40 cm

02. 04. 2019 | 07:34
Přečteno 12292 krát
Mnohdy o odvrácení jednoho z největších lodních neštěstí rozhodlo čiré štěstí, zoufalá i troufalá snaha posádky a rozsáhlá záchranná operace. Norský úřad pro námořní přepravu Sjøfartsdirektoratet v médiích posádku chválí a cestující chválí je i Norsko jako takové jako „nejlepší zemi na světě, ač si dosud mysleli, že jsou to Spojené státy“. Podle listu Tidens Krav se k nim prý nemohli zachovat a naložit s nimi lépe v žádné zemi na světě.

Od 14.00 do 14.40 hod. v onu sobotu 23. března dostaly věci spád. Výletní loď Viking Sky patrně dělilo od nárazu do dna pouze 40 cm. Uvádí to deník Verdens Gang. Pak byly spuštěny intenzivní záchranářské práce. Zatímco se dva roky stará loď samovolně a neovladatelně zmítala na vlnách, jež s lodí házely sem tam, museli vedoucí pracovníci směny v celonorském ústředí pro koordinaci záchranných operací v Sole u Stavangeru na jihozápadě Norska činit životně důležité a rychlá rozhodnutí na základě námořních map měřených v šedesátých letech sextantem. 65 % norského pobřeží až do hloubky dvaceti metrů totiž není prozkoumáno moderním měřením kryjícím celé území. Namísto toho existují moderní elektronické mapy pro navigaci po norském pobřeží, přičemž rozsáhlá území jsou zmapována se starými údaji o hloubkách.

Podle odhadu Sveina Kristiansena, profesora v důchodu trondheimského vysokého učení technického a prostřednictvím deníku Verdens Gang byla výška vln pět metrů na místě, kde loď ukotvili v naději, že se už nebude plout směrem k stále mělčím vodám, vycházeje z jeho výpočtů pak byla vzdálenost kýlu ke dnu mezi 2,9 a 8,9 metry. To po odečtení půlky výšky vln při zohlednění přílivu a odlivu, pohybů na mořské hladině a její navýšení kvůli počasí s nízkým tlakem v kombinaci s větrem tlačícím vodu ve vlnách směrem k břehům. Výletní lodě jsou podle Kristiansena zvlášť vystavované riziku ztroskotání poté, co se zastavily motory a to proto, že častěji plují blíže pobřeží, než nákladní lodě a tankery.

Podle lodivodů loď plula okolo třiceti minut, než kotvy zabraly. Když se konečně podařilo posun směrem k nedalekým mělčinám zastavit, tak se od nich nacházeli cca. sto metrů. I třeba Rune Teisrud, bývalý ředitel norské námořní přepravy, jež vyšetřoval několik lodních neštěstí, reaguje v deníku Verdens Gang negativně na to, že loď nemanévrovala dále od pevniny za tak špatného počasí. Podle deníku Aftenposten vynechala společnost Hurtigruten provozující parníky plující na pravidelné lince od Bergenu do Kirkenesu dlouhý úsek od Trondheimu do Bergenu a posadila cestující do letadel.

Pracovníci ústředí pro koordinaci záchranných operací mají za to, že toto mohlo dopadnout velice špatně a že do lodi pronikne voda, nakloní se či převrátí, což by ztížilo evakuaci. Životy byly v ohrožení neustále, jenže tento scénář je horší. Základ pro rozhodování byl velmi vrtkavý, poněvadž zejména při havárii motorů a krizi by lepší námořní mapy a detailní údaje o hloubkách poskytovaly lepší základ pro usnášení rozhodnutí o tom, co tedy udělat. Dnešní metody měření dovolují přílišnou toleranci chyb, něco okolo 30 metrů. Nebylo měřeno celé mořské dno, nýbrž jen v bodech s vzdáleností padesáti metrů mezi každou linií. Na místech, kde měli podezření na mělčiny, měřili o něco podrobněji. I na takových místech bude tolerance chyb odhadem patnáct až dvacet metrů.

V dnešní době se hloubka měří pomoci vícepaprskovému sonaru, jehož zvukové signály se vějířovitě rozptýlí a pokryje celé mořské dno. Spolu s GPS určováním polohy činí toleranci měření pouze několik centimetrů.

K odhadům se váže značná nejistota, poněvadž výška vln blízko pevnině se těžce odhaduje. Úřad mající na starost námořní mapy potvrdil, že vodní hladina na moři byla tento den o 2,51 metrů vyšší než jak je označeno na námořní mapě. Tato situace nastává pouze zhruba jednou ročně. Důvody, proč nebyla loď odtažena na otevřené moře, byla kombinace pozice, spuštěných kotev a stroje v provozu. Loď byla proto považována za stabilizovanou.

Podle místních kapitánů, znalců a očitých svědků šlo o minuty, než by se to opravdu zvrtlo. Několik odborníků poukazuje na to, že nejpravděpodobnější příčinou potíží s motory byl vzduch v přívodech chladící vody, což povedlo k přehřátí motoru. Přívody se musí přepojit manuálně poté, co loď opustí přístav, což posádka zřejmě opomněla. Bylo-li příčinou havárie motorů nízký tlak mazacího oleje, tak bychom měli daleko více takových události. Tvrdí to Emil Aall Dahle, vyšetřovatel lodních neštěstí, prostřednictvím deníku Verdens Gang s tím, že se úřad pro námořní přepravu prý ve svém závěru unáhlil. Sverreho Steena, vedoucího Ústavu pro námořní technologie Technického učení v Trondheimu, zaskočilo to, že nebyl spuštěn poplach hladiny nádrže mazacího oleje. Třeba bylo poplašné zařízení nastaveno na příliš nízkou hladinu a výrobci čerpadel nebrali v úvahu násilné pohyby lodi a přílišnou spotřebu vzduchu, což mohlo vést k nedodávání dostatečného množství mazacího oleje. To, že selhaly všechny čtyři motory, naznačuje, že dodávky oleje byly pro všechny motory společné.

Lodní neštěstí způsobilo diskusi v části politického Norska o tom, zda by měl spolufinancovat záchrannou akci a celkově pohotovostní záchranný systém v Norsku Torstein Hagen, vlastník lodi, jenž od r. 1985 žije ve Švýcarsku a neodvádí Norsku ani daň z příjmů ani z majetku. Stal se tzv. daňovým uprchlíkem proto, že norští politici vytvořili daňový režim, jež svádí k tomu, aby se člověk ze země odstěhoval. Podle deníku Bergens Tidende je Hagen spojen s několika daňovými ráji a podle časopisu Kapital je se svým jměním ve výši 52 miliard norských korun druhým nejbohatším norským občanem. Avšak ve finále účet za záchrannou akci zaplatí běžný norský daňový poplatník.

Někteří se ptají, co dělali především senioři v tom, co se v Norsku označuje za „ďábelské“ počasí uprostřed zimy, pochybují o soudnosti lodivodů, jež prý kapitánovi hazardně radili plout dále přes náročný a nebezpečný mořský úsek Hustadvika, zkušenými potápěči popisovaném jako hřbitov lodí za podmínek, kdy by se ostatní uchýlili k bezpečnému přístavu a jestli evakuace seniorů, jichž bylo na lodi nejvíce, nebyla větší zátěží, než kdyby bývali byli zůstávali na palubě - lodi přeci nehrozilo, že se potopí. Někteří z nich kromě nábytku, jenž se na ně valil, byli nejvíce promáčení kvůli vodě, jež se valila dovnitř. Připadali si jako na Titaniku.

I tehdy, je-li potřeba největší, tak může být záchrana nejdále a nejhůře dostupná. Vlastní záchranné lodě by v tomto případě byly k ničemu. Kritika tolik napadávaná připravenost Norska v případě nenadálých situací nescházela ani nyní. Viking Sky byla podle deníku Aftenposten a lodním deníkům šestou osobní lodí, jež u norských břehů začala kvůli havarovaným motorům samovolně a neovladatelně plout a to jen v průběhu jednoho roku. Celkem se tak stalo 114 lodím. A stát se to co v onu sobotu 23. března v severním Norsku, tak by podle Elisabeth Aspakerové, hejtmanky Tromsu a Finnmarky, dvou nejsevernějších krajů Norska, byly následky daleko horší. Svádí to na nedostatečnou vrtulníkovou pohotovost pro případ nasazení v mimořádných situacích. Vrtulníků je příliš málo a jsou od sebe příliš daleko. Záchranné akce ztěžují nestabilní sítě pro dorozumívání se mezi sebou, mrazy a tma.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy