Rada pro zlé časy

14. 01. 2009 | 09:21
Přečteno 5677 krát
Tak tu máme Národní ekonomickou radu, a vláda bez ekonoma má najednou ekonomů hned deset. A ne ledasjakých! Jde skutečně o lidi renomované, mediálně známé, což není žádná hana, protože to znamená, že jde o takové, kteří se snaží ekonomii vysvětlovat širokému publiku. To není snadný úkol, neboť mezi teoretickou ekonomií a praktickou (rozuměj možnou) politikou zeje ošklivá propast, ze které vzniká politická ekonomie, jakési špatné umění možného.

Není pochyb, že tento tým dosáhne celkem hravě konsensu. Příčiny dnešní recese jsou známé (měnová expanze v době bezprecedentního růstu), ekonomové se ale budou lišit v navrhované terapii. Pacient si totiž přeje lék, a lék v podstatě neexistuje, přestože se nějaký najít musí! Kéž by šlo jenom o nevinné placebo! I v tom bude mezi všemi nemalá shoda.

Co na to světové špičky? V Americe právě proběhla konference ekonomů na nejvyšší úrovni. Předsedal ji můj oblíbenec profesor Kenneth Rogoff z Harvardské univerzity, který se svou kolegyní představil analýzu čtrnácti bankovních krizí, velkým krachem na Wall Street počínaje. Není to příjemná zpráva, c eny nemovitostí klesají v průměru pět let a dosahují dna s reálnou ztrátou 36%, ceny akcií klesají prudce dva roky a na dně mají cenu o 56% nižší a nezaměstnanost (s výjimkou let po Velké krizi, kdy dosáhla neuvěřitelnýc 25%, a to tehdy pracovali převážně jen muži),
stoupá na 11-12% během pěti let, životní úroveň zato klesá prudce o průměrnou hodnotu 9% během dvou let. Dnešní krize globální ekonomiky by takhle drastická být neměla. Poslední dva ukazatele, nezaměstnanost a životní úroveň, vykazují poněkud větší výkyvy, přece jenom nejsou ekonomické podmínky (produktivita) a státní zásahy u všech zemí stejné.

Samozřejmě, že žádná analýza minulosti není přesným vodítkem do budoucnosti, nelze vstoupit do stejné řeky dvakrát. Přesto je poučná, už jenom tím, že všechny krize měly stejného jmenovatele – stát “tiskl” peníze a ceny akcií i nemovitostí se rovněž chovaly stejně. Žádný pokles ekonomiky netrval méně než dva roky, takže optimismus šéfa MMF, že tahle recese nepotrvá déle než rok není na místě. a dostat se zpátky na původní úroveň trvalo většinou velmi dlouho. vždyť Japonsko jí po deseti letech špatné měnové politiky nedosáhlo dodnes. Japonská krize však ukázala, že keynesiánská měnová injekce nemusí vždycky fungovat.

Přesto se američtí ekonomové pod tlakem politiky shodují, že něco se udělat musí. Osvícený diktátor by nechal krizi vyhnít, demokracie nemůže. Jenomže tak masivní (a racionální) podpora státu prostě neexistuje. Jestliže v Anglii Gordon Brown slibuje vytvořit 100 000 nepochybně značně umělých pracovnich míst, co je to proti extra milónu nových nezaměstnaných. Jestliže stát sníži přímé daně, neznamená to, že je lidé utratí a nová měnová bublina, špatné firmy neodstraní.

A přece jen existuje cestička alespoň na zmírnění recese. Státy, které z ní v minulosti vyšly lépe dokázaly zvýšit produktivitu práce. A na tu existuje jeden prostý lék: snížit razantně nepřímé daně, a tím oživit spotřebu, zlevnit pracovní sílu (např. snížením sociálních odvodů zaměstnavatelů) a tím přebrat práci jiným zemím a především podstatně zjednodušit byrokracii a tím snížit počet neproduktivních úředníků.

Znáte snad evropskou vládu, která má na takovou medicínu žaludek? Dnes je přece evropskou ideologií sociálně byrokratického státu vysoká míra zdanění a rozdávání. I německá kancléřka, poslední bašta konzervativního odporu proti státním dotacím, nakonec padla. Začne podporovat průmysl a opravovat infrastrukturu, zvláště silnice, školy a státní budovy. A při tom ona, na rozdíl od socialistů (všech stran) ví, že takový luxus hospodářství škodí, protože berou těm, kteří investují rozumněji a za své. Jenomže ulice to neví, a je před volbami. A luxusní státní budovy? Ty najdete hlavně v zemích třetího světa. Jsou symbolem mocného státu a veliké bídy.

Psáno pro deník E15

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Vilém napsal(a):

Tohle vůbec není reflexe ekonomické krize. Klišé o vysokém zdanění, nadměrných odvodech, přílišné byrokracii, státních zásazích jako příčině ekonomických problémů patří k dobám neoliberální prosperity. Působíte jako zmatená figurka, která se při představení dostane na jeviště a odříkává naučený štěk z prvního dějství, třebaže kus už je ve finále. Ani jste se nenamáhal nic vymyslet, dokonce "lék neexistuje", ovšem, z pohledu liberálních fanatiků stát nesmí nic dělat, protože trh je dokonalý krize nekrize. Jenže na rozdíl od vás občané lék potřebují, protože musí z něčeho žít a vašich kázání se nenají, víte?
14. 01. 2009 | 09:37

Ládik napsal(a):

Rada pro zlé časy? Držet hubu. Abychom do ní nemuseli cpát jídlo.
14. 01. 2009 | 09:54

J. Hemzal napsal(a):

To Vilém:
Váší argumentaci rozumím. Jde ale o to, aby lék nebyl horší než nemoc sama...
S pozdravem JH
14. 01. 2009 | 09:57

neo napsal(a):

Vilém:

pokud stát něco udělá, tak příští krize bude ještě horší.
Proč neriskovat, když to v případě potřeby stát zatáhne?
To je hlavní příčina krize.
14. 01. 2009 | 10:00

vlk napsal(a):

Pane Tomský , zapomínáte na jednoduchou věc - totiž, že mám e co do čiění s dvěma krizemi finanční a hospodářskou recesí. Ta druhá je d cerko té první. Al e bud e si žít svým životem. Bez vyřešení té první s e nikam nepohnem. A její d efinitivní řešení je v nedohlednu. Nikdo zatím skutečně neví, jak těžc e byl finanční s ektor otráven. Pokud by zkolabovala velká trojka z Detroitu, zcel a nepochybně s enám finanční krize vrátí okamžitě zpět, protože její závazky jsou v knihách všech možných finančních institucí a lze jen těžko odhadovat - se všemi možnými dcerami, kolik jich valstně je. Do toho ztráta až 3 milionů pracovních míst...

To co vy navrhujete jsou určité recepty na překonávání hospodářské recese.
Pšete - snížit náklad y na práci. Tím vezmeme práci jiným zemím..Mylsíte, že někdo v Evropě bud e ochoten snížit svůj příjem na úroveň čínského dělníka? Protože jinak tu práci jiným zeím nevezmeme!
To lze zařídit jinak. Totiž důsledným protekcionismem. Prostě hradbou c el. Tak aby se našim vlastním firmám přestalo vyplácet vyrábě t někd e jinde než v evropě. Resp. EU.
Oba říkáme totéž - není dost prác epro všechny a není dost kapitálu pro všechny. Vy sem chcete dostat jak kapitál tak práci výrazným snížením příjmů zaměstnanců. Což není možné. Já bych volil cestu barier. Což možné . By´t je to naprosto nekorektní. Ovšem jde jaksi o krk. O život.
Zatím s i tenhle krok můžeme dovolit.Zatím má evroap jak technologický, organizační a vzdělanostní náskok před Čínou a Indií. A má i kapitál. Tohle všechno ovšem jen na pár let Pokdu bud e Čína ještě deset let / a Indie/ dílnou světa, pak už nebudeme mít nai technologický, ani organizační náskok a a ni kapitál. Ten už bude v Asii.A pakuž nám oprvadu nezbud e nic jiného než jít pod cenu prác e čínského d ělníka.
Protože sázka na znalostní ekonomii je naprostý blud. Číňan zvládnul výrobu hřebíků. Pak výrobu bagrů. Dnees umí raketovou techniku a zítra nepochybně zvládne i znalostní ekonomiku.Protože ji bude dělat ,opět, daleko laciněji.
14. 01. 2009 | 10:13

Pocestny napsal(a):

Vlčku, vlčku, pozor na tenký led.

Protekcionismus a politika vysokých cel? To mo připomíná Evropu 30. let, řítící se do "nutnosti další války" tím, jak se v podstatě na těchto opatřeních národních států zhroutil evropský trh.

Kdepak, jestli velebíme EU, tak za to, že tyhle věci už nepřipustí uvnitř a snad už tuto politiku opustí i navenek.

Všichni víme, že sem kdokoliv přiveze cokoliv, když ví, že to prodá - číňan hadry, arab drogy, my jen můžeme omezit živelnost restrikcí, jakékoliv embargo vždy v blokované zemi muhutně podpořilo mafii, která hranice umí obejít.

Navíc, pro většinu eurofirem globálního formátu by výpadek na čínském trhu znamenal daleko větší ztrátu, než by vydělal na patriotismu.

Kdepak, to je konec sociálního státu v hypertrofovaném poválečném měřítku. Systému, který na této krisi "pracoval" celá ta léta, kdy se zisky, generující daně na takový servis musely realizovat na východě, protože eurosocan má svůj "životní a finanční standard" odvozen ne od úspěchu jeho práce, ale od průměru zobecněného politikem.

Kolik evropanů chodí v čínských hadrech, protože náklady na ně jako zaměstnance činí jimi vyráběné zboží příliš drahým na nejen světovém, ale i místním, městském trhu?

Kolik lidí dnes řeže vlastní větev odborářským vydíráním se stravenkami, když to, co ve fabrice vyrábějí nikdo za tu cenu nekoupí?

Kolik lidí si uvědomuje, že nemohou přenášet náklady vlastního života na "společnost", tedy zaměstnavatele a stát, protože potom rostou daně, odvody z mezd, cena produktu a celý systém delegované hamižnosti se zhroutí?
Do toho tu vstupuje nejen akutní problém s tím, jak vypadává 30% průmyslové výroby v autoprůmyslu (kdopak to tu ještě před čtvrt rokem tvrdil, že nás to mine, pane Havel??), ale navíc ještě ten problém, že to je vlastně správně, protože ten požadovaný budoucí ekonomický růst zase narazí na další hranici své "trvalosti", tentokrát na změny klimatické a ty z nich pocházející.
14. 01. 2009 | 11:01

Admirál napsal(a):

Hle, pan Adamec, ďábelský katolík z Moravy vydal svůj obvyklý manifest.
14. 01. 2009 | 11:02

tatrman napsal(a):

Pan vědátor Tomský nám nějak zapoměl sdělit, že celou krizi mají na svědomí svědomití ekonomové a nikdo jiný. Zatím by mohl jen tak uvést, co převratného ekonomové jeho ražení lidem přinesli, kromě válek a nejistoty. Zatím to vypadá tak, že jenom zajišťují kapitál pro banky a ne pro to, aby se lidem žilo lépe a bez starostí. Možná, že by nebylo od věci, kdyby uvedl o co on sám udělal pro postrčení lidí o krůček dopředu a kolik toho vyprodukoval krom žvanění a tom, co by bylo, kdyby bylo. Na celý dnešní problém bylo zaděláno už vletech, kdy se začalo prosazovat razantní snižování daní. Tak není jasné, proč se tohoto nesmyslu část ekonomů neustále drží. Asi se zapomněli vyvíjet a přizpůsobit se reálnému světu. Jsou to velmi nebezpečná individua. Experimentují s lidskými životy a bez odpovědnosti. Ne-li pravda mr. Tomský?
14. 01. 2009 | 11:04

vlk napsal(a):

Pocestný

tohle je jen kázání. Nic víc. Čína koupí jen jednou. D8l už si to vyrábí sama. Takže firem, které opravdu profitují z čínského trhu je naprosto zanedbatelně
Iluze o tom, že Evropan vezme práci za čísnký plat jsou fantasmagorií.
A i pokud by náhodou vzal, znamenalo by to drtivý propad koupěschopnosti a tím i cenové haldiny. A zhroucení trhů. Jako důsledek.
Základní premisou je - není dost práce a kapitálu pro všechny. A to určuje všechno další. A jsou jen dvě cesty , jak tu práci a kapitál zachránit pro sebe. První navrhuje Tomský, druhu já.
Za deset let už bud e jen cesta Tomského.

A odborářské vydírání říkáš? Hm. 1.ww zrodial bolševika. Protože bohat nebyli ochotni s e podělit o s voje bohatství. 2.ww jako důsledek té první. S tím, že bohatí selhali a zachránilis e jen pomocí bolševika. takež s e museli doma rozdělit s chudými.
Teď to opět odmítají, když bolševik zmizel. A radši si pěsují Číňana. aniž by si uvědomovali, že ten jim a chvíli zcela jistě přivře kyslík a bohatý bude on. Ale hlavěn, aby nebyly stravenky:takež doma se snaží vytvářet kritickou masu nespokojených. Pro mne neuvěřitelně hloupá taktika.

Dnešní odebrání stravenek nějakému chudákovi co dělá za 10 znamená zítra témuž chdákovi pracovní místo odstěhovat do Číny. Protože odebrání stravenek stejně nezajistí vyrovnání sociálního dumpingu u draků.
14. 01. 2009 | 11:22

Honza napsal(a):

vlk:

Není to jen otázka toho, jestli by Evropan vzal práci za čínský plat, ale taky hodně toho, co by si s tím platem tady člověk asi počal - vzhledem k dosažené a existující cenové úrovni. Čínský plat by v Evropě dnes už nestačil snad ani na jídlo, o bydlení, topení, oblékání, hygieně a zdraví ani nemluvě.
S nedostatkem práce a kapitálu s vámi souhlasím, ovšem dalo by se to alespoň trochu zlepšit, pokud by politika měla větší slovo a moc, než kartely, které si dnes určují, co a jak bude a kam půjdou. Jistá "uzavřenost" evropského trhu, omezení importu z "dumpingových" zemí, rozumné, ale taky důsledně stanovené podmínky pro "odchod" tuzemských firem do levnějších zemí a taky rozumná imigrační politika sice nejsou žádnou magickou léčbou, ale třeba by mohly přinést alespoň částečné zlepšení. Ovšem pokud budou určovat rozvoj jen kartely a banky a bude existovat tak úzká propojenost mezi nimi a politikou, tak se těžko něco změní....
14. 01. 2009 | 12:06

Pocestny napsal(a):

Vlku , těsně vedle, nehodlám nutit nikoho, aby s číňanem závodil o menší hrnek rýže, jen konstatuji, že tu je paralelně druhý parametr - až bude díky zmíněným slevám, které se opět týkají jedince nepřímo (kromě stravenek), zboží natolik "nedrahé", aby blboun obecný opět podlehl svému malému snobismu a zavrhl tepláky od kitájce pro ancúg z OP Prostějov, Jitex a tak, až se prostě na pohled pozná, co jest moda a co dreck, pak opět naskočí ten tvůj cílený návrat na vnitřní trh.

Dále, pes jest zakopán v jiných komoditách, neboť s kitájcem tu už v jeho disciplínách nikdo nesoutěží.

Číňan, nečíňan, krise autoprůmyslu je realitou, nemám pocit, že by byla derivátem té kreditní, je to souběh příhod, které mají různé příčiny.

Faktem zůstává, že autoprůmysl upgraduje stejně často jako Windows, takže trend nemít fleet starší tří let, který se pomalu stával normou, vyhnal z kapes zákazníka tolik peněz, že přirozeně muselo dojít k náhlému zhroucení zájmu.

Nehleď na to okem vlka automobilisty, ale okem Jančurovým, se dvěma stovkami busů v garáži. Vezmi v potaz cenu paliva v posledních letech, skokově vzrůstající náklady na ujetý kilometr mýtným systémem (místo 12 tisíc za ročních 50 - 60 tisíc km je to dnes 12 tis. za každých cca 3000 km), a fakt, že cenová válka na trhu mění ve skrytou deflaci (ceny se v jádru - tedy v tom, co provozovateli zůstane po odečtu berní a tax, naprosto nemění už pátým rokem, zatímco náklady na cokoliv???), tudíž:

- soukromník už nemá chuť kupovat si vozítko
- firma na to už nemá prachy.

Kupní síla zákazníka je menší, než náklad na provozování služby, generovaný mandatorními náklady firmy provozující dopravu, ne cenovou hamižností.. BUM. V nákladní jest principem to samé, jako u jídla s hyperobchodníky - cenu tvoří odběratel, ne vy, vy se jen můžete zkusit do ní dostat.

Nemele to samozřejmě Jančuru, ani Vegatour, ale ti venkovští dopravci dětských zájezdů to budou mít těžké.
14. 01. 2009 | 12:12

čtenář napsal(a):

Když to tak vezmu, tak je vlk první , od koho jsem četl nějakou konkrétní možnost všeobecnějšího řešení. Tu firemní nastínil někdo už dříve /šetřit, ořezat náklady na kost atd./
Samozřejmě , že je to z nouze ctnost, ale je to jenom jiná forma toho, aby se na Čínu a spol. zvýšil tlak na změnu kurzu čínské měny spolu s tím, aby Číňani dostávali za práci více peněz. Jednak se tím zvýší jejich vlastní spotřeba a jednak se prodraží každá nová výroba, kterou by chtěl někdo přesunout do těchto končin.
Stavění "hladových" zdí je samozřejmě také forma, jak to řešit, ale jednoduchý a jednoznačný recept stoprocentně neexistuje , pokud za takové řešení ovšem nepovažujeme válku.
Pořád se někde upouští pára přetopeného kotle, ale problém je v tom, že míst , kde se dá pára upouštět mimo hlavní mimo místa "s vysokým škodním průběhem" je čím dále tím méně.
A s ekonomikou je to podobné. V Africe mají sice potravinový, zdravotnický a konzumní problém, ale kdo by tam investoval , když je tam třeba lokálně válčit kvůli naftě, diamantům, zlatu apod.
Jsme pořád na samém počátku, ačkoli experti už stanovili "začátek" . Ale začátek čeho?
14. 01. 2009 | 12:13

vlk napsal(a):

Pocestný

mnoho omylů najednou!
SOukromníka ani firmy chuť na obnovu popelnic nepřešla. Le čpřišla krize a oni mají hluboko do kapsy.
Krize automobilového průmyslu byla dlouho oddalována fůzemi a aliančními dohodami. A přílivem stále nových motoristů. Jendou to skončit muselo. Ale ne takhle drasticky. Jen na burzách s e loni vypařilo 18 bilionů USD v CZ 1 bilion kaček. takže na plechovky není.
Kdxž jsme začínal ve své současné branži, v Němcích, můj tehdejší guru mi dal soubor asi 15-ti jednoduchých pravidel pro tuhle branži.
A edno z nich zní:
Manželku mít klient nemusí. A uto ano. A upgraduje jej vždy rychleji, než manželku, pokud ji má.

Nevěřil jsme mu. Teď u mne život naučil, že má pravdu. I v Čechách. Takže dva roky bud e problém, pak se začnem vracet do starých kolejí Z toho plyne vlkvo investiční doporučení Nové auto kupovat někdy za rok v téhle době ceny budou na zemi. Nejpozději nové auto pořizovat a dva roky.V této době.Pak už asi bude jen dražší.
Nevím proč do toho mícháš žluťáky. Jejich obchodní politika je obchodní politika majitele. A řídí ji, jak uzná za vhodné. Jeho autobusy budou vytížené furt. Jezdí jen nejlukrativnější trasy, kd e bud e vždycky provoz.
Ano , kupní síla zákazníka je menší. Vlivem krize. A bud e ještě d aleko hůř. A až bude zákazník soutěžits Čínanem v ceně práce, bud e už úplně nejhůř. Proto si s tjím za svým nefér , kolonialistickým konceptem. Všichni přežít nemohou. Tomský přežít nechce.Číňan přežije.
14. 01. 2009 | 12:24

Honza napsal(a):

Pocestny:

To srovnání s Windows je docela trefné. Civilizace (a to téměř bez ohledu na stupeň rozvoje) se nechala zblbnout komercí a reklamním průmyslem a na druhé straně taky automobilový průmysl možná podcenil společenský vývoj - že se začíná vytrácet "střední vrstva", která si věci dlouhodobé spotřeby mohla kupovat třeba častěji. Vnucování koupit si každé 2-4 roky nové auto, které je nesrovnatelně lepší a kvalitnější nebo nový computer, nový operační systém - mnoho lidí se tím nechalo zblbnout.
Stalo se to jakýmsi společenským trendem - kdo má starý počítač, staré auto, šaty ne podle poslední módy atd., ten nebyl "in" a jaksi nepatřil do "společnosti lepších lidí"... Mnohé výrobní sféry tohoto "společenského tlaku" umně delší dobu využívaly a využívají, automobilní průmysl možná patří mezi ně.
Ale rozumní lidé tomu společenskému tlaku nepodléhají a nepodlehli. Ti zváží, jestli novou věc opravdu potřebují a jestli ano, jestli na to mají a jestli si mohou dovolit třeba vzít půjčku, splácet na castky nebo jinou, pro ně možnou cestu. Takže zamýšlení se nejdříve sám nad sebou a vlastním jednáním by možná někdy pohled na možnou neradostnou vlastní finanční siuaci mohlo ovlivnit...
14. 01. 2009 | 12:36

Pocestny napsal(a):

Vidíš, vlku, jsem tvůj terč, ale v životě jsem si osobní auto nové nekoupil. Do firmy, to ano, to být musí -)), ale sám radši rajtuju ojetiny, ony ty změny nálad s věkem méně lezou do kapes, a při mém stylu používání osobáku stejně není rozdílu mezi osudem nového, či tříletého.

Ale mám rád majitele stěhovacích firem, kteří si k těm almarám koupí u Daimlera i hezké kabrio v AMG, oni rádi dělají VIP manželkám taxikáře...-))))
14. 01. 2009 | 12:39

tng napsal(a):

Neni potreba snizit nase platy na cinskou uroven, plat neni zdaleka jediny faktor podle ktereho se firmy rozhoduji. Navic ta cinska uroven roste. Spis nez o race to the bottom jde o race to the middle. A to je logicky dlouhodoby dusledek globalizace. Ty dnes nejbohatsi staty se musi smirit se stagnaci a mozna i relativnim upadkem. Kapital je omezeny ale snad nas zachrani vedeckotechnicky pokrok. Hlavne je nutne se prestat mnozit jako kralici a navzajem se nevyhladit.
14. 01. 2009 | 12:48

Pocestny napsal(a):

Honzíku, pokud to bereš takto politicky, tak tě mohu ujistit, že střední třída je taková chlácholivá fráze, kterou se označují "nebohatí a nechudí".

V realitě je světem střední třída známa jako ti, kteří se v dnešní realitě pohybují v příjmové kategorii cca 1 - 5M ročně (v Kč)

Realitou jest, že byla vytvořena nová "střední" třída a to zaměstnanecká a to tím, jak se většina míst z výroby posunula do administrativy. Ta ovšem s tou střední třídou klasickou - tedy tituly řídící stát a "eseročka", tedy diplomovaní dodavatelé státních služeb (právníci, notáři, lékaři ,...) a majitelé familienbetrýbů nema mnoho společného.

Jsme plebejská země, nebojme si to přiznat...-)
14. 01. 2009 | 12:49

vlk napsal(a):

Pocestný

měl bys z vlastní zkušenosti vědět, že když tě mám jqako terč, vypadá to úplně jinak...
Ale to není důležité.
Jinak men dost překvapuje, že když máš firemní auta.Jistě víc než jedno, že máš ještě soukromé... to jen na okraj.

A proč stěhováci kupují svým manželkám disajnované auto se zaměřovačem na kapotě. i na tohle má jendoduchou poučku svého guru z před dvaceti let. Ale nechám si jí tentokrát pro sebe.
To abys nedostal moc mouder v jeden den .
Jen jedno si neodpustím - tyhle maminy, krize nekrize,budou chtít tuhle plechovku obměńovat v pravidelných intervalech. krize nekrize. Reprezentac e rodiny a maminy rozhodně nesmí doznat úhony. To je přesně to, o čem jsem psal výše.
14. 01. 2009 | 12:58

Palice napsal(a):

Souhlas, souhlas, souhlas.

Možná časem už ani Německo nebude mít dost místa na stavění nesmyslných silnic...ale to už my dávno budem buď v riti nebo v Rusku. Prašť jako uhoď.

Vlku nemohl byste se po těch letech vystříhat těch nesnesitelně dlouhých komentářů? Řekněte si: "10 řádek a dost!" (pokud to nebude fungovat, snad by mohl pomoci Dr.Nešpor).
14. 01. 2009 | 13:07

Jirka Hemzal napsal(a):

To vlk:
Chtěl bych vyjádřit zásadní nesouhlas s dvěma vašimi výroky:
1. Důsledný protekcionismus...
2. Není dost kapitálu a práce pro všechny...

Moje argumenty:
1. Protekcionismu vedl vždy, dříve nebo později, k obchodním a často i skutečným válkám...
2. Kapitál má výrazné multiplikační charakter. Rozhodně to není hra s nulovým součtem - tedy co jeden vydělá - druhý ztratí...

Utěšujeme mě, že tyto vaše, v jistém ohledu až nebezpečné a překonané náhledy, většina relevantních ekonomů a politiků nesdílí.
S přátelským pozdravem JH
14. 01. 2009 | 13:41

vlk napsal(a):

Jirka Hemzal

napsal jsme, ež to je řešení nekorektní, ale považuji je za jediné schůdné. A za deset let si povíme co a jak. A máte pravdu - nebude realizováno. Nebude ani uvažováno.

Ale zkuste mi vyvrátit tezi , že ní ani dost práce , ani dost kapitálu pro všechny.
14. 01. 2009 | 13:47

vlk napsal(a):

PAlice

máte jednoduchou volbu. Nečíst mne.Byl jsem dost stručný?
14. 01. 2009 | 13:48

Jirka Hemzal napsal(a):

to vlk:
Odpovím, ale chvíli strpení
14. 01. 2009 | 14:14

Jirka Hemzal napsal(a):

To vlk:
Trošku to rozdělím - práce je dost, když se člověk kolem sebe rozhlédne, tak by na tom "ruce nechal", ale jistě máte na mysli placenou práci, takže jsme zpět u kapitálu. Ten by se dal rovněž rozdělit na finanční, technologický, lidský - vědomosti, dovednosti atd. Nevidím, zejména s ohledem na lidský kapitál, žádné omezení, žádnou mez.

No a na ten multiplikační charakter kapitálu jsem si vzpomněl, když v rozhlase mluvili o Africe, myslím, že se jednalo o Mali, ve kterém zahájil činnost mobilní operátor - nebývale to zvedlo zisky i těm nejchudším rybářům, kteří si pomocí jednoho starého mobilu byli schopni zjistit, jestli se rybí trh koná nebo ne. Takže žádný nulový součet, na přílivu kapitálu vydělali i ti nejchudší z chudých...
14. 01. 2009 | 15:47

Rumcajs napsal(a):

Placebo- tak to je naprosto přesný a trefný termín.
Nic jiného se opravdu nedá dělat. Ale i plecebo má léčebné účinky.
Souhlasím s Vlkem, že bez vyčištění finanční sektoru se nepohneme.Ale za ty jeho další nápady asi půjdu do lesa a tam mu rozházím otrávenou slaninu.
14. 01. 2009 | 15:57

Marty napsal(a):

Jirka Hemzal: u kapitalu je taky klicova jeho optimalni alokace. Je blbost stavet v CR fabriku na siti tricek, kdyz stejne se dela v Cine s radove nizsimi naklady. Ale prave protekcionismus takove excesy podporuje.
Kapital se musi alokovat do oboru, ve kterych muzeme byt skutecne konkurenceschopni (specializace) bez nutnosti ochrannych cel apod. Pak muzeme kupovat levna tricka z Ciny a zaroven mit prosperujici podnik.

Tim se dostavam k dalsimu podstatnemu problemu protekcionismu. Mimo podporu nekonceschoposti (a s tim souvisejicim pstupnym upadkem kvality a urovne sluzeb) znamena i razantni zdrazeni temer vseho a pro vsechny. Uz zadna levna tricka z Ciny, uz jen ta predrazena z Cech.
14. 01. 2009 | 16:05

Jirka Hemzal napsal(a):

to Marty:
Absolutní souhlas. No a nejlepším alokačním mechanismem zůstává vlastnické právo a svobodný trh.
14. 01. 2009 | 16:16

Rumcajs napsal(a):

Já bych se až tak levné pracovní síly nebál. Navíc pan Tomský neměl na mysli malou mzdu ale nízké odvody z ní.

My jsme přece tak kdysi byli ochotni dělat za pár marek a západní svět to ustál. Ono totiž ta nízká mzda měla i svůj původ v nízké efektivitě takže konečný produkt nebyl až tak levný.

Podobné je to s Čínou. Dostaly se mi na stůl jejich nabídky v našem oboru a nebylo to nic ohromujícího. Rozhodně to nestálo za to, jet si pro to přes půlku zeměkoule.
14. 01. 2009 | 16:17

vlk napsal(a):

Jirka Hemzal

promiňte, nemíním s vámi nijak bojovat, ael vás vaše vlastní argumentace uspokojuje?

Vyrobit umí každý. Ne každý ovšem vyrobit může. A ne každý kdo může vyrobiot - prodá.
Takhle vypadá ta pyramida.

A alokac e kapitálu do Mali nám v ČR nijak nepomůže. A nepomůže nám ani přesun výroby Šdovek do Vietnamu nebo Indie nebo kamkoliv jinam, a ni v tom případě, že pak budou o polovinu lacinější. On si je jaksi nebud e mít kdo koupit.
A když VW nepřesune , ze s véo rozhodnutí výrobu do Indie nebo Vietnamu tak oni nebudou s chopni nejspíš auta jednak vyábět vůbec / Vietnam/ a pokud ano /Indie/ ani náhodou o užitné hodnotě škodovek.

Ježe pokud tam přesune výrobu třena Ford, bud e muset i VW. Preferenční cla tomu bezpečně zamezí.
14. 01. 2009 | 16:22

Marty napsal(a):

Rumcajs: o Cine se nekdy mluvi jako o casovane socialni bombe. Cinska ekonomika prekonala co do velikosti tu nemeckou, ale zivotni uroven vetsiny obyvatel je stale tristni.

Platy a naklady obecne jdou v Cine raketove nahoru (nekterym firmam by se jiz dokonce vyplatilo opet vyrabet v USA), ale to se tyka jen prumyslovych zon a velkych mest. Vetsina Cinanu stale zivori a jen kouka na sve "sousedy" v novych autech.

Aby to jednou nebouchlo ...
14. 01. 2009 | 16:22

vlk napsal(a):

Rumcajs

udělals chybu. Tvoje konkurence tam jela....
Mí známí tam jezdí už řadu let...
S velkým úspěchem.
Garáž má na kahánku.
14. 01. 2009 | 16:24

Jirka Hemzal napsal(a):

to vlk:
Nebojuji s Vámi, ani s nikým jiným, a nemám co bych dodal. O přesouvání automobilek kamkoli diskutovat neumím a ani nechci.
s pozdravem JH
14. 01. 2009 | 16:31

Jirka Hemzal napsal(a):

To Marty:
Zase zásah do černého. Tomu o čem jste zmínil se myslím říká sociální soudržnost, a tak heteregoní společnost, jako je ta čínská musí držet bublající konflikty pod pokličkou násilím. Dlouhodobě je to nemožné. No a s trochou cynismu by se dalo říci, že ti živořící Číňani se nepodílí na spotřebě - motoru ekonomiky...
14. 01. 2009 | 16:38

Marty napsal(a):

Jirka Hemzal: ono bude zajimave sledovat vyvoj Ciny. Zatim to skutecne vypada na snahu problemy zamlcovat a ne je resit. A jelikoz je v Cine potreba pouzivat jine meritka, jsou i ty problemy potencionalne obrovske.
14. 01. 2009 | 16:47

vlk napsal(a):

Jirka Hemzal

ale přesně o přesun těchhle výrob jde!
Trička, boty a podobně už je mimo.Tohle ještě ne.
14. 01. 2009 | 16:48

Marty napsal(a):

vlk: preferencni clo je jeste to mensi zlo. Ale z dlouhodobejsiho hlediska pochybuji, ze i s pomoci vyraznych proferencnich clech dokazeme udrzet vyrobu malych aut oproti radove levnejsi konkurenci napr. z toho Vietnamu. Spis bych videl nemeckou cestu ve vyrobe kvalitnich a drazsich aut.

Male prditko dokaze vyrobit dneska pomalu kazdy, ale vyrobit auto vyssi stredni tridy, ktere snese kvalitativni srovnani s BMW nebo Mercedesem, to uz v Cine nebo Vietnamu nedokazóu (a u nas vlastne taky ne :)).
14. 01. 2009 | 16:55

Komančov 008 napsal(a):

To je politicke rozhodnuti sada na obnovu trhu.Je po ni poptavka ale je problem jestli bude prodejna.Nejlepši určitě bude si lehnout jak kocur v botach ale stre tričko,stare boty teple gatě a počkat aš to vše odezní.Škoda peněz aji za žiletky. stači kdyš je rozhaže stat všema směry.A korat by mě zajimalo kde potom se vemou na socialní politiku.Ani chytry Hyrka je nikde nenajde snad Sobotaka si prodlouží pracovní dobu na 9 dní v tydnu potom se prodlouží rok a je po krizy.Vlk mu bude dělat poradce a na marksu s marksisty najdou drahe kovy.
14. 01. 2009 | 17:15

vlk napsal(a):

Marty

je to vůbec naposled , co vám na něco odpovídám.Rozhodl jsme s e vás ignorovat. Na základě Stejskalova vstupu do naší poslední výměny názorů A jen proto, že téma není konfliktní. Totiž výroba aut. Takže to nemůžete nijak interpretovat, jak by se vám eventuálně hodilo.
Samozřejmě , ež s e opět mýlíte. Japonci také začali kdyis malými , špatnými, směšnými vozítky. Dnes o jejich kvalitě, schopnosti vyrábět špičku ve všech segmentech není žádná diskuse. Totéž platí pro Koreu. Tam je to věci designu.

A malé prdítko zůstane prdítkem, směšným, pokud nebud e mít air bagy, ABS a další podobné systémy. Které exportujeme ve formě výrob do Asie také. A podobně jako Japs mají Lexus, po zvládnutí hi hech malých prdítek Čína jistě zvládne i výrobu s vých Lexusů. Chce to jen čas a vydržet dejme tomu 15 let image levné a nic moc značky. A drtivě dbát na kvalitu, aby s e podobala v tabulkách spolehlivosti té japonské.
Ostatěn BMW má svůj závod v Číně.

Takež německá cesta je jen odložená cesta malých prdítek. A krize tomu nahraje.
Výsledek mezi námi je prostě jako vždycky. Klaním se. Tohle bylo naposled.
14. 01. 2009 | 17:16

Marty napsal(a):

vlk: Vase touha nesouhlasit je primo spalujici :) Klidne si ignorujte, sice prijdu o zabavu, ale prezil jsem i horsi veci :)

Nerekl jsem, ze mnou navrzena cesta je samospasitelna a budoucnost ji neohrozi. Ale na prikladu Nemecka je videt, ze i kdyz Japonci davno nevyrabi jen prditka, tak nemecka auta se stale drzi. Takze se samozrejme zase nemylim :)

Az bude Cina vyrabet vlastni Lexusy, tak uz davno nebude tou levnou dilnou sveta (tou pomalu prestava byt uz dnes). Aneb jejich Lexusy si cenove rozhodne nezadaji s temi nasemi. BMW ma v Cine tovarnu pro cinsky trh. Do Evropy to rozhodne nevozi (nastesti).

Pokud je podle Vas nemecka cesta pohou odlozenou cestou, tak jak dlouho to tem Nemcum bude jeste prochazet? Zatim to vypada, ze jeste hodne dlouho a vubec neni jiste, jestli skonci spatne.
14. 01. 2009 | 17:30

Rumcajs napsal(a):

Vlk:

Že se vyplatí obchod s Čínou nepochybuju. To se ale vyplatí takřka s každým státem. Záleží na komoditě.
Ale jak říkám, konkurence z jejich strany se až tak nebojím.

Co se týká Tvého cla, musíš si uvědomit, že se taky něco dodává tam a to můžeš odepsat. Taky si řada lidí díky tomu nebude moci lecos koupit, protože to zákonitě půjde nahoru.

Tak že tím clem si vůbec nepomůžeš.
14. 01. 2009 | 17:30

vlk napsal(a):

Rumcajs

no ono je to milý Rumcajsi úplně jinak.

Ale to za nějaký čas poznáš.

Jo a že by nás jako to clo na Čímu přišlo draho? Když není v podstatě žádný stát na světě , který by s Čínou měl přebytkovou nebo a spoň vyrovnanou platební bilanci?
Kohopak by to a si mrzelo víc?
Já si se clem nepomohu. Tak to máš pravdu. V mém byznysu mi Číňan nekonkuruje. Opravdu ne.A nikdy nebude.
14. 01. 2009 | 17:43

Jirka Hemzal napsal(a):

To Marty:
No ta debata o autech se točí trochu v kruhu.
Pokud si u nás chceme zachovat, anebo zvýšit životní úroveň, půjde to jen výrobky nebo službami s vyšší přidanou hodnotou, než jsou automobily.
Cesta k tomu vede přes kvalitní vzdělávací systém. Ten náš se podle posledních srovnání spíše zhoršuje...
Naše komparativní výhoda by měla spočívat právě ve vzdělání.
Jako příklad se dá uvést Tchaj-wan, kde do vzdělání své populace investovali neskutečné peníze. Po zhruba dvaceti letech to přineslo výrazný efekt. To by ale naši politici nesměli mít svůj myšlenkový horizont jen od voleb k volbám...
14. 01. 2009 | 17:49

Marty napsal(a):

Jirka Hemzal: ano, ale ty automobilky tu uz proste jsou a jedou. Ale kvalitni auto vyssi tridy podle mne zajiste slusnou pridanou hodnotu. Ale samozrejme ten prumysl neni samospasny.

Napada me napr. hezky priklas spolecnosti Pegas (nejsme si jist nazvem). Drive obycejna textila jako tolik jinych v CR. Ale vcas se preorientovala na naorcnejsi technicke textilie a dnes se ji dari dobre. Jine textily zustaly u svych tricke a kalhot. Vetsina z nich diky cineske konkurenci zbankrotovala. On neni textil jako textil. A neni ani auto jako auto .)

Jinak ohledne vzdelani s Vami souhlasim.

Vsichni politici vidi jen od voleb k volbam. Bohuzel to maji v popisu prace.
14. 01. 2009 | 17:58

Líný černý pes napsal(a):

to Marty :
Čína - už se to začalo sypat, až to spadne, to bude rána

Co se myšlení pro budoucnost týče, je ideální monarchie, kdy záleží na budounosti potomků ....

Nejde jen spoléhat na to, že co se prodávalo dříve, bude se prodávat nadále. To snad platí jen u toaletního papíru, ani kšeft s rakvema už není co byl dříve :)
14. 01. 2009 | 18:09

Jirka Hemzal napsal(a):

To Marty:
Já proti našim automobilkám nic nemám - naopak. Jen bychom se na ně neměli upnout jako na jediný zdroj naší prosperity.
Zajímavý je úspěch jedné naší sklářské firmy - na jméno si bohužel nevzpomenu, ta vsadila na perfektní moderní designe a nemá problémy s odbytem - a to navzdory celkové mizérii v tomto oboru.

PS: Doufám, že vás moje souhlasy nevyvádí z míry...
14. 01. 2009 | 18:13

vlk napsal(a):

Jirka Hemzal

souhlas co se týče vzdělání. Nicméně vzdělání bude mít i Číňan. V dostatečné míře. A bude lacinější.
Oni přetáhnou i tu znalostní ekonomiku!
14. 01. 2009 | 18:15

vlk napsal(a):

Jirka Hemzal
Jo a k té sklárně- jde o Sklárnu Květná! Znám majitele. Takže vím jak to tam vypadá konkrétně.....
Fakt je, že s odbytem problém zas až tak velký nemají.....

Jo mimochodem sklárny - ty co /ještě/ nejsou v insolvečním řízení představují už jen aasi 8% bývalé výrobní kapacity. Ve srovnání se stavem v r. 2006. A asi 15% personálu.....
14. 01. 2009 | 18:19

Marty napsal(a):

Jirka Hemzal: ono cloveku udela dobre, kdyz si muze na netu obcas s nekym zanotovat :)

Nesouhlasim s tim, aby se upinalo na automobilky jako jediny zdroj prosperity. Jen jsem tim chtel rict, ze podle mne maji budoucnost a nezatrcoval bych je.
14. 01. 2009 | 18:23

Jirka Hemzal napsal(a):

To Marty:
No kdyby to nebylo blbý, tak bych s Váma zase - no víte co...

vlku: Díky za tu Květnou, zacelil jste moji sklerózu.
14. 01. 2009 | 18:37

RUMCAJS napsal(a):

Vlk:

Jmenuj jedinou zemi, která si uchránila své ekonomické zdraví clem.

Co se týká tý vyrovnaná bilance, musím říc, že tomu moc nerozumím.
Tak ty kluci činský tady budou prodávat a dostávat za to nějaký papírky s nápisem koruna česká.
Ty papírky si buď smění za zboží (což je dobře) a nebo si je nechají. A až těch papírků budou mít hodně a my málo, co nám může zabránit tomu, aby jsme si nějaký nedotiskly. No a ani si s něma pak můžou .... A aby si s něma nemuseli jenom to ..., tak začnou honem směňovat. ¨
Já bych se tý záporný bilance zas tolik nebál.
14. 01. 2009 | 22:19

prirodovedec napsal(a):

Bez osloveni pro vsechny:

Cili vidim zde jako diskutovana mozna reseni (viz vlk) protekcionismus. Zkritizovano vyse.

Tomsky - cinska cesta uskrovneni se (viz pocestny). Zkritizovano vyse.

Podle mne je to o manevrovani mezi temito extremy, protoze oba pri prekroceni urcite meze ospravedlni me dva caste scenare (ne nutne oblibene nebo vzyvane, ale spise obavane):

Pri urcitem rozdeleni "prumernych poklesu" na jistou vetsi cast volicu dojdou ospravedlneni majetkove rekvizice a zvyseni vypalneho s cilem prezit a uzit si. Bude vypracovan nebo oziven prislusny -ismus a realizovan bud zakonnymi opatrenimi nebo prevratem.

Jako prevence pred timto nebezpecim nastane pred nim kratke obdobi pro zesileni prvku protofasismu a udrzeni hierarchie a pozic fasistickym prevratem.

Ani v jednom pripade to nemusi byt nutne -ismus v te forme, kterou zname.
15. 01. 2009 | 00:12

Honza999 napsal(a):

Rumcajs

"A až těch papírků budou mít hodně a my málo, co nám může zabránit tomu, aby jsme si nějaký nedotiskly. No a ani si s něma pak můžou ...."

Já vím, že USA se tímto způsobem živí již desítky let, ale přesto.. Co na tomto způsobu obživy vidíte POCTIVÉHO A ČESTNÉHO?
15. 01. 2009 | 02:26

Rumcajs napsal(a):

Honza999:

Co je poctivého na tom, že nějaký stát stahuje z oběhu peníze a nic za to neinkasuje ?
To mu umožňuje jedině to, že své občany odbyde jenom hrstkou rýže a on musí držet hubu, protože ten stát je ve skutečnosti velikej kriminál.

V tichosti čeká , až se měna začne sým nedostatkem zhodnocovat a pak kupuje za "Babku" .

Je třeba ty kluky činský vyděsit, aby ty papírky začaly pouštět znovu do oběhu. Pak máme v tu ránu po finanční krizi.
15. 01. 2009 | 07:08

Hajný napsal(a):

Radu pro zlé časy jsem napsal už dvakrát.
Dva řádky brambor navíc a řádek zelí.

Brambory a zelé budou živobytí celé!
PS:Většina trávníků stejně je přestárlých a potřebuje obnovit.
15. 01. 2009 | 19:03

Skogen napsal(a):

Evropa už si pád do chudoby vyzkoušela. Taky bylo práce dost, je za ni jaksi nebylo možné koupit. Byla z toho válka. Světová. Dělat z Evropanů nevolníky tedy nevidím jako šťastnou cestu.
15. 01. 2009 | 20:27

F. Adamec napsal(a):

Selsky nazor cloveka z rodne Moravy:
Clovek z rodne Moravy, krasne zeme, se muze ztotoznit s jeji bohatou kreativni kulturou, nikoliv s militantni, zlodejskou a vradici politikou a ekonomikou statu, naroda, polostatniho nebo nadnarodniho podniku, jako jsou napriklad monopoly, kartely a neokolonialy: Klausuv CEZ, Ficuv SPP, E.ON, RWE Transgas, nemecky Ruhrgas, MERO, Putinuv a Dlouheho komunisticky Gazprom, Justenkuv a Bushuv RosUkrEnergo, Naftogaz, nekolonial Itera se sidlem na Nizozemskych Antilach, francouzsky neokolonial Gas de France, ...

Monopolizace a kartelizace energetickych trhu a zivotne dulezitych sluzeb poskytovanych obyvatelstvu vede ke snizeni energeticke bezpecnosti a sobestacnosti prislusnych regionu, k rustu zavislosti obyvatel na monopolizovanych sluzbach a cenach. Cim jsou rozvojove projekty rozsahlejsi, v case, prostoru a v cene, tim vice financni naklady, uroky a poplatky, previsuji naklady na vlastni realizaci projektu, zdrazuji sluzby a zvysuji nezamestnanost v regionech.

Na Ukrajine si Masaryk nadelal pracovni a surovinovy kapital ve 30. letech, Tymoshenkova si nadelala kapital v plynarenstvi v 90. letech, nyni je Juscenko a Bush primo angazovan v RosUkrEnergu, Janukovycz zastupuje zajmy nejvetsich spotrebitelu plynu z tezkeho prumyslu. Rusky stat formalne vlastni polovinu Gazpromu, a Putin a spol. druhou polovinu. Cesky stat formalne vlastni polovinu CEZu a Klausova rodina ovlada druhou polovinu, plus manazerske platy a premie, Jan Klaus a spol. Prazska burza je pod zahranicni kontrolou, zastarala rozkradaci AutoSkoda je v utlumu a likvidaci. Prazska pracka na Jelcinovy a Klausovy spinave penize, RM System, ztraci job. Klausova koruna zaziva druhy den po sobe strmy pad.

V Iranu jsou obrovske zdroje plynu a ropy, v Palestine jsou obrovske zdroje plynu, v Izraeli nikoliv. Blisty: Britanie se oficialne distancuje od politiky odchazejiciho George Bushe... Zacal jsem kricet na Izraelce hebrejsky, ze v dome jsou civiliste a deti. Dustojnik hlidky nam rekl, abychom vysli z domu s bilou vlajkou. Moje matka vyala ven s tremi holcickami. Kdyz vysly pred dum, Izraelci na ne zacali strilet z 15 metru. Sumitiny dve sestry byly usmrceny. Jedne byly dva roky a zasahlo ji mnozstvi kulek. Druha byla sestileta. Jeji telo bylo preseknuto u pasu tezkou strelbou...

Verite v Bozi mlyny, ja ano prosim.
16. 01. 2009 | 08:39

F. Adamec napsal(a):

Rada pro zle casy - Chranit Zivot, Rodinu, Bytost a Svebytnost v EU:
Samosprava > Obnovit mistnim referendem samospravne evropske regiony, European regions (http://www.wikipedia.org), Bohemia, Moravia a Silesia, schvalit Lisabonskou smlouvu a aktualizovat Ustavu EU, prijmout EURo. Hajit neutralitu, rozmanitou kulturu a svebytnost Moravy a Slezska pred ustavnimi zlocinci a tunelari Klausova komunistickeho rezimu. Zrusit cizi okupacni zakladny a veznice, ceske komunisticke zakony a tunely (http://nr1a.com/privatizace...), podnikove monopoly, ktere rabuji prirodni zdroje a zneuzivaji lacine pracovni zdroje.

Lidska prava > rozvijet rozmanitou kulturu, uctu a lasku k zivotu, chranit svebytnost, rodinu, lidskou bytost - cloveka, aby neznicil sam sebe, prijmout Chartu zakladnich prav EU, odsoudit militantni politiky, rasisty, bolsheviky a nacionalisty, odstranit nadrazenost naroda, statu, firem a politiku nad obyvateli, nediskriminovat obyvatele podle DNA, etnika, rasy, slechtickeho stavu, politicke kasty, narodnosti a obcanstvi, kultury a viry, jazyka a dialektu, veku a zdravi, bydliste a mista obzivy. Chranit zivot od poceti, zrusit eutanazii a snizit potratovost, zajistit peci o zdravi, zivotni prostredi, prirodni zdroje, lesy, vodni zdroje a toky, snizit emise, kontaminaci pudy, vodnich zdroju a toku podle aktualizovanych cilu EU. Navratit zcizene kulturni pamatky na uzemi Moravy a Slezska, odskodnit vlastniky a restituenty, rodinam navratit zcizeny majetek a uhradit jim financni ztratu z CNB, rust cen zivotnich potreb a uroky ve vysi prumerne urokove sazby CNB 5%/r, v EURu z ceny zcizeneho, kontaminovaneho a poskozeneho majetku.

Zivotni prostredi > Producentum uctovat emise, kontaminaci ovzdusi, vody a pudy, zvysit ucinnost vyuziti obnovitelnych zdroju energie, utlumit jadernou energetiku, vratit nebezpecne odpady a nevyhorele jaderne palivo k recyklaci producentum. Umoznit domacnostem vyuziti domacich cistiren odpadnich vod, obnovitelnych zdroju energie, slunce, vzduchu a vody, energeticky uspornou technologii, fotovoltaiku, vetrniky, tepelna cerpadla, kompresory a turbiny bez dani, pro cistsi produkci, energeticky usporne objekty, zarizeni, stroje a dopravni prostredky.
16. 01. 2009 | 08:41

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy