Sázka

24. 03. 2009 | 00:35
Přečteno 6703 krát
Bůh a Ďábel v podobě nejrůznějších abstraktních principů a konkrétních protikladů spolu zápolí prakticky odjakživa. Abychom to lépe pochopili, obdařme je formou a vlastnostmi a v této podobě je nechme jednat. Jako třeba onehdy.
Ďábel se přitočil k Pánubohu a řekl úlisně: „Nedá se nic dělat, když to tak pozoruju, musím uznat, že ti titul Stvořitele náleží právem. Někdy ti až závidím, co všechno jsi už dokázal. To bych snad nedokázal ani já, ale pravda, na to už asi musí být bytost přímo omnipotentní.“ Dramaticky se odmlčel a dodal provokativně: „Ale přesto vím o něčem, s čím by si ani tvoje všemohoucnost nedokázala poradit. Jsem si jistý, že něco nedokážeš.“ A spokojeně se zašklebil, když viděl, jak to s jeho protivníkem trhlo.

„Nepokoušej mne,“ pravil Pánbůh, „a nemluv nesmysly. Víš dobře, že dokážu všechno.“

„Skoro všechno!“ odtušil Ďábel. „Vím, že jsem obviňován z kdejakých poklesků, nicméně mluvit nesmysly není můj obor. Když mi nevěříš, vsaďme se. Dokážeš-li splnit úkol, který ti dám, budu ti sloužit věrněji než archanděl Gabriel. Jestliže se ti ale nezdaří splnit, co ti uložím, vyměníme si místa. Už mě to dole přestává bavit. Tak co, není to rozumná nabídka?“

„Mhm,“ pravil Pánbůh a zpytavě zvedl obočí. „Nemáš snad na mysli nějaké slabomyslné sofisma; jako třeba jestli dokážu skrze svou všemohoucnost stvořit tak veliký problém, který by pak ani moje všemohoucnost nemohla vyřešit?

Ďábel se potutelně usmál: „Bude to regulerní, splnitelný úkol. Jenomže Ty ho splnit nedokážeš! Vsaď se!“

Poněkud ješitného, bezmezně si věřícího Pánaboha napadlo, že by to mohla být skvělá příležitost, jak tomu věčně provokujícímu floutkovi dát jednou provždy za vyučenou, a navíc získat schopnou a kvalifikovanou sílu. Nedal však na sobě nic znát a jen lakonicky odvětil:

„Otázku nekomentuji, sázku přijímám,“ a s Ďáblem si plácl.

Ďábel se uklonil a řekl: „Takže, můj antipode, všemohoucí Stvořiteli, jestliže chceš sázku vyhrát, pak tvým úkolem je nebýt. Prostě a jednoduše nebýt. Přestat existovat. Nic víc, nic míň. Jasný?! A že jsem velkorysý, máš na to šest dní jako na stvoření světa. Jsem zvědav, jak si s tím poradíš. Já jsem si jistý, že ty prostě ze své podstaty nemůžeš neexistovat. Co myslíš ty?!“ A Ďábel se posměšně rozchechtal a byl pryč.

A v ten samý okamžik, ještě než smích Ďábla dozněl, se Pánubohu orosilo čelo, neboť si uvědomil, že se dostal do pěkné šlamastyky. A to se Pánubohu pranic nelíbilo. Ano, ovšem, jak by On, který je prazákladem i obsahem veškerého bytí, mohl sám nebýt? Jak by mohl nebýt, když bytí je Jeho neoddělitelným atributem? Nikdy předtím Ho podobná otázka nenapadla ani ve snu, protože byl odjakživa a cokoliv bylo, byl On nebo to pocházelo z Něho. Jeho existence byla absolutně samozřejmá a ničím nezpochybnitelná..

„U všech všudy, to jsem tomu dal,“ posteskl si posléze Pánbůh. „Inu to je z toho, když se jeden zapomene!“

Jenomže ani Pánbůh nebyl dnešní – však také měl za sebou celou věčnost - takže zdaleka nerezignoval. Přesto mu bylo nad slunce jasné, že situace je nanejvýš vážná a že je potřeba najít nějaké unikátní řešení. Věděl, že i kdyby se mu podařilo nějakými metafyzickými triky oddělit se od světa, a dalším zázrakem se třeba duchovně anihilovat, sázku by sice vyhrál a svět, který s takovou láskou stvořil, by zůstal zachován, jenomže v takovém případě by Ďábel – sázka nesázka – využil Jeho nepřítomnosti a všeho veškerenstva se okamžitě zmocnil.

I zjišťoval Pánbůh, že lest, kterou na něj Jeho protivník nastražil, je vskutku ďábelská.

Tak míjel den za dnem, a Pánbůh vítězné řešení stále nenacházel. I přišel den šestý a Pánbůh se dostal do ukrutné časové tísně. S vědomím toho, že prohrát prostě nesmí, protože milovaný svět, Jeho stěžejní dílo, by bylo vydáno napospas Jeho úhlavnímu nepříteli, se rozhodl pro božský únikový manévr.

V nouzi nejvyšší se Pánbůh zjevil v zastavárně starého Morgensterna – a zastavil čas. A jelikož byl Pánbůh demiurg vskutku výsostný, nezastavil čas tak diletantsky jako sudička v příběhu šípkové Růženky, kde se všichni dočista zastavili a znehybněli, nýbrž to zaonačil docela nenápadně. Zastavil pouze čas osobních změn, čímž elegantně vytvořil jakýsi vztahový status quo. Tím se logicky přestala vyvíjet i Jeho sázka s Ďáblem a Pánbůh tak proměnil zastavený čas v čas oddechový.

Navenek vše fungovalo jako vždycky: lidi kradli a hromadili majetek, hašteřili se, intrikovali, záviděli si, ubližovali sobě i jiným tvorům a bezostyšně drancovali přírodu.

A protože Pánbůh pravděpodobně úkol Ďábla pořád řeší, dopouštějí se lidé všemožných hanebností i nadále, bez šance to nějak změnit, když jejich duchovní vývoj se Ďáblem vynuceným Božím zásahem zastavil.

Celá situace se tak prozatím dostala do patové situace, a kdo za daného stavu věcí dokáže odhadnout, který z těch dvou je vítězství blíž? Jestli si posléze role vymění, nebo jestli Ďábel bude Pánubohu sloužit, nebo jestli všechno nakonec nezůstane tak, jak je. Někdy vzniká dojem, že to ani nelze rozeznat. A pokud to snad je k rozeznání, zdá se, jako by na to v každodenním shonu nebyl čas. Jisté je jen to, že všude kolem už zbytečně dlouho vládne zbytečný nečas, že nikdo jako obvykle za nic nemůže a že polidštění člověka je v nedohlednu.

ČAS K ZAMYŠLENÍ NAD TÍM VŠÍM
SI MUSÍ KAŽDÝ NAJÍT SÁM.


Z knížky O oslech, lidech a jiných zvířatech, vydané v nakladatelství Primus

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Pepa Řepa napsal(a):

Moc pěkný článek, řekl bych.
24. 03. 2009 | 06:36

Michal Macek napsal(a):

ahoj

kdo s dablem hraje,vzdycky konci druhy :)

P.S.:dabel neni antipod boha - nema stejne velkou moc
24. 03. 2009 | 06:59

vlk napsal(a):

Pane Koubenče - gratuluji! Nádhera!

nedávno jste men vyzval, abych zkusil svůj blog.¨.. Čtu li tenhle Váš, ám o důvod více se o to ani nepokusit.. Nádhera.
24. 03. 2009 | 07:31

vlk napsal(a):

Jo, abych nezapomněl- tohle totiž musí vyhrát ďábel.
Čas je v zastavárně starého Morgensterna... Znáte úrok, který počítají zastavárníci?cJá to nevím přesně , ale slyšel jsem o nějakých 20% týdně.... Tohle nemůže trošku delší čas utáhnout ani Nejvyšší...
24. 03. 2009 | 07:34

Rumcajs napsal(a):

Bůh je prapůvod veškerého bytí.
Tedy i dˇábla.

Sázku tudíž nemůže vyhrát nikdo.Pokud nebude Bůh nebude ani dˇábel.

Možná nakonec vyhraje hmota, která skrze sebe stvoří evolucí nového ducha, boha i ďábla v jednom těle.
24. 03. 2009 | 07:43

juvel napsal(a):

Bůh stvořil i tvory ke své podobě, to jest, tvory se svobodnou vůlí. Zatavení času ve smyslu tohoto podobenství by znamenalo zbavit je svobodné vůle. Bible ukazuje jaké má Bůh řešení, aby odstranil škody způsobené Ďáblem a jeho sobeckým zneužitím svobdné vůle. Bůh s Ďáblem nesoupeří, jeho nadřazenost je nezpochybnitelná. Ďábel není schopen nic nového a dobrého stvořit. Pouze stvořené věci ničí a zneužívá.
24. 03. 2009 | 08:03

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, o zásadních otázkách zde, ale krátčeji...

SCI FI
/mým počítačům..../

Prosím vás
změňme proroky
oheň už není
a nebude
a pěvci citují
že to co zbylo
ze Slunka
už ani dlaním
něhy
nepřidá
a přece jeho unikající
krev
víc sluší
červánkům
než ornátu
žrece

prosím vás
změňme proroky
voda není
ani nebude
vědci hlasují
že ani hlt
a tak si myslím
že poslední slzu
lépe propít
než nechat vsáknout
do oltáře

prosím vás
změňme proroky
Země není
a ani nebude
to zrnko prachu
samoty
a strachu
až příliš dlouho
nám dřelo podrážky
řinčí dobyvatelé
a přece se jim
stýská

prosím vás
změňme proroky
láska není
a nebude
milenci pláčou
a jejich výměšky
visí nad prázdnem
jak slepé oko
Všemohoucího

prosím vás
změňme proroky
člověk není
a ani nebude
a prorok bez lidí
je vlastně
k smíchu

/ale komu.../
24. 03. 2009 | 08:22

Vico napsal(a):

wbgarden : je li to váš výtvor, klobouk dolů.

Autor blogu : Moc pěkné čtení. Někteří křičí, že Bůh je mrtev. Vaše verze je přijatelnější, ale stejně deprimující. Aby Bůh nebyl mrtev, dal čas do zastavárny. Nešlo by něco udělat s tím Ďáblem? Sázka je živá jen potud, pokud existuje druhá smluvní strana.
24. 03. 2009 | 08:56

kancelarska_mys napsal(a):

A nepřevtělil se náhodou tajně ten Ďábel do starého zastavárníka a nemá nás náhodou všechny v hrsti, Náš čas je pouhopouhé prozatím.....
24. 03. 2009 | 09:13

vladimirkoubenec napsal(a):

Díky za reakce. Nevím, co bych k nim měl dodat. Možností je nekonečně. Nebo jediná? Jo tyhle metafyzické záhady...
vlkovi: pište, bude to obohacení blogů
wbgarden: Nádhera.
24. 03. 2009 | 09:28

Pípa napsal(a):

Ježíši to je nádhera. Musel jsem se vrátit na začátek, abych zjistil, jestli to není citace nějakého starého mudrce. Není. No klobouk dolů.
24. 03. 2009 | 10:54

Líný černý pes napsal(a):

Nevím, jak vy ostatní, ale já jdu hledat tu zástavárnu, čas vyplatím a pustím na svobodu, ať plní své poslání.
24. 03. 2009 | 11:09

Jochim napsal(a):

K příběhu bych měl dvě poznámky. Za prvé: Podle mého se Bůh nesází a už vůbec ne s Ďáblem. Nemá k tomu žádný důvod, ale budiž dejme tomu,že má lidské vlastnosti typu ješitnost, tak potom za druhé: Boha tedy může zachránit jen člověk, když dokáže, že už jej nepotřebuje a může tedy nebýt. Potom bůh sázku vyhraje.
24. 03. 2009 | 11:53

Apeoffice napsal(a):

Souhlasím s Rumcajsem, Bůh je prapodstatou všeho a pokud zanikne, zaniká všechno i Ďábel.

Tedy navrhuji Bohu, aby udělal zázrak v němž vše zanikne a pak zase vše vznikne, přičemž zánik i vznik zůstane v paměti jak Bohu tak Ďáblovi.
24. 03. 2009 | 12:17

Lesojan napsal(a):

Úžasný článek, hluboká pravda. Není třeba nic víc dodávat.
24. 03. 2009 | 12:22

JAHA napsal(a):

Ad: Jochim
Celkom dobry navod pre vitazstvo diabla:-).
Ked clovek dokaze, ze Boha nepotrebuje a teda moze i nebyt (pozor, to ale musi byt Boh "vymeteny" z kazdeho cloveka totalne, diabla neoklames!), potom Boh v tom okamihu vyhra a zaroven prehra. Zostane totiz IBA Diabol:-).
24. 03. 2009 | 12:27

Al Jouda napsal(a):

Bůh ani Ďábel nejsou. Jsou jen dobří a špatní lidé.
24. 03. 2009 | 12:30

Hloupý Honza napsal(a):

Nějak mi tam neštymuje to, že "lidé fungovali jako vždycky", tj. kradli, hromadili majetek atd.. To znamená, že to snad dělali i před tím než bůh čas zastavil ? Jestliže se tak lidé chovali před sázkou, pak je pro nás úplně jedno kdo tu sázku vyhraje. To "zastavení času" byl ze strany boha stejně takový český způsob řešení problému, měl férově přiznat, že to za danou dobu nezvládne a jít od válu a ne hledat nějaké skulinky a čachry machry, aby si to ulehčil. Možná i z tohoto důvodu (a podle Bible) na čas zvítězí Ďábel, aby ho zase Bůh zřejmě opět nějakou fintičkou a kličkou nedostal na kolena. A jestliže bůh stvořil člověka k obrazu svému, tak na Boha (tudíž na člověka) ve vynalézání nějakých obkecávaček a podpásovek (věřící prominou) ani Ďábel nemá. Ale jak jsem se již zmínil výše, jestliže nebude rozdílu v žití před sázkou a v době zastavení času, tak je pro lidi úplně jedno kdo se stane vítězem.
24. 03. 2009 | 12:37

Jochim napsal(a):

JAHA
Ten příběh se více týka člověka než Boha a Ďábla. Pokud člověk dokáže, že Bůh už "být nemusí",tak Bůh vyhrál sázku. Ďábel se stává jeho služebníkem, ale jelikož Bůh není, není ani služebník. Konečný vítěz je pak člověk, který už Boha nepotřebuje, což je vítězství absolutní.
24. 03. 2009 | 13:26

Pavel Okap Koukal napsal(a):

Komentář právníka:

Závazky, jejichž plněním je tzv. nemožné plnění, jsou absolutně neplatné. Proto, pokud bych měl tentokrát dělat "Božího advokáta" (ďábel ten jich má požehnnaně), tak bych řekl, že sázka o "boží neexistenci" (alespoň podle českého občanského práva) neplatí.
24. 03. 2009 | 13:53

vlk napsal(a):

Líný černý pes

paní Pes prosím, nechte věci jak jsou. Nehledejte tu zastavárnu. nechcte čas v zástavě. Dokud tam je, je naděje.
24. 03. 2009 | 13:53

vlk napsal(a):

Koukalovi
ten příběh je založen na právu absolutním - slovu. Slovu daném Nejvyšším.
Takže nic pro právníky. Tím méně právníky českého práva jakéhokoliv.
24. 03. 2009 | 13:55

Medikolog napsal(a):

Jo, starej dobrej Jahve. Zapoměl jste ale říci, že se se starým Morgensternem, než ten čas zastavil za starou jarmulku, dohodli, že vyplatit ten čas bude možné jenom vším zlatem co je ve Fort Knox a nádavkem Božim požehnáním. Od té doby se prý Mr. Satanáš tváří usouženě, bloudí po USA a stále mumlá: Ten Fort Knox bych zvládl jednou pazourou, ale .. Ti dva syčáci!!... A lidí si vůbec, ale vůbec nevšímá. :-D
24. 03. 2009 | 14:22

lenox napsal(a):

Bohužel, tím, že si Stvořitel vzal time-out hluboce podcenil své zkažené dítko - Ďábla. Na rozdíl od Stvořitele, Ďábel nikdy nespí. Zvlášť, má-li pole působnosti volné. Ďáblova nabídka je pro obyčejného smrtelníka mnohem lákavější, protože on má nakládání s lidskými slabostmi v popisu práce. Morgensterna zvládnul levou zadní a dělá si s námi co chce. Všeho do času, účet za naše slabosti nám bude určitě vytaven. Příjde doba, kdy živí budou závidět mrtvým.
24. 03. 2009 | 14:35

Hloupý Honza napsal(a):

To Koukal právník

Nelze pohlížet na neomezené možnosti Boha optikou bídného lidského červa. Definice toho co je možné, či nemožné dle lidských měřítek se zcela jistě netýka úkonů činěných Bohem. Proto bude zřejmě platit (a určitě to bude vyplývat i z nějaké božské judikatury), že pro Boha není nic nemožné, avšak ne všechno Bůh dokáže (anebo se mu nechce). Myslím, že by konečně stálo za to, podat hromadnou žalobu na Boha za to do jakých sr...ček nás díky této své neschopnosti dostal. Možná by se mohlo jednat i o trestné činy porušování cizích práv a podvodu. Nějaké to "zastavení času", tak z toho už se Bůh jen tak nevylíže, takovéto manýry by mu u nás zcela jistě neprošly. Párkrát změnit žalobce, párkrát soudce a měli bychom ho na lopatě a on už by si pro příště rozmyslel dělat takové věci. Nakonec by přiznal i to, že to byl on kdo inicioval ten mrzký konec svého syna Ježíše.
24. 03. 2009 | 15:02

Budicek vsem v Cesku i jinde napsal(a):

Kazdy ma svobodnou vuli a muze sam tvorit! Jak si vybere to je na kazdem, a proto pokud se "logicky zamyslite" a nebudete manipulovani a oblbovani vsemi nesmysly kolem - vcetne televize, novin, skupin viry, i infiltrovaneho vzdelavani, politiky a dalsich nesmyslnnych na hlavu postavenych lzi-pravd, vse se zacne menit. Proste nebudete jako ovecky poslouchat a delat to, co se vam "prikazuje" a myslet si, ze je to demokracie. Jednoduse otevrete oci a pokud kazdy zacne sam sebe menit - bude menit i okoli. Jednoduchy zakon pritazlivosti - stejne pritahuje stejne! Ne nesmyslnne otocene vase _ protiklady se pritahuji.........Kazdy mate volbu - a ten dablik vam ji vzit nemuze - ta je vase od Boha a duse take. Vase dusicka a ta vas s otevrenym srdcem vede tou spravnou cestou - jen naslouchejte a bojujte - protoze kazdy z vas muze menit!!!!!! a to je fakt...
Zacnete uvazovat! Mame daleko vyspelejsi civilizace, ktere nam pomahaji - i kdyz je nevidite, az prijde cas a kolektivni uvedomeni stoupne - vy musite menit a zvysit vase vibrace - potom budete schopni pochopit a videt.......ale pamatujte nejsme sami - jak vam vtloukaji do hlavy......pomoc je nabidnuta - jen ji prijmete a odmitnete vse negativni a manipulujici - nikdo vam nema pravo nakazovat a prikazovat - TVORTE SI SAMI - to dobro! Naucte se rikat NE a nikomu nepodlehejte!
24. 03. 2009 | 15:04

Kyslou napsal(a):

copak tu nikdo nemá fantazii a nebyl dítětem? Kašlu na rozímání, taky balim a tak hledám.....
24. 03. 2009 | 15:04

vladimirkoubenec napsal(a):

Všichni mají (asi!) pravdu:)
Příběh je mnohoznačný. Měl by vlastně být (i)metaforou mnohoznačnosti. Zejména operuje-li se s transcendentálnimi principy. Příběh by měl být (i) pokusem o jakousi implicitní metaforu toho, že odpovědí je v ž d y c k y v í c než otázek, a nikoliv naopak, jak se obecně míní. A čím víc otázek, tím víc odpovědí. Z toho pak vznikají všemožné animozity a problémy. Je to tam, není?
Nicméně až tohle lidi v příběhu pochopí, a nebudou se znažit prosazovat za každou cenu tu svou j e d i n o u pravdu, čas by se měl vrátit a měl by být jedině dobrý. Ale možná je všechno ještě jinak než jinak...a Bůh s námi skutečně hraje v kostky. Pak jsme zase u otázky, jestli ho ke hře někdo nepřinutil...:)
Djó moře, jak říkal pan Vorel, nakuřující si svou pěnovku.
Hezký den, jdu tvořit hodnoty.
24. 03. 2009 | 15:10

John Cuckoo napsal(a):

Vetsina komentaru se mi jevi jako klise. Dabel proste vyhrava tim ze do nasich mysli zaseje bombasticke pseudofilozoficke nesmysly, kterym castym opakovanim uverime a pokazime si kvalitu zivota sobe i ostatnim. Vsichni se staneme podrazdene reagujicimi neurotiky, kteri to mysli dobre, obklopenymi samym zlem.
24. 03. 2009 | 15:15

Jochim napsal(a):

I ten příběh vymyslel zase jen člověk. Člověk je kamenem uhelným v celém stvoření. Nemá problém Bůh s člověkem, potažmo s vlivem Ďábla na člověka. Člověk má problém s Bohem. Člověk je předmětem sázky. Nebýt lidského jednání, nebo člověka vůbec Bůh, Ďábel a s nimi i sto dalších andělů by mohli sedět a houpat nohama, žádné sázky by nebylo potřeba, neuzavřela by se. Čas ve skutečnosti stojí. Absolutně existuje jen současný okamžik ve kterém jsou skutečně Bůh i Ďábel zazděni v očekávání, jak lidstvo nakonec uchopí svůj osud zvládnutím některých důležitých okamžiků.
24. 03. 2009 | 15:33

Ares napsal(a):

Bůh je nejen všemohoucí, ale i vševědoucí. Z toho důvodu není možné, aby ho ďábel takto nachytal, protože by bůh musel vědět, co mu za úkol chce ďábel dát dřív, než to ďábla vůbec napadlo.

Debata mezi ďáblem a bohem by vypadala asi následovně:
D: Nazdar bože, napadlo mě…
B: Ne
D: Ale já jen chtěl…
B: Říkám, že ne.
D: Ale vždyť ani nevíš…
B: Ne, nevsadím se s tebou.
D: Ale…
B: To myslíš, že jsem člověk či co, že bys mě takhle mohl nachytat.
D: Ale…
B: A co tu vlastně děláš, nemáš náhodou leštit kotle v pekle. Tak švihej.
D: Ach jo, to je den.
24. 03. 2009 | 16:03

Kritik napsal(a):

V článku je trochu vybočené téma - typický produkt dualismu, v tomto případě představovaném soupeřením Bůh versus Ďábel. Takže proto mohl vzniknout tento zdánlivě vtipný, avšak logicky nesmyslný článek.

Stálo by za to, aby neznalí v křesťanské spiritualitě si občas přečetli nebo poslechli výklady základních pojmů. Nedávno na TWR ve Slovech naděje odvysílali pořady s typickým podtitulem - "Problém, který dovede vyřešit jen Bůh". A kdo si přečetl Bibli tak poznal, jakým dokonalým Božím služebníkem je právě Ďábel.
24. 03. 2009 | 16:14

Ďábel napsal(a):

Bůh, kdyby byl trochu inteligentní mohl nebýt jenom dočasně. Např. na jednu minutu ...
24. 03. 2009 | 16:40

vladimirkoubenec napsal(a):

Aresi, jste chytrý a logický. Kdybyste ovšem byl důsledný, asi by vám vyšlo, že vševědoucí Bůh vlastně nemá důvod nic tvořit, když napřed ví, jak to s jeho výtvorem dopadne a i v každém okamžiku ví přesně co a jak je. Neboli strašná nuda.
Dále, jestli jste si z příběhu vzal jen to, že je nelogický, je to ztráta času podobně, jako číst bajky, kde zvířata mluví a chovají se jako lidi. Stejně tak tak musíte označit za nesmysl všechny pohádky, a tu O dědu Vševědu zejména. Podobně je třeba naložit i např.s antickou mytologii či nádhernnými židovskými vtipy, ve kterých figuruje Jahve.
Ty příběhy přece mají jiné poslání než být filosofickou propedeutikou. Zkuste přijít na to jaké poslání to je.
Kritik:Dtto + Mistr a Markétka
24. 03. 2009 | 17:19

Ares napsal(a):

Vladimirkoubenec: Nemůžete brát doslova vše, co píšu. Já to taky nedělám. Mně se tyhle literární kousky (bajky, pověsti atd.) líbí. Připadají mi čtivější než třeba takový Kant. Zvlášť když jsou u toho ještě obrázky.

Nepřijde vám v tom příběhu divné, že když je bůh v koncích, tak jde za židem? V každém případě já jsem ateista, takže by tu debatu klidně mohl vést medvídek s veverkou. Náboženská rovina příběhu jde mimo mě (jen jednou jsem se tu účastnil debaty o podstatě duše a dřevěném nábytku). Já se nedomnívám, že za problémy tohoto světa může bůh či ďábel (a ani ti židi), takže to zda se vyřeší, není odvozeno od toho, jak to dopadne s těma dvěma.

K poslednímu odstavci. Bylo by to na déle, ale v podstatě zastávám názor, že svět nikdy nebude dokonalý, ale nevidím důvod proč se o to alespoň nepokusit. Vidíte, že to s tou mojí logikou není zase tak silné :-).

„Ty příběhy přece mají jiné poslání než být filosofickou propedeutikou. Zkuste přijít na to jaké poslání to je.“ Smyslem těchto příběhu je předání hodnot, tedy přetrvání společnosti a udržení ji v celku. Napadá mě otázka, co to říká o naší společnosti, když takové příběhy nemá?
24. 03. 2009 | 18:58

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat....

XXX

Dali nám cíl
místo věčnosti
schovali nekonečno
a nulu posunuli
ke středu
prý
plavte se všemi směry najednou
blázniví Kolumbové
jediné co najdete
je čas
který jste sami vymysleli
aby vaše slzy mohly
kanout
a písně úpět
o naději....
24. 03. 2009 | 19:48

Mlezyva napsal(a):

Zlo nemůže existovat bez dobra a naopak, tak že Ďábel se špatně vsadíl a at Pan Bůh mu vyhoví nebo ne,stejně to s ním dopadne špatně tak at Pan Bůh spustí čas a at mu to vysvětlí ze pokud mu splní přaní tak přestane existovat i on a to právě nechce,ne? A proto že je všemohouci tak se muže Ďáblovy schovat a tak pro něj neexistovat to by se mu asi taky nelibylo aby Pan Bůh ho sledoval aniž by věděl ze tám Pan Bůh je přitomen, tak at si to Ďábel rozmysli a at to nechaji jak to je.
Tím že Bůh existuje pro Dabla to znamená že ho uznavá za Pána,kdyby ho neuznávál tak by pro něj neexistoval a nemusel by se sázet.
24. 03. 2009 | 19:53

VK-Can. napsal(a):

Vazeny pane Koubenec.

Zajimave. Velmi zajimave.
Jen mala uvaha na okraj - v pripade vyhry Boha nema Dabel komu slouzit a v pripade prohry Boha, Dabel prohraje, protoze:
z Dabla se stane stvoritelsky Dabel a z Boha se stane dabelsky Stvoritel.
Jak zname z matematiky, tak dve negativa se meni v positiv! Dabel, jako jev negativni, prestane existovat!
24. 03. 2009 | 19:56

vlk napsal(a):

ďábel

na tenhle trik ti nenaletím ani já. Za onu minutu už by se neměl kam vracet.
24. 03. 2009 | 20:37

vladimirkoubenec napsal(a):

Ares:
Chtěl jsem začít komentář k vámi přesně tak. jak jste to uděla vy, ale nějak jsem pak na to pozapomněl Nesmíte...OK. Je to jasné.:)
24. 03. 2009 | 20:56

vladimirkoubenec napsal(a):

Ares:
Vy píšete nemůžete...
24. 03. 2009 | 20:58

Honza napsal(a):

Jako příměr to zcela plní svůj účel a je to krásné. Ale není to náhodou to zapovězené sofisma? Věčně existující Bůh má nebýt, což je stejné, jako všemocný Bůh má udělat něco, co nedokáže apod.?

Jinak ale souhlasím a přemýšlím už dlouho, protože události ve světě sice dosahují úrovně tak 1/1000 Apokalypsy, ale jinak už všichni jezdci, v malém, pádí světem.
24. 03. 2009 | 21:02

vladimirkoubenec napsal(a):

VK-Can:
I tak to může být :)Ale víte, co je z hlediska matematiky zvláštní a možná to něco vypovídá. Dvě + jsou zase + Dvě - jsou také plus. Nevychází to náhodou tak, že "plusů" je prostě víc?
24. 03. 2009 | 21:04

vladimirkoubenec napsal(a):

VK-Can
Už toho asi nechám,vždyť vy říkáte to samé, jen jinak :)
24. 03. 2009 | 21:12

vladimirkoubenec napsal(a):

wbgarden:
Nechci se vám míchat do života, ale protože si myslím, že tento prostor vám ne zcela vyhovuje, asi byste měl vymést šuplíky a něco s tím, co píšete, aktivně dělat. A říkám to i přesto, že vím jaká je situace...A možná právě proto.
24. 03. 2009 | 21:24

Ares napsal(a):

VK-Can: Nejsem si jistý, zda zde aplikovat matematiku je to nejlepší řešení. Podle této logiky by totiž povýšení grázla znamenalo, že dotyčný přestane jako jev negativní existovat. Což nebylo empiricky potvrzeno a to přes řadu opakování pokusu v podmínkách státní sféry i jinde. Podobně tyto pokusy ani neprokázaly, že by zmiňovaný postup mohl vést ke zmizení idiota. Výzkum ovšem nadále probíhá.

Na druhou stranu se ukázalo, že opačný efekt funguje zaručeně. Byl zaznamenán opakovaně v různých podnikách a nejpřesněji ho vystihuje známé „Moc kazí, absolutní moc kazí absolutně“. Povaha tohoto jevu nebyla prozatím uspokojivě vysvětlena. Z bezpečnostních důvodů bylo tedy rozhodnuto, že povyšováni poctivých a inteligentních lidí je pro jejich zdraví nebezpečné a mělo by k němu být přistoupeno jen v případech krajní nouze, kdy k dispozici není žádný grázl či idiot. A to pouze na dobu nezytně nutnou.

Vladimirkoubenec: K vaší odpovědi pro VK-Can. To sice máte pravdu, ale co se stane, když sečtete libovolný počet plusů a jedno mínus?
24. 03. 2009 | 21:53

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Nic nového pod sluncem. Již antičtí Achájci tvrdili, že člověk je svobodnější než bohové, neboť ti nemohou spáchat sebevraždu, tedy nemají volbu nebýt.
Všemohoucí Bůh naletěl ďábelské lsti. Takovou až primitívně jednoduchý příběh může vymyslet jenom nějaký člověk. Stěží lze nalézt vhodnější argument pro logický důkaz, že Bůh je výmyslem lidské mysli.
24. 03. 2009 | 22:17

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Oprava: Takovou až primitívně jednoduchou pointu...
24. 03. 2009 | 22:18

vladimirkoubenec napsal(a):

Zbyněk Matyáš:
I vy máte pravdu...Opravdu.
24. 03. 2009 | 23:13

vladimirkoubenec napsal(a):

Ares:
No jestli má to JEDNO mínus stejnou bodnotu jako JEDNO plus, tak se výsledek o to mínus pouze zmenší.
24. 03. 2009 | 23:32

Ares napsal(a):

Vladimirkoubenec: Moje chyba. Ne sečíst ale vynásobit. Musím jít spát, je na mě té matematiky nějak moc :-).
25. 03. 2009 | 00:02

Jochim napsal(a):

Zbyněk Matyáš
Poku je vašim závěrem, že Bůh je výmyslem lidské mysli, tak jste si vůbec nepopudil mne ateistu, ale celou křesťanskou, muslimskou a jinou věřící obec. Bůh potřebuje naši lidskou intervenci ve zmíněném příběhu, bez konání člověka by sázka a tudíž ani příběh neměl smysl. Já bych konstatoval toto: Bůh možná není, ale nechť zůstane, dokud bude potřeba.
25. 03. 2009 | 00:48

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, o všelikém božstvu taky zde:

SERIÁL
/pan režisér vypravuje.../

Tento příběh
milé dámy
je velmi obskurní
a tak se prosím příliš nedivte
když autor tvrdí
že na vlastní oči viděl
kterak
P á m b ů
E i n s t e i n
a
k r á s n á M e r y l y n
vystupují z taxíku
a ubytovávají se zrovna ve vašem
městečku

prosím
uklidněte se
a buďte chvíli zticha
neb všichni tři jsou zcela vyčerpáni
ale jen co se vysprchují
a lehce upraví
opustí své pokoje
a co nevidět je spatříme
tentokrát v hotelovém baru
kterak si připíjejí s místní
honorací

velmi brzy budou
jak se říká
v o b r a z e
ale i málinko
p ó d o b r a z
a Pámbů ten starý exhibicionista
to nevydrží
a jen tak pro pobavení barmana
znovu předvede ten hloupý fór s žebrem
kouzlo se kupodivu povede
a začne
b ó ž í d o p u š t ě n í
na závěr kterého bude
pramáti Eva
opět zvolena královnou krásy
což se pochopitelně
samozřejmě
a zcela jasně
dotkne
krásné Merylyn
ta se naštve
hrábne Einsteinovi do vzorečků
a chce rázem všechno vyhodit
do povětří
( včetně té nestydy pramatičky )
ale naštěstí se přihodí
něco veselého
na burze
znějí fanfáry
a ve dveřích se objevuje
sám Pan Prezident
v každé ruce drží pistoli a
- demokracie jsem já
dámy a pánové
pamatujte si
já -
říká …
a
- happy birthday Mr. President
happy birthday … -
vzdychá Merylyn
všichni tleskají
a odcházejí
na recepci...

po večeři si pánové
pouštějí ošemetné filmy
a krásná Merylyn s pramátí Evou
se snaží vysvětlit místním sufražetkám
že bez chlapů
a ť u ž j s o u j a c í j s o u
to na tomto světě
zatím
asi dost dobře
nepůjde

nad ránem ještě slyšíme
housle
to pan Einstein se snaží přehlušit
Stvořitele
který po tom
v e š k e r é m p o p í j e n í
nezřízeně
chrápe

PS
v příštím díle
milé dámy
se konečně seznámíte s Adamem
je to docela milý chlapec
a když zrovna s Evou nezalidňuje okolí
hraje golf
a obstojně
jezdí
na koni...
25. 03. 2009 | 08:28

Líný černý pes napsal(a):

to wbgarden :
Vaše verše jsou daleko lepší než aktuální politická situace. Díky moc.
25. 03. 2009 | 13:34

JAHA napsal(a):

Ad: LCP
Niekde predtym som cital, ze je to korenim. Nemalo by sa korenie pouzivat jemne? Ci korenite SILNE kazde jedlo?
25. 03. 2009 | 15:06

VK-Can. napsal(a):

Vazeny pane Ares.

Domnival jsem se, ze v teto vtipne "Sazce" pana Koubence by se mohla dat aplikovat matematicka pravidla, nikoliv matematika samotna.
Totiz, ze dva negativy v nepritomnosti positivu, se stavaji positivem.

Lze tuto debatu rozvinout na nekolik stranek, ale doufal jsem, ze bude pochopen princip, ktery jsem se snazil velice volne aplikovat.
Jinak diky za postreh.
25. 03. 2009 | 18:55

VK-Can napsal(a):

Pro pana Koubence.

Jsem rad, ze jsme nalezli "spolecneho jmenovatele".
Preji zajimave reakce na Vase blogy.
25. 03. 2009 | 18:58

JAHA napsal(a):

Ad: autor a iba ad autor!
Tusim, na zaver.
V rokoch 1970 - mozno 1972 (3), neviem, nesledoval som to, mozno az do 1977, potom menej v rokoch osemdesiatych (ked si to vyhrabem, zistim) som pisal nieco, co podla mna (ake mam vedomosti o sucasnej domacej, ci svetovej tvorbe) ESTE AJ DNES by vyvolalo SOK, nieto v tych rokoch. Samozrejme, ze som bol "zmietnuty zo stola" aj sucasnymi autormi "poviedok, scenarov"...). Niektori sice hladali sposob, akoze ma "odskodnit" (cenou za...), ale chapete, ze som sa im na to vy...Predstavte si, ze dodnes (aj ked som bol povodne jeden z troch zajkladajucich clenov, a dovolim si tvrdit, ze i povodnym duchovnym ovplyvnovatelom, kym som sa na to nevy..., lebo sa pchali(a) do r... Mihalikovi pri vyroci jeho 50 rokov) moje prace neboli vydane (tzv. Klub mladych autorov, ktory potom roky vydaval kadejake "basne" veselo pod povodnou hlavickou fungoval, zistite lahko, ktora osoba v tom pokracovala). Nevadi mi to, ako mozno si mnohi pomyslia pre mna. Jeden priatel ma "dokopal" k tomu, aby som to zo svojho necitatelneho rukopisu prepisal. Otravoval ma s tym desiatky rokov. A da sa poved, ze uspesne. Myslim, ze cca 80 % je prepisanych. Vadi mi to z toho dovodu, ze postupne rok co rok vidim, ze sa uroven "nivo" znizuje a znizuje a zda sa, ze niet (na to "zehraju" reziseri...) diel na spracovanie. Vazeni - nie je to pravda! Takych, ako ja, je urcite i v Cechach dost. Chyba je len v lenivych, sprostych, povrchnych... scenaristoch, reziseroch...Som o tom presvedceny! Staci len taky filn - Je treba zabit Sekala. Podstata temy - nic moc. Ale vysledok - spicka.
25. 03. 2009 | 19:41

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, ad elčépé, co se týče aktpolsitu tak ten je přesně takový jaký jsme si zvolili či nezvolili. Takže je asi dobré se porozhlédnout po okolních spoluobčáncích, ať už je každému jasné s kým sdílí tento domeček. Po výprasku brečet a moudře brebentit, kdo za to může, je pochopitelně super. Tak prosím vážení demokraté běžte a volte zase nějakou spasitelskou pidistranu a nové hajzlíky, kteří si chtějí co nejrychleji nahrabat. Howgh, mí rudí mi rozumějí…, a ešče, ti kdo zapříčinili, že veškeré komouštstvo nebylo po osmadevadesátém rozpuštěno, ne zakázáno.., slyšíte dobře - rozpuštěno, tak ti by se v české politice už nikdy neměli objevit. Jisté chyby se mohou učinit jenom jednou…, a teď howgh doopravdy. Veselé krizování...
25. 03. 2009 | 20:22

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Jochim:
Snažím se diskutovat věcně a proto mi musí být jedno, koho jsem si (ne)popudil. Jinak nemám co dodat, slabá pointa příběhu řešená už ve starověku.
Bůh nechť (ne)zůstane podle potřeby lidstva, vždyť si jej samo stvořilo.
25. 03. 2009 | 20:31

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, ad srovnávací gůglista Matyáš, kde jste byl slabá pointo, když se tady kousek od karviné nedávno rozvášnil jeden střelecky nadržený balkánprodukt...Jinak pochopitelně všechno už tady bylo, co do obsahu i formy, jak všichni co tu chodíme, jistě dobře víme a proto opakovat se to nějak extra nechce ani mi, který jinak furt opakuje...elementary
25. 03. 2009 | 20:49

Zbyněk Matyáš napsal(a):

wbgarden:
Jestli neustále budete opakovat nesmysly jako ten předešlý, kdo Vás bude brát vážně? A jaký význam má Vaše zmínka o střelci v souvislosti se mnou či smým příspěvkem? O pointě raději nespekulujte, očividně tomu nerozumíte.
P.S: Abych mohl srovnávat googlem, musím něco znát. Opět na rozdíl od Vás.
25. 03. 2009 | 21:58

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat,ad srovnávací gůglista Matyáš, téda, znalectví z vás jen prýští.., to se hned pozná.., fakt
Veselé krizování
25. 03. 2009 | 22:13

Zbyněk Matyáš napsal(a):

wbgarden:
A co to Vaše vyhrožování? Nestydíte se ani trochu?
25. 03. 2009 | 22:41

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, ad srovnávací gůglista Matyáš, já se samozřejmě stydím furt, ale že bych někomu v životě vyhrožoval ?? To teda nevím. Teď mě napadá, používáme stejný jazyk ???
25. 03. 2009 | 22:53

vladimirkoubenec napsal(a):

JAHA:
Věřím, že to tak s vámi bylo. A vaši domněnku, že to nepostihlo jenom vás, mohu potvrdit. Postihlo to a postihuje mnohé. Spirála úpadku pokračuje. Jen to, to ji stále rychleji roztáčí, není ideologie, ale peníze. Ale to vy jistě víte stejně jako já.
26. 03. 2009 | 02:15

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, základní úpadek je pevně zakomponován v systému. Říká se mu entropie a jak jistě všeobecně známo, neustále ve všech uzavřených systémech narůstá aspoň co se týče vesmíru a nejbližšího okolí. Do češtiny volně přeloženo - věci zkrátka spějí ke svému jedinému a to horšímu konci. Střecha po dvaceti letech nebude lepší než před dvaceti lety, taktéž plechy vaší škodovky, vaše milá játra i tvářička vaší nejmilejší. Omlouvám se za výlev, ale ty všeliké lítosti zde poměrně dospělých lidí mě drobátko..,šak jistě víte co...
26. 03. 2009 | 10:50

Zbyněk Matyáš napsal(a):

wbgarden:
Zase vedle, tentokrát aspoň v lidsky srozumitelnější formě. Kdo Vám prozradil, že vesmír je uzavřený?
26. 03. 2009 | 21:09

Béda napsal(a):

Vladimír Koubenec:

Zajímavá, excelentní filosofická metafora. Řekl bych, že jako český Esop se neztratíte ani na velkých prknech a regálech knihkupectví v Německu.

Řešení tohoto rébusu je mnohoznačné a nekonečně variabilní.

Co si představovat pod nekonečným bojem Boha a Ďábla o absolutizaci svého bytí?
Je to boj víry a nevíry, boj společensko - ekonomických systémů, kde vždy jedno z nich se přežívá a snaží udržet zdůvodnění své existence před něčím novým (Ďáblem),
staronovým, nepoznaným anebo historií zavrženým? Před jiným hodnotovým rámcem?

Když vemu bajku ryze po stránce logiky, Bůh tak jak je biblicky koncipován jako dokonalý všemocný Demiurgon nepotřebuje prostředníka ("lichváře" tvůrce Starého i Nového zákona i hybatele současného tržního
ekonomického systému Morgensterna, ani zastavovat vývoj, protože ze své podstaty jako tvůrce všeho může prostým chtěním a svou vůlí odstranit ze světa svého antipoda Ďábla. A místo něj stvořit antipoda jiného.
Možná má z přísně logického hlediska pravdu Ares, že Boha jako absolutně
dokonalou "bytost" nemůže Ďábel nikdy v ničem zaskočit a do podobné léčky dostat.

Ale napsáno je to krásně. To tedy klobouk dolů. Skláním se před formou, obsahem i mnohoznačnou do detailu promyšlenou abstrakcí vašeho Díla Mistře.
28. 03. 2009 | 09:19

Béda napsal(a):

Oprava: V předposledním odstavci nemá být NOVÉHO zákona zůstane pouze Starého zákona).

A o odstavec výše poslední věta: Pod zastavením Času? (Snad "zmražený" vývoj sebepožírání?)
28. 03. 2009 | 09:26

Béda napsal(a):

Vladimír Koubenec:

Ještě jeden z mnoha možných zajímavých přístupů k výkladu jinotajů ve vaší bajce mě napadnul.

Boj Boha s Ďáblem je symbolikou boje Dobra se Zlem. Zlo se nás snaží skrze zlé skutky stáhnout nízkými pudy do světa věčného posmrtného zatracení. Dobro naopak skrze dobré skutky a Poznání do světa posmrtné věčné blaženosti. Zastavením Času ve věčném střetu a neschopností zodpovědět otázku Zla jakoby Dobro - Bůh začalo pochybovat samo o sobě, o svých schopnostech Demiurga všestvořitele. Pak je namístě položit si základní otázku jestli Dobro je skutečně Dobrem a Bůh Všestvořitel se nedostává do spárů Zla.

Při takovémto přístupu bychom museli personifikovat (každý po svém), pojmenovat Dobro a Zlo. Definovat je, označit etické principy a normy na kterých stojí atd..
28. 03. 2009 | 11:17

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, ad srovnávací gůglista matyáš, přímo do černého.., a kdo vám prozradil, že není..., aha, už vím, vy jste tam určitě byl....
Veselé krizování...
28. 03. 2009 | 13:04

Zbyněk Matyáš napsal(a):

wbgarden:
Do uzavřeného systému by nemohlo přibývat temné hmoty, což se prokazatelně děje.
Jinak máte pravdu, opravdu v našem vesmíru jsem byl a jsem stále a ještě nějaký čas budu. Škoda, že si nejste vědom, že v něm jste i Vy, jevil byste se normálnějším.
28. 03. 2009 | 21:07

air jordan shoes napsal(a):

Celkom dobry navod pre vitazstvo diabla:-).
25. 05. 2009 | 08:59

basketball shoes napsal(a):

A místo něj stvořit antipoda jiného.
25. 05. 2009 | 09:00

jordan shoes napsal(a):

staronovým, nepoznaným anebo historií zavrženým? Před jiným hodnotovým rámcem?
25. 05. 2009 | 09:00

G_G napsal(a):

Opravdu pěkné a i jiné články.
K diskuzi: Moudrost je vlastnost, ze které se člověk může radovat jen a jen sám. Pokud se jí snaží předat jiným buď jí už znají nebo je u nich za hlupáka. :-D
11. 06. 2009 | 17:29

Josef napsal(a):

Bůh, jakož to vševědoucí by se s ďáblem ubec nebavil. Věděl by co po něm ďábel chce.

Leda, že by to udělal z vlastní vůle. Třeba už Boha lidi nezajímají a takhle jen elegantně viřešil problém s ďáblem který na člověka ted nemůže a Bůh má prázdniny. :)
20. 12. 2009 | 13:12

Free Ringback Tones napsal(a):

thanks you very much for your information
15. 03. 2010 | 01:31

cartier cpcp napsal(a):

It would be great if you have other great things

just like this. I really love it. Thanks!
24. 03. 2010 | 07:49

john smith napsal(a):

Cheap Generic Medication
I would like to appreciate the great work done You

http://www.genericsmed.com
http://www.buy-pharma.com
http://www.genericsmed.com/...
21. 05. 2010 | 20:18

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy