Diskuse s dinosaury

18. 02. 2009 | 18:33
Přečteno 4390 krát
Světová hospodářská recese vyjevila neuvěřitelný fenomén doby – naprosté nepochopení základních ekonomických jevů, a to i u lidí jinak inteligentních. Marně přemýšlím, zda-li jde o lidi posedlé sektářským myšlením nebo neotřesitelnou vírou v sociální inženýrství, takže už nevidí a neslyší. Po cestě na přednášku španělského profesora J. Huerta de Soto, jednoho z největších znalců ekonomických cyklů, jsem potkal známého, který se do mne ihned pustil, a co jako tomu říkám, tohle je (konečně!) konec liberálního kapitalismu, vždyť banky i klíčový průmysl budou všude znárodněny.

Nad starou námitkou, že úředníci podnikat a riskovat neumí a dokonce za státní tedy naše peníze ani nesmí, že centrální plánování zkrachovalo všude na světě, protože trh nelze beztrestně manipulovat, a že současná recese není krizí kapitalismu, nýbrž důsledkem politiky centrálních bank, oné poslední instituce centrálního plánování, jenom mávl rukou, jako by mě chtěl odepsat na smetiště dějin. A stejně jako u předsedy socdemokratů na víkendovém sjezdu strany jeho hlavním argumentem byl poukaz na skutečnost, že celý svět řeší krizi další měnovou expanzí, a jenom naše vláda má NERVy (Národní ekonomická rada) na nečinnost. Jsou snad Češi nejchytřejší národ světa?

Jsou otázky, na které není odpověď. Vzápětí jsem potkal druhého známého, herce Petra Nárožného, jehož se žádná ekonomická teorie nedotkla. „Co říkáte těm socanům, profesore, „pravil,“ třináctý důchod, podpory nezaměstnaným a dětem, příspěvky na bydlení a vyšší daně podnikům? Další státní dluhy a zase se prožerou,“ a jako stařík, kterému už může být všechno ukradené, také poněkud teatrálně mávl rukou. Zabzučelo mi v hlavě jako roj v úle. Hned jsem si vzpomněl na Keynesův argument, že nás státního dluhu i úspor zbaví inflace, ale raději jsem podotknul, že socialisté tu nejsou od to, aby řešili hospodářské krize, ti přece mají v popisu práce dávat chudým a brát bohatým, a vůbec, vždyť ani podpora průmyslu nevypadá nadějně. „No to teda nevypadá! Proč mám proboha ze svých daní někomu kupovat auťák! A není to snad tak, že co dáme jedněm, to uberem druhejm?“

A co na to profesor de Soto? Za posledních sedm let se množství peněz ve světové ekonomice zdvojnásobilo (M3), zatímco produktivita vzrostla o třetinu. Přebytečné peníze vlezly do nemovistostí, akcií a nakonec zdražily i kapitál a suroviny. Kapitál nevytvářely úspory střadatelů, ale stát. Jakmile mají podnikatelé falešné nenašetřené peníze, investují je do přehnaných nesolventních plánů, stejně jako ti na burze. Peníze, jakmile ztratí svou funkci a nereflektují produktivitu, jsou špatným investičním vodítkem. Politika centrálních bank, pokud je přímo nezpůsobila, ekonomické cykly prohlubovala. Při nulové úrokové míře jsou další možnosti bankovního socialismu vyčerpány. Státní půjčky jako investice do průmyslu krizi sice trochu oddálí, ale také prohloubí a prodlouží, protože znovu zvítězí „arogance plánovačů“ nad tržním mechanismem. Návrat k zlatému standartu by velmi jednoduše obnovil disciplinu bank, protože objem peněz v hospodářství by byl omezen na růst zlata (2%), a centrální banky bychom mohli zrušit.

Jenomže propast mezi ekonomií a aktivistickou politikou se stále prohlubuje. Nevěstí to nic dobrého.

Psáno pro deník E15

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

jenicek napsal(a):

Pro normální lidi žádná novinka, ale tady Vám vlci a jiná zvířata řádně vysvětlí, jak se to opravdu má:-/
18. 02. 2009 | 19:06

úlovec napsal(a):

Zlatá slova - a pravda pravdoucí. Děkuji Vám, pane.
18. 02. 2009 | 19:45

Monika napsal(a):

Odkdy historik a vydavatel rozumí ekonomice lépe než např. Alan Greenspan, šéf Fedu (např. také za vlády Ronalda Reagana, což rozhodně nebyl socialista)? - Alan Greenspan včera v interview pro list Financial Times řekl, že bude nutné přechodné znárodnění amerických bank, tak aby mohla být provedena rychlá a přehledná restrukturalizace:

”It may be necessary to temporarily nationalise some banks in order to facilitate a swift and orderly restructuring,” he said. “I understand that once in a hundred years this is what you do.”...

http://www.ft.com/cms/s/0/e...

Nevím, jen se ptám… Svět se asi zbláznil (což rozhodně není žádnou novinkou). ;-)
18. 02. 2009 | 19:54

J. Hemzal napsal(a):

Váš blog považuji za oázu zdravého rozumu. Díky
18. 02. 2009 | 19:56

Darock napsal(a):

Zajímavé, jak všechny firmy, podnikatelé, kapitalisté, kteří v dobách konjunktury pokládají stát za úhlavního nepřítele, k němu úpěnlivě natahují ruce v době krize. Státe pomož, zafinancuj, odpusť, přidej....
Nebojte se, pane Tomský, kapitalismus zase na nějakou dobu zachráníme. I jeho kapitány. Jsou tu přece ty miliardy lidí, kteří záchranu jejich zlatých paláců zaplatí svojí prací a svými penězi. Jako už tolikrát v minulosti.
To se to kecá o samospasitelnosti kapitalismu, když víte, že vám vždycky někdo zachrání zadek, že?
18. 02. 2009 | 20:20

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Pan profesor de Soto zjevně je skutečný profesionál a mužem na svém místě.
18. 02. 2009 | 20:29

SuP napsal(a):

Darock -
Nespletl jste si blog? Paroubek je vedle.

Pane Tomský, připojuji se k J Hemzalovi.
Problém je, že krizi mají řešit politici, pro které "napříč spektrem" je podnikání něco jaklo ves ve Španělsku. Buď jsou zaměstnanci, nebo mizerní podnikatelé, pro které je politika výnosnější než celé jejich podnikání. A bez funkčního podnikání není trh a bez trhu nefungují instituce. Co bychom od takových čekali? Takže jediné rozumné je to, co dělá vláda - nIC. Aspoň toho tolik nezkazí a následně nenecgají marně prožrat.
18. 02. 2009 | 20:38

vlk napsal(a):

Hmmm.

Jenmaně vzpomínám na období zlatého standardu.. A na takovou hyperinflaci v Německu... Pár státních bankrotů různě po světě...
Protože ani zlatý standard nedokáže řešit všechno. Neumí řešit například válečné emise. Neumíí řešit zvýšenou potřebu peněz při mimořádných přírodních katatsrofách.
A to už nemluvím o takové drobnosti jako je vůbe c disponibilní výše zlata pro krytí měn. Na měny všech zamí světa by sotva stačilo. dokonc e by nestačilo nejspíš ani n a krytí hlavních světových měn..
Bohuež jsme někde dal data o celosvětové měsíční těžbě zlata... Podivuhodně malá suma..
A pokud jd e o návrhy které předložil NERv a které předložili soc dem. Nepochybně je 13. důchod úlet.O tom žádná. Stejným, ba větším úletem je pro men vratka daní pro OSVČ. Uznávám, že takový Dr. Sokol , který je nejspíš OSVČ, plastičtí chirurgové, zubaři, daňoví poradci, exekutoři, profesionální fotbalisté /zrovna si nemohu vzpomenout kdo má nejvyšší kontrakt vlize - asi Řepka.../, hokejisté /může být , že do toho padne Jarda Jágr pokud není v Rusku 183 dní v roce/ skutečně potřeují nutně vratku. Jinak krizi nepřežijí a těch pracovních míst, co by bylo ztraceno...
A jistě to bud e daleko menší suma celkově než 2,5 miliardy, co by stál onen třináctý důchod..Jo jo, co ti socani nevymyslí.Nicméně -13. důchod je skutečně ptákovina jako z obrázkové knížky.
Ale zřejmě dochází k dost těžkému nedorozumění.
Vlád a přijímá opatření na stimulaci ekonomiky.a pokud možno udržení pracovních míst.
Jenže nejspíš to za s až tak moc nebud e fungovat, protože jdeo krizi především zahraniční poptávky.
takže dojde k nejspíš k velkému růstu nezaměstnanosti. na tom nějaké dílčí úpravy sociálky nic nezmění. A pokud bud e nezaměstnanost okolo 10% nebo výše, mají návrhy socanů jasný smysl. Snaží s e totiž řešit postavení lidí bez práce. Kteří prostě nebudou mít šanc najít práci!
A ěco s e bud e muset stát s dávkami, nechceme li rapdní nárůst kriminality a sociální nepokoje.
Takže byc pana Nárožného zas až tak moc nepřeceńoval a z toho vašeho známého nedělal absolutního blba.

Doufám, že očekávání nicku Jeníček jsem splnil.
18. 02. 2009 | 20:40

Darock napsal(a):

SuP: Co máš proti pluralitě názorů?
18. 02. 2009 | 20:43

SuP napsal(a):

Darock -
Proti pluralitě názorů nic, proti blbým kecům ze socpolitické kuchyně skoro fšecko. Otázku jsem mínil tak, že tady se diskutuje, ale fanglí se mává vedle. Ale třeba sis nefšim...
18. 02. 2009 | 20:50

Amarook napsal(a):

"Světová hospodářská recese vyjevila neuvěřitelný fenomén doby – naprosté nepochopení základních ekonomických jevů, a to i u lidí jinak inteligentních."
No to je ale svata pravda, nejlepsim prikladem je nas preosviceny sovetolog.
18. 02. 2009 | 20:58

jogín napsal(a):

Vlku, po zlatu byla nízká poptávka, protože ho jako měnu zastupoval dolar. Ale už se to mění, cena stoupá. Možná za pár měsíců zlato dokáže poptávku po měně pokrýt. Ale máte pravdu, zlaté krytí nestačí k potlačení výroby peněz, prostě stát občas sníží krytí a banky klidně dál pujčují násobky svého kapitálu.
18. 02. 2009 | 21:00

Darock napsal(a):

SuP: Diskuze znamená respekt k názorům druhých. Jistě ti nemusím připomínat Voltaira, že?
18. 02. 2009 | 21:03

jarpor napsal(a):

Netrvalo to dlouho a ... Vlk se objevil.
Splnil i očekávání ...

"A pokud bud e nezaměstnanost okolo 10% nebo výše, mají návrhy socanů jasný smysl. Snaží s e totiž řešit postavení lidí bez práce. Kteří prostě nebudou mít šanc najít práci!"

K výše uvedenému jen poznámku :
V mnoha místech byla již dříve "nezaměstanost" kolem 10 %. Ty uvozovky jsou zcela na místě, protože ze znalosti těch "nezaměstnaných" vyplývá, že přibližně 60 % pracuje na černo a tento stav byl již dávno před krizí...
To jsou údaje z malého města... Jak je to ve velkých, kde se na "takové nezaměstnané" nedohlédne, protože jsou více anomymní ... netroufám si odhadnout.
Nechám prostor všeznalému Vlkovi.
Aby nemusel jen "mávat fanglí"...
tomu, jak kdysi odpověděl nick Přírodovědec na otázku, proč tak chytrý Vlk nepůsobí třeba v nějakém samosprávném orgánu : Takoví nikdy do ničeho takového nepůjdou.
Dělat chytrého a dělat anonymního arbitra je snažší ... dodávám.

Jirka Hemzal
Zdravím a přidávám se k Vámi napsanému.

Hezký večer
18. 02. 2009 | 21:07

Paterik napsal(a):

Vlku, zvýšení sociálních dávek sice nepochybně může zlepšit situaci lidí v době vysoké nezaměstnanosti, ale nová pracovní místa se tím nevytvoří, jen větší díra do rozpočtu, které se ještě výrazněji prohloubí propadem výběru daní. Navíc nápad socdem. zvýšit podnikům daně mi přijde jako pokus ekonomiku definitivně zabít. Také si nejsem jist, kolik peněz doufají že vyberou zvýšením daní bohatým... Myslím si, že předpokládaný schodek, který se odhaduje na nějakých 140 mld je dost vysoký, abychom si mohli odpustit ještě větší.
18. 02. 2009 | 21:12

Zbyněk Matyáš napsal(a):

vlk:
Které návrhy "socanů" mají řešit postavení lidí bez práce?
18. 02. 2009 | 21:16

F. Adamec napsal(a):

Bolshevici - disidenti v EU:
Vaclav Havel dosadil mafii StB do vlady CSFR a CR. Vyzval k humanitarnimu bombardovani Evropy, pri otevreni Muzea holocaustu ve Washingtonu v roce 1993. Jako bezdetny oznacil EU za impotentni. Zrusil, se svou mafii bolsheviku, zemskou samospravu Cech, Moravy a Slezska. K Cecham pripojil a okupoval povodi Moravy, vcetne moravskych mest Dacice, Telc, Svitavy,... Pragobolshevici ignorovali Ustavu CR, Chartu zakladnich prav EU. V roce 1995 Havel prohlasil rasisticke Benesovy dekrety za nedilnou soucast ceskeho nepravniho radu.
Komunisti a clenove StB si vydiranim poslancu dvakrat zvolili sveho prezidenta Vodicku (KGB). V roce 1970 byl hvezdou operace Rattrap, kterou spustila komunisticka ceskoslovenska tajna sluzba ve spolupraci se sovetskymi poradci z KGB.
Dne 26. 3. 2008 komunisticky senat CR zamitl zakaz propagace komunismu a nacismu, pak odmítl hlasovat o Lisabonske smlouve. Vudcove totalitnich rezimu, jejich potomci a naslednici si rikaji "My". Falmer (StB), Vodicka (KGB), Kluk (StB), Rek (StB), Roko(StB) a dalsi clenove PS CR uverili ve vedecky komunismus a Darwinismus, Chovali se jako vyvolena rasa bolshevika, ktera pochazi z militantni opice. Prirozenym vyberem se ocitli na vrcholu spotrebniho retezce, lacino ziskali Marxuv kapital v okupovanych regionech.
Vodicka (KGB), Kluk (StB) a Rek (StB) odmitl zavest euro, ratifikovat Lisabonskou smlouvu a dohodu o pristoupeni CR k Mezinarodnimu trestnimu soudu. Rimsky statut neratifikoval, nechal pri komunisticke privatizaci a restituci rozkrast 300 000 vlastnikum pozemky a prevedl je pomoci 600 000 stranek komunistickych zakonu, komunisticke soudni a policejni mafie, do uzivani akteru komunistickeho rezimu a teroru, clenum zlocineckych organizaci KGB, KSC, StB, VB, PS-VB, LM a SVAZARMu. Bolshevici z ODS a CSSD, zlocinci a tunelari, dosud ignoruji Ustavu CR, Chartu zakladnich prav EU a Vseobecnou deklaraci lidskych prav OSN, tunelovali banky, tunelovali statni podniky a akciovky, rozkradli zdravotni a duchodove fondy, fondy EU, vytunelovali a zcizili majetek v hodnote > 140 mld. EUR.
18. 02. 2009 | 21:22

Kamil napsal(a):

Ptali se Zemana,
čím se mělo začít a on říká-
" mělo se začít škrtat zbytečné výdaje ".
Je s podivem, že to nikdo nenavrhuje.
Hezký večer.
18. 02. 2009 | 21:28

jarpor napsal(a):

Kamil

Myslím, že nemáte zcela pravdu. Škrtat zbytečné výdaje se začalo... ale jde to ztuha, velmi ztuha... i to je jedno ze zklamání, ale na škrtání musíte mít více jak 1 hlas nad většinu...

Hezký večer
18. 02. 2009 | 21:38

Darock napsal(a):

Je příznačné, že spor o řešení krize mezi levicí a pravicí se již nevede v rovině NĚCO UDĚLAT x NEDĚLAT NIC, ale obě strany se již shodly, že se něco udělat musí. To je první úkrok od liberálních zásad, které dnes vyznávat, či otevřeně hlásat může jen opravdu odvážný (či naivní) člověk. Už i tzv. pravice zdá se pochopila, že liberalismus není spásou.
Spory se tak dnes už vedou víceméně v rovině zda podpořit stranu nabídky či poptávky. Pravice logicky podporuje stranu nabídky, stejně jako levice logicky požaduje opak. Přitom se obě strany neváhají uchylovat k populismu, ať už slibování 13. důchodu, nebo vrácení daní živnostníkům. Přitom v této situaci je víc než kdy dříve potřeba hledat průniky programů a vyvarovat se podobných výstřelků.
18. 02. 2009 | 21:44

vlk napsal(a):

jogine

dolar byl prostě praktičtějším apohodlnějším řešením...
Ale známé kapacity zlata nejsou dostatečné. pokud by to mělo sloužit pro krytí měny.
Cena zlata je dneska dána , řekněme - poptávkou v panice. A půjd e podle mne ještě výše. Pokdu dojde ke zvládnutí krize, bud e následovat velký cenový sešup. Dneska jsme nad úrovní 700 Kč na gram. počítám, že to může ještě tak o stovku vyrazit. A až dojd e ke stabilizaci, usadí s e nám někd e kolem 350. ale Bůh suď, jestli krize neodezní, bůh suď!!

Zbyněk Konyáš - pardon Matyáš

tuhle jste si jedl vtipnou kaši. a hrál jste si s písmenky. Proč bych vám měl odpovídat. dneska vtipná kaše došla? Zkuste si e najít sám.

Paterik
s touhle argumentací nemám s ebemenší problém. ta je správná. Jenže - jak jsme napsal - jde o krizi poptávky . Importovanou. Takže JAKĚKKOLIV opatření, kromě veřejných investic, nebude mít žádný extremní dopad ani na tvorbu nai na udržení pracovních míst.
A bude nutné řešit situaci lidí bez práce. Pokud jich prostě bude najendou víc. Zda bude, či nikoliv - nikdo neví. Ale neškodilo by, kdyby s e partaje domluvily jak na podpůrných opatřeních, tak na opatřeních až bude hůře. Tohle ODS opět neřeší.
No a teď k těm daňovým návrhům pro podniky. V sočasnosti existuje v českém daňovém s ystému něco, čemus e říká v hantýrce Kalouskov a myší díra.
O co jde. Pokud budu majitelem právnické osoby , je jedno jestli akciovky nebo sro a udělám za 2008 zisk dejme tomu 50 mega, existuje naprosto legální možnost, jak to dostat s firmy a nezaplatit Ani kačku na dani z příjmu právnické osoby. Bez ohledu na to , jak je vysoká. a dokonce, pokud budu mít dost cash, třeba z odpisů a tak a nebudu chtít investovat, vytvořím dokonc e ztrátu. A tím daňový štít pro příští roky.
A minimálně tohle je nutné zalepit.
Noa pokud jd eo zvýšení daní bohatým.. Speciální kapitolka. Když soc dem dělala poslední úpravy daně z příjmu, obmyslela všechny. Podnikům snížila daň OSVČ zvedla paušály, nízkopříjmovkám snížili daně Jen tenkrát naprosto nic neudělali pro lidi s příjmem na d 30 tisíc. Naopak - prakticky jim zvedli daňovou progresi..... S e zvůdodněním, že jde a teď mne prosím neberte úpkně za slovo-

snad asi jen 20% zaměstnanců, kteří ovšem odvádějí řádově 45% daně z příjmu fyzických osob..
ohledně těch, kteří maj 100a víc měsíčně. je jich necelé jedno procento. Nicméně odhaduji , že by to zvedlo výběr o takových 8%. Normálně. Jenže ono by to nebylo normálně, došlo by k .. ale to si nechám pro sebe, bylo by to daleko a daleko více. Věřte mi že ano, že by tohle mělo docela velký daňový výnos.
Nešlo by tedy, podle men o pokus jak zabít ekonomiku. Nezapomeňte, že v krizi nic moc zisky nebudou a že dojd e k dost pronikavému zrychlení odpisů. A tedy k výraznému snížení daňového základuu.
18. 02. 2009 | 21:51

Realista napsal(a):

Nárožný je dobrý herec, ale v ekonomice je fakt mimo mísu. Proč má platit ze svých daní někomu auťák? To pochopil v 30. letech Roosewelt:
Jedná se o oživení trhu. Jakmile jeden pustí peníze, dochází k řetězové reakci. Koupím auto, prodejce zaplatí daň a objedná další, fabrika vyrobí další a zaplatí daň, zaměstná další osobu, ta dostane práci, odvede daně, zdravotní a sociální pojištění, přestane brát podporu (stát ušetří!), utratí víc peněz jinde, zaplatí se další DPH atp. Je to kolotoč, který stát může vyjít na míň, než kdyby to šrotovné nezaplatil a všichni byli bez práce a neplatili daně a ještě by musel stát platit podporu.

Takže pane Nárožný, nepapouškujte pitomé pravičáky a studujte dějiny hospodářství
18. 02. 2009 | 22:02

SuP napsal(a):

Realista -
Jen mi prosím zkuste vysvětlit, proč by Vám měl Nárožný kupovat auto, když SI může nakoupit zlato? To si myslíte, že je ekonomicky tolik mimo mísu, že je úplně vylízanej?
Já si to o něm nemyslím. Navíc nezapomínejte, že je technik s akademickým vzděláním.
18. 02. 2009 | 23:01

jarpor napsal(a):

"V sočasnosti existuje v českém daňovém s ystému něco, čemus e říká v hantýrce Kalouskov a myší díra.
O co jde. Pokud budu majitelem právnické osoby , je jedno jestli akciovky nebo sro a udělám za 2008 zisk dejme tomu 50 mega, existuje naprosto legální možnost, jak to dostat s firmy a nezaplatit Ani kačku na dani z příjmu právnické osoby."

Kolik máte na Vašich účtech, Vážený Vlku, když existuje ten Kalouskov s myší dírou ?
S takovými znalostmi a vy nejste žádným oním majitelem ?
Neslýchané ...

Takže všichni majitelé, kteří platí daně z příjmu právnických osob jsou trubky ...
Bravo, génie...

No, něco potřebujete zalepit. Soudím, že o myší díru nepůjde ...
18. 02. 2009 | 23:13

hutor napsal(a):

Kdyz clovek cte prispevky, spis mu je divny, ze vubec byla doba bez krize. Hrozna depka. S autorem souhlasim, ale zlaty standard je nesmysl. Uz jen proto, ze schovat v podstate nahodile vybrany jeden kov je nesmysl. A co kdyby se toreticko objevilo obrovske lozosko ryziho zlata? Ekonomika by zkolabovala pod obrovskou inflaci. V zivote zastavam nazor, ze cim mene, tim lepe. Chapano co nejobecneji. Ale v teto dobe je tomu naopak.
18. 02. 2009 | 23:20

veverka napsal(a):

Ano,Tomský a další ze sekty uctívačů neviditelné ruky trhu jsou dinosauři.A právě jsme svědky jejich hromadného vymírání.Dnes např. schválili v Německu zákon na znárodnění bank,ekonomická esa jako Greenspan to doporučují i v USA,akorát malej českej vydavatel Tomský ví zase všechno nejlíp.On je totiž taky členem sekty a ta má i své sympatizanty jako je Nárožný.
18. 02. 2009 | 23:40

Lukáš Bušina napsal(a):

Pane Tomský.. Libertariánství je mrtvý směr ekonomie...

Neoživujte prosím mrtvoly... Umřely právem...
18. 02. 2009 | 23:49

jenicek napsal(a):

Jo vlku, splnil, ale přiznám se, že se vám podaří obdivuhodně zaperlit už v prvním řádku (zlatý standard a hyperinflace) jsem nečekal:-)
Opravdu si myslíte, že v Německu rostla zásoba zlata kryjícího nově tisklé peníze o triliony (na přesném čísle nesejde) procent měsíčně?:-D Pokud ne tak to nemá se zlatým standardem nic společnýho, byl to sprostej podvod, když němci tiskli nekrytou měnu a tvářili se že je krytá.
Koukám že na "docenta" Bušinu jsem zapomněl.
19. 02. 2009 | 00:10

Josef K. napsal(a):

Pane Tomský, nějak mi historicky uniká, že by automaticky působení státu bylo socialismem. Dokonce tomu začasto bylo jinak.
Všechny podpůrné sociální systémy vznikají proto, aby se lidé nepožrali, protože důsledky jsou minimálně Evropanům dobře známy již tisíce let. Ale možná máte rád pečínku ze souseda. Pak doporučuji přestěhovat se do putinovského Ruska, budete mít plný břich,...či možná Váš soused.
19. 02. 2009 | 04:01

Saliven napsal(a):

Hm zlatý standard, to už tady dlouho nebylo. A teď mi někdo z chytráků zkuste vysvětlit jak byste se to chtěli udělat a hlavně jak byste to chtěli udržet. Než tu nějaký rádoby ekonom začne plácat hlouposti, nejdřív si najděte heslo Bretton Wood.
19. 02. 2009 | 05:48

Saliven napsal(a):

veverka:
Nejsem si uplně jistý, jestli se zrovna člověku jako Greenspam dá říkat eso.
19. 02. 2009 | 05:49

vlk napsal(a):

jarpore
zcela mimořádně, protože odpovídat vám je naprosto zbytečné, jak jste pávvě svou poslední replikou dokázal.
To, že něco neznáte a nevíte, neznamená, že to neeistuje. A nevidím sebemenší důvod vám jakýkoliv detail toho jednoduchého triku prozrazovat. Nejseme váš ňový poradce.
Jen celou polemikou osvědčujete, co jste vlastně zač.Osoběn mi dělá docela dobře, pokud toho neumíte využíta daně zaplatíte v plné výši. Stejně jako já.Já tu možnost nemám. o a tím jsme s vámi zas ena dost dlouho hotov.

Jeníček
konstatuji, že jste víc retardován, než jsme si myslel. Konstatováním o zlatém standardua hyperinflaciv Německu jsme chtěl pouze sdělit velmi triviální věc. Totiž že ani zlatý standard není schopen zabránit monetárním krizím a excesům.
Že vy to považujete za perlení? Váš problém a vaše úroveň.
19. 02. 2009 | 06:20

Saliven napsal(a):

jenicek:
A nemyslíte náhodou, že právě jedním z negativ zlatého standardu o kterých vlk píše je to, že se nebude dodržovat? Nebo vy máte páky, jak k tomu ty státy donutit? Mimochodem i na našich socialistických bankovkách bylo, že jsou kryté zlatem..a myslíte, že byly?

vlk:
Rád bych tě doplnil - zlatý standard hlavně prakticky neumožňuje monetární expanzi a z toho plynoucí růst bohatství stimulovaný investičními úvěry. Stačí se kouknout na růsty světové ekonomiky po pád Bretton Woodu.
19. 02. 2009 | 06:30

packa napsal(a):

JO. Končí LIBERÁLNÍ SOCIALISMUS.Neslavně. Krizí.
19. 02. 2009 | 06:52

jarpor napsal(a):

Vlku

Nejde o to, co znám nebo neznám já. Nechvástám se, že vím všechno, neprosazuji se zde, na rozdíl od Vás, jako všeználek.

Jde o to, že jsou zde auditoři, kteří ověřují účetní závěrky právnických osob - ze zákona, jsou zde daňoví poradci pro otimalizaci daní. Jsou zde finanční úřady.

Těm všem by měli občané včetně Vás každý den děkovat, že nevyužívají "legální" možnosti vyvádět zisky z právnických osob Kalouskovem a myší dírou.

Takže ti majitelé nejsou trubky, jak jsem napsal včera, ale, mělo-li by platit to, co jste napsal, dobrodinci každým coulem a jejich solidarita je bezměrná.
Taky pak nevím, proč do nich soc. dem a odbory tak buší.

Minimálně jen proto, že jsem takový jeden dobrodinec daně platící a "mega" nevyvádějící, očekávám od Vás alespoň přiměřené ocenění mé solidarity .... :-)

JInak si hlásejte co chcete, od klávesnice lze dělat věcí ... legálně... :-)

Hezký den
19. 02. 2009 | 07:12

Pepa Řepa napsal(a):

To veverka
no vidíte veverko, když jste se zbavil křeče z koule v Brdech, jste docela vtipnej.
19. 02. 2009 | 07:28

riddick napsal(a):

Klasika, vášnívý diskutér vlk, zřejmě státní úředník, si zde krátí pracovní dobu, všechno ví a všechno zná.
Ale přeji mu to. Je to pro něj taková terapie na neúspěšný život. Spokojený a v životě úspěšný člověk by denodenně nemrhal životem kafráním na fórech.
19. 02. 2009 | 08:39

blb napsal(a):

Já myslel, že je to ženská (na té fotce).
19. 02. 2009 | 08:44

Milan Bukovecký napsal(a):

Zlato.

Je to o fascinaci zlatem? Zřejmě ano. Je to ale jít proti logice ekonomické vědy současnosti. Jedině v tom je zlato přínosem. Jít proti logice. V tom je cesta z krize. Jinak je zlato válka.
19. 02. 2009 | 08:46

Marek Beneš napsal(a):

Pane Tomský, víra v liberální kapitalismus je nyní opravdu nalomena a lidem se nemůžete divit. Teď vám vysvětlím co přesně tuto víru rozložilo. Ano, tuto krizi opravdu vytvořily centrální banky zvláště FED výrobou peněz. A já se liberálů jako Vy ptám: Jak se stalo, že Greenspan, údajný původní zastánce zlatého standartu a liberalismu se stal svými činy socialistou? Jak je možné, že tato krize způsobená socialistickým rozhazováním se zrodila v zemi původně liberalismu zasnoubené v USA a kde by to nikdo nečekal a za přispění republikánských vlád?! Jak je možné, že ani Vy ani nikdo jiný z liberálů v čase poslední konjunktury 2002-2008 jste nevyskakovali a nekřičeli "Pozor, toto je bublina. Tento vývoj nemůže vydržet." Místo toho jsme z liberálních médií slyšeli kecy o nepřetržité prosperitě a všichni , kteří před pádem varovaly tak se stali terčem posměchu pravicový médií v USA. Stačí na to mrknout na YouTube. Pane Tomský, liberalismus jako myšlenka je určitě skvělá a nosná, ale pokud lidé, kteří ji mají prosazovat a o ni usilovat, hanebně zklamou, zničí i ideu liberalismu. Protože idejím se věří pouze a jen skrze lidi a jejich činy. Proto nyní pane Tomský a další bojovníci za volný trh hlavně zpytujte své činy a ptejte se semi sebe, jak se mohlo stát, že pravicoví a bohatí vládcové v USA sami zavrhli malý stát a nízké daně. Myslím, že trest pro tyto bohaté a střední třídu, která o tyto ideje také nebojovala, v podobě dlouhotrvajícího socialismu a recese je zasloužený.
19. 02. 2009 | 08:46

JAHA napsal(a):

Zlaty socializmus:-).
Bankovky jsou kryte zlatem a ostatnimi aktivami Statni banky Ceskoslovenske:-).
19. 02. 2009 | 09:11

Paterik napsal(a):

Vlku, váš odhad, že zaměstnanců s platem nad 30K je asi 20% je podle mě značně nadsazený, když jenom uvážíme fakt, že dvě třetiny lidí nemají ani průměrnou mzdu. Pokud je jich 10% tak je to moc a že by dávali dohromady 45% daní z příjmu, to se mi zdá zcela fantastické. Kromě toho, i kdyby se zvedl výběr daní od těchto osob o X procent, kolik by to bylo v absolutní částce? Pár miliard státní kasu nevytrhne, ale ve vyšších příjmových skupinách tím jen účinně posílí přesvědčení, že si z nich stát dělá dojnou krávu...

Nemyslím si, že bude nutné zvýšit sociální dávky. Státy s 10% nezměstnaností jsou naprosto životaschopné. Ano 50% nezaměstnanost je smrtící, ale k takovému číslu se my nedopracujeme. Zvýšení nezaměstnanosti je navíc přechodné, jakmile se začne situace zejména v německu a USA zlepšovat, postupně se vrátí do normálu. Vláda by se měla soustředit na ta opatření, která by nás vysoké nezaměstnanosti uchránila, spíš než na hašení jejích následků.
19. 02. 2009 | 09:48

Saliven napsal(a):

Hranice liberalismu jsou v samotném člověku. Čím větší míra (ekonomické) svobody, tím větší míra (ekonomické) nenažranosti. Neviditelná ruka trhu sice funguje - trh vyřeší všechno, jenže to nevyřeší ke spokojenosti všechn zúčastněných, ale ke spokojenosti nejsilnějších hráčů. Je hlavní úlohou států, aby VHODNÝMI regulacemi bránili nectnostem hráčů na trhu. Nikdo (resp. málokdo) nechce socialismus, ale peníze jako mantra škodí celé civilizaci a peníze mění svoji roli - dřív sloužily jako kapitál k tvorbě statků, dnes se čim dál více prosazují jako samotný statek, kdy skupiny bohatých místo aby investovala, jen spekuluje na burzách. Znám vícero úspěšných podnikatelů, kteří místo hledání nových podnikatelských příležitostí denodenně sledují kurzy a spekulují na akciovém trhu. Kolik ale taková spekulace může přinést civilizaci užitku?
19. 02. 2009 | 09:54

Saliven napsal(a):

JAHA:
Jedna ze sladkých socialistických lží. :-)
19. 02. 2009 | 09:55

Jan napsal(a):

To autor.
Čas ukáže, jestli to s tím základním nepochopením není opačně.
Že jsou socani mimo?
Možná.
Že jsou neoliberálové mimo?
Určitě.
Myslíte, že tahle je jen "normální, cyklická".
Dej pánbu , abyste měl pravdu.
Ale co ta příští?
Skutečně růst HDP nemá žádné hranice?
Opravdu jsou enviromentalisté a sociologové mimoni a pravdu mají jen ekonomové a jiné vědy jsou nepodstatné?
A ve vašem osobním životě, je ekonomie to nejdůležitější?
19. 02. 2009 | 10:00

buldatra napsal(a):

to JAHA:

Ve skutečnosti:
bankovky jsou pokryté vrstvou barvy.
19. 02. 2009 | 10:06

Pocestny napsal(a):

Vlčák jede!

Zde: https://www.youtube.com/watc...

přitom by chtěl být:
https://www.youtube.com/watc...
Jarpor, Paterik, jarpor, Paterik, a vzadu dva Pocestní vedle sebe (je krátkozrakej tak do dálky šilhá)...

Tak vy všichni tihle jarpoři a Paterikové, Pocestní vaám přejí
MAHLZEIT! -)
Jinak všichni ti Jágrové, co maj grunty, všichni ti Strakové, co maj ty hotely (zájezdní hostince) a restauranty (putiky u Packy), všichni ti ostatní lehkoživky jako hokynářky, automechanici, lazebnice, trafikanti, truhláři, zedníci, elektrikáři, šoféři, prostě samoživitelé OSVČ jsou "povl právnickej, doktorskej a parta sportovních bukvic"....

Začínáš bejt nemravně populární, tahle hláška je asi tak dobrá, jako když tu jinej píše, že chlapi pod 165 patřej do klece...

No, není nad to, nechat se unést vlastní velikostí..

...to neznáte Hadimršku,
devčatááá...

Uctivá poklona, vašnosti.
zejména před damami.

Tak to má být,
19. 02. 2009 | 10:09

Jirka napsal(a):

To Marek Benes
Dekuji, ze jste ukoncil me trapeni, smolil jsem neco podobneho, ovsem to Vase je lepsi. Pane Tomsky, nemam nic proti liberalismu, volnemu trhu, ovsem za tu nynejsi slamastiku mohou predevsim zastanci volneho trhu bez privlastku. Melo by byt tedy predevsim na nich, aby naznacili smer jak z toho ven. To co jsem zatim cetl, vcetne Vaseho prispevku mne utvrzuje v presvedceni, ze recepty, ktere navrhujete zpusobi navic i hladove boure. Myslim, ze nyni musite (musime) strpet, ze socialiste budou chvili radit (radit s hackem nad r).
19. 02. 2009 | 10:10

JC napsal(a):

Marek Beneš.
Pane Beneši, myslím, že je úplně jedno jak se který ekonomický směr názývá nebo kam se ta či ona strana hlásí.Důležité je jakou dělá praktickou politiku. Musíme si přiznat, že když "stát" bude deklarovat : Lidé budete se mít tak jak budete pracovat a my vám do toho budeme mluvit co nejméně, nesetká se to dnes nikde ve světě s patřičným ohlasem/určitě ne většinovým/.Lidé spíše slyší na : Nebojte se my nějak zařídíme abyste se měli dobře - nechte to na nás. Proto v USA vyhrál Obama, proto Topolánek řekl" kdyby jsme jim řekli pravdu, tak nás nebudou volit. V tom má bohužel pravdu Paroubek. Lidi chtějí socialismus a ne jen v Čechách. Tudíž ho mají a budou mít, se vším co k tomu patří.Garantuji vám že velký třesk ještě přijde.
19. 02. 2009 | 12:45

Jirka Hemzal napsal(a):

Pár slov k Greenspanovi. Jedna věc je co ten člověk říkal a druhá co dělal. Považovat se za liberála a zároveň stát v čele FEDu je protimluv. Šéf FEDu je v podstatě státní úředník, podléhající přímo nebo nepřímo politikům.
Proto Greenspan a valná část politiků ohánějící se liberálními zásadami, aby v reálu konali jinak, nejsou socialisty, natož liberálové, ale obyčejní populisté a oportunisté, kteří zřídka okusí na vlastní kůži jednu z liberálních zásad, kterou je osobní zodpovědnost vedoucí až k ztrátě majetku.
Drtivá většina liberálně smýšlejících lidí je vůči exitenci, natož konkrétnímu fungování centrálních bank značně skeptická. Za celou své trvání centrální banky nedosáhly žádný ze svých původně vytýčených cílů. Naopak se často samy staly zdrojem nerovnováhy.

Zlatý standard rovněž považuji za nepraktický. Ve své "čisté" podobě v podstatě nefungoval nikdy...
19. 02. 2009 | 13:12

Jirka Hemzal napsal(a):

to jarpor:
Taky zdravím a přeji hezký den
19. 02. 2009 | 13:57

SuP napsal(a):

Salivene -
Teď jste na to skoro káp(l)!
..."Znám vícero úspěšných podnikatelů, kteří místo hledání nových podnikatelských příležitostí denodenně sledují kurzy a spekulují na akciovém trhu. Kolik ale taková spekulace může přinést civilizaci užitku? ..."
Vy máte pocit, že někdo je tu, aby se furt o něco snažil, protože mu to občas vyšlo a jiný je tu od toho, aby si hrál s jeho výsledkem a pomocí virtuálních čachrů na tom vydělával od klávesnice? A přišlo by Vám to spravedlivé?
A kdo myslíte, že tuhle krizi způsobil? Podnikatel, nebo čachrář?
Nicméně pokud tady konečně takovéhle úvahy začneme provětrávat, třeba se i socanům za čas rozsvítí, že to perpetuum mobile funguje jen díky tomu, že do něj furt někdo dosazuje svou energii, ale není to nikde vidět....
19. 02. 2009 | 14:08

JC napsal(a):

Sup,
Já vidím problém v tom, že je spekulace považována za cosi nemravného, nekalého a společnosti ohrožujícího. Přitom spekulujeme téměř všichni a neustále aniž si to uvědomujeme. Na těch názorech na bursovní spekulanty je zábavné jak hodně lidí vidí jen ty nenažraně úspěšné, ale málokdo mluví o těch co o peníze přišli. Kdyby jsme se všichni živili jen spekulacemi na burze asi by to byl konec civilisace stejně jako kdyby jsme včichni pekli rohlíky.
19. 02. 2009 | 15:02

Jirka Hemzal napsal(a):

To JC:
Je to takové žonglování s významem slov:
spekulace - podvod
obchod - krádež
spekulant - zloděj
peníze - zlo
Podsunout těmto pojmům pejorativní náplň, a potom nad tím moralizovat.

Přitom i Matka Tereza pomohla s penězi více lidem.
19. 02. 2009 | 15:29

JC napsal(a):

Jirka Hemzal,
Souhlas, i s tím Greenspanem.
19. 02. 2009 | 15:42

zdesta napsal(a):

riddick: Takže vlk je státní úředník který nemá co dělat,léčí si pomocí klávesnice mindrak s neúspěšného života,kafrá a ztrácí čas.Klasika,vášnivý .......(p.Stejskal by to smazal)nám zdělil svá moudra.Nemáte ještě něco v záloze?
19. 02. 2009 | 16:02

SuP napsal(a):

JC -
Nespekuluji, tak podrobnosti neznám. Ale určitě máte pravdu v tom, že aby někdo spekulacemi vydělal, musí jiný prodělat. Pokud se dívám na spekulaci jako na obor podnikání, platí zde zákon zachování peněz jako všude. Mám jen takouvou soukromou výhradu, ale jsem rád, že se mě netýká. Pokud totiž spekuluuje někdo s mými hypotetickými akciemi, může zvýšit moje výsledky, ale taky je může pěkně zkurvit, právě když prodělá. A pak mi může zničit podnik jenom tím, že mu udělá blbé jméno. A to je to, co mi vadí na spekulaci.
Máte pravdu i v tom, že víceméně spekulujeme všichni denně, když používámě trh.

zdesta -
riddick se třeba zase tolik nemýlí. Já mám z vlka podobné pocity, ale proč bych mu kazil radost? Kdysi jsem mu řekl - vadí mi, když někdo pindá, lže a uráží. Nevadí mi, když se vytahuje....
19. 02. 2009 | 17:11

Zbyněk Matyáš napsal(a):

vlk:
Kde nic není, ani čert nebere. Žádné návrhy "socanů" krizi neřeší.
"Zbyněk Konyáš - pardon Matyáš
tuhle jste si jedl vtipnou kaši."
Já ano, Vy ne, na rozdíl od Vás bych se k tak ubohému pokusu o vtip nesnížil. ;(
19. 02. 2009 | 18:15

Zbyněk Matyáš napsal(a):

"krizi poptávky "
Nikoliv, jde o krizi hodnot, ocenění nadnárodních ekonomických subjektů - především bankovních, přecenění jejich aktív, jede taktéž o krizi peněz (jak pravil profesor de Soto), jde o cyklický jev.
19. 02. 2009 | 18:21

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Saliven:
" i na našich socialistických bankovkách bylo, že jsou kryté zlatem" a dalšími aktívy Československé státní banky. Tak to bylo celé.
19. 02. 2009 | 18:26

Jan napsal(a):

Milý supe.
Zdravím.
Právě že zákon zachování peněz neplatí. V tom je ten vtip.
Naše peníze nejsou něco co vzniklo nevyhnutelně přírodním výběrem, či zákonem. Vznikly poměrně nedávno/tak jak jsou teď/. A nejsou tak jak je známe "nevyhnutné".
Přesto nás ovládají.
Ne my je.
Nejsou zlo, ale nejsou ani dobro. je to jen nástroj.
Dal by se zkonstruovat i jinak.
Nedávno třeba na centrum CZ- budeme kopírovat arabské bankéře?
Neznají úrok!
Bernarg Lietaer - Budoucnost peněz.
Trefa do černého.
Myslím.
19. 02. 2009 | 18:59

SuP napsal(a):

Hele Jene -
dejte si trochu práce a zjistíte, že PLATÍ, i když to vypadá, že ne. V tom je právě omyl většiny, že tu platnost hledat nechce a tak si snadno nechá cokoliv nakecat. Ale jak říkám - platí a tu práci si dejte.
19. 02. 2009 | 20:12

marek napsal(a):

zdesta: S Riddickem se na vlka zcela shoduji. Neseděla ta diagnóza vážený/á ... i na vás?
19. 02. 2009 | 20:51

J. Hemzal napsal(a):

To Sup:
Jestli mohu přihodit něco ze své tykve...
Spekulací - máte na mysli patrně obchodní transakci. Jestli jsem Vás dobře pochopil považujete obchod za hru o nulovém součtu - tedy co jeden vydělal to musí druhý tratit. Je to bohužel obecně tradovaný omyl. Pokud se jedná o oboustraně dobrovolný akt, logicky získávají obě strany. Neexistuje důvod proč by jinak k obchodu přistupovali. Tedy pro názornost: pokud mi například prodáte svoje ojeté auto - získáme oba, vy se zbavíte věci, kterou již dále nepotřebujete, a ještě k tomu ode mne získáte peníze třeba na umoření části hypotéky na váš dům. Já se zase dostanu celkem levně ke slušnému auto, které mi poslouží třeba k podnikání. Chcete tvrdit, že jsme nezískali na tomto obchodu oba?

Na závěr zdůrazňuji, že jsem mluvil o dobrovolné, nenásilné obchodní transakci a ne o kriminálním činu, jako je podvod, krádež apod.
19. 02. 2009 | 21:02

vlk napsal(a):

Zbyněk Matyáš

vy především nejste schopen s e dopustit myšlenky. To je ten problém...
19. 02. 2009 | 21:11

vlk napsal(a):

Jarpore

než vás dnes skutečně pochválím- zcela vážně, musím vám prozradit sladké tajemství:
Ani auditoři, tím méně dobří daňoví poradci a d okonc e a ni berňák proti tomuto způsobu - někteří nic nemají, jiní doporučí a ti třetí nemohou nic dělat,neb vše je přísně legální.
Ale neřešte to. Od e mne podrobnosti nedostanete. Prootže já vás skutečně chválím! Bez ironie a postranních úmyslů. Jsme totiž rád, když někdo další , vedle men platí také daně jako mourovatý. Já proto , že musím. Vy, a to je také součást pochvaly, protože to je pro vás jistě ta nejčestnější občanská povinnost. Poskytnout co nejvíce prostředků své, tedy téhle vládě!
Snad jste spokojen.
19. 02. 2009 | 21:16

vlk napsal(a):

marek +Riddick

zklamu vás. Státním úředníkem jsem skutečně nikdy nebyl. To jsem neměl a nemám zapotřebí.
A mindráky z neúspěšného života? Já jsme s e svým životem docela spokojen. A úspěšný nebo neúspěšný. No ve s rovnání s Kellnerem nebo Komárkem jsme skutečně totáln slabingr. To uznávám bez nucení. Vy budete jistě i ve sovnání s nimi alespoň částečně úspěšný, že a Riddick také. Před vámi oběm a jedním každým zvlášť smekám.
19. 02. 2009 | 21:21

vlk napsal(a):

Paterick
napsal jsme , že ta čísla jsou taková, že za ně nedám ruku do ohně. Psal jsme to večer a byl jsem unavený. Dneska je to stejné. Nemám čas aani chuť hledat v detailu. Nicméně ta čísla nějakou takovou relaci měla. Byl jsme tím také překvapen, jak hodně se horní segment podílí na dani z příjmu u fyziků a na sociálce.
A když s epodíváte na příjmy státního rozpočtu, pak zjistéte , že skutečně základ příjmu státu tvoří v podstatě 3a 1/2 daně.
Ty 3 celeé jsou DPH, spotřebka a daň z příjmu fyziků. A tu půlku tvoří daň z příjmu korporátů. Ostatní není až tak významné. Takže onen přínos téhle skupiny je jistě větší než jen pár miliard. Jsitě s e dá vygooglovat napříkal d údaj o tom, o kolik dostal stát méně třeba zastropováním sociálky a zdravotky. a od toho by se to dalo dost slušně odvodit o kolik by se jednalo.
19. 02. 2009 | 21:29

Zbyněk Matyáš napsal(a):

vlk:
Jenom psychicky labilní a argumentačně málo potentní jedinci trpí potřebou napadat osobu oponenta. Ostatně i jiní postřehli, že Vaše mnohomluvnost obvykle bývá v protikladu k faktickému obsahu Vašich sdělení. Prostě píšete mnoho a sdělujete málo. A Vaše časté překlepy celkovou labilitu osobnosti potvrzují.
19. 02. 2009 | 21:49

SuP napsal(a):

J. Hemzal -
to, co mi tu uvádíte, já vím. Jako člověk z praxe. Mrzí mě, že moje formulační neschopnost vyvolává dojem, že mi ausgerechnet tohle musíte takhle vysvětlovat. Ale věřte, že argumenty, které jste mi chtěl vyvrátit, vznikají v levém spektru, tedy na druhé straně barikády a to přesně v tom gardu, jak popisujete.
Další fakt taky je ten, že u nás v hojné míře platí spíš to, že stejně jako "podnikatel" bývá označován kdejaký podvodník a podrazák, stejně tak "spekulace" se používá opravdu ve většině případů pro nejrůznější podvody a gauneřiny, jako jsou třeba prodeje pozemků, podléhajících investičnímu plánu osobám z okolí magistrátních úředníků, aby je posléze stát musel zpětně vykupovat za n-násobky. Jde o matení pojmů.
19. 02. 2009 | 21:55

J. Hemzal napsal(a):

to Sup:
Omlouvám se za nedorozumění. Komunikace na blogu má svá omezení.
To o těch gaunerech mohu jen podepsat. A s těmi politiky a úředníky máte bohužel pravdu - často se chovají jako nájezdníci na okupovaném území.
Stejně tak platí to zmatení jazyků - prostě slova u nás dostaly jiný obsah - podnikatel - podvodník atd. Malým krůčkem k nápravě, alespoň pro komunikaci mezi lidmi, by mohlo být navrátit slovům jejich původní obsah. Možná to zní banálně, ale vidíte sám jaké obtíže to lidem činí při vzájemném porozumění.
Možná je to relikt minulosti, kdy slova neměla svůj přirozený obsah.
19. 02. 2009 | 22:15

vlk napsal(a):

Zbyněk matyáš

nepřepínejte a neřešte věci, které nejste schopen pochopit.
A nezaměňujte příště faktická konstatování za napadání. OPravdu to není totéž.
Mluvím s vámi vaším jazykem.Řekl jste si o to sám.
19. 02. 2009 | 22:36

Jan napsal(a):

Vážený pane SUPe.
Rád bych Vás přesvědčil o tomto.
Vaše vize světa s barikádami a názory z pravého nebo levého spektra, je minulost.
Mám rád samuraje, ale musím si přiznat, že jejich kodex v budoucnosti moc úspěšným memem nebude.
Peníze tak jak je nyní používáme
/fiat úvěrová měna/ zákonitě vedou k rozkladu společnosti.
Nějaká levice nebo pravice to je detail a všechno jedna pakáž.
Že se současný system zhroutí, mi přijde poměrně jednoznačné, sázet se můžeme jen o to kdy.
A nic bych si nepřál víc, než se mýlit.
to J. Hemzal
to je pěkné.
Ale.
Když si rozdělíte populaci podle příjmů na 10 stejně velkých skupin. Zjistíte, že nejbohatších 10% neustále bohatne, na úkor těch pod sebou. letadlo.úrok.
"Pravicová" teze, že bohatnou ti pracovití a chytří je jen reklamou na tento system. Realita je jiná.
Vaši obchodní transakci se stejným uspokojením uděláte i bez peněz.
19. 02. 2009 | 22:48

zdesta napsal(a):

marek:Vážený pane.S čím souhlasíte nebo nesouhlasíte je čistě vaše věc.(nezájem)Ptal jste se ohledně nějaké diagnozy původně směrovanou na vlka.Slušnost je odpovědět.Nikdy jsem nebyl státním úředníkem a v současnosti nedělám nic.(všechno už mám hotové)Nepracuji a do smrti nehnu ani prstem. Na život si nestěžuji a u klávesnice se bavím.Hlavně když si čtu diskusní příspěvky,které připomínají vaší tvorbu,nebo zmíněného Riddicka.ordeis
20. 02. 2009 | 08:35

JC napsal(a):

Jan,
Pokud by platila vaše závěrečná teze,znamenalo by to, že nejnižší příjmová skupina je na tom, co se životní úrovně týče, dnes stejně jako před sto lety. To si snad nemyslíte ?
20. 02. 2009 | 09:27

Jirka Hemzal napsal(a):

to JC:
No v zemích, které se vyhly tomu zahnívajícímu se a rozpadajícímu západnímu systému byste našel lidi, kteří mají stejnou životní úroveň ne 100, ale klidně i 200 nebo 300 let.
20. 02. 2009 | 09:59

JC napsal(a):

Jirka Hemzal,
Pravda, ovšem nejsem si jist, že právě tyto země měl Jan na mysli.
20. 02. 2009 | 10:11

SuP napsal(a):

Jene -
jak už jsem psal jinde -
Manifest utopického socialismu napsali J.B.Pecka s L.Zápotockým už v 19. století. Od té doby se neustále pouze potvrzuje, že to byla slepá ulička....
Pokud jsou Vaše příspěvky skrytou hrozbou chudých proti bohatým, i v tom se svět změnil. Pokud Vám Vaše postavení jenom vadí, udělejte něco pro to, aby bylo lepší. Řeči jsou na nic.
20. 02. 2009 | 10:24

Elisabeth napsal(a):

Mimo tema:
Napsal opravdu(?!) pan Tomsky tohle:

Ženy v politice jsou posila

Co jich bylo těch starořímských konspirátorek a diktátorek od „Bartolemějské noci“ Kateřiny Medičejské, neobyčejně krutých panovnic Alžběty I. a Kateřiny Veliké až po demokracií omezené tvrdovlády Indíry Gándíové a dvou moderních válečnic Margarety Thatcherové a Cipi Livniové, samozřejmě bez těch výjimečných totalitních koncentráků.

U bořitele českých mýtů tahle úlitba jednomu z největších byť nečeských bludů současnosti poněkud překvapí, je však zřejmě smutným svědectvím, jak samozřejmou se už feministická pověra o nadřazenosti žen stala. Je snad muž méněcenný jen proto, že nemá mateřský cit, že nahrazuje kamarádstvím nedostatek empatie, že jako slabší pohlaví hůře snaší bolest?

Staří Římané měli v téhle věci jasno. Žena má životy dva. Nejdříve se obětuje svému mateřství a lidskému rodu. Po klimaktériu je za svou oběť matrona kompenzována a stává se nadřazenou bytostí, něčím jako nadmužem. Žen se proto v politice právem obávali. Věděli, že žena reprezentuje majestát despocie a nesmlouvavost, což ví ze zkušenosti každé malé dítě, kdežto i tak často ješitní muži představují svou přirozeností spíš kompromis a kamarádšaft demokracie. Ženy v politice také snáze podléhají stranickému dogmatickému vidění světa a fanatismu. Berou totiž svojí nemateřskou inverzní roli smrtelně vážně a chtějí něčeho dosáhnout, především pořádku. Proto je také matriarchát nebezpečný. Jak přesně tenhle rys ženy panovnice po zkušenostech s funkcionářkami ztvárnil Miloš Forman v „kukaččím hnízdě!“ Pro ženy je skutečně obtížné pochopit, že je politika jenom hra a demokracie nepořádek.

Paradoxně, má Gruša pravdu. Ženy jsou skutečně v politice posila, a právě proto do ní nepatří.
20. 02. 2009 | 11:20

Zbyněk Matyáš napsal(a):

vlk:
Opakuji, že chápu Vaši psychickou labilitu. To však Vás neomlouvá. Takže pro příště, pokud chcete zůstat jakžtakž slušný, neodvažujte se komukoliv radit, co má či nemá dělat. Nejenže je to neslušné, ale Vy osobně na to nemáte. Vraťte se raději ke svým korporátům a naučte se slušně komunikovat.
20. 02. 2009 | 22:30

Jan napsal(a):

To JC
Absolutně lépe, relativně hůře.
Třeba průměrná reálná mzda v USA od cca 1970 klesá.
to SUP
Moje postavení už lepší být nemůže. Stojím dobře.
Nemyslím, že tyto úvahy mají něco společného s socializmem.
Je to prostě objektivní realita.
Napsal to bankéř.
Teorie neoliberalismu je jen o něco starší a že je to slepá ulička se ukáže velmi brzo.
P.S. Přečtěte si Palahniuka.
Nemám rád jakékoli izmy.
Zdravím.
21. 02. 2009 | 11:39

SuP napsal(a):

Jene -
nemyslete, že proti Vám něco mám, když se do Vás navážím.
Nicméně zkuste si uvědomit, že kapitalismus (taky si na -ismy nehraju...) vznikl a fungoval od první výměny zboží místo zabití původního majitele zboží. Jen nevěděl, že se tak jmenuje. Pojmenovali ho Marx s Engelsem, ale jen proto, aby definovali nepřítele pro svou slepou uličku. A od té doby se to s kapitalizmem táhne a přitom nic jiného a jinak nefunguje.....
21. 02. 2009 | 12:01

SuP napsal(a):

.... A ještě -
Bankéř to napsal z pohledu správce peněz. A ani já nevylučuji, že to tak mohl vidět. Nicméně nejde o kapitalismus jako systém, ale o oběh peněz, který byl dosaženým blahobytem umožněn. Žije vlastním životem, ale jen dokud má z čeho. Ten se klidně zhroutit může a potopí mnoho z toho, na čem se nepodílel. A příčina je jednoduchá. Největší peníze spravují lidé, kteří je nevydělali svou prací (v širším slova smyslu), ale čachrováním. A jsme zase u toho, o čem šla řeč nahoře.....
21. 02. 2009 | 12:09

OBSERVER napsal(a):

Pro pana Tomského,
jenž dokáže spojit nespojitelné, a to nejen v teologii, ale už i v ekonomii:
1. Infrastruktura, jež vyústila v postupné osidlování území USA přistěhovalci ze zámoří, byla financována....z rozpočtových prostředků federální vlády USA.
2. Hospodářský růst a rozvoj velkovýroby v Japonsku byl od poloviny 19. století řízen formou striktního centrálního plánování (Meidži Teno).
3. Politická centralizace spolkového Německa šla ruku v ruce s jeho centralizací ekonomickou. "Neviditelnou ruku trhu" velmi úspěšně zastoupily direktivy a rozpočtové incentivy kancléře Bismarcka.
Tzv. tržní kapitalismus se ani v jedné z těchto klíčových zemí neobešel bez inkubátoru státních dotací a bez kyslíku státních finančních incentiv. Jak to bylo u jeho zrodu, tak to -alespoň "jednou za sto let" (viz. výše citovaný A. Greenspan)
-bude i nadále.
Namísto dalších výletů do politické ekonomie Vám doporučuji návrat k Vašemu původnímu kopytu, jmenovitě tomistické teologii.
22. 02. 2009 | 12:55

Martin Štěpaník napsal(a):

Pro Observera:

1) Asi proto byly cesty a silnice ještě do konce 19. století v USA soukromé? ;)
2) a 3) Asi proto 50 let po začátku rozkvětu Japonska a Německa přišla 2WW? ;)
04. 03. 2009 | 10:17

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy