169 miliard po Kalouska
Dnešní Hospodářské noviny píší o nové studii IDEA, ve které simulačně kvantifikujeme dopady poklesů a růstů vzdělanosti v České republice na dlouhodobý hospodářský růst.
Podobně jako náčelník Karel Němec v Cimrmanově hře Dobytí severniho pólu pan redaktor zapomněl dodat jednu maličkost - velice důležitou. Zapomněl dodat, že těch 169 miliard Kč navíc (v případě nepoklesu vzdělanosti žáků za posledních deset let) by neměl ministr Kalousek v ruce dnes, jak to asi budou běžní čtenáři HN chápat. Mohlo se to správně a polopaticky napsat cca takto:
V důsledku poklesu vzdělanosti žáků během posledních téměř deseti let Česká republika zřejmě přišla v horizontu budoucich 80 let o HDP ve výši cca 13 500 mld. Kč, což odpovídá cca 169 mld. Kč ročně. A to je částka řádově srovnatelná s deficitem státního rozpočtu, se kterým každý rok bojují ministři financí.
Ono totiž je to obrovské zpoždění dopadů vzdělanosti na HDP a obtížná viditelnost obrovských částek, které jsou sázce, vlastně pointa celé naší studie. Ale stalo se. Možná si teď lidé nejdříve po přečtení článku poklepou na čelo, ale stáhnout si nakonec i celou původni studii IDEA, kde to je vše vysvětleno.
Zdroj: Národní zpráva Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009: Umíme ještě číst?, ÚIV, 2010
Podobně jako náčelník Karel Němec v Cimrmanově hře Dobytí severniho pólu pan redaktor zapomněl dodat jednu maličkost - velice důležitou. Zapomněl dodat, že těch 169 miliard Kč navíc (v případě nepoklesu vzdělanosti žáků za posledních deset let) by neměl ministr Kalousek v ruce dnes, jak to asi budou běžní čtenáři HN chápat. Mohlo se to správně a polopaticky napsat cca takto:
V důsledku poklesu vzdělanosti žáků během posledních téměř deseti let Česká republika zřejmě přišla v horizontu budoucich 80 let o HDP ve výši cca 13 500 mld. Kč, což odpovídá cca 169 mld. Kč ročně. A to je částka řádově srovnatelná s deficitem státního rozpočtu, se kterým každý rok bojují ministři financí.
Ono totiž je to obrovské zpoždění dopadů vzdělanosti na HDP a obtížná viditelnost obrovských částek, které jsou sázce, vlastně pointa celé naší studie. Ale stalo se. Možná si teď lidé nejdříve po přečtení článku poklepou na čelo, ale stáhnout si nakonec i celou původni studii IDEA, kde to je vše vysvětleno.
Zdroj: Národní zpráva Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009: Umíme ještě číst?, ÚIV, 2010