Učitel se musí brát u huby!
Když se píše o tom, že by učitelé měli dostat přidáno, píše pomalu polovička čtenářů, že by se jim mělo nakašlat. V překladu do obecné češtiny to lze vyjádřit asi tak: „Houbeles dělají, nemají štipec odpovědnosti, chodí dřív z práce a ještě nic neumí. U soukromníka by se neuživili. Učitelky jsou definičně úplně pitomý a chlap, kterej dělá učitele, je divnej. Buď je to pedofil nebo jinej pošuk. Učitelé by se měli vzít u huby. Ve škole se flákaj, děti nezvládaj, chtěj po nich třeba i domácí úkoly. Jakoby za naše krvavý peníze, který tý holotě kantorský cpeme z našich daní, nemohli děti naučit všechno ve škole. A ještě těm harantům ubohejm dávaj blbý známky, aby nám děti plakaly. Naše holčička Britney je moc a moc chytrá, ale mrcha učitelka si na ní zasedla už od druhý třídy, protože měla dražší rtěnku než ta přiblblá úča.“
Faktem je, že vedle skvělých kantorů máme i ty, co to nezvládají, nemají motivaci nebo jim chybí odbornost. V každém stádě jsou výstavní kusy ale i nějaká ta černá ovce. Problém je v tom, že výstavních kusů nám nějak ubývá. Většinou je přeplatí, a tak jdou dělat jinam. V lepším případě na výběrovou soukromou školu. Ale tam se chodí ani ne tak kvůli platům, spíš kvůli učenlivým a disciplinovaným žákům. Taky tam nemusíte chodit do třídy s pistolí.
Mnoho lidí si myslí, že učitele je možno přinutit k lepším výkonům nižšími platy. Až budou dělat líp, uvidíme. Ale musí se snažit! Problém je v tom, že nebude mít kdo dělat líp. Nástupní plat učitele činí něco pod 17 tisíc hrubého a perspektiva nadprůměrného platu je vzdálena nějakých deset let. Mezitím chce učitel založit rodinu a co je velmi podezřelé, chce někde s tou rodinou bydlet. Bývaly doby, kdy se po učitelkách vyžadoval celibát. Bohužel, žijeme v období po sexuální revoluci.
V současné době je na trhu práce napjatá situace. Nezaměstnanost poklesla pod pět procent a soukromý sektor zoufale poptává všechny, kdo umí slušně číst, psát a poslouchat. Kvalifikovaná síla se přeplácí. Mladý učitel informatiky si může vybrat mezi učením a dvojnásobným platem za zaměstnání, kde se nestrhá. Nebo čtyřnásobným za vyšší výkon. Proč by měl zůstávat ve vaší škole a poslouchat, že je jen blbeček učitelská?
Ze škol odcházejí schopní a perspektivní. Kdo má pár let před důchodem, už to nějak s hořkostí vydrží. Jen si pomyslí, že předseda vlády je čtvernožec. Školy ten exodus zažily už jednou v devadesátých letech. Ještě se z toho nevzpamatovaly. Na pražských vysokých školách díky odchodům „neschopných“ učitelů do soukromého sektoru chybí celá střední generace. Nikomu to nevadí ani nebrání ječet, že školy nemají výsledky. Na řadě škol prostě není, kdo by je dělal.
Upřímně se bavím tím, jak si lidé libují, že ušetří pár korun na daních. Že za to platí tím, že jejich děti nejsou schopné udělat přijímací zkoušku na náročnější vysokou školu a ucházet se o špičkové zaměstnání, už nevidí. Léta jsem odpovídal za přijímací zkoušky na svůj obor vysoké školy. Polovina vašich dětí udělá test z matematiky na deset procent! S třiceti procenty je ještě rád vezmu. Ale ti ostatní nemají šanci, ze školy bychom je vyhodili po třech semestrech. Přitom ty děti vědí roky dopředu, z čeho ty přijímačky jsou.
Vaše děti většinou mluví angličtinou, která prozrazuje mizernou školu. Sám jsem do jazykového vzdělání vlastních třech ratolestí obětoval cifru, za kterou jsem si mohl koupit luxusní limuzínu. Těch peněz nelituji, jakkoli s výsledky nejsem zdaleka spokojen. Dobrá škola by je naučila mnohem víc. A mizerná angličtina dětem zabraňuje, aby dostaly lepší místo. S dobrým jazykem máte šanci na dvojnásobný plat. Co je na tom nesrozumitelného? Bez jazykové výbavy vás nepustí ani k bankovní přepážce.
Když píši o školské problematice, často mi lidé vyčítají, že my socani máme nesmyslné požadavky. Chceme průměrnou učitelskou mzdu až na úrovni 130 procent celostátního průměru. Je to vážně tak nesmyslné? Těch 130 procent průměru má třeba průměrný policajt. Já mu to přeji. Ale běžný policista má maturitu. Průměrný učitel má vysokou školu plus postgraduál. Politika tohoto typu povede k tomu, že učitelé budou dělat policajty a vaše děti budou učit policajti. Může vás hřát, jak jste úžasně ušetřili
Lidé mi vyčítají, proč jsme tu nápravu neprovedli v minulém období. Jenže my jsme ji systematicky prováděli. Po roce 2000 mzdy učitelů vždy rostly rychleji než ostatní. Růst reálné mzdy se pohyboval od 4 do 10 procent. Učitel střední školy vydělával v průměru 107 % průměru. V letošním roce poprvé reálné mzdy poklesnou. Středoškolský profesor klesne zpátky k průměru za jeden jediný rok.
Za období 2002-6 vzrostlo financování vědy o 46 %, vysokých škol o 50 %. Jsou to čísla, která nemají v Evropě obdoby, přičemž díky nízké inflaci šlo o růst reálný. V letošním roce poprvé od roku 1989 výdaje na vysoké školy absolutně poklesnou. Díky inflaci může jít o reálný pokles pokořující desetiprocentní hranici. Zvrhlost takového počínání netřeba komentovat. Další dobré učitele proto nahradí hrozná nemehla, jako jsem já.
Učitelům se mají zvednout platy o půl miliardy. A lid je pobouřen, že čůzy učitelské chtějí stávkovat. Bodejť by děkovaly za to, že se jim platy sníží jen o dvě a půl procenta místo třech! Zatímco reálné mzdy kolem vzrostou kolem čtyř procent. Vysokým fousům ministerstev ale vzrostou platy díky rovné dani a čerpání peněz z fondů o více než dvacet procent! To víte, nejsou peníze.
Vláda se rozhodla, že bude bojovat proti učitelům, protože musí někoho porazit. Je to jistě jednodušší než bojovat s korupcí nebo organizovaným zločinem. Tvrdí, že nejsou peníze. Nejsou? V loňskem roce s rozpočtem sestaveným ještě sociálními demokraty (nová vláda jen přidala na deficitu tři miliardy) bylo bez jakýchkoli aktivních vlastních opatření dosaženo nejlepšího rozpočtového výsledku po roce 2000. Resorty loni uložily do rezerv 85 miliard. Výnos letošních daní bude proti schválenému rozpočtu díky inflaci vyšší o nějakých 20 až 25 miliard. Vláda však nemá 4 miliardy na platy učitelů. Ale má prostředky na církevní restituce nominálně ve výši 300 miliard (reálně kolem 120).
Petra Buzková na všechny nápady rozpočtově ušetřit na školství odpovídala, že takové programy je možno realizovat pouze bez ní. Nestála o místo v podobné vládě. Jenže časy se mění: Ministr školství Liška zahrál místo peněz studentům na kytaru, jakoby se nechumelilo. Jenže ono se chumelí.
Faktem je, že vedle skvělých kantorů máme i ty, co to nezvládají, nemají motivaci nebo jim chybí odbornost. V každém stádě jsou výstavní kusy ale i nějaká ta černá ovce. Problém je v tom, že výstavních kusů nám nějak ubývá. Většinou je přeplatí, a tak jdou dělat jinam. V lepším případě na výběrovou soukromou školu. Ale tam se chodí ani ne tak kvůli platům, spíš kvůli učenlivým a disciplinovaným žákům. Taky tam nemusíte chodit do třídy s pistolí.
Mnoho lidí si myslí, že učitele je možno přinutit k lepším výkonům nižšími platy. Až budou dělat líp, uvidíme. Ale musí se snažit! Problém je v tom, že nebude mít kdo dělat líp. Nástupní plat učitele činí něco pod 17 tisíc hrubého a perspektiva nadprůměrného platu je vzdálena nějakých deset let. Mezitím chce učitel založit rodinu a co je velmi podezřelé, chce někde s tou rodinou bydlet. Bývaly doby, kdy se po učitelkách vyžadoval celibát. Bohužel, žijeme v období po sexuální revoluci.
V současné době je na trhu práce napjatá situace. Nezaměstnanost poklesla pod pět procent a soukromý sektor zoufale poptává všechny, kdo umí slušně číst, psát a poslouchat. Kvalifikovaná síla se přeplácí. Mladý učitel informatiky si může vybrat mezi učením a dvojnásobným platem za zaměstnání, kde se nestrhá. Nebo čtyřnásobným za vyšší výkon. Proč by měl zůstávat ve vaší škole a poslouchat, že je jen blbeček učitelská?
Ze škol odcházejí schopní a perspektivní. Kdo má pár let před důchodem, už to nějak s hořkostí vydrží. Jen si pomyslí, že předseda vlády je čtvernožec. Školy ten exodus zažily už jednou v devadesátých letech. Ještě se z toho nevzpamatovaly. Na pražských vysokých školách díky odchodům „neschopných“ učitelů do soukromého sektoru chybí celá střední generace. Nikomu to nevadí ani nebrání ječet, že školy nemají výsledky. Na řadě škol prostě není, kdo by je dělal.
Upřímně se bavím tím, jak si lidé libují, že ušetří pár korun na daních. Že za to platí tím, že jejich děti nejsou schopné udělat přijímací zkoušku na náročnější vysokou školu a ucházet se o špičkové zaměstnání, už nevidí. Léta jsem odpovídal za přijímací zkoušky na svůj obor vysoké školy. Polovina vašich dětí udělá test z matematiky na deset procent! S třiceti procenty je ještě rád vezmu. Ale ti ostatní nemají šanci, ze školy bychom je vyhodili po třech semestrech. Přitom ty děti vědí roky dopředu, z čeho ty přijímačky jsou.
Vaše děti většinou mluví angličtinou, která prozrazuje mizernou školu. Sám jsem do jazykového vzdělání vlastních třech ratolestí obětoval cifru, za kterou jsem si mohl koupit luxusní limuzínu. Těch peněz nelituji, jakkoli s výsledky nejsem zdaleka spokojen. Dobrá škola by je naučila mnohem víc. A mizerná angličtina dětem zabraňuje, aby dostaly lepší místo. S dobrým jazykem máte šanci na dvojnásobný plat. Co je na tom nesrozumitelného? Bez jazykové výbavy vás nepustí ani k bankovní přepážce.
Když píši o školské problematice, často mi lidé vyčítají, že my socani máme nesmyslné požadavky. Chceme průměrnou učitelskou mzdu až na úrovni 130 procent celostátního průměru. Je to vážně tak nesmyslné? Těch 130 procent průměru má třeba průměrný policajt. Já mu to přeji. Ale běžný policista má maturitu. Průměrný učitel má vysokou školu plus postgraduál. Politika tohoto typu povede k tomu, že učitelé budou dělat policajty a vaše děti budou učit policajti. Může vás hřát, jak jste úžasně ušetřili
Lidé mi vyčítají, proč jsme tu nápravu neprovedli v minulém období. Jenže my jsme ji systematicky prováděli. Po roce 2000 mzdy učitelů vždy rostly rychleji než ostatní. Růst reálné mzdy se pohyboval od 4 do 10 procent. Učitel střední školy vydělával v průměru 107 % průměru. V letošním roce poprvé reálné mzdy poklesnou. Středoškolský profesor klesne zpátky k průměru za jeden jediný rok.
Za období 2002-6 vzrostlo financování vědy o 46 %, vysokých škol o 50 %. Jsou to čísla, která nemají v Evropě obdoby, přičemž díky nízké inflaci šlo o růst reálný. V letošním roce poprvé od roku 1989 výdaje na vysoké školy absolutně poklesnou. Díky inflaci může jít o reálný pokles pokořující desetiprocentní hranici. Zvrhlost takového počínání netřeba komentovat. Další dobré učitele proto nahradí hrozná nemehla, jako jsem já.
Učitelům se mají zvednout platy o půl miliardy. A lid je pobouřen, že čůzy učitelské chtějí stávkovat. Bodejť by děkovaly za to, že se jim platy sníží jen o dvě a půl procenta místo třech! Zatímco reálné mzdy kolem vzrostou kolem čtyř procent. Vysokým fousům ministerstev ale vzrostou platy díky rovné dani a čerpání peněz z fondů o více než dvacet procent! To víte, nejsou peníze.
Vláda se rozhodla, že bude bojovat proti učitelům, protože musí někoho porazit. Je to jistě jednodušší než bojovat s korupcí nebo organizovaným zločinem. Tvrdí, že nejsou peníze. Nejsou? V loňskem roce s rozpočtem sestaveným ještě sociálními demokraty (nová vláda jen přidala na deficitu tři miliardy) bylo bez jakýchkoli aktivních vlastních opatření dosaženo nejlepšího rozpočtového výsledku po roce 2000. Resorty loni uložily do rezerv 85 miliard. Výnos letošních daní bude proti schválenému rozpočtu díky inflaci vyšší o nějakých 20 až 25 miliard. Vláda však nemá 4 miliardy na platy učitelů. Ale má prostředky na církevní restituce nominálně ve výši 300 miliard (reálně kolem 120).
Petra Buzková na všechny nápady rozpočtově ušetřit na školství odpovídala, že takové programy je možno realizovat pouze bez ní. Nestála o místo v podobné vládě. Jenže časy se mění: Ministr školství Liška zahrál místo peněz studentům na kytaru, jakoby se nechumelilo. Jenže ono se chumelí.