Zapomenutí
Současné tenze mezi romskou komunitou a ukrajinskými uprchlíky ukazují slepou skvrnu české debaty o dezinformacích.
Média v poslední době opakovaně upozorňovala na vzrůstající napětí mezi romskou komunitou a uprchlíky z Ukrajiny. Jako jedna z příčin této situace byla zmiňována relativní popularity nepravdivých a manipulativních sdělení o Ukrajincích mezi Romy. K ověření této teze bohužel nemáme – nad rámec individuálních případů – žádná data. Tato skutečnost ukazuje na slepou skvrnu české debaty o dezinformacích.
Na jedné straně se výzkum zranitelnosti vůči dezinformacím v českém kontextu nikdy otázkou etnicity příliš nezbýval. Přitom nejde o pohled nikterak ojedinělý, jak ukazují výzkumy z baltských států věnované místní ruskojazyčné komunitě nebo postřehy ohledně postojů afroamerické komunity v USA vůči konspiračním teoriím. Společným zjištěním těchto výzkumů je, že jazykově, kulturně či jinak definovaná minorita má – často z velmi dobrých důvodů – nižší mírů důvěry vůči mainstreamovým médiím nebo státním institucím a je tedy potenciálně otevřenější vůči anti-systémových narativům. Lepší chápání postojů romské komunity nejen vůči konfliktu na Ukrajině je tedy důležité pro to, aby stát dokázal s touto částí obyvatelstva lépe komunikovat.
Na druhé straně však výzkum dezinformací do značné míry opomíjel, že právě Romové byli posledních několik dekád terčem manipulativních zpráv. Pokud bychom tomuto fenoménu věnovali více pozornosti dříve, možná bychom byli lépe připraveni i dezinformace spojené s mezinárodní situací nebo takzvanou migrační krizí. Jak například autorovi řekl jeden z expertů na komunikaci, hlavním nástrojem strategické komunikace státu by mělo být Ministerstvo práce a sociálních věcí a jednou z jedním z jeho důležitých úkolů by mělo být vyvracení nepravdivých zpráv o zneužívaní sociálních dávek.
Řeč však nemusí být pouze o romské komunitě - celé debatě o odolnosti vůči dezinformacím by mohlo prospět, pokud by více pozornosti věnovala situaci minorit. Právě tyto skupiny se totiž mohou snadno stát obětí dezinformací – ať už tím, že jim propadnou, a nebo tím, že se stanou jejich terčem.
Média v poslední době opakovaně upozorňovala na vzrůstající napětí mezi romskou komunitou a uprchlíky z Ukrajiny. Jako jedna z příčin této situace byla zmiňována relativní popularity nepravdivých a manipulativních sdělení o Ukrajincích mezi Romy. K ověření této teze bohužel nemáme – nad rámec individuálních případů – žádná data. Tato skutečnost ukazuje na slepou skvrnu české debaty o dezinformacích.
Na jedné straně se výzkum zranitelnosti vůči dezinformacím v českém kontextu nikdy otázkou etnicity příliš nezbýval. Přitom nejde o pohled nikterak ojedinělý, jak ukazují výzkumy z baltských států věnované místní ruskojazyčné komunitě nebo postřehy ohledně postojů afroamerické komunity v USA vůči konspiračním teoriím. Společným zjištěním těchto výzkumů je, že jazykově, kulturně či jinak definovaná minorita má – často z velmi dobrých důvodů – nižší mírů důvěry vůči mainstreamovým médiím nebo státním institucím a je tedy potenciálně otevřenější vůči anti-systémových narativům. Lepší chápání postojů romské komunity nejen vůči konfliktu na Ukrajině je tedy důležité pro to, aby stát dokázal s touto částí obyvatelstva lépe komunikovat.
Na druhé straně však výzkum dezinformací do značné míry opomíjel, že právě Romové byli posledních několik dekád terčem manipulativních zpráv. Pokud bychom tomuto fenoménu věnovali více pozornosti dříve, možná bychom byli lépe připraveni i dezinformace spojené s mezinárodní situací nebo takzvanou migrační krizí. Jak například autorovi řekl jeden z expertů na komunikaci, hlavním nástrojem strategické komunikace státu by mělo být Ministerstvo práce a sociálních věcí a jednou z jedním z jeho důležitých úkolů by mělo být vyvracení nepravdivých zpráv o zneužívaní sociálních dávek.
Řeč však nemusí být pouze o romské komunitě - celé debatě o odolnosti vůči dezinformacím by mohlo prospět, pokud by více pozornosti věnovala situaci minorit. Právě tyto skupiny se totiž mohou snadno stát obětí dezinformací – ať už tím, že jim propadnou, a nebo tím, že se stanou jejich terčem.