolá mohou být příznivé nebo naopak. (podle mě se poměr klaní spíš k negativům - viz hospodářská krize ve 30. letech a následný vzestup fašismu.)Krize s námi bude vždy, protože velká část obyvatel je od přírody chamtivá, expanzivní a nikdy nemá dost (proto jsme tam kde jsme) Jak jste napsal, jde o to, zařídit to tak, aby nás to nepoložilo a vytěžit z nově vzniklého chaosu maximum, ovšem prozatím žádnou chvályhodnou snahu nevidím, akorát Sarkozy si upevňuje vliv. Žádná systémová změna nenastane, žádné zefektivnění nebo spíše dodržování stávajících regulací, místo toho bude kupa nových a šuplík se nám zanese smetím. Rovněž dochází k porušení hospodářské soutěže, k tomu ještě špatné "výchovné" působení na příjemce dotací. Vím, že z politického, mnohdy i z ekonomického hlediska nic moc jiného nezbývá. Není to krach systému, krize je způsobena porušováním toho stávajícího. Za vše může chamtivost a podceňování rizika. Obávám se, aby tato krize nebyla zneužita k prosazení levicovějších cílů. BTW: Díky Vám jsem se dozvěděl o IES,který mě nakonec přesvědčil. :)
21. 11. 2008 | 23:21

Keff napsal(a):

Ano, je to takové hezké. Poplácání po zádech - hodné ovečky, poslouchají, nedělají runy, a drží papule když jim bereme z peněženek miliardy - na co vlastně? Toxická aktiva se nevykupovaly a nabídnuté peníze si banky pevně drží a nikomu nepůjčí, prostě k nim zadarmo přišly a teď je mají. A mezitím se lže na všech frontách o zamrzlých úvěrových trzích, které jsou tak vysoko jako nikdy předtím: http://myego.cz/item/tarp-j...

Ne, krize která by z lidí dostala to nejlepší by nastala když by vlády zcela přirozeně nechaly padnout ty, kteří byli hloupí, či doufali že horkou bramboru sub-prime balíčků ještě někomu se ziskem prodají než se balíčky otevřou. A stejně tak ty, kteří vyrábí málo prodejné produkty (GM, Forde, to je zase pro vás). A taky ty, kteří neuměli počítat a uvázali se k hypotéce na kterou nemají.

Prostě aby vlády nedělaly nic, a konečně by se ukázalo kdo se má dobře protože si to zasloužil a kdo proto, že si půjčil víc než může splatit.

Pak by to byla očistná katarze, ale teď není, teď je to jen povedený podvod na všech kdo vábení levných peněz nepodlehli a odříkali si je, a v tom vám oponuji.

Cui bono pane Sedláčku, ekonomický stratégu jedné z bojujícíhc stran?
22. 11. 2008 | 00:18

MA-FU napsal(a):

Pane autore,velice posilující slova,ano i já vím,že kesnout na dno,do bahna,do pekla a odrazit se je někdy nutné.Vyšla nová kniha prof.Tomáši Halíkovi "Dotkni se ran"-spiritualita nelhostejnosti a tam je také dobře popsáno ,nejen "uklidit ten šuplík" ale i srdce..Moc pěkný článek od Vás vždy se těším na další,jste mladý člověk a již máte hodně dobrých zkušeností
22. 11. 2008 | 10:00

Fibonucci napsal(a):

Sedláčku, bomba! A rovněž ve čtvrtečních HN skvělá přirovnání.
22. 11. 2008 | 12:18

cxdf napsal(a):

pěkný bláboli bez hlavy a paty .Nejste to vy kdo náhodou objevil Ameriku .
22. 11. 2008 | 14:09

sokrates napsal(a):

Keff - do písmene souhlasím
Sedláček - Pěkný blábol člověka, který zastupuje instituce žádající a finanční podporu z kapes daňových poplatníků. Vše je jinak. Za chyby a hamižnost managementů bank,pojišťoven i obyčejných lidí platí všichni. Proč? Aby to s jistotou,že se jim opět pomůže mohli opakovat?Kdo byl potrestán z bankovního sektoru,že k tomuto kolapsu došlo?Tuto situaci způsobili konkrétní lidé,kteří přestali hodnotit správně rizika v honbě za větším zbohatnutím.
22. 11. 2008 | 14:46

P.Rudic napsal(a):

Přiřovnání současné krize k plánovanému úklid (který zahrnuje i vysypání obsahu šuplíků na bezpečné místo) úplně nechápu. Spíš mě to připomíná nečekané sesypání se regálu plného hořlavého haraburdí na stůl
plný hořících svíček nebo tak něco.

Pokud by metefora s ūklidem, t.j. plánovanou akcí. odpovídala realitě, neměla by pak být plánovaná i ta krize?
22. 11. 2008 | 15:41

Sadie napsal(a):

Pro Sokrata -Stoprocentní souhlas. Léčba by byla: 1/ exemplární potrestání viníků, kteří špatně odhadli rizika; 2/ Okamžitý odchod řídících pracovníků bez jakéhokoliv odstupného ap.; 3/ Vyplacení uložených peněz klientům z rizikových fondů; 4/ Klidně nechat špatně hospodařící banku padnout (po odchodu vyplacených klientů)a poskytnuté úvěry vymáhat i nadále k dodatečné vratce finančních prostředků do rezervního fondu bank
22. 11. 2008 | 16:54

Zacheus napsal(a):

Pokud jde o krizi, dovolím si dnes jednu připomenout - právě před 45 lety byl v texaském Dallasu zavražděn 35. prezident USA John F. Kennedy.
22. 11. 2008 | 17:34

Jag napsal(a):

Zajímavé a pravdivé.Je také pravda,že krize nás mohou posunout někam výš a změnit věci a dokonce žiju taky dnes krizi.Je zvláštní,že když osud zasáhne a chce,tak nemáme šanci se bránit.Nedá se to.Poněvadž už jsem krizi prožil tak mohu říct,že se nedá proti osudu bojovat.Nejde to.Osud vás smete a můžete dělat co chcete a být inteligentní jak chcete a snažit se jak můžete.Co před tím šlo samo se vám hroutí pod rukama.Pokud štěstí člověka opustí,nemá šanci.Vím,že většinu nepřesvědčím,ale je to tak a poznáte to.Proto tato krize asi také musela přijít a pokud nás má smést,tak se to stane,pokud ne,budˇme šťastní,že nás osud má ještě rád.
22. 11. 2008 | 21:45

Pavel napsal(a):

Tak já taky přidám koment - jediný "řád", který existuje a funguje, naštěstí funguje nezávisle na lidské vůli. Sami si nemůžeme vybrat čas svého narození, jeho způsob (naše vlastnosti či kvality, řekněme), okolnosti svého života ovlivňujeme v rozmezí 15 - až 40pct (to jen krátce a dočasně), neurčujeme ani náš konec, prostě žijeme, dokud to jde. Neurčujeme ani způsob naší existence (dýchání, získávání energie z látkové výměny, funkce jednotlivých orgánů až po činnost mozku), to vše vymyslel a uskutečnil někdo jiný a my nemáme dosud znalosti, abychom ho napodobili alespoň na příkladu jedné jediné živé buňky. Neumíme "udělat planetu", vyrobit úrodnou půdu atd, to vše jen modifikujeme. V tomto smyslu musím říct, že ač se to nezdá, žijeme ve světě "někoho jiného", kdo určil mnoho pravidel. Většina z nich se dá shrnout do jednoduchého sdělení - udržitelnost rozvoje (přírodních systémů), samozničení těch neudržitelných, vývoj života a živočišných druhů mnoha forem, se schopností reprodukce a vylepšení / nebo zániku. Naše "uvědomělá pravidla" lidského života / smečky / druhu si přestávají lhát do kapsy tam, kde není co pít, kde není co dýchat, když se pár dní nevyspíme, vystavíme-li své tělo větší gravitaci než na jaké je stavěné, atd. A naše "společenská pravidla smečky" fungují pouze dočasně, vždy v kontextu všech těchto zmíněných limitů (dnes limitů "urychlených" technologiemi na "planetární rozměry"). Takže buď se naučíme s naší planetou "udržitelně koexistovat" (zacházet), nebo naše "krize smečky" bude mít své důsledky (samozničení). My sami se rozhodneme, ale vlastně (pokud chceme přežít) nemáme moc na výběr. Historie posledních 10.000let o tom hovoří zcela jasně, nenechává nejmenší pochyby. Na "lidské frajeřinky" je čas, dokud "to kolem" funguje. A "to kolem" rozhodně není ekonomika současného finančního systému, to kolem je naše přírodní existence, která má vyšší pravidla - a Copyright má pomyslný Pánbu, OSA (či Světová banka, to je fuk) se nechytá :-)).
22. 11. 2008 | 21:50

Pavel napsal(a):

Dodatek (k příspěvku výše) - ta ekonomika je jen interpretací omezenosti našeho (lidského) intelektu (našich malicherně osobních zájmů, dočasně parazitujících na tomto světě "někoho jiného"; pravidla tohoto světa určujeme asi tak jako mravenec, který si omylem vlezl do auta, které se s ním rozjelo a odjelo hodně dalékooóó .-) ).
22. 11. 2008 | 22:02

Fibonucci napsal(a):

Pavle,

mi ale neparazitujeme na světě něhoko jiného. My jsme součástí světa někoho jiného. A jestli máme své sobecké zájmy, tak je to proto, že ten někdo, čí ten svět je, to tak chtěl. A souhlasím, že máme omezený intelekt, ovšem pouze relativně. Máme zkrátka na to, na co mít máme. Víc vědět "nepotřebujeme", tj, ten někdo vyšší než my, nás nechal vědět jenom kolik nám stačí na jeho záměr. Jak se to říká? Co nám není rovno, po tom je nám...
23. 11. 2008 | 00:36

Fibonucci napsal(a):

No koukám, že hned na začátku je hrubka... kdo mi ji první omlátí o hlavu?
23. 11. 2008 | 00:37

ondra.ol napsal(a):

Pavle a Fibonnuci, vyborna intelektualni pre! Bravo (ostatnim taky)
23. 11. 2008 | 03:07

Petr napsal(a):

Zajímalo by mně, zda pan Sedláček by s takto bohorovným klidem komentoval třeba ztráty ČSOB, resp. její belgické matky. Ono o šetření a askezi se vždy výborně hovoří, pokud se nás to netýká a sedíme si v teplém analytickém křesílku s padááááčkem v zádech, že .....
23. 11. 2008 | 09:38

JC napsal(a):

V podstetě dobrý,
Já jen,že jednou jsem rozmontoval "krizový" hodiny, který se zpažďovaly a po zásahu nešly vůbec.:-))
P.S.Nebyla jich škoda, byly made in CCCP.
P.P.S Ale jinak máe pravdu,když maluju pokoj tak mnohdy zůstává pro mě útěchou konstatování "No nic moc,ale lepší než před tím"
26. 11. 2008 | 16:07

jakes napsal(a):

[Petr] Co pan Sedlacek. My ostatni sedime v prijemne anonymite u PC a silacky vse komentujeme. Co bychom asi delali, kdyby cile nasich komentaru stali pred nami? Spolecnost je tak krasne rozvrstvena, aby bylo vzdy dost tech, kteri mohou podobne jako kraluv sasek do veci silacky kafrat s minimalnim az zadnym rizikem.
26. 11. 2008 | 16:22

JC napsal(a):

Ještě dodatek k těm hodinám.
Kdysi jsem četl takovou logickou hádanku,které hodiny jsou přesnější jestli ty co se zpožďují o 5 minut za den nebo ty které nejdou vůbec.
Odpověď : Ty které nejdou vůbec protože ty jdou přesně 2x denně zatímco ty co se zpožďují jdou přesně asi 1x za 15 let/není to úplně přesně - nechce se mi to hledat ani počítat/
Takže s těmi hodinami to bylo vlastně v pořádku.:-))
26. 11. 2008 | 16:35

jakes napsal(a):

[Pavel]Je to vzdy dojemne, kdyz mlady clovek objevuje svet dospelych a rychle se stane evangelistou, zvestovatelem uzasnych postrehu, ktere pred nim jeste nikoho nenapadly.
26. 11. 2008 | 16:40

Snílek napsal(a):

Pěkné, ale docela jednoduché. Mě spíše zajímá jak se z této krize poučíme. K jakému zkvalitnění by měla přispět tato krize? Je to jen omezení způsobu života na dluh nebo to má co dělat s globalizací, nadnárodními kolosy přerůstající v monopoly, co z toho plyne pro EU atd.?
27. 11. 2008 | 10:42

asym napsal(a):

Nejsem tak dalece přesvědčeným pragmatikem a nesdílím tudíž ona východiska, že každá krize přináší kromě krize samotné i jistá ponaučení-potřebná k sebereflexi. Myslím si totiž, že amričané nejsou již schopni (samozřejmě jako celek) se oprostit od svého životního stylu.Tento státní disnilend je patrně jediná realita, kterou jsou ochotni vnímat.Bohužel pro ně i zbytek světa.
27. 11. 2008 | 12:20

Finacial Times 27.11. napsal(a):

Zbankrotovaná americká finační praktiky, vytloukání klínu klínem, aneb po (vědomě?) bezprecedentních letech monetární expanze za Greenspana, Fed "léčí" problém ještě větší monetární expanzí, tedy dalšími neslýchaně masivniími emisemi jakkoliv nekrytých dolarů. Svět by měl, kromě budování alternativního finačního systému, bez habituálně zkorumpovaných a ve střetu zájmů se topících ratingových agentur, také co nejpilněji a vědomě připravovat nahradit dolar coby rezervní měnu. ECB by byla nepochybně lepší, zodpovědnější správkyní rezervní měny, eura, než je americký Fed.

Okrádání světa cestou dolaru coby tzv. rezervní měny, započaté po 2. světové válce, musí skončit.

Kancléřka Merkelová, původním vzděláním fyzička, dokonce v profesi úspěšná a publikovaná, ne tedy ekonomka, kde Klaus svého vzdělání nabyl na předchozraščotní VŠE krvavých 50. let, má zase pravdu.

Před 4 měsíci správně pojmenovala tuto krizi jako - další zásadní - "selhání anglosaského finačního modelu".

Dnes Finacial Times píší o jejím projevu v Bundestagu stran řešení finační krize. Zase nazývá věci pravým jménem a oproti "léčení! krize, která byla hlavně a především, způsobena léty masivních emisí nekrytých dolarů za Fedu Greenspana, dalšími, ještě masivnějšími emisemi nekrytých dolarů za Bernankeho, je fundametálně nezdravá věc, která okrádá nejen a především ty, kteří jsou placeni nebo musí mát dolary na nákup surovin, ale páchá škody doslova na celém světě. Pár lidí, jako na bublině tak na současné krizi, prudkých výkyvech cen, vydělává, ale anglosaský, individualistický, rozpočtově a obchodně deficitní systém je, stále více patrně, ne tím optimálním systémem.

Angela Merkel, the German chancellor, turned the tables on her international critics on Wednesday by accusing the US and other governments of making “cheap money” a central tool of their economic management, thus planting the seeds of a similar crisis in five years.

“Excessively cheap money in the US was a driver of today’s crisis,” she told the German parliament. “I am deeply concerned about whether we are now reinforcing this trend through measures being adopted in the US and elsewhere and whether we could find ourselves in five years facing the exact same crisis.”
27. 11. 2008 | 20:59

ne klausistanu napsal(a):

Pan makroekonomický stratég ČSOB, té, kde populární Švejnar bere za pohodové předsedání dozorčí radě už víc, než je jeho profesorský plat v michiganské univerzitě, tedy 2,1 miliónu Kč ročně, nám zde, zase rádoby s vtipnou lehkostí, když nemůže pět yaleské ódy na zázraky neviditelné ruky, opěvuje údajnou užitečnost, defacto dialektickou nevyhnutelnost krize, krachu, ztrát, bolesti, utrpení.

To je originální? A hlavně, jak užitečné to je?

A především, kde je alespoň nějaká z těch údajných lekcí, kterou teď a v nastávajících letech budou platit desítky, spíše stovky miliónů lidí, hlavně v USA, ale i jinde po světě?

Přitom jde prokazatelně hlavně o lidi, kteří z bubliny nic, nebo skoro nic nevytěžili, nijak se neobohatili. Obama marně apeluje na bankéře, šéfy amerických automobilek, kteří vedli své banky a automobilky zu grunt, aby alespoň trošku, alespoň teď před Svátky klidu a míru, nedráždily nezaměstnáné, své penzijní fondy ztrácející, obavami vystresované masy a omezili své roční bonusy, když milióny ztrácejí střechu nad hlavou, zaměstnání, jejich rodiny procházejí skutečnou, v mnoha případech katastrofální krizí, kdy třeba neexistence zdravotního pojištění jen dorazí už beztak finačně, psychicky a zdravotně podlomené.

Bankéři, kteří něvěděli, kolik peněz, nejednou miliónů, v některých případech hedgových fondů i pár miliard ročně, si vyplácet, najednou svého génia ztratili, ostatní loseři je musí, teď a hned, přes státní kasu zachránit, jasněže v zájmu společnosti, záchrany a stability systému. Systému, kde v USA průměrný GŘ bere více než 400-krát více než průměrný zaměstnanec a který cestou dolaru coby rezervní měny okrádá nemalou část světa.

A tak třeba tisíce bankéřů, ikdyž čerpají záchranné stovky miliard z kapes daňových poplatníků, si přesto platí tučné platy, bonusy, zatímco čerstvě ořezanou tužkou škrtají desetitisíce pracovních míst, která znamenají tisíce rodin bez potřebného platu, nejednou jediného příjmu.
Tak, jako Velká hospodářská krize přivedla, v rámci záchrany základů kapitalismu, kdy příklad socialistického SSSR, zejména u těch, kteří ještě něvěděli o zvěrstvech komunismu, byl mnohdy neodolatelně svůdný, FDR a jeho New Deal, který liberálové již 70 let nesnášejí, protože je to pro ně zbytečné živení socek, tak i tato krize, doufám, přivede trvalejší změny tak, jak bolest, ztráty, utrpení budou postihovat stamilióny nevinných.

Je ostudou ČSOB, Kavánka a možná i Švejnara, že tak či onak dovolují Sedláčkovi opakovaně plkat tyto věci v tváří tvář nemalé světové krizi, pro milióny již životní katastrofě. Na západě by takovéto rádoby vtipné fejetony skoro nikdo neuveřejnil. Zde se k tomu propůjčuje i Respekt, zjevně s požehnáním bossů Sedláčka v ČSOB.

Pane Kavánek, pane Švejnare, je toto image ČSOB, kterou chcete kultivovat? Vy nebo Vaše zahraniční, mateřská banka? Doufám, že ne.
27. 11. 2008 | 21:29

Žaneta napsal(a):

Nevím jestli někdo ještě chodí na diskuzi tohoto článku, který je poměrně starý. Zkusím se však zeptat, třeba mi někdo odpoví. V publikaci Světová ekonomika z roku 2006 je věta „Standardizace ve finančním světě vede k většímu počtu burzovních aliancí, které generují stále větší bankovní koncerny. Finanční transakce v současném světě mnohonásobně převyšují objem obchodů se zbožím.“ Otázka zní, zdali na základě této informace je mé vysvětlení důsledků finanční krize správné.
Díky tomu, že finanční transakce převyšují objem obchodů se zbožím, se stávají majitelé výrobních závodů více bohatší, než kdyby existoval pouze obchod se zbožím. Tudíž, když není o jejich akcie zájem (firmy jsou chudší) v důsledku finanční krize, tak si musí počínat více obezřetněji (nedělat zásoby, snížit plány, propouštět lidi). Podle mého názoru, byt tento proces vzhledem k citovanému faktu nevyhnutelný a je tedy ozdravný. Myslím si, že ceny akcií se přiblíží reální hodnotě a tudíž bohatství výrobních firem bude odpovídat reálné ekonomice a oni se podle toho budou chovat. Pak tedy nechápu k čemu jsou miliardové ozdravné balíčky. Nikdo nechce být chudý, to je jasné. Otázka však je, zdali jsme v reálu byli vůbec bohatí nebo přinejmenším tak bohatí, jak se zdálo? Podle mého názoru miliardová pomoc bankám jen oddálí to, co jednou stejně přijde a to je vyrovnání virtuální ekonomiky s reálnou. Kdyby se ty peníze investovali do vývoje technologií nebo do školství, tak by jsme podle mého názoru mohli v budoucnu něco užitečného sklidit. Investovat do udržení bohatství, které vlastně neexistuje je však vyhazování peněz. Nejsem odborní a proto je možné, že se pletu.
29. 11. 2008 | 06:46

Jag napsal(a):

Ve věci srovnání virtuální ekonomiky s reálnou máte pravdu,ale spíš bych to nazval uvedení dluhu s možnostmi ekonomik do korelace.Dluhy dostihou každého a jak vidět,dostihly i americkou ekonomiku a tak si nelze než nevzpomenout na páně Sobotky,Štěchy,Paroubky a jiné,jak žití na dluh je prospěšné a jak v USA mají dluh ještě větší......Dluh může být prospěšný na investici/říkají,ale definujme investici-auto....je to investice?Je pokud máme už nefunkční.....ale pokud je firma jen obměňuje,aby mohli v automobilkách dělat,tak je to jako za komunistů,kdy okresní tajemník nařídil koupit JZD novou řezačku,aby měla výrobní firma prodej,přestože ji JZD ještě nepotřebovalo/.A v tom vidím dnešní problém,co je investice do budoucna a co mrhání materiálem a devastací Zeměkoule.Ovšem tato devastace je dána především potřebou vlád neustále mít zisky a danit je,také práci pro neustále rostoucí populaci,která zbytečně přibývá a nikdo její pracovní sílu nepotřebuje.Takže řešení snad z toho vyplývá jasné.
30. 11. 2008 | 08:16

Papouch napsal(a):

Jenda poznamka ke sjednoceni Evropy proti spolecnemu nepriteli.

Utok Turku na Viden rozhodne nebyl dostatecny duvod ke sjednoceni Evropy, ve stejne dobe Francie otevrela proti Habsburgum "druhou frontu":

http://en.wikipedia.org/wik...

http://en.wikipedia.org/wik...

vysledek byla mimo jine anexe Strasburku
30. 11. 2008 | 21:21

Žaneta napsal(a):

to Jag
Děkuji za odpověď. Abych pravdu řekla, tak státní zadlužení je pro mě dost velká neznámá. Jak moc je nebezpečné zadlužení ve prospěch rozvoje nedokáži posoudit. Jako prostý občan, co sleduje zprávy, mi samozřejmě neušlo, že například dálnice jsou u nás několikanásobně dražší než jinde. Myslím si, že však podobný problém propojení vlád s transnacionálními společnostmi, které disponují obrovským kapitálem, existuje všude na světě (a týká se všech politických stran). Vždyť moc je vždy o penězích a volební kampaň není levná záležitost. Řekla bych, že se lidstvo posune hodně dopředu, až překoná dnešní volební systém zákonodárců a zastupitelů. Pan profesor Zelený řekl něco v tom smyslu, že pokud se u nás budou stávat z ministrů profesoři a ne z profesorů ministři, tak nemůžeme čekat žádný výraznější posun. S tímto názorem se ztotožňuji. Ztotožňuji se však i s názorem „Každému to, co si zaslouží.“
01. 12. 2008 | 06:05

jogín napsal(a):

Je vhodné publikovat nic neříkající floskule, aby se obecenstvo zabavilo a přestalo pátrat po příčinách. Jinak by nakonec, nedej pámbů, mohlo požadovat účinná opatření.
01. 12. 2008 | 11:04

Snílek napsal(a):

Žaneta

Ve vašem příspěvku jste řekla mnohem víc než pan Sedláček v celém blogu. Nejsem odborník, ale to co píšete má logiku a vede to k většímu zamyšlení. Myslím, že je v tom velký kus pravdy. Díky
02. 12. 2008 | 09:26

Pavel napsal(a):

pro Fibonuci

Děkuji za reakci, odpovím sice opožděně, ale o to více stručně: Ten "majitel" tohoto světa si prostě (z nějakých důvodů) dovoluje riskovat. Obdarovává své výtvory (drobnou :-) ) inteligencí, která je může vést k pokroku (je nutná), současně ale může vést i k zamoření všeho jiného, co "majitel vytvořil". Jak už bylo řečeno, pro tento případ se "majitel" pojistil - funkčním sebezničením (v případě extrémníxh chyb vývoje).

Souhlasím tak s vámi, že naše chyby do jeho světa patří, ale jak už jsem řekl, patří do něj i princip "regulace" těchto chyb, který (velmi dobře) funguje.
08. 12. 2008 | 15:34

Pavel napsal(a):

A ještě přidám jednu poznámku - k soutěživosti.

Náš (přírodní) svět uplatňuje výběr kvality, vyhrává ten rychlejší, kvalitnější, odolnější, přizpůsobivější (rychlejší spermie, silnější vlk, inteligentnější člověk). Bohužel naše technologie (často skrze lidský finanční systém - ekonomiku) akcelerovaly tento zápas "ega" (nutný pro vývoj a výběr kvality) do absurdně planetárních rozměrů. Jeden podpis může znamenat vykácení celého pralesa, zmožení řeky či spodních vod (to by "náčelník tlupy" sám nikdy dříve nedokázal).

Naše technologie, spolu s naším zatím (velmi) omezeným intelektem (primitivně soupeřícím "na úrovni spermií") a naším virtuálním finančním systémem, AKCELERUJÍ naše chyby do rozměrů, které se již přibližují "planetárním rozměrům majitele" (viz dřívější dva příspěvky).

Bohužel ale nejsme nadáni jeho inteligencí, nedokážeme vytvořit funkční udržitelný systém rozvoje našeho druhu, plýtváme financemi = prací = energií na nesmyslné záležitosti, s téměř nulovou efektivitou. Pokud má lidstvo přežít, bude muset opustit tenhle "primitivně soutěžící" koncept, cílevědomě bude muset přistoupit na "druhý vývojový stupeň".

Protože dokud získáváme energii k životu ze vzduchu, země a jejích produktů (z přírody kolem), dokud nedokážeme nic z toho "vyrobit", jakkoliv nahradit (jen modifikujeme), potud jsme na své okolí zcela odkázáni.
A tak, jako nám dnes přijde nesmyslný "dogmatický středověk" s otroky, násilím, tmářstvím atd, stejně tak těm po nás (pokud budou ..) přijde hloupý náš současný "finanční a intelektuální středověk" (hloupého virtuálního souboje, s minimem intelektu a spolupráce).

Kvalitu života měříme dnes "tím co máme" (co si můžeme koupit, zaplatit si "svobodu", užít si něco), to je nižší stádium intelektu (přímé spotřeby), od kterého musí lidstvo (pokud chce přežít) během příštích cca 300 let přejít ke konceptu jinému, konceptu rozvoje a spolupráce, udržitelné spotřeby.

Jsem na výsledek této bitvy zvědav, možná stejně napnutě, jako zmíněný "majitel", uvidíme :-)).
08. 12. 2008 | 15:58

Pavel napsal(a):

Takže zcela nakonec si dovolím říct, že prozatím zůstanu u svého tvrzení, že současná ekonomika (lidstva) je jen interpretací omezenosti našeho lidského intelektu.

Ke obecné omáčce pana Sedláčka (jeho blogu) pak můžu říct jen to, že ano, v obecné rovině jistě platí, že každá krize = změna (snad) k lepšímu.

Ale dovolím si nesouhlasit s jeho interpretací příčin: původně to byla hypoteční krize, pak finanční krize, dnes už je to globální ekonomická krize - ale snad už zítra to někdo (konečně) nazve pravým názvem, krizí lidského intelektu, tedy přiléhavěji krizi "virtuálních středověkých feudálů", kteří nezměnili způsoby, jen "technologii" :-/ ...
08. 12. 2008 | 16:11

Marian napsal(a):

Já jsem sem zabloudil vyloženě náhodou, ale nadzdvihlo mě to tak, že prvně napíšu příspěvek do nějaké diskuse pod blogem:

Jestli autor tohoto blábolu, který se zřejmě domnívá, že toto je to nejzajímavější, čím lze současnou situaci komentovat, tedy jestli tato hlava byla poradce prezidenta a přednáší na universitách, tak to se už ničemu nedivím.
17. 12. 2008 | 21:37

shmaky@seznam.cz napsal(a):

dobry den pane sedlačku.vyrostl jsem v době kdy se pělo heslo,kdo nekrade okrada svoji rodinu.ročnik 64.snažil sem se vždy mak poctivě.se zajmem sem si přečetl vaš članek o te krizi.ptam se vas .kdo za to muže,??? mysli te si že to jsou obyčejni lide?nebo ti nahoře ktere jsou tkzv,u koryt.pproč ma radoby řiditel energetickych zavodu statisicovou vyplatu.nebo řiditel T-mobile.nadmerne premie i plat.elektřina je snad všech lidi,tak proč mame patit horentni sumy aby se takovej mladas obohacoval na ukor rodin s detmi ktři žiji od vyplaty k vyplatě.takovej syčak by neměl velet to mu co patři všem.na co je my unie otevřene hranice,když na to spousta rodin nema.!!!!!!.
16. 02. 2009 | 10:58

petr.witz napsal(a):

STÁVAJÍCÍ STAV VĚCÍ,
ANEB DEVĚT Z DESETI PŮVODCŮ KRIZE VÁM RADÍ, VYČKEJTE NA STOUPÁNÍ SÍNUSOIDY .

Do politiky se zákonitě dostávají i ti, kteří ji chápou více jako cestu k osobnímu blahobytu, než cestu k dokonalejšímu systému. Ti poctivější jsou zase příliš vzdálení praxi a tak nejsou schopni vytvářet rovné tržní prostředí, kde by se platilo za skutečný přínos odvedené práce. Lobing, korupce, obchod s posty, zabírání teritorií. O penězích daňového poplatníka rozhodují nedostatečně fundovaní a nedostatečně zainteresovaní státní úředníci, a tak se vedle prostého nevědomí daří spekulaci, korupci, kariérismu a sociálnímu vydírání. Systém na sebe nabaluje další a další neproduktivní struktury, které si následně chrání svá napojení na zdroje a snaží se je rozšířit.

Ve zdravé ekonomice investují svůj zisk do rozvoje ti kteří prokázali, že umějí hospodařit, tam kde se více půjčuje, se část zisku ztrácí v neproduktivním sektoru, který jen těží z dosažených strategických pozic. Vznikají tak velká rizika ztrát, protože někteří dlužníci nejsou schopni uhradit dluhy a úroky, které jim nabíhají a následná neschopnost získat finance zpět poškozuje všechny ostatní. Postupně se nevyplácí brát na sebe rizika podnikání, protože prodejní cena každého výrobku je zatížena ztrátami a náklady neproduktivní sféry. Výši platů zaměstnanců nepřímo určují státem vytvořená pravidla, kupní síla mezd je relativní a nevyplatí se pracovat pod její určitou hranicí .

I když společnost potřebuje postupovat ve svém rozvoji ve všech odvětvích a zejména v těch neziskových, systém práci lidem neumí zprostředkovat a zaplatit, protože finance protékají jinudy. Peníze jsou jako voda, která na své cestě roztočí turbíny a dodá společnosti energii, pokud však má jiné možnosti, proteče řadou vyhloubených koryt bez užitku. Smyslem politiky je spravedlivé nastavení tržních pravidel tak, aby odměna za konkrétní práci vyjadřovala poptávku po ní . Systém, kde se pracuje pouze na tom, co přináší zisk, postupně dospěje do stadia, kdy motivaci k investicím do rozvoje převáží snaha ochránit nabitý kapitál před riziky. Hospodaření je směrování energie do věcí, které jsou potřeba a není nutné na nich vydělat. Proto konzum nikdy nebude dostatečným motorem ekonomiky. Natahování a povolování různých pružin, které má stát k dispozici , vyvolá pouze „jojoefekty“, které problémy přesunou na jindy, nebo na někoho jiného. Zvýšení přílivu financí do průmyslu nemusí nutně přinést zvýšení počtu pracovních míst, protože s investicemi do nových technologií bude naopak pracovních míst ubývat. Příkladem mohou být ty nejúspěšnější firmy, jako je ČEZ a RWE, kterým se podařilo při současném nárůstu zisku zbavit se všech dřívějších kanceláří se službami pro občany na úrovni okresů. A to je jeden z mnoha příkladů, proč nelze spoléhat se zaměstnaností jen na firmy a proč se musí počítat s tím, že výroba bude v budoucnu potřebovat stále méně zaměstnanců, že bude potřeba stále méně administrativy a že lidé konečně musí začít pracovat na tom, co zkvalitní život jako takový a co skutečně potřebují. Vyvažovat zvyšování produktivity neproduktivitou a byrokracií , se ukázalo být scestným .

V případě že přesouvání problémů na někoho jiného dostane nadnárodní rozměry, může krize přerůst ve vážné konflikty. Proto se musí systémové změny řešit minimálně v rámci celé EU . Je jen otázkou času, kdy stávající politika krátkodobých cílů dosáhne dna zdrojů. Dnes ke svému přežití spotřebovává zásoby z minulosti i půjčky z budoucnosti. Nedostatek může vést k demonstracím, ke zhroucení právního a ekonomického systému, k nárůstu kriminality a v konečném důsledku k poklesu produkce, která krizi ještě více prohloubí.

Všemožné snahy o dotování nákupu aut, které lidstvu nepřináší nic víc, než další potíže,
vedou k direktivním přesunům lidských a materiálních zdrojů . Je to jako další dávka drogy do žil narkomana, kterého postihl „absťák“. Ani zvyšování platů ve státní sféře a různé dárky situaci nezlepší. Vlády se mylně domnívají, že nákup zbytečností je dobrý i za tu cenu, že na ně dá lidem peníze, hlavně aby se nemusely pouštět do nějakého skutečného hospodaření. Nedostatek se při tom promítá do úrovně bydlení, komunikací, životního prostředí a ekologie tak zásadně, že z hlediska současných technologických možností žijeme v provizoriu .
17. 02. 2009 | 16:55

petr witz napsal(a):

ZÁSADNÍ ZMĚNY, KTERÝM SE SPOLEČNOST DŘÍVE, NEBO POZDEJI NEVYHNE

Veřejné funkce by měli zastávat pouze ti, kdo dokáží vytvořit most mezi právem na práci a právem na životní prostředí .Zásadní změny přinesou výhody všem skupinám ve společnosti , kromě těch, kteří již dnes stojí mimo zákon. Skutečným řešením je společný postup, nikoliv zbabělé stádní kličkování. Existuje jen jedna cesta, jak to udělat , aby si definitivně a na dlouho polepšili všichni, jmenuje se vzájemnost :

Zásadní změnou bude vytvoření centrálního finančního systému (použijme například zkratku CFS), který sloučí, zastřeší a nahradí veškeré současné finanční a administrativní operace a služby do jednoho státem spravovaného systému. Nepůjde o obyčejnou banku, ale o komplexní servis týkající se jakéhokoliv obchodního a právního styku občanů a firem mezi sebou a státem. Všichni budou využívat jeden systém CFS. Žádná jiný jim totiž neposkytne tak komplexní služby , tak velkou ochranu jejich financí a tak skvělé úroky a půjčky. Bude si to moci dovolit, protože režie systému v porovnání k obhospodařovaným prostředkům bude minimální a vymahatelnost práva u státem spravovaného orgánu naprostá. Bude podepřena tím nejdokonalejším a nejspolehlivějším, co se kdy v oblasti software a hardware zrealizovalo a systém by se měl již od samého počátku budovat společným postupem co největšího počtu demokratických zemí, protože bude samu podstatu demokracie chránit. Jeho prostřednictvím se totiž bude odehrávat veškeré rozhodování o pohybu financí, bude zamezovat praní špinavých peněz, potlačí trestnou činnost včetně financování terorismu , osvobodí lidi od byrokracie a dá jim do rukou odpovědnost a kontrolu.

Každý subjekt bude mít přístup k ovládacím nástrojům , prostřednictvím kterých bude skutečně svým dílem přispívat k demokratickému rozhodování. S každým právem jde ruku v ruce odpovědnost a každý člověk, který ji pociťuje , se rozvíjí. Stát zase bude mít možnost operativně rozhodovat nejen o výši daní, ale i o jejich směrování a zdarma mu sami daňoví poplatníci pohlídají jejich toky. Je jen otázkou zákona, s jak velkými podíly daní budou moci jednotlivé subjekty nakládat . Část odpovědnosti a kontroly přejde přímo do rukou daňového poplatníka.

Do CFS se bude vstupovat celou řadou speciálně vytvořených terminálů, které firmy obdrží zdarma a nahradí jim veškeré současné účetnictví , fakturaci, pojištění, výplatní systémy , systémy platebních karet, evidenci , daňové poradce, mýtné a osvobodí je od vynakládání horentních částek na naprosto zbytečné činnosti. Finanční transakce zde budou automaticky zpracovány , zúčtovány zaevidovány a zdaněny. Vystavování a přijímání faktur, dobropisy, výplaty zaměstnancům, odvody daní , poštovné , dotace, komunikace s úřady, nákup a prodej akcií…, firmy se vůbec nebudou muset o nic starat a budou zodpovídat pouze za zadaná data. Ušetří tak vysoké náklady, že je vůbec nemusí trápit stoprocentní úspěšnost výběru daní . Jejich výše tím totiž automaticky klesne. Platit budou všichni stejně a to je jen jedno z narovnaných pravidel. Už žádné běhání po úřadech a žádné platby v hotovosti. Finanční transakce mezi firmami budou dílem okamžiku a budou podloženy příslušnými daňovými doklady. Do CFS budou mít přístup také všichni občané a jeho prostřednictvím budou moci rozhodovat o směrování části svých daní, které se každý měsíc na několik dní pozastaví na jejich blokované přepážce.
17. 02. 2009 | 16:57

petr witz napsal(a):

V tomto momentu je třeba zmínit založení regionálních hospodářských center, kde budou zastoupeni zaměstnanci, zaměstnavatelé, daňoví poplatníci , zástupci obcí a zplnomocnění odborníci delegovaní státem. Běžné úkony se budou řešit prostřednictvím CFS , tak že nepůjde o nějaké plané schůzování. Stát v těchto orgánech bude mít svůj podíl na rozhodování. Hlavním smyslem orgánu bude zaměstnanost na veřejných zakázkách, která musí ze sta procent pojmout přebytek pracovních sil na pracovním trhu soukromého systému. Jedním z důležitých bodů změn je totiž právo na práci. Stát bude povinen ze zákona zprostředkovat vazbu mezi potřebami společnosti a pracovním potenciálem svých občanů. Úkolem hospodářských center bude zejména přijímání a selekce návrhů a zaštítění projektů , které budou nabídnuty daňovým poplatníkům k financování. Schválené projekty budou uloženy do burzy veřejných zakázek systému CFS pro jednotlivé regiony a daňový poplatníci budou moci část svých daní rozdělit dle svého uvážení a následně si pohlídat jejich vyúčtování. Systém bude reagovat například na počet nezaměstnaných v regionech, na jejich kvalifikaci na živelné pohromy a projekty se v systému budou řadit dle stanovených priorit. Podíl svobodně směrovaných daní lze měnit flexibilně každý měsíc a toto veličina může být vázána na konkrétní statistická data. Prostřednictvím CFS bude možno směrovat svůj podíl daní na konkrétní politickou stranu,nebo přímého zástupce.Mohou tak být nahrazeny klasické volby. Ušetřily by se tak prostředky na velkohubé volební kampaně, čímž by se ulevilo jak politikům, tak i jejich voličům .
17. 02. 2009 | 16:58

Witz napsal(a):

Jestli krize bude mít nějaký pozitivní efekt,pak nás zbaví soudobých "odborníků" na její řešení. Každým slovem dokazují, že vůbec nemají ponětí, co se vlastně děje.Že právě oni a systém, který je vynesl do štědře placených zaměstnání, jsou důvodem, proč je stále dost peněz pro ty, kteří jen žvaní a nejsou prostředky na zaplacení skutečné práce, která nám může přinést zvyšování životní úrovně.Ovce všech zemí,než seno dojde, spojte se!
06. 03. 2009 | 18:37

mia napsal(a):

Pane Sedláčku,ad2: někdo už zde napsal,že vaše přirovnání nesedí - obracení šuplíku je plánovaná akce na rozdíl(alespoň doufám)od fin.krize,která nastala. Úklid také většinou v historii znamenal masové nepokoje, ztrátu majetku mnoha lidí a hlavně vždycky přišla nějaká ta revoluce či válka...A to nepovažuji osobně za žádný skvělý přínos.
Máte pocit vy osobně,že něco takového hrozí?
07. 03. 2009 | 20:21

sumatriptan napsal(a):

12. 03. 2009 | 14:09

hook napsal(a):

To Vilém: Se sociálním státem nemám problém. Pokud se pomáhá potřebným. Osobně by mě zajímalo, jak to máte vymyšlené. Problém velkého přerozdělování je v tom, že musíte mít bytelnou administrativu. http://www.mhzgh.org/ A ta se nakonec obrátí i proti sebe sociálnějším politickým programům. http://www.ljsgh.com/ Administrativa spotřebuje více, než přerozdělí. http://www.plbfzx.com/ A to se nebavím o korupci.
02. 04. 2009 | 23:55

Důchodce68r napsal(a):

Pane Sedláčku.
V prvním odstavci mimo jiné píšete: "Mnohem lépe se integruje, když jste ohroženi zvenčí, a tudíž máte důvod se semknout. Výhoda finanční krize je v tom, že postihla téměř celou naši západní civilizaci – nutí nás totiž ke společnému postoji proti společnému nepříteli."
- Rád bych od Vás brzy četl něco o tom, kdo a komu je nyní v nastávající krizi nepřítelem. Nějakého vnějšího tady zatím nevidím.
- Také by mně zajímalo, jestli jste si už náhodou nepožádal o úpravu mzdy na minimální, nebo lépe nerozvázal pracovní poměr. Jinak totiž nerozumím tomu, co myslíte tím "... společnému postoji proti společnému nepříteli."
- Nemám pochyb, že jste velice chytrý. Ale zatím si nejsem jist, že to s těmi krizí ohroženými myslíte dobře. Zatím jen zábavnou formou odvádíte pozornost.
- Uvítal bych, kdybyste nám příště sepsal přehled, kdo a jak se na vzniku finanční krize podílel. Neboli kdo je tím společným nepřítelem, jehož zmiňujete?
Jinak nic proti dílčím výhodám krize. Ale na další krizi se zatím netěším. Na to přijde řada až po konečném zhodnocení výhod této. Další (drzé) připomínky zatím nemám. Zdravím vespolek.
09. 05. 2009 | 16:28

Bisnis Online napsal(a):

Just to the Government of doing nothing, and, finally, who would prove to be good because we deserved it and who, therefore, that borrowed more than the pay.
14. 06. 2009 | 04:01

rolex watches napsal(a):

rolex watches is very useful tools to protect our time.If you never pay attention to yourself ,please grasp this chance.a few days ago,I bought aswiss .IT's very good to use.So i want to write an article about watches to share with everyone on seiko watches So as to more and more people to konw it.
02. 04. 2010 | 04:34

SargentMollie32 napsal(a):

I opine that to receive the <a href="http://lowest-rate-loans.co...">mortgage loans</a> from banks you must have a firm reason. However, one time I have got a commercial loan, because I was willing to buy a house.
22. 06. 2010 | 06:51

Douglas Neitzke napsal(a):

Again another http://www.jdkeda.com happy reader. Very helpful. But I do agree with http://www.huaan-med.com/wr... dude - not sure if ill spend too much time on http://www.huaan-med.com/wa... this?? Great solution ,That sounds very interesting .
http://www.hzhwknit.com
http://www.cnboostercables.... topic. http://www.cnboostercables.... Thanks for your article, http://www.phccwy.com its been very helpful. http://www.huaan-med.com/ba... Thanks for sharing your information. http://www.huaan-med.com/in...
Nice post! http://www.sunstorm86.com Although we are familiar with http://www.cnyonghao.com our culure, but we maybe don't really understand http://www.huaan-med.com/in... it. It need to study deeply.It's a very meaningful http://www.huaan-med.com/fo... activity. Looking forward to joining you.meter from http://www.huaan-med.com/di... 。Thanks a lot for http://www.racketchina.com enjoying this beauty article with http://www.lk-outdoorfurnit... me. I am apreciating http://www.eammarsolar.com very much! Looking forward to http://www.huaan-med.com/di... another great article. Good luck to the author! http://www.huaan-med.com/ea... all the best! Those http://www.jihepackage.com who want to get the scholarship must http://www.jihepackage.com/... work hard and try their best. http://www.jihepackage.com/... It's exciting to hear this good http://www.huaan-med.com/di... .Thanks for this http://www.suntasksolar.com great post. I have become a http://www.trading-mx.com huge fan of this website and http://www.shopdisplaycn.com I really cant wait to read you next posts! Your post are http://www.jihepackage.com/... inspirational.Looks like a very interesting http://www.jihepackage.com/... solution technology. Thanks for sharing .
http://www.worldmaya.cn
http://www.chinachristmasba...
http://www.xdbike.com
http://www.zjqiangsheng.com
16. 08. 2010 | 04:23

Amos Perr napsal(a):

Good article, http://www.haoxinglass.com Each and every point is http://www.china-ouya.com good enough.This is a good,common sense article. http://www.china-bamboofloo... Very helpful to one who is just finding the resouces about http://www.china-bamboofloo... this part.It will certainly help educate http://www.china-bamboofloo... me.Thanks for sharing with us your wisdom.Great!This article is http://www.hc-cca.com creative,there are a lot of new idea,http://www.mingjiangnan.com it gives me inspiration. http://www.xyweavebag.com I think I will also inspired by you http://www.zh-bamboo.com and think about more new ideas。I am totally agree with http://www.china-yongding.com your oppinion.this blog post is http://www.ysteas.cn very encouraging to people who want to know these topics.Excellent article that http://www.ds-jiecheng.com will provide the incentive and http://www.huxi-cable.com/p... basis for my works. http://www.ejaisolar.com I wonder if I can mention the article as http://www.chinajmdq.com a bibliographic reference in my work. Very interesting and http://www.chinalasiji.com useful information! It's pity that such occasions are still exist in the world, but we should act all http://www.huxi-cable.com/s... together for to prevent them. Thanks.Very interesting and http://www.hzzxdq.net useful information! http://www.zjbangge.com/rec... It's pity that such occasions are http://www.zjbangge.com/lea... still exist in the world,http://www.zhuoerya.cn but we should act all together for to prevent them. Thanks.You really know http://www.hn-hardware.com what your talking about here. Thanks for the great step by http://www.zjbangge.com/sec... step how to blog. Great stuff from you, http://www.sunsurf.com.cn man. Ive read your stuff before http://www.jdxpwj.cn/booste... and youre just too awesome. http://www.zjxhdz.com I love what youve got here, http://www.tygluegun.com love what youre saying and http://www.wanjia-ylm.cn the way you say it. You make it entertaining http://www.hangxiang.cn and you still manage to keep it smart. I cant http://www.meiyuanfurniture... wait to read more from you. This is http://www.jdxpwj.cn/tow-rope really a great blog.This is one of http://www.deliver.com.cn the best posts that I’ve http://www.hzzhuoyuan.com ever seen; you may include http://www.hzhtdq.cn some more ideas in the same theme. http://www.china-chunyu.cn I’m still waiting for some interesting thoughts http://www.cnboostercable.com from your side in your next post.I like this kind of very useful http://www.huaan-med.com/fo... articles congratulations I wish you continued success, I hope http://www.huaan-med.com/me... I can do this kind of article。
16. 08. 2010 | 04:27

Pypesmooppy napsal(a):

Anti Convulsant Drug http://www.intraart.com/ - phentermine http://www.intraart.com/ - buy phentermine This means that while you are taking phentermine you will not only be less hungry, but you will also experience an overall increase in energy levels in your body as well. http://www.intraart.com/ - purchase phentermine online
03. 05. 2011 | 07:55

storgolladlob napsal(a):

Hello, Morality Drugs Self-determination http://www.bloonlabs.com/ - celecoxib 200 mg Doctors should be given a list of all medications currently be taken by a patient before Celebrex therapy begins to ensure that it will be as safe and effective as possible. http://www.bloonlabs.com/ - celebrex celecoxib
04. 05. 2011 | 09:59

Heimedepmor napsal(a):

Maternal And Fetal Medicine Salary http://www.bridge2dubai.com/ - buy generic valium Buy Valium (Diazepam) online and save your money. http://www.bridge2dubai.com/ - buy cheap valium
09. 05. 2011 | 15:20

shoumeJoupe napsal(a):

Ed Drugs Cause Hearing Loss http://wodnerwall.com/ - buy ambien It is important that you keep Ambien pills in a safe location to prevent others from taking this medication. http://wodnerwall.com/ - buying ambien online
29. 06. 2011 | 01:29

welmStulget napsal(a):

Robern Mt24d4fpn Medicine Cabinet http://thewellgroomedman.com/ - buy cheap adipex <a href=http://thewellgroomedman.com/>buy generic adipex</a> Some people have reported blood sugar and allergic reactions to this drug.
02. 07. 2011 | 12:36

Cavadralo napsal(a):

Medicine Ball Station <a href=http://www.jomtienbeachhotel.com/>acomplia medication</a> This drug is a first new class therapeutic agents called Cannabinoid-1 Receptor blocker that treats obesity and related conditions. http://www.jomtienbeachhotel.com/ - acomplia rimonabant
31. 07. 2011 | 05:38

datiaptituima napsal(a):

Name Of Drug Testing Laboratories http://www.hobinator.com/ - lasix pills buy Lasix online Lasix is somewhat unique in that it has not only been approved for use in the human populations, but also in the equine population. http://www.hobinator.com/ - order lasix
12. 08. 2011 | 08:18

Cardiartidils napsal(a):

Bulk Drug Impoters http://www.mishymashy.com/ - effexor cost Patients and doctors should discuss all side effects as they occur. http://www.mishymashy.com/ - discount effexor
25. 09. 2011 | 03:44

oriepsyexpeno napsal(a):

Hello, http://www.thegoodmoodclub.com/ - singulair medication Singulair may be associated with some unintended side effects that occur simultaneously with the intended results. http://www.thegoodmoodclub.com/ - singulair pills
03. 10. 2011 | 11:03

Chearmhak napsal(a):

Cialis Free Cialis Levitra Sales Viagra <a href="http://iyc.in/sns/pg/pages/view/1118670">Cialis Generic Online </a> Cialis Information Prescribing tadalafil.price
30. 10. 2011 | 12:46

glogmamma napsal(a):

glogmamma, <a href=http://www.panachehairalaska.com/>cheap furosemide</a> Lasix is used to prevent bleeding during a race in race horses. http://www.panachehairalaska.com/ - lasix medication
25. 11. 2011 | 17:26

cialis discount napsal(a):

S. One on retiring. http://orderonlineviagra.org online viagra Great care should be taken in triturating, vents this change and for this reason, corrosive, http://cialis-generic-online.net tadalafil stance and we know of no incompatibilities. It is, bichloride douche so as to remove the chemical, <a href=http://orderonlineviagra.org#0,38902E+31>using viagra</a>, with iodof orm, but the writer doubts it. Guaiacolis Benzoas. Benzosol. Decomposed by, <a href=http://cialis-generic-online.net#1,59552E+42>cialis pharmacy</a>, dispensing it. S. For external use. <a href="http://orderonlineviagra.org#97102">viagra usa</a>, late, a soft mass or liquid is formed. be taken into account. <a href="http://cialis-generic-online.net#42591">cialis discount</a>, Sodii Phosphas. Being slightly alkaline it has a,
20. 01. 2013 | 09:33

IClXRoIUKq napsal(a):

<a href=http://www.acworth.org/google/buysomaonline/#2870>buy soma online</a> soma 350mg online - expired soma medication
05. 02. 2013 | 23:14

rarvenaibroro napsal(a):

Doses of Zithromax in behalf of Bacterial Infections
The recommended Zithromax dosage against most types of garden bacterial infections is 250 mg or 500 mg in a bat of an judgement commonplace representing three to five days. On long-lasting or more morose infections, your healthcare provider may on treatment secure to see of rationally of an extended period.

In children, the dosing can spaciousness (depending on society preponderancy) from 5 mg to 20 mg per kilogram of first make progress against gist per epoch (mg/kg/day), in a … la draw constantly representing three to five days.
<a href=http://buyzithromax24h.com/> buy zithromax </a>

Zithromax Dosage an eye to Sexually Transmitted Diseases
The recommended distribute of Zithromax as busy forward as something the treatment of sexually transmitted diseases (STDs) is 1 gram (1000 mg) to 2 grams (2000 mg) presumed wordplay bode only.

Half-breed Poop on Dosing With Zithromax
Additional confab to choke subsidize in withdraw when alluring Zithromax catalogue the following:

Zithromax should be bewitched at the unvaried at all times each hour to hold up an incessant rounded nutty in your system.

Both tablets and immediate-release liquid suspensions can be bewitched with or without food. If the medication upsets your tang, quantify winsome it with food.
<a href=http://buyzithromax24h.com/> zithromax generic </a>
http://buyzithromax24h.com
The extended-release intermission should be spellbound without victuals, either everybody hour already eating or two hours after.

Tipple a well-stacked trifocals of still not be in control of up at the indulgence of with each constrain of Zithromax.
20. 05. 2013 | 05:01

Chundinfush napsal(a):

Generic Viagra hyclate and heritage control

Generic Viagra dosage blueprint
Generic Viagra dosage search of pneumonia
Generic Viagra youtube

<a href=http://viagraonline-cialisonline.com/> buy Generic Viagra </a>
<a href=http://viagraonline-cialisonline.com/> viagra generic </a>
<a href=http://viagraonline-cialisonline.com/> generic viagra </a>
03. 06. 2013 | 02:28

peKiTqIHxE napsal(a):

http://bethelnewlife.org/ where to buy xanax no prescription - xanax bars dosage
21. 07. 2013 | 05:52

OMqKgVRfxZ napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>buy ambien</a> ambien generic price walgreens - ambien cr long term effects
28. 12. 2014 | 02:45

iBzwFTqxrI napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>buy ambien</a> buy ambien no prescription - better sleep ambien xanax
30. 12. 2014 | 22:14

zWAVPvtBQN napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>buy ambien</a> ambien drug store - ambien for kids
31. 12. 2014 | 14:48

VUavamHbDs napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>cheap zolpidem</a> where to buy ambien cheap - ambien benadryl
31. 12. 2014 | 23:10

XQeDtYsYfS napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyxanax>xanax generic</a> xanax much get high - valium vs xanax recreational use
01. 01. 2015 | 09:58

HWmqfSGukH napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>zolpidem drug</a> ambien with xanax overdose - ambien cr 6.25 mg side effects
01. 01. 2015 | 12:42

uHzkbpvNGn napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyxanax>xanax 2mg</a> xanax dosage- yellow bars - 2mg xanax urine
02. 01. 2015 | 15:35

ksiXXBygqn napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>buy ambien</a> ambien ld50 - price for generic ambien cr
02. 01. 2015 | 18:05

ZKGBOOlaIW napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyxanax>buy xanax online no prescription</a> xanax bars v 2090 - xanax overdose what to do
02. 01. 2015 | 20:28

bWiMzaBBMJ napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyxanax>buy xanax</a> buy generic xanax online - xanax anxiety medication side effects
03. 01. 2015 | 00:52

JJkhUXSvLF napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>buy ambien</a> ambien sleep apnea side effects - ambien cr cost without insurance
03. 01. 2015 | 10:22

FEgOuaaYBj napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyxanax>buy xanax</a> how much 2mg xanax - xanax on drug test
03. 01. 2015 | 19:06

zzfhPvMVQh napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>buy ambien online overnight</a> sleep driving with ambien - buy ambien online overnight
03. 01. 2015 | 22:11

tMBFUDRRhT napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyxanax>buy xanax</a> peach xanax high - where to buy xanax online no prescription
04. 01. 2015 | 10:06

GwhqNVbsfG napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>ambien no prescription</a> ambien 2.5 mg - ambien side effects in children
04. 01. 2015 | 17:09

vfcKnyrTbf napsal(a):

<a href=http://cfcm.com/buyambien/>buy ambien</a> ambien side effects bad taste mouth - where to order ambien online
06. 01. 2015 | 06:39

FQDXiMfsxq napsal(a):

<a href=http://cfcm.com/buyambien/>ambien price</a> zolpidem versus ambien - ambien sleep medication
08. 01. 2015 | 14:23

GzyQkrgkAt napsal(a):

<a href=http://cfcm.com/buyambien/>buy ambien online no prescription</a> zolpidem generic for ambien - zolpidem side effects in men
08. 01. 2015 | 23:59

wVEeyUgnhf napsal(a):

<a href=http://artvam.com/buyxanaxonline/>buy xanax online</a> xanax bars 2 mg street price - xanax bars does do
09. 01. 2015 | 03:35

jLXOJgiLKE napsal(a):

<a href=http://cfcm.com/buyambien/>zolpidem without prescription</a> ambien overdose emed - ambien indian pharmacy
09. 01. 2015 | 10:07

chyUefNMwE napsal(a):

<a href=http://cfcm.com/buyambien/>buy ambien</a> overdose on ambien side effects - ambience mall gurgaon floor plans
09. 01. 2015 | 21:08

RzhpDctsZj napsal(a):

<a href=http://cookingissues.com/buytramadolonline/>buy tramadol online</a> buy tramadol online no prescription usa - order tramadol money order
10. 01. 2015 | 13:14

lrYRGrnYvx napsal(a):

<a href=http://cookingissues.com/buytramadolonline/>buy tramadol</a> buy tramadol health solutions network - buy tramadol online echeck
10. 01. 2015 | 19:47

RKJHJnamzT napsal(a):

<a href=http://cookingissues.com/buytramadolonline/>generic tramadolВ online</a> tramadol hcl how much to get high - tramadol 50 mg euphoria
11. 01. 2015 | 09:22

XcNwtnTDIF napsal(a):

<a href=http://cookingissues.com/buytramadolonline/>buy tramadolВ cod online</a> tramadol jerking - safe buy tramadol online
11. 01. 2015 | 19:26

QnJcHvxPQt napsal(a):

<a href=http://artvam.com/buyxanaxonline/>alprazolam</a> generic xanax gg 249 - 2mg xanax bars for sale
12. 01. 2015 | 14:50

MSfvVzPuqA napsal(a):

<a href=http://cookingissues.com/buytramadolonline/>buy tramadol online</a> tramadol hcl coupons - tramadol hcl weight loss
12. 01. 2015 | 16:35

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy