Útok Hospodářského výboru na zákon o veřejných zakázkách
Na schůzi Poslanecké sněmovny začínající 2.12.2014 bude projednávána novela zákona o veřejných zakázkách.
Už samotná původně vládou předložená technická je diskutabilní. Opět se mají měnit pravidla zadávání veřejných zakázek. A to jenom na jeden rok, protože je jisté, že nejpozději od roku 2016 musí platit nový zákon o veřejných zakázkách, který bude reflektovat novou evropskou směrnici. Na rok se tak zase mění pravidla se všemi negativy s tím spojenými - jsem přesvědčen, že náklady přesáhnou případné přínosy.
A teď ještě posloužila tato vládní novela jako nosič pro změny schválené v Hospodářském výboru. Změny, které pokud by prošly, už nejsou jen diskutabilní, ale přímo škodlivé.
Hospodářský výbor nalezl odpověď na tři níže položené otázky:
1. Jak zrušit soutěže na právní služby?
Poslanec Stanislav Pfleger (ANO 2011) navrhuje, aby napříště byly právní služby až do výše 20 mil. Kč vyňaty ze zákona o veřejných zakázkách. Tj. aby byly zadávány bez jakékoliv kontroly, dohledu, vysvětlení. To je v naprostém rozporu s rétorikou celé koalice, která opakovaně prohlašuje, že outsourcování právních služeb omezí až zruší.
Přitom i dnes lze samozřejmě podle zákona o veřejných zakázkách vysoutěžit právní služby. A není podmínkou, že musí vítězit nejnižší cena, není ani problém v délce zadávání. Jediné podstatné, čeho se dosáhne touto úpravou je, že na výdaje za právní služby nebude vidět. Má to snad být cíl?
2. Jak vyvést z dohledu zákona IT zakázky?
Poslanec Štěpán Stupčuk (ČSSD) nenápadným doplněním § 18 tzv. „in-house zadávání“ umožňuje všem orgánům ústřední státní správy zadávat zakázky na IT přes Českou poštu. U koho je pak nakoupí Česká pošta, už se nedozvíme. Nemyslím si, že je správné řešit tristní kvalitu zadávání IT zakázek tím, že se prostě schovají.
Od přijetí tohoto pozměňovacího návrhu nezastavilo Hospodářský výbor ani to, že je v zásadním rozporu s právem EU.
3. Jak zvýšit cenu zakázky beztrestně o 50%?
Trojice poslanců ČSSD (Milan Urban, Jan Birke a Ladislav Velebný) předložila návrh, který umožní zvýšit možné vícepráce na zakázce z dnes platných 20% na 50% původní ceny. To je zcela nesmyslné, absurdní, prokorupční opatření podporující šlendrián při investování veřejných prostředků.
Proč? Jakékoli vícepráce vznikají v absolutní většině případů z důvodu nekvalitního projektu. A projekt je nejen základem dobře provedené stavby, ale i nezbytným podkladem pro každou veřejnou zakázku. Zadavatel musí přesně vědět, co chce a toto také specifikovat, protože jen s kvalitní projektovou dokumentací může dostat kvalitní nabídku k realizaci.
Zvýšení limitu pro vícepráce až na 50% je úprava s obrovským korupčním potenciálem. Pokud dodavatel bude vědět, že bude moci bez velkých potíží cenu zakázky zvýšit až o 50%, jak bude přistupovat k samotné soutěži? A jak bude přistupovat zadavatel k samotné přípravě zakázky, když mu limit 50% dopředu dává možnost „nějak to nakonec udělat“? Možné prodražení zakázky o 50% má nejen obrovský korupční potenciál, ale povede i k neskutečnému plýtvání. Tento návrh byl už v původním věcném záměru Ministerstva pro místní rozvoj, ale toto z něho po kritice ustoupilo.
Hlasování o konečné podobě zákona o veřejných zakázkách proběhne na schůzi Poslanecké sněmovny tento týden, nejpozději příští.
Hlasování jasně ukáže, jestli se rozhodne sněmovna co možná bez dohledu a rychle utrácet, nebo investovat veřejné prostředky efektivně do kvalitně připravených projektů pod dohledem veřejnosti.
Už samotná původně vládou předložená technická je diskutabilní. Opět se mají měnit pravidla zadávání veřejných zakázek. A to jenom na jeden rok, protože je jisté, že nejpozději od roku 2016 musí platit nový zákon o veřejných zakázkách, který bude reflektovat novou evropskou směrnici. Na rok se tak zase mění pravidla se všemi negativy s tím spojenými - jsem přesvědčen, že náklady přesáhnou případné přínosy.
A teď ještě posloužila tato vládní novela jako nosič pro změny schválené v Hospodářském výboru. Změny, které pokud by prošly, už nejsou jen diskutabilní, ale přímo škodlivé.
Hospodářský výbor nalezl odpověď na tři níže položené otázky:
1. Jak zrušit soutěže na právní služby?
Poslanec Stanislav Pfleger (ANO 2011) navrhuje, aby napříště byly právní služby až do výše 20 mil. Kč vyňaty ze zákona o veřejných zakázkách. Tj. aby byly zadávány bez jakékoliv kontroly, dohledu, vysvětlení. To je v naprostém rozporu s rétorikou celé koalice, která opakovaně prohlašuje, že outsourcování právních služeb omezí až zruší.
Přitom i dnes lze samozřejmě podle zákona o veřejných zakázkách vysoutěžit právní služby. A není podmínkou, že musí vítězit nejnižší cena, není ani problém v délce zadávání. Jediné podstatné, čeho se dosáhne touto úpravou je, že na výdaje za právní služby nebude vidět. Má to snad být cíl?
2. Jak vyvést z dohledu zákona IT zakázky?
Poslanec Štěpán Stupčuk (ČSSD) nenápadným doplněním § 18 tzv. „in-house zadávání“ umožňuje všem orgánům ústřední státní správy zadávat zakázky na IT přes Českou poštu. U koho je pak nakoupí Česká pošta, už se nedozvíme. Nemyslím si, že je správné řešit tristní kvalitu zadávání IT zakázek tím, že se prostě schovají.
Od přijetí tohoto pozměňovacího návrhu nezastavilo Hospodářský výbor ani to, že je v zásadním rozporu s právem EU.
3. Jak zvýšit cenu zakázky beztrestně o 50%?
Trojice poslanců ČSSD (Milan Urban, Jan Birke a Ladislav Velebný) předložila návrh, který umožní zvýšit možné vícepráce na zakázce z dnes platných 20% na 50% původní ceny. To je zcela nesmyslné, absurdní, prokorupční opatření podporující šlendrián při investování veřejných prostředků.
Proč? Jakékoli vícepráce vznikají v absolutní většině případů z důvodu nekvalitního projektu. A projekt je nejen základem dobře provedené stavby, ale i nezbytným podkladem pro každou veřejnou zakázku. Zadavatel musí přesně vědět, co chce a toto také specifikovat, protože jen s kvalitní projektovou dokumentací může dostat kvalitní nabídku k realizaci.
Zvýšení limitu pro vícepráce až na 50% je úprava s obrovským korupčním potenciálem. Pokud dodavatel bude vědět, že bude moci bez velkých potíží cenu zakázky zvýšit až o 50%, jak bude přistupovat k samotné soutěži? A jak bude přistupovat zadavatel k samotné přípravě zakázky, když mu limit 50% dopředu dává možnost „nějak to nakonec udělat“? Možné prodražení zakázky o 50% má nejen obrovský korupční potenciál, ale povede i k neskutečnému plýtvání. Tento návrh byl už v původním věcném záměru Ministerstva pro místní rozvoj, ale toto z něho po kritice ustoupilo.
Hlasování o konečné podobě zákona o veřejných zakázkách proběhne na schůzi Poslanecké sněmovny tento týden, nejpozději příští.
Hlasování jasně ukáže, jestli se rozhodne sněmovna co možná bez dohledu a rychle utrácet, nebo investovat veřejné prostředky efektivně do kvalitně připravených projektů pod dohledem veřejnosti.