Paradoxy světového dění

08. 12. 2007 | 15:18
Přečteno 6947 krát
Zahraniční politika našeho západního světa dělá jednu botu za druhou a přitom se upřímně diví, že má stále menší respekt. Poslední nález amerických zpravodajských služeb, že Irán už čtyři roky nevyvíjí jaderné zbraně, je hřebíkem do rakve naší důvěryhodnosti. Závěry zpravodajců následně potvrdil i šéf světové atomové agentury Baradej. Čtyři roky jsme hrozili Teheránu pěstmi, chrastili sankcemi a drsně hovořili o možnostech preventivního úderu. Až jsme zjistili, že k němu už několik let nemáme valný důvod. Sorry. Iránský prezident Ahmadínežád podle Guardianu s gustem slaví vítězství perského lidu. A má co slavit, protože jsme troubové.

Irák jsme zplanýrovali kvůli hrozbě zbraní hromadného ničení. Dva roky jsme je pak po dobytí Iráku poctivě hledali, až jsme žádné nenašli. Celou tu dobu chudák český ministr Svoboda devótně opakoval, že se ty zbraně určitě najdou… Ani ve snu nás nenapadlo, že světová bezpečnost a politika se řídí informacemi vycucanými z prstu.

Popravili jsme diktátora Husajna, ale přes nějaký sto tisíc mrtvých se nám tam nepovedlo nastolit lepší režim. Demokratické volby v zemi naopak utužily bojovný islám a přiblížily Irák Iránu. To je fiasko, které nemá obdoby. Na severu země se pomalu připravuje vyhlášení nezávislosti Kurdistánu, pokud možno i s kusem Turecka. Koho budeme v následném konfliktu bombardovat, ještě není jasné.

Náš pakistánský spojenec Parvíz Mušaraf přestává být politicky únosný. Dříve nebo později ho vystřídá někdo s radikálnější islamistickou rétorikou. Moc okupačních armád v Afghánistánu končí na předměstích hlavního města. Vojenské zákroky k žádným dlouhodobějším úspěchům nevedly. A radikální islám je v spontánním odporu proti západní kultuře a Izraeli sjednocen jako nikdy předtím. Před tichým rozleptáváním spolehlivého saúdského a egyptského režimu raději zavíráme oči.

Za sedm let Bushovy vlády se svět změnil i ekonomicky. Skutečným smyslem irácké války měla být víra ve stabilizaci světového energetického trhu. Nestalo se. Energie je dražší než kdy předtím a je jí zoufalý nedostatek. Euroamerický svět nenápadně vyklízí hospodářské pole. Čína se viditelně stává velmocí a za ní postupuje i Indie. Mezinárodní napětí a ceny energie vrátily do hry Rusko. Před dvanácti lety se zdálo směšné. Dnes je bohaté a sebevědomé. Ekonomická závislost Evropy na Rusku se stává fatální. Čínská poptávka po ruské energii pak činí z Evropy hříčku v rukou kremelských imperátorů. Ropa a plyn jsou účinnější než všechny rakety.

Euroamerický svět je rozklížený. Jeho hašteřiví vládcové jakoby si neuvědomovali rychlost změn a jejich reakce je zoufale pomalá. Evropa ani Amerika účinněji neinvestují do své energetické samonosnosti. Snižuje se náskok ve vzdělání a zavádění inovací. I náš finanční systém je křehčí, než by se mohlo stát. Svět plného nákupního košíku nemusí být věčný.

Český mikrosvět jistě neovlivní globální dění. Stát se založenýma rukama se ale nevyplácí. Víc než kdy jindy proto potřebujeme nový Temelín a výkonnější školu. Oba tyto cíle se nám dnes vzdalují. I na vlastním dvorku jsme stejně neodpovědní jako ostatní.

Čas běží. Běží rychleji, než západní politikové myslí.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Karel Mueller napsal(a):

Pane docente,
smekám. Konečně někdo řekl, že král je nahý.
08. 12. 2007 | 15:26

Tupelo napsal(a):

diky za clanek pane docente, smutne a pravdive cteni... Je otazka kolik a jake recepty mame (nejen cr a evropa, ale cela tzn zapadni civilizace) na zvladnuti krize?
08. 12. 2007 | 15:44

im napsal(a):

Jasně a výstižně jste to popsal, až z toho mrazí,
A za patama nám doutná Kosovo...
08. 12. 2007 | 15:56

liberal napsal(a):

nasi duveryhodnosti, hrozili jsme pestmi, zplanyrovali jsme, popravili jsme,budeme bombardovat..

?

ja nic z toho nedelal a ani delat nebudu. ani jsem nevolil nikoho, kdo by cokoliv z napsaneho podporoval. tudiz me vase "my" nezahrnuje.
08. 12. 2007 | 16:02

Skála napsal(a):

to liberal
...jakož jste nedělal ani nic proti tomu. Můj dům, můj hrad. Než na něj něco spadne.
08. 12. 2007 | 16:07

liberal napsal(a):

Skala:

vas prispevek neni pravdivy. konkretne cast: "...jakož jste nedělal ani nic proti tomu."
08. 12. 2007 | 16:14

Ctenar napsal(a):

Jako vzdy mi mluvite z duse.
Dekuji za Vas blog!
08. 12. 2007 | 16:23

hv napsal(a):

Jenom jedna poznamka. Zlom euroamericke civilizace prisel, kdyz cinsti komuniste prisli na to, ze Cinu dlouhodobe nepujde nakrmit jenom ideologickymi hesly, ale ze je potreba je zabavit hrackami, ktere maji na Zapade. Ty dve a pul miliardy v Cine a Indii chteji take lepsi zivotni standard nez maji nyni. A tedy cim vetsi poptavka, tim vyssi cena.

S vasim zaverem se da asi souhlasit, ale krome skoly a jaderne elektrarny se take bude muset umet Zapad branit.
08. 12. 2007 | 16:30

Julia napsal(a):

Pan docent chabě zrekapituloval všechno, co každý z médií ví. Hmm, tak Čína s Indií nám rostou, Rusko nás může vydírat, hmm, interesantní... Takže hlavním sdělení je asi to, že se zbytečně paktujeme s Amerikány (radar), které pan Havel jako levičák bytostně nesnáší. Prostě: muselo to ven.
08. 12. 2007 | 16:58

JC napsal(a):

Tak co jsme se dnes dozvěděli ? Západní část civilisace, za posledních deset let pohnojila na co sáhla. Tak nám pane docente napište ještě něco o standardní Venezuelské demokracii a standardním presidentu Hugo Chavezovi, ať má Jyrka Paroubek radost.
08. 12. 2007 | 17:04

ok napsal(a):

Svět má jednu velkou smůlu a to tu, že ho neřídí ekonomický genius, pan J. Havel. Nějak se na něho bohužel zapomnělo a všichni se s tím budeme muset smířit. Ještě, že máme to štěstí a můžeme si několikrát do týdne číst jeho články!
08. 12. 2007 | 17:12

Miri napsal(a):

Pane docente,musím upřímně říci nemám Vás rád,ale s dnešním článkem vcelku souhlasím.
Jen ke konci bych přidal...nejen Temelín,ale i ten radar potřebujeme...nebo jak sám říkáte, budeme se za 15 let koukat na to jak se bourají kostely a staví mešity,nebo pravoslavné kostely....
08. 12. 2007 | 17:19

Hugo napsal(a):

Ano, neda se nez souhlasit !
S tim, ze se stavbou Temelina je tak asi 10 minut po dvanacte. Ale vedle toho, je treba vyresit problem rozkradani a manazerskeho rizeni CEZu.
08. 12. 2007 | 17:22

Ročník 53 napsal(a):

Škoda pane Havle, že nejste vládce světa. Určitě byste promptně napravil chyby prohnilé západní demokracie.
Co myslíte, čte Bush váš blog? Pokud ne, je potřeba amerického prezidenta neprodleně zpravit o vašich myšlenkách. Proč jste je však nezveřejnil před lety?
08. 12. 2007 | 17:24

Petr Dvorak napsal(a):

Vidite ze to jde i bez infantilniho humoru...

Tenhle clanek se mi od Vas libil zatim nejvice - opravdu stoji za to, i kdyz bych mozna tu kritiku zapadu podaval na Vasem miste ponekud mirneji (pozor na kontext - s ohledem na to, ze jste politik ze strany spolupracujici s komunisty jste si mozna trochu nabehl, doufam, ze jste v tom nemel ten umysl - ja s tim problem nemam)...

Zajimalo by me kdy naplno propukne ten predpovidany "clash of civilizations"...
08. 12. 2007 | 17:30

veverka napsal(a):

Máte nepřesné informace pane Havle,mrtvých v Iráku v důsledku americké okupace bylo jen do června 2006 cca 655.000. Nevím,kde jste přišel k tomu jednomu stotisíci,to jste se na to ptal Klvani? Dohromady v okupovaném Iráku a Afghánistánu je to už přes 4 milióny.
http://www.blisty.cz/2007/6...
08. 12. 2007 | 17:36

Hugo napsal(a):

tupelo:
Ale mame recept, a neni ani tak strasne slozity. Staci se vratit ke zdravemu mysleni. Opustit pavedecke metody a uzivat ty vedecke. Vizionare (a to nejen ty zelene, ale i dalsi aktivisty - treba ty co ve jmenu Boha cisti Irak od muslimu) poslat do haje.
(Bud to zvladneme sami, nebo si pockame az budeme muset, pak to ale bude jen horsi .... .. )
08. 12. 2007 | 17:36

IQ napsal(a):

1. Dík pane docente, výborné.
2.Ale: dělit svět na příslušnost k teritoriu ve smyslu západ,východ,sever,jih je v dnešním rozloženi sil zastaralé rčení. Dnešní svět je tak malý jako nikdy! A postupně jak se budou stírat sociální rozdíly bude ke svému prospěchu ještě menší. Problémem bude - řečeno krásným slovenským vyjádřením "spolunažívanie"
3.Kdo jsme "MY"? My jsme planýrovali,my jsme hledali, my jsme popravovali atd? Za koho hovoříte? Přečtěte si materiály k zahraniční politice a orientaci zahraniční politiky, které jsme "MY" zpracovali a pak teprve se rozhodujte jakého přivlastňovacího zájmena budete používat.
4. Ale ano, i ten náš či kterýkoliv jiný mikrosvět může ovlivňovat. Že jsme se nesnažili, to je pravda a je to naše chyba. Ovšem v kontextu s posledním odstavcem Vašeho blogu před závěrečnou větou je to zvolání jak se říká " generála po vojně".
5. Projděte si některé blogy, na př. blog prof.Hořejšího "Pačes na Hrad". Dočtete se něco o potřebě či nepotřebě dalších energetických zdrojů a otázky zda máme vyhodnocenu návratnost investic vložených v letech předcházejících / za posledních cca 35 let / u nás i v zahraničí.
6. Ta poslední věta je výmluvná ve smyslu " my nic, my muzikanti, to oni.
7. Víte co je špatné a co mi vadí?
Špatné jsou výčitky. /To konstatuji i na svoji hlavu/
Vadí mi to, že se nerespektuje a nebere do úvahy co kdo říká ale kdo co říká.
8.Vadí mi přílišné podceňování voličů , jejich názorů a vytváření kast a společenských vrstev za každou cenu.
08. 12. 2007 | 17:41

green napsal(a):

MUsí dnes upozornit, že závěry jsou trochu moc zhurta a trochu moc po povrchu, jak pokud jde o Irán, tak pokud jde o Rusko, Afganistán a Pakistán. Co mi malinko pane docente vadí, že zjednodušujete z vnitropolitických důvodů a po sranické lince. Co jste napsal není strategická analýza ukazující na odlišné politiky, ale odmítnutí plošného vývoje na základě sumarizujícího reportu, který neříká, že Irán upustil od vývoje nujkleární bomby před čtyřmi lety, ale že se o vývoj zřejmě v posledních čtyřech letech nesnaží. Přitom ale, je to ani ne rok, kdy byli vyhnáni inspektoři MAAE a inspekce se zatím nedaří, byť Irán lépe reportuje, existuje varovná rezoluce RB, kterou vlastně iniciovala MAAE, zpravodajseké agentury mají fragmentární údaje, jejichž hypotetická sumarizace umožňuje uvolnit vojenský tlak, ale neříká, že máme vyřešeno, naopak. Irán odmítá program zastavit, aby mohla proběhnout inspekce, neví se proč program vyvíjí, když by palivo do elektrárny mohl řádově snadněji a laciněji koupit, pokračuje v tetování výkonnějších raket a Ahmadinežád nepřestal vyhrožovat.Slyšel jste ho také pane docente jako já? A nakonec, zlehčování situace v Pakistánu je neodpovědné, protože pokud by se přes zkorumopvanou Buthovou dostala k moci AlKajdá, budeme ještě prosit BUshe aby výsadek tisíců marinňáků vyprostil více než 2O multihavic a nosičů.

A když už jsem v té kritice pane docente, protože vás jindy chválím z kompetenci, vtip a nadhled, dnes se nedostavilo ani jedno, protože byste musel zažertovat na téma 911, Madrid, Londýn, na velký problém zatrpklých muslimských komunit v Německu, Francii a GB, které jsou vyloučené v objetí sociálního státu a myslí na pomstu. Ano náš komfort, sebestřednost, podlný sociální stát a neochota vyměňovat zkorumpované diktatury v třetím světě jsou spolutvůrci terorismu. Ale pokud vám americká vojenská odpověď nepřipadá vhodná a mnohé tomu nsvědčuje, měl byste dopnit svou kritiku tím, jak jinak má západ postupovat, a pokud řeknete sociálně-tržní model, bude vidět, že kritizujete a nevíte. Možná by to podruhé chtělo projít se z Lidového domu někam, kde vidí dál než na Jánský vršek a příští volby a trochu se zamyslet solidněji. Co takhle UK, nebo UNiverzitní knohovna?
08. 12. 2007 | 17:44

Boleslav D. napsal(a):

Pane Stejskale,
bolestne postradam Vase drive obvykle vasnive proradarove skoleni - to ani nereknete panum Havlovi a Zaoralkovi, jak se mýlí?
08. 12. 2007 | 18:01

Vilém napsal(a):

Nyní se zbývá jen zeptat, co udělala pro zlepšení této situace politická garnitura ČSSD, která vládla v době vpádu do Iráku. Přítel Paroubek se dodnes chlubí přátelstvím s hlavním evropským pachatelem Blairem a nezdá se, že by ČSSD jako celek byla schopna alespoň nestupňovat nelidské nesmysly v dosahu své vlastní moci a odpovědnosti.

Samozřejmě závěr článku je výmluvný - celý článek s ním vypadá to jako marketingový materiál pro ČEZ, jako by Březina dostal kolegu.
08. 12. 2007 | 18:02

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Boleslave D,

mám pocit, že jsem prakticky vše, co jsem považoval v diskusi o radaru za zajímavé, již řekl. Nevidím důvod, proč to opakovat. Prakticky nic se od té doby nezměnilo.

Snad jen přibyla informace, že Írán nikdy jaderné zbraně nevyvíjel a v roce 2003 s tím navíc přestal.

Je mi líto, na školení jsem nikdy moc nebyl. Nerad někoho o něčem přesvědčuji. Mám raději diskusi. A ta se v případě radaru bohužel moc nevede.

Mějte se hezky.

Libor Stejskal
08. 12. 2007 | 18:48

johny napsal(a):

Vidět slepé uličky, to není nic tak mimořádného. Mnohem lepší cesta je vědět jak z nich.

Potom je také docela dobrá špetka pokory, obvzláště, když jsem pro řešení popsaných problémů neudělal zhola nic.

Ono psát pěkně v teplíčku docentského křesla, na PC navrženém IBM (USA), procesor AMD či Intel (USA) na operačním systému Microsoft (USA) a posílat to na internet, (převážně USA) zase tolik osobních obětí nestojí co?

Typický "intelektuál", který nevystrčil nos z bezpečí kanceláře.
08. 12. 2007 | 19:00

Moe napsal(a):

Soudruhu Havle, váš svět není západní, ale ten východní. Takže se laskavě se svými bolševickými názory přesuňte tam, kde vás stranický sekretariát určil.
08. 12. 2007 | 19:03

taskforce1 napsal(a):

hmmmm povyk médií kolem oné zprávy, ktrá "očistila" Írán je naprosto nepochopitelný. Nechápu jak ka tak úžasnému výkladu přišli. Možná by nebylo marné si ji skutečně přečíst. Některá základní bydy, které mainstreamová media pominula zkusím vypíchnout:

Írán si stále si udržuje a vylepšuje schopnosti vyvinout jadernou pumu pokud se tak rozhodne. K tomu je nutné přičíst nevypočitatelnost režimu, kde nejsopu vůebc jasné podmínky, za kterých se k tomu rozhodne.

Írán jad. program neukončil pouze "údajně" vojenskou část. stále obohacuje Urna a přes problémy může mít koncem roku 2009 dostatek materiálu na jadernou pumu. Je to nepravděpodobné, ale pokud ne v tomto roce tak ho jistě bude mít dosatek do r. 2015, taže ta hroba vůbec nepominula. Z těhcto dvou bodů jasně vyplývá, že by bylo poněkud nelogické horečně pracovat na vývoji jaderných zbraní dokud není dostatek materiálu na jejich výrobu.

plus detail-není možno říci s zda se někdy nerozhodne obstara štěpný materiál ze zahraničí

- a konečně jediné co íránské vedení přimělo, aby program ukončiul, byl mezinárodní tlak. Ano ten nedůvěryhodný tlak a ty "boty", co údajně Západ dělá donutily dočasně přerušit přímé práce na jaderné zbrani.

ostaně posu´dte sami zde:http://www.dni.gov/press_releases/20071203_release.pdf

Jediné v čem má snad pan Havel pravdu je sílení nezápadních mocností a energetická hrzba z RF. Ovšem není za tím žádné vyklízení pozic. Západ a USA stále zůstávají vedoucími hračí světového dění, ale určitě jsou zde náznaky, že by v dlouhodobé pespektvě tomu mohlo být jinak. Článek má svým způsobem pravdu i v této věci. Západ je dnes poněkud rozklížený. Proto je nanejvýš nutné, aby se opět utužila euroamerická vazby a spojenectví. Utužit hospodářství Západu a zejména stále zdokonalovat vojenskou převahu zemí Západu. A snažit se vytvářet nová spojenectví s Indií(kde je to ostaně na velmi dobré cestě) a dalšími zeměmi Asie a vyvážit tak rostoucí vliv Číny. Některé tyto věci se dnes víceméně dějí a jako obvykle nejvíce na nich pracují USA.

Např. co se týče oné energetické závisloti, tak jediné koho se to týká je Evropa. USA dnes usilovně pracují na nových technologiích a USAF má plány, že v letech 2015-2020 bude pokrývat zančnou část svých prostředků z ne-ropných zdrojů. Jinak v přídadě velké krize mohou Spojené státy rychle přejít na krizový provoz a následně k téměř úplné surovinové samostatnosti.
08. 12. 2007 | 19:10

vlk napsal(a):

Jako vždycky *- perfektní komentář!
Jen jste pane Havle nepopsal ještě dvě naprosto akutní nebezpečí, které euroatlantické civilizaci hrozí. A to bezprostředně.
Nebezpečí první - a dodejme bezprostřední:
Kdo vyplní vakuum v Iráku a Aghánistánu až Američané a spojenci stáhnou svoje jednotky. Dá se očekávat, že tak učiní radikální islamisté! Což bude jejich obrovské vátězství a naše globální prohra. Ukáže to všem fanatikům, že pokud vydrží dostatečně dloho, prosadí své hodnoty oproti nám. Pokud by byl Bush měl rozum, byl by rozdrtil Saddámovu armádu, ale nikoliv docela , nechal saddáma opět nadechnout a novu rozbiljeho armádu. Totéž v Afghánistánu. Prostě ukázat moc, že jsou kdykoliv tvrdě zasažitelnía tudíž opakovaně zranitelní. Obsazení země znamená odejít až tehdy, když tam bude klid. Nebude nikdy. Teroisty nelze vyhladit,vždy se jich pár najde. Jsou věční. Bohužel.
Nebezpečí druhé - možné zhroucení mezinárodního platebního systému postaveného na dolaru. Dolarové zásoby mimo USA jsou obrovské. Pokud by se Čína , Rusko a dvě tři další země s rozměrem jejich devizových rezerv rozhodly opustit dolar, vedlo by to nejspíš k těžko představitelné krizi, kterábydo těžko odhadnutelné míry zničila americký a tím i evropský bankovní systém. A nedělám si iluze, že ruské a čínské elity si této zbraně nejsou vědomé a že nepracují na scénářích jejího použití. Svět bude hořce litovat opuštění Brettonwoodských dohod.docela rád bych si přečetl jakýkoliv váš komentář na toto téma.
08. 12. 2007 | 19:26

IvanT napsal(a):

Zajimave shrnuti nedavne historie - dekuji. Uzitecne i kdyz trochu neuplne (chybi tam treba uplne zivotni prostredi), ale ve formatu jednoho blogu se toho o moc vic neda napsat.

Souhlasim vsak s temi kdo pisi, ze po celkem strizlive analyze by ted mela nasledovat vize - jak tedy podle vas dal pane Havel?
08. 12. 2007 | 19:37

Ivo Vašíček napsal(a):

Překvapivě mám stejný názor. Znám i příčiny. Hlavní příčinou je fanatická víra v demokracii (ta může fungovat jen za určitých podmínek) a přebujelé sociální systémy (na ně je třeba nejprve vydělat).
08. 12. 2007 | 20:41

Zacheus napsal(a):

Vážený pane docente,

z mého pohledu zbývá říci jenom jediné: " Máte bohužel pravdu".
08. 12. 2007 | 21:01

vv napsal(a):

Ja myslim, ze tech 100 tisic mrtvych je vipek, ktery nam pan docent do sveho jinak velmi smutneho clanku propasoval. No kouknete jak se na te fotce tvari.
08. 12. 2007 | 21:02

Růžena napsal(a):

Od prvního do posledního písmene přesné. A výborná je i poznámka Vlka. Očekávaná krize platebního systému postaveného na dolaru a závislost Západu na ropě už dnes znamená, že USA jako světová supervelmoc skončily. Přišlo to rychleji než by kdokoliv čekal, problém je, že čeští (i když u Vondry lze pochybovat) politici to přehlíží a spojují nás bilaterálně (sic!) se státem, který je na dráze sestupu, což s sebou nese vždy krize a nepředvídatelné situace. Rychlá emancipace Evropy od USA a sjednocení Evropy je relativně nejrozumnější možností, co lze v této chvíli dělat. Svazek s USA znamená již jen podílet se na vytváření krizí, nestability a potenciálních globálních konfliktů. Snad se dokáží USA v postbushovské éře vypořádat se svým ústupem ze slávy relativně stejně rozumně jako to dokázala V.B. Terorismus je individuálním zlem, může působit psychologický rozvrat v evropských společnostech, leč s tímhle se Evropa vyrovná, ale riziko globálního konfliktu hrozí hlavně z problémů, jež vytváří a budou vytvářet USA. Bohužel...A nemá smysl vyvolávat nostalgické pocity o trojí pomoci zámořského hegemona Evropě během 20. století. Kvůli vděku se přece nemusíme nechat stáhnout do bažiny, koneckonců už jednou nám vděk zatemnil oči a probuzení v roce 1968 bylo kruté...
08. 12. 2007 | 21:12

JC napsal(a):

Ivo Vašíček,
Inu ta příčina je podle pana Havla pouze jedna, a sice rohatý president G.W.Bush. A východiska která z toho vyplývají? USA v podstatě nepotřebujeme, naftu nemají ekonomicky nám stačí spolupráce v rámci EU a ochranu nám zajistí evropské NATO /ha ha/. Hlavně nedráždit ruského medvěda a imány, aby proboha nezavřely kohoutky.
08. 12. 2007 | 21:16

vlk napsal(a):

Paní Růženo
podle mne jdete na to moc zhruta! Velmi zhurta. Nemáme k USA alternativu. Prostě nemáme. A pořád je to největší světová velmoc aještě asi tak dvacet let to bude vedoucí světová ekonomika. A lze věřit , že amerika výzvu Číny přijme a lze doufat , že tuto vývu ustojí. V našem vlastním zájmu.
Sjednocení Evropy by samozřejmě bylo řešením. Ale podle mne - ohužel fikce. díky takovým ,jako je Václav Klaus, Berlusconi a podobně. Všem těm malým náčelníkům, kteří se řídí heslem , lepší být první v provincii nežli druhý v Římě. A proto využívají nacionalismu jako páky.
Takže Evropa bohužel,potřebuje Ameriku jako mentora.
Což ovšemneznamená, že nemůžeme vůči Americe vystupovat jako důstojný a sebevědomý partner, který přesně plní svoje závazky, ale nikdy nepřijme úlohu Hujeranabízející švestičky z vlastní zahrádky. A to je jádro pudla našich problémů.
08. 12. 2007 | 21:23

JC napsal(a):

Růženko, na vaše slova dojde možná dřív než si dovedete přdstavit. Já se jen modlím aby až to za pár měsíců vypukne na Balkáně ,USA neudělá stejnou chybu jako před několika lety v Jugoslávii, nenechá se to tohoto konfliktu opět zatáhnout a nechá "suverení" Evropu, aby si v tom řádně vymáchala čumák.Rusové si k tomu také řeknou svoje o tom vůbec nepochybujte vážená.
08. 12. 2007 | 21:25

Karel Mueller napsal(a):

Rúžena:
Zdravím :-) po naší diskuzi o roku 68. Ústup USA bych tak jednoznačně neviděl a ani by nemusel být nutný. Ale museli by provést řadu obrovských korekcí ve vnitřní i v zahraniční politice. Pak by si mohli udržet nejen vedoucí pozici, ale v Evropě by mohli získat konečně partnera, koneckonců jsme na jedné lodi, ať chceme či nikoliv.
Ale to asi v současných USA není možné. Jinými slovy: Americký Putin není na obzoru a nakonec by v USA nemohl dělat ani odpovídající politiku.
08. 12. 2007 | 21:27

StandaT napsal(a):

Tak trošku návod, čím argumentovat v rámci současného antiamerikanismu. Na jedné straně co vyčítat amíkům, na druhé straně proč být za dobře s rusy. Článek pro stranické publikum.
08. 12. 2007 | 21:27

Karel Mueller napsal(a):

JC:
Obávám se, že Vás Bůh nevyslyší.
08. 12. 2007 | 21:29

RUMCAJS napsal(a):

Jirko, Jirko!
Sedíš v hledišti,držíš se za hlavu, jak to ten chlap zase blbě zahrál, přitom sám neumíš kopnout do balónu.
Je jednoduché kritizovat neúspěch.Horší je něco udělat sám.
Co jsi udělal, aby nedocházelo ke genocidám v Jugoslávii,Afganistánu nebo Iráku.
Nic !
A kdyby svět neudělal nic a jenom se díval na vraždění nevinných lidí zase by jsi to kritizoval.
Ty zkrátka budeš vždy jenom sedět v hledišti a kritizovat.
08. 12. 2007 | 21:29

Růžena napsal(a):

Pane Vlku, nemyslím si, že USA budou hegemenonem ještě 20 let.Podle mě žijeme v době, která bude naopak ukazovat, že USA končí, tak jako končil papírově silný SSSR v 70. letech, na povrchu vypadal, že je na vrcholu, reálně nastával konec. V podstatě s vámi souhlasím v tom, že pro Evropu by byla vhodná i další spolupráce s USA, ale ne za dnešních podmínek, to je zcela kontraproduktivní a unilaterální přístup USA Evropu ve světě jen znemožňuje, tedy další spolupráce Evr. verusu USA je podmíněna změnou postojů USA a nikoli opačně.
Jinak EU nepochybně komediální třetiligové náčelníky typu Berlusconi nebo Kačer přežije, to jsou jen takoví bezvýznamní šašové.
Výzva Číny je výzvou především jejím obyvatelům, protože tak obrovský ekonomický rozmach s sebou přinese i nové otázky a nutnost postavit se čelem i k jiným otázkám, než je rozvoj hospodářství a tohle bude Čínu oslabovat. Největším problémem Číny bude Čína, nikoli USA.
08. 12. 2007 | 21:36

Růžena napsal(a):

To JC: Na Kosovu mě zajíma již jen to, jak se k tomu postaví ČR. Reálně totiž Albánci nezávislost vyhlásí, uznají je USA, v Evropě polovic států ne a polovic ano a já doufám, že ČR nebude patřit k těm, které uznají stát vzniklý na porušení usnesení Rady bezpečnosti OSN, notabene v jehož čele bude stát politik-terorista. Nicméně de facto vznikne nový stát a de iure asi, po delší době, také. Moskva získá další sympatie v Srbsku, ale i na Slovensku, Rumunsku ap. Radost nebudou mít z Kosova ani ve V.B. či Španělsku, nemluvě o Makedonii, Černé Hoře nebo Turecku. Tenhle pidistát přinese jen nestabilitu a nejistotu do mezinár. vztahů.
08. 12. 2007 | 21:48

pep napsal(a):

Zřejmě máte zcela pravdu, pane docente!
Ovšem jsou lidé, které můžete varovat 10x, 100x, ale zůstanou nepoučitelní. Zdá se, že mezi politiky je jich obzváště mnoho.
A to pak je veškeré varování už úplně zbytečné.
Jak říkávala moje stařenka: Můžeš přivést vola k hrantu, ale nemůžeš ho donutit, aby žral!
08. 12. 2007 | 21:51

Problémem je, že si Al-Kaida napsal(a):

už v Pákistánu očuchala atomové bomby. A pokud se jí dostanou do rukou, nezapomeňte, že Pákistán má též dobré rakety. Krom toho a navíc, vlády ve všech islámských zemích více méně s terorizmem koketují anebo skrytě sympazují.
08. 12. 2007 | 22:25

Alf napsal(a):

Docent chudý duchem = naděje Íránu..
Jak snadno se nyní bude reaktivovat program vývoje nukleární zbraně, když podobní rudokožci křepčí, jak to amíci podělali.
Bože bože, a tady mu souvěrci ještě gratulují. Smutné a hloupé zároveň..
08. 12. 2007 | 22:50

JC napsal(a):

Růžena,
Čeho je EU schopná je momentálně vidět v Lisabonu - taková hodně veselá estráda. Ani nedomýšlím co bude s Kosovem /za našeho přecednictví/.
08. 12. 2007 | 23:15

Hugo napsal(a):

Vidim, ze je zde plno odborniku, zdatnejsich nez cela IAEA dohromady. Me prostemu fyzikovi ale stale tak nejak prijde, ze kdyz se shodnou IAEA s americkymi tajnymi sluzbami tak by na tom neco mohlo byt.
08. 12. 2007 | 23:21

Tom napsal(a):

Dobrý večer,
sešlo
se nám tu dnes monetární teoretikové:)
Prvně:
Vlku, ze zrušení Bretton-Woodského systému profitujeme např. nyní, když neplatíme za litr nafty 45 Kč, ale jen 30Kč. A věřím, že kdyby nebyl zrušen tehdy, tak dnes by ho nebylo možné udržet ani náhodou. Intervence bank by musely být obrovské.
Dále:
nemyslím si, že opuštení dolaru znamená krizi i evropského bank. systému, protože jediná alternativa za dolar je euro(navíc k nahrazení asi nedojde šokově, spíš postupně, což už se vlastně děje), tedy věc kterou emitujeme my. A věřím že euroamerická civilizace by svému jménu dostála a pomohla si.
Mimch. Vlku, popište mi prosím průběh takového útoku na dolar. Jak přesně to proběhne? Nikde jsem zatím žádný scénář neviděl.
A nakonec:
Amerika je dle paní Růženy ve stejné situaci jako SSSR v 70. letech. Odvážné, velmi odvážné tvrzení. Ono vlastně vše špatné co se dá říct o americké ekonomice se dá říct i o většině evropských zemí. Míra zadlužení, rozpočtový schodek,... Kdyby taková čísla měla Francie, nastal by jásot. S vyjímkou dolarů držených mimo USA, uznávám. Spojené státy pořád celkem stabilně rostou, nezaměstnanost nijak hrozivá, investice do vědy pořád násobně vyšší v poměru k HDP než kdekoliv jinde. Mohl bych znát příčiny Vaší jistoty, že už to bude jen horší, pokud možno podpořené daty? Rád se přiučím.

P.S.: Pane Muellere, to že v Americe není Putin na obzoru považuji já osobně za velmi pozitvní věc...
08. 12. 2007 | 23:29

Acidburn napsal(a):

Až na to, že ona zpráva, ze které jste dokázal vyvařit další typicky socanský komentář, je stará a navíc - nevypovídá o ničem. Ano, Írán nevyvíjí zbraně hromadného ničení - neb k tomu nemá materiál. Ale, což je právě to podstatné - pracuje na vývoji stále lepších balistických raket a pokračuje v obohacování uranu na centrifugách.
Takže to, že Írán zatím nemontuje na rakety nukleární nálože, protože je nyní nemá, neznamená ani náhodou, že to v budoucnu neudělá, obzvlášť, když do tohoto programu nalil miliardy petrodolarů.

Z výrokové logiky máte za E, pane docente. Zajímalo by mě, kolik politiků ČSSD bude tvrdit totéž, co vy - řekněte, že vy jste si na to odhlasovali uvnitř strany usnesení ve stylu "Radar je špatný áááno."??? Ach jo, zkuste kriticky, nikoli socialisticky uvažovat.
08. 12. 2007 | 23:29

Tomáš napsal(a):

Říkáte hezky známé věci. Otázka je, zda se shodneme na tom, jak dál. Tak třeba:
1) Energetika Evropy se pro příští desetiletí musí postavit více na vlastní nohy a jedinou momentálně dostupnou technologií je energetika jaderná. Ostatní pokusy, zvláště ty zelené, nás činí onu hračku.
2) Bezpečnost Evropy je závislá na soudržnosti s USA. Bláboly o neutralitě, světu bez válek, přátelství s Ruskem atd. vedou do pekel.
3) Multikulturní soužití selhává, naše tolerance k islámu z nás dělá šašky. Islám není náboženství, ale extremistická militantní ideologie. Joj, to jsem pustil ven netolerantní ošklivou a politicky nekorektní pravdu, což.
No... dalo by se pokračovat ... třeba selháním levičácké ekonomické politiky EU, díky které jsme předháněni Čínou.
08. 12. 2007 | 23:30

LEVAK napsal(a):

Ad JC+Ročník 53:Ať žije demokracie a svoboda amerického typu-
Důvěrná směrnice George Buse používaná v roce 2002 CIA vůči lidem zadrženým zejména v Afganistánu v protiteroristickém tažení:
Topení na prkně-vyslýchaný leží s hlavou zakratou celofánem připoután nohama nahoru k desce a do úst je mu litá voda-vzniká strach z utopení;
Chladná cela-vyslýchaný je nucen stát nahý v nevytápěné cele a je poléván studenou vodou-týrání chladem;
Stání-vyslýchaný musí stát na spoutaných nohou 40 i více hodin-fyzické i psychické vyčerpání;
Plácání do břicha-vyslýchaný je bit otevřenou dlaní do oblasti žaludku-velmi citlivé,ale nezraňuje a nenechává stopy!
08. 12. 2007 | 23:35

JC napsal(a):

LEVAK Ať žije demokracie a svoboda sovětsko-československého typu.Důvěrné směrnice K.Gottwallda pro STB.Popel popraveného soudruha Slánského nasypat na zledovatělou silnici aby neprokluzovala kola vašeho Tatraplánu.
08. 12. 2007 | 23:50

Karel Mueller napsal(a):

Tom:
Já to řeknu jinak Tome. Putin zkrotil oligarchy a dal jim jasně na srozuměnou, že budou podřízeni ruským zájmům (ať už je definujete jakkoliv). Něco podobého nemůža americký president nikdy udělat. Je to dobře nebo špatně? Onehdy jsem četl, že Saúdům patří ekonomicky 8% USA, další národnosti neznám, ale obrovské investice tam začíná mít i ona zmiňovaná Čína. A její oligarchie je také podřízena KS Číny, částačně splývá s její elitou.
Only time will tell it.
09. 12. 2007 | 00:09

Beran napsal(a):

A že si toho docenta Havla nevezmou jako rádce, když tak všechno ví? :o)

Beran

(http://vpravo.blog.cz)
09. 12. 2007 | 00:16

mikal napsal(a):

Americky Putin, to se mi snad zda ... Tim smerem to tak trochu za poslednich 6 let vychylil Bush a Amerika se naopak potrebuje posunout nazpatek ...
09. 12. 2007 | 00:30

mikal napsal(a):

"Putin zkrotil oligarchy a dal jim jasně na srozuměnou, že budou podřízeni ruským zájmům" -- neni toto takhle nahodou jednim z poznavacich znaku fasismu ?
09. 12. 2007 | 00:34

Karel Mueller napsal(a):

To samozřejmě záleží na tom, co si pod pojmam fašismus představujete. V každém případě lze tuto podřízenost "ošetřit" právně. Ale nezdá se Vám, že neomezená vláda oligarchú se principiálně od neomezené vlády Putina a jeho klanu principiálně nijak neliší?
09. 12. 2007 | 00:43

mikal napsal(a):

Pravne muzeme osetrit libovolne zverstvo (viz. http://www.holocaust.cz/cz2/
resources/documents/laws/
laws?SID=9f7299cb070a1524b04067f76394789a).
Osobne bych dal prednost rivalite mezi mocnymi skupinami pred soustredenim moci do jednoho bodu.
09. 12. 2007 | 01:01

Mard napsal(a):

Je děsný průšvih, že to všechno, co kritizujete, se stalo za vlády sociálních demokratů :-(
09. 12. 2007 | 01:47

Pavel napsal(a):

Jsem elektrotechnik a jsem také přesvědčen, že nám nikdo nebude pomáhat podle rčení "hledáš-li pomocnou ruku, hledej ji na vlastním rameni". Amerika si jde svou cestou, tak proč ji musíme následovat. Busch již nadělal chyby v době své vlády a nám to vůbec nepomohlo v ničem. Jsem přesvědčen, že je lepší budovat vlastní energetické zdroje jako je jaderná elektrárna, kde je již dost nainvestoáno. Vím o mnoha základech pro dalších 2000MW do původně plánované výstavby. Otázka je pouze kdo bude omezovat negativlní vliv ČEZ na vše ostatní. Stát se rozhodování v táto věci moc neangažuje a zřejmě na to doplací poplatníci, ktří budou muset vše financovta. Je to můj osobní názor a nikomu jej nevnucuji. Posuďte sami!
09. 12. 2007 | 02:02

Karel Mueller napsal(a):

Jenže dnešní svět je úplně jiný než v nedávné minulosti a v mnoha směrech směřuje k vizím Huxleyho. Je to dáno koncentrací ekonomické moci a možnostmi danými vědou. Doba diktátorů je v nenávratnu, alespoň zatím. Putin především někoho reprezentuje právě tak jako Bush. Reálně vládne ten, kdo má ekonomickou moc a čím je stát slabší, tím jsou tito ekonomičtí oligarchové všemocnější. Na pořadu dne není svoboda a demokracie, je jím stabilita. A tady si uvědomte jednu věc: V racionálně řízené spoečnosti má každý to, co chce a chce jen to, co může dostat. Všimněte si druhé části věty, to je rozhodující. A o to se postarají media, aby každý chtěl jen to, co může dostat. Včetně míry svobody. Ale v každém případě představují oligarchové v Rusku stejně mocné uskupení jako v USA. Putina dostaly k moci placaté čepice, protože je charismatický a schopný, včetně jeho klanu. Bylo nutné postavit Rusko na nohy a vzhledem k minulosti Ruska nebylo tak obtížné nasadit tvrdou ruku. Rivalita mezi mocnými skupinami? To je daleko komplikovanější, ani v USA, ani v Rusku nelze mluvit ani o úplném soustředění moci, ani o rivalitě. Ale v jedné věci máte naprosto pravdu: Moc korumpuje a absolutní moc korumpuje absolutně. Multi-kulti globální vesnice mohla fungovat jen s neomezenou mocí finanční oligarchie zastřešenou mocensky jedinou supervelmocí. Konec může ale být jen v duchu onoho slavného Actonova citátu (k Huxleyho vizi nemůžeme udělat kardinální krok). Dnes vznikají další mocenská centra, protože tamní oligarchové nemohou jednat zcela nezávisle na mateřském státě. A to je dobře, svět může být snesitelný jen s několika centry, které soupeří a vzájemně se kontrolují, ale i spolupracují. Co z toho plyne pro západ jsem uváděl v bespočtu diskuzích ... pokud chceme přežít.
09. 12. 2007 | 02:05

Acidburn napsal(a):

To Levak - a že byste třeba uvedl odkaz na tu vaši důvěrnou směrnici, ať se můžeme přesvědčit sami? Já mám totiž pocit, že o tomhle by za a) nerozhodoval Bush ale nějaký v hierarchii výrazně níže postavený člověk, za b) narozdíl od těchto vámi nepodložených spekulací právě tyto metody - ale i mnohé jiné - jsou důvěrně známé z komunistických věznic a koncentráků. Stačí si přečíst Solženicyna nebo navštívit koncentráky v Kambodže...
09. 12. 2007 | 02:22

J.Vojacek napsal(a):

Pane Havel,
ve vas se nezapre ze jste produkt socializmu.
Na stesti pro nas - svet je prave opakem toho co vy vidite svymi levicackymi brylemi
AlKajda vycvicila desetitisice teroristu - kteri prisahali zihad cele Evrope a Americe. Kde jsou nyni ?
Amerika sice ztratila nekolik tisic vojaku v Iraku, ale byla uspesna ze tam drzi velkou vetsinu teroristu, kteri tak nemohou utocit na Evropu.
Od 9/11 nebyl v USA za sest roku jeden jediny teroristicky utok. V Evrope po Madridu a Londyne - ZATIM NIC !
Globalisace zvysila pronikave zivotni uroven vetsiny tretiho sveta ! Bush je silny president, i Iran vi co si muze a nesmi dovolit. Drivejsi slabi presidenti dohnali svet na pokraj valky. Jako Kennedy, Jimmy Carter, nebo Clinton. Kazdy je spatne cetl, a kazdy si na ne troufal.
Dnesni Rusko je spise patheticky pripad. Rozpadla se jim rise, prohrali valku v Afganistanu, a muslimove v Cecensku a Gruzii vyhazuji jejich skoly, letadla a vlaky do povetri.
Jaka je Putinova odpoved ? Atomove zbrane a rakety namirene na zapad, a vyhruzky nam a zapadu ! On se totiz boji otocit hlavu smerem k nebezpeci !
Jinak nase zivotni uroven se zveda, a svoboda nam zachutnala.
Pane Havel, vam asi nekdo musi ty tecky dat opravdu huste k sobe - abyste je dokazal spojit !
09. 12. 2007 | 05:53

Ládik napsal(a):

Dobrý den,
Váš článek mi připomíná vystoupení politruka na vojně - plno keců, které každý zná z rádia. Co takhle nástin nějakého názoru nebo východiska z té šlamastiky? Já z té situace východisko mám, ale jen pro sebe. Kdybych byl autorem blogu,něco bych do něj napsal.
09. 12. 2007 | 08:06

Ladic napsal(a):

V rámci vaší objektivity jste zapoměl na vraždy novinářů v Rusku a podezřelé volby tamtéž......váš svět totiž pane Havle není západní, ale východní...jako člověk, který vystudoval POLITICKOU ekonomii víte o co jde, že ano....
09. 12. 2007 | 10:13

vaan napsal(a):

Pane docente já se narozdíl od Vás vůběc nebojím Číny, Indie ani islámského světa. Čína i Indie moderní technologie kradou, samy je vytvářet neumí, půl země žije v absolutní chudobě, zdroje nerostných surovin nejsou nijak oslňující a navíc brzy přijde doba, kdy pevné kurzy měn přejdou na plovoucí a tady se teprve ukáže schopnost obou ekonomik pracovat s inflací a růstem zároveň, islámský svět - zažil svůj poslední rozkvět v době babylónské říše, to bylo taky poslední technologické období na jakémkoli arabském území. Ať už si to připustíte nebo ne, to západní kulturní civilizace technologicky ovládla zemi a za touto vládou stojí hlavně USA!!!
09. 12. 2007 | 10:49

Super_61 napsal(a):

Vy jste ale myslitel... ucelove vytvaret zdani skutecnosti na zaklade velmi peclive vybranych informaci a ignorovanich jinych, to patri k vybave kazdeho (nejspis nejen naseho) politka. Nasledne se otrit o protivnika vystavenim cehosi, pro coz slovo mustek je prilis vznesene, zatimco adjektivum osli zase prilis mirne rovnez. Zapomnel jste napsat, co Vas pan a jeho partaj pro ceske skolstvi ucinilo za osm let... nic, nesplnili jste sve sliby, jen jste resort vyuzili k odklizeni neschopne, byt popularni partajni kolegyne ci jejiho stejne vulgarniho predchudce. Vase zahranicne-politicke expose je na urovni prace studenta 2. rocniku gymnazia. Co treba Libye, Severni Korea, nic? Zadny uspech? Situace na Balkane ci v Libanonu je mozna krehka a nejista, ale zeptejte se tamnich lidi jestli maji radeji dnesni stav - vynuceny tim neuspesnym Zapadem - nebo to co mu predchazelo. A co rozvedcik Putin a jeho podil na obrazu sveta? Nic?
Na konci 60. a pocatkem 70. let by svet z vaseho ponekud pokriveneho pohledu pro Zapad take nevypadal moc dobre. Pariz mimo vojenske struktury NATO, invaze do Ceskoslovenska, porazka ve Vietnamu a nasledna expanze komunismu v jihovychodni Asii a v Latinske Americe, pozdeji ropne krize... clovek se az divi, ze tu upadajici a prohnily Zapad, vam skarohlidum navzdory, jeste vubec je.
Jedine, v cem bych s Vami souhlasil, je potreba investic do skolstvi a jaderne energie. Ale to byste musel napsat vic nez jen takovy vykrik a rici taky nejake "B", tedy, kde na to vzit a za druhe, co si pocit s otesankem jmenem CEZ, ktery se - mimochodem take s Vasi pomoci - stal statem ve state. Na nezbyva nez konstatovat jedine: Vas text je presnou ukazkou toho, ze internet snese opravdu vse. Fuj.
09. 12. 2007 | 10:53

Jos napsal(a):

Demokracie dělá samozřejmě jednu botu za druhou,proto je demokracií.Soudruhovi "docentovi" se stýská po totalitě protože tam nikdo žádnou botu neudělal protože to přeci soudruh "nedovolil"!
09. 12. 2007 | 11:27

Johny napsal(a):

Bylo by dobré, kdybyste mluvil o věcech, kterým rozumíte. Tento článek je jen snůškou blábolů, dáváte do souvislosti věci, které spolu vůbec nikdy nesouvisely, vyvozujete závěry z věcí, o kterých se pouze domníváte že tak jsou - zkrátka o dobře, jedná se o klasickou dojmologii. Jinými slovy, psát takový článek je jen ztráta času, necvičí ani logické myšlení, je zcela zbytečný...
09. 12. 2007 | 11:39

Honza napsal(a):

Plány imperialistů zhatí naši vepři (oranžoví) boubelatí
09. 12. 2007 | 11:49

Ladislav napsal(a):

Pane Havle, máte úplnou pravdu. Jen bych nepsal my. Vsadím se, že drtivá část obyvatel nechtěla válku v Iráku nebo v Iránu. Problém je asi v tom, že Evropa nemá ani jediného lídra, který by tyto postoje dovedl formulovat a prosazovat. Místo toho vede uvnitř žabomyší války o prkotiny. Co taky čekat od politického systému, který u nás generuje politickou "elitu" typu Topolánka, Paroubka, Vondry, Čunka a dalších. Jinde v Evropě to taky není o nic lepší. Ne tzv. západ, ale pokud Evropa nezačne dělat svou vlastní zahraniční politiku, situace se bude vyvíjet přesně tak, jak předpovídáte.
09. 12. 2007 | 11:54

Jirka napsal(a):

Vážený soudruhu levičáku, ano demokratický svět dělá všechno špatně, zato ČÍNA a další jsou perfektní, jen tak dál pokračujte a to rozklížení, které je evidentně vaším snem se nakonec podaří.
09. 12. 2007 | 11:59

dej2 napsal(a):

J.Vojacek.Děkuji za hezký příspěvek.Je to fajn pocit,že jsou zde lidé s přehledem.Díky.
09. 12. 2007 | 13:08

vanoce3000 napsal(a):

Zbrojním koncernům "střet civilizací" vyhovuje. Možná to lidé kolem Bushe přesně takto plánovali.
09. 12. 2007 | 13:35

vanoce3000 napsal(a):

JC, LEVAK
Zajímavá je zde v diskuzi interakce JCka vůči LEVAKovi. LEVAK píše o zvěrstvech na Guantánamu, v reakci na to JC reaguje připomenutím zvěrstev komunistických. Myslím že jde o narážku na LEVAKovu přezdívku. Tím ovšem smysl příspěvku končí. JC tím také nevědomky přiznává postoj, že když zvěrstva konali komunisté, tak my demokraté můžeme také.
09. 12. 2007 | 13:49

vanoce3000 napsal(a):

Nechci rozvádět konspirační teorie ohledně Bushe a jeho okolí. Nevidím do kontejneru takže nemohu říci že v něm leží mrtvola. Ovšem vím že se z kontejneru line mrtvolný zápach.
09. 12. 2007 | 14:01

IvanT napsal(a):

To 'my' v clanku JSME my - ti, kteri vyiraji vladnouci elitu ktera za vyvoj odpovida. Jsme za ne odpovedni a nema smysl se schovavat za to, ze ta rozhodnuti nedelame my osobne.
09. 12. 2007 | 14:51

JC napsal(a):

vanoce,
Ve věci s LEVAKEM nejde o žádný můj postoj.Pouze jsem chtěl naznačit, že podobnou kravinu jako LEVAK jsem schopen splodit také.
Ta LEVAKOVA zhovadilost je v tom, že se dovolává svobody a demokracie pro vězně.
09. 12. 2007 | 15:03

ujo napsal(a):

jediné, na čem by se asi diskutující ve velké většině shodli, je dobudování 2 jaderných bloků v Temelíně (leccos jiř připraveno, jak psal jeden z diskutujících). Shodly by se i ODS a ČSSD. A skutečnost - neděje se nic, jenom proto, že sito nepřeje ministrana, které se ODS + KDU bojí vzhledem k ev ztrátě křesel. A zájem většiny občanů (Bursíka s jeho plynovým interesem nepočítám) jde stranou Taková je taky demokracie s Melčákem
09. 12. 2007 | 15:17

BRT napsal(a):

Je bohužel smutnou pravdou,že pokud by se USA vzdali role světového četníka ,a opět se tak stali nejbohatší zemí světa ,tak by se dříve či později,určitě dříve západ s východem nebo i v různých kombinacích utopily v krvi.Nárazové hašení světových sporů a následná hospodářeská obnova po dvou světových válkách se ukázali jako nedostatečné.Američani se mohli klidně za mořem věnovat budování hospodářství a demokracie,ale neudělali to.Díky za to.Americké zpracování přebytků obilí do biolihu teprve ukáže,kdo živí rozvojový svět.
09. 12. 2007 | 15:21

Br napsal(a):

Vojáček: problém je v tom, že na dvojčata, Madrid a Londýn neútočil žádný Iráčan. Na dvojčata zaútočlili Egypťan a Saúdové, v Londýně to byli občané Británie. Další útoky byly odhaleny na poslední chvíli. Co ale mají společného s iráckými úspěchy?
09. 12. 2007 | 15:35

Pepa Řepa napsal(a):

Dost žasnu.
Otázka přece zní úplně jinak.

1.Co vedlo USA k tomu, aby pustily do všech sdělovacích prostředků, a to právě nyní, tuto informaci/možná i desinformaci/ o tom,že Irán už čtyři roky nepracuje na jaderné zbrani?
Vůbec to nemusely dělat.A předpokládat, že se nejedná o řízenou informaci, může jen osoba ducha mdlého.

Druhou otázku tady zmiňuje pouze Vlk.
2. Kdo ovládne prostor, až se USA stáhnou?

A třetí, nejdůležitější otázka:
3.Kam půjdou mudžahedíni bojovat, až se situace v regionu uklidní?
Předpokládat, že se v klidu rozejdou, může pouze multi-kulti aktivista nebo anarchista, tedy opět osoby ducha mdlého.

To jsou problémy a ne řešit co by-kdyby.

Značce Br bych chtěl připomenout, že dva atentátníci z 9/11 byli bojovníci z Kosova.Zda to byli či nebyli Iráčané je,při mezinárodní struktuře teroristů,nepodstatné.
09. 12. 2007 | 19:07

LEVAK napsal(a):

Ad JC:jestli je moje zhovadilost v tom, že se dovolávám svobody a demokracie pro vězně pak si myslím,že nemáte ve slušné demokratické společnosti co dělat!Jinak jestli jste to nepostřehl od Gottwalda už uběhlo více než 50 let a svět se vyvíjel!
Jinak pro rozšíření Vašich vědomostí si dovoluji Vám sdělit,že ještě dávno před Gottwaldem tak vysoce demokratická(údajně) země se chovala ješt+ě hůře!Proto čtěte :
jak Britové mučili po válce v Německu komunisty.Snímky obětí se nyní, po šedesáti letech, dostaly na veřejnost.Téměř po 60 letech utajování úřady v Londýně zveřejnily fotografie obětí tajného mučení z britských „vyšetřovacích center“ v poválečném Německu, které v počátcích studené války provozovala britská vláda. Jen střediskem v Bad Nenndorfu u Hannoveru prošlo v letech 1945 až 1947 372 mužů a 44 žen.
Snímky zachycují německé vězně, jež vyšetřovatelé mučili hladem, nedostatkem spánku a extrémním mrazem. Někteří z vyšetřovaných zemřeli hlady, další byli ubiti k smrti či zemřeli na podvýživu; jiné někteří britští vojáci údajně mučili za použití palečnic a španělských bot z nacistických věznic.
09. 12. 2007 | 20:16

LEVAK napsal(a):

Na fotografiích ovšem nejsou nacisté, ale lidé, které vláda podezřívala ze sympatií ke komunismu. Británie je uvěznila v roce 1946 coby možné spojence Sovětského svazu, který byl ještě o 18 měsíců dříve britským spojencem.
Britské ministerstvo obrany, které tehdy věřilo, že je válka s Moskvou nevyhnutelná, shánělo všechny informace o sovětských vojenských a zpravodajských metodách.
Sherman Carroll z Lékařské nadace pro péči o oběti mučení uvedl, že by se příslušné britské úřady měly za poválečné chování omluvit a poskytnout postiženým odškodnění. „Tvrzení, že Británie během války a po ní nepoužívala mučení, protože ho považovala za ,neúčinné,‘ je mýtus, který se dařilo úspěšně propagovat po desetiletí,“ uvedl.
Fotografie pocházejí z roku 1947 a pořídil je důstojník královského námořnictva Atrhur Curtis. Ten se rozhodl o mučení nemlčet poté, co se zděsil „chodících koster“ v jednom internačním táboře, kam je Britové přesunuli po výsleších v Bad Nenndorfu. Snímky dalších obětí, které pořídil stejný důstojník, z archivů ministerstva zahraničí podle všeho zmizely.
„Je příliš pozdě, aby za tyto činy nesl kdokoliv osobní nebo politickou odpovědnost. Není ale pozdě, aby ministerstvo obrany uznalo, že se tyto věci děly,“ prohlásil zástupce opozice, liberální demokrat Nick Harvey.
09. 12. 2007 | 20:17

vlk napsal(a):

Paní Růžena
Vidíte svět velmi jednoduše. Neposmívám se. Ale skutečně je to tak.
AMerika má dvě věci, pardon tři, kteří nemají ostatní a , které nejsou snadno dohonitelné:
1- nejlikvidnější vnitřní trh
2- nejsilnější kapitálový trh
3-technologický náskok v rozhodujících sektrorech

A tohl zůstane zachováno i tehdy, až Čína bude mít vyšší celostátní HDP než USA.

Vnitřní trh Číny je sice největší a zdaleka nenasycený, problém je, že poptávka nebude dostatečně saturována disponibilními financemi obyvatelstva. A budou zásadně růst disproporce mezi geriony.
Čína, i přes obrovské přebytky v zahraničním obchodu prostě nemá dostatek kapitálu, aby ze svých zdrojů financovala nutné a obrovské investice jak do průmyslu , tak do infrastruktury.
3- je něco jiného kopírovat zahraniční technologie a stroje aněco jiného být sámnositelem špičkových znalostí v mikrolektronice, nanotechnologiích nebo biotechnologiích. A navíc - Čína jako ideologicky uzavřená společnost bude mít vnitřní bariery pro svůj další svobodný výzkum.
Takže nemám o pozici USA v příštích 20 letech žádný strach. Jiné to bohužel je s Evropou. My jsme skutečně starý nemocný muž světa. A jako takový se chováme a taková role nám bud e přisouzena. Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov předevčírem prohlásil, že slabých si svět neváží a že jsou pouze biti. Má bhužel pravdu. Postavení Evropy , ako nerovnovážného partnera USA je sice do značné míry arogancí Američanů, ale arogance je postoj silného vůči slabému. Můžeme si za to do značné míry sami. Nejsme totiž, na rozdíl od Američanů , ochotni za své hodnoty totiž jít až do hrdel a statků, jak se kdysi v Čechách pěkně říkalo.
09. 12. 2007 | 20:22

vlk napsal(a):

Tom

nikoliv nikoliv - opuštění Bretton Woodských dohod by neznamenalo, že bylitr benzínu stál u pumpy 60 Kč.
Co lze říci s naprostou jistotou je, že barell nafty by nestál skoro 100 USD, ale dejme tomu-50. USD by také, pokud by fungoval Bretton Wood nestál řádově 0,7 eur,ale byl by přesně v ekvivalentu svého zlatého obsahu k euru. V kurzu Eur / trojská unce. Pouze to by se stalo.
Tím s edostáváme k tomu, co s emůže stát, pokud významní držitelé dolarových rezerv by hodily svoje dolary na trh. Už by to nebylo o tom, že by požadovali zlatý ekvivalent.
Je to o tom, že by se na trhu objevilo obrovské množství ,nejspíš ničím nekrytého dolarového oběživa, které by nejspíš nikdo nechtěl. Při současném, velmi dramatickém růstu eura a nebo spíš zlata!.
V situaci, kdy se denně točí spekulativně triliony USD , jak v měnových, tak hedgeových tak akciových obchodech. A drtivá většina těchto obchodů není kryta reálným majetkem, ale jedná se o tzv. pákové obchody. Tedy obchodování na úvěr.
Obávýám se, že by to mohlo vést ke kolapsu americké měny. I pokud ne, určitě by to vedlo ke kolapsu řady bank! Nejprve ve Spojených státech, ale přui provázanosti ekonomik a kapitálu by to tvrdě postihlo i evropské banky, které by masivně odepisovaly svoje dolarové invetsice do dolarových produktů.
Takhle nějak bych to viděl. Ale nejsem dost dobrý na to, abych tyto neradostné vize specifikoval hlouběji. Proto bych rád, jestli by pan Havel mohl napsat nějaké pojednání na toto téma.
Opuštění zlatého standardu se může opravdu vymstít naprosto neskutečným způsobem.
09. 12. 2007 | 20:33

Josef K. napsal(a):

Česká republika: syn bývalého normalizačního tajemníka KSČ projektuje pomníky 2. a 3. odboji, předsedkyně ssm primářkou, ředitel rojektového ústavu vlastníkem obří archoitektonické firmy, normalizační soudcovství na každém soudu, morální guru světového významu koketuje s hvězdami normalizační kultury a jeho sídlo mu připadá příliš chudém (jak podotkne v jistém filmu), absence intelektuálů, učitelé chudší prodejců pneumatik, hrdinové odboje odhalování tak z 1% (bylo by to drahé?!!!). Tituly nemají vztah k intelektu nositelů. Pokud jde o Čínu, je chytřejší než autor článku, protože základním odbytištěm je Evropa. Pokud jde o Rusko, pak je to náš spoolečný mentální osud: lze mluvit ne o sovětizaci české společnosti, ale o rusizaci. Kéž by ne.
09. 12. 2007 | 21:58

JC napsal(a):

LEVAKU proboha, kdyby jste se jednou/a já vám to nepřeji/dostal do vyšetřovací vazby, zkuste to na bachaře s vašimi právy..:p), s tím jste začal vy. A nedávejte mi žádné informace o hrůzách co je jeden člověk schopen udělat jinému, nebo vám pošlu odkazy,že nebudete spávat.
09. 12. 2007 | 22:45

Tupelo napsal(a):

@Pepa Repa:

1. mozna se od Vas dockam nejakeho oznaceni, ale treba se nejedna o rizeny unik informaci, ba prave naopak, ze strachu aby k rizenemu uniku informace 16 zpravodajskych sluzeb nedoslo se tato zprava uverejnila oficialne. A proc strach? Protoze to vypada ze z tajnych sluzeb USA uz jednou vlastni vlada udelala pitomce, kdyz po nich pozadovala vyhradne informace, jez by vedly a ospravedlnily utok na Irak. Tajnym sluzbam to jednou stacilo a v ramci kryti vlastnich zad by tento material nejspis na verejnost brzy stejne pronikl.

2. tady je kazda rada draha, bohuzel stale nejspis plati ze za chyby se plati (at se mi to rymuje). Muj odhad, na ktery bych ovsem nevsadil je, nejspis obcanska valka, tri nove staty (coz se jiste bude libit turkum, ironicky receno, na rozdil od pripadne radosti Iranu).

3. Turisticky pochod do Evropy (pokud jste mel na mysli tohle, pokud ne tak se omlouvam) mi neprijde jako prilis pravdepodobny, spis pujde castecne o konsolidaci novych pomeru v mozna novych zemich a castecne o boj ve stavajicich zemich (pakistan, iran, saudska arabie)
09. 12. 2007 | 23:38

Tom napsal(a):

Vlku,
uznávám že část toho co sem napsal o Bretton-Woodu byla blbost. Zmýlil jsem se. Zkusím to ještě promyslet.
Díky za upozornění.
10. 12. 2007 | 00:08

Taar napsal(a):

Úspěch či neúspěch politiky biče, jakou dnes USA praktikuje se dá postihnout tím všeobecně známým: "Násílí plodí stále jen násilí". Dějiny lidstvo poučili o této pravdě nesčíslněkrát. Tak jaképak politické nebo filosofické úvahy!
10. 12. 2007 | 12:36

Pepa Řepa napsal(a):

Dobrý den Vlku
charakteristika role USA a Evropy v následujících desetiletích je přesná. Problém je, jak resustitovat zdegenerovanou Evropu.
Vy a celá ČSSD, jste zastáncem posílení role EU.

Podívejte se na Kosovo, tam jste v absolutním rozporu s tím, co hlásáte.Zatím jsou pouze tři státy, alespoň verbálně, proti samostatnosti:Řecko,Kypr a Slovensko.
Už se rýsuje jasný scénář.Albánci nevyhlásí samostatnost.EU bude nutit všechny členské státy k jednotě.Během příštího roku proběhne vyhlášení samostatnosti pod dohledemm EU, která v Kosovu ponechá svých 15 000 vojáků, aby Albánci nezakroutili zbylým Srbům krkem hned.Mezitím bude tlak na Srbsko a to jak po politické, tak po ekonomické stránce,vypukne masivní mediální kampaň, vytáhnou se opět záběry ze Srebrenice a Račaku.Kdo si vzpomene na to, že se věci udály jinak? Do toho se bude hledat Mladič a Karadžič.Nikdo ani necekne o vyhnaných Srbech.

Všichni vědí, že samostatné Kosovo může fungovat, jen omezenou dobu a to za cenu toho, že celá EU tam bude sypat peníze, na což si ihned místní Albánci zvyknou a budou se plně věnovat tomu, co ovládají nejlépe.Z drogové Balkánské cesty bude Schengenská dálnice.

Co budou vyžadovat od nás? Sklapnout a sklopit uši.Silná EU chce jednotnou zahraniční politiku.Když bude EU páchat sebevraždu, sluší se spoluúčast.
Lze také očekávat rozstrkání menšin neschopných asimilace do celého schengenského prostoru.

Přiznám se, že některé myšlenky euroskeptiků, se mně v poslední době honí hlavou.Nemám mnoho důvodů k tomu, abych byl z EU oslněn.
10. 12. 2007 | 14:44

JC napsal(a):

Taar,
Ona totiž metoda cukru/ropa za potraviny/na Saddáma moc nefungovala.
10. 12. 2007 | 16:09

LEVAK napsal(a):

Ad JC:začal jste Vy tak se vzpamatujte.Znovu opakuji,že lidi začali mučit demokratičtí Britové dříve než Vámi zmiňovaný Gottwald a USA v tom pokračuje.Mně nejde o obsah ale o skutečnost a datumaci.Tak přemýšlejte i když to bolí!
10. 12. 2007 | 17:38

JC napsal(a):

LEVAK,
Když tak trváte na datumaci zkuste si vygůglovat, kdo kdy v dějinách provedl první mučení a můžete si říct:ten je vinen ostatní už se jen opičili.
A už se o tom nehodlám bavit protože mě to opravdu bolí.
10. 12. 2007 | 18:09

Líný černý pes napsal(a):

to JC :
Bohužel má LEVAK pravdu alespoň zčásti, Britové byli demokratičtí (a tudíž mohli mučit) daleko dříve, než se Gottwald narodil.
První mučení asi není písemně zaznamenáno, protože lidé se tak chovali určitě dřív, než se naučili psát. A na L. se nerozčilujte, on se tím baví a tím více Vás bude provokovat.
10. 12. 2007 | 18:52

Pepa Řepa napsal(a):

Já vás tedy rozsoudím.

První, kdo mučil bližního svého nebyl ani Kléma, ani Britové, ale vymaštěný Jákob, který mučil své dvojče, chlupatce Ezaua hladem tak dlouho, až mu Ezau za talíř čočky prodal prvorozenectví.

I při dnešní ceně čočky to byla, z pohledu dnešních ekonomů, jistě vynikající investice, zvláště proto, že to nejen Ezau nehnal k soudu, ale dokonce Jákobovi odpustil.
10. 12. 2007 | 19:18

vlk napsal(a):

Tom
víš , mýlíme s ezhusta všichni. Ale tenhle problémje obrovský.Jsem schopen jej jenom poznat. už ne dokonale popsat. Tímméně nabídnout řešení.
10. 12. 2007 | 20:06

vlk napsal(a):

Dobrý večer Pepo Řepo

Myslím, že k posílení role EU pro nás jiná alternativa neexistuje. Pokud nějakou vidíte anejmenuje se to 52. stát USA, přičlenění k Rusku nebo být odštěpeneckou provincií ČLR / vše bez nejmenší ironie/, prezentujte ji prosím. Já skutečně žádnou alternativu nevidím. A to přes fakt, že jsem v posledních volbách soc dem nevolil. Z mnoha důvodů.

Teď k vašemu příkladu s Kosovem. Ano tady EU bezesporu selhala. A to podstatně dříve než Holanďané u Srebrenice!
Selhala totiž na samém začátku dění. Nejsem si jist , jestli jejmám datovat k odtržení Slovinska od Jugoslávie /tady kdyby Eu byla řekla Slovincům - nikdyvás , ani nikoho jiného ,kdo se odtrhne neuznáme, bylo po jakýchkoliv problémech s bývalou Jugoslávií/ nebo jej datovat až od šíleného nápadu Clintona podpořit albánské iridentisty. opět - evropa proměškala zásadní příležitost- totiž říci Clintonovi ne, odmítnout mu jakoukoliv pomoc, nepovolit přelety letadel a nebylo co řešit. Nikoliv proto, že by měla blokovat všechno, co přichází z USa, ale proto, že uspořádání Evropy je postaveno na dohodách z Trianonu a tyto tímpádem byly anulovány. takže se otevřely i další evropské hranice k diskusi a další nespokojené menšiny mohou právem žádat totéž, co drogoví dealeři z Prištiny.Tady je konkrétní zárodek konkrétního maléru. A konkrétního selhání Eu.

Ovšem přiklad Kosova a globální výzva pro nás a celou EU jsou dva naprosto odlišné fenomeny. Kosovský konflikt jeneřešitelný problém. Leč lokální.
Kdežto globalizovanáekonomika,nástup Číny,nové sebevědomí Ruska, dramtický odliv vlastní výroby z Evropy do laciných zemí, stárnutí obyvatelstva, ztráta technologického náskoku, následná ztráta kapitálových rezerv, tohle všechno je skutečně problém globální. Lokální konflikt lze držet přede dveřmi . Možná navěky. Globální nám vtrhnul do obýváku a právěmi luxuje ledničku! Moji zlatou stříbrnou ledničku !Vám ostatně také. Co s tím? Nevím. Ani v Kosovu ani co dělat bez skutečného posílení role EU. Malý desetimilionový stát, bez vlastního kapitálu, s nízkou úrovní výzkumu a aplikované vědy, otevřenou ekonomikou uprostřed evropy prostě nemá jiné východisko.
Jestli vidíte nějaké, sem s ním! Čas běží.
10. 12. 2007 | 20:34

Taar napsal(a):

Pro JC.
Kdyby to nebylo tak hrůzné, tak bych řekl že jste mě rozesmál. To co se nyní děje v Iráku nebo v Afganistánu je podle Vás úspěchem Americké politiky biče ???
To snad nemyslíte vážně!
11. 12. 2007 | 06:51

Pepa Řepa napsal(a):

Dobré ráno Vlku
s posledním odstavcem souhlasím, proto jsem tak zdrženlivý v kritice USA.Ano bez určitých nepopulárních a někdy i nemravných kroků této velmoci, může dojít k tomu, že i v našich lednicích bude jen průvan a naše nádrže v autech vyschnou.Raději budu chodit v jeanách od Kleina, a pít Tullamore Dew než v hábitu s turbanem,žužlat šíšu a platit jako dimmí daň chalífovi.

S EU je to jiné.Kosovo zapadá do celkové filosofie unie.Atomisovat zavedené státní útvary, vymazat pocit národního uvědomění, oslabit roli i právní systém stávajících státních útvarů, ve jménu jakéhosi nového živočicha Europyjce, stejného v Algarve i v Komárnu.
Fajn myšlenka.Ovšem EU nebyla schopna se dohodnout, na základě jakých ideálů, ve jménu jakých ideí a jakého žebříčku hodnot, má dojít k následnému sjednocení různých národů a národností.
Naopak,atomizací může dojít k oživení potlačených národnostních traumat.Viz Balkán.
Osobně dávám přednost různorodosti.Je fajn, když se liší Fin od Itala.
Je jasné, že reálná alternativa neexistuje.Přesto jsem očekával vytvoření většího bloku států, proti samostatnosti Kosova.
A občas mne napadne, jak by reagovala německá menšina, kdyby nedošlo k odsunu.A jak by se k tomu postavila EU.
11. 12. 2007 | 10:19

JC napsal(a):

Taar,
Já jsem někde napsal, že je úspěchem ? Ani jsem si nevšimnul.
11. 12. 2007 | 13:25

LEVAK napsal(a):

Ad Pepa Řepa :Už nejméně 10 let by tu existoval spolkový stát Sudetenland!
11. 12. 2007 | 21:13

vlk napsal(a):

Dobrý večer Pepo Řepo

nemohu souhlasit§ Nelze být nekritiký k hlavnímu piliři euroatlantické civilzace! Prostě nelze. Protože pak se dočkáme dalšího Kosova, Iráku a podobně. To neznamená kritiku bez rozmyslu pro kritiku , jen proto , že mi vadí, že někdo je hegemon. Nekritický souhlas nás posune jen do dalšího maléru, který budem řešit, aniž bychom ho nastartovali.
Mně je celkem jedno v čem chodím. Ovšem pokud jde o pití, dávám přednost Jamesonovi nebo Paddymu. Ten tu není znám, ale věřte, že je skvělý.A když někde narazíte na láhev, neváhejte.
Zcela vedle jste ohledně Kosova! To nezapadá do žádné strategie a už vůbec ne žádné atomizace. Je důsledkem toho , že EU neměla dost sebevědomí říci Spojeným státům -NE!
Asi se nejspíš zásadně lišímevnázoru,jaká má být EU. Vymáte strach ze zglajchšaltování. Zániku národní identity a podobných věcí.
Já si jednak myslím, že toto nehrozí. Fin prostě bud evždyckyFina Ital Italem, ale chci,abyintegrace byla co nejhlubší. Já totiž považuji za kardinální problém ekonomickou schopnost obstát nikoliv v současném, ale budoucím světě. Ten patří velkým celkům všeho druhu. A jen sjednocený trh stačit nebude. Ne ve světě, kde velké ekonomiky budou mít samotné více než miliardu spotřebitelů nebo dvoj - trojnásobnou kapitálovou výbavu jako sjednocená evropa. Ne ve světě, kde první stovka světových firem v pohodě překonává český HDP a první desítka už dnes soupeří se státy jako Francie nebo británie. Ne ve světě, kde národní vlády už nedokáží účinně regulovat pravidla fungování ekonomiky,protože zde existují gigantické hedgeové fondy, operující s velkou mírou rizika a zpravidla v pákových obchodech.
Proto všechno a ještě mnohem více Unie. Ostatně USA podstoupily stejný proces. V podstatě o tomhle byla jejich občanská válka.
A mimochodem, právě jsme zachytil zprávu, že Češi považují za svého největšího Karla IV. Ostatně, myslím si to také. Podívejte s ena jeho říši! V podstatě jde o EU!
Kdo dnes něco ví o Břetislavovi? Přestože tobyl státník neméně zdatný....

Co se týče hypotetické sudetské menšiny- já jsem tuto otázku už párkrát položil nahlas. Například na Lidovkách v diskusi o Benešových dekretech....
11. 12. 2007 | 21:38

LEVAK napsal(a):

Ad vlk:jenom si srovnejte jaké teď mají problémy s menšinou na Slovensku protože tam na zásah Stalina nebyly Benešovy dekrety dotaženy do konce!
Současně si maslím že s Kosovem a jeho osamostatněním se tady otvírá Pandořina skřínka a EÚ pokud se nepostaví taky za osamostatnění Baskicka,Korsiky,Skotska,Kurdistánu etc. ztratí svou tvář!
12. 12. 2007 | 10:10

Věžák napsal(a):

1) Pane docente, Vašemu textu, přirozeně omezenému formátem, není co vytknout. Je to konstatování faktů, ale jen málo načrtnutých možných východisek.Alespoň Vašich osobních názorů, názory Vaší ČSSD mi připomínají aprílové počasí, pokaždé věje vítr trochu jinak.
2) vlk, levak a další :
Naše euroatlantická civilizace spěje ke svému konci a na to, něco s tím učinit, máme, dle mého názoru, již méně než 5 let. Time is of Essence! Jestli se nám to líbí nebo ne, přijde do té doby velká hospodářská krize, nebo válka o suroviny nebo obojí zároveň. To už není o neodpovědné politice Západu, ale o přežití "amerického" stylu života, který Evropa zvláště v posledních desetiletích přejímá za svůj. USA jsou sudem se střelným prachem nejen pro jejich mentalitu "buď první, nebo nic" a ochotu použít jakýchkoli i protiprávních prostředků k dosažení svých politických a hospodářských cílů, ony mají interní problémy sociální-rasové(i když se to skrývá), zvýrazňují se rozpory mezi bohatým Severozápadem a chudým Jihem, ale hlavně až prostí Američané zjistí,že vládnoucí garnitura zradila ideály americké revoluce, pošlapává tu demokracii a svobodu, které má plnou hubu, že v USA nemají všichni stejnou šanci (jak je jim vtloukáno od dětství do hlav), až zjistí, že jejich vládnoucí garnitura sice přísahá na hvězdy a pruhy, ale jinak jim vládne vlastní mamon a šesticípá modrá hvězda - bude malér jako v 1933. A bude na to stačit jeden ultranacionalista na internetu. Alternativně,pokud se USA z nějakých důvodů nerozhodnou využít stávající vojenskou moc (bavíme se hlavně o napadení,rozbití a ovládnutí Ruska), v duchu dějin US politiky, mohou reagovat i svým tradičním izolacionismem. Potom shodí ze stolu všechny nepotřebné, nadbytečné "spojence", kromě Británie. I nás a naše vlezdoprdelissimy. Evropa si bude muset najít jinou berličku, tu od mrazíčka a starat se, aby se z ní nestala sice příjemná, ale prec periferie světa 21. století. Nakonec, aby to nebylo tak jednoduché : všímáme si všichni, že počet obyvatel tzv. Jihu - těch hladových, nevzdělaných, v beznaději žijících Afričanů, Asiatů i Jihoameričanů - stále stoupá, a se stoupající závistí sledují naše západní otylá panděra, naše bohatství, naši odumírající ochotu a připravenost za svoji kulturu a civilizaci bojovat, trhnout si něco od huby a vlastního komfortu pro vlastní obranu či záchranu. Až se dají do pohybu, neočekávejte smilování,(my také sledujeme, jak chcípají hladomorem a je nám to jedno),jak říkala moje profesorka dějepisu: "civilizace se vyvíjí z civilizace předcházející-něco rozbije a zničí, něco přebere, dál rozvine, pak začne ve vlastním dostatku na úkor jiných degenerovat, až přijdou barbaři, něco rozbijí a zničí, něco přeberou ..... a tak to jde pořád dokola.
12. 12. 2007 | 21:14

vlk napsal(a):

Levak
Hej. Souhlas!Psal jsem totéž.
12. 12. 2007 | 22:49

vlk napsal(a):

Věžáku

vidíš to celé moc černě. Do 5-ti let žádný konec západní civilizace nebude.
což nevylučuje, že nemůže skutečně krize kapitálových trhů v rozsahu, který svět ještě neviděl.
Jednou k něčemu takovému prostě dojít musí a bude to skutečně velký třes.Nahoře jsem se snažil nastínit, velmi hrubě, proč.
Anebude to z těch důvodů, co píšeš. Ale toje celkem nevýznamné, protože myna to jako jedinci žádný vliv nemáme. Budete objekty té krize. Dobře z ní vyjdou dlužníci a ti, kteří včas za své a ještě lépe, půjčené, peníze něco koupí.
12. 12. 2007 | 22:54

Tom napsal(a):

Vlku,
slíbil jsem, že se podívám na Bretton-Woods. Udělal sem si obrázek jen z Wiki, pořádně tomu budu rozumět asi za rok:)
V zásadě byl problém v tom, že se cena zlata v dolarech stabilně šplhala nad směnný poměr 35$ za unci. To vedlo k tlaku na směnu zlata za dolary. Dále s růztem měnové báze rostlo i potřebné množství zlata k zajištění systému, což byl taky problém. Nevím proč nebyl krycí poměr snížen, hádám že by to otřáslo důvěrou v systém. Jinak ostatní měny byly drženy k dolaru v pásmu +-1%, posléze se to nedalo udržet a pásmo bylo rozšířeno na 15%.
Co by to znamenalo dnes? Ještě více potřebného zlata. Zvýšená neměnová poptávka po něm ze strany zejména elektronického průmyslu by ještě zvýraznila rozdíl stanoveného a tržního poměru. Udržet směnné kurzy by snamenalo masivně intervenovat tak jak to teď např. dělá Čína, ovšem také to předpokládá že všichni budou spolupracovat.
Kolem a kolem, nedivím se že zlato bylo demonetizováno.
Pokud by dnes tento systém fungoval, dalo by to dost práce ho udržovat. Myslím že není třeba litovat jeho opuštění.
15. 12. 2007 | 00:03

Jana napsal(a):

Ano článek, je to dobrý. Až na pár věcí o kterých již vím. Jen je nikdo neřekl nahlas. Kvůli svobodě slova, neboť by se na něj pohlíželo jako na někoho kdo si to vymyslel. Avšak díky Vám si aspoň pár lidí uvědomí pravdu. A za toto stojí dál bojovat.
21. 10. 2008 | 19:42

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy