Vytunelované postklausovské grosstapo

16. 02. 2011 | 08:05
Přečteno 14689 krát
Jazykový vývoj kromě toho, že je řízen svými vlastními vnitřními zákonitostmi, které je neradno usměrňovat, vypovídá i o nás samých. Máte-li k dispozici rozsáhlou databázi textů, konkrétně jazykový korpus psaných textů z různých let, můžete jazykový vývoj sledovat a zjišťovat, co bylo v centru našeho zájmu, tedy o čem jsme nejčastěji psali, co bylo nové, tedy co jsme nově pojmenovávali, a naopak, co se z našeho obzoru postupně vytrácelo.

Vezměme si kupř. zkratku SMS. Její význam zná dnes každé malé dítě, a to dokonce i v případě, že vůbec netuší, z čeho zkratka vznikla (z angl. short message service). Podíváme-li se do největšího korpusu češtiny, který má přes 1,3 miliardy slov, zjistíme následující (překvapující) údaj: zkratka SMS je doložena už od roku 1990. To je pozoruhodné už proto, že je to dva roky před tím, než byla první SMS vůbec poslána. V našem případě jde samozřejmě o jinou (dávno zapomenutou) SMS, totiž součást názvu politického subjektu HDS-SMS (Hnutí za samosprávnou demokracii – Společnost pro Moravu a Slezsko). Výlučně v tomto kontextu byla zkratka používána až do roku 1996, kdy se poprvé objevuje ve významu krátká textová zpráva. Jak se postupně zabydlovaly tyto zprávy samotné v našich životech, začala si i čeština přizpůsobovat jejich pojmenování: od roku 1997 tak nejdeme i v dobovém tisku podoby jako smska, smsky, od roku 1999 dokonce ještě familiérnější označení esemeska, esemeskovat apod.

Většina nových slov, která se objevují v našich korpusech po roce 1995 (dřív to moc nemá smysl zkoumat, protože textové zdroje nejsou dostatečné) v zaznamenání hodné frekvenci, je právě odrazem měnící se reality kolem nás. Tak se v roce 1995 poprvé setkáváme s cereáliemi, dredy, firewally, mulčováním, peoplemetry i sitcomem či sitkomem. Jiná slova se z úzce odborných a terminologických zákoutí jazyka dostávají poprvé na světlo publicistického světa (a tím i do širšího povědomí uživatelů), např. aditivovaný, medializovat, mobbing, penzijně (jakkoli penze nebo penzista byla běžná slova) atp. V tomto případě se nejedná o nová slova, ale slova nově vytažena do úzu laické veřejnosti. Konečně se setkáváme s novotvary odrážejícími potřebu sdělovat nové skutečnosti bez přejímání z cizích jazyků: anticena (kdo kdy dřív něco takového uděloval?), složeniny s předponou euro- (eurobankovka, euroměna, euromince, eurovolba apod.), sexturista, ufinancovat, vícepráce apod.

Vždy, když se podobnými údaji probírám, jsem překvapen, jak jsou některá slova už stará („vždyť to byla novinka docela nedávno!“), a naopak, jak některé výrazy nemají odkroucenu ještě ani první pětiletku své existence, přestože je používáme dennodenně. Jak je možné, že babybox se objevuje poprvé až v roce 2005?! (Mimochodem, zajímalo by mě, jak by si jazykoví puristi s tímto slovem poradili – vytvořit nějaký český překlad nebo používat toto nečeské, tedy „nepatřičné“ slovo?) Je možné, že jsme byli tak naivní a poprvé psali a uvažovali o postklausovské éře už v roce 1996? Nebo, mám pocit, že můj otec luští v neděli sudoku už nejmíň deset let, a ejhle, poprvé jste to slovo mohli vidět napsané v českých textech až v roce 2005. A co jsme proboha dělali před rokem 1995, kdy jsme neznali slovo klikat? To jsme – pamětníci pomožte – ťukali nebo snad dokonce poklepávali? Asi jsme si užívali to, že nemusíme (až do roku 1997) mazat ze schránky spam (nebo jsme to aspoň neuměli pojmenovat).

Níže uvádím výběr nejzajímavějších slov, která jsou v našich korpusech poprvé doložena v letech 1995 až 2009. Do seznamu nejsou zahrnuta vlastní jména ani slova málo frekventovaná. Nejedná se tedy nutně o "slova roku" ukazující na témata, o kterých se nejvíc diskutovalo, spíše jde o novinky, slova, která se v daných letech objevila poprvé.

1995
aditivovaný, anticena, antiperspirant, beachvolejbalový, breakdance, cereálie, dredy, eurobankovka, euroměna, euromince, eurovolba, firewall, freeware, freewarový, funkcionalita, gigabitový, grafiti, http, infocentrum, insolvenční, internetovský, klikat, kliknout, komprimace, komprimační, medializovat, megafúze, megakoncert, megamarket, mobbing, mulčování, mulčovat, nabušený, nascanovaný, nascanovat, odinstalovat, penzijně, peoplemetr, scanovat, sexturista, sitcom, sitkom, ufinancovat, ufinancovatelný, vícepráce

1996
britpop, britpopový, carving, carvingový, euroúředník, eurozóna, exsenátor, homepage, internetově, intranetový, klientelistický, peoplemetrový, postklausovský, vytunelování, vytunelovaný

1997
dataprojektor, kreativec, smska, tamagoči, bezbarierový, ekoterorizmus, spam

1998
afterparty, antiglobalizační, biolíh, internetbanking, opozičněsmluvní, smluvněopoziční (poslední dvě adjektiva se v podstatě vyskytují pouze do let 2003-2004)

1999
antiglobalista, bambiriáda (přehlídka dětských organizací), bollywoodský, dosněžovaný, esemeska, esemeskovat, eurozatykač, megapixel, playstation

2000
bluetooth, bradavický, eurokomisař, famfrpál, pokémonský, pokémon, protiraketa, putinovský

2001
euroústava, google (vlastní jméno Google je ale doloženo už v roce 1998, sloveso googlovat se objevuje až v roce 2002), spyware

2002
blog, bloger, grosstapo (vrchol má v roce 2004), stojedničkový, vypárování

2003
bodyfitness, kryptex (za to vděčíme Danu Brownovi a jeho Šifře mistra Leonarda), roomster

2004
beslanský, blob, pastelkovné

2005
babybox, exvyvolený, sudoku, superhrubý (pouze ve spojení superhrubá mzda)

2006
antikonfliktní, čtyřjádrový, youtube

2007
cashbox (druh atrakce, při níž se chytají vzduchem poletující papírky; vyskytuje se pouze v r. 2007), facebook, losovačka, opencard

2008
netbook, flashmob (druh happeningu)

2009
šrotovné, kyberšikana, spadiště (část kanalizačního systému)


A které slovo je pro vás největší překvapení?

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Michal Macek napsal(a):

neni to slovo ale slovni spojeni z reklamy na sejra - prezident Karel IV me fakt dostava :DD
16. 02. 2011 | 08:22

Stan napsal(a):

Pro mne je překvapení, jak se od roku 1995 snižuje frekvence těch nových slov. Že by to signalizovalo konec revolučních dob a začátek jisté "normalizace"? A taková odborná otázka. Dokázal byste odhadnout, od kterého roku či desetiletí v minulosti by nám už naši předkové v běžném hovoru nerozuměli?
16. 02. 2011 | 08:27

Karel napsal(a):

Slovem roku 2010 je bezpochyby "virál".
16. 02. 2011 | 08:34

dennis napsal(a):

Pane Stan,
mne by zajimalo: Kdy si lide v beznem hovoru zacnou rozumet?
16. 02. 2011 | 08:38

neo napsal(a):

Možná bodyfitness až v r. 2003 nebo roomster (ten název musí mít škodovka nějakou dobu zaregistrovnej ne?)

Pak taky megapixel a playstation až v r. 99.
16. 02. 2011 | 08:39

Evžena napsal(a):

Největší překvapením pro mne jsou slova, která ztratila svůj původní význam a stala se z nich jen slova. (čest, morálka a tak...)
16. 02. 2011 | 08:55

MaB napsal(a):

Řekl bych, že slovo komprimace se objevilo dříve, než v roce 1995. Minimálně od roku 1993, kdy se objevily systémy ATRAC (resp. Minidisc od Sony) a konkurenční DCC od Phillipsu, které použivaly metody komprimace dat.
16. 02. 2011 | 09:01

DH napsal(a):

Měl bych zde rovněž pár námětů do jazykového koutku, snad kolega Stejskal promine:

paroprase, liháč, sockom, parouback, socbotka, ozubená pleš, dráth, šprdla, kakraus, rudoch, rusofil, íčko, téčko, kikina
16. 02. 2011 | 09:03

Michal Macek napsal(a):

adamce

prave sem vkladal prispevek a diky tvemu spamu mi to nekam zmizelo - nemuzu napsat co bzch ti nejradeji udelal pac bych byl smazan!tak ti aspon preju at se ti zitrejsiho rana genitalie ve fialovy kvetak promeni!
16. 02. 2011 | 09:11

Michal Macek napsal(a):

DH

pravdolaskar , multi-kulti :D
16. 02. 2011 | 09:11

DH napsal(a):

ngoismus, brusel (ve smyslu kopnout do brusele), prohradní, oranžgután, ódeesák, véčkař, dluhoslav, mackovka

ze zahraničněpolitického soudku:
eurofob, eurofil, eurokrat, eurohujer, antiami, bezpilotní, kravatožrout
16. 02. 2011 | 09:25

Michal Macek napsal(a):

DH

pro bezpilotni letadla se nam pomalu chyta sluvko dron
16. 02. 2011 | 09:32

Dáša napsal(a):

Protože české dřevo širokodaleko stojí nejvíc, tak proto stálo třičtvrtě hodiny metro. To je podstata všech problémů. Kam se hrabe exodus a exitus.
16. 02. 2011 | 09:43

Frante napsal(a):

Ano, na myš jsme "poklepávali" (a v českých verzích software bylo na tlačítku, místo OK napsané Budiž, dnes tam bývá Potvrdit). Ve své Nokii jsem našel funkci "Hlučnost", toto slovo tak dostává nový význam protože se jedná o funkci na zesilovačích označovanou jako Loudness - funguje jako přednastavení ekvalizéru pro tichý poslech, kterým se přizpůsobuje hlasitost jednotlivých pásem citlivosti sluchu. Mimochodem, funkce "Ekvalizér" je tam také, mezi jinak českými názvy položek, takže zřejmě již je to také česky.
16. 02. 2011 | 09:46

Karel napsal(a):

MaB
komprimovat a komprimát je běžně užívaný termín v potravinářství již řadu let.
16. 02. 2011 | 09:48

Rychle napsal(a):

Povinné úspory na penzi mají po smrti důchodce propadnout pojišťovně.

Tady se chystá tunel na vaše peníze a vy o slovičkářeni .
16. 02. 2011 | 09:53

zdenekb napsal(a):

1997: tamagoči...! :o) Já už na ty japonské elektromazlíky už dávno zapomněl!!! Jestlipak jim dávají děti papat.
16. 02. 2011 | 09:54

zdenekb napsal(a):

Dáša:

Na trase A dřevěné vagony tažené koňmo? Asi úsporné opatření...
16. 02. 2011 | 09:56

Antonín Hrbek napsal(a):

Pokud argumentuji tím, že nemá cenu zkoumat frekvenci před rokem 1995, pak nemohu prohlašovat, že některá slova se objevila v roce 1995 poprvé.

Tak například slovo "mulčování" je známo všem zahrádkářům již řadu desetiletí. Autorovi ovšem známo nebylo.Podobně je to například se slovem "vícepráce", "aditivovaný" a dalšími.

Asi by to potřebovalo doplnit obecné vzdělání.
16. 02. 2011 | 09:57

Tomáš napsal(a):

Skoro bych hlasoval, aby konkrétně tento Adamcův příspěvek byl zachován. Tam je prostě úplně všechno. Ten člověk mi spravil náladu.
16. 02. 2011 | 10:06

Miflonides napsal(a):

Vy kdo se o češtinu zajímáte hlouběji, podívejte se na web: http://sedlak008.blog.cz/

Najdete tam spoustu nových slov, která se do korpusu českého jazyka ještě nedostala, ale některá z nich tam už být měla. Jde přece o texty. Sice texty „jen“ na webu, nicméně texty masivně rozšířené a čtené. U některých mladých jsou to možná texty nejčtenější.
Na této adrese byly částečně zpracovány blogy (většinou hodně mladých) blogerek a blogerů na téma „Český jazyk“. Čeština je blogem většinou označována jako krásná, jedinečná a těžká. Většinou má jít o nejobtížnější jazyk na světě - lze však nalézt několik vyjádření typu „jeden z nejobtížnějších jazyků“. Čeština jako předmět ve škole je většinou - hodně mírně řečeno - v neoblibě.

Tolikrát vyjadřovaná obtížnost českého jazyka, stejně jako řada dalších výjimečností (co má jen čeština synonym, atd.) nemá podle mne zrovna nejlepší výchovný vliv na žáky a studenty, a je podle mne otázkou, zda tato či podobná tvrzení jsou podložena seriózními fakty. Spíš jde podle mne o zárodky šovinismu.
16. 02. 2011 | 10:07

neo napsal(a):

Rychle napsal(a):
Povinné úspory na penzi mají po smrti důchodce propadnout pojišťovně.

Tady se chystá tunel na vaše peníze a vy o slovičkářeni .
16. 02. 2011 | 09:53
Zajímavé, že Vám nevadí, že dnes povinné úspory na penzi po smrti důchodce propadají státu.
16. 02. 2011 | 10:09

Tomáš napsal(a):

Cenzor zlý. No nic, stejně tam chyběl Gagarin a Hitler.
16. 02. 2011 | 10:10

stejskal napsal(a):

;-) pane Tomáši. Hezký den. l.s.
16. 02. 2011 | 10:15

vaclavcvrcek napsal(a):

Antonín Hrbek: Jenom bych rád zdůraznil, že se povětšinou nejedná o slova do té doby neexistující, spíš jde o to, že v daném roce vstoupila v širší úzus, což je právě reflektováno korpusem. Takže ano, mulčování zcela jistě existovalo i před rokem 1995 (zejména v nějakých odborných textech), ale v běžném psaném úzu se nevyskytovalo nebo jen výjimečně.
16. 02. 2011 | 10:29

vaclavcvrcek napsal(a):

