Cizí slovo - liberální

04. 08. 2011 | 18:44
Přečteno 4205 krát
Rád čtu dopisy p. Miloše Hubnera v Lidových novinách, který si většinou trefně všímá nějakého skrytého paradoxu v politice, tentokrát se však dost nešťastně zapletl s pojetím liberalismu, když se domnívá, že nejen muslimové, ale i židé a křesťané neoddělují víru a politiku (LN, dopisy 30. 07).

To ovšem vůbec není pravda. Naposledy ztotožňovali u nás politiku s vírou husité – zákon boží vnucovali ohněm a mečem jako zákon všech lidí. Křesťané nebo věřící židé v Izraeli se snaží něco ze svého přesvědčení, tak jako každý, do politiky prosadit – dochází však ve světle víry k nepřípustnému handlu s božím diktátem, čili ke kompromisu. A to je podstata liberálního principu tolerantní společnosti. Chtít po věřících, aby se své víry vzdali, jak to chce p. Hubner, nemá se svobodomyslností a tolerancí nic společného. Proč by někdo nemohl mít svobodu věřit v zázrak papežské neomylnosti nebo v patriarchální (mužské) řády, kněze a pod, pokud to jiným nevnucuje? Co je na víře v zázraky neliberální? To spíš nevíra v zázraky omezuje lidské možnosti a životní optimismus. Víra, že člověk je mírou všech věcí, není o nic víc liberální než víra, že Bůh je mírou všech věcí.

Snášenlivost znamená uznávat právo druhých na jiný názor. A když už se západní společnost konečně dopracovala k pragmatické politice, v níž má rozhodovat kompromis – kolik peněz a na co, a nikoli víra či ideologie, tak se z původního liberalismu (Montesquieu, Mill, Jefferson, Madison) i s jeho přívrženci svobodného trhu, stal postupně levicový liberalismus, který dnes za pomocí politické víry (korektnosti) chce poroučet, v co máme nebo nemáme (všichni) věřit a na co společnost (celá) „musí“ dát peníze. Liberalismus se dopracoval ve svůj pravý opak.

LN 3. 08. 2011

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

mb napsal(a):

tvrzení že ´Naposledy ztotožňovali u nás politiku s vírou husité´, je patrně hodně odvážné ...

vše na téma snášenlivost podepisuju ...

poznámka: je paradoxní že se snášenlivosti ( v souvislosti s breivikem a vražděním ale nejenom jím ) dožadují často relativně nesnášenliví konzervativní myslitelé

( tomský, kuras ...)

njn ...
04. 08. 2011 | 19:04

Občan napsal(a):

V Izraeli, pane Tomský, nejsou povoleny ani občanské sňatky. Rabíni mluví úplně do všeho a nábožentví tam je propojeno s politikou 100%. A vůbec žádný kompromis tam zatím nepřichází v úvahu; je to právě týden, co Kneset ZAMÍTL návrh zákona o občanských (necírkevních) sňatcích!
V křesťanských zemích tomu, ostatně, bylo donedávna nebo je stále rovněž. Např. v Polsku.
Jak tedy můžete napsat něco tak popírajícího realitu?
04. 08. 2011 | 19:18

gaia napsal(a):

jojo svoboda liberté, zní to dobře, ale hlavně svoboda každého končí tam kde začíná svoboda někoho jiného, tak J.J.Rouseau , vyznavač svobody , který tvrdil, že do 12 let se děti ani nemají vychovávat, aby byly svobodné, své 4 potomky raději strčil do sirotčince a o jejich svobodu se nezajímal a matku svých 4 dětí si vzal až v 50 letech, kdy byl zralý na viagru, která ale tenkrát ještě neexistovala.
Takže vždy budou svobodní a svobodnější.
I muslimové budou mít svobodu budit ráno křes´tany muezinem a křesťané zas svobodu jít do chrámu v botech. Ale za rohem se kvůli to svobodě pěkně poperou.
A ty děti tu svobodu svému otci též nikdy neodpustily.
04. 08. 2011 | 19:21

Čochtan napsal(a):

Ten poslední odstavec se mně líbí. Ten mohu podepsat.
04. 08. 2011 | 19:22

svatební a pohřební orchestr G.Bregoviče napsal(a):

mb:
naprostá trefa v poznámce !!

Pane autore, já teda necejtím žádný tlak, že by po mě někdo chtěl, abych měl určité názory, Vy něco takového cítíte? Jako že Vám tzv. levicově orientovaní něco vnucují? Pak bych Vám doporučil na těchto blozích již citované Somálsko, tam je momentálně stát zřejmě opravdu hodně malý a ultraliberálové tam musí být jak v ráji, dělají si opravdu co chtějí ...
04. 08. 2011 | 19:24

gaia napsal(a):

Čochtan

tak ona i svoboda je již pravicová a levicová?
04. 08. 2011 | 19:29

ghándí napsal(a):

neoblázen pehe používá jenom slovo neoliberální.
04. 08. 2011 | 19:30

gaia napsal(a):

ghándí

takže pravá levá a nová?
já myslím, že svoboda není , je jen přizpůsobování se
04. 08. 2011 | 19:33

Mud.. napsal(a):

Hezky jste to napsal. Ale já bych potřebovat nasměrovat do brzkého proudu, který bude vítězný! Je jasné, že z demokracie bude část nadbytečných občanů "vytěsněna". Kdo podle vás bude vítězný proud? Na koho nasměrují palec dolů? Jaký poražený mě bude muset odevzdat majetek, jinak bude odeslán do koncentračních sanatorií?
04. 08. 2011 | 19:35

dreus napsal(a):

Tomský s Kurasem na mne působí dojmem odbolševizovaných bolševiků,kteří se stali liberály.Slabý odvar čeledi Štětinopodobných.Převařený Štětina.
Dějinami se prolínají vzájemně tři velké okruhy myšlení-o demokracii,o podnikání a o socialismu.Možná,že příčinou běd je pojímání vztahu těchto tří pojmových okruhů jako známých kruhů v rovině-metody logiky.Vennových diagramů.Že se sleduje jen "plošně" jejich průnik.Když se v dějinách nejednou proměnily v tři koule kulečníkové,které vzájemně na sebe tvrdě narazily,najednou celá ta logika nezafungovala.Nebo naopak pomocí netolerance-vylučování některého z nich ze hry.Kulečník o dvou nebo jedné kouli.
Chyba (lépe "nedostatečnost") je asi v dávno známé nedostatečnosti formální logiky pro plodné myšlení.Chtělo by to hledat subjekt-objektové vztahy,subtilnější intimní strukturu jejich dotyku a prolínání,jakési vnitřní struktury a hierarchie v nich všech třech současně.Překročit úroveň socio-ekonomie,která pouze končí pojmenováním,vyjmenováním,negací a přihrádkováním.Myšlení se musí více vcítit do podstaty i kontextu těchto tří kruhů-Vennova logického diagramu.Jít obsahově dále,za formální logiku průniku a vymezení.Politik se musí stávat postupně i schopným společenským myslitelem a nepřenechávat to pouze katedrovým svišťům,zalezlým po kabinetech a knihovnách.Stále větší sepětí našeho praktického života se vzdělaností ve všech možných směrech.Ne Entreé separé.
04. 08. 2011 | 19:38

výzva napsal(a):

Vyspělá společnost musí pomáhat každé národnostní menšině.

Je tak nutné podporovat ve své svébytnosti nejen naše romské spoluobčany, ale i další obyvatele naší krásné země ať už jsou z Pakistánu, Lybie nebo Somálska.

Vyzývám Vás rozumní občané k projevu ryzího multikulturního rozhodnutí :
- pozvěme k nám nebohé a zubožené uprchlíky z Tuniska, Lybie a Sýrie,
- dejme občanství České republiky lidem v Somálsku ať se u nás usadí a žijí s námi.

Vždyť o to jde především - o SOLIDARITU S LIDMI! Tak co jste multikulturní lidé s rizí politickou korektností nebo krvelačné liberální hyeny!!!
04. 08. 2011 | 19:48

Čochtan napsal(a):

Gaio,
v té levicové svobodě a demokracii jsem vyrůstal. Od roku 48. Pak jsem v 69 vzal roha.
04. 08. 2011 | 19:53

Aktiv napsal(a):

PODLE TOHO KOLIK JE ÚTOKŮ NA LIBERALISMUS, svobodu a demokracii ze strany přívrženců neopravice , tak spíše mám pocit, že naopak těmto útočníkům jde jako Křižákům, Husitům a ideologům o prosazení své jedinné pravdy.

Je mi z vás smutno pane Tomský!
Blížíme se k totalitě díky loutkám , které zase tancují pro radost svého pána, a činní se v matení veřejnosti!

Zase obyčejní liberální a svobodní občané musí poslouchat tzv. ty správné idee tunelářů!

To jsme to dopracovali!
04. 08. 2011 | 20:07

schlimbach napsal(a):

pane Tomský - jako vtip je ten váš blog dobrý, doufám, že jste jej také jako vtip myslel :)
04. 08. 2011 | 20:10

schlimbach napsal(a):

ta fráze, že svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého je pěkně stupidní, protože potom je pravdivé tvrzení, že svoboda otroka končí tam, kde začíná svoboda jeho pána - líbí se vám to?

Liberalismus - je jed, který jsme naroubovali do společnosti gojímů, abychom ji rozložili ... volně citováno z protokolů

Kdo se domnívá, že liberalismus má něco společného se skutečnou svobodou, obávám se, že se velice mýlí a tento omyl má dalekosáhlé důsledky na konečnou svobodu společnosti, rodu atd.
04. 08. 2011 | 20:14

Marcus Agrippa napsal(a):

Muslimové neodělují víru a politiku?! Jak kteří. Vatikán je až do dnešních dnů především mocenské centrum a můžeme být rádi, že jim to během II.sv.války nevyšlo - předobrazem budoucnosti přísně katolické Evropy byl Jasenovac. To jak Vatikán pomohl svým nacistickým kamarádíčkům před spravedlností je obecně známé - a opravdu nešlo o bolševické pomluvy, jak by si někteří snad přáli. V roce 1870 italská vojska dobyla Řím a lidé je vítali jako osvoboditele. Napoleon pár desítel let předtím objevoval ve Španělsku dominikánské mučírny plné pološílených obětí náboženského teroru. Ale p.Kuras ať si skutečně věří čemu chce, a může obdivovat taky koho chce, a to ať pěkně prosím dovolí i ostatním. Jinak husité se postavili především náboženskému businessu - ať zkusí p.Kuras v Praze zase prodávat odpustky - bude to jistě sukces.
04. 08. 2011 | 20:17

Marcus Agrippa napsal(a):

Oprava p.Tomský.
04. 08. 2011 | 20:18

Cestovatel napsal(a):

Občan:

Mám na vás dvě otázky. Byl jste někdy v Izraeli? Odkud máte ty "zaručené" informace
04. 08. 2011 | 20:33

Vico napsal(a):

M.agripa : Kuras nebo Tomský to je jedno, však Bůh si to už nějak probere :-)

Bývalý sovětolog si našel novou parketu - levicový liberalismus zosobněný korektností. /Všimněte si, že tento pán už dokonce přestal před slovo korektnost používat adjektivum - prostě korektnost jako taková je symbolem jakéhosi opaku svobody :-)/

Tomský zřejmě poté, kdy jako sovětolog totálně zklamal/předpověděl rozpad Sovětského svazu v době, kdy již tři roky neexistoval/ zvolil jistější taktiku zvanou okultní princip rektálního speleologa. Nejprve navštíví duchovní rektum hradního demiurga a poté sdělí, co hradní demiurg často velmi neverbální /ale slyšitelnou/formou důrazně naznačí.

Čili problémem dnešní svobodné společnosti jsou ďábelští environmentalisté a jejich vládnoucí australští pomahači, láskopravdaři a všichni, co jsou změkčile korektní.

Kdy bude další speleologická výprava? Tomskej pozor na sifony, vezmou si raděj gumovej oblek.
04. 08. 2011 | 20:44

dreus napsal(a):

I když hlavní dilema moderních dějin je v současné i konfliktní v něčem přítomnosti demokracie,podnikání a socialismu nezapomínejme,že jevy nacionalismu mohou leckdy nad toto trojicí dominovat.
Breivik zatemnil tyto pojmy,protože se hlásí ve svém Manifestu ke křesťanství a liberalismu a současně k protifašistickému odboji a toleranci vůči rasám
ale mnoho komentátorů ve světě ho hodnotí jako protislámského sionistu.Přestože zabíjel nyní mladou levici,předtím hlásal veřejně protiislámské imigrační a proizraelské postoje.
Breivik,USA vojenství v Arabském světě ,někdejsší trockismus v SSSR za Stalina,proces s R.Slánským,prvním tajemníkem KSČ v padesátých letech v ČSR,negace Marxe(který psal v Kapitálu, že Žid je zrůda) nesou dobovou interpretaci jako ,že mají v sobě i aspekt sionismu.
Židům byla provedena nesprávná nespravedlivá nelidská genocida -holocaust- za druhé světové války fašisty.Zemřelo jich takto 6 milionů spolu s 54 miliony ostatních etnik.Právem založili vlastní stát Izrael ne zcela právem později na území Palestinců. Ne každý žid byl bojovníkem proti fašismu,jako např. MUDr.Kriegel ve Španělsku proti generálovi Franco.Řada generálů a velitelů wehrmachtu bylo židovského původu.Nebylo asi náhodou,že krajští tajemníci komunistické strany souzení se Slánským byli tehdy před procesem bez výjimek všichni židovského původu? I když procesy tohoto druhu byly odvozeny zřejmě hlavně z politického vlivu boje Ježova a Beriji (oba popraveni později ) v SSSR s trockisty.Putin hovoří,že oni bojovali za Židy v 2.sv.válce.Medvěděv říká jsem žid veřejnosti.
Ale de facto,si myslím,ne za sionisty.
Proto pro budoucbost budou stále platit pravidla bdělosti současně pro tři nacionalismy:
-nacismus-nacionální socialimus a jeho antikomunistická a antižidovská mezinárodní komponenta-fašismus s preferencí Nordické rasy
-islamismus
-sionismus

Všechny tři mají mezi sebou i směry usilující o světovládu dominantním etnikem nebo náboženstvím,ideologií apod.
04. 08. 2011 | 20:47

Marcus Agrippa napsal(a):

Vico:
já si hlavně myslím, že jde o PR českých mld.pro církve - hlavně tu katolickou. Ta má zrovna velký problém - odmítají ji irští sponzoři, po tom co se provalilo desetiletí provozované mučení a znásilňování dětí kněžími. USA dokonce chtěla postavit papeže před soud - aha - ty náboženské dýdžeje vlastně může soudit jen Bůh ( a tomu už z nich musí být šoufl ). Ale jinak skvělý job - není liž pravda.
04. 08. 2011 | 20:50

Béda napsal(a):

Přední ekonomické kapacity o liberalizaci:
1) http://www.project-syndicate.org/commentary/delong115/Czech
2) http://www.project-syndicate.org/commentary/stiglitz138/Czech

Oba články ma pozadí krize rozkrývají omezenost v uvažování tržních liberálů.
04. 08. 2011 | 20:50

Hladis napsal(a):

Jasne pane Tomsky a vy by jste radsi trzni fundametalismus nebo snad neoliberalismus nebo co vlastne tedy chcete ? Ja radsi zustanu u socialniho liberalismu nez u neoliberalismu.

PS: Vy zijete ve svete kompromisu bez ideologii? Asi se nachazime kazdy na jine planete.
04. 08. 2011 | 20:51

dreus napsal(a):

opravuji výše na "nad touto","někdejší"
04. 08. 2011 | 20:51

dreus napsal(a):

opravuji výše u sebe na "protiislámského","budoucnost"
04. 08. 2011 | 20:55

Béda napsal(a):

Autor,

k vašemu řečnění o liberalismu a islámu bych přičinil jednu poznámku. Právě fanatická víra liberálů v to, že co je dobré pro individuální byznys musí být automaticky dobré pro politiku i ekonomiku států dovedly svět do neřešitelné mizérie bez světla na konci tunelu.
04. 08. 2011 | 21:10

voroshilov napsal(a):

Beda:
Vysvetlite mi,prosim,o cem je ten blog?Ja nic nepochopil.
04. 08. 2011 | 21:34

MIT napsal(a):

" A když už se západní společnost konečně dopracovala k pragmatické politice, v níž má rozhodovat kompromis – kolik peněz a na co"

Pragmatickou politikou myslíte, pane Tomský, to, že se bankéři, zbrojaři a průmyslníci rvou o to kdo získá více peněz od státu a kolik z toho zbytku přenechají normálním lidem?
04. 08. 2011 | 21:41

Béda napsal(a):

voroshilov,

zdá se, že nejste sám.

Vypadá to, že autor se pokusil svým obvyklým blábolením svést nezdar liberalismu na levici. Nakonec, jistý rádoby taky filosof Bednář považuje za levičáka dokonce i Breivika - tak proč ne? Levice může za imigranty v Evropě, za hypoteční i bankovní krizi, za bankrotový stav Islandu, Řecka, Itálie, Irska, za předluženost USA, nejnověji za Breivika, selhání liberálismu v jeho neoliberalistické koncepci, v ČR neexistuje pravice - zřejmě i TOP 09 v čele s maskotem Schwarzenbergem, Kalouskem, Drábkem a jejich neoliberálním programem jsou levičáci neřkuli komunisté. Tržní komsomolec Klaus je samozřejmě taky levičák. Jestli se něco někdy někde podělá, může zato levice - asi to chtěl autor naznačit.

PS: jistěže i sódruzi z Wall Streetu a ředitelé Goldman Sachs, JP Morgan, Morgan Stanley... jsou v jádru ti nejlevicovější levičáci.
04. 08. 2011 | 21:46

Fanda napsal(a):

Víra je věcí především jednotlivce. Proto náboženství, ne víra, bylo a je spojováno s politikou od té doby, co je náboženství státní. Státní byly nebo jsou někde všechna tři monoteistická náboženství, které autor článku zmiňuje. Ostatně, soud a upálení Jana Husa, což, zdá se, bylo k husitství podnětem, snad nebylo spojení náboženství a státu? Pokud se nás týká, tak trochu autor také opomenul násilnou rekatolizaci dvě století po husitství. Jestli si dobře pamatuji, pak třeba náboženská snášenlivost (tolerance) byla u nás mezi těmito dvěma obdobími tak velká, že ani dnes ledaskde taková není, vlastně ani u nás.
04. 08. 2011 | 22:07

voroshilov napsal(a):

Uz takovy titul jako sovetolog mne pripada jako cokoladovy fabrikant pan Wonka,absolutni genius ve vyrobe cukrovinek ktery nikdy nevysel za brany sve tovarny.
Proc jste,pane sovetologu,nikdy nepredpokladali rozpad SSSR pred rokem 1991?
04. 08. 2011 | 22:09

svatební a pohřební orchestr G.Bregoviče napsal(a):

Bédo:
díky za project-syndicate linky. Stojí za přečtení.
04. 08. 2011 | 22:28

ghándí napsal(a):

gaia,
svobodu je možný hledat jenom uvnitř člověka. svoboda nepřichází z vnějšku. je skoro jedno, jaký je režim, kdo vládne a jaký jsou zákony. člověk mohl být vnitřně svobodný i za bolševika. dneska za demokracie se sposta lidí cítí ablolutně nesvobodná, teměř jako nevolníci nebo otroci sveho zaměstnavatele nebo uřadů. v mnoha ohledech je neska vetší nesvoboda než před rokem 89. když člověk nehledá svobodu uvnitř sebe , tak jí nenajde.
04. 08. 2011 | 23:07

voroshilov napsal(a):

Stejskal mne zabanuje IP,no to je sila.
04. 08. 2011 | 23:14

Johan von Conteyner und PAMPERS napsal(a):

svatební a pohřební orchestr....
Výžený pane!
Nevím jak cítíte vnucování státního tlaku v názorech.Já tento tlak cítím dost silně a nikoliv jen v popsaných případech.
Například je neslušné napsat či říct slovo cigán,je nám vnucováno slovo Rom.
( Slovo cigán používají výhradně lidé netolerantní ,nevzdělaní a póvl).
Je to otázka amerikanizace,někdo se zhlédl v tom,že černoši nejsou černoši ,ale Afro-Američané .Je to stejné jako by najednou "odborníci" začali tvrdit,že Němci je název nevhodný,nejedná se o Němce ale (řekneme),o Deutsche(nebo jak se to píše).
Zrovna tak nesmíme tvrdit že se někomu můžou příčit homosexuálové.Takový člověk je netolerantní,primitiv,xenofob a pod.Nesmíte ani zmínit,že láska ke stejnému pohlaví je něco co část lidí vnímá jako nenormalitu.Přejímá se názor,že je nenormální spíše ten, kdo má výhrady k osvojování dětí párečkem homoseksuálů a pod.
04. 08. 2011 | 23:46

Sláma napsal(a):

Patrně jsem horší článek od pana Tomského nečetl a to je hodně co říci. Pan Tomský zjevně vůbec nemá představu, o čem píše.
Liberalismus je založen na dvou zdůraznění významu svobody ve všech jejich formách (svoboda projevu, shromažďování,atd.) a rovných práv. Liberálové podporují takové základní idee, jako je právní stát, liberální demokracie, svobodé a rovné volby, lidská práva, svoboda obchodu a svoboda náboženství (včetně svobody žádné náboženství nevyznávat).
To platilo a platí.
Pan Tomský si zjevně plete pojmy.
Právě konzervatismus je založen na tradičních hodnotách, jako je stát, autority, náboženství. Všichni konzervativci bez výjimky spojují víru v něco (někdo víru v boha, jiný víru v autority) s politikou.
Tzv. politická korektnost, která je ve skutečnosti jen zástěrkou pro zakrytí vysoké míry nesvobody, se k nám šíří především z Ameriky, Evropě rozhodně není vlastní. Měli bychom si uvědomit, že Amerika těchto dnů je mnohem méně svobodnou (tedy méně liberální) zemí, než jsou země Evropy.
Stalinismus byl ve své podstatě velice konzervativní, vlastně to bylo přímé pokračování konzervativní Rusi, kde cara nahradil Stalin (ostatně - měl na to kvalifikaci, studoval kněžský seminář).
Osa levice - pravice, totiž, pane Tomský, jde napříč osou liberální - konzervativní. To na Západě ví každý student politologie v 1. ročníku!
Politiku a náboženství v euroatlantském prostoru míchá kde kdo. Stačí si vzpomenout, že Bush rozpoutal válku v Iráku, která stála nejméně půl, ale s největší pravděpodobností celý milion životů, na základě božského vnuknutí (ovšem ve skutečnosti si patrně jen více přihnul z láhve).
Stačí si třeba vzpomenout na působení katolického biskupa Aloise Hudala, který pomáhal nacistickým válečným zločincům, jako byl Franz Stangl, velitel vyhlazovacího tábora Treblinka, Gustav Wagner, velitel vyhlazovacího tábora Sobibor a Alois Brunner, organizátor deportací Židů z Vídně, Soluně a ze Slovenska, utéci před spravedlností do Jižní Ameriky. To nebyla politika? Tak co tedy?
05. 08. 2011 | 00:28

Sláma napsal(a):

V podtextu článku pana Tomského jasně vidíme, jak mu vadí snášenlivost a tolerance. Co tedy chcete, pane Tomský?
Nesnášenlivost? Netoleranci? Zavedeme na školách povinné náboženství? Deportujeme Romy, homosexuály, angostiky, muslimy? A koho dalšího?
05. 08. 2011 | 00:41

Sláma napsal(a):

Myslím, pane Tomský, že v jednom to už máte marné. Katolickou víru tady nevzkřísíte. Tu Češi nikdy nezískali, protože víra se nedá lidem vnutit.
Je zajímavé, že tři státy Evropy, kde je nejméně věřících - Francii, Českou republiku a Estonsko, spojuje historie násilného vnucování jiné víry, v případě nás a Estonců navíc lidmi jiné národnosti.
05. 08. 2011 | 00:45

Sláma napsal(a):

Pan Tomský samozřejmě neví nic o husitství. Hus rozhodně neschvaloval ani nepodněcoval žádné násilí. Husité dlouho požadovali jen jedno jediné - svobodu vyznání.
Nakonec však museli před přesilou hájit nejen tu svobodu, ale hlavně holé životy. Aby neskončili jako podobné hnutí Albigenských, proti kterým byla vedena křižáky dvacetiletá vyhlazovací válka.
Ve městě Béziérs 22. července 1209 bylo vyhlazeno veškeré obyvatelstvo, bez ohledu na náboženství, na radu cisterciánského převora Arnauda Amalrica: " Caedite eos. Novit enim Dominus qui sunt eius", tedy "zabijte je všechny, neboť Bůh ví, kteří jsou jeho" (později parafrázované vícekrát při podobných příležitostech).
Ani pozdější "spanilé jízdy" nelze považovat za vnucování víry. Ve skutečnosti šlo o vojenská tažení, která odpovídala tehdejším mravům, jejichž důvod byl stále stejný - uznání svobody náboženství.
Zpětně lze vojenský odpor husitů ospravedlnit ještě jedním masakrem, který spáchali katolíci - ve dnech 23.-26. srpna 1572 zmasakrovali hugenoty v Paříži (masakr je známý jako Bartolomějská noc).
05. 08. 2011 | 01:47

kočka šklíba napsal(a):

Slámo skvělé, i pod jinými blogy, dík ;)
05. 08. 2011 | 03:35

Béda napsal(a):

Sláma,

připojuji se ke kočce šklíbě.

Jinak bych řekl, že tomista Tomský (specializovaný na "výzkum církve a státu") za slovy o liberalismu a konzervativnívh hodnotách ukrývá svou neoliberální podstatu. Autorovy plky o husitství (kdypak asi probíhaly křížové výpravy a copak to asi bylo jiného nežli víra povýšená v politiku - ostatně proti husitům taky běžela křížová výprava)...

Tomský vypráví o právu na svobodný názor a hned dále toto právo nepřímo upírá "levicovým liberálům". Zřejmě jenom pravicový "pragmatický" liberalismus založený na konzervativních hodnotách (zejména náboženské - rozuměj křesťanské - v žádném případě muslimské - víře) Tomského je ten jediný správný.
05. 08. 2011 | 05:06

Béda napsal(a):

Ještě otázka: neprohodil náhodou tomista Tomský znaménka mezi husity coby vyznavači volnomylšlenkářství a katolicismem coby dogmatickém konzervativismu a potírání liberalismu (nejenom myšlenkového ale i ekonomického - táborité...)?

Podle Tomského asi katolicismus = základ liberalismu a husité = dogmatici. Jak asi měli podle autora husité v době křižáckých výprav a inkvizičních soudů s odrodilci prosazovat reformní učení mistra Jana z Husi?
05. 08. 2011 | 05:33

Béda napsal(a):

Podle Tomského znamená všechno co zavání státem, regulací plánováním a pod. špatně, resp. zavání přímo svatokrádeží, diktátem, dogmatismem... Naopak správně je živelnost a tržní svoboda, názorový voluntarismus - sdamozřejmě jenom pokud je v souladu s křesťanskou doktrinou a dogmama. V praxi nakonec tržní liberalismus bez omezení a pravidel znamená pozření malých největším a nejsilnějším predátorem, který diktuje svá pravidla všem menším a slabším.

PS: co je to vlastně ten neoliberalismus?
05. 08. 2011 | 05:45

Béda napsal(a):

Nakonec malá praktická ukázečka Tomského liberalismu v praxi. Autor pod jiným svým povídáním nabádá zhruba takto: "Zdražte jim klidně cokoliv: Vodu! Vzduch! Potraviny! Energie!... Ale hlavně, prosím vás z toho vyjměte můj byznys. Mě privilegujte, daňově zvýhodněte! Můj byznys je totiž důležitější! Nepostradatelný!..."
05. 08. 2011 | 06:09

bimbo napsal(a):

Musíme přemýšlet i v pojmech reorezentantů dnešního politického volebního spektra-ti tvoří vlády,parlament-něco co funguje naprosto reálně.
ČSSD?: nepochybně je to největší volební soupeř ODS.Hlasy,které získá,odebírá i ODS.O smyslu působení ČSSD se vedou od dob Zemanovy Velké koalice s ODS nesčetné diskuse typu:je i spoluhráčem ODS? je nezávislým? je protihráčem ODS? je symbiontem ODS? jakým:pozitivním nebo negativním? Patří k levici spolu s KSČM? Tím,že obě tyto strany podporují socializaci života,solidaritu a ODS naopak individualizaci,sociální darwinismus-který se právě blýsknul v Breivikově činu? Vlastník luxusní jachty zabíjí levicové shromáždění.Navíc sionista prý.
Novým stranám -VV a TOP09 vytýkat rychlokvašnost vzniku nemá smysl.S výjimkou KSČM podobným způsobem vznikly všechny dnešní politické strany,nevyjímaje ODS a ČSSD.Pravda,ČSSD se může hlásit k předválečné tradici.Ale po válce byla slučovacím sjezdem na přání Gottwalda s socdem Fierlingerem sloučena s KSČ.Po roce 1990 se KSČ vzdává téměř všech svých do té doby hledisek a ČSSD se zakládá úplně znovu-.emigrantem Horákem z USA,jehož střídá pracovník Prognostického ústavu bez zaměstnání po roce 1989-M.Zeman.V jejímž sekretariátu od roku 1990 maká neúnavně i pozdější předseda ČSSD Jiří Paroubek.Možná také v podobné pozici jako Zeman okolo roku 1990 co se týče možnosti zaměstnání,kdy asi jeho RAJ se připravuje na rozpuštění s privatizací,kdy Paroubek byl funkcionářem strany socialistické Národní Fronty,také rozpadlé.Nové KSČM s novou ČSSD vytvoří tichou parlamentní levici i opozici,ale ČSSD jde do vládní koalice s ODS, do vzájemného se vylučování s KSČM svými vnitřními normami,písemně, a KSČM jde do volby presidenta Klause proti kandidátovi ČSSD -prof.Švejnarovi.Podivná společná levice a pramalá příbuznost staronových stran levice.Strany TOP09 a VV počtem voličů 10-15 % patří k volební špici ve spektru politických stran,počítat s nimi se musí i nadále.Utvoření nové struktury v poměru pravice ku levice 3:2 počtem stran místo Klausova 1:2 je ta největší změna ve volbách posledních.Znamená větší fragmentaci politického prostoru,větší pohyblivost díky diversnější pravici a jejím koalicím? Jde o posun středu politické scény doprava díky VV? Určitě jde o oslabení levice,z poměru 101:101 na 118:(110-115) v současnosti,ale naopak v senátu -horní komoře výrazně posílila levice.Tedy v dolní a horní komoře jsou tendence,poměry sil opačné.Tedy právo navrhovat a provádět zákony má pravice,právo vetovat a blokovat je má levice. Mimochodem velmi i podobné vědecké metodě nové vědy 20.století -umělé inteligence (KunstInteligenz,Artificial Intelligence,Iskustvennyj intělekt)-"Generuj a testuj".Generate and test.Tvorba hypotéz počítači.U nás pěstuje bratr presidenta V.Havla,matematik Ivan Havel(jemu vydaná knižní publikace hluboko za socialismu,jako náměstkovi ředitele ,řediteli -později- matematického ústavu ČSAV-vše za socialismu.
05. 08. 2011 | 06:43

bimbo napsal(a):

opravuji na "v pojmech reorezentantů"
05. 08. 2011 | 06:47

bimbo napsal(a):

opravuji na "reprezentantů"
05. 08. 2011 | 06:48

husita mordující Poláky je borec napsal(a):

Slámo - ty jsi echtovní komunista!

Vydávat krvavé loupeživé vojenské výpady vůči obyvatelům okolních zemí za spanilé jízdy a nekriticky je navíc obdivovat umí jen a pouze militantní komanči jako ty.

Aneb husita zabíjející Poláky, Němce, Slováky, Maďary je borec a king bojující za svobodu avšak amík v Afgánistánu je lump.

Prostě komunistická klasika.
05. 08. 2011 | 07:29

Aktiv napsal(a):

Sláma a Béďa,
nevím jestli vašim zajímavým příspěvkům bude Tomský rozumět!
Myslím si, že objektivita je pro konzervativce jejich typu nebezpečný pojem, jakož i pro jakékoliv fundamentalisty, a je jedno jestli z pravice a levice, kterou tady zavedla mafiánská suita, aby oblbovala Česko!
Hlavně nechoďte s objektivitou a rozumem za představiteli ODS, ČSSD, TOP09, a hlavně za hradní kohortou!
05. 08. 2011 | 07:36

bimbo napsal(a):

K dokreslení historické i dnešní pozice Umělé inteligence-moderní vědy lze uvést:
Její základní smysl-zabývat se hypotézami je v absolutním rozporu s vědeckým krédem Isaaca Newtona,anglického fyzika a ekonoma,všeobecně považovaného z zakladatele moderní exaktní vědy celé.Newtonovo krédo:"Hypothesas non fingo"."Hypotézy nevymýšlím".
Newton u anglického dvora-ministr financí- G.W.Leibniz u pruského dvora-rada-vymysleli spolu těsně před rokem 1700 diferenciální a integrální počet.Nicméně Leibniz byl prvním člověkem,který vymyslel navíc i počítač,předchůdce dnešních PC.Zatímco Newton se zabýval hlavně aplikacemi infinitezimálního počtu ve fyzice-mechanice,Leibniz byl hlavně filosofem-metodu "subjektivní dialektika a panlogismus"-vysoce ceněn např.V.I.Leninem jako filosof.Leibnizův počítač doznal uznání mnohem později než Newtonova mechanika-až po vynálezu elektronických počítačů v třicátých letech 20.století v USA patentem sovětského emigranta Atanasoffa (vyhrál soud o prioritu fungujícího elektronkového počítače proti Američanu Shockley okolo roku 1935). A vítězstvím nejbližší tehdy vědy ke stavbě principů počítačů-kybernetice,považované v SSSR tehdy ještě,dnes ne -za buržoasní pavědu.,Založenou Vídeňským židovským emigrantem v USA N.Wienerem spolu německým židovským emigrantem John von Neumannem,oběma jako součást aplikované matematiky.
Umělá inteligence by bez počítačů nemohla existovat-představuje procesy o milionech operací.Dnes existuje zatím hlavně jediný fungující počítačový program umělé inteligence,který daleko předčil lidský intelekt-aplikace určování molekulárních fragmentů ve fyzikálně-chemické hmotnostní spektrografii.Bohužel nedostupný volně,používán rutinně laboratořemi v USA.
Z nejnovějších úspěchů Umělé inteligence vynikají především pokusy implementovat "genetické algoritmy" .Jde o skupinu programů,v nichž se pomocí genetických znaků a informací sestrojuje Darwinův přirozený evoluční vývoj s cílem určit biodiversitu v daném přírodním prostředí-tedy primární indikátor ekologického zdraví dané přírodní lokality (počet různých druhů).Tentýž program se modifikovaně rutinně využívá k návrhům nejsložitějších integrovaných obvodů dnešní čipové mikroelektroniky.Tedy aplikace v ekologii a mikroelektronice jsou také vysoce efektivní .
05. 08. 2011 | 07:38

bimbo napsal(a):

opravuji výše na: "za zakladatele"
05. 08. 2011 | 07:42

Marcus Agrippa napsal(a):

Aktiv:
to je ten správný výraz - konzervativci. To je naprosto přesný popis lidí, jako je Klaus atd. Jsou to vesměs postarší pánové bojující se senilitou, kteří prostě nerozumí novým věcem a přístupům a jako malé děti tvrdošíjně hájí svou"pravdu". Chtějí svět kolem sebe, jak ho znali z dětství a kterému rozuměli. Tolerantní svět bez černobílého vidění světa je pro ně jednoduše velká neznámá.
05. 08. 2011 | 07:42

Cech napsal(a):

Pro nick vico
Je to celkem realistická definice možného zaměstnání pana Tomského.

Snaha duchovní nechat duchovním a světské světu.
Nesmí se stát že duchovní mluví úplně do všeho a nábožentví je propojeno s (ekonomikou == politikou).
Tedy oddělení toho duchovního bohatství a toho světského bohatství to je jediná možnost náboženské snášenlivosti a tolerance.
Protože potom se nemusí vést ony úporné spory proč je nutné rozdělit 56 8:2 atd.
Toto měl zřejmě na myslli Hubner a pan Tomský nehodlá tolerovat.
Proč?
Protože jak pan Tomský konstatoval minimální stát podle něho je takový, když může někdo prohlásit "Stát jsme my".
05. 08. 2011 | 07:46

Jedla napsal(a):

Tomský, domnívám se, opět v jednom textu dokázal tutéž myšlenku deklarovat a vzápětí nevědomky popřít. Podle něj - vládnou-li "levicoví liberálové" - vnucucují celé společnosti na co dát peníze, zatím co pragmatická společnost by - o tři řádky výše - hledala kompromis. Já mám pocit, že u nás takový křesťanský a konzervativní Kalosek ledacos vnucuje druhým, zatím co liberální Obama pracně hledal kompromis. Takže celý text jest vlastně jen příležitostí autora lepit na druhé své nálepky.

Také si jednu neodpustím. "Víra, že člověk je mírou všech věcí, není o nic víc liberální než víra, že Bůh je mírou všech věcí," napsal autor. Mohl si to dovolit, neboť sám je skálopevně přesvědčen, že "peníze jsou mírou všech věcí". Jinak by celou politiku v posledním odstavci nezúžil na otázku kompromisů o tom, na co "dát" peníze.

Jenže skutečná liberální politika, správa obce v širším (antickém) významu slova, je nikdy nekončící péče o otevírání prostoru všem. Konzervativní politika veřejný prostor postupně uzavírá, privatizuje. Jako když trní zarůstá cestu. Stane-li se cesta neschůdná, prostor a s ním svoboda ve veřejném prostoru zaniká a dále platí už jen v privátním prostoru. Liberální politika je obhajoba schůdnosti společného, samy existence schůdných veřejných cest mezi soukromými prostory. Spočívá tedy v trpělivém a opakovaném sekání výhonů, trnitých šlahounů a haluzí soukromých zájmů, které znovu a znovu zatarasují obecní cestu či náměstí a ubírají tak všem svobodu.
Peníze? Prostředek, pane Tomský, ne cíl. To ale nepochopíte. Svůj stín stejně nepřekročíte.
05. 08. 2011 | 08:34

Vladimír Hrubeš napsal(a):

"Naposledy ztotožňovali u nás politiku s vírou husité – zákon boží vnucovali ohněm a mečem jako zákon všech lidí." Autor by si měl doplnit vzdělání o tom, co to byl třeba inkviziční tribunál a další fakta z církevních dějin. A k liberalismu: tvrzení, že současný liberalismus někomu něco vnucuje a obrací se ve svůj opak, je absurdní hříčkou se slovy, kdy libertariáni, kteří zapoměli na své ideové kořeny používají k obraně své doktríny, je to samozřejmě absurdní. Jsou to právě libertariání a jeji bratři ultrakonzervativci, kteří staví ve společnosti nová dogmta, kterými chtějí svázat individuální svobodu. Začíná to netolerancí k homosexuálům (Hájek), přes náboženská dogmata (Semín) až po ekonomické absurdity (Klaus). Autor by měl uvést nějaký konkrétní příklad, jinak je tento propagandistický text vlastně zbytečný a to i když pominu historické nepřesnosti až překroucení faktů.
05. 08. 2011 | 09:32

Marcus Agrippa napsal(a):

Vladimír Hrubeš:
Hájek - to je pěkně vyšinuté individuum. Vůbec - ta hradní partička má celkově tak nějak o kolečko víc.
05. 08. 2011 | 09:37

pardon napsal(a):

Právě došla zpráva-že krizové dvojče do dvou let-předpověď US Nobelisty-ekonoma Paula Krugmana se dnes,v pátek,může narodit,jak to dnes vypadá s akciemi.Omluvenka i pro V.Klause? U Hvížďaly se v blogu rodí Ribentrop-Molotov.
Kancléřové Dolfíčkové česko- porakouštění Háchy apod.dejte si ještě šlofíčka.Buď vás čeští lvi rozsápou na kusy nebo vyjedou Blaničtí rytíři,zatroubí,otočí se k nám koňskými zadky,odjedou a my zase budeme mít pocit,ať se děje co se děje,naši vládnou nejlépe.Když se to tak vezme,člověk nakonec může oželet vše na čem mu záleží,na vše se vykašlat,žít touto vteřinou,pak další a další,nevšímat si v co se skládají nakonec,co je jeho trvalý stav.Nezničitelný vršek musí mít elastický spodek-kuše.Místo raket do kosmu vystřelí jen vzduch.Tětiva se napne,povolí,oblouk ohne,narovná.
05. 08. 2011 | 10:08

arnazach napsal(a):

Tak naposled husiti, jo? A protireformace byla pred nimi?
05. 08. 2011 | 10:16

stejskal napsal(a):

Stejskal Vám žádné IP nezabanoval, pane Voroshilove.

Hezký den.

Libor Stejskal
05. 08. 2011 | 11:41

Taoiseach napsal(a):

Alexander Tomský

"Proč by někdo nemohl ... a pod, pokud to jiným nevnucuje?"
Problém je v tom, když např. naši spoluobčané křesťaňští integristé (až takto laskavě je označuji) VNUCUJÍ kříže do veřejných škol.

"Liberalismus se dopracoval ve svůj pravý opak."
No, to jste, pane Tomský, až druhý. První byl Béďa Engels, který si povšiml, že věci zvrací ve svůj protiklad - :)))))
Pokud to ovšem neopsal od Hegela...
05. 08. 2011 | 16:57

Béda napsal(a):

O liberalismu trochu jinak z pera Jeffrey Sachse:

http://www.project-syndicate.org/commentary/sachs177/Czech
05. 08. 2011 | 18:57

Béda napsal(a):

A do finále pro konzervativce ještě článek o tom, kdo zapříčinil krizi od Simaona Johnsona:
http://www.project-syndicate.org/commentary/johnson16/Czech
05. 08. 2011 | 19:17

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Smoljak David · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Těšínská Tereza · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy