České dráhy financují časopis kamarádů předsedy vlády-pokračování
V této věci jsem odeslal písemný dotaz do 51 PRO a také ministrovi dopravy za ODS Aleši Řebíčkovi. Slíbil jsem, že odpovědi zveřejním na blogu, což nyní činím. Zajímavý je údaj o tom, že v roce 2007 utratily státní ČD a.s. za inzerci v 51 PRO 2 miliony korun a že není vyloučeno další pokračování inzerce v roce 2008.
Nejprve poněkud tajnůstkářská odpověď z 51 PRO:
Vážený pane poslanče
Dopisem ze dne 14.11. t.r. jste požádal časopis 51 PRO o sdělení informace, kolik prostředků získal v roce 2007 díky inzerci Českých drah. Vzhledem k tomu, že akciová společnost Opportunitas, která měsíčník 51 PRO vydává, má na nákup inzerce uzavřenu smlouvu s mediální agenturou, která se zabývá nákupem a umisťováním inzertních ploch, jde o smluvní vztah mezi dvěmi soukromými společnostmi, podléhající standardnímu režimu obchodního tajemství.
Pokud Vás tedy zajímají výdaje akciové společnosti České dráhy spojené s reklamou, nezbývá Vám, než se obrátit přímo na vedení firmy.
S úctou
Marek Stoniš, šéfredaktor 51 PRO
A nyní otevřenější reakce ministra dopravy pana Řebíčka(ODS):
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ve věci inzerce Českých drah, a.s. v časopise 51 PRO Vám, po prověření dané záležitosti, sděluji následující:
Inzerce v časopise 51 PRO je součást marketingových aktivit Českých drah, a.s., které mají za cíl dlouhodobě zlepšit mediální obraz a posílit dobré jméno společnosti a informovat o poskytovaných službách a produktech. Plán marketingových aktivit schvaluje Představenstvo společnosti České dráhy, a.s. a je předkládán Dozorčí radě.
V časopise 51 PRO České dráhy, a.s. inzerují na základě nabídky společnosti Médea, jejíž součástí je i zmíněný časopis. Čtenáři tohoto časopisu, obdobně jako čtenáři EURO, Strategie, Obchodní týdeník, apod., ve kterých České dráhy, a.s. rovněž inzerují, jsou ze strategického hlediska důležitou cílovou skupinou, neboť patří mezi tvůrce názorů a rozhodnutí.
Titul byl rovněž vyhodnocen jako vhodný k realizaci záměru propagovat služby Českých drah, a.s. směrem k municipalitě, neboť je distribuován v nákladu 1 700 kusů magistrátům a radnicím 206 měst a obcí z rozšířenou působností, adresně na téměř 3 800 představitelů zastupitelských sborů na celostátní a krajské úrovni a dalších osobností ovlivňujících veřejné mínění.
Do inzerce v časopise 51 PRO investovaly České dráhy, a.s. v roce 2007 celkem 2 mil. Kč. Pro rok 2008 je mediální plán připravován.
Součástí marketingové strategie je i kvalifikované oceňování efektivnosti kampaní, hodnocení reálného přínosu a průběžné vyhodnocování poskytovaných mediálních informací. Na základě získaných výsledků lze konstatovat, že současná marketingová komunikace Českých drah, a.s. napomáhá spolu se zlepšující se nabídkou služeb a produktů, modernizací nádraží, obnově vozového parku k nárůstu počtu přepravených cestujících a zlepšování kredibility této společnosti.
Vážený pane poslance, věřím, že výše uvedené vysvětlení je vyhovující odpovědí na Vaše otázky a dostatečným zdůvodněním výběru prostředků mediální komunikace Českých drah, a.s.
S pozdravem Ing. Aleš Řebíček, ministr dopravy