Glosy k obrazovce...

23. 03. 2009 | 01:06
Přečteno 3839 krát
Glosy k obrazovce: OD ŠVANKMAJERA K HRŮZE HRŮZ
Kdybych měl definovat kvalitativní rozpětí televizní veřejné služby, na níž jako koncesionáři přispíváme a tudíž na ni můžeme klást i jisté profesionální, estetické a mravní nároky, pak bych soudobou produkci rozložil mezi dva extrémně protikladné póly. První pól, představující extrakt veřejnoprávnosti a tedy vlastního smyslu, kvůli němuž si luxus veřejné služby vůbec dopřáváme, tvoří a) vzácné umělecké snímky, b) nenahraditelné dokumenty a c) nebulvárně zaměřená publicistika. Jde vesměs o opusy, přinášející neznámá a společensky dosud „nezpracovaná“ fakta a témata – anebo jde o neobvyklou perspektivu, s níž se díváme na fenomény jinak důvěrně známé.

Mezi prvou uvedenou skupinu patří určitě cyklus Zlatá šedesátá. Nejnověji byl věnován tvorbě Jana Švankmajera, tvůrce, jehož osobně považuji (a za hranicemi naší země je nás takových naštěstí víc) za největšího českého filmaře posledního půlstoletí. Filmaře, kterému se podařilo cosi jako vytvořit svůj vlastní vesmír, vesmír výtvarně navýsost originální a nenahraditelný, vesmír snový i reálný, trikově matoucí i drsně doslovný, vesmír groteskní i zábavný, hororový i groteskní – vesmír Jana Švankmajera. Tvůrce tohoto vesmíru zakončil svůj hodinový monolog kritikou reklamy – je to pro něj kolaborace stejná jako filmová kolaborace s totalitní ideologií (neboť i konzum je ideologie). Střih – a pár vteřin po těchto Švankmajerových slovech naskočila na obrazovce diblická JIKA = Moje koupelna a Džem Hamé = Oslaďte si chvilky, které máte jen pro sebe! Smiřme se s tím, že i takové paradoxy chrlí postmoderní doba (i když se vtírá neodbytná otázka, zda právě veřejnoprávní médium ČT 2 s menšinovou diváckou adresou je tím pravým ořechovým instrumentem k vydělávání peněz potřebných k vysílání).

Co ale nelze svést na žádnou dobu, nýbrž na ignoranci redaktorů z Kavčích Hor (v lepším případě jde pouze o jejich tupost, v horším je to záměrná cenzura) je způsob, jakým završili ukázky z Švankmajerovy tvorby. Po skvělé a dodnes aktuální Zahradě vybrali do finále – právem - snímek Kostnice (1970), jenže bohužel nepoužili původní režisérovu verzi, nýbrž verzi zcenzurovanou, „režimní“ - verzi se zhudebněnou Prévertovou nevinnou básní „Jak namalovat podobiznu ptáka“, jež nahradila kontroverzní hlas průvodkyně, jakoby vystřižené z Formanova Černého Petra. Trapas o to větší, že těsně předtím sám režisér v poutavém monologu sugestivně hovořil o tom, jak komunistické cenzuře právě tento hlas pábitelské průvodkyně, upřímně zamilované do lebek a hnátů a peskující dětské návštěvníky, vadil jako „příliš morbidní“. Komu dnes vadí na Kavčích Horách? Podotýkám, že původně nepovolená verze s průvodkyní je už téměř dvacet let běžně dostupná na VHS i na dalších nosičích…

Typickým příkladem zmíněného netradičního úhlu pohledu na věci známé, na celebrity lokální i globální, byl bohužel už skončený cyklus režisérské dvojice Remunda + Klusák Burianův den žen, jehož hlavní protagonista Jan Burian klade zarputile otázky tu více, tu méně drzé, tu více, tu méně naivní, ale vždy z nečekaného úhlu pohledu. Jak protagonisté, tak diváci jsou z toho zpravidla vykolejeni, někteří se čertí, jiní – například já - se radují, neboť jsou obohaceni o nějaký nový aspekt (v předposledním dílu, věnovanému obyvatelům osamělého věžáku v Bajkonurské ulici, bylo tímto obohacením např. svědectví bývalého Husákova číšníka z Vikárky a jeho „zdravá“, rozuměj zlodějská, filosofie středních vrstev).

Reprezentantem této vzácné skupiny děl byl i hodinový dokumentární snímek Zatajené popravy (Mečislav Borák, Lenka Poláková a Petra Všelichová), odvysílaný – tentokrát prosím potlesk – v nejsledovanějším vysílacím čase ve 20.00 ve čtvrtek 5. 3. (Hůře bylo se sobotní reprízou o druhé hodině ranní, takže konec potlesku; i tak je to však pokrok, nebuďme maximalisty). Na rozdíl od polského nebo maďarského většinového mínění v českém diskursu jakoby setrvačně převládal – nebo dokonce sílil? – jakýsi chlácholivý, zkrášlující vztah ke komunistické minulosti a k našemu vazalskému, a dokonce svého času radostně sdílenému sepětí s největší vražednou mašinérií 20. století, jíž co do počtu obětí bezkonkurenčně představoval Stalinův režim. (Tímto nevyviňuji, jak je z jedné i z druhé strany obvyklým rétorickým trikem, jiné hrůzovlády, především hrůzovládu hitlerismu, jež ovšem měla naštěstí pro lidstvo k velkovýrobě mrtvol zhruba čtyřikrát méně času, než hrůzovláda leninismu a stalinismu).

Narozdíl od jakž takž veřejností zpracovaných dat o hrůzách „holocaustu“ všechna srovnatelná fakta o nezměrných hekatombách gulagu, Katyně, Tibetu, Maových či Polpotových genocidách, tradičně sklouzávají po mastném filtru svědomí většinového Čecha. To svědomí(čko) si velmi dobře vystačí s jednoduchým poukazem na přílišnou místní i časovou odlehlost: jo, je to možné, ale co je nám teď do toho, to se nás netýká, my máme dost svých starostí. A tady najednou přichází překvapivý důkaz o tom, že se nás to také týká, a to velmi adresně. Nejen po roce 1945, kdy Benešova 3. republika nebyla schopná ochránit vlastní občany před násilným zavlečením do ciziny a jejich likvidací, ale už i v letech 1937/38, v době vrcholícího Velkého teroru, v Moskvě, Petrohradě, Žitomiru a jinde byli bez jiného důvodu, než kvůli vražedná paranoie kremelského Vůdce, popravováni naši občané (mezi nimi příbuzný biskupa Lobkowicze nebo mladík, který předtím dobyl spolu s ruskou expedicí Severní pól) a jejich české rodiny se o tom dozvěděly až s půlstoletým odstupem. Některé netuší nic dodnes. Dokument poukázal na hrůzný fakt, že největší země světa je vlastně nepřiznaným, anonymním hřbitovem zavražděných, a že její šťastné zítřky byly 75 let budovány doslova na mrtvolách. Její občané dodnes nosí svého milovaného masového vraha, který je hned po carovi nejpopulárnějším Rusem všech dob, hrdě v průvodech a její politici nás považují za své jen dočasně osvobozené vazaly. Pokouším se té země usilovně už 20 let nebát, a nějak mi to nejde…

Druhý, opačný pól reprezentují díla, jež jakoby na veřejnoprávní obrazovku zabloudila omylem – slušela by spíš televizím, jejíchž legitimním cílem je vydělávat (nikoli vzdělávat či rozšiřovat vkus). V případě hrůzostrašné trilogie Jiřího Stracha Ďáblova lest podle neméně hrůzostrašného scénáře Arnošta Vašíčka tu vlastně urážím komerční televize – pevně věřím, že taková slátanina, okatě podceňující IQ diváka, by u nich neprošla. (Ne pro svou fantaskní tematiku, té není nikdy dost, ale pro do nebe volající krkolomné diletantství – viz neuvěřitelná závěrečná scéna se složitým kradením a vynášením kříže, zázračným únikem před policií ve stylu „Jen počkej zajíci“ a nakonec se sálajícíma očima chrámových soch; připitomělá epizoda, bez níž by navíc příběh dopadl úplně, ale úplně stejně). Vydávat dodatečně nepodarek, který měl budit hrůzu, za jemnou ironii (jak jsem to četl v rozhovoru s režisérem), je, obávám se, tak trochu z nouze ctnost. Skrytou ironii bych možná připustil spíš u mnohem povedenější, přesto však kritiky zatracované divadelní inscenace Landova Tajemství Zlatého draka. To – mimochodem – také začíná tajuplnou rituální vraždou, jíž za pomoci přivolaného experta přes náboženské sekty vyšetřuje drsný detektiv, který má, jak jinak, problémy s alkoholem (nic Vám to nepřipomíná?). Vašíčkův scenáristický blábol, plný krkolomných motivací, by neprošel ani v prvním ročníku semináře dramaturgie pro hodně zvláštní školy.

(Psáno pro Divadelní noviny, podstatně rozšířeno)

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ládik napsal(a):

Televizi jde vypnout. Doporučuji ji nahradit vysíláním rádia Leonardo.
23. 03. 2009 | 05:41

Vondra napsal(a):

Tak trochu by se dalo s ledasčíms z článku souhlasit. Nebýt ovšem autorem p. Just. Tento profláklý človíček je věru málo důvěryhodný.
23. 03. 2009 | 07:27

zdesta napsal(a):

Průměrně inteligentní člověk snad pozná na tv-obrazovce určitou kvalitu,nebo totální kravinu.Nač číst nějaké intelektuální bláboly,které silně připomínají ty americké hovadiny s nápovědou.Teď je to směšné protože slyšíme smích.Teď je to blbé-tvrdí to Just.
23. 03. 2009 | 07:46

KamilW napsal(a):

Ďáblova lest byl zajímavě exponovaný příběh s výborným hereckým obsazením. Avšak na konci mne skutečně zarmoutilo řešení principem "Deus ex machina", kterým se to posunulo do stejně škodlivé polohy jako nedávné "Detektory" a zasloužilo by si to zvláštní ocenění klubu Sisyfos.
23. 03. 2009 | 08:03

Rudolf napsal(a):

Jak kritizovat kritiku? Ignorovat ji.
23. 03. 2009 | 08:45

davEsim napsal(a):

Ta marmeláda od Hamé není vůbec špatná
23. 03. 2009 | 10:36

Bo Anderson napsal(a):

Ajéjé stačil mě profil tohoto vševěda a už jsem věděl že co je pro druhé slátanina pro tady to je to výborné.Pane nejste trocha zbytečný? Lidé mají své hlavy a nepotřebují aby jim někdo říkal co se jim má líbit a co ne.Opravdu nevím k čemu je teatrolog,a mediální kritik dobrý . A ještě bych rád věděl co je to to slovo veřejnoprávní co to má společné s tv.
23. 03. 2009 | 17:15

dája napsal(a):

Vážení pánové, patrně jste si nevšimli, že Vladimír Just je divadelní a mediální kritik etcetc, takže prezentaci svého kritického pohledu mimo jiné i na programovou skladbu TV má v popisu práce.
Souhlasím, že Švankmajer a Zlatá šedesátá byly špičkové pořady. Problém je v tom, že pokud se to v globálním hnojišti nekvality a nevkusu líbilo, byla to stále se opakující nostalgie za kvalitou a vkusem.
Diskuze o úloze a způsobu financování veřejnoprávní televize se vleče snad už léta. Protože mám DigiTV, můžu se snadno vyhnout - v zájmu zachování duševního zdraví - stupidním reklamám i zbytečným a neustále se opakujícím upoutávkám na programy ČT, které snad mají veřejnoprávní televizi ušetřit drahý vysílací čas.
I já jsem někdy zděšen, co že se to propašovalo mezi programy ČT1, ale pokud se tam neobjeví šílenosti typu Rosamunde Pilcher nebo Top Star magazín, dá se říct, že situace je vážná, nikoli však zoufalá.
23. 03. 2009 | 20:38

Petr napsal(a):

Milá Bo Anderson, vy určitě ani nevíte, k čemu byly na základní škole hodiny českého jazyka. Nevadí, ono to pak vypadá tak...cool.
24. 03. 2009 | 10:56

Milan Zajíc napsal(a):

Díky pane Juste za tip na pořad ,,Zatajené popravy,,z 5.3 09.Ať dělám co dělám na stránkách http://www.ivysílání.cz to nemohu najít,Nějak se jim tam propadlo 60.minut vysílání.Že by soudruh Šotek?Rád bych to veřejnoprávně,jako končešionář shlédnul.Asi někdo někde rozhodl jinak.Už zase kobyla Centura?
26. 03. 2009 | 22:37

jordan shoes napsal(a):

Teď je to směšné protože slyšíme smích.Teď je to blbé-tvrdí to Just.
22. 05. 2009 | 10:28

ugg napsal(a):

A ještě bych rád věděl co je to to slovo veřejnoprávní co to má společné s tv.
22. 05. 2009 | 10:28

Omega watches napsal(a):

Omega watches not only rule the third planet but have traveled in space as well. In March 1965 NASA chose Omega as the only watch to have cleared the severe test conditions laid down by them. It won the "snoopy awards" in 1970 for helping divert a potential disaster. Omega''s speed master has been the only watch to land on the moon and thus the name moon watch was earned by it. http://www.omegawatchessale...
03. 07. 2009 | 07:26

bridal gowns napsal(a):

Tak to se musim opakovat a delam to nerad, Puskinuv institut je vzkutku grandiozni stavba !!!!)))) I my se poucime , tedy nic ve zlem , ale musim se opakovat!!!!
18. 08. 2009 | 03:57

aion kina napsal(a):

Extravagance to an honest beauty <a href="http://www.game4power.com"><strong>buy wow gold</strong></a> orc was having a permanent place to live with <a href="http://www.cheapaion.com"><strong>Aion Kina</strong></a>at all. They had been nomads or prisoners for <a href="http://www.game4power.com/b..."><strong>buy cheap wow gold</strong></a>so long that the concept of “home”had been all <a href="http://www.game4power.com/">buy gold wow</a>but lost. Several of the massive, greenish figures tilled a <a href="http://www.gold4power.com">cheapest wow gold</a>field. Watching <a href="http://www.metin2sale.com">metin2 yang</a> the tusked, brutish-looking workers<a href="http://www.aionkina.com">aion gold</a>, Krasus marveled at <a href="http://www.bestwarhammer.com">buy warhammer gold</a>the concept of orc farmers. Thrall, however, was a <a href="http://www.aionshopping.com">aion gold</a>highly unusual orc and he had readily grasped the ideas that would return <a href="http://www.aionkinavip.com">aion kina</a>stability to his people. Stability was something the entire world needed <a href="http://www.gold4power.com">wow gold for sale</a>badly. With another wave of his hand, the dragon mage dismissed<a href="http://www.gold4power.com">wow gold cheap</a>Kalimdor, summoning now a much closer location—the once <a href="http://www.itemchannel.com">world of warcraft gold</a>proud capital of his favored Dalaran. Ruled by the wizards of the Kirin Tor,the prime wielders of magic for<a href="http://www.cheapaion.com">cheap aion kina</a>, it had been at the forefront of the Alliance’s battle against <a href="http://www.game4power.com/">Wow Gold </a>the Burning Legion<a href="http://www.game4power.com/">www.game4power.com</a> in Lordaeron and one of the first and most prized targets of the demons on <a href="http://www.cheapaion.com"><strong>aion kina</strong></a> in turn.
20. 08. 2009 | 09:55

luis vuitton napsal(a):

Ve španělštině má tahle slovní hříčka dva významy. Jednak más porquerías znamená více nepořádku, což Federico považuje za takovou malou sebekritiku. Más porque rías pak vyjadřuje něco jako více věcí k pobavení, což zase odkazuje na umělcovy veselé večery se svým synem ve studiu.
20. 08. 2009 | 18:27

TUTORIAL TIPS AND TRICKS napsal(a):

Danke f information
24. 08. 2009 | 07:49

cheap louis vuitton napsal(a):

GOOD
20. 10. 2009 | 10:41

replica watch napsal(a):

This article is really great! I really like, I hope you continue to fuel
23. 11. 2009 | 20:53

cartier love napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
27. 03. 2010 | 06:45

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy