Docházka do školy a online vyučování
Způsob výuky, který se uplatňuje při běžné docházce do školy se obvykle nazývá cizím slovem prezenční výuka. Slovo „prezenční“ jednoduše poukazuje na to, že jsou žáci nebo studenti při dané výuce přítomni. Naproti tomu online výuka, jak většina z nás jistě už ví, je výuka zprostředkovaná pomocí počítače, případně pomocí lepších telefonů, které umožňují pracovat s webovými stránkami, a podobně. Tam kde ani jedno ani druhé není k dispozici, vypomáhají si školy obvykle písemně zadávanými úlohami, které si většinou rodiče vyzvednou přímo ve škole, nebo je komunikace mezi rodinou a školou zajištěna nějakým jiným způsobem.
Problém výuky na prvním stupni základní školy
Proč se tak mluví o důležitosti co nejrychlejšího návratu žáků prvního stupně ZŠ do školy? Protože první stupeň většina rodičů nemůže domácí výukou nahradit. I když jsou zavřené vysoké školy, přece jen se všeobecně uznává, že praktickou výuku na středních ani na vysokých školách nahradit nelze. A byl přece nalezen způsob jak tuto výuku na vysokých i na středních školách realizovat. Něco podobného se týká i prvního stupně ZŠ. Správný způsob například psaní je praktická dovednost, kterou může učit jen vysoce kvalifikovaná osoba. To nemůže dobře zvládnou žádná rodina. A to se týká i dalších praktických dovedností, které se učí na prvním stupni, i když s čtením je to poněkud jednodušší, jestliže se ovšem dané dítě nepotýká například s problémy učení.
Online výuka na druhém stupni ZŠ a na středních školách
Něco úplně jiného je online výuka na druhém stupni ZŠ a také na středních školách. A právě zde je největší svízel. Online výuka na druhém stupni ZŠ a také na středních školách totiž nabízí možnost individuálního, tj. individualizovaného způsobu výuky. Ta svízel spočívá v tom, proč si učitelé, ale hlavně učitelky na online výuku tak stěžují. Připravovat individuální výuku pro každého žáka není v žádném případě vůbec jednoduché a za podmínek, ve kterých musí učitelé a učitelky v současných českých školách pracovat, už vůbec ne.
Je daleko jednodušší přijít v určenou hodinu do třídy, spojit se online s již připravenými žáky a postupovat stejným způsobem, jako by žáci seděli ve třídě, nikoli doma. Je to prostě jen prezenční výuka provozovaná jiným způsobem. Tím se ale zcela vytrácejí veškeré výhody, které online výuka nabízí, a to je škoda. A to je také důvod, proč školy a učitelé, kteří dovedou výhody online výuky využít, si ji nemohou vynachválit a dávají ji přednost před prezenční výukou. Bohužel, je jich zatím menšina.
Problém výuky na prvním stupni základní školy
Proč se tak mluví o důležitosti co nejrychlejšího návratu žáků prvního stupně ZŠ do školy? Protože první stupeň většina rodičů nemůže domácí výukou nahradit. I když jsou zavřené vysoké školy, přece jen se všeobecně uznává, že praktickou výuku na středních ani na vysokých školách nahradit nelze. A byl přece nalezen způsob jak tuto výuku na vysokých i na středních školách realizovat. Něco podobného se týká i prvního stupně ZŠ. Správný způsob například psaní je praktická dovednost, kterou může učit jen vysoce kvalifikovaná osoba. To nemůže dobře zvládnou žádná rodina. A to se týká i dalších praktických dovedností, které se učí na prvním stupni, i když s čtením je to poněkud jednodušší, jestliže se ovšem dané dítě nepotýká například s problémy učení.
Online výuka na druhém stupni ZŠ a na středních školách
Něco úplně jiného je online výuka na druhém stupni ZŠ a také na středních školách. A právě zde je největší svízel. Online výuka na druhém stupni ZŠ a také na středních školách totiž nabízí možnost individuálního, tj. individualizovaného způsobu výuky. Ta svízel spočívá v tom, proč si učitelé, ale hlavně učitelky na online výuku tak stěžují. Připravovat individuální výuku pro každého žáka není v žádném případě vůbec jednoduché a za podmínek, ve kterých musí učitelé a učitelky v současných českých školách pracovat, už vůbec ne.
Je daleko jednodušší přijít v určenou hodinu do třídy, spojit se online s již připravenými žáky a postupovat stejným způsobem, jako by žáci seděli ve třídě, nikoli doma. Je to prostě jen prezenční výuka provozovaná jiným způsobem. Tím se ale zcela vytrácejí veškeré výhody, které online výuka nabízí, a to je škoda. A to je také důvod, proč školy a učitelé, kteří dovedou výhody online výuky využít, si ji nemohou vynachválit a dávají ji přednost před prezenční výukou. Bohužel, je jich zatím menšina.