Vzhůru na METRO(J)BOJ!
O zábavu na příští středu odpoledne mám postaráno. Budu s kamarádem Jakubem Bažantem soutěžit v metru. Občanské sdružení Asistence, které dlouhodobě upozorňuje na problémy s bezbariérovostí v Praze totiž pořádá recesistický závod METRO(J)BOJ. Když jsem si nejdřív přečetla, kudy povede trasa, byla jsem trochu na rozpacích. Jaký má tohle význam? Běžet/jet z Jedličkárny na Vyšehrad, nastoupit na metro, dojet na Pražského povstání, přestoupit do vlaku směr Ládví, dojet na I. P. Pavlova, tam přestoupit na soupravu směr Háje, dojet na Vyšehrad a doběhnout/dojet zpátky do Jedličkárny.
Jenže pak jsem četla dál a valila oči: "METRO(J)BOJ na 3 stanicích trasy metra C – Vyšehrad, Pražského povstání, I. P. Pavlova nebyl vybrán náhodou. Stanice Vyšehrad je deklarovaná jako bezbariérově přístupná, má to však jedno velké ALE…! Pokud přicházíte s vozíkem či kočárkem od areálu historického Vyšehradu nebo Kongresového centra, dostanete se bez schodů pouze k soupravě ve směru Háje. Od protějšího nástupiště ve směru Ládví (do centra) vás dělí buď schodiště podchodu, nebo složitá cesta kolem Kongresového centra na most přes magistrálu, po silnici k hotelu Corinthia (dříve Forum) a přes jeho parkoviště teprve na nástupiště směr centrum města.
Soutěžit budou studenti i zaměstnanci Jedličkova ústavu a škol, zástupci neziskových organizací v jeho blízkosti (např. pořádající o. s. Asistence), novináři a lidé, kteří se o dění v Asistenci či JÚŠ zajímají a fandí jejich aktivitám. Na startu bude připraveno 22 soutěžních dvojic ve složení člověk na vozíku + chodící doprovod. V roli vozíčkářů přitom budou jak přímo lidé s postižením, tak lidé bez postižení, kteří si vyzkouší úskalí pohybu po městě a v metru na vlastní kůži. V praxi vozíčkáři a rodiče s kočárky využívají právě trasu obsaženou v METRO(J)BOJI. Pokud stojí na Vyšehradě ve směru Háje, ale chtějí na I. P. Pavlova, dojedou na Pražského povstání, tam vystoupí a přesunou se do protější soupravy ve směru Ládví. Naopak např. při cestě z Hájů na Vyšehrad přejedou záměrně o jednu stanici na I. P. Pavlova, a tam přestoupí, aby přijeli na Vyšehrad na kýžené straně u Kongresového centra.
Dopravní podnik na tento fakt přitom nijak neupozorňuje a stanici Vyšehrad deklaruje jako zcela bezbariérovou. Mimopražský návštěvník, především pak cizinec, který nezná výše popsaný „zlepšovák“, musí být zákonitě zmatený a dezorientovaný. Nehledě na časové prodlevy," píše se v tiskové zprávě Asistence o. s.
O téhle komplikaci jsem v životě neslyšela a považuju za správné na ni poukázat. OK, někdo si ten most opravdu vytlačí, někdo ho vyjede na električáku, někdo má obr svaly jak můj manžel a zvládne to. Ale co ti ostatní? Minimálně by o tomhle problému měli vědět, aby se zbytečně nedostávali do komplikovaných situací. Připomíná mi to, jak jsem přišla do restaurace, o keré se v průvodci psalo, že má bezbariérové WC, a mega záchod pro vozíčkáře tam opravdu byl, ale pod dvaceti schody bez výtahu... Dobře, tenhle most nejsou schody, ale pro víc postižené lidi, kteří se i přesto snaží žít samostatný život, aspoň občas, nebo i trvale bez asistenta, je to obstrukce dost velká.
Takže pokud ve středu od dvou máte chvilku, přijďte na "závod" fandit, nebo si i sami podobnou cestu vyzkoušet.
Jenže pak jsem četla dál a valila oči: "METRO(J)BOJ na 3 stanicích trasy metra C – Vyšehrad, Pražského povstání, I. P. Pavlova nebyl vybrán náhodou. Stanice Vyšehrad je deklarovaná jako bezbariérově přístupná, má to však jedno velké ALE…! Pokud přicházíte s vozíkem či kočárkem od areálu historického Vyšehradu nebo Kongresového centra, dostanete se bez schodů pouze k soupravě ve směru Háje. Od protějšího nástupiště ve směru Ládví (do centra) vás dělí buď schodiště podchodu, nebo složitá cesta kolem Kongresového centra na most přes magistrálu, po silnici k hotelu Corinthia (dříve Forum) a přes jeho parkoviště teprve na nástupiště směr centrum města.
Soutěžit budou studenti i zaměstnanci Jedličkova ústavu a škol, zástupci neziskových organizací v jeho blízkosti (např. pořádající o. s. Asistence), novináři a lidé, kteří se o dění v Asistenci či JÚŠ zajímají a fandí jejich aktivitám. Na startu bude připraveno 22 soutěžních dvojic ve složení člověk na vozíku + chodící doprovod. V roli vozíčkářů přitom budou jak přímo lidé s postižením, tak lidé bez postižení, kteří si vyzkouší úskalí pohybu po městě a v metru na vlastní kůži. V praxi vozíčkáři a rodiče s kočárky využívají právě trasu obsaženou v METRO(J)BOJI. Pokud stojí na Vyšehradě ve směru Háje, ale chtějí na I. P. Pavlova, dojedou na Pražského povstání, tam vystoupí a přesunou se do protější soupravy ve směru Ládví. Naopak např. při cestě z Hájů na Vyšehrad přejedou záměrně o jednu stanici na I. P. Pavlova, a tam přestoupí, aby přijeli na Vyšehrad na kýžené straně u Kongresového centra.
Dopravní podnik na tento fakt přitom nijak neupozorňuje a stanici Vyšehrad deklaruje jako zcela bezbariérovou. Mimopražský návštěvník, především pak cizinec, který nezná výše popsaný „zlepšovák“, musí být zákonitě zmatený a dezorientovaný. Nehledě na časové prodlevy," píše se v tiskové zprávě Asistence o. s.
O téhle komplikaci jsem v životě neslyšela a považuju za správné na ni poukázat. OK, někdo si ten most opravdu vytlačí, někdo ho vyjede na električáku, někdo má obr svaly jak můj manžel a zvládne to. Ale co ti ostatní? Minimálně by o tomhle problému měli vědět, aby se zbytečně nedostávali do komplikovaných situací. Připomíná mi to, jak jsem přišla do restaurace, o keré se v průvodci psalo, že má bezbariérové WC, a mega záchod pro vozíčkáře tam opravdu byl, ale pod dvaceti schody bez výtahu... Dobře, tenhle most nejsou schody, ale pro víc postižené lidi, kteří se i přesto snaží žít samostatný život, aspoň občas, nebo i trvale bez asistenta, je to obstrukce dost velká.
Takže pokud ve středu od dvou máte chvilku, přijďte na "závod" fandit, nebo si i sami podobnou cestu vyzkoušet.