Stan: Jak bychom si rozuměli s našimi předky, se moc odhadnout nedá především z toho důvodu, že vlastně nevíme, jak se starší čeština vyslovovala. Pokud od problému výslovnosti odhlédneme, centrum slovní zásoby je relativně stabilní a moc se nemění, takže o těch každodenních věcech bychom mohli relativně úspěšně komunikovat i s poměrně dávnými předky, rozhodně třeba Jana Husa bychom o jídlo a píti požádat dokázali.
16. 02. 2011 | 10:34

Michal Macek napsal(a):

vaclavcvrcek:

..."vlastně nevíme, jak se starší čeština vyslovovala"...

nekde sem slysel ze se archeologum povedlo ziskat 2000 let stary zvukovy zaznam z antickeho Rima - zvuk se pry uchoval v keramice krouzene na hrnicrskem kruhu stejnym zpusobem jakym je zachycen na gramofonove desce - pry nekoho napadlo polozit jakousi misu na gramofon,polozit jehlu,pustit a ejhle ozvaly se 2000 let stare zvuky (pry ruch davu a snad nejake fanfary na trubku) ale nevim co je na tehle historce pravdy ale zajimave to je :D
16. 02. 2011 | 10:41

vasja napsal(a):

A mi se líbí, že odpověď na každou otázku začíná slovem "určitě".
Teda jenom tehdy, když ospovídá celebrita.
16. 02. 2011 | 11:03

zdenekb napsal(a):

vasja:

Celeco?
16. 02. 2011 | 11:10

dalimír napsal(a):

Dobrý den pane Františku Adamče z naší zlaté moravské Strážnice dobré ! Všichni Vám věříme ale zde na blogu to nic nevyřeší ! Pošlete to na úřad vlády ! Jistě Vám to i pan vrchní edit.Stejskal doporučí ! Zdravim Dalimír milující mír !
16. 02. 2011 | 11:13

Michal Macek napsal(a):

dalimir

adamce uz nikam nic nedoruci - seslal sem na nej kledbu ktera promneni jeho krevni plazma v cocacolu light a jeho krevni desticky v bonbony mentos :DDD
16. 02. 2011 | 11:28

dalimír napsal(a):

Pane Neo už jsem o tom důchodovém podrazu který se na náš národ chystá již psal ! Tohle se hrubě dotkne i pražáků takže již konečně zvednou ty své líné zadky a vletí do strakovky a udělají tam pořádné točo ! My vidláci se k nim milerádi přidáme ! Tahle vládní garnitura zachází již opravdu daleko ! Dámy a pánové ,hlavně v Praze ,nenechme to dojít až do krajnosti ! Nechci u nás občanskou válku ! Dalimír milující mír !
16. 02. 2011 | 11:31

neo napsal(a):

dalimír:

tohle je jiné téma dalimíre. Vidíte podraz, kdy vám 3% z odvodů propadnou po smrti penzijnímu fondu a nevidíte těch 97% (nyní ještě 100%) které propadávají po smrti státu.
16. 02. 2011 | 11:36

kočka šklíba napsal(a):

Hezký blog i diskuze, zejména Michal Macek mě dnes opravdu pobavil :D :D. Aspoň někdy se zasmějeme ;). Netahejte sem zase ta vážná témata ;).
16. 02. 2011 | 11:54

dalimír napsal(a):

Pane Neo a kdo si myslíte že těch 100% z toho státního batohu vytahá ? Zase ti co zde organizují soukromé fondy ! Kteří hlavně ted sedí v senátu a parlamentu ! Nemají tam na starost nic jiného nežli jak vymyslet něco na obalamutění lidi ! A ještě jsou za to královsky placeni ! Jestli jste ovšem nějaký soukr.podnikatel tak to nám nepomůže ! Vy co vlastníte velké majetky tak nikdy nepujdete proti sobě bojovat za něco lepšího pro většinu našich občanů ! Ale pozor romy s té většiny raději vyjímám ,málokterý znich si zaslouží nějaký důchod ! Dal.
16. 02. 2011 | 11:56

kočka šklíba napsal(a):

Jinak k tématu. Jestli máte doma děti těsně předpubertálního nebo pubertálního věku, mrkněte jaká slova používají :D. Moje dcery naštěstí již z tohoto věku vyrostly a v době jejich puberty to teprve začínalo. Ale slova jako láskuju tě, mucky, muck a podobná nemají chybu :D :D.
16. 02. 2011 | 12:00

Realista napsal(a):

"Jazykový vývoj kromě toho, že je řízen svými vlastními vnitřními zákonitostmi, které je neradno usměrňovat, vypovídá i o nás samých."

Vážený pane jazykovědče, vzdejte se už konečně té své donekonečna omílané dogmatické teze o tom, že něco je neradno usměrňovat. Přiznejte si, že prostě jsou i případy, kdy je tomu naopak. Myslím, že Vám to dost pomůže pro Vaši práci.
16. 02. 2011 | 12:00

Michal Macek napsal(a):

kocka skliba

to ste zminila to nejhorsi :DDD kdyz slysim jak nejaka pubertacka rika do mobilu: "mocinky moc te laskuju milacku mucky muck" mam si propichnout usni bubinky :D

joo a jeste pozdrav "ahojky" resp "cauky" - kdo to vymyslel??? hruuza!
16. 02. 2011 | 12:06

Dáša napsal(a):

DH 09:03
neměly být na konci pemprsky?
16. 02. 2011 | 12:10

Kon napsal(a):

Slova Mulčovat a Mulčování jsem vídal v zahrádkářské literatuře už v šedesátých letech. Nevěděl jsem tehdy co to znamená.
16. 02. 2011 | 12:19

DH napsal(a):

Paní nebo slečno Dášo, a teď to myslím naprosto vážně, takový zlovolný útok na majestát by byl nesmírně neférový a nedemokratický. Takových útoků se můžete dočkat jen od závistivé a kverulantské lůzy, nikoliv ode mne, nezlobte se.
16. 02. 2011 | 12:21

Petr :) napsal(a):

Pemprsky jsou asi jako "alfa a omega"... stejne tak na zacatku, jako na konci!!! S veselou ironii preji pohodovy den!
16. 02. 2011 | 12:41

Rychle napsal(a):

Neo :Jenom stát celkem slušny důchod garantovál . Po novému to bude žebračenka a v soukromých fondech to zmizí jak pára nad hrncem , nebo Krejčíř mezi černochama . A když to velkou náhodou nezmizí, ták to jistit propadnuti ve prospěch pojišťovny .
16. 02. 2011 | 12:59

neo napsal(a):

rychle:

slušný?? tak proč všichni důchodci tvrdí, že maj malé důchody?

průměr je 10000, to ti přijde slušný? z toho bych dneska nezaplatil ani nájem.
16. 02. 2011 | 13:16

budulinek napsal(a):

hmmm ja jsem komprimoval data uz v roce 1988 pomoci arj :)
16. 02. 2011 | 13:23

neo napsal(a):

budulinek:

akorát jsi tomu říkal zabalit:)
16. 02. 2011 | 13:29

rychle napsal(a):

NEO .Ty by jsi Z deseti nezaplatil ani nájem . Ták se běž zeptát do nějaké samoobsluhy pokladní nebo prodavačky kolik si vydělá . Já ti to povím ,minimálni nzdu, to je 7 tisíc . A z toho má ještě povinně šetřit do soukromého fondu na důchod ?? kterého se ještě nemusi dožít a to co tám uložila tak zmizí v tom soukromém fondu a nezdědí to ani její děti ?
16. 02. 2011 | 13:38

Rychle oprava napsal(a):

nezdědí to ani její děti , ale majitel soujromého fondu . T
16. 02. 2011 | 13:45

neo napsal(a):

Rychle:
vydělá i míň, neb dělá na částečný úvazek aby nemusela dostávat ani tu minimální mzdu.

Opakuji, nesouhlasím s poviným spořením do soukromého fondu. Nesouhlasím s tím, aby fondu peníze propadly při úmrtí.

Ale taky nesouhlasím, abych povině spořil státu a při úmrtí mu peníze propadly.

btw: ta prodavačka musí povinně spořit u státu, a o tu část soukromému fondu, se jí sníží odvod státu, takže bude mít úplně stejně.
16. 02. 2011 | 13:56

genderstrejda napsal(a):

genderteta

Žena vysokoškolsky vzdělaná vesměs bez závazků (manžela nebo dětí) bojující za větší práva žen proti všem mužům.

V pokročilejším věku transformující se na chovatelku stáda koček.
16. 02. 2011 | 14:18

Stan napsal(a):

Václav Cvrček: Mě nejde jen o slovní zásobu a požádání o jídlo a pití, ale především o způsob myšlení, jeho struktury, a také o větnou skladbu, kontext, rytmus řeči, přízvuk. A tipnul jsem si pro sebe, že velké problémy v dorozumění by nastaly už s předkem z přelomu 19. a 20. století.
16. 02. 2011 | 14:24

Luba napsal(a):

Výkladový slovník novotvorby národa českého:

Kočkopes - legendární mystické zvíře vyskytující se na Jánském vršku a okolí, poprvé popsané a zaznamenané kronikářem ODS

Paroprase - lidový hrdina, jež v mládí kradl salámy a rozdával je hladovějícím vojákům

Škrtforma - matrice na klonování politiků, ideově blízkých ODS

Soudcokracie - skupina juristů, jež alespoň jednou rozhodli ve prospěch našich politických nepřátel

Mediokracie - skupina novinářů, jež alespoň jednou na veřejnost vytáhli informace, které se nám nelíbí

Trojkolka - to, po čem se oranžgutané rádi vozí a co je prohání

Oranžgutané - sněmující lidé korpulentních tvarů a brunátných tváří, zvláštní znamení: rádi hostí lidi zbytky hostiny, na kterou byli pozváni

Modroptáci - sněmující lidé oplývající mnoha tituly ze speciálních škol a certifikáty kvality od "Mývala" a "Íčka",
zvláštní znamení: při vyslovení slova "Klaus" jim vlhne zrak

Al Calous - vynálezce volební složenky, muž, na kterého není žádný Alcatraz dost pevný

Akce "DO" - revoluční hnutí českých felčarů a ranhojičů, započaté výstřelem z oranžové Aurory s. Kubka a s. Engela a inspirované pohádkou "Chytrá horákyně", na rozdíl od Akce "Z" je za peníze

Čunkování - speciální způsob komunikace, kdy jedinec s máslem na hlavě soustavně opakuje jednu a tutéž větu jedinci s mikrofonem v ruce

Justiční mafie - souručenství duchovně spřízněných právníků bojující za zachování jiného duchovně spřízněného souručenství, a jednoho spravedlivého,, podle výroku dalšího srocení podobně spravedlivých už neexistuje

VeVerky - podle některých ohrožený druh, hodný podpory a ochrany, podle modroptáků a oranžgutanů škodná
16. 02. 2011 | 14:28

Martin napsal(a):

zdenekb:

Nikdy jsem nepochopil jak někdo muže mít rád takový kus plastu. Vždyť je to jako kdyby jste se mazlil s notebookem. Pravé zvíře vám to nenahradí a vůbec to není roztomilé. Tamagoči byla největší blbost která se dala koupit. Prodávají to vůbec ještě dneska? :)
16. 02. 2011 | 14:34

mb napsal(a):

asi exvyvolený ... slova postklausovský a vytunelovaný jsou synonyma ... / ale klaus bohužel bručet s největší pravděpodobností nepůjde ... /
16. 02. 2011 | 15:07

mb napsal(a):

luba díky za polidštění paroprasete ... ( odted uz se zde (tj. na strankach aktualne) nemusí mazat ... ( :-)
16. 02. 2011 | 15:08

Rychle napsal(a):

Tá prodavačka úplně stejně mít nebude . A nevím proč v případě umrtí to co našetřila má zdědit nějaký soukromník. Nebo proč si to nebude moci při dožiti důchodového věku vybrat najednou ? Je to tunel po Kaprfildsku .
16. 02. 2011 | 15:43

Ryche napsal(a):

To výše pro Neo
16. 02. 2011 | 15:44

neo napsal(a):

Rychle:
bude. o částku kterou dá do fondu se jí sníží odvod státu.

Taky nevim, proč by to měl "dědit" soukromník.
16. 02. 2011 | 15:57

Rychle napsal(a):

Neo : Ták přesněji . Dědit bude majitel soukromého fondu. Za totality to nebylo ták špatné, stát měl i na důchody .
16. 02. 2011 | 16:17

neo napsal(a):

Rychle:
co přesněji? štve mě to stejně jako Vás!
16. 02. 2011 | 16:19

Manka napsal(a):

To je neskutečné!!!Náš národ je vynalézavý,chytrý,hravý a vtipný.Co takhle vymyslet,aby Modří ptáci odletěli do neznáma ,bez nároku na návrat.Tuneldědek na Mírov a s ním i Justiční mafie.Pata a Patašon s vlezprdelkou Šnajdrem pověsit.A jistě by se tady začalo pro lid dýchat lépe.Jen už žádný samet.Raději ohlédnutí do dálné historie a vzít si příklad z bratra Žižky.Nebo z dob DEFENESTRACE.Tak co lide ČESKÝ ?
16. 02. 2011 | 16:47

hadrosaurus napsal(a):

cikrtné = Kč 30. Slyšel jsem v roce 2008 od lékaře, když se mi omlouval, že to musí ode mne inkasovat.
16. 02. 2011 | 17:49

Mac napsal(a):

NEO -komsomolče:
je nezbytně nutné, abys v každém příspěvku bez výjimky prokazoval diletantství, neznalost a totální nepochopení probírané látky?

Argumentovat tím, že když při úmrtí propadne částka naspořená v POVINNÉM penziním fondu tomuto fondu je totéž, jako když při současném modelu propadne - nevím co - státu, to už je případ pro Chocholouška.

Neo-komsomolče, ty vůbec nevidíš, nechápeš, ignoruješ zásadní rozdíl mezi současným PRŮBĚŽNÝM systémem a systémem povinně fondovým. U současného, průběžného (zkus si v klidu sednout a promyslet a zanalyzovat význam slova "průběžný") jsou tebou odváděné příspěvky okamžitě použity na výplatu současných penzí. To je ta průběžnost, frštéhen? Čili, když teď natáhneš brka, nemohou tvoji šťastní pozůstalí nic očekávat, protože holt nic naspořeno nemáš, protože je to průběžné a tvoje budoucí penze by byla - zase průběžně-saturována z budoucích plateb, budoucích plátců sociálního pojištění.

KDEŽTO: až současní pravičáčtí bolševici schválí povinné fondové spoření, nebudou tebou odváděné částky použity na výplatu současných penzistů, ale budou pěkně bobtnat na účtech soukromých správců těchto ranců peněz, kteří z jejich "spravování" budou krásně a pohodlně žít. A pokud se dožiješ, budeš z těchto svých naspořených korunek dostávat (tedy pokud nebudou dříve vytunelovány) nějaký bakšiš jako příspěvek k důchodu. Chápeš ten rozdíl? Ty sis spořil na svůj penzijní účet, z něhož jsi měl dostat TY v penzi výplatu. Ale když natáhneš brka dříve, Bakala nebo jiný správce toho fondu poví tvým drahým pozůstalým -"nenene, je to sice jeho účet, jeho peníze, ale prostě natáhl brka, takže je to teď moje" A to všechno po tom, co se těmto Bakalům sypaly korunky 30-40 let, aniž by cokoliv museli platit.

Ach, a takový materiál má taky volební právo....
16. 02. 2011 | 17:49

Bože! napsal(a):

Jen se ptám- za TOHLE berete plat? Kolik ? A z čí pokladny ?
16. 02. 2011 | 20:14

MA-FU napsal(a):

Autor

Nevím,zda to už tady někdo napsal,ale nejvíc překvapení pro mne slovo ČEZko a eurohujer.Také "To je hustý" a naposledy to byl levicovýkuřecířízek.....
16. 02. 2011 | 20:46

Gerd napsal(a):

Pane Cvrčku,
chybí Vám v seznamu těch slov pro-aktivní. Zřejmě jste byl málo pro-aktivní, dnes už nestačí být jen aktivní, nebo jste neměl vizi a také se prezentujete poněkud zatuchlými výrazy. Tak si drinkněte jednoho bíra (ze slov drink a bier nebo beer) a počkejte si na feedback. :-)
Je zajímavé, jak každá skupina, která se chce vydělit z cleku se snaží o svůj vlastní druh argotu. Třeba čeští poslanci, jejich Czechlish je příšerná a připomíná blábolení nomenklaturních kádrů.

DH,
výraz Brusel existoval už v 1985 a to hlavně mezi fotbalovými fanoušky ve smyslu dělat bordel.
Více na http://www.eurofotbal.cz/clanky/fotbalove-tragedie-brusel-1985-31994/
Tak teď už máme několik významů slova brusel. Čert se v tom vyznej.

Pěkný večer
16. 02. 2011 | 21:05

DUMAS napsal(a):

Zkus se s volem domluvit, pokud neumí vlastním jazykem hovořit.
Zkus to říci mluvou prostou,než ti v mozku cizí slova srostou.
Domnívám se že Vám tam vloudil šotek do slova grosstapo - grossgestapo.
16. 02. 2011 | 21:21

Franta Kopec napsal(a):

A co JUKINKOVNÉ - to jste slyšeli? (30,-- Kč za položku na Rp. či u lékaře)
16. 02. 2011 | 21:29

Franta Kopec napsal(a):

A co JULINKOVNÉ - to jste slyšeli? (30,-- Kč za položku na Rp. či u lékaře)
Předtím jsem to "zvojtil" :-) = znali jste slovo zvojtit?
16. 02. 2011 | 21:31

Sladký napsal(a):

Mac- tím vysvětlením pro Nea jste mi učetřil práci, dík. Jen poznamenám,že jde o jeden z četných "neoismů" ,produktů jeho zvláštního myšlení, mnohdy neodbytně připomínající myšlení schizofrenika.
16. 02. 2011 | 21:42

jan napsal(a):

2 poznámky: "breakdance" tu už byl někdy v osmdesátých letech, a to i s tímhle způsobem psaní. "Beslanský" sem nepatří. Každý rok se někde něco přihodí, co proslaví do té doby neznámá místní jména a odvozeniny z nich.
17. 02. 2011 | 08:06

neo napsal(a):

Mac:

a to je to co mě právě štve. Já odvedu státu mnohem víc, než mi kdy na penzi zaplatí. Je to povinné, nic s tím nenadělám. Stejně jako bude poviné spořit u fondu a taky s tim nic nenadělám. budu se s tím muset smířit.

Sladký:

ty jsi ubožáček, umíš jen urážet. nic konkrétního, nic k tématu, nic k doiskusi, jen urážky.
17. 02. 2011 | 08:07

Michal Macek napsal(a):

a co balkanizace?
17. 02. 2011 | 08:25

mp napsal(a):

ten seznam je tendenční, to je na nanic
17. 02. 2011 | 08:37

jaryn napsal(a):

Ten rok 1995 je dost zajímavý, jak můžete tvrdit, že se poprvé objevily v r. 95, když data před tímto rokem nejsou dostatečná?
17. 02. 2011 | 08:57

Sladký napsal(a):

Vážně,neo? Ubožáček,který neumí nic jiného, jen urážet? Nic konkrétního? Dovol, abych se zasmál. A vůbec-není ti hanba psát o věcech,o nichž evidentně nic nevíš? Třeba o tom, jak funguje průběžný penzijní systém? A kdy jsem někoho urazil? Když píšu,že tvé myšlení je podivné a silně připomíná myšlení schizofrenika ( schizofrenik mj. stejně jako ty dokaže tvrdit A a současně ne-A a necítit ani ten nejmenší rozpor.A stejně jako ty trpí bludy, tj.mylnými,nevyvratitelnými přesvědčeními.) není to urážka,Neo, ale diagnoza.
17. 02. 2011 | 09:06

Sladký napsal(a):

Tak k diskusi, neo,cituji: "Odvedu státu na mnohem víc,než mi kdy na penzi zaplatí." Vážně, Neo? Ty víš, jak vysokou úpenzi budeš pobírat a jak dlouho? Jinak ti připomínám to,co ti psal Mac- pleteš si průběžný systém se spořením,z peněz,které nyní odvádíš jsou financovány SOUČASNÉ důchody.
Samozřejmě,že s tím nic nenaděláš,to platí pro nás všechny.
Ale POVINNĚ FINANCOVAT SOUKROMÉ FONDY?! Víš něco o tom, jak fungují? Znáš jejich náklady? Víš o tom, že jejich majitelé budou disponovat tvými penězi v podstatě ihned, zatímco ty možná někdy v sedmedesáti? A že TVOJE Tebou našetřené peníze propadnou majiteli fondu v případě,že exneš? Třeba první měsíc v důchodu a tvoje rodina z VAŠICH peněz nedostane vůbec NIC?
A ještě něco-pokud jsi tak výdělečně zdatný, proč nevyužíváš stávajících možností šetřit na důchod?
17. 02. 2011 | 09:16

neo napsal(a):

Sladký:

Je to urážka. Na nic jiného se nezmůžeš. A už jsem to psal výše, nic si nepletu. Průběžný systém mě momentálně okrádá, stejně jako mě bude okrádat spoření do fondů.

Nevím, co má znamenat ta druhá část tvého příspěvku a proč ji směřuješ ke mně.

Nesouhlasím s povinným spořením do soukromých fondů, nesouhlasím s tím aby byly peníze vypláceny měsíčně a nesouhlasím s tím, aby při úmrtí propadly fondu. To jsem zde již několikrát napsal, takže opravdu nechápu tvé narážky.

výdělečně zdatný je dost relativní pojem. A na důchod si od 18ti šetřim. Ovšem trošku jinou formou.
17. 02. 2011 | 10:12

skeptický napsal(a):

Spal jsem,jak když mne dohody vodí.
17. 02. 2011 | 10:21

Ostravak ostravski napsal(a):

Největší překvapení je pro mne již dvacet let slovo,nebo vlastně krátká věta-pravdomluvný politik-.
17. 02. 2011 | 14:54

vl napsal(a):

Pro všechny: existuje od pradávna důchodové pojištění, jež po dožití určitého věku zaručí spořícímu doživotní důchod. Pokud smlouva nestanoví jinak, ten, kdo se sjednaného věku nedožije, má smůlu. Když se naopak pojištěnec dožije 120 let, tratí pojišťovna. Když smlouva stanoví něco jiného, např. že v případě předčasného úmrtí dostanou dosud nevyplacený zbytek dědicové, musí ten pojištěnec dát mnohem vyšší vklad. To všechno odedávna vyplývá z pojistné matematiky, kterou jsme se v předúnorových dobách učili na gymplu. Tím, že se potom pojistná matematika nevyučovala, se dá vysvětlit, že tolik lidí se vzpouzí, když má pojistné propadnout pojišťovně. Pojišťovna je zkrátka výděleční podnik, žádná charita.
17. 02. 2011 | 21:35

DennisKr napsal(a):

Everything else is ultimately just details -- important details, but variants on this theme. index.php is the control, the menu program determins what the "present page" is, and a lot of occasions get fired in the process of construction that page. Plugin modules can hook into those occasions and modify the workflow/furnish added information/etc. That is also a part of the reason so many Drupal resources revolve around making modules. Without modules, Drupal does not really DO anything other than say, 'Someone asked to get a page! Does it exist? No? OK, I will serve up a 404.'

<a href="http://billysrereebiz.com">Corro</a>

http://billysrereebiz.com - lolz
25. 02. 2014 | 23:07

Danielrila napsal(a):

Hello. And Bye.

http://somepaydaylounz.com - mr fitz
26. 02. 2014 | 17:46

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy