Imigrační trivium: bydlení - vzdělání - práce
S naším on-line nástrojem se snadno a rychle dozvíte, jaké je regionální rozmístění imigrantů z Ukrajiny. Tento blog je stručným návodem, jak na to.
Od propuknutí imigrační vlny z Ukrajiny napadené ruskou armádou uběhly již dva měsíce. Čelíme tak po covidu-19 dalšímu obrovskému problému. Před pár týdny jsem k tomu psal, že bez dat a analýz nemáme šanci ten obrovský problém uspokojivě řešit. Ani co do pomoci imigrantů, ani co do zmírnění negativních dopadů na české občany a českou společnost. Velmi zásadní bude usměrnit takové teritoriální rozmístění imigrantů, které zajistí nezbytné integrační trivium: přijatelné ubytování - místa ve školách a školách pro děti a práci pro dospělé. Z koordinačního pohledu to není vůbec nic jednoduchého. A bez informací a dobré znalosti skutečné situace a vývoje to bude ještě mnohem, mnohem obtížnější. Pro vládu, starosty, hejtmany, ředitele škol, úřady práce a imigranty samotné.
Jednotlivé ministerské resorty sice už nějaká data sbírají, ale je to stále ve formě každá ves jiný pes. Data navíc vydávají informace a znalosti pouze tehdy, pokud jsou propojována a pokud je někdo analyzuje. Výraznější posun v tomto směru jsem dosud bohužel nezaznamenal. I proto jsme vytvořili jednoduchý on-line analytický nástroj alokace okresních kapacit. Je určen jak těm, kteří si chtějí udělat analýzu, tak pro zájemce o informace z řad široké zainteresované, novinářské či prostě zvědavé veřejnosti.
Rukověť uživatele
Použití apky je velmi jednoduché. Ve dvou mapkách si můžete graficky zobrazit situaci dvou zvolených fenoménu v 77 okresech ČR. V základním nastavení Graf 1 v mapce nalevo vidíte populační velikost okresů, v mapce napravo vidíte počty imigrantů z Ukrajiny. Aby se člověk nemusel probírat vysokými čísly, jsou hodnoty v obou mapkách vyjádřeny jako celonárodní podíly okresů v procentech. Pokud by se dařilo imigranty v rámci ČR rozmisťovat rovnoměrně, byly by podíly v obou mapkách stejné. A právě proto je zde graf napravo, který oba podíly v mapkách porovnává. V grafu každý bod představuje jeden okres.
Pokud by byly imigranti rozloženi po území ČR rovnoměrně, nacházely by se všechny okresy na diagonále, tedy čáře označené 1:1. Snadno nahlédneme, že k rovnoměrnému rozptýlení imigrantů po okresech máme zatím daleko. Stačí si kurzorem najet nad určitý bod a jeho název se zobrazí. Zjistíte, že diametrálně vyšší počet imigrantů (než by odpovídalo tamní české populaci) dosud skončilo v Brně městě, Plzni městě, okrese Karlovy Vary a okrese Tachov. Naopak relativně nejméně imigrantů s ohledem na tamní populaci dnes najdeme v okrese Karviná, Bruntál a Jeseník.
Pokud vám vrtá hlavou, kde je Praha, tak v grafu není. Hodnoty pro Prahu jsou totiž příliš vysoké a zbylé okresy by vedle Prahy představovaly chumel v jihovýchodním rohu grafu. Ale zvědaví z Vás si mohou Prahu zahrnout pomocí přepínače pod grafem. Pokud to uděláte, zjistíte, že Praha je podobě extrémní případ jako Brno a Plzeň.
Příležitosti na trhu práce
Jedna věc je srovnání počtu imigrantů s velikostí místní české populace, druhá věc je srovnání s okresními podmínkami na trhu práce. Proto potřebujeme srovnat počet imigrantů s počtem volných pracovních míst či okresní mírou nezaměstnanosti. V naší apce není nic snadnějšího. V menu pod mapkou nalevo si prostě vyberte třeba počet volných míst. Také je dobré vzít v potaz, že o práci se z řad imigrantů nebudou ucházet jejich děti a senioři. Proto je lepší si pod druhou mapkou zvolit počty imigrantů ve věku 18-64 let. A hned v Grafech 2 vidíte, jak situace vypadá.
Situace na trhu práce napjatá v již zmíněné Plzni městu a okrese Karlovy Vary. Ale v řadě ohledů vypadá situace jinak. Počet imigrantů v Praze je zhruba úměrný počtu volných pracovních míst. Napjatá je situace v okrese Jablonec nad Nisou, který je jinak poměrně malý. A zatímco v Plzni městu je situace na trhu práce v Česku jedna z nejvypjatějších, v sousedních okresech Plzeň jih a Plzeň sever je naopak velmi odlehčená. Nabízí se tak otázka, zda případnou každodenní dopravu imigrantů do práce z Plzně do sousedních dvou okresů obslouží stávající infrastruktura nebo je na místě nějaké podpůrné opatření.
Kapacity škol
A ještě tu je třetí velmi důležitá dimenze pro úspěšnou integraci - kapacity školních zařízení pro děti imigrantů. V naší apce žádný problém. Zabudovali jsme do ní totiž data o kapacitách škol, nedávno posbíraná MŠMT. Jsou rozlišeny mateřské (MŠ) a základní školy (ZŠ). Pro začátek doporučuji použít proměnnou o celkových kapacitách pro děti UKR imigrantů, která zahrnuje děti již umístěné, zbývající kapacity k 7. dubnu a potenciálně vytvořitelné kapacity do 1. září. Jako příklad si pro levou mapku zvolte počty imigrantských dětí starých 3 - 5 let a pro pravou mapku počty volných míst v MŠ. V Grafu 3 vidíme, že zde panuje nesoulad přímo obrovský. Nejhorší je situace v Praze a Brně. Ale vedle nich v okrese Pardubice a potom ve většině okresů Středočeského kraje. Doporučuji si myší vybrat menší oblast grafu a zvětšit ho. Je poměrně jasné, kam by měla vláda upřít pozornost a podporu k dobudování kapacit předškolních zařízení.
Přehršel vhledů
Apka ale nabízí přehršel dalších vhledů. Jednak tím, že si můžete zobrazit třetí proměnnou ve formě velikosti bodu okresu v grafu napravo. A dále tak, že si pro mapky zvolíte poměr jedné proměnné na libovolné jiné proměnné. Zohlednit tak můžete korelace mezi až šesti proměnnými zároveň. Spíše na efekt, než že by to bylo moc užitečné, si můžete zvolené interakce dokonce zobrazit v 3D grafu.
Data, data, data
Že je mnohdy problém s kvalitou dat víme. Naše apka ale pracuje s daty, která jsou zatím veřejně k mání. Například by úřady práce měly lépe pravidelně aktualizovat data o pracovních místech. U uchazečů o práci mezi imigranty by měly zjišťovat a vykazovat úroveň jejich vzdělání a původní profesi. Ministerstvo vnitra by se zase mělo snažit aktualizovat informace o skutečném místě pobytu imigrantů a nespoléhat se jen na místo původní registrace. Ministerstvo školství by mělo po první vlně šetření kapacit školních zařízení počátkem dubna provést aktualizaci s větším důrazem na věrohodnost toho, co školy skutečně vykazují.
Až si začnete s apkou hrát, jistě budete mít spoustu nápadů. něco by se dalo udělat lépe... Objevíte díky apce zajímavý fenomén.... Budeme rádi, když nás na takové upozorníte - kontakty najdete vespod apky.
Od propuknutí imigrační vlny z Ukrajiny napadené ruskou armádou uběhly již dva měsíce. Čelíme tak po covidu-19 dalšímu obrovskému problému. Před pár týdny jsem k tomu psal, že bez dat a analýz nemáme šanci ten obrovský problém uspokojivě řešit. Ani co do pomoci imigrantů, ani co do zmírnění negativních dopadů na české občany a českou společnost. Velmi zásadní bude usměrnit takové teritoriální rozmístění imigrantů, které zajistí nezbytné integrační trivium: přijatelné ubytování - místa ve školách a školách pro děti a práci pro dospělé. Z koordinačního pohledu to není vůbec nic jednoduchého. A bez informací a dobré znalosti skutečné situace a vývoje to bude ještě mnohem, mnohem obtížnější. Pro vládu, starosty, hejtmany, ředitele škol, úřady práce a imigranty samotné.
Jednotlivé ministerské resorty sice už nějaká data sbírají, ale je to stále ve formě každá ves jiný pes. Data navíc vydávají informace a znalosti pouze tehdy, pokud jsou propojována a pokud je někdo analyzuje. Výraznější posun v tomto směru jsem dosud bohužel nezaznamenal. I proto jsme vytvořili jednoduchý on-line analytický nástroj alokace okresních kapacit. Je určen jak těm, kteří si chtějí udělat analýzu, tak pro zájemce o informace z řad široké zainteresované, novinářské či prostě zvědavé veřejnosti.
Rukověť uživatele
Použití apky je velmi jednoduché. Ve dvou mapkách si můžete graficky zobrazit situaci dvou zvolených fenoménu v 77 okresech ČR. V základním nastavení Graf 1 v mapce nalevo vidíte populační velikost okresů, v mapce napravo vidíte počty imigrantů z Ukrajiny. Aby se člověk nemusel probírat vysokými čísly, jsou hodnoty v obou mapkách vyjádřeny jako celonárodní podíly okresů v procentech. Pokud by se dařilo imigranty v rámci ČR rozmisťovat rovnoměrně, byly by podíly v obou mapkách stejné. A právě proto je zde graf napravo, který oba podíly v mapkách porovnává. V grafu každý bod představuje jeden okres.
Graf 1
Pokud by byly imigranti rozloženi po území ČR rovnoměrně, nacházely by se všechny okresy na diagonále, tedy čáře označené 1:1. Snadno nahlédneme, že k rovnoměrnému rozptýlení imigrantů po okresech máme zatím daleko. Stačí si kurzorem najet nad určitý bod a jeho název se zobrazí. Zjistíte, že diametrálně vyšší počet imigrantů (než by odpovídalo tamní české populaci) dosud skončilo v Brně městě, Plzni městě, okrese Karlovy Vary a okrese Tachov. Naopak relativně nejméně imigrantů s ohledem na tamní populaci dnes najdeme v okrese Karviná, Bruntál a Jeseník.
Pokud vám vrtá hlavou, kde je Praha, tak v grafu není. Hodnoty pro Prahu jsou totiž příliš vysoké a zbylé okresy by vedle Prahy představovaly chumel v jihovýchodním rohu grafu. Ale zvědaví z Vás si mohou Prahu zahrnout pomocí přepínače pod grafem. Pokud to uděláte, zjistíte, že Praha je podobě extrémní případ jako Brno a Plzeň.
Příležitosti na trhu práce
Jedna věc je srovnání počtu imigrantů s velikostí místní české populace, druhá věc je srovnání s okresními podmínkami na trhu práce. Proto potřebujeme srovnat počet imigrantů s počtem volných pracovních míst či okresní mírou nezaměstnanosti. V naší apce není nic snadnějšího. V menu pod mapkou nalevo si prostě vyberte třeba počet volných míst. Také je dobré vzít v potaz, že o práci se z řad imigrantů nebudou ucházet jejich děti a senioři. Proto je lepší si pod druhou mapkou zvolit počty imigrantů ve věku 18-64 let. A hned v Grafech 2 vidíte, jak situace vypadá.
Graf 2
Situace na trhu práce napjatá v již zmíněné Plzni městu a okrese Karlovy Vary. Ale v řadě ohledů vypadá situace jinak. Počet imigrantů v Praze je zhruba úměrný počtu volných pracovních míst. Napjatá je situace v okrese Jablonec nad Nisou, který je jinak poměrně malý. A zatímco v Plzni městu je situace na trhu práce v Česku jedna z nejvypjatějších, v sousedních okresech Plzeň jih a Plzeň sever je naopak velmi odlehčená. Nabízí se tak otázka, zda případnou každodenní dopravu imigrantů do práce z Plzně do sousedních dvou okresů obslouží stávající infrastruktura nebo je na místě nějaké podpůrné opatření.
Kapacity škol
A ještě tu je třetí velmi důležitá dimenze pro úspěšnou integraci - kapacity školních zařízení pro děti imigrantů. V naší apce žádný problém. Zabudovali jsme do ní totiž data o kapacitách škol, nedávno posbíraná MŠMT. Jsou rozlišeny mateřské (MŠ) a základní školy (ZŠ). Pro začátek doporučuji použít proměnnou o celkových kapacitách pro děti UKR imigrantů, která zahrnuje děti již umístěné, zbývající kapacity k 7. dubnu a potenciálně vytvořitelné kapacity do 1. září. Jako příklad si pro levou mapku zvolte počty imigrantských dětí starých 3 - 5 let a pro pravou mapku počty volných míst v MŠ. V Grafu 3 vidíme, že zde panuje nesoulad přímo obrovský. Nejhorší je situace v Praze a Brně. Ale vedle nich v okrese Pardubice a potom ve většině okresů Středočeského kraje. Doporučuji si myší vybrat menší oblast grafu a zvětšit ho. Je poměrně jasné, kam by měla vláda upřít pozornost a podporu k dobudování kapacit předškolních zařízení.
Graf 3
Přehršel vhledů
Apka ale nabízí přehršel dalších vhledů. Jednak tím, že si můžete zobrazit třetí proměnnou ve formě velikosti bodu okresu v grafu napravo. A dále tak, že si pro mapky zvolíte poměr jedné proměnné na libovolné jiné proměnné. Zohlednit tak můžete korelace mezi až šesti proměnnými zároveň. Spíše na efekt, než že by to bylo moc užitečné, si můžete zvolené interakce dokonce zobrazit v 3D grafu.
Data, data, data
Že je mnohdy problém s kvalitou dat víme. Naše apka ale pracuje s daty, která jsou zatím veřejně k mání. Například by úřady práce měly lépe pravidelně aktualizovat data o pracovních místech. U uchazečů o práci mezi imigranty by měly zjišťovat a vykazovat úroveň jejich vzdělání a původní profesi. Ministerstvo vnitra by se zase mělo snažit aktualizovat informace o skutečném místě pobytu imigrantů a nespoléhat se jen na místo původní registrace. Ministerstvo školství by mělo po první vlně šetření kapacit školních zařízení počátkem dubna provést aktualizaci s větším důrazem na věrohodnost toho, co školy skutečně vykazují.
Až si začnete s apkou hrát, jistě budete mít spoustu nápadů. něco by se dalo udělat lépe... Objevíte díky apce zajímavý fenomén.... Budeme rádi, když nás na takové upozorníte - kontakty najdete vespod apky.