Politické jaro českých šrotárů

14. 04. 2009 | 10:55
Přečteno 4023 krát
Opožděné jaro přineslo opožděnou politickou krizi, a v malém městském státě teď šílí příroda i socdemokratičtí politici, kteří sesadili vládu mírné pragmatické pravice. Mají velkou smůlu, neboť s rozkvetlým zářivým jarem a defiládou polonahých žen v ulicích se soutěžit prostě nedá, a tak se jejich předvolební veřejná klání konají jen v bídně navštěvovaných sálech v prostředí politických harcovníků a novinářů. A to je čeká prázdninové léto, kdy Češi téměř nepracují a migrují na venkov. A také otrávenost z nekonečného řetězce voleb. Nerad předvídám, pokud se ale vládní koalice zaměří na dobře uváženou nečinnost, tak voliči viníky předčasných nevítaných voleb po zásluze potrestají.

Hlavním trumfem socdemokratického volebního kuplířství má být tzv. šrotovné, čili státní úleva na dani při koupi nového výměnou za auto staré, auto do šrotu. V médiích vyvolala tahle v nedaleké cizině běžná úlitba automobilovému průmyslu značnou vlnu negativní kritiky a její podporovatelé se diví, proč u nás tolik narazila. Jsou snad Češi, ptají se demagogicky, nejchytřejší národ světa?

Snadná odpověď. V něčem jsou a v něčem ne. Každý národ má svého génia loci. Česká skepse třeba příliš nerozumí pravému náboženství, zato dobře rozpozná falešné světské spasitele, a hlavně je velmi obezřetná, pokud jde o její materiální zájem. Česko má relativně malý objem špatných hypoték a půjček, málo peněz v investičních fondech, malou zadluženost domácností a téměř žádné dluhy v cizí měně.

A co je špatného na šrotovném? Prakticky všechno.

1) Především je hluboce a sociálně nespravedlivé. Málokterý důchodce se starou ojetinou si může koupit nové auto. Kdyby na ně měl, dávno by je měl. Navíc má pocit, že přispívá na bohatší.

2) V době nadcházející recese je koupě nového auta, byť se slevou, přebytečný luxus a přebytečné výdaje. Teď je třeba myslet na zadní kolečka. Právě proto nejdou nová auta dobře na odbyt, když ta stará ještě nějaký čas vydrží.

3) Český pragmatismus se dívá na automobilový průmysl se značnou skepsí, přestože škodovky se servisem na každém rohu rád nakupuje. Zaměstnává a láká do země totiž převážně cizince, je ho tu na zamořené malé ploše přespříliš, ta auta jsou stejně plná cizích součástek a vlastníky jsou cizí akcionáři. Kdo by chtěl mít ve své zemi takové monstrózní montovny, které se dříve nebo později odstěhují za levnější pracovní silou někam jinam?

Tolik lidový pragmatismus. A co na to ekonomové? Ti jsou v úhrnu ještě kritičtější: pokřivený trh, dočasná nesystémová úleva jednomu odvětví a hlavně velmi vážné zpomalení ekonomického oživení v budoucnosti. Dotace do malé české spotřeby malou převážně exportní ekonomiku finančně vyčerpají a žádné nové peníze nevydělají. Jediným skutečným lékem na recesi je levnější pracovní výkon, inovace a nízké daně.

Lidová moudrost a ekonomové jsou projednou vzácně zajedno – nové auto je v době recese jednoduše luxus. Financministr dokonce nazval šrotovné ekonomickým zločinem. Měl bohužel svatou pravdu.

Psáno pro deník E 15

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Pobo napsal(a):

No jo, no. Tak nějak.
Škoda mluvit (psát).
14. 04. 2009 | 11:19

Honza999 napsal(a):

Lidový pragmatismus??

Tomský, kdy naposled viděli lid - nějakého člověka??
14. 04. 2009 | 11:34

orinoko napsal(a):

Proboha, to je ale jalovina. Jděte si střihnout cikrtný , pane Tomský. Nejspíš to potřebujete. To už na tom musíte být mentálně hodně špatně, když ještě pořád mlátíte do stáré vládní veteše a stihnete k tomu potrtkávat šrotovné. Naší Škodovku táhne to německé , ale jak jinak - je to samozřejmě road to the hell.

Zajímalo by mě - když už mluvíte o levnějším pracovním výkonu - jestli jste si to sám vzal k srdci. Nevím, jestli už nejste v důchodu , ale pokud ano, tak byste ve vyšším zájmu mohl část vracet.
Nevím, kolika peněz se mají lidé vzdát , když teď příjem mnohých je na rovině s životními náklady.
Říkáte inovace? S tím souhlasím . 80% bankéřů do tepláků a vás šoupnout k nim. - Představte si, že nevznikne vůbec žádná škoda.
A nízké daně? Držíte se při zdi. Nejlépe vůbec žádné. A vy budete mít permanentní orgasmus.

Na tom vašem článku není původní ani ň . Ale agitka jak z hedgeových fondů zcela určitě.
To je zase den. Fišera ráno v rádiu, Tomský na blogu... Ještě , že jeden majitel firmy v HN popsal vládní činnost , NERVU a Sedláčka pak zvláště docela pravdivě a plasticky. Jinak ta modrá jednomyslnost už má odér skoro komunistický.
14. 04. 2009 | 11:41

Petr Tomšů napsal(a):

"A to je čeká prázdninové léto, kdy Češi téměř nepracují" - podle sebe soudím tebe?
14. 04. 2009 | 11:52

Paterik napsal(a):

Nevím, jestli jsou Češi chytřejší než zbytek světa, ale proč bychom měli papouškovat všechno po jiných? Důležité je šrotovné v Německu, u nás poptávka nemůže nijak dramaticky vzrůst díky úsporám pár tisíc.

Orinoko se nám tu pěkně rozohnil. Jen jednu věc v jeho přípěvku nějak ne a ne najít - totiž, co by navrhoval za řešení on sám...
14. 04. 2009 | 11:58

MaJa napsal(a):

Pan Juraj Mesík,spolupracovník Světové banky,píše v sobotním vydání SME článek přesně v souladu s tímto blogem.Fico jako ekonomický diletant/a velký přítel Paroubka/ v záchvatu solidarity s velkokapitalismem podnítil masovou likvidaci funkčních aut.Vytáhl z kapes lidí peníze,které by utratit ještě několik let nemuseli. Někteří je zanedlouho budou potřebovat na základní přežití.
Krize ještě totiž nekončí....
14. 04. 2009 | 11:59

Gerd napsal(a):

Pane Tomský,
státní pomoc ve vhodnou chvíli může pomoci firmě překlenout nepříznivé období a zabránit jejímu pádu s důsledky pro subdodavatele a pro zaměstnance. Stát ušetří na nezaměstnaných (ze kterých jsou zaměstnaní díky vládní zakázce nebo pomoci) a současně získá nějaké daně.
Příliš mnoho státní pomoci deformuje trh, příliš málo zase nepomůže. Otázka, kolik pomoci je těžká a je nutné ji probírat vždy případ od případu.

Co se týká zahraničních pracovníků jste asi tak 30 let pozadu. Kdysi na toto téma dělali zajímavou studii v Německu, zda gastarbeitři opravdu ubírají Němcům práci. Výsledek byl, že ne, každý cizozemec je ochoten pracovat za peníz, za který se Němci vyplatí zůstat na podpoře, každá skupina cizozemců má německého předáka a pomáhají snižovat mzdové náklady firem. Čili naopak pomáhají místa pro domácí obyvatelstvo vytvářet. Nevýhodou je zvýšená kriminalita.
Co se týká Vašich propočtů ohledně volebních kampaní, jste vedle jak ta jedle. Lidé se vždy v minulosti rozhodovali z dlouhodobého hlediska relativně stejně, rozdělení na levici a pravici v ČR je relativně rovnoměrné a stálé. V době krize bude mít větší množství lidí tendenci spíše volit levici. Volební kampaň má vliv jen na určitou část nerozhodnutých voličů, jinak jde o pouhé divadlo se stejnými špatně hranými kusy stále stejnými herci, i když pokaždé v trochu jiných rolích.
14. 04. 2009 | 12:04

Ládik napsal(a):

Voličstvo ČSSD bude klidně volit komanče. Je to jedna sorta lidí.
14. 04. 2009 | 12:08

Apeoffice napsal(a):

A jsou i tací, kteří mají ke sešrotování leda sbírku autíček (na klíček)
14. 04. 2009 | 12:15

saša jede napsal(a):

A co takhle snížit počet nadbytečných úředníků pane Tomský.To by nešlo.
Levnější pracovní výkon - v kterém oboru
jste myslel?
14. 04. 2009 | 12:26

Jan E. napsal(a):

2 Tomský
1)" ..sociálně nespravedlivé..chudý má pocit, že doplácí na bohatého.."

No to vypadá, jakobyste svou modrou košili přepral v jedné várce s červenými trenkami. Z běžné reality vlád ODS vás nečekaně vytrhlo šrotovné. Co to do vás vjelo proboha, pane Tomský?

2) .. přebytečný luxus, přebytečné výdaje...

To jste si nevšiml,že "náš tržní systém" je na tomto celá léta založen? Tedy na výrobě celé plejády přebytečného zboží (mnohdy mizerné kvality), které je sofistikovanými metodami vnucováno ( a bohužel úspěšně) spotřebiteli. Tisíce typů mobilů, pseudočističe vody, mastičky a krémy, tisíce bojových her, nesmyslných televizních pořadů atd.
Bezpečné, tedy pokud možno nové auto (byť taky napěchované některými z uvedených blbostí) jasně přečnívá ony zbytečnosti. Prostě vás dopraví z bodu A a do bodu B.

3. "..montovny se stejně odtěhují za levnější pracovní
silou.."

My nakonec stejně všichni zemřeme pane Tomský.
Při "kvalitách" řízení (či spíše rozkrádání) naši země můžeme být rádi i za každou injekci, která ten náš život o něco prodlouží.
Ano, montovny jednou zmizí. Ale znáte teď, právě v této chvíli jiný - lepší recept?
14. 04. 2009 | 12:30

Vico napsal(a):

Tomský, vy už jste došel tak daleko, že ze šrotovného jste udělal ideologickou kategorii. Už jenom chybí hysterické zvolání, že v boji o zavedení šrotovného se rozhoduje o existenci demokracie.

Česká skepse, to máte pravdu, ta existuje..k vaší smůle.
14. 04. 2009 | 12:34

Aleš napsal(a):

Mnoho diskuse se vedlo. Ale ani šrotovné přece není křišťálově čisté.
Může pomoci zbavit se starých neekologických aut, může přinést zisky v podobě DPH, poplatku za registrace a odhlášení, práci "šrotovačům", ale také je to opatření, které jednou skončí a nikdo neví, co bude potom.Myšleno bude už na světě oživení?
Mne na něm vadí- umělá podpora prodeje a výhledově rizika, že někteří lidé budou mít problémy se splácením aut, může leasing zdražit a jeto selketivní podpora významného oboru.
Ale pan Tomský to uchopil opravdu neuvěřitelně hloupě! Koupě auta luxus, no u nás země závislé na exportu, průmyslu, je přežití automobilového průmyslu velůmi důlěžité!!
Montovny- pan Tomský by měl raději nezaměstnané. POkud bude mít vzdělání a výzkum takovou podporu hjako posledních 15 let, nic jiného než montovny nás nečekají!!
Dotace nic nevydělají.
No na Slovesnku spočítali, že na šrotovném stát vydělá, tak nevím?
14. 04. 2009 | 12:41

Otazka napsal(a):

Krome srotovneho by se mohlo zavest bourovne na stare domy. Koneckoncu, primarne jde o realitni krizi....Srotovne samo neni az tak dulezite, co je dulezite, ze takovou pitomost tahle civilizace povazuje za zachranu pred krizi....To je ta nehorsi zprava pro nas pro vsechny. To, jak se Jahnove a spol. dokazi k problemu postavit pekne po cesku, malou domu....
14. 04. 2009 | 12:43

Al Jouda napsal(a):

Když šrotovné, tak aby celková dotace (spolu s bonusem od výrobce) činila alespoň 60 tisíc korun. Pak bych svoje staré auto nemusel pracně prodávat a dal bych ho rovnou do šrotu.
14. 04. 2009 | 13:35

Vilém napsal(a):

Český autoprůmysl se drží nad vodou jen zásluhou šrotovného u sousedů, to ukazuje jeho vysokou efektivnost v celoevropském měřítku. Není ovšem nic snazšího než poštvat důchodce proti šrotovnému, potom pro změnu nedůchodce proti doplatkům důchodů, zaměstnané proti podporám v nezaměstnanosti, nerodiče proti rodičům, a vůbec rozeštvat všechny tak, že už se shodnou jen v nadávkách na Romy a Araby.
Ne že by si tlupa egoistických omezenců zasloužila něco jiného než neustálý vztek na to, že dostává někdo jiný, ale nosná politika to není a pokud pravice nic víc nenabízí, skutečně ji čeká soumrak, podzim, zima, politické smrt. Kdyby byl k dispozici někdo lepší než socialisté, bylo by to jaro nejen pro šrotovné, ale i pro většinu občanů, protože profesionální štváči typu p. Tomského samozřejmě nejsou schopni vůbec ničeho.
14. 04. 2009 | 13:44

Taoiseach napsal(a):

Pane Tomský,

"sesazením vlády" zdaleka není vinna jen sociální demokracie.

"Šrotovné" je sice dost problematické, ale je to problém třetího řádu.

Pokud nemáte pořádné téma, nikdo Vás snad nenutí sem psát...
14. 04. 2009 | 13:53

Železnohorský napsal(a):

Když nemůžu já, nesmějí mít ani druzí, to je nejsilnější důvod proti šrotovnému a hledají se argumenty, jak to okecat.

Šrotovné ničemu nepomůže, ničemu neuškodí, sakra, tak proč bychom měli závidět těm 80 tisícům, kteří si ho u nás dopřejí? A hrstce výrobců (těch hnusných cizích kapitalistů, kteří se napakují - Tomský bod 3)... A že je to asociální? Vůči důchodcům (Tomský bod 1)? Jmenujte vládní opatření, které by nebylo asociální. Které by bylo spravedlivé ke všem. I k důchodcům... A Tomský bod 2? Lidi, nyní je třeba myslet na zadní kolečka, nabádá autor. Hm, a jindy snad ne?
14. 04. 2009 | 14:00

Vico napsal(a):

I Vilém může mít pravdu..To, co tu dělá Tomský je opravdu jen rozeštvávání všech proti všem.
Na jedné straně óda na lidovou moudrost a na druhé straně nevíra ve zdravý rozum těchže/vyhodí peníze za novou káru,místo, aby mysleli na zadní kolečka/. Inu i kdyby mysleli, Tomský jim už odpomůže "levnějším pracovním výkonem" /čti snížením mzdy/.
Ostatně podle Tomského Češi v létě stejně nepracují. To je asi projev toho Tomským vzývaného lidového pragmatismu.

Chce se zvolat : "Nepotěšil jste mne pane Tomský, ale já vás také nepotěším."
14. 04. 2009 | 14:04

StandaT napsal(a):

šrotovné je jen porcování medvěda mimo loveckou sezonu.
14. 04. 2009 | 14:07

Kamil napsal(a):

Jedna zajímavá konference:
http://video.ihned.cz/c1-36...
Hezký den.
14. 04. 2009 | 14:39

Míval napsal(a):

No, šrotovné se mi také vůbec nelíbí. A to, podotýkám, mám rád modrou na obloze či vodní hladině, ale nikdy na volebním lístku.
Jde jen o malé odsunutí základního problému - nadbytečných výrobních kapacit. A ukazuje v praxi nesmyslnost moderního způsobu života. Abychom jej totiž mohli vést, musíme ničit hodnoty. Vždyť desetileté auto může klidně sloužit dalších pět či dokonce deset let, pokud jej mám jako dopravní prostředek a ne jako symbol úspěchu. Ekologicky vzato je otázka, zda se víc ztratí běžným provozem staršího auta nebo výrobou nového, i když třeba úspornějšího.
Zvýšení poptávky je určitě nutné. Ale u nás by nemělo být tak jednostranně zaměřené.
14. 04. 2009 | 15:39

ferdinandeste napsal(a):

Blog pana Tomského je šrotovném a proto nechápu proč si mnozí diskutující cancají na pentli, nebo-li drbou zcela jiné téma
14. 04. 2009 | 19:09

Kelly napsal(a):

Co je to za pojem "mírná pragmatická pravice"?, to je jako Langr s Dalíkem? Tomský, Vy jste pil, přiznejte se, to je z těch polonahých slečen, to Vás omlouvá
14. 04. 2009 | 19:16

oposum napsal(a):

pane Tomský, věta "Jsou snad Češi, ptají se demagogicky, nejchytřejší národ světa?" je asi ťafka na Macháčka v Respektu...
nemyslím že by Macháček byl demagogický podporovatel šrotovného, jen připomenul některé jeho plusy,
a s tím "nejchytřejší národ" ustřelí občas kdejaký komentátor, když je zřejmě unaven masivní vlnou "českého specifického vidění světa"

jinak se šrotovným s vámi naprosto souhlasím,
bonusy šrotovného jsou zlomkem jeho mínusů, některé tady popisujete, nejhorší je
1) naprostá asociálnost v době krize
2) morální problém - likvidace hodnot ve jménu produkce - je to stejná logika jako "válka - nejlepší lék na krizi"
14. 04. 2009 | 20:10

Amarook napsal(a):

Opet dalsi perla z pera sovetologa. Samozrejme, strycek Breznev srotovne neprosazoval a tak se to nasemu mudrci libit nemuze.
14. 04. 2009 | 20:21

RUMCAJS napsal(a):

Ale pane Tomský!

Někteří, co vlastní mozkový Tik-tak, by Vám vysvětlili, že šrotovné stát nic nestojí.

V koupíte auto, kde stát dostane DPH a on Vám zase dá šrotovný.
To čučíte jak to je jednoduchý, co ?

No a stejně to uděláme s nábytkem, elektrospotřebiči,rohlíky a chlebem.
My státu DPH a on nám šrotovný !

Je to ďábelsky jednoduchý. Kde proboha vidíte chybu ?
14. 04. 2009 | 20:23

Tiger napsal(a):

Rumcajs
:-) :-) :-)
Kde je chlupáč, co u těch svejch vědeckejch výpočtů opakovaně zapomíná, že ta automobilka má taky DPH na vstupu? Takže 30 DPH na výstupu je tak baj vlčí oko 280 tisícůch - autíčko pro důchodce, jak dělaný - no nekup to loupežníku za ty prachy........ nebo, že by důchodci byli plátci DPH? Asi je na lovu......
14. 04. 2009 | 20:36

Tiger napsal(a):

Kamil
:-)
To by měl vidět každej, co tady vyjevuje názory. Vřele doporučuji. "ptejte se mně na to chcete - odpovím, co chci já - že jsem Vám neodpověděl - a co má jako bejt Jiří Paroubek a Jiří Havel v.r."
14. 04. 2009 | 21:01

Jirka H napsal(a):

To Rumcajs:
No a kdyby to snad někteří nemohli bankám splácet, tak by se ty dluhy mohly kapitalizovat, udělat z nich pěkné balíčky s razítky věhlasných auditorských firem, riziko pojistit - safra, něco mi to připomíná...
14. 04. 2009 | 21:12

Tiger napsal(a):

To Jirka H
:-) jasně kapitalizace to řeší

To Rumcajs
Evropa či Česko sešrotujem všecko
14. 04. 2009 | 21:19

Kamil napsal(a):

14. 04. 2009 | 21:42

RUMCAJS napsal(a):

Tiger:

To mi připomíná bilbord s Paroubkem.

"Evropa nebo Česko,
kašlu na to všecko !"
14. 04. 2009 | 21:49

Josef K. napsal(a):

Milý pane Tomský, platí ještě něco jako důstojnost a čest, solidarita. Jistě, šrotovné v Německu pomáhá Škodě auto, minimálně mají lidé po nějakou dobu práci. Nevím, zdá se mi čím dál více, že jste ve svých úvahách značně normalizační a čecháčkovský. Ostatně, zdá se, že češství není náronost , ale charakter vytvořený permanentním pobytem v kotlině, jak naznačil pan Klaus, kerému už čecháčkovství splynulo s češstvím zcela. Takže asi takhle, milý chlapče.
14. 04. 2009 | 21:56

Kritik napsal(a):

Za šrotovné by měl autor článku poděkovat. Neboť on či členové jeho rodiny tím mohou být (do značné míry) ušetřeni rizika onemocnění rakovinou, alergií, astmatem, atp. z výfukových plynů, azbestu či unikajících olejů z automobilů jeho sousedů.

Nebo snad má autor článku superzvláštní zdravotní odolnost? Řekl bych, že spíš těm, kdož šrotovné využijí, prostě a jednoduše závidí.
14. 04. 2009 | 22:39

Holoubek napsal(a):

Šrotovné u nás, to jej jen populismus pure a´la soc. dem. ať se na to dívám jak chci, je zbytečné o něm vůbec diskutovat, za to 10 miliard do zateplení a výměny oken je prostě událost prvního řádu.... a je velmi zajímavé jak málo se toto téma rozebírá, šrotovní zapomeňte leda že by jste byli voliči toho šílence s doutnikem a nebo toho nácka ve středních čechách...
14. 04. 2009 | 23:06

Pípa napsal(a):

Pane Tomský,
myslíte si, že odpisy DPH u aut pro podnikání platné od 1. 4. je sociálně spravedlivé, na rozdíl od sociálně nespravedlivého šrotovného? Podle vaší logiky asi ano. Důvod je, že odpisy DPH jsou z dílny ODS a šrotovné z iniciativy ČSSD. Krásná logika, hodná pravého demokrata.
14. 04. 2009 | 23:50

Jan Vaculík napsal(a):

S panem Tomským víceméně souhlasím,
jen si dovolím upřesnění:

Náš nynější národní akcent na automobilový průmysl, to zdaleka není jen ŠKoda, TPCA nebo Hyunday; a taky to nejsou jen nějaké montovny. Výrábí se u nás mraky dílů, které se montují i do Renaultů, Peugeotů a řady dalších aut. V desítkách firem se vyrábí řada dílů od zámků, světel a jiných elektrických dílů, částí brzdových systémů, armatur pro chlazení, větrání a klimatizace a bůhvíco ještě - a zdaleka to nejsou výroby, které by byly spjaté jenom s našima automobilkama; podobně jako systémy Bosch nejsou spjaty jenom s VW.

Zdaleka to nejsou žádné montovny, ve kterých by snad mohly pracovat nějaké cvičené opice pod vedením dvou zahraničních techniků. Všecky ty výroby dohromady představují obrovský kus mistrovské práce. Dodávky dílů pro automobilový průmysl jsou nesmírně vymakané i z hlediska systémů řízení jakosti. Kdo má to štěstí a mohl do toho trošku nahlédnout, musí pocítit kus hrdosti, co se všecko povedlo.

Jenže tenhle akcent jednostranný a je potřeba jej trochu rozmělnit. Automobilismus asi přestává být modlou pokroku a my si musíme hledat ještě nějakou další parketu. Z tohoto hlediska je šrotovné dobré nanejvýš k tomu, aby posloužilo jako brzdička na příliš strmém sešupu, jenže z dlouhodobého hlediska to opravdu asi nic neřeší.
15. 04. 2009 | 00:28

Jan Vaculík napsal(a):

Pípo,
ad odpočty DPH u aut:
Tato nově zavedená možnost odpočtu se vztahuje jen na plátce DPH. Ti ovšem musí odvést DPH ve výši 19% ze všeho, co prodají; za to si smějí dát do odpočtu DPH ze věech nákupů, které uskuteční pro účely podniku. Auta z toho doteď byla vyjmuta; dost nesmyslně.

Je to podobné, jako byste si koupil vstupenky na koncert, ale basistovi byste pak platil ještě zvlášť.
15. 04. 2009 | 00:40

kočka šklíba napsal(a):

Vilém, přesné, ano, jde o to poštvat různé sociální skupiny proti sobě, tedy v některých komentářích ke šrotovnému to tak vypadá.

Vico, výstižné, jednou je lid rozumný, podruhé méně a většinou přece na "ulici" nedáme.

Tiger, trochu si nastudujte systém výběru a výpočtu DPH.

Pípa, také přesně, výpadek asi 2 miliard je v době krize zřejmě hluboce sociálně spravedlivý, když pomůže jen jedné skupině obyvatel. Stát na to jistě má. A podnikatelé určitě budou, protože ušetří na DPH, zřizovat nová pracovní místa, nebo nechápu, proč toto bylo prezentováno Kalouskem jako opatření pomáhající z krize. Ano já vím, argument zní, byla odstraněna nespravedlnost, ale pak za:
1) proč to bylo podáno jako protikrizové opatření
2)každý podnikatel, pokud chtěl, má N1
3) v době krize každá koruna dobrá a toto mohlo klidně počkat
4) jak to pomáhá v době krize?

Jinak pro ty, kdo mně zde budou ukazovat jak jsem hloupá, že jsem pro šrotovné. Ještě před měsícem jsem nebyla, jenže viditelně šrotovné zavedené v Německu a na Slovensku nám pomohlo. A má multiplikační efekt, protože zajistí pracovní místa, tzn. zvýšený výběr daní zaměstnanců, automobilek a také navázaných dodavatelů. A z toho vyplývající úspora sociálních dávek. A nezanedbatelný ekologický přínos a bezpečnostní rovněž.
Což se například o DPH u osobních aut podnikatelů říci nedá.
15. 04. 2009 | 00:51

Jan Cimbura napsal(a):

Mne ta alergie na kocky chyta uz i na blogu. Zatracena prace.
15. 04. 2009 | 04:19

Jan Cimbura napsal(a):

Pane Tomsky, hezky a systematicky shrnuto. Za srotovnym se neda hledat ekonomicky nebo ekologicky prinos. Je to jen kupceni s volici.
15. 04. 2009 | 04:29

kočka šklíba napsal(a):

Jan Cimbura, a argument? ;)
15. 04. 2009 | 04:56

kam napsal(a):

Tenhle Tomský,
to je něco ! Těch argumentů proti šrotovnému. A těch starostí o sociální spravedlnost!A ta nebezpečnost socdem, kterým to v létě spočítáme!
No, ten článek je tak jednoduchý, že to ani není možné.Asi stejně tak, jako tento "Tomský".
Já sám jsem proti šrotovnému. Myslím si, že to není správné řešení.Ale proč to šrotovné používat pořád jako klacek proti ČSSD? A ta starost o sociální spravedlnost! Aby jako ti druzí nebyli poškozeni.No, já si myslím, že každá změna prospívá jenom někomu. Ti pravicoví navrhují a realizují změny, přinášející výhody jim, tedy těm bohatým.Např. zrychlené odpisy, auta podnikatelům bez DPH, snížená DPH hostinským, snížení sociálních odvodů, atd. Mě, jako nepodnikatelského občana se z toho nic netýká. No, ti Tomští by mi to "vysvětlili". Jako že to pomůže podnikatelům, ti nrbudou propouštět, atd.No, zlatý voči !!
I to "zateplovné" je vlastně určeno jenom někomu. V tomto případě bordelářům, kteří do teď kašlali na spotřebu energií a životní prostředí. Já sám jsem si dům zateplil, vyměnil okna a nakoupil úsporné žárovky již před několika lety. Takže budu vlastně opět financovat ty bohaté, kteří na to kašlali.
No, kyždý se dívá na problémy z vlastního úhlu pohledu.Ale psát stylem, jak to dělá tento Tomský, to svědčí o úpadku. Vždyť ten člověk ničemu nerozumí, plácá jen tak jako a je vidět, že skutečný život vůbec nezná. Už to jméno Alexander Tomský ! Člověk takového jména snad ani nemůže existovat.
15. 04. 2009 | 05:00

Rumcajs napsal(a):

kam:

Víš proč se Tě nic netýká ?

Protože nic neděláš. Zajdi na živnosťák, zaregistruj se jako plátce a těch výhod si trochu užij troubo !
15. 04. 2009 | 07:06

Kamil napsal(a):

To kočka šklíba
plátci DPH si ho odečítají stále, ale odstraňuje se absurdita, že třeba Porsche, aby mohlo mít odpočet, tak musí jezdit s mřížkou, která mastí kapsy někomu jinému.
Hezký den.
15. 04. 2009 | 07:40

Tiger napsal(a):

to kočka šklíba
Ale jdi ty. Kolik jsi už vyplnila přiznání k DPH?
15. 04. 2009 | 09:12

Pípa napsal(a):

Jan Vaculík,
odpisy DPH z podnikatelských aut mně velice vadí. Jedná se ve velké míře o únik státního příjmu za něco, co nemá nic společného s podnikáním a tedy s dnes populárním udržením pracovních míst. Na "podnikání" se kupují luxusní automobily, jako Porsche, Hummer , MB, BMW, audi, atd. Tohle ve vyspělých demkraciích není. Tam by si to podnikatelé nedovolili, protože tam funguje kontrola a podnikatelské subjekty se bojí o pověst. O kolik stát přichází se můžete přesvědčit už dnes. Vemte si statistiky registrovaných nových aut a podívejte se kolik luxusních aut N1 bylo třeba vloni nebo předloni registrováno, vynásobte si je průměrou cenou a vypočítejte DPH. A to, aby nedošlo ke křivdě vemte jen typy Porsche Cayen, Audi Q7, Hummer, BMW X6, atd., tedy vysloveně ta auta, se kterými se nevozí zaměstnanci za zakázkami se svým nářadím.
15. 04. 2009 | 09:54

Kamil napsal(a):

Ach ta závist!!!!
Hezký den.
15. 04. 2009 | 10:04

Jan Vaculík napsal(a):

Pípa a DPH
Brojíte proti luxusním automobilům, jejichž pořízení se účtuje do nákladů firmy. Tento názor s vámi osobně sdílím. Řešení je v tom, že se pořizovací hodnota auta účtovaná do nákladů firmy limituje jistou částkou - u nás by to bylo třeba 500-600 tis Kč. ČSSD tu vládla 8 let a po tomhle opatření, které v cizině funguje, nesáhla - asi proto, že jejich kamarádi si ve firmách pořídili právě taková auta.

Proč si hned představíte Porsche či Hummer? Neznám nikoho, kdo by měl ve firmě takové auto. Znám to spíš z druhé strany: když pořídíte do firmy Fabie pro své montéry, tak u kladiva a kleští odpočet smíte uplatnit, u auta ne, i když odvádíte DPH ze KAŽDÉ práce. Kdy někdo přijde s tím, že u kleští kombinaček odpočet smí být, ale u štípaček ne? Hmoždinky šestky ano, hmoždinky osmičky ne. Toaletní papír ne, co kdyby si jej někdo odnesl domů a utíral si zadek s odpočtem DPH!
15. 04. 2009 | 10:50

Jan Vaculík napsal(a):

Kočko Šklíbo,
jsem rád, že Vás tu vidím. Nechtěl jsem Vás urazit, za "továrnickou paničku" se omlouvám.
Byl jsem rozhořčen :-)
Na důvodech rozhořčení ovšem trvám - jak jsem již předevčírem vysvětlil.
15. 04. 2009 | 11:01

Pípa napsal(a):

Jane Vaculíku,
prosím otevřete si www:sda-cia.cz, statistiky, registrace od r.2004 a užitkové vozy. Uvidíte, kolik a jaká auta jsou registrována jako užitková. Je jich více než registrovaných jako osobní A1. Vím o čem mluvím.
Souhlasím, že ten limit tam měl být už dávno a dnes, když padla technická kriteria pro homologace N1, tuplem. Že tam není limit obviňuji všechny politiky, nikoliv ČSSD. V tom se od vás liším.
15. 04. 2009 | 15:00

Jan Vaculík napsal(a):

Pípo,
jistě: ten limit mohli zavést i modří. Jenže oranžoví k tomu mají programově blíž. Ale nakonec, když by mělo dojít na konkrétní skutek, tak své zbohatlíky chrání oba stejně.

A to, co říkáte o množství aut registrovaných jako užitková, to potvrzuje můj názor: polovina lidí tu kokotskou výjimku obejde a DPH za auto si do odpočtu stejně dá - díky "přepážce". K čemu jsou opatření, které polovina lidí obchází? Takové se nemají dělat. - Jo, taky jsem uvažoval nad přepážkou, ale pak jsem si spočítal, že instalace přepážky spolkne skoro polovinu peněz, které by firma ušetřila na DPH, a kdo z toho má konečný prospěch. A hodil jsem to za hlavu.
15. 04. 2009 | 18:09

Kamil napsal(a):

To Vaculík
mluvíte mi z duše
koupil jsem Berlingo s přepáškou za dvacet tisíc a k...uju dvakrát týdně, když s ní musím verglovat.
Hezký večer.
15. 04. 2009 | 23:30

kočka šklíba napsal(a):

Kamil: ano, ale jistě jste pochopil o čem píši.

Tiger: ne, že by na tom záleželo, ale stovky to budou, a jinak vás žádám o vykání, pokud byste někdy ještě měl potřebu mě oslovit.Jistě jste si všiml, že zde nejsme na idnesu nebo novinkách(starých).

Jane Vaculíku , nic se neděje, již jste se omluvil ;). Moc se mně to líbilo, přemýšlím, zda si nemám změnit nick. Vůbec jste v té odpovědi použil zajímavá slova jako dělný lid ve spojení s právníky(tím nechci říct, že právníci nepracují), s touto profesí si opravdu toto slovní spojení jaksi nedovedu představit :-D.
S tím limitem samozřejmě máte pravdu, ale Tomský tvrdí, že šrotovné je "hluboce a sociálně nespravedlivé" a také:"Dotace do malé české spotřeby malou převážně exportní ekonomiku finančně vyčerpají a žádné nové peníze nevydělají." Což jednak není pravda a jednak možnost odpočtu DPH na osobní auta(jakákoliv auta) naopak SR způsobí výpadek příjmů, v krizi to nepomůže, sociálně nespravedlivé to je určitě, a když to tak dlouho vydrželo, mohlo to klidně počkat ještě déle. Jiná situace by byla právě, pokud by pořizovací cena byla limitována. A divím se, že Kalousek, mnohými považován za velmi schopného ministra(mnou taky, ale všeho)financí tohle nevymyslel. Asi nebude tak dobrý, jak jsme čekali :-D. Nebo, že by ti majitelé Porsche a podobně byli jeho kamarádi? No už to tak bude, a ti přece tu krizi chudáci musejí nějak překonat.
15. 04. 2009 | 23:40

Jan Vaculík napsal(a):

Kočko Šklíbo,
myslím, že výpadek příjmu umožněním odpočtu DPH u firemních osobních aut v majetku plátců DPH nebude tak velký, mj. protože dnes už víc jak polovina osobních aut (jak výše uvádí Pípa, ze statistiky) byla díky "přepážce" překlasifikovaná na užitková.

Jinak ovšem je třeba taky říct, že odpočet DPH u firemních osobních aut z hlediska soc. spravedlivosti nemá žádné znamínko: odpočítat si to nesmí ani chudí podnikatelé, ani bohatí. Takže nelze mluvit o sociální nespravedlivosti.

Co se týče těch luxusních aut (ale nejen jich!), tak pokud se jich používá pro soukromou potřebu, tak by se měl daňový základ firmy zvýšit za každý rok o 15% _nemýlím-li se) pořizovací hodnoty vozidla, takže po cca 6-7 letech lze říci, že to auto vůbec nebylo započteno do dańově uznatelných nákladů firmy.

Nick si neměňte, tenhle je hezký. Ale s tykáním se možná budete muset smířit, hodně lidí má sklon kočkám tykat.
:--)
16. 04. 2009 | 22:53

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy