Cizí slovo fundamentalismus
V zavilém orbitu blogosféry je běžné, že si anonymní bojovníci za pravdu vypomáhají přesilovými výrazy, jako by sprosťárny mohly posílit argumentaci, ale když pravidelný přispěvatel papírových přece jen serióznějších stránek Respektu a Hospodářských novin podlehne amoku a ještě své nepříčetné nadávky a analogie po všeobecném pohoršení obhajuje, tak jak to právě učinil ekonomický komentátor Jan Macháček, to už poškozuje politický diskurz celé české Ágory. Prohlásit slovenskou stranu Svobody a spravedlnosti za jehovistickou sektu a libertariány za největší nebezpečí světa a k tomu nádavkem vysvětlovat, že analogie s kolektivistickými fašisty a marxisty 20. let je na místě, protože pisatel má takovou intuici, no, no, tady snad mohla zasáhnout šéfredaktorská cenzura. S intuicí se přít nelze.
Odkud ta vášeň? Nic menšího než, že cizí politik, “militantní libertariánský fundamentalista” shodil slovenskou vládu, pro nesouhlas s účastí Slovenska v eurovalu.
Nevím, zda je Richard Sulík libertarián, bojující za maximální osvobození spontánní ekonomické aktivity trhu od zbytečných a škodlivých politických zásahů státu, ale vím, že je nemravné kritizovat chudé Slováky, kteří nechtějí doplácet na čistě ideologické a nefunkční euro; odkdy platí, že chudí mají pomáhat rozmařilým boháčům, v tomto případě zadluženým státům a bankám? A také vím, co je fundamentalismus, v podstatě náboženská víra v Absolutno (zlovolná, jakmile není transcendentální) a tou je pro Macháčka božský triumvirát EU, Eura a Integrace a každý, byť normální demokratický odpor či obyčejný kritický nesouhlas musí démonizovat a považovat za tupý fundamentalismus. Zdálo by se, že ve světských záležitostech by Svaté aliance být neměli, zvláště dnes, kdy už s křížkem po funusu většina ekonomů strukturální neodstranitelnou slabost společné měny zná, a ví, že ji fiskální poltická nadvláda v Evropě neodstraní, protože by znamenala příliš masivní a permanentně korumpující dotace jihu a příliš masivní zdanění a zchudnutí severu. Kolektivní solidarita má své hranice. A co teď udělá Francie, když se i jí hroutí finance, a každá další pomoc ostatním ohrožuje ji samotnou?
A tak je slovenský neklid nad diktátem z Bruselu jen předzvěstí demokratických otřesů politických, jež novodobé Imperium Romanum nepostaví. Děsivá je idiocie ideologů – euro dobré, neeuro špatné, jako by nemohla, ne nesměla, existovat jiná a pragmatická ekonomická řešení – třeba rozpouštět pomalu a postupně eura jižních států a ponechat si euro severu.
Urážet české euroskeptické ekonomy a komentátory, kteří se dobře znají, holt není tak lehké, a proto se bezuzdný vztek věřícího musel vybít na cizím hromosvodě. Neprozrazuje ale každá bigotnost nepevnost vlastní víry?
LN 21. 10. 2011
Odkud ta vášeň? Nic menšího než, že cizí politik, “militantní libertariánský fundamentalista” shodil slovenskou vládu, pro nesouhlas s účastí Slovenska v eurovalu.
Nevím, zda je Richard Sulík libertarián, bojující za maximální osvobození spontánní ekonomické aktivity trhu od zbytečných a škodlivých politických zásahů státu, ale vím, že je nemravné kritizovat chudé Slováky, kteří nechtějí doplácet na čistě ideologické a nefunkční euro; odkdy platí, že chudí mají pomáhat rozmařilým boháčům, v tomto případě zadluženým státům a bankám? A také vím, co je fundamentalismus, v podstatě náboženská víra v Absolutno (zlovolná, jakmile není transcendentální) a tou je pro Macháčka božský triumvirát EU, Eura a Integrace a každý, byť normální demokratický odpor či obyčejný kritický nesouhlas musí démonizovat a považovat za tupý fundamentalismus. Zdálo by se, že ve světských záležitostech by Svaté aliance být neměli, zvláště dnes, kdy už s křížkem po funusu většina ekonomů strukturální neodstranitelnou slabost společné měny zná, a ví, že ji fiskální poltická nadvláda v Evropě neodstraní, protože by znamenala příliš masivní a permanentně korumpující dotace jihu a příliš masivní zdanění a zchudnutí severu. Kolektivní solidarita má své hranice. A co teď udělá Francie, když se i jí hroutí finance, a každá další pomoc ostatním ohrožuje ji samotnou?
A tak je slovenský neklid nad diktátem z Bruselu jen předzvěstí demokratických otřesů politických, jež novodobé Imperium Romanum nepostaví. Děsivá je idiocie ideologů – euro dobré, neeuro špatné, jako by nemohla, ne nesměla, existovat jiná a pragmatická ekonomická řešení – třeba rozpouštět pomalu a postupně eura jižních států a ponechat si euro severu.
Urážet české euroskeptické ekonomy a komentátory, kteří se dobře znají, holt není tak lehké, a proto se bezuzdný vztek věřícího musel vybít na cizím hromosvodě. Neprozrazuje ale každá bigotnost nepevnost vlastní víry?
LN 21. 10. 2011