Mahler v O2 aréně jako mše na stadionu

23. 05. 2011 | 09:48
Přečteno 4827 krát
Minulou středu 18. května si hudební svět připomněl 100. výročí úmrtí Gustava Mahlera. V Mahlerově působišti ve Vídeňské státní opeře řídil Daniele Gatti skladatelovu Devátou symfonii, Berlínští filharmonikové pozvali na mimořádný koncert Claudia Abbada a provedli Píseň o zemi. A na Pražském jaru v ten den zněla v obří sportovní hale Mahlerova Osmá symfonie, tzv. „Symfonie tisíců“: účinkovalo 320 sboristů, 160 orchestrálních hráčů, 8 sólistů a dirigent Christoph Eschenbach dílo spolehlivě vedl.


Umělecké výkony byly na velmi dobré úrovni, pořadatelé všechno zvládli a několik institucí spojilo své nejlepší síly. Mahlerova Osmá se kvůli velkým provozovacím nárokům hraje poměrně vzácně. Sám skladatel ji premiéroval v roce 1910 ve veletržní hale – a mnohé koncertní síně, a nejen ty pražské, jsou pro ní malé. Neméně zajímavé byly technické a organizační okolnosti takového koncertu. Provedení se opakuje ještě v Hamburku, tedy dalším městě Mahlerova působení, a ještě v Hannoveru. Na všechny tři koncerty se prodalo kolem 17000 vstupenek, z toho v Praze 4000 a v Hamburku 9500 – tolik lidí by do sportovní haly v Německu asi nepřišlo ani na papeže. Pro přepravu účinkujících z Prahy vyjel ve čtvrtek zvláštní Gustav Mahler Express s pěti sty hudebníků na palubě. Jednou se o tom bude psát jako se píše o gigantických provedeních korunovačních oper a o královských svatbách.

Díky profesionální péči pořadatelů proběhla akce velmi důstojně a ne nekulturně. Není pochyb, že posluchač získal ucelenější a lepší obraz tohoto díla, než když se před lety uvádělo v roztříštěné akustice Katedrály sv. Víta. I takto monumentální dílo vyzní v O2 aréně málem komorně a jakoby objektivně. Ze zadních řad působí orchestr a sbor jako takové městečko na dlani. Ozvučení sálu bylo profesionální a spíše decentní - získali jsme adekvátní zvukovou informaci. Zejména ženská část sólistického obsazení byla prvotřídní a mužská přinejmenším spolehlivá. Česká filharmonie i Symfonický orchestr severoněmeckého rozhlasu dobře hráli a všechny čtyři sbory zpívaly dobře samy za sebe i každý zvlášť (zejména ten chlapecký). Eschenbach držel skladbu v pomalejších tempech a nižších dynamických hladinách. Vlastně všechno dobré – jen má člověk jeden základní pocit: nějaké důležité osobně prožívané setkání posluchače s dílem se zde neodehrálo.

Hudba může zajímavě fungovat v mnoha netradičních prostorách. Nemyslím si, že by posluchači klasické hudby byli tak konzervativní, že by prostředí sportovní haly vůbec nesnesli. Je mnoho věcí, které si lze odmyslet. Jenže co si počít s tím, když ta hlavní a základní věc, to jest kontakt živého člověka s živě provozovanou hudbou, tady prostě nemůže vzniknout? Posluchači klasické hudby jsou podezíráni z toho, že chodit na koncerty na stejná místa a stále stejně oblečen už je jenom rituál – jenže v dnešní době se těžko vysvětluje, že si ze stejného sálu lze odnést desítky různých zážitků. S oblibou se tvrdí, že když Pavarotti přivedl operu na stadiony, mnoho lidí tím přilákal k opeře. Není důvod tomu věřit, je to jedna z velkých marketingových lží naší doby. Stejně tak není pravda, že když někdo zažije Mahlera v tomto „netradičním“ provedení, bude právě proto jeho hudbu vyhledávat.

Ačkoli má Mahlerova Osmá auru největšího díla všech dob, svádí po mém soudu k jistému intelektuálnímu snobismu – snad ještě víc než jiné jeho symfonie. Už jenom použití závěru druhého dílu Goethova Fausta – povinně úctyhodného díla, ve kterém se každý čtenář ztratí a nikdy ho nedočte (a to nejen v tištěném programu ve tmě O2 arény). Navíc vedle nesporné koncepční originality – je zde i stejná originalita hudební? A nepůsobí toto dílo stejně nakonec víc kvantitou, než hudební nápaditostí. Myslím, že i upřímný ctitel Mahlerovy hudby si má umět tyto otázky pokládat. Sám si dovedu představit, že být obklopen znějícím vesmírem lidských hlasů, může být jedinečný zážitek. Ale právě jedinečnost zážitku je to, čeho se posluchač v obří sportovní hale nemůže dočkat, ani kdyby přijel dirigovat svatý otec Gustav Mahler osobně.

(psáno pro Lidové noviny)

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy